Volvo V60 - ingen kombi
Volvos nya - inte herrgårdsvagn - utan Sports Wagon är inget alternativ till V70 om man vill ha en packåsna. Det är den designen och körglädjen som är grejen.
Vår testförare ringer in en V60-rapport från ett soligt Italien efter att ha provat den på fina testvägar i Veronatrakten.
Hej Thomas! Hur är första intrycket av nya V60?
Thomas Berggren: Inte så olikt S60 som jag körde förra veckan. Om jag hade väntat mig att den skulle kännas annorlunda hade jag blivit besviken, för V60 är väldigt lik.
Den stora nyheten är väl bakdelen?
TB: Ja, det är det, och det är inte kombistort, åtminstone inte förrän man fäller baksätet. Man kan fälla det 40/20/40-delade baksätet helt plant, den lastar då 1.241 liter, jämför med V50 som lastar 1.307 liter. Någon storlastare är den alltså inte. Men Volvo har lagt om kursen och säger själva att om man ska lasta ska man välja V50 eller V70/XC70. V60 är en "coupé" med extra utrymme.
Hur är köregenskaperna?
TB: Volvo säger att V60 (och S60) ska vara väldigt dynamisk, och är den verkligen. Jag har kört på väldigt dynamiska vägar här i Verona, och det är svårt att få den ur balans. Systemet med "Torquevectoring" fungerar alldeles ypperligt, innerhjulen bromsas, det blir mer kraft till ytterhjulen och bilen går precis dit man styr den. Den traditionella gamla understyrningen märker vi inget av. Den är också mycket mer styrsnabb än man är van vid hos tidigare Volvo-modeller, undantaget nya S60 då.
Vad har du kört för motorer?
TB: Hittills har jag inte kört T4 med 180 hk, det ska vi göra senare. Den har ett på pappret väldigt brett vridmoment men det är inget dåligt vrid i D3:an heller, det är den jag sitter i nu. D3:an är i grunden den 5-cylindriga dieseln, men är nu helt omfriserad. Den har fortfarande 163 hk, men med ett underbart vrid redan vid 1.400-1.500 varv. Den går att köra ända ner på 900-1.000 varv utan att den hackar - inte ens i uppförsbackar.
Hur sitter du i den?
TB: Den är rymlig fram, med två väldigt fina stolar på känt Volvomanér. Det är bekvämt och man känner sig hemma.
Baksätet är betydligt rymligare än vad vi är vana vid, det är skapligt med benutrymme, jag sitter bra bakom mig själv och jag är cirka 180 cm. Sätet känns lite förhöjt jämfört med S60, och det är ju positivt. Dessutom är det bra med huvudutrymme och faktiskt ganska bra sikt trots att karossens midjelinje är så högt uppdragen. Sikten snettbak från förarplatsen är däremot inte så bra, definitivt inte lika bra som i V70.
Vad kommer den att kosta?
TB: Den kommer att finnas hos handlarna vecka 46 och instegsmodellen D3 kommer att kosta från cirka 290.000 kronor.
För fler bilder, fakta och film - se under "relaterade länkar" nedan.
En längre och mer utförlig provkörning av Volvo V60 i auto motor & sport nummer 19, i butik den 9 september.
Detta innehåll är skapat av Auto motor & sports besökare
-
Volvo V40 Heico kör 24-timmars på biodiesel
-
Peugeot 301 – budgetsedan med nya siffror
-
Äntligen dags för AutoLife trackday på Mantorp!
-
Cadillac Escalade – dinosaurien lever vidare
-
Polisrazzia mot Monzabanan
-
Volvo lanserar krockkudde för fotgängare
-
Karim Habib blir BMW:s nya chefsdesigner
-
Mini John Cooper Works blir snålare
-
VIDEO: Renault ger en föraning om nya Alpine
-
Fyra modeller får beröm i Euro NCAP
-
F1-Quiz: Hur mycket kan du om Monacos GP?
-
TÄVLING: Vinn spelet DiRT Showdown
-
Saab-affären: Youngman ger upp
-
Bonusmaterial från Ken Blocks Gymkhana 4
-
Alfa och Mazda ska bygga sportbil ihop







#1 Re: Volvo V60 - ingen kombi
svenne Postat: 2010-08-31 11:46
Oj det var mycket dyrt. För dom pengarna får man en Prius med businesspaket, valet är enkelt!
