• Textstorlek A A
  • Hem
  • Nyheter
  • Volvo T3 och T4 - nya...

Volvo T3 och T4 - nya snålmotorer med turbo

Under senhösten kommer Volvos nya, snåla turbomotorer till S60/V60. "GTDi" står för direktinsprutade, fyrcylindriga bensinmotorer som ger relativt hög effekt trots en volym på 1,6 liter. Under våren ersätts även E85-motorerna med liknade alternativ - "GTDiF".

Bild 371297

Senare i höst kommer T3 och T4 som nya motoralternativ till Volvo. KLICKA FÖR STÖRRE

Man var inte först ut ur startblocken när marknaden plötsligt vände och krävde snålare motorer. Men när Volvo väl svarade på önskningarna för två år sedan har utvecklingen gått mycket snabbt - vilket även syns i försäljningsstatistiken där många väljer de snåla dieselmotorerna.

Nu vill inte alla kunder ha dieselmotorer, av olika skäl, och för dessa erbjuder nu Volvo nya bensinalternativ: T3 och T4. Enligt Volvos nya nomenklatur - som vi skrev om i den här artikeln, klicka för att länka - betyder "T" bensinmotor med turbomatning. "T3" står för ett hästkraftsintervall på 135-165 hk och "T4" låter effekten öka till 165-200 hk.

Först ut med de nya, direktinsprutade 1,6-liters fyrorna blir S60 och kombibrorsan V60. I det här fallet har T3 toppeffekten 150 hk och 240 Nm, T4 ger 180 hk och 240 Nm men med "overboost" höjs vridet tillfälligt under acceleration till 270 Nm. T4:an har sitt maximala vridmoment tillgängligt redan från 1.600 rpm och upp till 5.000 rpm, vilket ger en kraftfull och komfortabel upplevelse enligt Volvo:
"Små, högpresterande GTDi-motorer är ett led i vår strävan att få ut mer energi ur mindre motorer", säger Magnus Jonsson, chef för produktutveckling inom Volvo Personvagnar.

De direktinsprutade motorerna har sina spridare placerade centralt, ovanför kolven, med sex små hål som sprider bränslet utan att träffa de "kalla" cylinderväggarna (då återgår bränslet till droppform och effektiviteten sjunker). Direktinsprutningen ger effektiv förbränning och ser till att katalysatorn "tänder" snabbt efter kallstart.
"Det här är det modernaste i insprutningsteknik och Volvo har haft stor del i utvecklingsarbetet," säger Magnus Jonsson. "Vårt samarbete med Bosch, som levererar systemet, har pågått i många år och är mycket framgångsrikt."

Bild 371298

Det lilla turboaggregatet ger fullt vrid på T4-motorn redan vid 1.600 rpm, nästan som en dieselmotor. KLICKA FÖR STÖRRE

 
Senare under hösten startar leveranserna av T3 och T4 till S60/V60 men de införs successivt till fler modeller. Till nästa vår ska även det komma liknande motorer för E85-bränslet, "GTDiF". T3-modellerna får sexväxlad manuell låda och till T4 kan man välja sexväxlat manuell eller den sexstegade dubbelkopplingslådan "Powershift".

Hur mycket mindre kan vi då förvänta oss i bränsleförbrukning med de nya motorerna? Runt 20 procent under, "jämfört med en
konventionell bensinmotor med större cylindervolym och likvärdiga prestanda", säger Volvo utan att vara mer exakta än så i sitt pressmeddelande. Men efter ett tips från våra kunniga läsare fick vi en länk till en tysk prislista där förbrukningssiffrorna för S60 finns med. Både T3 och T4 anges till 6,4 l/100 km och 149 g/km i CO2-utsläpp.

Däremot hoppar T4:an upp till hela 7,0 l/100 km och 164 g/km med Powershift-lådan i S60. Lite märkligt (men det finns en förklaring, se rutan nedtill), speciellt då våra senaste accelerationsmätningar av Powershift i S60 (2,0T, se nummer 19-2010) inte imponerar alls. Bilen är flera tiondelar långasammare än vad Volvo själva anger.

Volvos pressmeddelande går för övrigt att läsa i sin helhet som pdf-dokument genom att klicka på denna länk.

Bra jobbat av Volvo, GTDi blir en perfekt motor.
580
97

Det finns 60 kommentarer

Detta innehåll är skapat av auto motor & sports besökare

Alla kommentarer
  • #1 Re: Volvo T3 och T4 - nya snålmotorer med turbo
    melk Postat: 2010-08-30 11:13

    Så ointressant som det kan bli tyvärr. Var är biogasalternativet eller åtminstone hybriden?

  • #2 Re: Volvo T3 och T4 - nya snålmotorer med turbo
    Jonathan Postat: 2010-08-30 11:18

    Femmornas död kommer allt närmare!

    Vart tog föresten den nya typen av grenrör i plåt vägen som används i dom större versionerna?

  • #3 Re: Volvo T3 och T4 - nya snålmotorer med turbo
    Erik Postat: 2010-08-30 11:43

    Äntligen kommer riktigt snåla bensinmotorer med.

  • #4 Re: Volvo T3 och T4 - nya snålmotorer med turbo
    Ice Postat: 2010-08-30 11:47

    Patetiskt Volvo,
    I över 20 år så har volvomaskiner legat högre i förbrukning jämför med istort sätt vilket annat märke i samma motorvolym/tjäntsevikt.
    Förmodligen ligger även de "nya" motorerna över konkurrenternas vad gäller förbrukning.

  • #5 Re: Volvo T3 och T4 - nya snålmotorer med turbo
    Hans H Postat: 2010-08-30 12:10

    "Förmodligen ligger även de "nya" motorerna över konkurrenternas vad gäller förbrukning."

    Förmodligen?

    Du *gissar* att de nya motorerna kommer att dra mycket bensin och dömer de därför att vara patetiskt efterblivna.

    Men det är ju bara du som gissar. Hur tänkte du ?

  • #6 Re: Volvo T3 och T4 - nya snålmotorer med turbo
    Daniel Postat: 2010-08-30 12:11

    "ice" är du 2år bakom??
    Det har ju bevisats att Volvo gör en de mer snåla motoreran på marknaden just nu. BMW har ju fantasisiffror. HEJA VOLVO.
    Volvis siffror går ju att uppnå till skillnad mot flera tyskar m.m

  • #7 Re: Volvo T3 och T4 - nya snålmotorer med turbo
    Arne Postat: 2010-08-30 12:13

    Tyvärr känns detta inte som någon hit maskinellt med så små motorer som får jobba hårdare än den fina 5 cyl som finns idag,inte vill man ha en sån liten motor i bilen,inte jag iallafall.

