• Textstorlek A A
  • Hem
  • Nyheter
  • Astra GTC - snyggast Opeln...

Astra GTC - snyggast Opeln hittills?

Opel Astra har fått mycket beröm för sitt utseende, men nu tycks designchefen Mark Adams ha överträffat sig själv. Coupéversionen torde kvalificera sig som snyggaste Opeln hittills. Fritt fram för kommentarer!

Bild 371164

Opel GTC Paris är coupéversionen av Astra som lär dra många blickar på just Parissalongen i början av oktober.


Opel Astra-familjen får tillökning på Parissalongen om några veckor. Där kan vi för första gången se den nyligen presenterade kombin Sports Tourer, och så är det dags för den tredörrars coupé som vi sett på många spionbilder och datorillustrationer det senaste året. Den släpps på bild i dag och kan beskådas i verkligheten på Parissalongen, som pågår 2-17 oktober.

Bild 371165

Opels designchef Mark Adams gav sitt team av formgivare uppdraget att skapa ett designspråk där "skulpturalt artisteri möter tysk precision". Resultatet blev konceptbilen Opel GTC Paris.


Den linjesköna bilen kallas koncept och är döpt till GTC Paris, utan Astranamnet. Det skulle dock förvåna om inte detta faktiskt är den serieklara bilen. Bilderna som släppts i dag onsdag avslöjar inget om interiören och där kan den utställda bilen förstås skilja sig en del från den slutliga versionen. Det är också osannolikt att GTC i färdigt skick levereras med 21-tumshjul, som på GTC Paris.

Bild 371166

Formgivarna har eftersträvat så få och så rena huvudlinjer hos coupékarossen som möjligt.


Vi får inte veta när den här coupéversionen av Astra är klar för serieproduktion och om det tekniska är Opel också ganska förtegna. Konceptbilen uppges dock ha en tvåliters turbomotor med direkinspriutning, som ger "maximal effekt och vridmoment". Den har start/stoppautomatik och den växellådan är manuell med sex växlar. Bilen är framhjulsdriven och har elektronisk diffbroms.

I övrigt talar pressmeddelandet mest om karossformen, som enligt designchefen Mark Adams inspirerats av ett citat ur romanen Jonathan Livingston Seagull: "…och hastigheten var ren skönhet". Den meningen har legat till grund för designarbetet med den Astrabaserade tredörrarscoupén , som enligt Adams är "skapad för att vara en överkomlig drömbil som ger tysk precision och innovation i kombination med fascinerande design".

Komplett information om Astra GTC får vi på pressdagarna i samband med Parissalongen. Auto Motor & Sports reportrar finns på plats börjar rapportera den 30 september.

Bild 371167

Den här ska jag absolut vänta på!
314
75

Det finns 46 kommentarer

Detta innehåll är skapat av auto motor & sports besökare

Alla kommentarer
  • #1 Re: Astra GTC - snyggast Opeln hittills?
    Herr Olsson Postat: 2010-09-08 12:35

    Jag saknar tiden då dinosaurier som BMW X6 och Audi Q7 fick lov och vara snygga. Och inte bara en massa jävla opraktiska småbilar. Får hoppas den tiden kommer snart igen..

  • #2 Re: Astra GTC - snyggast Opeln hittills?
    Jens Postat: 2010-09-08 12:56

    Det är okej Olsson du FÅR tycka att dom är snygga.
    Ni är ju inte så många som tycker det så det gör ingen skada... ;-)

  • #3 Re: Astra GTC - snyggast Opeln hittills?
    Hans H Postat: 2010-09-08 12:56

    Jag håller nog de Rekord- och Commodore-coupéerna från mitten av sjuttiotalet som de snyggaste Oplarna hittills.
    Fast om varje bil ska jämföras med sina jämnåriga ligger den här rätt bra till.

  • #4 Re: Astra GTC - snyggast Opeln hittills?
    Peter B Postat: 2010-09-08 12:59

    Varför prata om gamla tider i detta läge när design verkligen hugger en i bröstet.Så jäkla snygg utan egentlig grill men ett leende luftintag i botten och en stil som verkligen ger ha begär.
    Mark Adams har verkligen hittat Opels designspråk. Är detta föregångaren till OPC modellen så undrar jag vad som väntas i stil och motorer,spännade som vanligt.