#2 Re: Volvo V60 - ingen kombi
Bamse Postat: 2010-08-31 11:47
Är de helt galna?
Snacka om att skapa förvirring i modellprogrammet. En högre siffra har tills nu varit en garant för en större bil, men inte nu längre.
Jag, som tycker V70 är aningen för stor och V50 aningen för liten såg fram emot att få en bil mitt emellan de två. Men tydligen inte.
Trist. Jag som had velat ha en bil med S60:s köregenskaper men med möjlighet att få med hela familjen och dess prylar på fjällsemestern.
#3 Re: Volvo V60 - ingen kombi
Jonas Postat: 2010-08-31 11:55
Det är nog bara lastutrymmet som är mindre. Har provat S60 och den kändes större inuti än den V50 jag hade för några år sedan.
#4 Re: Volvo V60 - ingen kombi
JG Postat: 2010-08-31 12:12
Tycker man att V70 är för stor och V50 är för liten, ja då är det svårt att hitta en bil som är exakt så stor som man önskar. I alla fall om man ska ha en bil från en liten tillverkare som Volvo.
Men inte ens tyskarna löser väl det problemet? A6 för stor, A4 för liten? Vilken ska du välja då? 5-serie mot 3-serie? E-klass mot C-klass?
Tyvärr är det omöjligt att bygga en bil som passar ALLA köpare.
Tycker ändå att V50/V60/V70 (liten kombi/större kupé men fortfarande liten kombi/stor kombi)täcker upp de flesta storleksbehov som en kombiköpare eftersträvar. Saknas egentligen bara en variant med liten kupé och stort kombiutrymme men är det verkligen en modell som det finns behov av?
#5 Re: Volvo V60 - ingen kombi
Bamse Postat: 2010-08-31 12:14
Du har rätt Jonas, S60 är väsentligt rymligare i kupén än S40. Synd bara att de inte kunde får till det "hela vägen" med V60.
S60 är för övrigt en dröm att köra. Första Volvon jag velat ha även efter provkörningen sedan min gamla V40 T4 fas II.
#6 Re: Volvo V60 - ingen kombi
CZ Postat: 2010-08-31 12:16
V70 har alldeles för liten bagageutrymme om nu någon tyckte annat!
Vill du ha stor välj Mondeo eller E-klass.
#7 Re: Volvo V60 - ingen kombi
Bamse Postat: 2010-08-31 12:28
Nu visar det sig att det inte är _riktigt_ så illa som AMS vill göra gällande, även om det inte är bra.
Utan fällning av sätet har V60 tydligen 430 liters bagagevolym, att jämföra med V50 med 417 liter och Saab 9-3 med 421 liter. V70 stoltserar dock med hela 555 liter.
Hade ju varit trevligt om de fått till en bagagerumsstorlek på sisådär 50 liter till, men det är ju i alla fall inte mindre än V50 annat än med fällda säten.
#8 Re: Volvo V60 - ingen kombi
Per Postat: 2010-08-31 12:53
Hade också hoppats på något mellanting mellan V50 och V70II då jag precis som många andra tycker att min V70II är lite för stor och klumpig, dock underbar då man behöver lasta och V50 var lite för liten. Ett mellanting är ju Audi A4 Avant, ganska stor bil.
V70 - 555 liter
A4 avant - 490 liter
V50 - 417 liter
#9 Re: Volvo V60 - ingen kombi
Aero Postat: 2010-08-31 13:51
Måste fråga någon som vet, AMS eller någon annan här. Är volymen som mäts på en kombi lika med utrymmet under insynsskyddet/hatthyllan?
Jag får inte ihop siffrorna annars. S80 anges tex med 480 liter och V70 med 555 liter. Borde det inte skilja mer till fördel för V70? Eller ett ännu bättre exempel 9-3 Sedan anges till 461 liter och 9-3 Combi med 419?? Varför mäter man i så fall inte hela utrymmet upp till taket? Alla tar väl ändå bort "hatthyllan" när man ska lasta mycket?
#10 Re: Volvo V60 - ingen kombi
eric Postat: 2010-08-31 14:10
Någonstans under resans gång har Volvo tappat sina kärnvärden. Utseendet och designen andas ju inte VOLVO i någon av bilens linjer. Mellanmjölk. Måste alla sträva efter sportighet och tysk stramhet, var är charmen?
#11 Re: Volvo V60 - ingen kombi
Gasharald Postat: 2010-08-31 14:14
Den absolut snyggaste kombin jag sett!