  • #8 Re: Volvo T3 och T4 - nya snålmotorer med turbo
    omi_hh Postat: 2010-08-30 12:55

    Förbrukningssiffrorna för T3/T4 i S60 är ju kända sen länge. Med manuell låda drar den 6,4 l/100km motsvarande 149g CO2/km. Det är ungefär samma siffror som för motsvarande BMW 3-serie-modeller och Audi A4, så konkurrenskraftiga är de nya motorerna.

  • #9 Re: Volvo T3 och T4 - nya snålmotorer med turbo
    Richard Postat: 2010-08-30 13:05

    Volvo bilarna är ganska stora och tunga.
    Stoppar man i en liten motor och plockar ut mycket effekt ur den så kommer den att slitas fort.

    Självklart finns förfinad teknik och material i dag som underlättar det tekniska med att plocka ut mycket effekt ur liten cylindervolym.

    Men jag tror inte att dessa bilar kör 40-50.000 mil, jag tror vi går mer och mer åt ett slit och släng samhälle där vi ska tvingas byta bilar oftare.
    Var det någon som sa att detta var ett miljövänligt alternativ?
    Ok, man kan återvinna metall o.s.v. men det kostar och kräver energi.

    Vad beträffar förbrukning, så är det väl ingen vanlig människa som kommer ner i de nivåerna som bilföretagen anger. Det är ju knappt, eller nästan aldrig en motorjournalist som anstränger sig gör det och så kör ingen vanlig dödlig.

  • #10 Re: Volvo T3 och T4 - nya snålmotorer med turbo
    Magnus Postat: 2010-08-30 13:08

    Bra att Volvo kom ihåg att utveckla de nya motorerna mot euro5 avgaskrav, eftersom man glömde det med årets Drive - e modell i V70

  • #11 Re: Volvo T3 och T4 - nya snålmotorer med turbo
    Neo Postat: 2010-08-30 13:15

    Volvo jobbar på bra med drivaggregaten. Jag kan bara lyckönska dem!

    Vi behöver alla automotiveföretag i Sverige vi bara kan ha!

    Volvo PV
    SAAB Automobile
    Volvo LV
    SCANIA
    Samt ett underbart duktigt (men tyvärr rätt sargat) UL-nät.

    NEO
    SAAB-man

  • #12 Re: Volvo T3 och T4 - nya snålmotorer med turbo
    hedgehog Postat: 2010-08-30 13:31

    ...att GM tidigare var totalt ointresserade av bränsleförbrukning. Annars hade vår andra svenska biltillverkare haft motorer av typen http://autospeed.com.au/cms/title_Saabs-Variable-Compression-Engine/A_111173/article.html för sisodär 8 år sedan. Notera att konstruktionen var tillräckligt långt gång kring år 2000 för att låta journalister provköra.

    Bortsett från att Volvos nya motorer inte kanske rent tekniskt sett är så revolutionerande, så tycker jag att de har gjort ett bra jobb (ingen ironi)! Det verkar ju som att förbrukning och prestanda ligger i linje med de främsta konkurrenterna. Kul!

  • #13 Re: Volvo T3 och T4 - nya snålmotorer med turbo
    Jonas Postat: 2010-08-30 13:47

    En del märkliga kommentarer kring förbrukning här. Tycker Volvo är ärliga i uppgiven förbrukning. Har själv en V70 med 2,0 D som uppges dra 0,58. Den kör jag blandat (mest landsväg dock) på 0,54 vilket jag är mkt nöjd med.

  • #14 Re: Volvo T3 och T4 - nya snålmotorer med turbo
    J Postat: 2010-08-30 14:00

    I artikeln sägs att inget nämns om förbrukningen. Detta står i nyhetsbrevet: "Vi räknar med en minskning av förbrukning och emissioner på uppemot tjugo procent, jämfört med en konventionell bensinmotor med större cylindervolym och likvärdiga prestanda", säger Magnus Jonsson. "Samtidigt ger GTDi-motorerna en dragkraft och körkänsla som påminner om en modern dieselmotor."

  • #15 Re: Volvo T3 och T4 - nya snålmotorer med turbo
    TTAero Postat: 2010-08-30 14:25

    ja, det verkar ju vara bra, men i väntan på bränsleförbrukningsvärden avstår jag att trycka. för min smak måste det vara mycket bra värde för att kompensera det låga vidmomentet.

  • #16 Re: Volvo T3 och T4 - nya snålmotorer med turbo
    omi_hh Postat: 2010-08-30 14:30

    Förbrukningssiffrona finns bl a i den här (tyska) Volvo-prislistan:
    http://www.volvocars-aktionen.de/easyredirects/VCG_Infomaterial/s60_pricelist_s60.php

  • #17 Re: Volvo T3 och T4 - nya snålmotorer med turbo
    John Postat: 2010-08-30 14:59

    När man tittar på siffrorna för dessa motorerna får man ha i åtanke att de inte "top of the line". Snarare är de instegsmotorerna på bensinsidan. Jämför man då med den gamla 2,4 sugfemman 140hk/230Nm eller 2,0 NI4 145hk/185Nm så ser de nya motorerna lovande ut. Men det återstår ju att se vad de levererar i förhållande till förbrukning.

    PÄR BRANDT: Men du som är insatt, John, hur förklarar man den "stora" skillnaden mellan sexväxlad manuell och Powershift? Mycket bättre än gamla automater, men ändå? Och varför är en Powershift så svår att accelerera till Volvos siffror?

  • #18 Re: Volvo T3 och T4 - nya snålmotorer med turbo
    MrB Postat: 2010-08-30 16:07

    Volvo är långt efter konkurrenterna. Dom siffror som presenterats är inget häpnadsväckande.
    Så det är bara att göra om och göra rätt.

  • #19 Re: Volvo T3 och T4 - nya snålmotorer med turbo
    Pelle Postat: 2010-08-30 16:31

    Skulle du kunna förtydliga det lite mer, gärna med siffror från andra tillverkare?

    När jag tittar på t.ex Audi så drar A4 1.8TFSI 160hk/250Nm 0.71 under blandad körning.

