VW vill köpa Alfa - Fiat tveksamma
Uppgifterna om att Volkswagen vill köpa Alfa Romeo är korrekta, det hävdar anonyma källor som branschtidningen Automotive News citerar. Ett litet problem är dock att Fiat inte vill sälja Alfa.
Ska Alfa Romeo bli tyskt? Hårresande för en del, men exemplet med Lamborghini (som ägs av VW/Audi) visar att idén kanske inte är så dum ändå.
Volkswagen är på shoppinghumör och senast har vi sett hur man i vintras köpt in sig i Suzuki (läs mer här) med 20 procent och även förvärvat 90 procent av det stora designhuset Italdesign (läs mer på denna länk). Under 2009 började VW att inkorporera Porsche i koncernen och till 2011 ska integreringen vara genomförd fullt ut.
Men VW:s hunger för nya företag är inte över, ännu på ett tag. Under en tid har det cirkulerat rykten om att VW Group även är intresserade av att köpa varumärket Alfa Romeo. Dessa rykten är helt korrekta, berättar två anonyma VW-källor som branschtidningen Automotive News citerar. Ytterligare en anonym källa, en högt uppsatt chef hos Fiat, bekräftar VW:s intresse men sa samtidigt att "...vi har ingen som helst avsikt att sälja varumärket till VW."
Under måndagen underströk en av Fiats talesmän att man håller fast vid sin framlagda plan för Alfa Romeo, som koncernchefen Sergio Marchionne redogjorde för i april i en detaljerad femårsplan (se länk här). Enligt planen ska produktionen närapå femdubblas till 500.000 Alfa 2014, bland annat med hjälp av sex nya modeller.
Många branschbedömare är tveksamma till att Alfa-försäljningen kan femdubblas på bara fyra år. Lyckas inte den planen är kanske Sergio Marchionne inte helt ovillig att sälja Alfa, trots allt. Alfa Romeo ägt av Volkswagen - är det bra eller dåligt? VW/Audi har ju lyckats väl, trots alla initiala tveksamheter, som ägare till Lamborghini.
Detta innehåll är skapat av Auto motor & sports besökare
-
Ronaldo fyller år – köper Lamborghini Aventador
-
Göransson med tekniska problem – igen
-
FILM: Brabham BT30 på 1.800 meters höjd
-
Svenska Rallyt: Tre nordiska förare i topp!
-
Dyraste Ferrarin någonsin
-
Inget STCC-race i Göteborg
-
Tesla Model X officiell – kommer 2013
-
Audi TT RS Plus – mer av allt!
-
Svenska Rallyt: Sordo i ledning efter dag ett
-
Nissan GT-R utklassar BMW M5
-
SPION: Range Rover får mycket ny teknik
-
Första bilden på Mitsubishi Outlander
-
F1: Rosberg snabbast dag tre
-
Kia gör en ”Mini” med Trackster – liten och tuff
-
Chevrolet Cruze Station Wagon visas i Genéve







#1 Re: VW vill köpa Alfa - Fiat tveksamma
Marcus L Postat: 2010-08-24 11:33
Alfa Romeo skulle sannolikt vinna på att hamna i Volkswagen AG:s ägande. Alfa Romeo skulle få tillgång till tekni och kunnande på flera olika plan, som de saknar idag. För att inte tala om återförsäljarnät.
Men frågan är om det är rätt för Volkswagen. Varför alla dessa varumärken? Intern kanabalism? Kan man hålla ihop koncernen? Vad ska Volkswagen göra med Suzuki och Alfa Romeo? Vore det inte bättre att fokusera starkt på ett fåtal varumärken? Eller är kunderna så "dumma" att man behöver klistra Bugatti emblem på Volkswagen Veyron för att den ska gå att sälja? Eller kalla VW Phaeton för Bentley för att kunna sälja i Storbritanien? Måste Audis teknik döljas under Lamborghinis emblem för att sälja i Italien? Har nationalromantiken och varumärkesmagin fortfarande sådan makt över bilköp?