  • #5 Re: Astra GTC - snyggast Opeln hittills?
    pbo Postat: 2010-09-08 13:49

    ..är den snygg. men också totalt könlös. kia? daihatsu? mazda? hyundai? ford? ta bord badgen och den kunde varit vad som helst.
    förut var dom visserligen fula, men åtminstone opel-fula. nu snygg, men bara totalt ointressant.

  • #6 Re: Astra GTC - snyggast Opeln hittills?
    Diplomat V8 Postat: 2010-09-08 14:23

    Hur kan du säga i förhand att den är könlös?
    Du har inte sett bilen i verkligheten och vet inget om inredning, motor, prestanda, osv. Bara dumt att jämföra med Koreanska bilar.
    Finns ingen tysk biltillverkare som har så lång tradition som Opel att bygga Coupébilar!
    Nya Astra CTC är så snygg och visst är det tysk ingenjörkonst på hög nivå!
    Vad jag har hört men inte fått det bekräftat att Astra i OPC kostym ska få över 300 hk!
    En ny Coupé väl värd att vänta på!

    Bilkultur som i Opel!

  • #7 Re: Astra GTC - snyggast Opeln hittills?
    M Postat: 2010-09-08 14:35

    gasa eller bromsa e svårt.
    Snygg är den ju, förutom Opel- loggan.
    Dessutom har nuvarande generation astra inget vidare kvalitetsrykte om sig.
    Vi bilägare har ju en på långtest och den krånglar konstant, så om jag väntar in denna och köpa? Nej, verkligen inte. Kombinationen Opel- märke och opel-kvalitet gör att jag avstår.
    Hade det suttit ett Honda, VW, Audi, BMW eller dylikt märke hade det varit en annan femma...men då hade också priset och kvaliteten säkerligen varit annan också..

  • #8 Re: Astra GTC - snyggast Opeln hittills?
    ma Postat: 2010-09-08 15:33

    För att vara en Opel kanske den är snygg men jag håller med föregående inlägg att det är väldigt svårt att identifiera den som en Opel. Blixten får nog göras dubbelt så stor!

  • #9 Re: Astra GTC - snyggast Opeln hittills?
    tom Postat: 2010-09-08 17:22

    Man kan ju bara hoppas att nästa Volvo C30 blir lika "tuff" finns spår av Volvo-DNA:n i Opels design anser jag. Nåväl, go Opel!

  • #10 Re: Astra GTC - snyggast Opeln hittills?
    Tjalle Postat: 2010-09-08 19:26

    Dramatiska former men, tyvärr, något FÖR dramatiska - se Honda Civic.

    Håller bara några år.

  • #11 Re: Astra GTC - snyggast Opeln hittills?
    E46 Postat: 2010-09-08 21:18

    Ser helt ok ut men skulle personligen föredra en Megane Renault Sport.

  • #12 Re: Astra GTC - snyggast Opeln hittills?
    Erik Postat: 2010-09-08 22:41

    Totalt likgiltig design. Ser ut som en massa andra bilar. Syns inte att det är en Opel.

    Nog var det bättre förr. För 30 år sen kunde Opel designa bilar!

  • #13 Re: Astra GTC - snyggast Opeln hittills?
    Peter Postat: 2010-09-08 22:48

    Visst ser den bra ut för att vara en modern liten Opel, inte många bilar i klassen är speciellt fina. Men att kalla den för snyggast Opeln ever... ehh. Finns många som ser bättre ut. T.ex Commodore A Coupe. http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/e/e9/Opel_Commodore_A_GSE.jpg

  • #14 Re: Astra GTC - snyggast Opeln hittills?
    Jörgen Postat: 2010-09-08 23:10

    Helt seriöst... jag läser kommentarerna och tycker att alla som är emot den här bilen och opel märket är helt ute och cyklar.. Vad gör ett företag när det inte går som bäst.. de kämpar sig upp.. den här bilen kommer hjälpa de oerhört mkt.. den här har lätt bättre kvalitet än Honda bilar. den är dessutom sjuuuuuuuuuuuukt snygg.

    Tack och hej puss på dig stick och brinn.

