Nya Audi A6 på rull - kommer nästa år

Audis stora modell A6 kom 2004 och fick facelift 2008, så snart är det dags för generationsskifte. Uppgifterna om premiär på Parissalongen var överoptimistiska, men räkna med att få se den i slutet av året.

Bild 371512

Nya Audi A6 förnyas ganska försiktigt till det yttre, det kan man uttyda trots Audis sedvanliga psykedeliska maskering.


I princip vet vi det mesta om nya generationen Audi A6, eftersom systermodellen A7 redan är offentlig. Enkelt uttryckt är bilarna nära syskon, med skillnaden att A7 Sportback är en kombicoupé medan A6 är en konventionell sedan - samt regelrätt kombi med tillnamnet Avant.

Jämfört med gamla A6 blir den nya lite längre (plus 25 millimeter) och får ett större axelavstånd (plus 7 = 291 centimeter). Liksom hos A4/A5 och A7 har framhjulen flyttats framåt och motorn bakåt, vilket ger ett märkbart kortare överhäng fram, samtidigt som det påverkar viktbalansen till det bättre.

Bild 371513

I och med att A6 får den nya framvagnen från A4/A5/A7, har främre överhänget minskats, och 7 cm ökat axelavstånd ger bättre benutrymme i baksätet.


Audi arbetar hårt med att sänka vikten hos alla nya modeller, och trots en liten förstoring av karossen, blir nya A6 lättare än sin föregångare. Byggtekniken som kallas ASF II (aluminium and steel spaceframe) ger ett grundchassi som enligt vissa uppgifter väger hälften av ett rent stålchassi, samtidigt som det är 1,5 gånger mer vridstyvt.

Metoden ger stora viktbesparingar utan att priset skjuter i höjden som för storebror A8, vilken genomgående är uppbyggd av aluminium. Prisskillnaden mellan A7 och A8 är runt 400.000 kronor.

Bild 371514

Bakpartiet verkar bekant, kanske lite väl bekant - här luras nog Audi. Mer sannolikt är att bakvagnen ser ut som på Christian Schultes illustration medan.


Bild 371515

Inuti nya A6 hittar vi, liksom i A7 Sportback, en hel del komponenter från A8. Det betyder bland annat att manöversystemet MMI blir enklare att använda. Väljer man integrerad navigator får man fotorealistiska kartbilder och inbyggd uppkoppling mot Google Earth.

Motormässigt får nya A6 (med Avant) samma V6:or som i A7 Sporetback. Dieseln 3,0 TDI är helt ny och sänker förbrukningen väsentligt jämfört med föregångaren. Motorprogrammet kompletteras med snåla fyrcylindriga TFSI, som är en bensinturbo med effekt från 180 hästar, och TDI som är dieseln och ger från 143 hästkrafter.

Samtliga nya A6 får start/stopp-system, som enligt mätnormen NEDC kan ge upp till tio procent förbrukningssänkning.

I basversion är A6 framhjulsdriven, men som tillval (alternativt standard på vissa versioner) finns quattrosystemet, som moderniserats med elektronik och har grundfördelningen 40/60 av kraften mellan fram- och bakaxeln. Som tillval i quattrosystemet finns en elektroniskt styrd diffbroms på bakaxeln.


De fyrcylindriga motorerna kombineras standardmässigt med sexväxlad manuell låda och de kompletteras med steglös Multitronisc-automat och den sjustegade dubbelkopplingslådan S-tronic.

Publikpremiär blir det alltså med största sannolikhet i slutet av året, men långt innan dess lär vi får veta mera om den nya större, men lättare A6-familjen. Leveranserna startar i början på nästa år.

Spionbilder: Automedia.

Nya A6 blir min nästa bil!
297
312

Skriv kommentar

Det finns 28 kommentarer

Detta innehåll är skapat av Auto motor & sports besökare

Alla kommentarer
  • #1 Re: Nya Audi A6 på rull - kommer nästa år
    jojo Mazda6 2008 auto Postat: 2010-08-13 07:50

    = tummen upp !

