Saab: Känner på 9-4X och den nya miljöbilen
Anna Andersson befinner sig i ett nästan 40 grader kallt Jukkasjärvi, Lappland och sladdar med Saab 9-5 XWD under överinseende av rallylegendaren Per Eklund. Och i en lagerbyggnad för is hittade hon nya 9-4X - och en viss miljöbil...
9-5:an skötte sig exemplarisk på isen - och enligt bilden ser inte Anna ut ha alltför långtråkigt...
Ishotellets personal påstår att inte ens ortsbefolkningen går ut när det kryper ner åt 40 grader. Och vem kan klandra - inte en småfrusen hallänning som Anna i alla fall. Hon är utskickad från redaktionen i Solna, som i jämförelse med
Rally och rallycross-ikonen Per Eklund gjorde vad han kunde för att lära Anna sladdandets ädla konst.
Utan polarkläderna, dubbla långkalsonger, tripple-polotröjor och skoterstövlar blir man inte långlivad på en sjöis i Jukkasjärvi. För det var på sjöisen det hände - sladdskola med Per Eklund i Saab 9-5 XWD under devisen "hur vi lär oss att inte köra av vägen genom att sätta av bilen i så många snödrivor som möjligt".
Enligt Annas huttrande rapport skötte sig 9-5:an exemplariskt bra på isen, inte ens med mycket brutalt våld lyckades hon snurra med aktiverat ESP. Skillnaden utan ESP lät dock inte vänta på sig. Vips satt man i en snödriva och väntade på taktorassistans. Då skrattade Per Eklund förnöjt och tjoade på sin underbara värmlengelska (värmländska med engelsk brytning): "Dat is the way hur to lörn".
Ett mycket gott betyg från rallykungen Eklund mottog både vår utsända Anna och 9-5:an. Anna för att hon körde på näst snabbaste tid och 9-5:an för att den rullade hela dagen trots bitande kyla.
I en lagerlokal för ishotellets is (mycket märkligt) stod tre Saab-nyheter och väntade. En av den var 9-4X Aero som med sina skärmbreddare ger ett mycket muskulöst intryck. Riktigt snyggt.
Hej Anna - hur står det till i Jukkasjärvi?
Det är så galet kallt! Jag visste inte att det kunde vara så här kallt. Man hinner inte knäppa jackan förrän fingrarna har förfrusit. Och inte blir förkylningen bättre av det här
Fina material och solid känsla i paneler och dörrar. Ratten är riktigt tjock och go' - kanske för tjock för att vara riktigt behaglig? Tjoffet i dörren är oklanderligt.
Hur många är ni som deltar på Saabs event?
Det är en liten skara från Spanien, Storbritannien och Norden. En kvinnlig kollega till, från England. Och sen hela gänget från Saab förstås. De har verkligen varit fantastiska, vi har kört bilarna på isbanan och de har snällt stått ute i kylan för att dirigera. De älskar verkligen sitt lilla bilmärke, det märks. Saab-andan finns, på riktigt, det har jag sett här uppe.
Har ni fått provköra nya 9-4X?
Nej, tyvärr. Den är bara här för att visas upp, synd nog. Men den ger ett väldigt fint intryck. Jag som är intresserad av design tycker att de lyckats bra. Den ser stabil, trygg ut. Stor och manlig på något sätt, utan att bli klumpig. Interiören ger en fin, upplevd kvalitetskänsla. Alla material man ser och ytor som man tar på känns påkostade. Härligt skinn i inredningen och snygga sömmar. Släktskapet med 9-5 är påtagligt, men det får samtidigt 9-3X - som vi också provkört - att se lite gammal ut. Vilket den ju är också.
Har du lärt dig några nya knep av Per Eklund?
Nja, det vet jag inte. Jag fick stilpoäng för att jag gjorde en 180-graders snurrning och prickade porten perfekt - fast baklänges. Hans värmlengelska är verkligen fantastisk, men folk verkar förstå. Alla blev uppmanade att köra fort och sladda mycket. "Saab har gott om bilar", sa Eklund.