  • #15 Re: Astra GTC - snyggast Opeln hittills?
    oscar Postat: 2010-09-08 23:21

    Tänk om Opel hade fått fortsätta att rita och konstruera Saabar!

    Detta är världsklass!

  • #16 Re: Astra GTC - snyggast Opeln hittills?
    Stefan Postat: 2010-09-09 09:30

    Mycket Mazda och Seat i de linjerna....men snyggt!

  • #17 Re: Astra GTC - snyggast Opeln hittills?
    Magnus Postat: 2010-09-09 11:37

    Tycker den är väldigt lik nya VW Scirocco

  • #18 Re: Astra GTC - snyggast Opeln hittills?
    Janne Karlsson Postat: 2010-09-09 13:26

    Nya Astra turbo är en jättetrevlig bil, min fru som kör den är saalig.
    MEN, varför skall hastighetsmätaren vid 110 visa 12 km för lite, alltså 108 enligt GPS.n...???????

  • #19 Re: Astra GTC - snyggast Opeln hittills?
    Hans H Postat: 2010-09-09 14:27

    Alla hastighetsmätare visar för lite.
    Ingen tillverkare lägger toleranserna så att den skulle visa för mycket. En fortkörning skulle då resultera i besvärligheter.

  • #20 Re: Astra GTC - snyggast Opeln hittills?
    Henke Postat: 2010-09-09 14:41

    En hastighetsmätare i en personbil FÅR INTE visa korrekt hastighet. Den måste visa för lite, enligt ECE R39.

  • #21 Re: Astra GTC - snyggast Opeln hittills?
    Stefan Postat: 2010-09-09 16:48

    Finns det snygga Opel ???

  • #22 Re: Astra GTC - snyggast Opeln hittills?
    ADHD Postat: 2010-09-09 19:55

    RE: Janne Karlsson

    110 minus 12 är förvisso inte 108...

  • #23 Re: Astra GTC - snyggast Opeln hittills?
    Niclas Postat: 2010-09-09 20:39

    ...finns inga vackra Opelbilar. Men det är ju min högst personliga åsikt.

  • #24 Re: Astra GTC - snyggast Opeln hittills?
    Niclas Postat: 2010-09-09 20:43

    ...när någon skriver att hasighetsmätaren måste visa för lite enligt lagkrav. Visar den för lite kör du ju för fort!!! :-) Den MÅSTE visa för mycket=glädjemätare.

  • #25 Re: Astra GTC - snyggast Opeln hittills?
    Niklas Postat: 2010-09-09 21:47

    Bara för tjugonde gången sedan 2003 upplysa om att likheter som vissa spårar från andra bilar i Opels modeller beror på att 74 % av världens biltillverkare rutinmässigt kopierar Opel i större eller mindre grad.

    Detta fenomen är dock svårt för den som inte specialstuderar ämnet att kunna se, man relaterar till det man känner till och ser omkring sig och tycker något utifrån det.
    Om detta sedan är rätt eller fel saknas det kompetens att bedöma.

    Av dessa orsaker ska ingen fästa någon närmare vikt vid dessa tyckanden eller åsikter då de säger mycket om personen bakom åsikten men lite om designen.

    Ett okunnigt öga som tittar lite slarvigt kan ha svårighet att finna Opelkaraktär på linjerna omkring sidoluftintagen fram, där kan intrycket vara nytt, men tittar man mycket noga på en stor bild är den detaljerade utformningen unik och därmed väl linjerad med Opels traditioner.
    De flesta tittat dock aldrig så noga.

    I övrigt är det hur mycket Opel som helst, linjerna kan relateras ända till 1960-talet utan problem.
    Och integrationen med alla modeller sedan 2003 är ju kristallklar, så problemet ligger helt hos betraktaren om man inte ser att detta är en Opel.

    Jag kände en gång en filur som inte kunde se någon skillnad alls på Volvo 760 och Ford Granada för att båda var kantiga…

    Vad Vi bilägare och kvaliteten beträffar så är det för det första ingen överraskning då Astra INTE tillverkas av Opel utan av Vauxhall, och för det andra en - storm i en äggkopp - då felen överdrivits grotesk av Vi bilägare med rubriker som alls inte motsvarat hur allvarliga felen varit.
    I detta fall handlade det om två felaktiga sensorer och som åtgärdades redan i början av tillverkningsstaren på alla bilar utom några av de allra första.

