• Textstorlek A A
  • Hem
  • Nyheter
  • VW:s TSI-motor vann priset...

VW:s TSI-motor vann priset igen

Historien upprepar sig: Volkswagens 1,4-liters TSI-motor utnämns för andra året i rad till International Engine of the Year, före BMW:s treliters Twin Turbo och AMG:s 6,2-liters V8. Bästa nya motor blev Fiats 1,4-liters MultiAir Turbo.

Bild 371998

Stolta mottagare av utmärkelsen Årets motor för andra gången är teknologie doktorerna Rüdiger Szengel, chef för VW:s ottomotorutveckling, och Hermann Middendorf, ansvarig för TSI-motorerna.


En internationell jury av 72 motorjournalister har för andra gången i rad röstat fram Volkswagens 1,4-iters TSI-motor som Årets bästa bilmotor i tävlingen International Engine of the Year (IEOTY).

"Det faktum att VW:s smarta 1,4-liters Twincharger fortfarande lyfts fram som världens bästa motor på marknaden i dag, vittnar om klassen hos denna ytterst raffinerade trendsättare", säger Dean Slavnich, vice ordförande för IEOTY.

VW-motorn finns i olika effektversioner och ger tack vare kombinationen av kompressor och turboaggregat upp till 180 hästkrafter trots den blygsamma cylindervolymen. Motorn segrade även i klassen mellan 1,0 och 1,4 liter.

Årets nya motor blev Fiats 1,4-liters turbomatade bensinmotor med den innovativa tekniken MultiAir, som tack vare elektrohydraulisk styrning av insugsventilerna ökar både effekten och vridmomentet med 10 till 15 procent samtidigt som bränsleförbrukningen och CO2-utsläppet minskas lika mycket.

Svensk deltagare i juryn är Rolf Gildenlöw.


RESULTATEN I KORTHET

Årets motor 2010:
1. Volkswagen 1,4 TSI Twincharger, 384 oäng
2. BMW 3,0 liter DI Twin Turbo, 365 poäng
3. Mercedes AMG 6,2 liter V8, 258 poäng

Bild 371999

Åreta nya motor blev 1,4-litersmotorn med MultiAir-teknik från Fiat Powertrain Technologies. Kamaxeln, till vänster i bild, påverkar insugsventilerna via en hydraulisk kammare (inuti stora fjädern), vars tryck regleras av en solenoidventil (längst till höger). Stängs solenoidventilen blir kammarens olja stum och överför lyftrörelsen som kamaxeln ger. När solenoidventilen öppnas, kopplas ventilerna ifrån och följer inte kamaxelns rörelse. Systemet kan välja att öppna och stänga insugsventilerna beroende på behovet av effekt och vridmoment.


Årets nya motor 2010:
1. Fiat 1,4 MultiAir Turbo (Alfa Mito, Giulietta), 228
2. Ferrari 4,5 liter V8, 200
3. VW 1,2 TSI (VW Polo m fl), 134

Årets gröna motor 2010:
1.Toyota Hybrid 1,8 liter (Prius, Auris), 216
2. Fiat 1,4 MultiAir Turbo (Alfa Mito, Giulietta), 106
3. Volkswagen 1,4 TSI Twincharger, 104

Årets prestandamotor 2010:
1. Mercedes-AMG 6,2 liter (C 63 AMG, S 63 AMG, SL 63 AMG, CL 63 AMG, E 63 AMG, CLS 63 AMG, ML 63 AMG) 220
2. Porsche 3,8 liter boxersexa (GT3, 911 GT3 RS) 125
3. BMW 3,0 liter DI Twin Turbo (135i, 335i, 535i, X5 35i, X6 35i, Z4) 67

Klassen över 4,0 liter:
1. Mercedes AMG 6,2 liter V8
2. Ferrari 4,5 liter V8 (458 Italia)
3. Jaguar 5,0 liter V8 med kompressor

3,0 till 4,0 liter
1. BMW 4-liter V8 (M3) 267
2. Porsche 3,8-liter boxersexa (GT3, 911 GT3 RS) 179
3. Nissan 3,8 liter Twin Turbo (GT-R) 156