    A4 2.0 TFSI drar samma som Volvos T4, dock har Audin lite bättre vridmoment, men att man skulle vara "långt efter konkurrenterna" håller jag verkligen inte med om.

  • #20 Re: Volvo T3 och T4 - nya snålmotorer med turbo
    Pelle Postat: 2010-08-30 16:34

    A4 2.0 TFSI drar för övrigt mer med automatlåda än Volvos T4 med powershift. Konstigt, då jag inte kan minnas att jag läst några klagomål från redaktionen om den ökningen mot manuell låda.

  • #21 Re: Volvo T3 och T4 - nya snålmotorer med turbo
    Nyfiken Postat: 2010-08-30 16:38

    Mrb? En fråga du som verkar ha stenkoll. Hur långt efter är Volvos nya motorer, och på vila punkter? Jämför gärna med några i samma hk storlek som är testad mot Volvos nya så vi dumskallar fattar.

  • #22 Re: Volvo T3 och T4 - nya snålmotorer med turbo
    Danne Postat: 2010-08-30 18:04

    Sen att Audi kom med sin 2.0TFSI med turbo och direkt insprutning för lite över 5år sen är ju en annan sak... Volvo ligger tyvärr efter! Sen att Audis första våg med 2.0TFSI inte varit direkt problemfria... men sen var det världens första turbomotor med direktinsprutning också!

  • #23 Re: Volvo T3 och T4 - nya snålmotorer med turbo
    Christer W. Postat: 2010-08-30 18:49

    Bra av Volvo detta, kommer säkert vara en bra motor för de som gillar att köra bensinare.

    Audis 2.0 TFSI kom som du säger för ett tag sedan, men då var förbrukningen på dessa helt annorlunda mot nu. Var den inte runt 0.83l/mil eller liknande för A4 när det begav sig?

    Sedan är min högst personliga erfarenhet att det är väldigt svårt (läs omöjligt) att komma ner till de deklarerade uppgifterna från Audi, men det är nog en annan diskussion.

  • #24 Re: Volvo T3 och T4 - nya snålmotorer med turbo
    Martin Postat: 2010-08-30 19:03

    Vill ha turbomatade 5 cyl motorer. inte 4. Kommer alltid älska femmorna. Hoppas Geeely/Volvo inser och ser till att ta fram nya Volvofemmor.

  • #25 Re: Volvo T3 och T4 - nya snålmotorer med turbo
    iglo Postat: 2010-08-30 20:53

    Danne: Nissan var före VAG med överladdad DI Otto, 2.5l V6 på 280hk (2001-2004).

    Det är på tiden att Volvo får en turbomotor ~ 1.6 liter, VAG har haft detta allt för länge. Frågan är om de tagit fram en cycle beater eller inte..

    När får vi se en version med stratifierad förbränning som de visade i S60 concept?

  • #26 Re: Volvo T3 och T4 - nya snålmotorer med turbo
    hedgehog Postat: 2010-08-30 21:28

    Jag tror den kan köras i "stratified mode". Eller rättare sagt, jag tar det för givet eftersom det är direktinsprutning direkt in i cylindern. Har du hört/läst något annat?

  • #27 Re: Volvo T3 och T4 - nya snålmotorer med turbo
    C-J Postat: 2010-08-30 21:54

    Enligt Volvos meddelande kan motorn spruta in bränslet alldeles före förbränning vid kallstarter. Detta brukar karaktärisera stratifierad förbränning eftersom bränslet knappast hinner blanda sig jämt i hela förbränningsrummet och forma en globalt homogen blandning med luften. Långt ifrån alla direktinsprutade bensinmotorer går dock stratifierat vid normal drift och det tror jag knappast att Volvos bensinmotorer gör heller. Ett av de stora problemen med att köra stratifierat är avgasreningen. Eftersom arbetssättet är mer likt en diesel (luftöverskott) får man också dieselliknande avgaser vilket kräver komplex och dyr avgasrening, lite som på en diesel. Bland annat därför är det bra att nöja sig med homogent direktinsprutade bensinare. Vid kallstart fungerar katalysatorn ändå inte så just då kan man lika gärna använda stratifierad förbränning, men annars alltid köra med tidig insprutning och alltså få homogen blandning i hela förbränningsrummet.

  • #28 Re: Volvo T3 och T4 - nya snålmotorer med turbo
    iglo Postat: 2010-08-30 23:06

    Kör de stratifierat under de första cyklerna för att minska insprutad bränslemängd och därefter gå över på något mager homogen under den tid som katalysatorvärmningen är aktiv?

  • #29 Re: Volvo T3 och T4 - nya snålmotorer med turbo
    hedgehog Postat: 2010-08-30 23:48

    Huvudanvändningen för stratified charge är under låglast. Att Volvo inte skulle utnyttja det låter otroligt eftersom det är ganska välutforskat idag och det är ju framförallt där man tjänar bränsle. Dessutom skulle det vara svårt att tangera Audis förbrukningssiffror utan att göra det och Audi vet vi ju helt säkert utnyttjar stratified charge (givetvis inte alltid, men det är ju inte heller poängen!). En tänkbar anledning till att man även använder denna mode vid kallstart är att det insprutade bränslet i detta läge inte kommer i kontakt med de kalla cylinderväggarna vilket förhindrar att det förångas som det ska (bränslet kondenseras på väggarna i förbränningsrummet), vilket är en anledning till att man måste feta upp blandningen vid kallstart i homogeneous charge mode. Resultatet blir alltså trevligare avgaser vid kallstart (speciellt lägre halt av oförbrända kolväten innan katalysatorn har tänt, vilket iofs sker ganska snart i en modern bil).

    Avgasreningen är idag inget större problem (men det var det tidigare för dessa typer av motorer). Med hjälp av EGR, speciell katalysator och genom att byta blandningsförhållande lite då och då klarar man kraven. Jag tror också att NOx utsläppen är lindrigare med en stratified implementering av lean burn jämfört med homogeneous, så redan där har man vunnit en del.

    Som sagt var, jag vet inte om Volvo utnyttjar stratified charge på låglast, men det är otroligt att de inte skulle göra det!

  • #30 Re: Volvo T3 och T4 - nya snålmotorer med turbo
    hedgehog Postat: 2010-08-30 23:53

    ...förklaras i pressmeddelandet precis som jag skrev nedan. Man vill inte få bränsle på cylinderväggarna. Kul att de skrev lite "mer än vad de behövde"!