  • #2 Re: Nya Audi A6 på rull - kommer nästa år
    KF Postat: 2010-08-13 08:06

    Varför har alla Audi bilar samma design? Nya A6 får lampor från A8. A3, A4, A5 och A7 har de också. Man måste ju kunna se lite skillnad mellan modellerna. Alla bilar verkar ha samma designer. Kom upp med nya saker!

  • #3 Re: Nya Audi A6 på rull - kommer nästa år
    Uffe Postat: 2010-08-13 08:24

    Tycker det är konstigt att det rullar så många Audi här i sverige i tanke på vad de kostar. Grundpriset är förvisso inte så dyrt men om du skall ha någon form av "standardutrustning" så kostar denna skjortan. Man får lite Skoda för pengarna här...om man väljer en "snikaudi" med liten motor och utrustning. VAG sverige är dock duktiga på marknadsföring och bilhallar i jämförelse mot exempelvis Mercedes. Däremot så tror man ju inte att den mindre A5:an 2,0 TFSI är dyrare än exempelvis en E 200 CGI coupe med likvärdig utrustning.

  • #4 Re: Nya Audi A6 på rull - kommer nästa år
    Joppe Postat: 2010-08-13 08:26

    Även om Audi skulle släppa en liten knubbig bil med form som en telefonkiosk och saftblandare till bakljus så skulle du säga att den hade samma design som resten.
    Varför? Därför att du vill se det så.

    Audis bilar är inte mer lika varandra än BMWs. Jämför 3, 5 och 7-serien.

    Jag som själv kör Audi och gillar Audis design har inga problem att skilja bilarna åt. Då har jag det betydligt svårare att skilja BMWs modeller åt.

  • #5 Re: Nya Audi A6 på rull - kommer nästa år
    andreas Postat: 2010-08-13 08:43

    Håller med KF.
    Varför ser alla Audi likadana ut? Dom vågar inte ta ut svängarna. Till och med motorjournalisterna börjar tröttna på Audis tråkiga design. Nej, bättre kan ni Audi!

  • #6 Re: Nya Audi A6 på rull - kommer nästa år
    Markus Postat: 2010-08-13 08:46

    Att bilarna från samma märke är lika är ren märkesidentitet, inte konstigt alls!

    Jag gillar att Audi kortar överhänget fram. Både utseende och köregenskaper vinner på det.

    Däremot vet jag inte om jag skulle välja Audi för det.
    Dels eftersom Audi generellt prioriterar spårstabilitet framför alerta kurvegenskaper vilket ger en trygg och riktningsstabil bil.

    Eller trög och klumpig. Van som jag är vid småbilar blir det de senare för mig.

    Dessutom är det de här med priset. Audi är dyra. För dyra för min nuvarande ekonomi till att börja med. Sedan är det detta med den torftiga standardutrustningen.
    Just torftig standardutrustning är enligt mitt sätt att se på saken absolut inte premium.

    Så jag lägger hellre 350 000 på en bil där jag väljer till grejer för 30 000 än 350 000 på en bil där jag lägger 80 000 på tillvalsutrustning.

  • #7 Re: Nya Audi A6 på rull - kommer nästa år
    Jonas Postat: 2010-08-13 09:21

    Har flera gånger tittat på Audi men aldrig köpt, blir mest förbannad när inte ens mittarmstöd ingår i priset. Stolarna måste bytas direkt och dragkrok kostar över 10.000:-. Inte kul

  • #8 Re: Nya Audi A6 på rull - kommer nästa år
    Butters Postat: 2010-08-13 09:52

    Om man inte har råd med en A6 så finns ju Skoda Suberb för bra mycket mindre peng än kusinen från Inglost. Till skillnad från BMW, MERCEDES så erbjuder faktiskt VAG billigare alternativ med samma motorer... dock med lite nedbantad utbud av motorer. men det e väl inte många som köper RS6 eller ens 3,0TDI, 3,0V6t osv. och de som gör det har inga ekonomiska bekymmer ändå. Tjänstebilen lär ju ändå bli en 2,0TDI så svälj stoltheten, tjeckerna bygger lika bra bilar som sina grannar...

