Castriota - läs intervjun och vinn bilden

I senaste numret av auto motor & sport har vi en stor intervju med Saabs chefsdesigner Jason Castriota. Missa inte artikeln - du kan nämligen vinna en signerad designskiss av Castriota.

Bild 370002

Vi pratade framtid med Saabs chefsdesigner Jason Castriota och genast kastade han sig över skissblocket för att illustrera vad han menar. Det här tolkar vi som en modern Sonett, kanske-kanske, någon gång i framtiden... KLICKA FÖR STÖRRE


I jobbannonser brukar man hitta det slitna uttrycket "du måste gilla utmaningar". Det kan man utläsa som att arbetsgivaren förväntar sig att du ska jobba häcken av dig, med ett leende på läpparna.

Bild 370003

Castriota har enorm press, men ändå alltid ett leende på läpparna. Rita bilar är kul!

En av dessa personer har vi träffat i alldeles levande livet, nämligen Saabs nya chefsdesigner Jason Castriota. Amerikanen hade nyss flyttat hem till New York efter tio år hos designhusen Italdesign och Bertone, vilket gjorde honom något tveksam till jobberbjudandet från Saab i våras. Men eftersom han växte upp i en "Saab-familj" och själv hade en tredörrars 900 som första bil var det ett erbjudande som inte gick att motstå.

I senaste numret av auto motor & sport, 23-2010, kan du läsa vad Jason Castriota vill åstadkomma hos Saab. Han fördjupar sig speciellt i de förändringar man kommit överens om på nästa generation Saab 9-3 och de fyra modellversioner som är planerade - två är bestämda och två står på önskelistan. Testerna i vindtunnel är nästan klara och snart går Castriota över till att skapa en konceptbil till nästa Genèvesalong - våren 2011 - samt skissa på 9-5 facelift, en eventuell "9-1" och dessutom resa runt i världen och sälja varumärket Saab. Tidningen ligger i kiosken just nu och skulle du av någon anledning missa den tryckta upplagan finns den även i digital form på vår sajt - klicka här för att komma till "kiosken".

De som läst tidningen och är inloggade på Facebook har dessutom en unik chans att vinna en av Jason Castriotas illustrationer. Det är en modern tolkning av gamla sportmodellen Sonett som Jason skissat speciellt för läsarna till auto motor & sport. Vi skänker bort illustrationen till någon av de som skriver ett inlägg, så skynda dig till Facebook på den här länken.

Bild 370004

Så ser den färdiga illustrationen ut, signerad av Jason Castriota. Den kan bli din, om du skriver din kommentar om senaste numret på vår Facebook-sida. KLICKA FÖR STÖRRE

Snyggt, hoppas att han får förverkliga sin Sonett också hos Saab.
154
13

Mer att läsa

Idag
Statsministern får inte åka Volvo XC90 – Säpo säger nej
Igår
Vi provkör Volkswagen Passat GTE – nya tjänstebilsdrömmen?
  • Renault Talisman kommer som kombi – snyggast i klassen?
    Ska locka köpare som tröttnat på Volkswagen Passat och vill ha läcker design.
  • Den moderna krigsjeepen – Oshkosh JLTV – är ett brutalt monster
    Dags att säga farväl till Humvee och möta amerikanska arméns nya ”Jeep” Oshkosh JLTV. Den har bepansring som en stridsvagn och klarar vägminor – dessutom kapabel att terrängköra i upp till 160 km/h. Men soldaterna kommer att gilla en annan detalj bättre – luftkonditionering är standard.
  • Bilist attackerar oskyldig cyklist – eller…?
    Utrymmet på vägen är en ständig orsak till ilska och numera även upphov till en växande filmkategori på nätet – "arga bilister som kör på och misshandlar oskyldiga cyklister". Några som inte riktigt håller med om att det alltid är så gjorde en parodi som visar hur det (också) kan gå till. Hur upplever du som bilist att cyklisterna beter sig i trafiken – och vice versa?
  • Hitman: Agent 47 – med Audi RS 7 i huvudrollen
    Nya actionrullen ”Hitman: Agent 47” har svensk premiär 28 augusti och kritikerna är inte nådiga. Flera anser att det räcker att se trailern och den gillar vi bäst eftersom en Audi RS 7 har huvudrollen.
  • Volvo skrotade reklamfilm med Stellan Skarsgård
    Förra året kom nyheten att Stellan Skarsgård skulle göra reklam för Volvo XC90. En film lär också ha spelats in. Men vad som hände med kampanjen sedan är oklart, för när den väl lanserades var Avicii huvudperson.