  • #31 Re: Volvo T3 och T4 - nya snålmotorer med turbo
    Nero Postat: 2010-08-31 04:08

    Automotorsport måste finansieras av tysk fordonsindustri. "Däremot hoppar T4:an upp till hela 7,0 l/100 km och 164 g/km med Powershift-lådan i S60. Knappast i framkant, speciellt inte då våra senaste accelerationsmätningar av Powershift i S60 (2,0T, se nummer 19-2010) inte imponerar alls.". Läsarna verkar inte alls dela er åsikt utan lovordar motorn med fantastiska 303-55. Skämmigt Automotorsport!

  • #32 Re: Volvo T3 och T4 - nya snålmotorer med turbo
    John Postat: 2010-08-31 07:09

    Roligt med lite högre nivå på kommentarerna för en gång skull! Har varit lite si och så med det ett tag. Intressant läsning om insprutningsstrategier.

    Jag kan inte ge några faktagrundade förklaringar till varför prestandan försämras så mycket med powershiftväxellådan. Men gissningsvis har man momentbegränsning på de lägsta växlarna för att spara på lådan. Sedan går det ju inte att göra "rivstart" på samma sätt som med en manuell. Inte heller slirar den som en gammaldags automat gör, vilket annars kan göra att man hamnar på ett gynnsammare varvtal vid takeoff. Att växellådan väger dubbelt så mycket som en manuell kan också påverka. Kanske har också powershiftlådan högre inre friktion pga sin mer avancerade uppbyggnad.
    Men som sagt, detta är bara gissningar.

    PÄR BRANDT: Powershift verkar att väga 25 kilo extra, om man får tro den tyska prislistan. Vi har hittills bara kört 2,0T med Powershift och varken vi eller våra tyska medarbetare har lyckats komma ner i Volvos accelerationssiffror. Och då ska man veta att Volvo själva uppger en halv sekund långsammare 0-100 tid mellan manuell låda och Powershift (7,7/8,2 sek).
    Tror inte att Volvo är nöjda med detta...

  • #33 Re: Volvo T3 och T4 - nya snålmotorer med turbo
    hedgehog Postat: 2010-08-31 08:20

    Jag kan tyvärr inte erbjuda annat än gissningar heller... Ska vi få fakta får nog AMS pumpa Volvo eller Getrag.

    Jag har lättare att köpa den försämrade accelerationsprestandan än den försämrade förbrukningen. Precis som John skrev finns det flera tänkbara orsaker till varför en sådan växellåda skulle ge sämre accelerationsprestanda. Däremot känns det märkligt att förbrukningen går upp. Några tänkbara anledningar är att det återstår lite optimering av växlingspunkterna, vilket inte är speciellt troligt eftersom det säkert görs ganska rättframt och säkert med data från motorcell och att det inte finns utrymme för sådana missar i dagens konkurrensläge. En annan anledning är att man har valt att inte helt fokusera på förbrukning. Detta skulle kunna bero på att motorn blir bullrig (surrig?) eller att dess beteende på annat vis upplevs störande. Precis som John skrev kan det också vara fysiska begränsningar som förhindrar bränsleoptimal styrning av lådan. Momentbegränsningen på lådan i sig tyckte jag dock att jag såg att den låg rätt högt (400 Nm?). I programmeringen av lådan tar man säkert hänsyn till att motorn ska gå så skonsamt som möjligt också (man kan ju ta lite sämre förbrukning i vissa lägen mot att man får en längre livslängd), vilket man inte gör på samma sätt när man växlar manuellt. Den troligaste orsaken är nog dock, tyvärr, att lådan helt enkelt inte är bättre. Förlusterna blir större och resultatet blir ökad förbrukning. Jag tog en snabb titt på Audi A4 2.0 TFSI quattro med manuell och DSG låda. I det fallet verkar det också som att förbrukningen ökar med DSG lådan. Stadskörning: 9,7 man, 9,4 DSG, landsväg: 5,8 man, 6,4 DSG, blandad: 7,3 man, 7,5 DSG. Det som är intressant är alltså att man kan tolka det som att genom att lådan växlar "rätt" kan man i stadstrafik räkna hem de ökade förlusterna i drivlinan. Däremot kan man inte göra det på landsväg. Ökningen i Audis fall tycker jag (rent objektivt) är ganska kass. Att få så pass mycket sämre förbrukning under långkörning är ju ingen ekonomisk höjdare. Det skulle vara intressant att se motsvarande separerade siffror för Volvon.

  • #34 Re: Volvo T3 och T4 - nya snålmotorer med turbo
    kalle 2 Postat: 2010-08-31 08:52

    Volvos nya motorer är säkerligen fina och moderna men Opel har varot ledande när det gäller bränsleförbrukning. Jag har haft en Ascona -87,a med 2 liter 115 hk motor med bra vrid på låga varv, den gick ledigt på straxt över 0,6 per mil, had eäven en omega -88,a med samma motor som gick på 0,66 på långfärd. Detta för över 20 år sedan, moderna opelmotorer är klart snålare. Dessa motorer var också mycket pålitliga och långlivade, har en bekant som körde 43-tusen mil med en Vectra 89-, med denna 2-litersmotor med normal service, sedan skrotades bilen pga rost

  • #35 Re: Volvo T3 och T4 - nya snålmotorer med turbo
    kalle 2 Postat: 2010-08-31 09:05

    Måste åxå kommentera oljefiltrets idiotiska placering, vid filterbyte rinner ut massor med olja innan man har hunnit skruva av den, oljefilter ska placeras upprätt för då är det lättare att fylla det nya filtret med olja så att trycket kommer snabbare vid start efter filterbyte. Inte kul att slabba med rinnande olja över motordelar och ner på golvet. Gör om Volvo och gör rätt.

  • #36 Re: Volvo T3 och T4 - nya snålmotorer med turbo
    Magnus Postat: 2010-08-31 09:44

    De mest tänkbara anledningarna till prestandaskillnaderna mellan Powershift (DCT) och traditionell manuell låda.

    Prestanda (0-100 km/h):
    0-100 med manuell låda uppmäts av vissa biltillverkare genom att varva upp motorn till ca 4000 rpm och dumpa kopplingen. Reglera sedan motorvarvtalet vid accelerationen till effektmax (normalt runt 5000 rpm på en bensinare)genom att slira på kopplingen med vänsterfoten. Vid växling till tvåan så rycker man bara i växeln utan att släppa gas eller koppla ur. Så självklart får powershiftlådan svårt mot ett sådant fall. Men i verkliga livet så kan Powershiftlådan göra samma tid 0-100 varje dag oberoende av förare.
    Dessutom kan 0-100 tiden skilja pga att Powershiftlådan behöver växla till 3 ans växel innan man når 100 km/h.

