• Textstorlek A A
  • Hem
  • Nyheter
  • Castriota - läs intervjun och...

Castriota - läs intervjun och vinn bilden

I senaste numret av auto motor & sport har vi en stor intervju med Saabs chefsdesigner Jason Castriota. Missa inte artikeln - du kan nämligen vinna en signerad designskiss av Castriota.

Bild 370002

Vi pratade framtid med Saabs chefsdesigner Jason Castriota och genast kastade han sig över skissblocket för att illustrera vad han menar. Det här tolkar vi som en modern Sonett, kanske-kanske, någon gång i framtiden... KLICKA FÖR STÖRRE


I jobbannonser brukar man hitta det slitna uttrycket "du måste gilla utmaningar". Det kan man utläsa som att arbetsgivaren förväntar sig att du ska jobba häcken av dig, med ett leende på läpparna.

Bild 370003

Castriota har enorm press, men ändå alltid ett leende på läpparna. Rita bilar är kul!

En av dessa personer har vi träffat i alldeles levande livet, nämligen Saabs nya chefsdesigner Jason Castriota. Amerikanen hade nyss flyttat hem till New York efter tio år hos designhusen Italdesign och Bertone, vilket gjorde honom något tveksam till jobberbjudandet från Saab i våras. Men eftersom han växte upp i en "Saab-familj" och själv hade en tredörrars 900 som första bil var det ett erbjudande som inte gick att motstå.

I senaste numret av auto motor & sport, 23-2010, kan du läsa vad Jason Castriota vill åstadkomma hos Saab. Han fördjupar sig speciellt i de förändringar man kommit överens om på nästa generation Saab 9-3 och de fyra modellversioner som är planerade - två är bestämda och två står på önskelistan. Testerna i vindtunnel är nästan klara och snart går Castriota över till att skapa en konceptbil till nästa Genèvesalong - våren 2011 - samt skissa på 9-5 facelift, en eventuell "9-1" och dessutom resa runt i världen och sälja varumärket Saab. Tidningen ligger i kiosken just nu och skulle du av någon anledning missa den tryckta upplagan finns den även i digital form på vår sajt - klicka här för att komma till "kiosken".

De som läst tidningen och är inloggade på Facebook har dessutom en unik chans att vinna en av Jason Castriotas illustrationer. Det är en modern tolkning av gamla sportmodellen Sonett som Jason skissat speciellt för läsarna till auto motor & sport. Vi skänker bort illustrationen till någon av de som skriver ett inlägg, så skynda dig till Facebook på den här länken.

Bild 370004

Så ser den färdiga illustrationen ut, signerad av Jason Castriota. Den kan bli din, om du skriver din kommentar om senaste numret på vår Facebook-sida. KLICKA FÖR STÖRRE

Snyggt, hoppas att han får förverkliga sin Sonett också hos Saab.
154
13

Det finns 15 kommentarer

Detta innehåll är skapat av auto motor & sports besökare

Alla kommentarer
  • #1 Re: Castriota - läs intervjun och vinn bilden
    nej Postat: 2010-11-08 17:48

    Hu jeda mej va ful den va! Den är ju inte alls Saabish! Låt oss hoppas att den här tråkiga mainstreamdesignen INTE är vad som väntar Saab-köparna i framtiden. Ser ju ut som en vattenkammad Chrysler (Stratus?)...

  • #2 Re: Castriota - läs intervjun och vinn bilden
    chrille Postat: 2010-11-09 07:36

    Min första tanke var att ok, den ser ju snygg ut - men inte var det mycket Saab där! Men, tittar man närmare på den, så skulle den mycket väl kunna vara en modern tolkning av den första Sonetten. Kolla de rundade sidorna, grillen långt ner osv.

  • #3 Re: Castriota - läs intervjun och vinn bilden
    Gargamel Postat: 2010-11-09 10:13

    Ingenstans står att teckningen skall föreställa en Saab. Det står på ett ställe att AMS tolkar den som en ny Sonett men det är ju inte samma sak som att det är det. Teckningen är något Castriota plitade ihop under en kort intervju.

  • #4 Re: Castriota - läs intervjun och vinn bilden
    Geson Postat: 2010-11-09 11:22

    Vad i meningen "Det är en modern tolkning av gamla sportmodellen Sonett som Jason skissat speciellt för läsarna till auto motor & sport." var det som du inte förstod?

  • #5 Re: Castriota - läs intervjun och vinn bilden
    Gargamel Postat: 2010-11-09 12:46

    Geson du har tydligen inte förmågan att läsa mellan readerna men VART säger Jason Castriota att det är en bild på en Saab? Vad är det i meningen "Det här tolkar vi som en modern Sonett" som du inte förstår?

  • #6 Re: Castriota - läs intervjun och vinn bilden
    Nja... Postat: 2010-11-09 18:05

    Kom igen när ni lottar ut en skiss från en RIKTIG IKON inom bildesignvärlden! Det här var ju bara en stor jäspning och inget man anstränger sig för att vinna med några "klickningar".