    Det vara allt.

    Knappast den världens undergång 2012 som Vi bilägare försökte utmåla det som.
    Och vissa vill få det till att vara…

    Hittills har inget framkommit som pekar på dålig kvalitet.

  • #26 Re: Astra GTC - snyggast Opeln hittills?
    Mjo Postat: 2010-09-10 01:32

    Jag får hålla med Niklas här. Tycker att många biltillverkare kopierar Opels design. Opel Calibra = Peugeot 406 Coupé t.ex

  • #27 Re: Astra GTC - snyggast Opeln hittills?
    Lus-läsaren Postat: 2010-09-10 08:51

    Citat: "Astra INTE tillverkas av Opel utan av Vauxhall"

    Du är inte lite oinsatt du inte. Jag var med under hela utvecklingen av denna och skulle kunna berätta ett och annat, men för att förtydliga, Vauxall och Opel = samma sak, samma ägare osv.

    Astran byggs för övrigt på flera platser i Europa.

    Mvh
    En som kan varenda skruv i bilen ovan.

  • #28 Re: Astra GTC - snyggast Opeln hittills?
    Blank Postat: 2010-09-10 10:57

    Nej inte OPEL....missförstå mig inte nu.
    Jag tycker Opel har snygga bilar, och denna är ju toksnygg. Sedan minns jag den häftiga Lotus Omegan. Men det är något med namnet "OPEL" som jag inte kan med. Jag kör "Åpel" Det låter som en rostbrun gubbabil bara, det kan inte hjälpas!

    Ett namnbyte kanske?
    Toyota har ju Lexus och Nissan har Infinity. Opel kan väl ha:..Tigra eller något??

    Hette den Tigra Astra OPC skulle jag kunna köpa den.
    Men inte med Åpel emblem..Nej det går bort.

  • #29 Re: Astra GTC - snyggast Opeln hittills?
    Diplomat V8 Postat: 2010-09-10 13:02

    vi har alla olika tycken..
    själv så vill jag bara ha en bil som det står Opel på:)

    Bilkultur som i Opel!

  • #30 Re: Astra GTC - snyggast Opeln hittills?
    Blank Postat: 2010-09-10 13:29

    ..Tänk dig:

    Tigra Diplomat V8!
    skulle inte du vilja sitta runt middagsbordet och säga till gästerna att du kör en sådan?

    Men säger du att du kör en Opel så svalnar troligen bilsamtalet ganska fort och gästerna kommer in på andra samtalsämnen....

  • #31 Re: Astra GTC - snyggast Opeln hittills?
    Adam Opel A.G. Postat: 2010-09-10 14:19

    Nej, detta är absolut inte den snyggaste Opeln någonsin. Den platsen delas av förra generationen Astra, tillsammans med sista generationen (faceliftade varianten) av Vectra!

  • #32 Re: Astra GTC - snyggast Opeln hittills?
    Mr big Postat: 2010-09-10 14:59

    Ett tips till dem som fnyser över varje ny modell från Opel utan annat skäl än att den heter Opel: läs lite bilhistoria. Till exempel om Audi, som gjorde skräpbilar tills någon beslöt sig för att Audi skulle göra kvalitetsbilar. Idag har "alla" glömt Audis påvra bakgrund.

  • #33 Re: Astra GTC - snyggast Opeln hittills?
    ma Postat: 2010-09-10 15:10

    Jag förstår inte om Niklas menar allvar eller driver med oss? Om alla kopierar Opel måste Fiat känt till Corsa C som kom år 2000 redan innan 1994 när de designade bakljusen till Punto som i sin tur påminner om 855an. Lustigt att Opel alltid är först fast de är sist? Kopplingarna till 60-talet kan jag hålla med om är solklara, då som nu har Oplarna fyra hjul, dörrar, säten etc. etc. Sådan kontinuitet måste man beundra.