    Förbrukning:
    Powershiftlådans verkningsgrad är jämförbar med den manuella. Istället är det troligtvis så att det är lådans "spread" som är för smalt i detta fall. Dvs utväxlings-skillnaden mellan 1 till 6:ans växel är för smalt på Powershiftlådan för att kunna utnytja dess fördelar fullt ut.
    En DCT har dessutom fördelen att i EU-testcyckeln kan man själv välja växlingspunkter. Så teoretiskt skall en optimalt konstruerad och anpassad DCT kunna ge en lägre förbrukning jämfört med vanlig manuell låda. Dock kan ökade vikten på DCT lådan göra att man hamnar i en högre testviktsklass vilket ger en bränleförbrukningsökning på ca 2-3%

  • #37 Re: Volvo T3 och T4 - nya snålmotorer med turbo
    John Postat: 2010-08-31 09:59

    Jag har också haft en gammal vectra 2,0 och kan hålla med om att den var imponerande stark och snål. Tittar man på dagens opelmotorer verkar de hänga med bra i utvecklingen också. Men en ca 200kg lättare astra med jämförbar motor (1,6 turbo ecotec 180hk) drar ändå 6,8 l/100km blandad körning.

  • #38 Re: Volvo T3 och T4 - nya snålmotorer med turbo
    C-J Postat: 2010-08-31 10:24

    Apropå DCT-lådors prestanda så kan man ju lägga till att kopplingarnas konstruktion också spelar roll. Ta och jämför Volkswagens två (kanske finns fler varianter) DCT-lådor, DSG6 och DSG7. DSG7 är nyare än den ursprungliga DSG6 och förutom den uppenbara skillnaden av en extra växel så skiljer även kopplingarna, två torrlamellkopplingar istället för två våta. DSG7 ger ofta en sänkning av förbrukningen medan DSG6 ofta ger en liten höjning av förbrukningen jämfört med manuell växellåda. En av förklaringarna till detta är att torrlamellkopplingarna inte ger lika stora förluster som våtlamellkopplingar och bland annat därför blir förbrukning och acceleration bättre. Vad jag vet har Volvos Powershift (tyvärr) våtlamellkopplingar som alltså själ lite effekt. Å andra sidan så har Volkswagens torrlamellkopplingslåda DSG7 ett ganska lågt momentmax, 250 Nm. Om det sedan beror på torrlamellkopplingarna eller att den sjuväxlade lådan inte ska bli för stor och tung på grund av kraftigare axlar och drev är jag inte säker på.

  • #39 Re: Volvo T3 och T4 - nya snålmotorer med turbo
    hedgehog Postat: 2010-08-31 10:29

    "Powershiftlådans verkningsgrad är jämförbar med den manuella. Istället är det troligtvis så att det är lådans "spread" som är för smalt i detta fall. Dvs utväxlings-skillnaden mellan 1 till 6:ans växel är för smalt på Powershiftlådan för att kunna utnytja dess fördelar fullt ut."

    En av DSG-lådas fördelar är ju att kunna växla bränsleoptimalt. Varför skulle man, som du föreslår, ha valt en dålig uppsättning utväxlingsförhållande och på det viset förstöra potentialen med tekniken? Visst, det kanske är så att Volvo får ta vad som fanns på hyllan, men lite justeringar måstre väl ändå Getrag kunna bistå med? Sälja bilar med fel utväxling låter ju inte som någon lysande idé, inte i dagens läge! Speciellt, varför skulle Audi ha valt "fel" utväxling på 6:an och på det viset höjt förbrukningen i onödan i en arbetspunkt som är så vanlig? Jag har svårt att se någon annan rimlig förklaring till att förbrukningen går upp även på landsväg än att drivlineförlusterna har ökat, tyvärr. Sedan att tanken så fint är att förlusterna ska motsvara en manuell det är en sak. Praktiken visade sig vara en annan här.

    Notera också att skillnaden i massa är försumbar. Data från S60 2.0T skvallrar om att DSG-lådan ökar tjänstevikten med 25 kg...

  • #40 Re: Volvo T3 och T4 - nya snålmotorer med turbo
    hedgehog Postat: 2010-08-31 10:34

    Låter som en mycket rimlig förklaring till en del av ökningen! Dock borde det inte påverka så mycket vid landsvägskörning...

  • #41 Re: Volvo T3 och T4 - nya snålmotorer med turbo
    Magnus Postat: 2010-08-31 10:51

    Växellådans spread är inget man ändrar över en kafferast. Det sätts av inbördes avstånd mellan lådans axlar och bestäms när man konstruerar lådan. Packningsvolym och kostnad gör att man inte kan lämna några större handlinsutrymmen.
    Dagens DCT lådor utvecklades för minst fem år sedan. Fokus för dessa var då inte bränslebesparing utan sportiga växellådor utan momentavbrott i växlingen. Ofta valdes då en relativt tät stegning mellan växlingarna. Detta kommer självklart att ändras på kommande DCT-lådor.

  • #42 Re: Volvo T3 och T4 - nya snålmotorer med turbo
    hedgehog Postat: 2010-08-31 10:54

    Är det någon som vet mer ingående hur en DSG fungerar? Är det så som den "populärvetenskapliga beskrivningen" antyder att man hela tiden har två växlar i och att den ena kopplingen är urkopplad och den andra inkopplad? Låter ju inte som en jätteöveraskning att det kostar att åka runt med i princip en extra växellåda där man har kopplat ur. Det känns ju rimligt att man "lägger i friläge" i den oanvända delen av lådan när man bedömmer att snabba växlingar inte behövs. På samma sätt som man har lock-up på momentomvandlaren. Eller finns det något annat trick man kan göra? Är det så att Volvos låda inte har denna feature, men andra har den?