#2 Re: VW vill köpa Alfa - Fiat tveksamma
Tricoloren Postat: 2010-08-24 12:05
att VW är intresserade då de skulle få tillgång till teknik och kunnande på flera plan som de saknar som bl.a. Multi-Air tekniken.
Tror inte Fiat är så dumma att de gör sig av med Alfa.
Det som fortfarande gör t.ex. Lamborghini intressant i VW koncernen är dom egna motorerna.
#3 Re: VW vill köpa Alfa - Fiat tveksamma
Eric Löfberg Postat: 2010-08-24 13:05
Alfa Romeo är precis vad VW kan ha nytta av i sin annars snudd på kompletta varumärkesportfölj. SEAT har aldrig riktigt levererat den Auto Emocion de utlovat och har fått tillräckligt många chanser. Alfa Romeo passar finfint som komplement till Audi på samma sätt som Skoda passar Volkswagen.
#4 Re: VW vill köpa Alfa - Fiat tveksamma
Marcus L Postat: 2010-08-24 13:25
Jag tror inte att Fiat (som äger MultiAir) säljer den tekniken till Volkswagen till rimligt pris och jag tror inte heller att Volkswagen är intresserade av att köpa den då man tycks klara sig fint på egen hand. Det Volkswagen möjligen skulle kunna få köpa är varumärket Alfa Romeo.
Jag är inte bilindustriman, jag kanske inte ser hela bilden, men ur min synvinkel hade jag hellre satsat hårt på, säg, fyra-fem starka varumärken än många spretande. Sälj Bentley till indierna och Bugatti till
#5 Re: VW vill köpa Alfa - Fiat tveksamma
ooi Postat: 2010-08-24 13:33
Detta får inte ske!
#6 Re: VW vill köpa Alfa - Fiat tveksamma
Tricoloren Postat: 2010-08-24 13:48
Jobbar inom bilindustrin.
Strävan efter fritt styrda ventiler är något alla strävat efter. Multi-Air tekniken är det närmasta man kommit och serieproduceras dessutom.
Det var bara en tanke. Givetvis så säljer Fiat inte patentet.
Däremot behöver Alfa ingenting av VW-koncernen.
#7 Re: VW vill köpa Alfa - Fiat tveksamma
P2W Postat: 2010-08-24 13:53
..om ett företag som VW skulle äga ett av historiens bästa bilmärken... bara för att några tyska direktörer råkar ha storhetsvansinne. Det är tillräckligt illa att de äger Porsche och Lambo.
Jag tycke VW ska fortsätta att producera sina överprisade medelmåttiga bilar till folk som inte fattar bättre. Det är en mycket lönsam affär, för VW.
#8 Re: VW vill köpa Alfa - Fiat tveksamma
tr Postat: 2010-08-24 16:39
Då kunde man tänka sig att köpa en snygg alfa, nu är kvaliteten udsel. Kanske vw vill ha alfa istället för seat i sin "sport division"
#9 Re: VW vill köpa Alfa - Fiat tveksamma
Frasse Postat: 2010-08-24 16:50
Alfa Romeo är inget för VW. Finns inget som jag ser gemensamt med VW koncernen att Alfa Romeo skulle passa in. FIAT och Alfa Romeo passar bra ihop. Samma kvalite och samma design språk. Alltså inget som tilltalar VAG kunderna.
#10 Re: VW vill köpa Alfa - Fiat tveksamma
alfista Postat: 2010-08-24 16:58
alfa skulle bli skit om den såldes till vw
skulle inte va den där italienska bilen längre.
skulle dela komponenter med skoda,audi,seat,vw. samma skit alla dem 4 märken. annan design annars e bilarna lika
#11 Re: VW vill köpa Alfa - Fiat tveksamma
Hogg Postat: 2010-08-24 17:06
Glädjande att se att en så stor majoritet av AMS läsare inser det självklara i att Alfa måste förbli italienskt! VAG skulle bara förstöra och "förtyska" detta klassiska märke.
