Nyheter

VW:s TSI-motor vann priset igen

Historien upprepar sig: Volkswagens 1,4-liters TSI-motor utnämns för andra året i rad till International Engine of the Year, före BMW:s treliters Twin Turbo och AMG:s 6,2-liters V8. Bästa nya motor blev Fiats 1,4-liters MultiAir Turbo.

Bild 371998

Stolta mottagare av utmärkelsen Årets motor för andra gången är teknologie doktorerna Rüdiger Szengel, chef för VW:s ottomotorutveckling, och Hermann Middendorf, ansvarig för TSI-motorerna.


En internationell jury av 72 motorjournalister har för andra gången i rad röstat fram Volkswagens 1,4-iters TSI-motor som Årets bästa bilmotor i tävlingen International Engine of the Year (IEOTY).

"Det faktum att VW:s smarta 1,4-liters Twincharger fortfarande lyfts fram som världens bästa motor på marknaden i dag, vittnar om klassen hos denna ytterst raffinerade trendsättare", säger Dean Slavnich, vice ordförande för IEOTY.

VW-motorn finns i olika effektversioner och ger tack vare kombinationen av kompressor och turboaggregat upp till 180 hästkrafter trots den blygsamma cylindervolymen. Motorn segrade även i klassen mellan 1,0 och 1,4 liter.

Årets nya motor blev Fiats 1,4-liters turbomatade bensinmotor med den innovativa tekniken MultiAir, som tack vare elektrohydraulisk styrning av insugsventilerna ökar både effekten och vridmomentet med 10 till 15 procent samtidigt som bränsleförbrukningen och CO2-utsläppet minskas lika mycket.

Svensk deltagare i juryn är Rolf Gildenlöw.


RESULTATEN I KORTHET

Årets motor 2010:
1. Volkswagen 1,4 TSI Twincharger, 384 oäng
2. BMW 3,0 liter DI Twin Turbo, 365 poäng
3. Mercedes AMG 6,2 liter V8, 258 poäng

Bild 371999

Åreta nya motor blev 1,4-litersmotorn med MultiAir-teknik från Fiat Powertrain Technologies. Kamaxeln, till vänster i bild, påverkar insugsventilerna via en hydraulisk kammare (inuti stora fjädern), vars tryck regleras av en solenoidventil (längst till höger). Stängs solenoidventilen blir kammarens olja stum och överför lyftrörelsen som kamaxeln ger. När solenoidventilen öppnas, kopplas ventilerna ifrån och följer inte kamaxelns rörelse. Systemet kan välja att öppna och stänga insugsventilerna beroende på behovet av effekt och vridmoment.


Årets nya motor 2010:
1. Fiat 1,4 MultiAir Turbo (Alfa Mito, Giulietta), 228
2. Ferrari 4,5 liter V8, 200
3. VW 1,2 TSI (VW Polo m fl), 134

Årets gröna motor 2010:
1.Toyota Hybrid 1,8 liter (Prius, Auris), 216
2. Fiat 1,4 MultiAir Turbo (Alfa Mito, Giulietta), 106
3. Volkswagen 1,4 TSI Twincharger, 104

Årets prestandamotor 2010:
1. Mercedes-AMG 6,2 liter (C 63 AMG, S 63 AMG, SL 63 AMG, CL 63 AMG, E 63 AMG, CLS 63 AMG, ML 63 AMG) 220
2. Porsche 3,8 liter boxersexa (GT3, 911 GT3 RS) 125
3. BMW 3,0 liter DI Twin Turbo (135i, 335i, 535i, X5 35i, X6 35i, Z4) 67

Klassen över 4,0 liter:
1. Mercedes AMG 6,2 liter V8
2. Ferrari 4,5 liter V8 (458 Italia)
3. Jaguar 5,0 liter V8 med kompressor

3,0 till 4,0 liter
1. BMW 4-liter V8 (M3) 267
2. Porsche 3,8-liter boxersexa (GT3, 911 GT3 RS) 179
3. Nissan 3,8 liter Twin Turbo (GT-R) 156

2,5 till 3,0 liter
1. BMW 3 liter DI Twin Turbo (135i, 335i, 535i, X5 35i, X6 35i, Z4) 332
2. BMW Diesel 3 liter Twin Turbo (335d, 635d, X3 35d, X5 40d, 740d) 278
3. Audi 3-liter DI kompressor (S4, S5) 125

2,0 till 2,5 liter
1. Audi 2,5 liter 5-cyl turbo (Audi TT RS) 269
2. Mercedes-Benz Diesel 2,1 liter (C-Class, E-Class) 185
3. Subaru 2,5-liter boxerfyra turbo (Forester, Impreza, Legacy) 123

1,8 till 2,0 liter
1. BMW 2 liter Twin Turbo Diesel (123d, X1 23d) 293
2. Audi 2 liter 4-cyl TFSI (Audi A4, A4 Allroad, A5, A5 Sportback, A6, Q5, S3, VW Scirocco, Jetta, Passat, Tiguan, Golf, Seat Leon, Cupra R, Exeo, Skoda Octavia RS) 215
3. Audi 2 liter 4-cyl TFSI (Audi TT, VW Eos, Golf, Seat Leon, FR/Cupra, Seat Altea/XL/Freetrack) 156

1,4 till 1,8 liter
1. BMW-PSA 1,6 liter Turbo (MINI Cooper S, Clubman Cooper S, Peugeot 207, 308, MINI JCW, Clubman JCW) 268
2. Toyota Hybrid 1,8 liter (Prius, Auris) 185
3. Audi 1,8 liter TFSI (Audi A5, A4, A3, TT, Seat Leon, Altea/XL/Freetrack, Exeo, Skoda Octavia, Superb, Yeti, VW Passat, Passat CC) 133

1,0 till 1,4 liter
1. Volkswagen 1,4 liter TSI Twincharger (VW Golf, Scirocco, Jetta, Touran, Tiguan, Seat Ibiza Cupra) 307
2. Fiat 1,4 liter MultiAir Turbo (Alfa MiTo, Giulietta) 254
3. Volkswagen 1,4 liter TSI Turbo (VW Golf, Scirocco, Jetta, Skoda Superb, Octavia, Audi A1, Audi A3, Seat Leon, Altea/XL) 241

Under 1,0 liter
1. Toyota 1,0 liter 3-cyl (Toyota Aygo, IQ, Yaris/Vitz, Citroën C1, Peugeot 107, Subaru Justy) 301
2. Smart Diesel 799 cc (Smart Fortwo) 247
3. Mitsubishi 999 cc 3-cyl Turbo (Smart Fortwo) 237

Jag håller med: VW:s lilla TSI är dagens smartaste motor!
130
117