Spyker och Saab startade trögt
Halvårsresultatet för Spyker Cars, ägare till Saab Automobile, visar att uppstarten efter GM gått trögt. 10.500 bilar har sålts och förlusten är 139 miljoner euro. Men man hoppas på en bättre fortsättning och ska bli lönsamma 2012.
Att starta upp Saab gick långsamt efter att företaget skiftat ägare från GM till Spyker Cars. Inte förrän i slutet av april var produktionen igång på allvar igen.
Att starta upp produktionen i Trollhättan igen under våren gick trögt, långsammare än företagsledningen för Spyker Cars och Saab Automobile hade räknat med. Fabriken stod i praktiken still under sju veckor och var inte igång förrän slutet av april. Lagren hos handlarna var tomma och försäljningen under första halvåret 2010 blev blygsam: 10.500 bilar.
Saab Automobiles vd Jan-Åke Jonsson har tidigare siktat på en försäljning för helåret 2010 på runt 50.000-60.000 bilar. Nu sänker man det målet till mera realistiska 45.000 bilar. Till nästa år hoppas man nå 80.000 bilar och närmar sig då break even på 85.000 bilar. Till 2012 ska man sälja 100.000 bilar och går då med vinst, enligt Jan-Åke Jonsson.
Ägaren till Saab Automobile, Spyker Cars, redovisar en förlust för första halvåret på 139 miljoner euro - motsvarande 1,36 miljarder kronor. Spykers kassakista innehåller 546 miljoner euro, därav 266 miljoner euro i outnyttjade lån från EIB, Europeiska investeringsbanken. Enligt Spykers vd Victor Muller, som under fredagsmorgonen deltog i en telefonkonferens med media, har man en "god likviditet och stark position".
I takt med att försäljningen ökar under andra halvåret räknar Spyker Cars med att likviditeten förbättras. Under början av nästa år startar försäljningen av crossovermodellen 9-4X och kombimodellen av nya 9-5, vilket ytterligare förbättrar läget. Den som vill läsa hela rapporten med alla sina detaljer kan ladda hem den som pdf-dokument genom att klicka på denna länk.
Detta innehåll är skapat av Auto motor & sports besökare
-
Ronaldo fyller år – köper Lamborghini Aventador
-
Göransson med tekniska problem – igen
-
FILM: Brabham BT30 på 1.800 meters höjd
-
Svenska Rallyt: Tre nordiska förare i topp!
-
Dyraste Ferrarin någonsin
-
Inget STCC-race i Göteborg
-
Tesla Model X officiell – kommer 2013
-
Audi TT RS Plus – mer av allt!
-
Svenska Rallyt: Sordo i ledning efter dag ett
-
Nissan GT-R utklassar BMW M5
-
SPION: Range Rover får mycket ny teknik
-
Första bilden på Mitsubishi Outlander
-
F1: Rosberg snabbast dag tre
-
Kia gör en ”Mini” med Trackster – liten och tuff
-
Chevrolet Cruze Station Wagon visas i Genéve







#1 Re: Spyker och Saab startade trögt
Olle Postat: 2010-08-27 09:42
Man måste beundra dem för deras optimism.
Undrar hur länge det går med det modellprogram de har, efter provkörning av det nyaste förefaller det vara långt fram till de bästa tillverkarna.
#2 Re: Spyker och Saab startade trögt
TTAero Postat: 2010-08-27 10:41
Detta var ju väntat, kanske det tog lite längre tid att komma igång, men att det skulle gå back har hela tiden varit en del i planen för att nå volymer under 2011-2012.
Jag är inte bekymrad.
Olle, jag är benägen att hålla med dig då det gällar TiD mdellen av 9-5. Men du måste då också jämflra med konkurrenternas instegsmodeller.
Är du intresserad av prestanda, väghållning, utrustning så finns det redan nu tillval som glr bilen mycket trevlig.