  • #34 Re: Astra GTC - snyggast Opeln hittills?
    Diplomat V8 Postat: 2010-09-10 15:54

    Det har varit mycket samtal kring middagsbordet...
    Samtalen runt middagsbordet har handlat största delen om bilar då jag och mina bröder gillar bilar.
    Jag har bl.a en Opel Diplomat V8 -67. Alla mina bröder åker Opel. Min ena syrra åker Opel Meriva.
    Svågern skulle köpa en ny Volvo S60 T5 men efter diskutionerna runt middagen så åker han idag Opel Insignia 2,8T 4x4! (Har aldrig sett honom så glad bakom ratten förut)
    Mina vänner och bekanta så kör dom flesta Opel.
    Nu snackas det mest om Opel vid middagsbordet! :)

    Bilkultur som i Opel!

  • #35 Re: Astra GTC - snyggast Opeln hittills?
    Mr Colt Postat: 2010-09-10 18:10

    Det har varit mycket samtal kring middagsbordet...
    Samtalen runt middagsbordet har handlat största delen om religon då jag och mina bröder gillar religon.
    Jag har bl.a en Helig skrift från -67. Alla mina bröder är fanatiker. Min ena syrra är fanatiker.
    Svågern skulle bli läkare men efter diskutionerna runt middagen så blev han fanatiker! (Har aldrig sett honom så glad förut)
    Mina vänner och bekanta så är dom flesta fanatiker.
    Nu snackas det mest om religon vid middagsbordet! :)

    Fanatism som i Opel!

  • #36 Re: Astra GTC - snyggast Opeln hittills?
    roger Postat: 2010-09-10 19:48

    Hur många andra märken har årsträff med över 67000 märkesfans och nästan 20000 bilar .... Så det är knappast så att den släkten är ensam.
    Eller vad säger du Mr Colt ?!

  • #37 Re: Astra GTC - snyggast Opeln hittills?
    Peter B Postat: 2010-09-10 19:52

    Du kan kalla fanatism vad du vill,då är alla som gillar sitt bilmärke fanatiker!Att vara mer än nöjd med sin bil känns som om man inte kann eller vill ha något annat märke på grund av det mervärde man får.
    Det brukar för det mesta bero på kvalitet,design,komfort mm och inte på "premium" som mer är kosmetika om än någon kvalitets skillnad som egentligen inte har större betydelse än att visa större image.
    För t ex Audis premium har det tagit ca 30 år att nå dit under "lugn" arbetsro i motsats till Opels belastning av GM:s ekonomi, som i sista minuten upptäckte att de höll att bli av med en guldklimp.
    Att oförtrutligt kämpa i det läget företaget varit i, visar vilken beslutsamhet, kraft och framtidstro som finns i företaget. Kovändningen som skett med modeller och utmärkelser i mängder som fått omvärldens uppskattning som ankdammen i Sverige inte lyckats upptäcka.
    Opel kommer att ligga i vänsterfilen till förtret för belackarna.
    Godkväll// en fanatiker

  • #38 Re: Astra GTC - snyggast Opeln hittills?
    Stefan Postat: 2010-09-11 12:12

    Ser ut som de flesta andra .
    Något mer rundad civic med annan logga.

  • #39 Re: Astra GTC - snyggast Opeln hittills?
    Niklas Postat: 2010-09-11 18:23

    NYA Astra tillverkas hittills INTE i övriga Europa utan endast i England Av Vauxhall, var S.T. ska tillverkas lär meddelas snart, Opel har hoppats på att få tillverka den.
    Fåfängt hopp förmodligen…

    Var en bil är utvecklad och konstruerad och var den sedan tillverkas måste inte vara samma sak.
    Opel och Vauxhall är INTE samma i praktiken, Opels moral är mycket högre och traditionen av kvalitet är lång hos Opel medan Vauxhall precis fått lära sig det de senaste åren.

    Den officiella bilden behöver inte stämma med den bakom kulisserna.
    Opel och Vauxhall är INTE samma, inte än, kanske om fem år?

    Men engelsmännen, GM och Nick Reilly, har varit överlägsna och nedlåtande mot Opel på ett mycket fult och osnyggt sätt.
    Vackra ord, visst, men inte lika vackra handlingar…
    Opel skall tvingas träda tillbaka, upphöra med tillverkning och lägga ner fabriker medan Vauxhall kommer undan utan åtgärder…
    Den som har makten ser först till sitt eget och makten ligger inte hos Opel.