  • #43 Re: Volvo T3 och T4 - nya snålmotorer med turbo
    iglo Postat: 2010-08-31 10:58

    Angående stratifierad förbränning vid kallstart. Genom att spruta in under kompressionstakten används värme genererad under denna till förångning av bränslet . Det går även att förlägga insprutning så att bränslet hamnar precis vid tändstiftet, vilket möjliggör väldigt sen tändning och pss hög avgastemperatur och tidigare tändning av katalysatorn. Upp till tre insprutningspunkter används. Audi använder sig idag av stratifierad start vid låga temperaturer varefter man går över på homogen förbränning (delvis stratifierad) där insprutning huvudsakligen sker under insugstakten, lägg till mycket tumble och det möjliggör användningen av sen tändning (hög avgastemp). Tror inte de kör stratifierat efter kallstart.

    Maximala insprutningstrycket ligger på hälften av vad BMW/Daimler har.

  • #44 Re: Volvo T3 och T4 - nya snålmotorer med turbo
    hedgehog Postat: 2010-08-31 11:02

    Jag hoppades ju iofs på att Volvo/Getrag hade lagt mer än en kafferast på utvecklingen, säg två. ;-) Låter märkligt att man som underleverantör inte har rutiner för att i viss mån "dreva om" lådan. Det betyder alltså att alla Getrags lådor är optimerade för 1st "standardmotor", för fem år sedan?

    Om det är som du säger, vilket det säkert är, så innebär det att Volvo fick ett "hyllexemplar", vilket ju är lite trist.

  • #45 Re: Volvo T3 och T4 - nya snålmotorer med turbo
    hedgehog Postat: 2010-08-31 11:08

    Jo, Audi kör stratified på låglast: http://www.audiworld.com/news/02/fsi/content3.shtml

    Det är helt rätt som du skriver att man vill tända sent under kallstart ("elda för kråkorna") för att värma katalysatorn, men det behöver man inte ha stratified charge för att åstadkomma...

  • #46 Re: Volvo T3 och T4 - nya snålmotorer med turbo
    C-J Postat: 2010-08-31 11:51

    Du skriver att vi kan vara helt säkra på att Audi använder stratifierad förbränning vid låglast
    och du har länkat till en beskrivning av 2,0 fsi som mycket riktigt verkar gå stratifierat vid låglast. Detta är dock en av de tidiga direktinsprutade motorerna från Audi och den saknar turbo. 150 hk hade den och förbrukningen vet jag inte om den var så imponerande den heller. Vidare beskrivs i texten du länkat till hur avgasreningen går till och det är just det som är ett av problemen som jag nämnde tidigare. Man kan inte bara använda en vanlig trevägskatalysator eftersom den kräver lambda ett för att ta bort kväveoxider (som ju bildas i förbränningsrummet oavsett om man kör stratifierat eller homogent). Man behöver också en NOx-fälla (dyrare konstruktion än bara en trevägskat) som måste rensas då och då vilket kräver fetare blandning än lambda ett, ökad förbrukning. Dessutom kan man få partikelbildning vid förbränningen när man sprutar in så sent vilket möjligen skulle vara en ytterligare komplikation i och med nya Euro5. Mitsubishi hade också stratifierade motorer ännu lite tidigare än Audi och dessa motorers framgång och prestanda i verkligheten var väl ganska begränsad om jag har fattat rätt. Idag vet jag att Mercedes har en 3,5-liters V6 som går i stratifierat läge på relativt höga laster (inte bara tomgång och kallstart), men den motorn sitter knappast i några billiga bilar. Man har råd med flashiga nörd-konstruktioner i bilar som kostar multum. Då kan man också se till att en komplex konstruktion verkligen fungerar bra i praktiken. Annars finns det faktiskt många fördelar (förbrukning inte minst) med turbomatade direktinsprutade motorer som bara kan köras homogent förutom vid kallstart. Detta är mycket mindre krångligt än att få en stratifierad motor att fungera bra.

  • #47 Re: Volvo T3 och T4 - nya snålmotorer med turbo
    iglo Postat: 2010-08-31 12:08

    Det är bara för Audi A3 som stratifierad förbränning används numera (air guided). Den senaste generationen som BMW och MB använder är spray-guided.

    Richard van Basshuysen:
    "However, the present day FSI engines run only in the homogeneous mode and can operate completely without stratified operating mode, which is also the case with all supercharged FSI engines"

  • #48 Re: Volvo T3 och T4 - nya snålmotorer med turbo
    Mr B Postat: 2010-08-31 13:06

    Peter: Har jag pratat Audi???Lyft på ögonbrynen så finns det fler tillverkare. Fiat s nya Multiair är betydligt effektivare än vad Volvos semi nyheter är.

    Det är inget svårt att få ner förbrukningen. Se på BMW, dom ändra utväxling och lätta sin 120, men hur kul blir den att köra .

  • #49 Re: Volvo T3 och T4 - nya snålmotorer med turbo
    hedgehog Postat: 2010-08-31 14:28

    Schysst! Äntligen en referens! För er som vill läsa mer om direktinsprutning kan kolla i "Gasoline Engine with Direct Injection" av just "Richard van Basshuysen". Den kom ut 2009, men det är väl troligt att även dagens FSI inte är FSI... Undrar hur bra det är att publicera en sådan sak. Om det är sant ligger ju Audi farligt nära otillbörlig marknadsföring! Kanske bäst att Audi ägarna som har TFSI kollar upp att det i alla fall sitter en turbo under huven!

    Om vi återgår till diskussionen så är det alltså fortfarande öppet om Volvo klarar stratified mode. Om man har anledning att vara så stolta över "innovationen" så kanske man har gjort något annat än att använda sig av en annan typ av katalysator som Audi gjorde. Som jag nämnde innan är EGR en viktig komponent för att minska NOx och kanske kan man göra någon fiffig lösning för att vid relevanta arbetspunkter klara NOx gränserna utan den extra katalysatorn. Det som talar mot det är att då hade man säkert kommit på någon ny beteckning för detta. :-)

    C-J: "Annars finns det faktiskt många fördelar (förbrukning inte minst) med turbomatade direktinsprutade motorer som bara kan köras homogent förutom vid kallstart." Vilka är dessa? Jag kan bara komma på två, om man ska hålla sig till homogeneous charge.