I oktober kommer TTiD modellen och den tror jag kommer att vara mer jämförbar med premiumbilar från andra märken.
Jag tycker bilen är snygg, annorlunda och väldigt unik. Därför beställde jag en ny 9-5:a. Fast med tillval som passar mig.
Tycker att Olle ska be handlaren on en provtur i 2.0 med drivesense istället. Där har du en underhålkande bil. Fast der ju ju bara vad jag tycker.
#3 Re: Spyker och Saab startade trögt
TTAero Postat: 2010-08-27 10:45
Ber on ursäkt för stavningen. Liten skärm och tangentbord komplicerer tillvaron...
#4 Re: Spyker och Saab startade trögt
Haze Postat: 2010-08-27 11:17
Ja det kan lätt bli så när en bilfabrik står still första halvåret. Ganska ointressant. Helåret blir intressanter även om det egentligen inte kommer visa mer än ca 6 riktiga månader.
#5 Re: Spyker och Saab startade trögt
. Postat: 2010-08-27 11:34
Ja det är imponerande att det fortfarande finns en del stackars själar i Sverige och en (?) i Holland som fortfarande tror på detta!
#6 Re: Spyker och Saab startade trögt
Fredde Postat: 2010-08-27 11:43
Alla ni som tror (och hoppas?) att SAAB gör bra bilar bör titta på denna provkörning av 9-5:an. Kanske dags att inse varför det inte går så bra för SAAB som ni vill. Sen kan ni läsa den högst rankade kommentaren också...
http://www.youtube.com/watch?v=5po_SdOcRCo&fea
ture=sub
#7 Re: Spyker och Saab startade trögt
Brrp! Postat: 2010-08-27 12:03
Det är ingen som har förväntat sig vinst på några få månaders försäljning. SAAB kommer tillbaka, jag väntar på 9-3 och ivrigt på 92.
#8 Re: Spyker och Saab startade trögt
. Postat: 2010-08-27 12:13
Här tillverkas dom enda svenska motorerna och växellådorna i Sverige. Tydligen går det dessutom rejält bra
Nej till import från Fiat och Opel - köp svenskt!
http://www.industrinyheter.se/2010/08/fyrskift-i-
volvo-pvs-motorfabrik
#9 Re: Spyker och Saab startade trögt
M. Postat: 2010-08-27 12:28
Här jämför Fifth Gear nya 9 5 med Skoda, och att Skodan var ett bättre köp: http://www.youtube.com/watch?v=KKbwCgMHf_4
#10 Re: Spyker och Saab startade trögt
Hans H Postat: 2010-08-27 12:29
Köp en Volvo. Ingen hindrar dig.
Volvo är en bra bil. Oavsett ägare.
#11 Re: Spyker och Saab startade trögt
Johan tiger Postat: 2010-08-27 12:30
Och marknaden skriker efter en faceligtad gm Cadillac SUV.... mins bls och cadilacs framgåat i eotopa o Sverige . Självklart kommer Saab att konka om ca 1-3 år nät statliga lånen är slut.... Jag känner inte någon som vill köps en Saab idag.
Men visst kan man driva företag med svenska slattebelarnad borgens pengar ......
#12 Re: Spyker och Saab startade trögt
Sixth Postat: 2010-08-27 13:08
Konkursen närmar sig med stormsteg och nedläggningen blir snart realitet. Det enda den konstgjorda andningen har resulterat i är att Victor och Antonov har fått stora tillskott i sina privata plånböcker.
De som trodde att SAAB skulle överleva är enbart en hög med inkompetenta idioter som ser världen genom rosa solbrillor. Vi som ser världen för vad den är förstod redan från början att det här var helt dödfött.
#13 Re: Spyker och Saab startade trögt
Hans H Postat: 2010-08-27 13:37
Ni skyltar bara med er egen okunnighet.
#14 Re: Spyker och Saab startade trögt
hedgehog Postat: 2010-08-27 14:02
...borde man kanske nämna!