    74 % är inte alla och det är inte något av de italienska bilmärkena som inspirerat Opel utan
    Pininfarina och Bertone, Fiat är en sällsynt fuling, avskräckande exempel snarare.

    Kopiering innebär inte bara det som syns utan innefattar även teknik under skalet som t.ex. Senators vikbara framaxel som Mercedes kopierade så snart Opels patent gått ut.

    Liksom det kylbara handsfacket Mercedes placerade i mittkonsolen, i dag finns det lite varstans och krockkuddarna i stolarna från Vectra B med sina speciella utfällbara luckor, hur många har inte kopierat dem?

    Opel var först i Europa med 6 växlar.

    Zafira, alla vet att många kopierat den lösningen.

    Förra året 2009 när Insignia utsågs till Europas populäraste bil belönades också Mercedes för vad man kallar Splitview, en display som kan visa två bilder samtidigt, men detta visade Opel redan 2005 under namnet DualView, framtaget i samarbete med Sharp som tagit fram tekniken.
    Men vem får äran?
    Jodå Mercedes som bara behöver sitta och plocka på dukat bord andras möda och ta hela äran.
    Om nu Opel sätter denna sin egen skärm i produktion kommer det att heta att man kopierar Mercedes.
    SÅ fungerar det.
    Det är ett misstag att tro att rubrikerna eller fasaden berättar hela sanningen, självklart ska inte Mercedes belönas för detta.

    Mercedes knyckte bakljusen på C-klass sportcoupé från gamla Tigra.
    Att Mercedes och även BMW med iDrive som plockades rakt av från Signum 1997 följer Opel smäller allt bra mycket högre än en fjuttig Fiat.

    Prototypen till Volvo S60 som fick så mycket uppmärksamhet, vad var det utom ett närmast skamligt uppenbart knyckande av Insignia från 2003, Volvo hade varit så fräcka att de t.o.m. stulit dörrarnas öppningsmekanism som för övrig i en tidig version användes redan på GT2 1975.
    Vad pysslade Volvo med 1975?
    Inte var det någon Opel GT2 inte!

    Det är lätt att inbilla sig att om man kan hitt ett enda exempel som pekar mot ett påstående så kan man underkänna påståendet, men om man kan hitta 100 exempel som stödjer påståendet så haltar argumentationen ganska svårt för den som försöker ifrågasätta med så magert material.

    Design är bara en krydda som de okunniga ser, eller snarare INTE ser, men under ytan finns mycket mer.

  • #40 Re: Astra GTC - snyggast Opeln hittills?
    Amel Postat: 2010-09-12 08:51

    Snyggaste opeln nr.1 är Manta, nr.2 gamlla eller första GT. Astra gtc förmycket Ibiza

  • #41 Re: Astra GTC - snyggast Opeln hittills?
    ma Postat: 2010-09-12 22:24

    Du har rätt Niklas, design är inget Opel lagt någon större ansträngning på de senaste 30 åren. Undrar vem som konstruerat Opel dieselmotorer, någon som vet? ;)

  • #42 Re: Astra GTC - snyggast Opeln hittills?
    kalle 2 Postat: 2010-09-13 16:48

    Opel har allt som oftast haft mycket snygga bilar, t.ex. Rekord o Commodore Coupe 67-76, Kadett 74-79, Ascona 77-82, Monza 81-86, Vectra 88-, omega 87-93 Calibra för att nämna några. Denna Astra blir en av de snyggaste bilarna idag. Opel har dessutom haft oerhört slitstarka och snåla motorer, synd att de har missat i detaljkvalitet och rostskydd i vissa modeller på 80-talet, dåliga ryktet hänger kvar även om de är toppbilar idag

  • #43 Re: Astra GTC - snyggast Opeln hittills?
    Niklas Postat: 2010-09-14 12:43

    Opel inledde en satsning på design 1964 (även om design som ord kom först några år senare)
    Denna utveckling pågick med allt med storslagna resultat fram till 1982 då Opel uppnått en sådan nivå att man blev ledande i världen – den positionen har man innehaft sedan dess.