    Hade det däremot varit en skiss från en RIKTIG IKON inom bildesignvärlden hade jag kunnat tänka mig att anstränga mig lite för att få chansen att hänga skissen på väggen. Exempel på riktiga ikoner - om ni nu inte kunde räkna ut det själva - är: Giorgetto Giugiaro och
    Chris Bangle

  • #7 Re: Castriota - läs intervjun och vinn bilden
    Gargamel Postat: 2010-11-10 10:31

    Menar du på allvar att Chris Bnagle skulle vara en designikon inom bilindustrin?!? Mannen som designade några BMW:s som såg ut som "hej kom och hjälp mig" och som inte gjort nåt mer än det. Jason Castriota är betydligt större, bättre och har gjort så otroligt mycket mer fast han bara är 36 år gammal. Chris Bangle fnys!

  • #8 Re: Castriota - läs intervjun och vinn bilden
    Nja... Postat: 2010-11-10 20:01

    Ja, tro det eller ej, men Chris Bangle ÄR EN IKON inom bilindustrin. Faktum är att de mest geniala och mest omdiskuterade inte sällan är ikoner. Det är oftast så med riktiga genier.
    Jason Castriota är definitvt ingen ikon! Frågan är om han någonsin kommer att bli det. Ett tecken på att han är en okänd medelmåtta är väl att knappt någon i Sverige visste vem han var förrän AMS började hjärntvätta oss med sitt flitiga strösslande av hans namn.

    Vidare skriver du:

    "Mannen som designade några BMW:s som såg ut som "hej kom och hjälp mig" och som inte gjort nåt mer än det."

    Driver du med oss?! BMW:s försäljning ökade lavinartat under Bangles tid i företaget. Det säjer en hel del. Utan rätt design köper inte folk, särskilt inte de trendmedvetna BMW-spekulanterna. Att sedan Bangles 5-serie i stort sett ser ut att vara en senare version än nuvarande 5-serie säger ytterligare en hel del.

    Sedan skriver du också:
    "Jason Castriota är betydligt större, bättre och har gjort så otroligt mycket mer fast han bara är 36 år gammal. Chris Bangle fnys!"

    Du borde bli komiker, för något mer skrattretande var det länge sedan jag läste! Hahaha! Större? Bättre? Gjort mer?

    Större: Ja, kanske om man är Saab-fanatiker som du.

    Bättre: Kommentarer överflödiga. Det var det dummaste jag hört! Dessutom har jag redogjort för detta ovan.

    Gjort mer?: Nu är du allt ute och cyklar! En Maserati med en akter som är direkt hämtad från teckningarna på dagid, en ful amerikansk sportbil som ingen någonsin minns namnet på och en Saab som ännu inte lanserats. Chris Bangle ligger däremot bakom otaliga BMW-klassiker! E46 är dessutom enligt de allra flesta en av världens vackraste bilar (särskilt då i coupéutförande). Han har nog gjort en del annat innan han kom till BMW också. Kolla upp detta om du vill se hur ikonen började sin bana.

  • #9 Re: Castriota - läs intervjun och vinn bilden
    Lasse Postat: 2010-11-10 21:41

    Ful som stryk! Det är Chris Bangle´s signum:
    http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/7/74/BMW_Z4_silver_v.jpg

  • #10 Re: Castriota - läs intervjun och vinn bilden
    Lasse 2 Postat: 2010-11-11 09:09

    Ful som stryk är Jason Castriotas signum!

    http://www.carbuyersnotebook.com/wp-content/uploads/2009/04/bertone_mantide.jpg

    http://farm4.static.flickr.com/3389/3494784052_b32c63f9d4.jpg?v=0

    http://tuningpal.com/wp-content/uploads/2009/05/2446873.jpg

    Men gillar man gammaldags ful design, hämtad direkt från 80-talet kanske man gillar det!

  • #11 Re: Castriota - läs intervjun och vinn bilden
    Hans H Postat: 2010-11-11 10:08

    Jag tycker det är bra att AMS hjärntvättar oss med artiklar om nya bilar, nya bildesigners, biltester och så vidare.
    Kanske till och med ett däckstest då och då.

    Det ska bli intressant att se vad Castriota kan rita i framtiden.

  • #12 Re: Castriota - läs intervjun och vinn bilden
    Lasse Postat: 2010-11-11 12:45

    Gillar man Chris Bangle´s modernare fula design, hämtad direkt från 60-talet. Så kanske man gillar det! (Hehe...) ;-)

    http://www.bmw.com/com/en/newvehicles/z4/roadster/2006/allfacts/_shared/img/design_folding.jpg

  • #13 Re: Castriota - läs intervjun och vinn bilden
    Anders Postat: 2010-11-11 13:03

    Fronten ser ju lite ut som hämtad från Blixten McQueen, men det är ju en populär bil, ialla fall bland barnen, så varför inte

  • #14 Re: Castriota - läs intervjun och vinn bilden
    Nja... Postat: 2010-11-11 13:55

    Men vore det inte trevligt att då få läsa om någon annan designer för en gångs skull? Allt här på AMS handlar om Castriota, det är det jag menar med hjärntvätt. Aldrig får någon annan bildesigner synas... (Och nej, designstudenterna som ritat en vision om Saab 9-1 eller dylikt räknas INTE! Det skall vara någon som är ARBETAR hos en biltillverkare!

  • #15 Re: Castriota - läs intervjun och vinn bilden
    Gargamel Postat: 2010-11-11 14:01

    Fina exempel du hittade! BMW:s Z-serie är verkligen böand det fulaste som någonsin gjorts. Att sen BMW-fans är lika enögda som Applefans är ju inget som gör bilarna snyggare. Nej tack till Bangles design. Den är och förblir retro i den fulaste av versioner.