  • #9 Re: Nya Audi A6 på rull - kommer nästa år
    Groko Postat: 2010-08-13 10:34

    Ännu en tvålkopp från Audi att vänta sig tydligen. Tråkigt. :=(

    Designen har nått vägs ände sedan den senaste designrevolutionen med jättegrillen nu känns passé. Känns litegrann som med Mercedes ca 2006 som var trötta då men nu tagit rejäla kliv nu mot en helt egen och spännande identitet som började med C-klassen. Tyvärr verkar inte Audi göra det nu, utan nya A6 blir samma tvålkopp som vanligt. Synd, för kvalitet och att bygga dynamiska, fina bilar kan de ju.

    Men den här ser ju ut att bli lika totalboring utseendemässigt som nya RX:en från Lexus. Helt ny bil tekniskt, men samma looks.

    Ärligt talat, det syns ju knappt att den får ett kortare överhäng fram ens en gång.

  • #10 Re: Nya Audi A6 på rull - kommer nästa år
    nisso Postat: 2010-08-13 10:45

    Bakänden ser äntligen ut att tappa lite av det fula kombikupestuket man haft länge. Hoppas att det nu blir en riktigt elegant sedan, som man inte haft sedan modellen runt 1992. A7 har ju tagit över stafettpinnen som kombikupe så nu kan man kan.

  • #11 Re: Nya Audi A6 på rull - kommer nästa år
    -Hans Postat: 2010-08-13 12:00

    Vad är det för mening att kommentera en photoshoppad gissning? Audi har generellt formgivit bilar som håller bra över tiden. Sålde nyligen min A6 avant -03 som faktiskt kändes ganska snygg trots åldern. Tror både nuvarande och kommande A6 kommer åldras med samma värdighet.

  • #12 Re: Nya Audi A6 på rull - kommer nästa år
    andreas Postat: 2010-08-13 13:04

    äntligen vågar audi designa snygga lampor , påminner starkt om a7 concept!
    riktigt bra :)

  • #13 Re: Nya Audi A6 på rull - kommer nästa år
    Steffe Postat: 2010-08-13 13:10

    A3,A4, A5, A6, A7 alltför snarlika, får titta mer än två ggr för att ev kunna skilja på modellerna.
    För att kommentera ett tidigare inlägg att BMW bilarna ser lika ut så är verkligheten inte så, där går det att skilja dem åt. 1,3,5,6,7- serien
    är inte bara olika storleksmässigt utan också utvändigt. Där går det att se skilldnad på coupé och sedan. Men det klart för en blind höna eller audi-nisse är det inte lätt.
    "Jaså, du har bytt till en ny A4a? Nä, det är verkligen inte en A4a, du ser väl fn att det är en A6. Ä de?
    Jag vet väl fn vad ja köpt för bil, eller??"

  • #14 Re: Nya Audi A6 på rull - kommer nästa år
    Carl A Postat: 2010-08-13 13:50

    Inte tu tal om att Volkswagen är oerhört skickliga på att hålla isär identiteterna på sina sju olika märken. Ingen kan ju tro att Audi och Skoda/VW delar en hel del utveckling/teknik. Men det vore kul att veta hur mycket.

  • #15 Re: Nya Audi A6 på rull - kommer nästa år
    AH Postat: 2010-08-13 13:56

    "Mer sannolikt är att bakvagnen ser ut som på Christian Schultes illustration"... Detta tyckte jag var gabska roligt eftersom denna Schulte inte har haft ens i närheten av rätt på något av sina tidigare försök att förutspå bilar i sina teckningar. Måste dock vara ett skönt jobb han har att sitta och trycka ihop/dra ut befintliga bilmodeller i photoshop hela dagarna och kalla dom "den nya A6", "nya s60" och min favorit "den nya BMW 1 serie" som var den gammla som Schulte bara bytt lampor på. Skärpning tack!