"Resultatet för Saab, som för första gången ingår i Spykers räkenskaper, ligger i linje med eller är bättre än vad affärsplanen sagt, enligt delårsrapporten." taget från http://www.dn.se/ekonomi/miljardforlust-for-spyke
r-1.1160368
Känns som att man återigen försöker smutskasta SAAB i koncernredovisningens namn... Dessutom, hur många nystartade företag går med vinst första halvåret (är väl inte ens det, Spyker tog väl över i sisodär april-maj)? Man behöver inte vara ett geni för att inse att SAAB är i gott sällskap. Hur många nystartade företag överträffar förväntningarna enligt affärsplanen första halvåret? Ingen aning, men SAAB tillhör dessa.
#15 Re: Spyker och Saab startade trögt
hedgehog Postat: 2010-08-27 14:05
Jaså, du diggar (och uppenbarligen litar på) Fifth Gear. De är ju kända som ett riktigt tungt namn i branchen... Reffa till Kamratpostens bilbilaga också när du ändå är igång, du skulle behöva något som höjer din trovärdighet... LOL
#16 Re: Spyker och Saab startade trögt
NN Postat: 2010-08-27 14:14
Men Saab byggs ännu på Opel, och när det är slut så är sagan slut.
#17 Re: Spyker och Saab startade trögt
Avveckling och elände Postat: 2010-08-27 14:21
...En sista modell som likbil kanske kan vara aktuellt?
#18 Re: Spyker och Saab startade trögt
Jörgen Postat: 2010-08-27 14:57
Man blir mörkrädd när man läser en del kommentarer och man undrar vad syftet egentligen är...
Det är ju klart att det kommer att ta en tag innan man får snurr på maskineriet och det har man även tagit höjd för i företagsledningen. Kom ihåg att man räknar med att göra en "break even" redan vid 100 000 bilar och SAAB sålde 2007 ca 130 000 bilar med då ganska gamla modeller.
Jag tror att SAAB har bättre förutsättningar än någonsin att göra positiva resultat. Flera nya modeller på gång än vad man tidigare har haft.
Det är ju klart att försäljningsstatistiken för 2009 och även 2010 haltar då man inte har kunnat tillverka några bilar. Om man tar detta som en bas för sina analyser ja då är man verkligen ute och cyklar. SAABs nya strategi kommer att få bekänna färg först 2011 och 2012.
Jag är helt övertygad om att SAAB kommer att förvåna många belackare framöver!
#19 Re: Spyker och Saab startade trögt
Argus Postat: 2010-08-27 15:03
Har du inga köpare - kan du inte sälja bilar. Har du en stabil orderstock på x nya bilar per veckan kan du med vetskap om tidigare sessongsvariationer beräkna en gissning. Men hitintills har Saab inte uppvisat några större orderböcker (något tusental bilar i kö).
Att säga att man ska sälja 80.000 bilar nästa år är då ärligt talat en ren rå gissning.
Saabs kunder gör som kunder alltid gör när en leverantör beteer sig opålitligt - man ser sig om efter alternativt. Att återfå dessa kommer att bli svårt - om man ens hinner innan kassakistan är tom.
#20 Re: Spyker och Saab startade trögt
Jörgen Postat: 2010-08-27 15:23
Det är ju klart att man aldrig på förhand kan säga hur många produkter man kommer att sälja. Det gäller alla produkter. Vem vet vi kanske får en ny finanskris eller liknande om 6-månader och då ändras allt igen...
Men SAAB har bättre och fler produkter än vad man någon sin har haft förut och det gör att man har bra förutsättningar. Och man behöver inte heta Einstein för att förstå att har du inga bilar att sälja för att typ fabriken är stängd ja då säljer man inga bilar...
#21 Re: Spyker och Saab startade trögt
Anders Postat: 2010-08-27 16:18
jag jobbar själv som ekonom och jag är övertyggad att dom lär lyckas saab.. alla vet att de tar tid att lyckas, man kan aldrig vissa positiva siffror redan efter några månader, efter att ha varit i ruinensbrant, därför har jag själv vatt å beställt en ny 9-5.