  • #50 Re: Volvo T3 och T4 - nya snålmotorer med turbo
    C-J Postat: 2010-08-31 15:29

    Fördelarna med direktinsprutning är bland annat att när bränslet förångas inne i cylindern istället för i porten sänks temperaturen på blandningen strax före tändningen. Just denna tidpunkt under kompressionen innan gnistan kommer är kritisk i en bensinare eftersom för hög kompression leder till knackning. Högre kompression ger oftast högre verkningsgrad och bättre vridmoment och i och med direktinsprutning brukar man kunna ha i alla fall 10 procent högre kompression, grovt sett. Detta gäller både för motorer med respektive utan överladdning om man jämför med portinsprutning. Med ställbara kamaxlar, direktinsprutning och turbo har man dessutom möjlighet till "scavenging", att öppna både insugs- och avgasventiler samtidigt (nåja, mer överlappande). Då får turbon en extra "kick" och svarar snabbare på gaspådrag. Dessutom så kan man reglera bränsleflödet mycket mer exakt, från cykel till cykel, även detta bidrar till en förbättrad responsivitet. Sugmotorer brukar inte ha några större problem med responsiviteten, men det kan turbomotorer ha, särskilt om man väljer en överdimensionerad turbo i förhållande till cylindervolymen. Med direktinsprutning kan man alltså bygga en mer körbar turbomotor samtidigt som man kan välja en förhållandevis stor turbo till liten volym. Allt detta medför att det blir enklare att göra nerskalade (downsized) motorer, som minskar strypförlusterna just tack vare sin litenhet och att motorn värms upp snabbare från kallstart tack vare mindre massa. Särskilt gamla portinsprutade turbomotorer kan få problem med hög värmeutveckling på höga laddtryck och detta kan avhjälpas genom att köra motorn riktigt fett (stort överskott av bensin som genom sin avdunstning hjälper till att kyla ner förbränningsluften). Därför blir förbrukningen på en gammal bensinturbo inget vidare om man kör den hårt. Tack vare direktinsprutningen minskas detta problem. Bättre responsivitet givet samma maxeffekt gör också att man kan välja högre utväxling i växellåda/slutväxel så att motorvarvet sänks och strypförlusterna samt den mekaniska friktionen minskas.

    Vad gäller EGR så används det faktiskt även på portinsprutade motorer och homogendirektinsprutare. Förbränningen tål upp emot 30 % utspädning innan den blir instabil och dålig. Ställbara kamaxlar används bland annat till att skapa intern EGR genom ventilöverlapp. Detta gör att man inte behöver strypa motorn lika mycket med gasspjäll (minskade förluster vid dellast, högre verkningsgrad) och är en anledning till att gasspjällen nu mera är servostyrda istället för mekaniskt kopplade till gaspedalen.

    PÄR BRANDT: Tack, C-J, för att du tog dig tid att dela med dig av kunskaperna!

  • #51 Re: Volvo T3 och T4 - nya snålmotorer med turbo
    tom Postat: 2010-08-31 15:33

    Det här är Ford grejer.
    Alltså inget som volvo har utvecklat.
    Ecoboost på Fordspråk GTDI på volvo språk......

  • #52 Re: Volvo T3 och T4 - nya snålmotorer med turbo
    C-J Postat: 2010-08-31 15:54

    Jag är medveten om att S:n i FSI/TFSI/TSI står för stratifierad förbränning men det behöver ju inte nödvändigtvis betyda att dessa motorer går stratifierat annat än vid kallstart. Det finns exempel på bra mycket mer förvirrande motorbeteckningar än så. Hur är det med VW/Audi:s treliters-V6:a med 333 hk, den heter väl TFSI trots att den har kompressor och inte turbo? När Saab 9-3 kom hade den tre trimversioner av samma tvålitersmotor men för att skilja dem åt hette den minsta 1,8t! Många av Volvos lite äldre motorer hade en cylindervolym på 487 cm^3 i fyr- fem- och sexcylidrigt utförande, alltså totalt 1948, 2435 och 2922 cm^3. Ändå fick de heta 2,0, 2,5 och 3,0. Vid uppgradering med ställbara kamaxlar fick de dock heta 2,4 respektive 2,9 trots samma volym.

  • #53 Re: Volvo T3 och T4 - nya snålmotorer med turbo
    Benny Postat: 2010-08-31 15:55

    Snaaaark. Volvo och ford har inget samarbete längre. dvs ddet kommer aldrig att utvecklas något nytt tilsammans med ford / något kommer köpas in ifrån ford.

  • #54 Re: Volvo T3 och T4 - nya snålmotorer med turbo
    BEG Postat: 2010-08-31 17:24

    Faktum är att bilen med powershift i realiteten mycket väl kan gå snålare än den manuella.

    Ett i mitt tycke stort problem för mig som konsument är att ECE-siffrorna alltför ofta är helt uppåt väggarna. De ger inte ens en säker fingervisning om huruvida en bilmodell är snålare än en annan.

    Tyska Auto Motor und Sport gjorde för några nummer sedan ett test för att utröna vilken som var den snålaste småbilen "i verkligheten". Det visade sig att den bil som på pappret hade överlägset bäst förbrukning, VW Polo Blue Motion, bara var en medelmåtta. T.ex. var Seat Ibiza, utan det allra senaste i Cycle Beating Buzzword Bingo, markant snålare. Det är bara ett exempel på hur skev EU-cykeln är.

    När nu alla tillverkare ska jaga CO2-siffror leder det till skumma motormappningar och konstiga utväxlingar för att ge så låg förbrukning som möjligt i körcykeln. Hur förbrukningen ser ut "på riktigt" verkar oftast vara betydligt lägre prioriterat.

    Hur det verkligen ligger till med förbrukingen hos de nya Volvo-motorerna med olika växellådsalternativ och hur de står sig i konkurrensen, ser jag fram emot att läsa i kommande tester.

  • #55 Re: Volvo T3 och T4 - nya snålmotorer med turbo
    hedgehog Postat: 2010-08-31 23:48

    Ok tack för svaret. Jag instämmer i stora drag. Sedan finns det nog en del man kan tillägga, t.ex. att man minskar risken för kondensering/lagring av bränsle etc.

    Vad det gäller namngivningen vidhåller jag att den är vilseledande. Jag håller med om att det finns andra bilmärken som också gör livet svårt för konsumenterna. Däremot finns det en fundamental skillnad mot Audis fall: de sticker inte under stol med sanningen. Hade man presenterat FSI som "Audis variant av direktinsprutning", då hade det varit lugnt och analogin med 9-3 1.8t hade hållt. Men så är det inte. Problemet är att de envisas med att verkligen trycka på att FSI står för just "Fuel Stratified Injection". Om det bara används vid kallstart så är det om inte en ren lögn, förbaskat missvisande. Speciellt som sanningen inte är direkt lätt att hitta från en trovärdig källa.