Märket har en enorm potential, vilket visats i otaliga marknadsundersökningar. Tyvärr har inte Fiat satsat helhjärtat på Alfa samtidigt som folk felaktigt misstrott kvaliteten på bilarna. Nu hoppas vi att det vänder med den massiva satsningen som nu inletts. Forza!
#12 Re: VW vill köpa Alfa - Fiat tveksamma
Erik Postat: 2010-08-24 18:07
Gör inte det märket till ännu en tråktysk.
Se bara vad som hände med seat.
Skulle vara en spansk alfa.
Jo visst, det gick ju bra...
#13 Re: VW vill köpa Alfa - Fiat tveksamma
Mats Postat: 2010-08-24 19:22
Tsk kvalité och bilbyggatradition amt juste återförsäljarnät kombinerat med italien design och varumärkesnimbus.
Den som ägt och kört Alfa och VW vet jag menar!
#14 Re: VW vill köpa Alfa - Fiat tveksamma
Marcus L Postat: 2010-08-24 20:12
Snälla Erik, vad vore SEAT utan Volkswagen? Säg det? Nu har spanjorerna och latinamerikanerna sin spanska stolthet med modern tysk teknologi. Jag gillar SEAT. Men innan Volkswagen klev in var SEAT en dålig kopia på Fiat.
Givetvis skulle en Alfa Romeo med tysk Volkswagen teknik bli en långt mycket bättre bil än dagens erbjudande. Volkswagen är nog smarta nog att vårda varumärket, se på övriga inköp. Jag ser enbart positiva följder för Alfa Romeo. Men hur ska Volkswagen hinna satsa på alla dessa varumärken?
Sälj Bentley och Bugatti till indierna...
#15 Re: VW vill köpa Alfa - Fiat tveksamma
tom Postat: 2010-08-24 20:16
Att sätta en VAG-motor i en Alfa hade ju tagit bort hela själen från själva Alfa-Romeo.
Det är synd att det inte säljs fler Alfa, för roligare bil får man leta efter.
#16 Re: VW vill köpa Alfa - Fiat tveksamma
Peter Postat: 2010-08-24 20:26
Kul att så många tycker att om Alfa säljs till VW så förlorar dom sin *själ*...varför är det så få som köper Alfa-bilar om dom nu e så himlans bra??
Det är varumärket som VW är ute efter..bilarna kan ju FIAT försöka sälja istället..
#17 Re: VW vill köpa Alfa - Fiat tveksamma
Zeke Varg Postat: 2010-08-24 20:58
Tyskarna ska inte lägga sina flottiga fingrar på Alfa! Alfa är Italiens motsvarighet till Saab. Ett litet märke med stor själ och en design som berör. Tyskarnas tennstöpta bilar är det tråkigaste som finns! Audi, BMW och Mercedez är så torra, trista och själlösa att man kan spy på dom. Fick en BMW som hyrbil idag. Premium? Nej knappast! Plast som knarrar och dåliga lösningar lite här och där.
#18 Re: VW vill köpa Alfa - Fiat tveksamma
EP Postat: 2010-08-24 21:34
Herre min skapare. Detta får inte ske. Alfa och VW under samma paraply är som att sätta den fula gubben med trenchcoaten som dagispappa. Rysliga tanke!
#19 Re: VW vill köpa Alfa - Fiat tveksamma
ooi Postat: 2010-08-24 22:42
+1
#20 Re: VW vill köpa Alfa - Fiat tveksamma
Slam Postat: 2010-08-24 23:02
Jag tror inte att du förstår det här riktigt. Alfas problem är inte teknikutveckling,
utan att de riskerar att slarva bort sin image som tillverkare av sportiga vardagsbilar.
Situationen har uppstått just på grund av att de tvingats ta över tysk teknik. Under
tiden de var ägda av GM blev de nya modellerna tyvärr lite tunga och karaktärslösa, något som man nu får jobba hårt för att rätta till.
Och vad är samtliga Volkswagens produkter - om inte just tunga och karaktärslösa, sedan
må de heta VW, Seat eller Bentley. Alfa Romeo behöver inte VW, den saken är klar.