Var in och torrkörde S60 igår=Den kommer att sälja den bilen, det står helt klart. Sedan får ni säga var ni vill.
Försäljningssifforna kommer att tala för sig självt.
#12 Re: Volvo V60 - ingen kombi
Tobias Postat: 2010-08-31 14:17
Det är ju helt tokigt att man fortsätter på det inslagna spåret med trånga bilar..tycker att baksätet i förra generationens S60 tog priset! Finns det inte tillräckligt med små "dynamiska" kombibilar? Titta på Opel Insigna, Bmw- och Audimodeller,; behövs det verkligen fler? Nej, tacka vet ja E-klass som rymmer hund OCH barnvagn.
#13 Re: Volvo V60 - ingen kombi
SE Postat: 2010-08-31 14:29
Varför är Volvos bilar allt snålare med utrymmet? Tror dom att en premiumbil inte får vara praktisk. Focus och V50 bygger på samma bottenplatta. Varför är då V50 så mycket mindre på insidan? V60 verkar nu bli ännu värre. Dom tyska konkurenterna blir ju nu allt mera utrymmeseffektiva. Så inte Volvo och Saab.
#14 Re: Volvo V60 - ingen kombi
Messerschmitt Postat: 2010-08-31 15:08
Instegsmodellen för en BMW 3-serie Touring kostar 258.000kr.
Audi A4 Avant kostar från 265.700kr.
En Geely V60 ska de ha 290.000kr för, goddag yxskaft! Vilket överpris, så Premium är den inte.
De måste väl lägga sig prismässigt under Audi och BMW?
Tänk på att den byggs av missnöjda Torslanda arbetare som snart förlorar sina jobb till Gent, Belgien.
För inte behöver Geely två monterings fabriker i Europa. Jag önskar det, men är realist och belgiska arbetare är svårare att avskeda än svenska.
#15 Re: Volvo V60 - ingen kombi
P2W Postat: 2010-08-31 15:30
1. Bra Volvo att ni har gjort en bil som är roligare att köra... än de andra Volvosarna.
2. Om bagagevolymerna som vi ser i artikeln och kommentarerna stämmer, då är utrymmena i klass med en Ford Focus II (inte kombin!)
Man hade nog hoppats på nåt i stil med gamla 855/V70:s bagage... det var lagom!
Lite jämförelse, (säkert fel nånstans):
Ford Focus II => 385/1247
Focus II kombi => 482/1525
BMW 3 Touring => 460/1385
Volvo V50 => 417/1307
Volvo V60 => 430/1241
Volvo V70/855 => 420/1580
Volvo V70 II => 485/1641
Volvo V70 III => 555/1600
Bagageutrymmet, med alla säten uppe, mäts bara upp till hatthylla eller fönsterkant, vilken är ganska missvisande för riktiga lådformade fullkombisar. Andra siffran är mätt upp till taket med fällt baksäte.
källa: http://www.elchwiki.org/wiki/V70
#16 Re: Volvo V60 - ingen kombi
Matte Postat: 2010-08-31 16:07
Pris enligt Aftonbladet. "Vecka 45 ska den finnas hos handlarna och priset blir från 250 000 kronor, då med bensinmotor på 150 hästar"
Hmm undrar varför AMS skriver från 290.000...visst ja, det är ju SAABs marknadsavd...
#17 Re: Volvo V60 - ingen kombi
Jonte Postat: 2010-08-31 16:14
Är du bara blåst eller gör du dig till?
Du kan inte jämföra äpplen och päron... Alltså kan du heller inte jämföra Volvo V60 D3, som har en 2,0-liter dieselmotor på 163 hk med en BMW 316i Touring, som har en 1,6-liters bensinmotor på 122 hk!
För att jämförelsen skall bli rättvis krävs givetvis en jämförelse med en BMW med likvärdig motor och samma drivmedel!!
Närmast i jämförelse är BMW 318d Touring på 143 hk, alternativt 320d Touring på 184 hk. Dessa kostar från 304 000 kr, resp. från 326 000 kr alltså betydligt mer än vad du vill få det till.
Eftersom Volvon ligger ganska mittemellan dessa båda när det kommer till effekt, kan man med enkel matematik räkna ut att om BMW skulle ha en motor till 3-serie Touring med en effekt som motsvarar Volvon, skulle Volvo behöva kosta fr. 315 000 kr för att man skulle kunna säga att de tar lika mycket betalt.