  • #56 Re: Volvo T3 och T4 - nya snålmotorer med turbo
    Claes Postat: 2010-09-01 07:25

    Ang. VW Groups 2.0 FSI motor med 150 hk. Har ägt ett par bilar med den motorn, en Golf och senast en Passat, med just den motorn och mig veterligen gick den billigt, sett till den tidens mått. Golfen klarade sig på allt från 0,6 - 0,65 och Passaten på 0,72-0,74. Passaten kunde man dessutom pressa ner till en bra bit under 0,7 om man ville finköra. Så för att vara en sådan stor bil med så pass mycket effekt gick de väldigt snål. Min gamla 1,8T med samma effektuttag klarade sig aldrig under 0,8. Så visst fungerade VW Groups teknik med mager blandning. Det stämmer även att man till stor del har frångått den metoden de sista åren. "TSI" är idag bara ett samlingsnamn och har igen egentlig betydelse.

    Måste till sist säga att det är kul att se att nivån har höjts betydligt bland kommentarerna, skönt att slipp pajkastning!

  • #57 Re: Volvo T3 och T4 - nya snålmotorer med turbo
    Mr B Postat: 2010-09-01 13:20

    Men en motors effektivitet får du inte genom titta på förbrukningen för en viss modell. Det handlar väldigt mycket om utväxling.
    För få en rättvis mätning måste man sätta den i en provbänk o köra och där få fram förbrukning.

    Ta tex BMW när dom fick BMW 120 miljöklassad, man ändra utväxling och gjorde bilen lite lättare, hade inget med motorns konstruktion att göra.

  • #58 Re: Volvo T3 och T4 - nya snålmotorer med turbo
    C-J Postat: 2010-09-01 16:29

    Jag förstår inte alls din kritik av Claes kommentar. Var har han pratat om effektivitet och varför skulle man inte få diskutera förbrukning för olika bilmodeller? Visst har du rätt i att det handlar väldigt mycket om utväxling, men varför är utväxling viktigt då? Jo, en motor har nämligen inte "en" verkningsgrad (jag antar att det är det du menar med effektivitet) utan olika verkningsgrad vid varje driftspunkt (en given kombination av varvtal och vridmoment). Diagram med denna sorts info mäts också upp i just provbänk. I varje given körsituation har en bil ett visst effektbehov och effekt är vridmoment gånger varvtal. En viss effekt kan alltså uppnås genom en oändlig mängd kombinationer av vridmoment och varvtal och den aktuella verkningsgraden ges av just den kombination av vrid och varv som utväxlingen ger vid bilens aktuella hastighet. Om jag minns rätt så är växlingstillfällena för manuella växellådor givna för vissa hastigheter i körcykeln NEDC, typ lägg i högsta växeln vid 65 km/h osv. Härigenom kan en tillverkare enkelt sänka (eller höja) motorvarvet genom hela körcykeln bara genom att justera utväxlingen på en eller flera växlar. Varför driver man då inte detta till sin spets och låter motorvarvet vara cirka 1500 rpm eller lägre vid de givna kombinationerna av hastighet och växel som finns i cykeln? Jo, då skulle effektmarginalen för att kunna accelerera bli för dålig och i verkligheten skulle folk i allmänhet välja att köra på en lägre växel och därmed inte nå den uppmätta förbrukningen (eftersom högst verkningsgrad och lägst förbrukning ofta är vid ett lågt varvtal som ger låg acceleration om föraren plötsligt ger fullgas utan att växla ner). Det skulle knappast vara accepterat idag att behöva växla ner för att inte tappa fart när man ligger i 110 på motorvägen och det kommer en uppförsbacke eller om man vill köra om. Att välja utväxlingsförhållanden är därför en avvägning av dessa och andra faktorer som en tillverkare måste göra och utväxlingen på den högsta växeln är kanske något av det viktigaste eftersom där ger man föraren möjlighet att begränsa motorvarvet även i lite högre hastigheter. Alltså, utväxlingen är viktig, men motorn spelar faktiskt också en stor roll för förbrukningen. Tillverkarna brukar ändå välja någorlunda samma utväxlingsförhållanden för bilar i samma effekt och storleksklass och då blir det motorns konstruktion som blir avgörande.

    Det var "någon" tidigare i kommentarerna som tyckte att Volvo låg långt efter och uppmanade till att göra om och göra rätt. Det är en ganska löjlig kommentar såvida denne person inte har för avsikt att hjälpa till och bidra med sin "förmodade"
    expertkompetens i att bygga en ännu bättre motor, om man nu vet hur det görs på bästa sätt. Man KAN ju också jämföra med Fiats Multiairmotor och säga att den har lägre förbrukning, men i vilka bilmodeller sitter den då, 500 och MiTo eller? De har mindre frontarea och väger mindre än en V60. Min gamla Dakota från 1970 drar ungefär 0,3 liter/mil och om vi skulle fortsätta med denna logiken så kanske den motorn skulle passa bättre i en V60 än den nya 1,6:an, det är ju en så dålig motor. Man kanske till och med konkurrerar ut Fiat då eller vad tror ni?

  • #59 Re: Volvo T3 och T4 - nya snålmotorer med turbo
    omi_hh Postat: 2010-09-01 19:09

    Nu finns även en tysk prislista för V60 - visserligen inte på Volvo-sajten men den postades i ett forum: http://www.motor-talk.de/forum/aktion/Attachment.html?attachmentId=689669
    Enligt den (obs: preliminära siffror) leder även här Powershift till ökning av förbrukning från 6.5 till 7.2 l/100km.
    Jag tror knappas att start/stopp-systemet som inte finns för Powershift kan utgöra mer an 0.2-0.3 l/100 km. Kanske är växlingstillfällena in Powershift inte optimerade för ECC cykeln med just T4 motorn. Frågan är också om manuella och automatiska växellådor överhuvudtaget kan jämföras med ECC, eftersom det blir olika växlingstillfällen (vilket inte behöver vara fallet i praktiken utan beror på föraren).

  • #60 Re: Volvo T3 och T4 - nya snålmotorer med turbo
    Mr B Postat: 2010-09-02 13:30

    Läs på lite om Fiat Multiair och sen om alla andras motorer så ser du att det inte är något nytt under solen med Volvos motor ;-).

    Biltillverkare är redan där med ha så högt växlade så dom knappt orkar upp för en backe i 110 km/h.