#22 Re: Spyker och Saab startade trögt
Henrik Postat: 2010-08-27 17:03
så är väl allt väl, skulle de inte nå sina 45.000 sålda bilar så är det ju värre. Dock får man ju komma ihåg att försäljningen hittils i stort sett endast bestått av 9-3or och fabriken bara varit igång från april till nu.
Intressant också att man trots detta bara har hälften av GMs påstådda förluster...
#23 Re: Spyker och Saab startade trögt
Markus Postat: 2010-08-27 17:45
Men om det för trögt återstår ju att se!
Helt klart är i alla fall att Saab haft problem med en stillastående fabrik och underleverantörer som inte fått upp tempot.
Angående AutoCar på Youtube.
Snabba provkörningar har aldrig varit särskilt rättvisande eller fått med helheten. Den här är inget undantag.
Återigen: titta heller på Car-magazines provkörning.
Kommentarerna har jag inte ens tittat på.
Har surfat för mycket för att inte veta om hur vanligt det är med dysterkvistar och konspiratörer...
#24 Re: Spyker och Saab startade trögt
GayNicke Postat: 2010-08-27 19:01
Herrejösses, när ska vi slippa höra fler överdrivna fnoskler från SAAB tro? Förhoppningsvis går det bra, men nog blir det lite löjligt när man återigen får höra att "SNART ska vi gå med vinst!"...
#25 Re: Spyker och Saab startade trögt
Henrik Postat: 2010-08-27 20:35
De har ju haft flera månader på sig och går ändå inte plus.
#26 Re: Spyker och Saab startade trögt
hedgehog Postat: 2010-08-27 20:53
...än vad som ges i den här artikeln utan att läsa Spykers årsrapport kan läsa det som står på http://www.dn.se/ekonomi/miljardforlust-for-spyke
r-1.1160368 .
#27 Re: Spyker och Saab startade trögt
Erik J. Postat: 2010-08-27 21:54
Helt rätt... Det normala är att företag ska gå med vinst efter några månader! (Eller...)
#28 Re: Spyker och Saab startade trögt
Pelle Postat: 2010-08-28 01:41
Det finns inget bilmärke som säljer så få bilar som saab, som är lönsamt. Då får man jämföra bilmärken som är handbyggda. Varför tror ni att saab ska gå bra nu, när de inte ens gick med vinst under högkonjunktur? spyker cars går med miljarder i förlust, precis som saab. Vad spelar det för roll om saab ökar sin försäljning med 100 procent det räcker inte.Tyvär så räcker det inte att saab folket har bestält en saab. DET ÄR SVÅRT ATT VARA POSITIV TILL SAAB SPYKER ENDA HOPPET RYSSEN ELLER STATEN.
#29 Re: Spyker och Saab startade trögt
Hans H Postat: 2010-08-28 10:17
Tvärtom. Det är lätt att vara positiv.
Saab har inom två år ett HELT NYTT modellprogram. Ny 9-5, ny 9-4x och en ny 9-3. Modernare än de allra flesta tillverkare.
Saab har planen fullt finansierad de närmaste två-tre åren.
Saab har dessutom sålt tiotusentals bilar under ett halvår då fabriken VAR STÄNGD under en stor del.
Spykers ekonomi visar en stor minuspost eftersom man köpt just denna fabrik. Som faktiskt kan räknas som en pluspost.
Jag ser en ljusare framtid för Saab.
