Nyheter

Volvo T3 och T4 - nya snålmotorer med turbo

Under senhösten kommer Volvos nya, snåla turbomotorer till S60/V60. "GTDi" står för direktinsprutade, fyrcylindriga bensinmotorer som ger relativt hög effekt trots en volym på 1,6 liter. Under våren ersätts även E85-motorerna med liknade alternativ - "GTDiF".

Bild 371297

Senare i höst kommer T3 och T4 som nya motoralternativ till Volvo. KLICKA FÖR STÖRRE

Man var inte först ut ur startblocken när marknaden plötsligt vände och krävde snålare motorer. Men när Volvo väl svarade på önskningarna för två år sedan har utvecklingen gått mycket snabbt - vilket även syns i försäljningsstatistiken där många väljer de snåla dieselmotorerna.

Nu vill inte alla kunder ha dieselmotorer, av olika skäl, och för dessa erbjuder nu Volvo nya bensinalternativ: T3 och T4. Enligt Volvos nya nomenklatur - som vi skrev om i den här artikeln, klicka för att länka - betyder "T" bensinmotor med turbomatning. "T3" står för ett hästkraftsintervall på 135-165 hk och "T4" låter effekten öka till 165-200 hk.

Först ut med de nya, direktinsprutade 1,6-liters fyrorna blir S60 och kombibrorsan V60. I det här fallet har T3 toppeffekten 150 hk och 240 Nm, T4 ger 180 hk och 240 Nm men med "overboost" höjs vridet tillfälligt under acceleration till 270 Nm. T4:an har sitt maximala vridmoment tillgängligt redan från 1.600 rpm och upp till 5.000 rpm, vilket ger en kraftfull och komfortabel upplevelse enligt Volvo:
"Små, högpresterande GTDi-motorer är ett led i vår strävan att få ut mer energi ur mindre motorer", säger Magnus Jonsson, chef för produktutveckling inom Volvo Personvagnar.

De direktinsprutade motorerna har sina spridare placerade centralt, ovanför kolven, med sex små hål som sprider bränslet utan att träffa de "kalla" cylinderväggarna (då återgår bränslet till droppform och effektiviteten sjunker). Direktinsprutningen ger effektiv förbränning och ser till att katalysatorn "tänder" snabbt efter kallstart.
"Det här är det modernaste i insprutningsteknik och Volvo har haft stor del i utvecklingsarbetet," säger Magnus Jonsson. "Vårt samarbete med Bosch, som levererar systemet, har pågått i många år och är mycket framgångsrikt."

Bild 371298

Det lilla turboaggregatet ger fullt vrid på T4-motorn redan vid 1.600 rpm, nästan som en dieselmotor. KLICKA FÖR STÖRRE

 
Senare under hösten startar leveranserna av T3 och T4 till S60/V60 men de införs successivt till fler modeller. Till nästa vår ska även det komma liknande motorer för E85-bränslet, "GTDiF". T3-modellerna får sexväxlad manuell låda och till T4 kan man välja sexväxlat manuell eller den sexstegade dubbelkopplingslådan "Powershift".

Hur mycket mindre kan vi då förvänta oss i bränsleförbrukning med de nya motorerna? Runt 20 procent under, "jämfört med en
konventionell bensinmotor med större cylindervolym och likvärdiga prestanda", säger Volvo utan att vara mer exakta än så i sitt pressmeddelande. Men efter ett tips från våra kunniga läsare fick vi en länk till en tysk prislista där förbrukningssiffrorna för S60 finns med. Både T3 och T4 anges till 6,4 l/100 km och 149 g/km i CO2-utsläpp.

Däremot hoppar T4:an upp till hela 7,0 l/100 km och 164 g/km med Powershift-lådan i S60. Lite märkligt (men det finns en förklaring, se rutan nedtill), speciellt då våra senaste accelerationsmätningar av Powershift i S60 (2,0T, se nummer 19-2010) inte imponerar alls. Bilen är flera tiondelar långasammare än vad Volvo själva anger.

Volvos pressmeddelande går för övrigt att läsa i sin helhet som pdf-dokument genom att klicka på denna länk.

Bra jobbat av Volvo, GTDi blir en perfekt motor.
596
97