Dessutom var jag förra veckan hos en Volvo-handlare och kände på nya S60 och den ÄR verkligen premium. Punkt slut.
#18 Re: Volvo V60 - ingen kombi
Pelle Postat: 2010-08-31 16:16
Bry dig inte om Messerschmitt. Han är bara en bitter människa för han en gång fick sparken från Volvo.
#19 Re: Volvo V60 - ingen kombi
M Postat: 2010-08-31 16:20
för en volvo som inte kan lastas??? Är folk verkligen helt körda i huvet som betalar detta för en j-vla Volvo???
Blir nästan upprörd över hur folk har pengar att bränna på den här bilen medan folk svälter utomlands...
Allvarligt, den här bilen är ingen kombi, det är sannerligen ingen coupe som de påstår, vafan är det egentligen?
Jag hoppas på en totalflopp så att Volvo börjar inse vad en kombi verkligen bör vara...
#20 Re: Volvo V60 - ingen kombi
Semishigure Postat: 2010-08-31 16:24
Kul att läsa reportagen. Det verkar äntligen kommit ett par modeller från Volvo med lite körglädje. Kanske dags att provköra lite. Trist att de verkar misslyckas så kapitalt med innerutrymmena.
#21 Re: Volvo V60 - ingen kombi
Lasse Postat: 2010-08-31 16:47
tycktes trång för baksätespassagerarnas fötter. Hur kan Volvo göra samma tabbe som med V70 som är en katastrof vad gäller ben/fot-utrymme där bak?
#22 Re: Volvo V60 - ingen kombi
hob Postat: 2010-08-31 17:01
Någon med inside om Volvos sortiment som vet om V70 facelift som kommer våren 2011 kan fås med torque vectoring och city safety?
#23 Re: Volvo V60 - ingen kombi
Realisten Svensson Postat: 2010-08-31 17:57
Bra bilar jämförs alltid med BMW och Mercedes vilket visar vilka som egentligen leder utvecklingen, det vet även journalisterna. Nämnda märken har inte Volvo som konkurrent, de sneglar inte ens åt det hållet. Volvo är vare sig en tillgång eller ett hot för dem. Hade Volvo varit det så hade någon av dem förvärvat bolaget.
Visst är det både bra och kul om Volvon S/V60 är bra för det egentliga hotet för Volvo heter Volkswagen och Skoda plus en mängd japaner och koreaner, för att nämna några. Här har Volvo sin riktiga "match"...resten är bara pojkdrömmar...i AMS lilla ankdamm...
#24 Re: Volvo V60 - ingen kombi
tommy olsson Postat: 2010-08-31 19:17
Skulle vara kul med en jämförelse mellan Honda Accord kombi och V60. Ungefär samma prisklass och liknande "målgrupp".
#25 Re: Volvo V60 - ingen kombi
Kim Postat: 2010-08-31 19:45
Känns som att Volvo vill försöka göra en X6, om jag får säga vad jag tycker.
Massor körglädje och diskutabel design, främst kanske på grund av all utrymme som försvinner på grund av den. Återstår att se om Volvo grejar biffen, lär iaf snackas om den och det är nog bara bra. Politiskt inkorrekt är kanske the way to go.
#26 Re: Volvo V60 - ingen kombi
Pepposi Postat: 2010-08-31 20:45
Förstår inte varför ingen kommenterar nya Volvons utseende som en Megane kopia!?
#27 Re: Volvo V60 - ingen kombi
oscar Postat: 2010-08-31 21:26
Det är dags att införa ordet trekvartskombi nu. För övrigt är nya S60 och V60 fantastiska. Körde S60 och är såld, snygg design, körglädje, funktionell och stilig inredning, bra utrymme för förare och passagerare och sist men inte minst är den troligen världens säkraste bil i sin klass. Ni som klagar på dåliga lastutrymmen, Volvo tillverkar fortfarande V70 och S80.