#21 Re: VW vill köpa Alfa - Fiat tveksamma
eric Postat: 2010-08-25 01:26
Instämmer till fullo.
VW kan hålla sig till att göra Caddy/Transpoter/Crafter. Kanske passat som taxi osv. men mer överprisad, överreklamerad, själlös lump kan man bara möjligen få om man köper en VW med fyra ringar i fronten istället. Tunga, intetsägande, präktiga bilar är INTE vad jag förknippar Alfa med.
#22 Re: VW vill köpa Alfa - Fiat tveksamma
Tricoloren Postat: 2010-08-25 08:04
Just det jag har ägt både Alfa och VW och vet vad jag pratar om.
Tysk "bilbyggarkonst" och kvalitet på pappret.
Dessutom finns det ingen som helst teknik på något som helst område som Alfa överhuvudtaget behöver från VW-koncernen.
#23 Re: VW vill köpa Alfa - Fiat tveksamma
Marcus L Postat: 2010-08-25 08:33
"Insänd av: Tom
Själ
Att sätta en VAG-motor i en Alfa hade ju tagit bort hela själen från själva Alfa-Romeo.
Det är synd att det inte säljs fler Alfa, för roligare bil får man leta efter."
Med GM-motorer, det går bra? Då tar man inte bort själen? Hade jag varit Alfa Romeo hade jag hellre kört med Volkswagens 3,2 och 3,6 liters VR6 24V än GM-motorn...
#24 Re: VW vill köpa Alfa - Fiat tveksamma
Hompe Postat: 2010-08-25 08:34
Nej tack, VW kvalitet på min Alfa?!
#25 Re: VW vill köpa Alfa - Fiat tveksamma
Hans Postat: 2010-08-25 08:52
Alfa gör snygga bilar. Problemet är att kvaliteten är usel med rost och skrammel. Kombinationen italiensk design och tysk vw-kvalitet känns mycket intressant.
#26 Re: VW vill köpa Alfa - Fiat tveksamma
P2W Postat: 2010-08-25 09:06
...vad begreppet SJÄL innebär.
Om han gjorde det skulle han genast sluta va så insnöad på VW/Audi/Seat/Skoda.
VW har nånstans fattat att det finns en marknad för bilar som Alfa.
Problemet är bara att begreppet SJÄL är svårt att förstå för tyskarna. De tänker inte i såna banor. De är alldeles för effektiva och rationella. Det får inte finnas nåt som kan ifrågasättas på en bilmodell, inga roliga detaljer, för då riskerar den ansvarige sitt jobb.
Humor är det sista som efterfrågas hos en tysk ingenjör. Det är inte ens listat som en möjlig egenskap.
Följden blir väldigt funktionella bilar, men som saknar något... som berör.
Mini är det enda undantaget. Uppenbarligen har BMW fattat, med hjälp av engelsmännen, vad som måste finnas i en sån bil.
#27 Re: VW vill köpa Alfa - Fiat tveksamma
oscar Postat: 2010-08-25 10:03
Det blir säkert så att familjen Porsche köper även Alfa och då blir det bra produkter som alltid
#28 Re: VW vill köpa Alfa - Fiat tveksamma
Simon Postat: 2010-08-25 10:04
Vill ju verkligen att alfa förbir italienskt men visst är vw duktiga på de som de gör. Om vw köper alfa är det nog viktigt att italienarna får bestämma och vw hjälper till
#29 Re: VW vill köpa Alfa - Fiat tveksamma
PS Postat: 2010-08-25 10:42
Ursäkta men vad vet du om Alfas kvalitet? Rost och skrammel??? Är det någon gammal Alfasud från -76 du tänker på? Sedan mer än 10-15 år tillbaka har Alfa minst lika bra kvalitet som både tyska och svenska bilar. Det är bara att kolla statistiken på Alfa 156 och 147. Själv kör jag fabriksny Alfa Romeo och kan konstatera att de är lika bra vad gäller kvalitet som vilken onämnbar tysk som helst.
