Nyheter

BSR trimmar Saab 9-5 Aero

Redan trött på responsen i din nya Saab 9-5 Aero? Det kan BSR i Växjö åtgärda genom att höja turbotrycket. Effekten hoppar upp rejält och BSR avslöjar dessutom att Saab mörkat uppgifterna om originaleffekten.

Att utföra chiptrimning går numera lekande lätt, via diagnosuttaget på bilen. BSR i Växjö erbjuder trimning till en mängd olika modeller och bland nyheterna hittar vi till exempel Saab 9-5 Aero, nya generationen.

Bild 369597

Både hästar och vridmoment är högre på 9-5 Aero än vad Saab själva uppger, enligt BSR-mätningen. Klicka på diagrammet för större bild.

BSR har mätt effekten i sin Rototest-anläggning där man tar av drivhjulen och monterar drivaxlarna direkt in i mätmaskinen. Då slipper man de oundvikliga variabler som till exempel uppkommer på en rullande landsväg. För övrigt samma mätteknik som vi på auto motor & sport brukar använda oss av hos Rototest i Rönninge, söder om Stockholm.

Som vi kan se av mätdiagrammet hoppar toppeffekten upp från 317 hk original till 325 hk. Låter inte så mycket men tittar vi längre ner i varvtalsregistret blir den genomsnittliga effektökningen 32 hk. Maximala vridet blir hela 513 Nm, från originalets 438 Nm. Fler detaljer går att utläsa hos BSR genom att klicka på denna länk.

Från mätningen hos BSR förstår vi också att Saab, kanske av hänsyn till andra modeller inom GM-familjen, har uppgett en lägre effekt än motorn officiellt ger - nämligen 300 hk och 400 Nm. Effekten hos exempelvis Opel Insignia OPC anges till 325 hk och 400 Nm, läs mer här. Kanske är det så att Insignia OPC och 9-5 Aero egentligen har samma effekt, i verkligheten?

Jag tror att 9-5 Aero och Insignia OPC har samma toppeffekt ur V6-motorn.
757
66