    Att många inte håller med om detta beror på att många av Opels finaste modeller är helt okända och har aldrig setts i verkligheten av de flesta människor i dag och på följande:

    Design är ett ämnesområde som omöjligt kan avhandlas på ett forum som detta.

    En beskrivning och analys av optiska föremål uteslutande med hjälp av text där publiken som mottar denna beskrivning och analys besitter obetydlig insikt och kunskap om ämnet och alla de fakta och exempel som måste avhandlas, kräver stor tydlighet, enkelhet och måste vara fullständigt uttömmande.

    Kort sagt, det går åt massor av text och det funkar helt enkelt inte här.

    Det är dessa kommentarsforums stora brist och kanske en av anledningarna till att de har ett visst dåligt anseende som oseriösa.
    Det bristande utrymmet tvingar fram självcensur och en absurd enkelhet och koncentration som omöjliggör att man seriöst berör områden som visserligen väcker stort engagemang, men som olyckligtvis också är komplicerade.

    Det är enkelt att peka på en teknisk detalj, ingen ifrågasätter att en växellåda är en växellåda, men i design kan man göra just det, där kan ett självklart faktum ifrågasättas och avvisas helt baserat uteslutande på någons personliga åsikt och upplevelse.
    Symboliskt sett kan någon i en designfråga tycka att en växellåda är en backspegel och det accepteras av många som en sanning, den typen av absurditeter är vardag när design diskuteras exempelvis på forum som detta.
    Denna snurriga inställning gör detta ämne svårt att beröra seriöst.

    Den som ifrågasätter Opels design sedan 1964 då den började ta fart på allvar i förhållande till alla anda bilmärkens prestationer under motsvarande tid, saknar helt enkelt kunskap – väldigt mycket kunskap, sisådär 92 %, det tar sex månader att snabbutbilda en sådan person till hjälplig nivå, det går tyvärr inte på en A4.

    Men enkelt handlar mycket om att den bilden av Opel som de flesta har fått berättad för sig från olika källor, oftast biltidningar och trafikbilden, det man ser omkring sig, denna bilden berättar bara en mycket liten del av hela historien, och speciellt i Sverige är denna lilla del ofattbart ännu mycket mindre, den är närmast att beskriva som fragmentarisk.

    Detta innebär att någon kan tro sig sitta inne med både material och kunskap och är nog så självsäker i övertygelsen om sin egen ofelbarhet, men allt är bara så fel.

    Ett exempel är Vectra B 1996 – 1999, de flesta erkänner ingen skillnad på 1999 – 2002 heller.
    Denna modell har kritiserats för att vara en av de sämsta, tråkigaste och innehållslösaste designer som gjorts, knappt ett enda positivt ord har någonsin sagts om den.

    LIKVÄL!!! Är detta den mest intrikata, matematiskt komplexa och avancerade design som bilvärlden dittills skapat.

    Ett, för många, chockerande påstående – och inte minst faktum – som leder till upprörda reaktioner av det vanliga slaget.
    Problemet är att människor visserligen ser allt som finns, men utan att lägga märke till och registrera det, det sveper förbi en tom blick som inte reagerar därför att medvetenheten om detaljens existens inte infinner sig

    Nästan alla andra bilar saknar komplicerade spel mellan linjer – alltså inte karossens profil, andra linjer – och små detaljer, endast stora helheter, bilens hela stora form är nästan allt som finns, Porsche 911 är ett praktexempel.
    Detta innebär att människor lär sig att se att det är den stora formen som avgör.
    (BMW gjorde ett försök med en ”Opel design” med mycket detaljer på nya 3-serien 1999.)

    Opel däremot har ända sedan, faktiskt, 1954 satsat på små detaljer och ett samspel mellan dessa för att skapa större enheter, fullt ut börjar detta inte fören 1964 och vissa enkla modeller som tyvärr dominerat trafiken har haft lite av det…

    MEN att Opel varit (numera har många kopierat Opel därför att med ökad konkurrens måste man nu satsa på det man tidigare struntade i…) nästan helt ensamma om design av detaljer som binds samman, har inneburit att människor inte bryr sig om att verkligen ta sig tid att REGISTRERA det man ser, därför att de av andra bilar lärt sig att det inte finns något att se i detaljerna.
    Man kastar en hastig blick på de stora linjerna och de stora detaljernas yttre former och sedan sätter man igång att reagera och tycka.