#30 Re: Spyker och Saab startade trögt
MrBenDover Postat: 2010-08-28 11:55
Förstår inte hur du kan vara så positiv angående Saab. Tiotusentals bilar sålda när fabriken var stängd? Är det dom gamla bilarna som stod kvar som inte blev sålda 2009? Och skulden som Spyker har lär väl växa om man inte når upp till break even. Som jag ser det så är Saab ute på mycket tunn is och det behövs nog inte speciellt mycket för att dom ska sjunka för gott. Men det är tur att dom har er som stöttar dom. Men som någon tidigare sa. Det behövs nog fler köpare än Saab folket för att dom ska ro iland det här projektet och med tidigare säljresultat i minne så ser det faktiskt omöjligt ut. Men vem vet kanske har gode Muller nån magisk hatt där han kan trolla fram någonting fantastiskt för Saab annars tror jag att den här eran faktiskt snart är över.
#31 Re: Spyker och Saab startade trögt
. Postat: 2010-08-28 12:43
Överpastorn Jan-Åke Jonsson anger själv siffran 4 000 teckande 9 5
r fram tills 15 aug. Så det är gamlingen 9 3 som står för den lilla försäljning som förekommer.
M a o är det nya 9 5 en rejäl flopp!
#32 Re: Spyker och Saab startade trögt
Hans H Postat: 2010-08-28 13:35
Jag har helt enkelt läst om vilka bilar som tillverkats och vilka som säljs. Och när.
Naturligtvis var det svårt att sälja bilar när fabriken var stäng och återförsäljarna inte hade något att sälja.
Men tillverkningen av 9-4x går igång i vår och nya 9-3 kommer om ett par år. Då är hela modellprogrammet max två år gammalt.
Den här punkten som skriver har ingen trovärdighet. 9-5 är ingen flopp bara för att han inte har köpt en. Tvärtom.
#33 Re: Spyker och Saab startade trögt
Erik J. Postat: 2010-08-28 13:51
Saab = 3500 anställda. Volkswagen 45000 anställda. Det ska betalas löner m.m. Det är helt olika driftskostnader. Alltså olika nivåer när lönsamhet kan uppnås. Alla som var på matte-lektionerna i skolan fattar sådant.
#34 Re: Spyker och Saab startade trögt
Henrik Postat: 2010-08-28 14:11
av de 10500 9-3orna sålda H1 var 9000 sålda i q2, det ger 3000/mån, 4500 9-5or på 2 mån ger 2250/mån. 5000 bilar/mån ger 30.000 till i H2. Det blir 40.000, men till det kommer prod. ökning.
#35 Re: Spyker och Saab startade trögt
. Postat: 2010-08-28 14:18
Hans H. Jag lider med dig, snart är det bara du kvar bl a Saabtrollen som orkar fortsätta hoppas som ett evigt mantra.. Inse att "hästhandlaren" Myller och Pastor Jan-Åke aldrig kommer att få ordning på Saab. Det fattas köpare då bilarna erbjuder inget som redan andra bilar i samma segment, typ Skoda, VW, Seat m fl redan har. Att då ta mer betalt är en grov felbedömning av marknaden när Saab borde tillverka ännu billigare bilar än dessa för att ha en minsta chans att överleva.
Nu hänvisas man i stället till bilvärldens b-plan med motorer från Fiat och Opel. Vilka aldrig kommer att anses premium. Att köpa motorer från mer etablerade tillverkare blir för kostsamt och vem i sanningens namn skulle köpa en BMW i Saabkaross?
T o m Jan-Åke inser själv att Saab aldrig kommer att tillverka egna motorer:
http://www.nyteknik.se/nyheter/fordon_motor/bilar
/article2457759.ece
#36 Re: Spyker och Saab startade trögt
Putte Postat: 2010-08-28 14:59
Allt färre kommer att tillverka egna motorer i framtiden, de som gör det ingår i samarbeten för att reducera kostnaderna. Mercedes, Opel, SAAB, PSA, Ford, Jaguar etc kommer inte att ha "egna" motorer utan delade. Att SAAB ensam skulle utveckla helt egna motorer är helt vansinnigt ur en ekonomisk synpunkt. Nya 9-5 är en riktigt lyckad bil, riktigt vassa köregenskaper och mycket utrymme samt en liten udda touch. Att som Svensk döma ut SAAB i förtid är bara idiotiskt och ett bra exempel på hur den Svenska mentaliteten avskyr allt som är Svenskt. SAAB ska och kommer att lyckas.