#28 Re: Volvo V60 - ingen kombi
Frank Postat: 2010-08-31 22:27
Kom igen nu. Jag förstår att man kan ha åsikter om att bagageutrymmet skulle kunna utformas på ett mer effektivt sätt och att man inte ska prioritera design framför vad som är praktiskt. MEN - för oss som inte åker runt med barnvagnar, bygger på hus eller åker till fjällen och på bilsemester med hela familjen är bagageutrymme på över 400 liter ganska ointressant MINST 360 dagar om året. Anledningen är snarare att det är lite mer flexibelt än en sedan vilket är klart viktigare för väldigt många. Det säljs trots allt miljontals Golfar och liknande hatchbacks. Ska jag flytta, köpa en soffa eller liknande så kan jag tänka mig att hyra (eller låna en släpkärra gratis som man ofta får göra) någon gång per år istället för att åka runt med en onödigt stor bil hela tiden. I värsta fall får jag åka till Statoil och hyra en lätt lastbil var tredje år.
Med samma resonemang borde ju alla som klagar på att man absolut inte kan leva med en bil med så litet bagageutrymme åka runt med en Citroen Berlingo eller liknande. Där får ni in 3000 liter! Vilken idiot skulle då hellre åka runt i en V70/A4/A6/E-klass eller någon annan kombi där man bara får in dryga 1500 liter
Ursäkte min dumhet men själv åker jag hellre bekvämt och säkert i en bil som är rolig att köra och som dessutom kan packa in det jag behöver i nästan alla situationer. Dessutom klart snyggare än ett skåp även om just den åsikten är subjektiv.
#29 Re: Volvo V60 - ingen kombi
Niklas Postat: 2010-09-01 00:14
Dett verkar ha blivit en riktigt lyckad bil. Lite för rund i kanterna kanske men det kommer garanterat bli nästa tjänstebil för mig.
#30 Re: Volvo V60 - ingen kombi
Bra jobbat! Postat: 2010-09-01 01:53
Bara att gratulera till den absolut snyggaste kombin på marknaden! Riktigt läcker.
#31 Re: Volvo V60 - ingen kombi
Klarsynt Postat: 2010-09-01 05:44
Bilen ser ut som en myrslok, eller kanske en tapir http://sv.wikipedia.org/wiki/Tapirer . Jag förstår det inte. Först XC60 som är riktigt snygg och sen den här fronten?? Det är så att man kan tro att den förre designchefen (som väl bara var på Volvo en kort tid?) fick sin lön betald av någon konkurrent. Tror dock att den blir en succé här i Sverige, för nya volvobilar kommer alltid sälja. Globalt sett tror jag dock på flopp
#32 Re: Volvo V60 - ingen kombi
Carl Postat: 2010-09-01 06:44
Att det ska finnas "dynamiska vägar" i Verona-trakten betvivlar jag efter att ha bott där själv ett tag. Svårt att se de kringelikrokarna som dynamiska. Jag undrar till å med vad Volvo menar med "dynamisk körning"...
#33 Re: Volvo V60 - ingen kombi
rolf Postat: 2010-09-01 07:20
Bra skrivet Frank!
Förr klagade folk på att Volvo var boxiga och att de var tråkiga att köra. Nu klagar (förmodligen samma) folk på att lastutrymmet är för litet och att Volvo har "tappat sin design". Som sagt, V70 finns kvar om man skulle behöva en större bil.
Blir så trött på dessa människor som klagar. Dock kul att många skriver positivt om körglädjen i S60!
#34 Re: Volvo V60 - ingen kombi
Pelle Postat: 2010-09-01 07:33
Det är sällan jag håller med andra inlägg till 100%, men Frank, du har lyckats. Mycket bra skrivet. Även Rolf nedan.
Klarsynt, du verkar inte vara klarsynt nog att inse att design är subjektivt. Det vissa älskar, hatar andra. Så kommer det alltid att vara.
Jag tycker S60 och V60 ser mycket bra ut, de är rentav de snyggaste bilarna i sitt segment just nu. Att de verkar vara grymt roliga att köra gör det ju ännu bättre. Utländska journalister säger också att de är mycket roliga att köra.
#35 Re: Volvo V60 - ingen kombi
Robban Postat: 2010-09-01 08:42
Kanske vore vettigt att få ett lösenord av bilhandlaren för att kunna kommentera liknande artikelar på AMS först efter att man har provkört bilen i fråga? FÖRST därefter kan man ge en rättvis bedömning av bilens köregenskaper, utrymme, design osv. Som det är nu så är det enbart fördomsfulla kommentarer.
#36 Re: Volvo V60 - ingen kombi
iglo Postat: 2010-09-01 14:52
Kul att Volvo äntligen har anammat körglädje! Verkar som Volvo haft 3 serien som mål när de tagit fram V60. Det kan bli svårt att motivera en V60 när en A4 Avant är snålare, roligare, snyggare och rymligare. Å andra sidan är ju inte 3 serie touring någon flopp direkt så den kanske säljer ändå?