Det finns absolut inget positivt alls för Alfa att "tas om hand" av Volkswagen. Risken är bara att bilarna blir tysktråkiga. Möjligen, om Alfa Romeo skulle tillåtas bli i större utsträckning självständiga och kunna falla tillbaka på sina traditioner av högpresterande sportbilar och även Formel 1, då skulle kanske en avknoppning från Fiat-familjen vara av godo. Idag är Ferrari och Maserati så starka att Alfa Romeo inte kan tillåtas växa uppåt in i deras segment. Alfa 8C Competizione var ju tydligen något som en mindre skara Alfa-entusiaster genomdrev mot Fiat-ledningens vilja.
#30 Re: VW vill köpa Alfa - Fiat tveksamma
Haze Postat: 2010-08-25 10:57
Har själv haft många bilar inom VW koncernen, Audi, VW Golf och Skoda. Praktiska och bra bilar. Jag föstår dock dom som pratar om själen i bilen och håller med om att det inte finns någon.
Vissa bryr sig inte om detta abstrakta utan ser det enbart som ett transportmedel från A till B. Tycker det är tråkigt att VW koncernen har en sådan dominans dock och jag hyllar folk som vågar vara annorlunda och köra andra bilar än Audi, BMW, Mercedes, VW etc. Jag hoppas på Alfas återtåg i Sverige och skulle lätt kunna tänka mig en Mito som andrabil.
#31 Re: VW vill köpa Alfa - Fiat tveksamma
Dr Postat: 2010-08-25 11:07
Alfa gör snygga bilar och kvaliteten är minst sagt på topp den mekaniska inte minst säger den som ägt 6 st. Alfor. Rost? javisst alla bilar rostade förr se bl.a. VW Golf som inte minst på 70-80-talet kunde springas igång inifrån efter väldigt kort ägande.
Beträffande Alfans 3.2L V6:a så är det enbart blocket och smörjningen som är en Fiat-GM konstruktion allt på insidan är Alfa.
VW:s s.k. kvalitet överlag och den mekaniska inte minst står inte över någon annan utan snarare tvärtom och
är något man lätt kan vara utan.
Hellre brända jordens taktik än att sälja till speciellt tyska intressen i allmänhet och VW i synnerhet.
#32 Re: VW vill köpa Alfa - Fiat tveksamma
Oskars far Postat: 2010-08-25 11:36
på de flesta garantiåtaganden kanske som kostade
Porsche en rejäl slant då i form av skjutna spisar i synnerhet på 996, 997 Boxter och Cayman.
#33 Re: VW vill köpa Alfa - Fiat tveksamma
Mr B Postat: 2010-08-25 12:03
Frasse: Om du har missat det så har VAG hämtat alla sina designers i Italien och Alfa Romeo och nu sist la man vantarna på Giugario Design.
Så VAG vill inget annat än bli som ALFA och övriga Italienska märken. DVS snygga o vackra bilar.
Det är inte många som vet vad själ är i en bil, BMW hade det en gång i tiden men förlorat den, Audi har ALDRIG haft det det är bara ett fordon att ta sig från punkt A till B.
Den som kör Alfa tar sig också mellan punkt A till B, men via C, D och E också
#34 Re: VW vill köpa Alfa - Fiat tveksamma
Vespa mandarinia Postat: 2010-08-25 12:25
Även om germanerna kört över Italien många gånger i historien så är det föga troligt att VW köper Alfa. Det räcker väl med Italdesign tills vidare.
Alfa klarar sig genom nytt blod från Chrysler.
Det bästa vore egentligen om Toyota köpte Alfa. T. behöver raffa till sig, och Alfa kunde dra nytta av överlägsen japansk teknik (även om Chrysler-transfusionen duger).
#35 Re: VW vill köpa Alfa - Fiat tveksamma
Dragon Postat: 2010-08-25 12:54
har i regel alltid blivit överkörda någon gång av någon i historien. Mest germanerna dock.
T.ex. Chrysleraffären har italienarna hittills klarat av, det misslyckades tyskarna kapitalt med.