#37 Re: Spyker och Saab startade trögt
M. Postat: 2010-08-28 15:20
Tydligen så har det sina fördelar med att utveckla och tillverka egna motorer med: http://www.industrinyheter.se/2010/08/fyrskift-i-
volvo-pvs-motorfabrik
#38 Re: Spyker och Saab startade trögt
Erik J. Postat: 2010-08-28 15:30
Det kan de tacka Ford för! Ford har ju bekostat utveckling/fabrik. Nu levererar de ju dessutom motorer till sin gamla ägare (som behöver sina "egna" motorer)...
#39 Re: Spyker och Saab startade trögt
M, Postat: 2010-08-28 15:34
Nu är du ute och cyklar, Volvo har alltid tillverkat en stomme av egna motorer genom åren. Alltså man tillverkade både 4, 5 och 6 cyl bensinmotorer och manuella vx lådor innan Ford kom in i bilden. Däremot dom egna dieslarna kom till under Fords ledning.
#40 Re: Spyker och Saab startade trögt
Henrik Postat: 2010-08-28 18:58
inte ska tillverka egna motorer, ekonomiskt vansinne, fortsätt som idag med turbotuning och raffinering.
Körde f.ö hisingens nya stolthet igår, D2, i en V70
HAHAHAHAHahahahahahahahahaha, det var det gräääsligaste jag varit med om nånsin tror jag. Synd på en fin bil.
#41 Re: Spyker och Saab startade trögt
Johan Postat: 2010-08-28 19:32
Hans H är verkligen inte ensam och kommer heller inte att vara det framöver
Du talar emot dig själv när du råder Saab att börja göra billigare bilar. Ingen biltillverkare, eller tillverkare av andra produkter heller, har någonsin fått ekonomi i att producera billiga produkter i liten skala. Tanken med billiga produkter är storskalig produktion och det är ju inte riktigt det som är tanken med Saab. Jag håller med om att det ser mycket ljust ut för Saab och att man inte borde ha några större bekymmer att nå en försäljning på 100´ bilar per år med sitt moderna sortiment om två år
#42 Re: Spyker och Saab startade trögt
Pelle Postat: 2010-08-28 20:07
Du kanske jobbar som ekonom på saab.Du får nog gå om grundskolan och lära dej plus och minus först.Det är grunden för att driva ett företag om det ska gå plus.
#43 Re: Spyker och Saab startade trögt
Erik J. Postat: 2010-08-28 23:50
"Det finns inget bilmärke som säljer så få bilar som saab, som är lönsamt. Då får man jämföra bilmärken som är handbyggda" Saab har 3500 anställda! Du verkar ju inte ens ha gått i någon skola överhuvudtaget om du gör en sådan jämförelse! Fabriker som bygger s.k. handbyggda bilar har max något hundratal anställda! (Koenigsegg har 48 anställda, Spyker har 135 anställda)
#44 Re: Spyker och Saab startade trögt
Minna Postat: 2010-08-29 00:36
Ja, jag ska beställa en 9-4x när den kommer!! Har en TurboX nu, ska ståta med 2 fina Saabar i garaget, så det så!
#45 Re: Spyker och Saab startade trögt
Barnvakten Postat: 2010-08-29 03:10
Men Minna lilla va du tar i, vänta åtminstone tills du fyller 18, och dit har du faktiskt 7 år kvar och då lilla vän kommer du att vara mycket klokare än vad du är nu!
#46 Re: Spyker och Saab startade trögt
Qvist Postat: 2010-08-29 09:44
Det ekar kusligt likt "gamla Saab". Till "nästa år" och "till 2012 ska man...." Det fortsätter som tidigare, tyvärr.