Vi brukar ju fråga om det är något som överraskat negativt?
Skulle väl vara kunskaperna hos en del av journalisterna här. En person - som jag inte ska namnge - visste inte ens att Saab haft problem och bytt ägare. Flera av engelsmännen jag pratat med gillar Saab men säger att de "knappt syns på vägarna". Närvaron har minskat. Det behövs förmodligen mycket marknadsföring för att få tillbaka kunderna hos bilhandlarna. Men det ska jag skriva mer om i artikeln, som kommer i tidningen.
Och vad är det som har överraskat positivt?
Att jag fortfarande tycker att Saab 9-5 är så förbaskat snyyyyyygg! Den växer verkligen, ju mer man ser den. Den syns, har en egen profil - men utan att skrika ut budskapet. Sen har intrycken förstärkts här på isen under dagen. Det är en rolig bil att köra, väldigt trygg och stabil så länge man vill men ändå lättkörd.
Inget annat att rapportera innan vi lägger på?
Jo, vi har fått se Saabs nya miljöbilsmodell. Det blir en snåldiesel som har ett CO2-utsläpp under 120 g/km. Men det får jag inte berätta, det är embargo på den bilen till nästa vecka då de firar "Independence Day" i Trollhättan. Men jag kan väl säga så mycket som att den är rätt lik en annan av Saabs miljöbilsmodeller - men ser rymligare ut...
9-4X ser väldigt bra ut i verkligheten. Tydlig Saab-karaktär men utan att bjuda på någon riktig design-överraskning.
Detta innehåll är skapat av Auto motor & sports besökare
-
Helgens stora TV-rysare: Monacos GP
-
Lista: Världens mest värdefulla bilmärken
-
Filmrecension: Fast and Furious 6
-
Saab-cheferna släppta – misstankarna kvar
-
Filmer: Mercedes firar 24-timmars på Ringen
-
Film: Flygande Adam
-
Äntligen - en minibuss från BMW!
-
Ford Mustang GT500 Eleanor såld på auktion
-
Över hälften litar på autonoma bilar
-
Uppdaterad BMW M5 blir ännu snabbare
-
Därför gör elbilar succé i Norge
-
Saabchefer misstänkta för brottslighet
-
Svensk succé i N24!
-
Vattenskadade USA-bilar lurar svenskar
-
Världens mest sålda bilar!








#1 Re: Saab: Känner på 9-4X och den nya miljöbilen
BJ Postat: 2011-02-18 18:35
Nu är man kanske lite skadad, men är inte höger framdäck på den sladdande bilen monterat mot rotationsriktningen? Lite pinsamt
#2 Re: Saab: Känner på 9-4X och den nya miljöbilen
Henrik Postat: 2011-02-18 18:38
känsla får jag när ni nämner Saabar, isig sjö och Per Eklund. (Kommer att tänka på svt-dokumentären som handlar om pikes peak Saaben som Eklund & co bygger, har för mig att det var en del Värmlengelska även där.)
#3 Re: Saab: Känner på 9-4X och den nya miljöbilen
SiggeN Postat: 2011-02-18 18:39
Blev väl lite fel vad är "upplevd kvalitetskänsla"....klart den är upplevd om det är en känsla. Skriv bra kvalitetskänsla.
#4 Re: Saab: Känner på 9-4X och den nya miljöbilen
Lars Postat: 2011-02-18 19:05
Jäddra saabtjat i denna blaska nuförtiden.
#5 Re: Saab: Känner på 9-4X och den nya miljöbilen
Max Peck Postat: 2011-02-18 19:17
Varför lägger du då tid på att läsa och kommentera?
#6 Re: Saab: Känner på 9-4X och den nya miljöbilen
Peter Postat: 2011-02-18 19:34
Det sitter Nokian Wr G2-däck på bilen och de ska sitta så. Jag blev lagom förvirrad när jag skulle montera på mina egna innan jul
#7 Re: Saab: Känner på 9-4X och den nya miljöbilen
Magnus Postat: 2011-02-18 19:44
Är både Per Eklund & Pär Eklund där?