2,5 till 3,0 liter
1. BMW 3 liter DI Twin Turbo (135i, 335i, 535i, X5 35i, X6 35i, Z4) 332
2. BMW Diesel 3 liter Twin Turbo (335d, 635d, X3 35d, X5 40d, 740d) 278
3. Audi 3-liter DI kompressor (S4, S5) 125

2,0 till 2,5 liter
1. Audi 2,5 liter 5-cyl turbo (Audi TT RS) 269
2. Mercedes-Benz Diesel 2,1 liter (C-Class, E-Class) 185
3. Subaru 2,5-liter boxerfyra turbo (Forester, Impreza, Legacy) 123

1,8 till 2,0 liter
1. BMW 2 liter Twin Turbo Diesel (123d, X1 23d) 293
2. Audi 2 liter 4-cyl TFSI (Audi A4, A4 Allroad, A5, A5 Sportback, A6, Q5, S3, VW Scirocco, Jetta, Passat, Tiguan, Golf, Seat Leon, Cupra R, Exeo, Skoda Octavia RS) 215
3. Audi 2 liter 4-cyl TFSI (Audi TT, VW Eos, Golf, Seat Leon, FR/Cupra, Seat Altea/XL/Freetrack) 156

1,4 till 1,8 liter
1. BMW-PSA 1,6 liter Turbo (MINI Cooper S, Clubman Cooper S, Peugeot 207, 308, MINI JCW, Clubman JCW) 268
2. Toyota Hybrid 1,8 liter (Prius, Auris) 185
3. Audi 1,8 liter TFSI (Audi A5, A4, A3, TT, Seat Leon, Altea/XL/Freetrack, Exeo, Skoda Octavia, Superb, Yeti, VW Passat, Passat CC) 133

1,0 till 1,4 liter
1. Volkswagen 1,4 liter TSI Twincharger (VW Golf, Scirocco, Jetta, Touran, Tiguan, Seat Ibiza Cupra) 307
2. Fiat 1,4 liter MultiAir Turbo (Alfa MiTo, Giulietta) 254
3. Volkswagen 1,4 liter TSI Turbo (VW Golf, Scirocco, Jetta, Skoda Superb, Octavia, Audi A1, Audi A3, Seat Leon, Altea/XL) 241

Under 1,0 liter
1. Toyota 1,0 liter 3-cyl (Toyota Aygo, IQ, Yaris/Vitz, Citroën C1, Peugeot 107, Subaru Justy) 301
2. Smart Diesel 799 cc (Smart Fortwo) 247
3. Mitsubishi 999 cc 3-cyl Turbo (Smart Fortwo) 237

Jag håller med: VW:s lilla TSI är dagens smartaste motor!
129
117

Det finns 15 kommentarer

Detta innehåll är skapat av auto motor & sports besökare

Alla kommentarer
  • #1 Re: VW:s TSI-motor vann priset igen
    Markus Postat: 2010-06-29 08:36

    Till att börja med: Även jag tror att VW 1,4 TSI är en väldigt bra motor.

    Det som irriterar mig är dock att alla sådana här utmärkelser röstas fram av journalister!

    Det enda journalisterna kan bedöma är ju hur motorerna stämmer överens med deras smak om hur motorn ska kännas bakom ratten.

    Eftersom inga ingenjörer eller för den delen bilmekaniker finns med kan saker som driftsäkerhet, servicebehov eller hur komplicerad motorn är att serva bedömas. Bedömning av t.ex. avgasrening eller förmåga att förbränna rent kan inte heller bedömas på ett säkert sätt.

    Det enda som återstår är journalister som tycker. Och det kan bli mer eller mindre bra.
    Som med Årets bil i Europa som har en besynnerlig förmåga att rätt ofta hamna hos fabriker som har många måndagar i almanackan...

  • #2 Re: VW:s TSI-motor vann priset igen
    Haze Postat: 2010-06-29 09:48

    Är detta inte samma motor som även finns i Skoda? Dom har väl också en 1.4 TSI 122hk? Det vore konstigt om det inte var det då mycket i Skoda är från VW koncernens hyllor.