#37 Re: Volvo V60 - ingen kombi
GyaNicke Postat: 2010-09-01 19:19
Volvo gör bort sig med sina nya fula bilar. Nåte är galet med deras designspråk. Ful var ordet. Bara namnet Volvo räddar det stackars missfostret...
#38 Re: Volvo V60 - ingen kombi
rasmus Postat: 2010-09-01 22:13
Hade bilen varit en BMW hade 80% tyckt att bilen var underbar och för er som gnäller om att den är trång och jävlig, V60 är inte gjord som en familjebil, då köper man V50 eller V70, V60 köper man som en hyfsat ung person utan barn eller gamla barn som snart flyttar och fortfarande vill kunna ha med sig lite mer på sina resor och få plats med lite mer packning än i en sedan...
#39 Re: Volvo V60 - ingen kombi
Pelle Postat: 2010-09-02 08:01
Får jag höra ordet dynamisk en gång till i beskrivningen av en helt vanlig bil så spyr jag...
#40 Re: Volvo V60 - ingen kombi
Johan Postat: 2010-09-02 08:54
Och Volvo tror att dom skall kränga 12000 ex av detta missfoster till kombi per år i Sverige .bilen är ju lika dyr som V70 o s80. Och snart kommer nya treserien ut på marknaden. Och glöm inte att det är Kina som äger Volvo idag. Så andrahamdsvärdet lär rycka om några år kraftigt.
#41 Re: Volvo V60 - ingen kombi
Conny Karlsson Postat: 2010-09-02 13:28
Varför så negativa? Vi jag och frugan funderar på att byta bil framöver. Vi har några bilar vi kickat på. V60 (S-60) med D-3 och automatlåda, momentum utrpkt a 325000kkr, Avensis 2,2 D-cat automat Premium Pkt pris ej klart än. Samt Honda Accord 2,2 automat med Exclusive pkt. Alla som kombialternativ alltså.
Samt Hyundai Ix35 eller Kia Sportage diesel och automat även där. Olika bilar visst mot de föregående. Finns det fler bilar vi borde titta på?
Vad menas med dynamisk, förklara ordet tack?!
#42 Re: Volvo V60 - ingen kombi
iglo Postat: 2010-09-02 13:40
Anledningen till att jag inte är helt positiv är följande: Idag är V70 den mest sålda bilen och den har relativt gott om utrymmen, med den nya prissättningen hamnar V60 över den fram tills nästa generation V70. Varför är detta negativt? V60 är för många inte ett alternativ, däremot är Audi A4 Avant och VW Passat det! Nästa generation V70 hamnar troligtvis precis under 7.5 basbelopp men för detta pris går det att få en A4/Passat med mer utrustning. Således kan konkurrenter komma att ta åt sig marknadsandelar som V70 har.
#43 Re: Volvo V60 - ingen kombi
Christer W. Postat: 2010-09-02 16:53
Den billigaste V60n kostar 250.000:-, den billigaste V70n 263.000:-
Varför skulle inte V60 vara ett alternativ mot A4 avant eller Passat?
7.5 basbelopp är i dagsläget 315.000. För detta får man en V70 2.5FT eller D3 (grundpris). 2.0F kostar t.o.m 269.000:- i grundpris.
Den billigaste A4an kostar 281.600:- (1.8 TFSI FWD) och extrautrustningen är betydligt dyrare till Audi än Volvo, tro mig, jag har begärt in offerter på t.ex A6 och A4. Jag får helt enkelt inte ihop ditt resonemang.
#44 Re: Volvo V60 - ingen kombi
P2W Postat: 2010-09-02 17:18
Jo, så är det, förr skulle alla chefer va dymamiska, numera kan till och med vägar va dynamiska.
Jag har dock lättare att acceptera att en bil kan va dynamisk, den är ju åtminstone ibland i rörelse. Skulle även vägen va i rörelse, ja då skulle det bli kul.
Kanske är detta (dynamisk-väg-) fenomen en följd av spelkonsoler o dylikt, där man kör "en bil" som står still medan vägen och landskapet rör sig mot "bilen"???
En dynamisk bil får väl annars antas va en bil som gör som den blir tillsagd (styrd mm) utan att tveka eller kännas motsträvig.