#8 Re: Saab: Känner på 9-4X och den nya miljöbilen
Robin Johansson Postat: 2011-02-18 21:38
"Launch of the new Saab 9-4X"
Snygg film om syndiga saabsuven:
http://www.youtube.com/watch?v=vdXdDxnINl8&feature=related
#9 Re: Saab: Känner på 9-4X och den nya miljöbilen
Flux Postat: 2011-02-18 22:55
Fan va nice att få läsa lite mer Saab så här på fredagskvällen med groggen i näven.. Saab-andan.. Det är den som är grunden till att Saab nu är självständigt. Och snart ska världen se att det är betydligt mer än så som berättigar Saabs fortsatta existens! GO SAAB !!!
#10 Re: Saab: Känner på 9-4X och den nya miljöbilen
Aero Postat: 2011-02-19 00:26
Det slår mig hur snygg 9-4x verkligen är. På bilden ovan känns det som det kvittar om den har en diesel eller inte. En sån vill jag vekligen ha!
#11 Re: Saab: Känner på 9-4X och den nya miljöbilen
Bröl-Pelle Postat: 2011-02-19 03:03
Trodde det inte var nån hemlighet att 9-3 kombi kommer som miljöbil och det är väl just den som det hintas om eller?
#12 Re: Saab: Känner på 9-4X och den nya miljöbilen
Per Wedefors,Tyresö. Postat: 2011-02-19 09:23
Till Lars: som föregående talare sa håller jag fullständigt med varför i helvete läser och kommenterar du SAAB-artikeln då????
) brukar byta lite ord med honom i rallycrossdepåerna runtom i Sverige och det är alltid lika trevligt!!!
Skulle själv mkt gärna velat varit med däruppe med Eklund på sjöisen (Man e ju uppvuxen norrlänning
#13 Re: Saab: Känner på 9-4X och den nya miljöbilen
Säljaren Postat: 2011-02-19 10:32
Varför i H-vete läser ni som inte vill ha Saab nytt?? Mycket döskallar finns det i världen, men ni tar nog priset som skriver negativa inlägg om att ni inte vill läsa eller tror på SAAB, låt oss andra som tycker om märket kommentera och läsa det istället! att ni orkar? eller har ni så förbannat tråkigt i livet att ni sitter här på AMS och måste trycka ner folk som gillar saab på nätet, men sen i verkligheten vågar ni inte säga ett j-vla smack!
#14 Re: Saab: Känner på 9-4X och den nya miljöbilen
Henrik Postat: 2011-02-19 12:35
Koolt att det händer lite i Trollhättan, jag håller tummarna och hoppas att man får lite mer att välja på nästa gång man byter bil och vill hålla sig till bilar utvecklade för och i Sverige.
#15 Re: Saab: Känner på 9-4X och den nya miljöbilen
tobbe Postat: 2011-02-19 16:00
Snygg, men priset kommer väl att hamna i överkant så som alla SAABar...pch då väljer men ett annat märke...som man vet funkar!!!
#16 Re: Saab: Känner på 9-4X och den nya miljöbilen
Johan Postat: 2011-02-19 19:24
Håller med om att priserna på nya bilar är för höga för oss "vanliga" inkomsttagare. Jag provkör dock alltid nya bilar när de kommer ut, och de senaste Saabarna hör till de trvligaste bilarna jag kört. Nästa bil blir en begagnad 9-5 Combi BioPower (jag föredrar etanol som bränsle och de motorerna går väldigt smidigt). Men självklart drömmer jag om att en dag kunna köpa en ny Saab!
#17 Re: Saab: Känner på 9-4X och den nya miljöbilen
Autobahnloket Postat: 2011-02-21 09:55
Nja, inte hintas det om en bil som redan är officiell, Bröl-Pelle.
