• Textstorlek A A
  • Hem
  • Nyheter
  • BSR trimmar Saab 9-5 Aero

BSR trimmar Saab 9-5 Aero

Redan trött på responsen i din nya Saab 9-5 Aero? Det kan BSR i Växjö åtgärda genom att höja turbotrycket. Effekten hoppar upp rejält och BSR avslöjar dessutom att Saab mörkat uppgifterna om originaleffekten.

Att utföra chiptrimning går numera lekande lätt, via diagnosuttaget på bilen. BSR i Växjö erbjuder trimning till en mängd olika modeller och bland nyheterna hittar vi till exempel Saab 9-5 Aero, nya generationen.

Bild 369597

Både hästar och vridmoment är högre på 9-5 Aero än vad Saab själva uppger, enligt BSR-mätningen. Klicka på diagrammet för större bild.

BSR har mätt effekten i sin Rototest-anläggning där man tar av drivhjulen och monterar drivaxlarna direkt in i mätmaskinen. Då slipper man de oundvikliga variabler som till exempel uppkommer på en rullande landsväg. För övrigt samma mätteknik som vi på auto motor & sport brukar använda oss av hos Rototest i Rönninge, söder om Stockholm.

Som vi kan se av mätdiagrammet hoppar toppeffekten upp från 317 hk original till 325 hk. Låter inte så mycket men tittar vi längre ner i varvtalsregistret blir den genomsnittliga effektökningen 32 hk. Maximala vridet blir hela 513 Nm, från originalets 438 Nm. Fler detaljer går att utläsa hos BSR genom att klicka på denna länk.

Från mätningen hos BSR förstår vi också att Saab, kanske av hänsyn till andra modeller inom GM-familjen, har uppgett en lägre effekt än motorn officiellt ger - nämligen 300 hk och 400 Nm. Effekten hos exempelvis Opel Insignia OPC anges till 325 hk och 400 Nm, läs mer här. Kanske är det så att Insignia OPC och 9-5 Aero egentligen har samma effekt, i verkligheten?

Jag tror att 9-5 Aero och Insignia OPC har samma toppeffekt ur V6-motorn.
754
64

Det finns 10 kommentarer

Detta innehåll är skapat av auto motor & sports besökare

Alla kommentarer
  • #1 Re: BSR trimmar Saab 9-5 Aero
    Daniel B Postat: 2010-12-07 09:55

    Säkerligen små skillnader på programvara men summa summarum handlar det säkert om samma motor. Officiella siffror är väl troligtvis friserade för att passa avtalet mellan GM & Saab om prestanda/ effekt dem emellan.
    Det som ÄR lite halvtråkigt dock är om man går in på BSR´s hemsida och jämför siffrorna på steg 1 för nya 9-5, tillsammans med accelerationstiderna, mot steg 2 för GAMLA 9-5 Aero, så får den NYA stryk hela vägen..
    Visst det är en tyngre bil, MEN hade ju varit trevlig att se vad de kan göra med 2-liters motorn istället...
    V6 är förlegat. Saabs gamla kärnvärden med mindre motor/ vikt och överladdning ger bättre prestande (utan tvekan med bättre bränsleekonomi som resultat också)
    Nja... Nästa bil blir nog ingen V6 Aero utan en 4-cyl dito.
    Klart att det blir en SAAB!

  • #2 Re: BSR trimmar Saab 9-5 Aero
    Groko Postat: 2010-12-07 11:01

    Låter som ett smart sätt att få en redan alldeles för trimmad motor i grundutförande att rasa ännu snabbare.

  • #3 Re: BSR trimmar Saab 9-5 Aero
    Bassen Postat: 2010-12-07 11:25

    Både bilen och motorn är suveräna! Förarmiljön är som sig bör i en Saab helt klockren med allt på precis rätt plats. Motorn är urstark på låga varv och väghållning och komfort är helt suveräna! Skulle inte byta min Aero mot nånting annat just nu. Fantastisk vinterbil!

  • #4 Re: BSR trimmar Saab 9-5 Aero
    eggbert Postat: 2010-12-07 15:24

    banta ner bilen med 500kg så blir det nog åka av.

    I en "stridsvagn-S" kommer aldrig motorn att spela roll för prestanda, vikten förstör allt.

  • #5 Re: BSR trimmar Saab 9-5 Aero
    Butters Postat: 2010-12-07 16:48

    8 hk plus för 9000kr?? iof vridökningen är ju helt GK.. kunde ökat till minst 340-350 hk.

    annars är bilen asgrym den som vill ha en gokart kan väl köpa nåt annat! denna är ju tänkt att vara en "lyxvagn" och då skall den "tävla" med A6, 5 serie, E-klass...

    kom igen BSR gör ett försök till!!!

    undrar om Hirsh har nåt skoj på G förresten till denna vagn...

  • #6 Re: BSR trimmar Saab 9-5 Aero
    Kalle Postat: 2010-12-07 18:21

    Butters: Hirsch har bl.a. fått fram ett trim till två liters motorn som höjer effekten till 260 hk och vridet till 400Nm.

  • #7 Re: BSR trimmar Saab 9-5 Aero
    TS Postat: 2010-12-07 20:21

    Inte undra på att de går sönder óm det skall hållas på med trim på bilar,,hur löjligt e inte det!! Och Saaben har ju redan dåligt rykte vad det gäller kvalite´n, bättre lär den ju inte bli med mer hästar, väx upp!!!!!!!!!!!!!!!!

  • #8 Re: BSR trimmar Saab 9-5 Aero
    Saab-trimmad moppe Postat: 2010-12-08 02:24

    Att trimma Opelmotorn känns inte särskilt upphetsande. Sexan e både törstig, bullrig och seeg. Inte gör Buickkarossen saken bättre. Riktiga prestanda bilar har minst en V8:a under huven.

  • #9 Re: BSR trimmar Saab 9-5 Aero
    Daniel B Postat: 2010-12-08 12:18

    Har iof ingen åsikt om GM-motorerna, men Södertäljemotorn som Saab själva utvecklade var ju god för ( i 9000-utförandet innan man förstöre den med att banta toleranser och dimensioner) dryga 600 hk utan en tillstymmelse till att den gick skrot..
    Så att Saab skulle ha dåliga motorer som inte tål trimmning.. Nja... önsketänkande från Audi-fantasterna där....

  • #10 Re: BSR trimmar Saab 9-5 Aero
    Blingblong Postat: 2010-12-08 21:26

    -> BMW rules skriver att det är en Opelmotor. Den är inte utveklad av Opel så ta du din bil och parkera den där vi slipper se den...

Du kan inte längre kommentera. Efter 30 dagar låses kommentarerna på auto motor & sport.

Månadens fråga

  • Använder du navigator i bilen?

Nyhetsbrev fem dagar i veckan

Varje vardag skickar vi dig de senaste 24 timmarnas hetaste nyheter till din e-post. Nyhetsbreven kan också innehålla specialerbjudanden.

  • Prenumerera på
    auto motor & sport nyhetsbrev
Trafiktesten