• Textstorlek A A
  • Hem
  • Nyheter
  • Toyota Prius Plug-In blir...

Toyota Prius Plug-In blir kall - och varm

En finess som Toyota bjuder på i sin kommande plugin-version av Prius är fjärrstyrd kupévärme. Luftkonditioneringen är elektrisk men det är även uppvärmningen och temperaturen hålls automatisk på rätt nivå.

Bild 371369

När bilen är inkopplad för uppladdning går det att fjärrstyra uppvärmning (när det är kallt) och även luftkonditioneringen (när det är varmt) via nyckeln till Prius Plug-In. KLICKA FÖR STÖRRE


Laddhybriderna och elbilarna är på väg ut till bilhandlarna och då får vi se om den miljövänliga tekniken blir en succé eller ej. Även om media rapporterat flitigt om de nya modellerna är det inte säkert att konsumenterna är redo att acceptera den prislapp som elbilarna får.

Helt säkert kommer elbilspriserna att gå ner i takt med att tekniken utvecklas och massproduceras. Men till de uppenbara miljöfördelarna kommer även en del finesser som kanske kan övertyga en och annan vankelmodig elbilsköpare. En av dessa hittar vi hos Toyotas Prius Plug-In, även om det ännu så länge "bara" rör sig om den förserie på 200 bilar som är på väg ut i Europa för test.

För att en hybridmodell som Prius ska fungera måste flertalet funktioner drivas av elmotorer istället för att hämta kraften från förbränningsmotorn. Exempelvis är luftkonditioneringen elektrisk, istället för remdriven som på konventionella bilmodeller. Det ger fördelen att kunna ha luftkonditioneringen igång även i en parkerad Prius. Med det större batteriet i Prius Plug-In ges en eldriven aktionsradie på ungefär två mil och då behövs inte bara elektrisk luftkonditionering utan också en eldriven uppvärmning av kupéluften - vilket Prius Plug-In har.

Bild 371370

Den kommande Plug-In modellen av Prius kan ladda drivbatteriet från ett vanligt eluttag. Man kan därmed alltid starta med fulladdat batteri som räcker för två mils körning helt utsläppsfritt - under förutsättning att bilen varit kopplad till elnätet i minst 100 minuter.


Med den eluppvärmda kupéluften ges möjligheten att värma upp bilen även vid parkering och den finessen har Toyota byggt in som en trådlös fjärrfunktion i nyckeln. Närhelst bilen står parkerad och är ansluten till ett vägguttag eller en laddstolpe ser bilen till att hålla den inställda kupétemperaturen, oavsett om det innebär att luftkonditioneringen eller eluppvärmningen aktiveras.

Ägarna till Prius Plug-In har alltså inte enbart miljöfördelar, de får förbättrad komfort också. Försäljningen av Prius Plug-In beräknas börja 2012 och två av de 200 testbilar som hamnar i Europa är öronmärkta till Sverige. Totalt bygger Toyota 600 Prius Plug-In för tester på olika marknader. Läs mer om Prius Plug-In på denna länk, samt även på denna sida.

Kanonsmart med fjärrstyrd värme ! (= gasa). Har ni hört talas om Eberspächer? Inget nytt under solen... (= bromsa).
124
55

Det finns 13 kommentarer

Detta innehåll är skapat av auto motor & sports besökare

Alla kommentarer
  • #1 Re: Toyota Prius Plug-In blir kall - och varm
    Edis Postat: 2010-08-24 07:32

    Det uppges att plug in Prius ger uppenbara miljöfördelar, vilka skulle dessa vara? Inte är det koldioxidutsläppen i alla fall. Man får räkna med en elförbrukning på i alla fall 150 Wh/km och ett kolkraftverk vilken producerar elen - för i slutändan så är det där den ökade elkonsumptionen måste produceras - ger drygt 1000 gCO2/kWh. Detta innebär ett koldioxidutsläpp på motsvarande 150 g/km, inte ens tillräckligt lågt för att räknas som miljöbil och betydligt större utsläpp än vanliga Prius. Men syns utsläppen inte så finns de tydligen inte!

  • #2 Re: Toyota Prius Plug-In blir kall - och varm
    Markus N Postat: 2010-08-24 09:34

    Håller med Edis. Energin ska ju fortfarande produceras, ren eller inte. Detta känns inte som någon miljösmart tjänst. Finns det ingen gräns för hur bekväm människan kan bli?

  • #3 Re: Toyota Prius Plug-In blir kall - och varm
    BK Postat: 2010-08-24 09:46

    Det finns fler sätt att producera el än att bränna kol. Vind, vatten, sol, kärnkraft, havsvågor etc. Och fler lär de bli framöver.

    Nyckeln kunde de dock ha gjort snyggare på en såpass hi-tech-bil.

  • #4 Re: Toyota Prius Plug-In blir kall - och varm
    alithia Postat: 2010-08-24 10:58

    I Sverige går det inte att köpa kolkraft. Det importeras en mycket liten del men i stora drag är det vattenkraft och kärnkraft. På kontinenten är kolkraft större. Men då ingår dess CO2 i CO2 taket för handelssystemet. D.v.s. finns ett maxtak som idag biltrafiken inte ingår i men kraftproduktionen gör. Likaså ger kolkraft möjlighet till koldioxidavskiljning som är helt omöjligt på diesel/bensin. Men klart bäst är att göra ett aktivt val om vilken el som köps. T.ex. vattenkraft eller vindkraft.