  • #16 Re: Nya Audi A6 på rull - kommer nästa år
    Marcus L Postat: 2010-08-13 14:43

    I så fall måste väl även du se skillnad på Audi A3 och Audi A8? Jag ser skillnad på alla Audi utan några som helst problem, jag kör inte Audi och är inte Audi-fantast. Men fan vilka fina bilar det är!

    Märkesidentitet är viktigt och jag ser hellre att en tillverkares bilar följer samma mönster än att man designar spretiga bilar som man knappt kan tro kommer från samma tillverkare, så som exempelvis flera asiatiska tillverkare gjort och fortfarande gör.

  • #17 Re: Nya Audi A6 på rull - kommer nästa år
    Mange Postat: 2010-08-13 14:44

    ja det känns lite så, förbaskat bra bilar men vore kul med lite nytt på designfronten

  • #18 Re: Nya Audi A6 på rull - kommer nästa år
    Marcus L Postat: 2010-08-13 14:48

    Volkswagen AG delar verkligen mycket teknik i sina olika bilar, vilket kommer oss konsumenter till nytta genom mer intressant teknik till bättre pris. Skoda Superb är en riktigt trevlig bil som jag uppskattar stort. Superb kvalitetskänsla, slösande utrymmen, modern teknik med mera. Men Superb har mycket mer gemensamt med Audi A3 än Audi A6. Superb har som A3, TT, S3, Golf, Passat, Octavia m.fl. motorn monterad på tvären och bygger däremed på samma plattform som Golf/Passat m.fl. Audi A6 har längsmonterad motor och har därmed ingen direkt motsvarighet inom VW, Skoda, Seat på det sättet.

  • #19 Re: Nya Audi A6 på rull - kommer nästa år
    Bosse Postat: 2010-08-13 18:28

    Har en A6:a idag, årsmodell 2009 och kommer definitivt att köpa nästa generations A6 också.
    Har kört många olika märken genom åren men inget som slår min Audi i köregenskaper, material och kvalitet!!

    Det är mycket gnäll här bland kommentarerna, antar att det är från folk som helt enkelt inte har råd med en riktig premium bil, eller så är det bara bittra människor som aldrig har suttit i en Audi...

  • #20 Re: Nya Audi A6 på rull - kommer nästa år
    Messerschmitt Postat: 2010-08-13 18:37

    Hoppas nu Audi kommer med en låg CO2 A6, typ BMW:s nya 520d, som släpper ut 129g CO2/km.

    Audis syskon VW har gasdrift, när ska Audi börja med sånt?

  • #21 Re: Nya Audi A6 på rull - kommer nästa år
    Christer W. Postat: 2010-08-13 23:07

    Du gör ett vökdigt vanligt antagande i din kommentar, ett antagande som många som gör Audi, BMW och Mercedes gör, dvs att alla som avstår dessa märken gör det beroende på ekonomiska aspekter.

    Det kan ju också vara så att det finns människor som mycket väl har råd med en Audi, men av olika anledningar inte kör en.

    Ett exempel är undertecknad. Jag har haft en Audi för inte så hemskt länge sedan och mina erfarenheter med den gör att jag valde bort Audi vid mitt senaste bilköp. Det hade ingenting med ekonomi att göra, för jag antar att man i dag får en hyfsad A6a för 400k som min nuvarande V70 kostade?

  • #22 Re: Nya Audi A6 på rull - kommer nästa år
    Christer W. Postat: 2010-08-13 23:08

    Blev helt galet där, skall nog hoppa i säng...

    Du gör ett väldigt vanligt antagande i din kommentar, ett antagande som många som kör Audi, BMW och Mercedes gör, dvs att alla som avstår dessa märken gör det enbart beroende på ekonomiska aspekter.