#47 Re: Spyker och Saab startade trögt
Hans H Postat: 2010-08-29 14:13
Jag tror Blarne m.fl. har bytt namn igen
Apropå Volvos motorer så vill jag påminna om att Yamaha ligger bakom V8:an och att Porsche har konstruerat den gamla fina femman och dess syskon fyran och sexan.
Men det är Volvo som tillverkar dem. Helt rätt!
#48 Re: Spyker och Saab startade trögt
Sven Postat: 2010-08-29 16:55
även om det givetvis verkar nästen omöjligt för någon att driva SAAB med vinst.
Spyker är knappast den sista ägaren SAAB kommer att ha tror jag...
#49 Re: Spyker och Saab startade trögt
Messerschmitt Postat: 2010-08-29 19:24
Jag köper hellre en Saab än en Geely. Då stannar pengarna i Europa iallafall.
För ni är väl inte så naiva att ni tror att Geely behåller två montering fabriker i Europa?
I Belgien är det svårt att avskeda folk, men Sverige behövs det bara en månad.
Gissa vilken monteringsfabrik som blir kvar.
#50 Re: Spyker och Saab startade trögt
mannen Postat: 2010-08-29 21:04
Är det bara insnöade Saabfantaster som Hans H, Messerschmitt m fl som nöter här?
Finns inga vettiga Saabmänniskor här? Köpa en Spyker då hamnar pengarna i Europa? En Geely då hamnar dom i Kina? Saab har 3 200 anställda och Volvo har 17 500 i Sverige. Lägg sen till alla underleverantörer m.m samt alla dom enorma skattekronor som Volvo AB betalar i Sverige för anställda, lokaler och vinster då man fortfarande är noterad på svenska börsen. Så nog fan behöver Sverige ett starkt Volvo mer än ett Spyker, ett Spyker som lånat miljarder av våra skattekronor.
Men fortsätt kasta skit på ett Volvo som går otroligt bra, intelligent?
Nej låt andra mer lyckade biltillverkare slippa ert avundsjuka skitsnack!
Rikta er besvikelsen mot Spyker och den otroligt inkompetenta Saabledningen som lyckats med det otroliga att tillverka bilar som nästan ingen vill köpa samt bedriften att aldrig få företaget på plus.
#51 Re: Spyker och Saab startade trögt
Hans H Postat: 2010-08-29 21:33
"Är det bara insnöade Saabfantaster som Hans H, Messerschmitt m fl som nöter här?"
Tack för den, fåntratt!
"Men fortsätt kasta skit på ett Volvo som går otroligt bra, intelligent?"
Jag har aldrig ställt Volvo mot Saab. Aldrig!
Ford och GM har varit misskötta kolosser som tvingats sälja av sina europeiska "lyxmärken". Märken som de slogs om på nittiotalet. Om du minns det?
"Rikta er besvikelsen mot Spyker och den otroligt inkompetenta Saabledningen som lyckats med det otroliga att tillverka bilar som nästan ingen vill köpa samt bedriften att aldrig få företaget på plus."
Det är GM:s ekonomer som har påstått att Saab gått dåligt.
Och det är Fords ekonomer som gjort att Volvo verkat gå dåligt de senaste åren.
Det är BARA de amerikanska ägarbolagen som misslyckats grovt. Inte Volvo. Inte Saab.
Det är GM som krävt att Saab ska bygga misslyckanden som 9-2x och Cadillac BLS. Och att Saab ska dessutom betala för det.
Och det är DU som påstår att detta är fel.
Du behöver läsa på innan du kommer med fler fåniga påståenden.
#52 Re: Spyker och Saab startade trögt
D Postat: 2010-09-02 10:16
är inte Porsche som konstruerat Volvos 6:a, 5:a eller 4:a. Däremot hjälpte Porsche till att lösa vissa driftsproblem med 5:an.
#53 Re: Spyker och Saab startade trögt
Sven Postat: 2010-09-13 17:38
Jag undrar hur länge saab lever med spykers ekonomi?