    Är det då en avancerad design missar man kanske 70 % av vad som faktiskt finns att se.

  • #44 Re: Astra GTC - snyggast Opeln hittills?
    Lus-läsaren Postat: 2010-09-14 17:13

    Jadu, Franska bilar brukar kunna blanda olika geometriska former som bildar allt annat än en helhet. Tex Citroens småbilar på 80-talet. Men att framhävda Opel som en förebild, det är du nog relativt ensam om.

    Vectran du refar till vart ju dessutom "faceliftad" innan du såg den i produktion, men då fanns redan verktygen. En rip-off på Volvo 240 kan man kalla den fronten. Finns några få exemplar i Rüsselsheim.

    Du bevisar återigen att du är okunnig som refar till Vauxhall och Opel som två olika saker. Det är det inte, Opel har flera fabriker i Europa, några i tysklan, några i spanien, men även i Polen, Belgien och som du säger England. Astran byggs och har byggts på ett flertal av dessa ställen i Europa. Förmodligen kommer fabriken i Belgien att upphöra, kvar blir en fabrik i Tyskland, Bochum, Gliwiche i Polen och Elsmereport i England som bygger den.

    Mer faktafel, Insigna 2003 skriver du, den började ju produceras 2008 som 2009 års modell som den dessutom vann COTY. och det är så jag vågar säga att det är Corsa 2006 som var den första Opeln med en ärlig ansats till förnyelse, kvalitetstänk och tilltalande design. Sedan kom Insignia och Astra. Hade jag inte haft personliga agg mot GM/Opel så hade jag nästan övervägt en sådan.

    Mvh
    En som sett det mesta från en vy som du bara kan drömma om.

  • #45 Re: Astra GTC - snyggast Opeln hittills?
    Niklas Postat: 2010-09-16 11:55

    Jaha, här har vi ett sorgligt men pedagogiskt mycket talande exempel på vad som avses med nedanstående citat:

    ”Den som ifrågasätter Opels design sedan 1964 då den började ta fart på allvar i förhållande till alla anda bilmärkens prestationer under motsvarande tid, saknar helt enkelt kunskap – väldigt mycket kunskap, sisådär 92 %, det tar sex månader att snabbutbilda en sådan person till hjälplig nivå, det går tyvärr inte på en A4.

    Men enkelt handlar mycket om att den bilden av Opel som de flesta har fått berättad för sig från olika källor, oftast biltidningar och trafikbilden, det man ser omkring sig, denna bilden berättar bara en mycket liten del av hela historien, och speciellt i Sverige är denna lilla del ofattbart ännu mycket mindre, den är närmast att beskriva som fragmentarisk.

    Detta innebär att någon kan tro sig sitta inne med både material och kunskap och är nog så självsäker i övertygelsen om sin egen ofelbarhet, men allt är bara så fel.”

    Men snälla… det är alltid lika häpnadsväckande att möta denna märkliga existens…
    Hur kan någon flöda över av pompös självsäkerhet på så sätt som nedanstående kommentar gör och ändå inte veta eller kunna någonting alls.
    Mänskligheten är underlig.
    Men det är det sjuka samhället och de sjuka politikernas fel, få kan leva i denna värld utan att bli miljöskadade.
    Så sorgligt…

    Tänk att någon finns som inte har minsta aning om alla dessa saker som nämns och dessutom aldrig hört talas om Insignia från 2003.
    Vore roande att överlämna ett exemplar av Opels Historia, den läsningen skulle nog sätta vissa spår…

    Ska man göra offentliga uttalanden får man faktiskt först lära sig lite om det man tänker tala om.
    Det är ett gammalt råd.

  • #46 Re: Astra GTC - snyggast Opeln hittills?
    Fisken Postat: 2010-09-17 15:50

    Ser ju ut som en Megane coupé. Fast meganen är snyggare. Så länge Opel fortfarande heter Opel kommer den alltid att associeras med skräp.
    En biljournalist frågade sig inte för länge sedan varför Opel överhuvudtaget finns... och han svarade sig själv; jo för att det ska finnas ett sämre bilmärke än Peugeot. fniss