  • #5 Re: Toyota Prius Plug-In blir kall - och varm
    Keter Postat: 2010-08-24 11:17

    Denna bil gynnar ägarens Plånbok och inte oljeproducenternas !
    0.4 liter milen är gött sen att den är högkvalitativ bil är bonus och att den har försprång ignom teknik är bra .
    Men Raggarbarn med vurm för hk och fart ogillar den är förståligt fartdyrkare hatar den jag gillar bränsleeffektivitet och hushållning

  • #6 Re: Toyota Prius Plug-In blir kall - och varm
    JARL Postat: 2010-08-24 11:47

    Snacka om edge-engineering. Tur det finns en klar stjärna. Kanske smittar det av sig på dom andra stenklumparna där ute...

  • #7 Re: Toyota Prius Plug-In blir kall - och varm
    Conny Karlsson Postat: 2010-08-24 12:02

    Denna Prius ska ju kunna gå 2mil på bara el. Men gör den det automatiskt de första två (2)milen eller kan du välja? Jag menar du kanske bor utanför staden och åker in mot staden, sedan när du närmar dig staden och åker runt inne i staden så vore det ultimata att kunna välja el då dessa 2mil när du kör runt där. Eller hur fungerar det?

    PÄR BRANDT: Jag utgår från att det funkar som i en vanlig Prius, det vill säga att du kan välja eldrift när du vill (och batteriet tillåter).

  • #8 Re: Toyota Prius Plug-In blir kall - och varm
    Steffe Postat: 2010-08-24 13:06

    Inte mer än ett miljöbilsalt. 0,4 inte särskilt imp. Var kommer produktionen av elen ifrån? Elbilen kommer naturligtvis att subventioneras av svenska staten, det blir förmodligen samma flopp som etanolen. Låt marknaden/efterfrågan styra utvecklingen tillsammans med bilindustrin. Samordna med övriga EU- länder med efterhand rimliga ställda utsläppskrav så växer den bästa hållbara lösningen fram.
    Självklart vill var och en köra så miljövänligt som möjligt beroende på ändamålet med bilen för den enskilde

  • #9 Re: Toyota Prius Plug-In blir kall - och varm
    Sven Forsberg Postat: 2010-08-24 14:07

    Den svenska elmixen har enligt Vattenfall en utsläppsnivå på 24 gram CO2/kWh.
    Med 0,150 kWh/km blir det alltså 24*0,150=3,6g CO2/km.

    Med europeisk elmix blir utsläppet c:a (450 g/kWh)*(0,150 kWh/km)=67,5 g/km

    Det svenska elnätet byggs stadigt ut med förnyelsebar energi som kommer täcka elbehovet från nya elbilar.

    Man ska bara räkna med kolkraft då en större tillfällig last ansluts till elnätet som den ordinarie produktionen inte täcker!

  • #10 Re: Toyota Prius Plug-In blir kall - och varm
    Conny Karlsson Postat: 2010-08-24 14:10

    Jag tolkar det som att du inte riktigt vet. Jag menar när jag åkt in mot staden så kanske batteriet inte orkar driva enbart på el när du kört ett antal mil inmot staden efter det att den laddats efter natten tex. Detta skulle vara intressant att veta. Eller om bilen går automatiskt först de två (2)milen på enbart elmotorn.

    Jag hoppas att man kan välja som du säger och att batteriet då orkar med att driva bilen på enbart el då du närmar dig staden och kör där.

    PÄR BRANDT: Helt rätt jag VET inte, jag antar ... ;-)
    Vi väntar förstås otåligt på att få sätta tänderna i en av de två bilarna som är öronmärkt för Sverige.

  • #11 Re: Toyota Prius Plug-In blir kall - och varm
    Jonas Postat: 2010-08-24 14:40

    Conny Karlsson

    om du ska ha möjligheten att "spara" dina 2 mils elkörning tills dukommer till staden så måste du sannolikt se till att köra fram till staden utan att förlora el ur batteriet. förbrukas strömmen på väg in så kommer du givetvis inte kunna köra på el.

  • #12 Re: Toyota Prius Plug-In blir kall - och varm
    strk Postat: 2010-08-24 20:09

    Avancerad bil jovisst men man undrar hur mycket mer co2-utsläpp som tillförs under produktion samt skrotning av en sådan bil jämfört med en "vanlig" bil, väger det verkligen upp de låga utsläppen under körning?

  • #13 Re: Toyota Prius Plug-In blir kall - och varm
    Edis Postat: 2010-08-24 21:20

    Idag så härstammar drygt 2/3 delar av världens elproduktion från fossila bränslen och eftersom det är kraftslag med höga rörliga kostnader som just kolkraft som först stängs av då elförbrukningen minskar innebär detta att marginalelen, dvs den el som kommer att öka eller minska då elbehovet ökar eller sjunker alltid kan antas komma ifrån just dessa energislag. Att kolkraftverken i regel inte (med några undantag) inte befinner sig i Sverige spelar ingen roll då vårat elnät är sammankopplat med kontinentens. En sparad kWh i Sverige kan således ersätta en kWh producerad med kolkraft genom export, eller genom att minska importen. Det är bara överföringens kapacitet som sätter gränserna.

    Andelen kolkraftverk med koldioxidavskiljning är i stort sett obefintlig.

    Vidare finns det också flera sätt att producera bensin, men tydligen är det synsättet reserverat för el...

Du kan inte längre kommentera. Efter 30 dagar låses kommentarerna på auto motor & sport.

Månadens fråga

  • Använder du navigator i bilen?

Nyhetsbrev fem dagar i veckan

Varje vardag skickar vi dig de senaste 24 timmarnas hetaste nyheter till din e-post. Nyhetsbreven kan också innehålla specialerbjudanden.

  • Prenumerera på
    auto motor & sport nyhetsbrev
Trafiktesten