Världens tunnaste bok: Japanska uppfinningar.
Varför? Jo, för att det mesta bygger på plagiat.
#36 Re: VW vill köpa Alfa - Fiat tveksamma
33 Stradala Postat: 2010-08-25 18:25
Alla som kan något om bilar visste att Fiat inte skulle tillåta Alfa-Romeo att lyckas, helt enkelt för att märket är alldeles för stort för Fiat som inte fattar vad det är. För att Alfa-Romeo skall lyckas komma tillbaka så måste man sälja både super-bilar (8C Competizione) samt små relativt billiga sport bilar (zagato junior, riktiga GTV etc.) samt tillverka sina EGNA motorer inte tvingas modda GM V6
r.
Fiat ni har visat er inkompetens låt några som visat att dom förstår bilar ta över.
#37 Re: VW vill köpa Alfa - Fiat tveksamma
Erik Postat: 2010-08-25 20:56
Eftersom det verkar som om Fiat planerar att göra Alfa tillett märke för att sälja Dodge i Europa, (hemska tanke), så skulle VW kunna vara en räddare i nöden. Alfa har väl haft svårt att hitta sin plats i Fiat, och Fiat verkar ju inte så intresserade av att utveckla Alfa, så de borde kunna släppa. VW har ju tidigare klarat av att integrera nya märken, så det här borde fungera. Jag är bara lite orolig för Seats skull. Seat skulle ju vara VWs sydländska märke. Blir Seat överflödigt i koncernen med Alfa? Jag hoppas nu bara att italienarna blir rädda för ett tyskt övertagande. Lamborghini och ItalDesign är ju fortfarande italienska med VW som ägare.
#38 Re: VW vill köpa Alfa - Fiat tveksamma
alfista Postat: 2010-08-25 21:13
fiat har ju lagt ny plan för alfa.dem kommer satsa mer än va dem gjort tidigare. och alfa har ju mycke roligare motorer än vag tsi. alla bilar i vag har ju samma motorer. hur kul e det
#39 Re: VW vill köpa Alfa - Fiat tveksamma
Thomas Postat: 2010-08-25 21:13
min Alfa ville inte starta. Visade sig att ett bränslefilter kleggat igen då bensinen löste upp bränsleröret...det tålde tydligen inte bensin.
Att äga Alfa är spännande
#40 Re: VW vill köpa Alfa - Fiat tveksamma
Nero Postat: 2010-08-26 06:21
Borde inte VW satsa på att få Seat lönsamt, istället för fler förvärv. VW verkar vara besatta av att köpa.
#41 Re: VW vill köpa Alfa - Fiat tveksamma
Dr Postat: 2010-08-26 08:10
Tror inte det är bränsleröret utan snarare något mellan båda öronen som har kleggat igen.
#42 Re: VW vill köpa Alfa - Fiat tveksamma
Lance Postat: 2010-08-26 08:16
Alfa ska förbli italienskt, på riktigt! Fiatfamiljen växer och alfa bör få stanna hemma med sina syskon Ferrari och Maserati så länge det finns en ambition att ta hand om företaget.
Jag älskar alfa och vill bevara den magin som faktiskt finns kvar. En alfa ska vara en varm sprudlande bil inte ett kallt, dött, tyskt fordon.
#43 Re: VW vill köpa Alfa - Fiat tveksamma
Daniel Postat: 2010-08-26 11:59
Kunde inte VW köpt Saab istället och få de ännu mer lönsamma?!?!?
#44 Re: VW vill köpa Alfa - Fiat tveksamma
DRW Postat: 2010-08-26 12:17
är den som tror att Alfa skulle få konstruera en helt egen motor och egna modeller med VW som ägare.
Fiat har visat sin kompetens genom att det är ett vinstrikt företag som innehar 10% av Europamarknaden samt gjort att Chrysler är på väg att komma på fötter igen.
Enbart positivt att Alfa inte är till salu.