  • #3 Re: VW:s TSI-motor vann priset igen
    Haze Postat: 2010-06-29 09:54

    Det är nog inte 122hk som räknas in här när jag tittar lite närmare. Kan det vara 160hk motorn som är Twincharger?

  • #4 Re: VW:s TSI-motor vann priset igen
    Daniel Postat: 2010-06-29 10:15

    varför lyser dieslarna med sin frånvaro ???

  • #5 Re: VW:s TSI-motor vann priset igen
    B21 Postat: 2010-06-29 14:45

    Jag undrar om VW har mutat någon för att få det här priset.

  • #6 Re: VW:s TSI-motor vann priset igen
    Magnus Postat: 2010-06-29 16:15

    Återligen så har VW visat att dom är bäst. Årets bil 2010, årets motor 2010, försäljningen går som smör. Kan det bli bättre :))

  • #7 Re: VW:s TSI-motor vann priset igen
    Peter Postat: 2010-06-29 17:14

    Kör ju en VW med en sån här motor och kan bara säga att det enda felet med motorn är att ingen tror på mig när jag säger att det sitter en 1,4 under huven...
    Fast det säger väl mer om vilken nivå andra biltillverkare har på sina spisar...hehe

  • #8 Re: VW:s TSI-motor vann priset igen
    Manne Månegrim Postat: 2010-06-29 17:49

    Anders: Diesel finns i top 3 i nästan alla klasser, om du läser lite noggrannare..

  • #9 Re: VW:s TSI-motor vann priset igen
    Robert Postat: 2010-06-29 18:44

    Nästan bara tyskt i topp. Saab 9-3 med 1,8 turbon är supertrevlig. Varför är inte den med när en massa slöa dieslar får höga poäng?

  • #10 Re: VW:s TSI-motor vann priset igen
    Per Karlsson Postat: 2010-06-30 00:12

    Fiat-motorn är intressant! Med det elektrohydrauliska systemet görs insugsventilerna styrbara så att man slipper gasspjället för att reglera motoreffekten, och på så sätt minskas förlusterna. Tekniken verkar relativt enkel jämfört med andra mekaniska system för att uppnå samma sak (t.ex. BMW Valvetronic).

  • #11 Re: VW:s TSI-motor vann priset igen
    tom Postat: 2010-06-30 19:58

    Tysk dominans i juryn. Inte undra på att tysk teknik blir vinnare.

  • #12 Re: VW:s TSI-motor vann priset igen
    Lars A Postat: 2010-06-30 20:31

    Nja! Tyskdominerad kan man ju inte kalla juryn eftersom Frankrike, Storbritannien och Canada hade lika många journalister som Tyskland, fyra stycken. Förenta staterna hade elva. Anmärkningsvärt är väl att Sydkorea bara hade en. Lika många som den kända bilnationen Filippinerna.

  • #13 Re: VW:s TSI-motor vann priset igen
    Rolle Postat: 2010-07-02 19:05

    Har en octavia med 1.8 liters
    TSI-motor,den har dragit 1.0
    liter olja de första 700 milen.
    Är det normalt?

  • #14 Re: VW:s TSI-motor vann priset igen
    kjr Postat: 2010-08-02 13:02

    Hade en Octavia 2,0 FSI förut och den drog olja som en alkis. Man fick tanka olja lika ofta som bensin nästan. Efter några tusen mil försvann problemet. De vanliga sugmotorerna verkar inte ha det problemet.

  • #15 Re: VW:s TSI-motor vann priset igen
    D Postat: 2013-01-17 16:54

    Alla bilar dricker olja kvittar vilken tillverkare framför allt turbo ladade bilar som e största alkisar allt minskar bränsle förbrukningen .utsläppen mm men istället ökar olje förbrukningen

Du kan inte längre kommentera. Efter 30 dagar låses kommentarerna på auto motor & sport.

Månadens fråga

  • Använder du navigator i bilen?

Nyhetsbrev fem dagar i veckan

Varje vardag skickar vi dig de senaste 24 timmarnas hetaste nyheter till din e-post. Nyhetsbreven kan också innehålla specialerbjudanden.

  • Prenumerera på
    auto motor & sport nyhetsbrev
Trafiktesten