    Det kan ju också vara så att det finns människor som mycket väl har råd med en Audi, men av olika anledningar inte kör en.

    Ett exempel är undertecknad. Jag har haft en Audi för inte så hemskt länge sedan, och mina erfarenheter med den gör att jag valde bort Audi vid mitt senaste bilköp. Det hade ingenting med ekonomi att göra, för jag antar att man i dag får en hyfsad A6a för 400k som min nuvarande V70 kostade?

  • #23 Re: Nya Audi A6 på rull - kommer nästa år
    Groko Postat: 2010-08-15 09:37

    Skulle tro att en majoritet av de Audi, BMW, Mercedes, etc. som rullar på våra vägar ägs av banken/kreditinstitutet som tillhandahållit lånet faktiskt...

    Så allt snack om att "ha råd" brukar vara illa täckt i praktiken.

  • #24 Re: Nya Audi A6 på rull - kommer nästa år
    Johan Postat: 2010-08-15 12:03

    Håller med en föregående kommentar ang designkommentarerna. Är det inte läge att skippa kommentarer om designen tills den färdiga bilen visats?

  • #25 Re: Nya Audi A6 på rull - kommer nästa år
    Christer W. Postat: 2010-08-15 17:02

    Håller med dig till 100% Johan. Kommentarer om bilars utseende är över lag för mig helt ointressanta eftersom design är subjektivt och att diskutera en subjektiv egenskap är helt meningslöst. Trots detta finns det folk som tror att andra är intresserade av vad just de tycker om en bils utseende...

  • #26 Re: Nya Audi A6 på rull - kommer nästa år
    svenne Postat: 2010-08-16 09:20

    Audi - ett sätt att ha det tråkigt. Tråkig design och tråkiga köregenskaper.

  • #27 Re: Nya Audi A6 på rull - kommer nästa år
    Mange Postat: 2010-08-16 13:43

    Audi är en lyxbil man har rätt att vara kräsen på alla fronter det handlar inte om att vara bittra, kanske folk förväntade sig lite mer spänning på designfronten, det gjorde jag, kvaliten är ju för det mesta är hög när det gäller Audi.

  • #28 Re: Nya Audi A6 på rull - kommer nästa år
    milo Postat: 2010-08-18 09:32

    Design. Upp till var och en att tycka vad man vill om. Jag personligen gillar "flytet" som finns genom modellprogrammet hos t ex BMW, Audi och Volvo för att nämna några. Det ger identitet.

    Sen verkar det som att många skriver här utan att ha provkört bilarna seriöst. Det duger inte att köra en runda på innergården för att kunna uttala sig. Den som tycker att den senaste generationen Audi, dvs A4, A5, A5 Sportback, är tröga och klumpiga har helt enkelt inte kört bilen något nämnvärt. Det är precis raka motsatsen.
    nu valde jag en 320d EDE istället för A4 men det var hårfint. Hade Audi haft en vassare diesel nu så hade det blivit en A4:a. Dessutom var den större. (Inte för att jag behöver det i tjänsten.)
    Så ut och provkör seriöst innan ni kommenterar!

Möjligheten att kommentera är avstängt. Artikeln är äldre än 30 dagar.

Månadens fråga

  • Om du var tvungen att välja - vilket märke skulle du ta?
Nyhetsbrev fem dagar i veckan

Varje vardag skickar vi dig de senaste 24 timmarnas hetaste nyheter till din e-post. Nyhetsbreven kan också innehålla specialerbjudanden.

  • Prenumerera på
    Auto motor & sport nyhetsbrev
Annonsbörsen

Annonsbörsen

Annonsera gratis i Annonsbörsen och i auto motor & sport (om du är prenumerant). Eller sök bland över 3.000 bilar. Du kan också sälja eller köpa motorcyklar och båtar.

Egmont logo
© Egmont Tidskrifter