#45 Re: VW vill köpa Alfa - Fiat tveksamma
Bash Postat: 2010-08-26 21:51
Jag har läst alla kommentarer nu, jag förstår vad alla menar och kan hålla med på vissa saker.
r världens finaste motorer.
angående kvaliteten, Om alfa skulle nu få ett riktigt grymt kvalite så skulle den inte vara en alfa längre, när man äger en Alfa måste man ta väl hand om den som om den vore din flickvän, ja den knasar, man måste laga den, och? den har själen, den talar till dig, den gör dig arg ibland men den gör dig glad ibland. Den som köper en alfa säljer inte den för då förlorar han mkt pengar, man behåller den, prasslar och pysslar med den när ngt fel inträffar.
Alfa har en egen själ, jag önskar verkligen att alfa inte blir till någon tysk själlös bil med perfekta egenskaper... sätter man sig i en Golf/a4/Octavia/leon så känner man ingenting alls.. allt e bara tråkigt.. man kan verkligen förstå att bilen byggs av maskiner och bilen är en för alla.. en alfa känns som om den är enbart för DIG! därför känns det speciellt bakom ratten, dessutom var alfa´s V6
tack!
#46 Re: VW vill köpa Alfa - Fiat tveksamma
Oscars farfar Postat: 2010-08-27 00:52
Om tyskarna lägger ett märke till i sin portfölj så riskera väl inte Alfa bilarna att brinna som Ferraris.
Gott om utbrända 458 or senaste tiden.
Utprovade vagnar konstueras och specificeras i tyskland av de bästa ingenjörerna i branschen.
#47 Re: VW vill köpa Alfa - Fiat tveksamma
Oscars farfars vårdare Postat: 2010-08-27 08:17
Du har likt svennebanan i allmänhet aldrig ägt någon Alfa och vet inte ett smack utom det du sa om V6:an.
r har börjat brinna varav 6st. genom olyckor. Finns f.ö. 100-tals sålda bilar redan världen över.
10st. 458
http://www.autoexpress.co.uk/news/autoexpressnews
/256255/ferrari_investigates_458_italia_fires.html
Finns en hel del på youtube bl.a. om bilar i allmänhet som brunnit. Ett bra tips är bl.a.: Porsche on fire
#48 Re: VW vill köpa Alfa - Fiat tveksamma
Bash Postat: 2010-08-28 02:43
Vad snackar du om? jag fatta inte.. okej alla vet att tyskar har bästa ingenjörerna som står bakom bilarn... det vet jag.. men att du nämner att det blir bränder.. vem fan bryr sig? tror du alla bilar kommer brinna eller? det är ett fel som kommer att åtgärdas... så efterblivna är människor inte. vi har faktiskt landat på månen
. vakna upp nu.
#49 Re: VW vill köpa Alfa - Fiat tveksamma
Oscars farfars vårdare Postat: 2010-08-28 08:46
Alla vet vad då? Alla liksom du som aldrig jobbat för tysk bilindustri. Dina klicheer bekräftar bara att du är okunnig i ämnet och Alfa i synnerhet då du aldrig ägt någon.
#50 Re: VW vill köpa Alfa - Fiat tveksamma
Bash Postat: 2010-08-31 00:00
en rolig grej, du tror att du känner mig och vet vilka bilar jag ägt. det är kul. jag har faktiskt haft en alfa... men mitt inlägg som fick dig att sura och försöka trycka ner mig var egentligen ingenting.. som helhet av mitt inlägg så menar jag att alfa är speciella på sitt sätt och det är vad jag tycker. så snälla. yttra inte dig som om du vet vad du pratar om och som om du känner mig. vi är inte kompisar. tack
#51 Re: VW vill köpa Alfa - Fiat tveksamma
Oscars farfars vårdare Postat: 2010-08-31 08:14
Räcker bara att läsa dina kommentarer som bygger på banala klichéer för att lista ut vad du vet.
Har själv haft ett antal Alfor genom åren. Varken jag eller min bekanskapskrets har behövt gulla med sina.
Som om jag känner dig? Nej du, man väljer sin bekantskapskrets och du kan vara lugn.
Varsågod