Eftersom bilarna, tyvärr, blir allt tyngre, blir det svårare att hantera de krafter som uppstår vid kurvtagning, bromsning mm.
Biltillverkarna försöker då på alla sätt dölja den ökade vikten, så att vi inte ska tycka att bilen uppför sig som en jänkare på vägen, trots att den väger runt 2 ton.
Men, vi får betala fett för den ökade vikten, inte bra i bensinpengar, utan även i form av mycket ökat däckslitage och slitage på bilens hjulupphängningar.
Det är väl därför t.ex. många italienarna som bor i bergiga trakter med kurviga vägar kör Fiat Panda och andra lätta bilar. Det blir helt enkelt MYCKET billigare och man kommer fram lika fort.
#45 Re: Volvo V60 - ingen kombi
iglo Postat: 2010-09-02 17:42
När nästa generation V70 kommer så går den upp i pris och hamnar då närmare 9-5, 5 serien och A6. Än så länge är det inte problem. Ska V60 verkligen kosta från 250?!
Det finns en del kundgrupper som kräver mer utrymme än V60, typ A4 och istället för att välja en V70 så går det att få en A4 eller Passat. Just A4 måste betraktas som den svåraste konkurrenten för både Saab och Volvo. Självklart kan V60 konkurrera med ovanstående men det är en "livsstilskombi" och kräver således takbox. Samma gäller även 9-3sc och 3 serie touring.
#46 Re: Volvo V60 - ingen kombi
Christer W. Postat: 2010-09-02 18:55
"När nästa generation V70 kommer så går den upp i pris och hamnar då närmare 9-5, 5 serien och A6."
hur vet du det? Jag antar att du arbetar på VCC om du har sådan insyn då jag inte kan tänka mig att nästa generations V70 kommer på ett bra tag. Det brukar ju vara minst en facelift innan modellerna byts ut helt.
"Det finns en del kundgrupper som kräver mer utrymme än V60, typ A4 och istället för att välja en V70 så går det att få en A4 eller Passat."
Självklart. Alla kunder har olika preferenser. Jag har en V70 men jag har aldrig packat bagaget helt fullt och skulle mycket väl kunna tänka mig en bil med mindre bagagevolym istället för att åka runt med massa onödigt tomrum 360 dagar om året.
#47 Re: Volvo V60 - ingen kombi
iglo Postat: 2010-09-02 19:19
Att nästa generation S80/V70 kommer att bli dyrare är rätt så självklart, dels för att kunna integrera mer avancerad teknik och för att konkurrenterna är dyrare. Volvo kommer med allt bättre produkter och med det går också att ta betalt.
En ny V70 ligger runt 4 år bort beroende på om de ändrar cykeltiden eller inte. Vid en jämförelse med A6, 9-5, 5 serien så behöver nästa generation växa något, det vore därför bra att ha en V60 som ligger närmare A4an - Volvos cykeltid förstör dock detta eftersom inbördes kannibalism skulle råda under 4 år eller så.
#48 Re: Volvo V60 - ingen kombi
Christer W. Postat: 2010-09-02 20:02
En herrans massa personer åker runt i stora bilar för att de behöver mycket plats 5-10 dagar om året, inklusive mig själv. Eftersom små bilar blir populärare för varje dag som går så skulle ju en a4-ägare kunna tycka att den är större än behovet och således titta på en bil med mindre bagage, t.e.x V60.
#49 Re: Volvo V60 - ingen kombi
Matte Postat: 2010-09-02 20:43
Åker själv Passat Ecofuel och den är ju egentligen onödigt stor med tanke på att jag till 95% är själv i bilen. Nästa gång skall jag absolut titta på V60 eller Audi Q3 när den kommer. Får väl slänga upp en takbox när jag absolut måste som jag fick göra när jag hade V50.
#50 Re: Volvo V60 - ingen kombi
Fredde Postat: 2010-09-05 11:23
Varför måste de ALLTID göra kombibilarna så förtvivlat små....gäller även V70.....var bättre förr....Citroen CX, Peugeot 505 och Volvo 245.....REJÄLA kombibilar....
#51 Re: Volvo V60 - ingen kombi
Anders Postat: 2010-09-08 12:21
Tycker det är kul att volvo tar ut svängarna i designen. Som sagt, någon direkt kombi är det inte men det var nog heller inte syftet, där har ju vovlo redan bra modeller.
Den här bilen blir helt ett alternativ att titta på när min BMW ska bytas.