Troligare att Saab nu visar var "skåpet" skall stå: i samband med launch av 9-5 SC så finns nog en snålis på 119g i programmet!!
Det är i alla fall min tro!
#18 Re: Saab: Känner på 9-4X och den nya miljöbilen
bert Postat: 2011-02-21 15:07
Vore inte nya Jurassic Park ett utmärkt medium för Saab att produktplacera denna "nya " Detroitdroska?
Tekniken är väl på liknande nivå eller?
#19 Re: Saab: Känner på 9-4X och den nya miljöbilen
Ulf Postat: 2011-02-21 17:20
Roligt att läsa om nya bilar. Saab eller Volvo spelar ingen roll. Tyvärr blir det bara att läsa. Köpa finns det inga pengar till. Även om pengarna fanns mycket tveksamt om jag skulle köpa nytt. Jag har åtta mil till närmaste Saabåterförsäljare. Innan jag fått hem bilen i garaget har den sjunkit 50 000 i värde.
#20 Re: Saab: Känner på 9-4X och den nya miljöbilen
Jan Postat: 2011-02-21 20:20
Är artikeln reklam för SAAB eller är den skriven av någon på AMS??

PÄR BRANDT: Eftersom vi skriver om bilar kan allting uppfattas som textreklam. Bäst vore om vi inte skrev om bilar alls, då skulle vi vara helt neutrala. Men då vore tidningen rätt tråkig, speciellt om man är bilintresserad...
Det var jag som gjorde intervjun och skrev artikeln men eftersom den handlade om Anna och hennes upplevelser i Jukkasjärvi tyckte jag att det var bäst om fokus stannade på henne, och inte vem som randade ihop bokstäverna.
#21 Re: Saab: Känner på 9-4X och den nya miljöbilen
Hans H Postat: 2011-02-21 21:29
Många är känsliga när det gäller Saab...
Jan: Anledningen till att det skrivs mycket om Saab nu är att Saab har mycket på gång nu.
Precis samma skäl som när det skrivs mycket om VW, Jeep eller Mercedes.
#22 Re: Saab: Känner på 9-4X och den nya miljöbilen
Erik Postat: 2011-02-22 15:29
Smaken är som baken. Snygg eller inte är upp till betraktaren att avgöra och tack och lov har inte alla lika dålig smak som AMS utsända.
Vem f-n köper en förfulad Cadillac med 80-talsdesign när man kan få en Q5, X3 eller XC60? Till dessa finns även dieselmotorer och en kvalitet som är betydligt högre än Saabens. (Det törs jag sticka ut hakan och påstå.)
#23 Re: Saab: Känner på 9-4X och den nya miljöbilen
Hans H Postat: 2011-02-23 00:24
Ja, vem fan skulle köpa en förfulad Cadillac?
Inte jag.
Men den här SAABEN skulle jag gärna köpa.
Du kan dina bilmärken, du...
#24 Re: Saab: Känner på 9-4X och den nya miljöbilen
chrille Postat: 2011-02-23 00:51
Passade på att göra en sökning bland AMS artiklar det senaste halvåret. Tio-i-topp blev såhär:
Ford 194 artiklar
Bmw 181 artiklar
Audi 172 artiklar
VW 145 artiklar
Volvo 144 artiklar
Saab 122 artiklar
Merc 115 artiklar
Porsche 91 artiklar
Toyota 88 artiklar
Så nog är det tjatigt...
#25 Re: Saab: Känner på 9-4X och den nya miljöbilen
Daffodil Postat: 2011-02-23 08:26
Passade på att komplettera med försäljningen i Sverige 2010.
Passade på att göra en sökning bland AMS artiklar det senaste halvåret. Tio-i-topp blev såhär:
Ford 194 artiklar 17.858
Bmw 181 artiklar 13.967
Audi 172 artiklar 16.162
VW 145 artiklar 35.699
Volvo 144 artiklar 53.741
Saab 122 artiklar 8.655
Merc 115 artiklar 10.494
Porsche 91 artiklar 477
Toyota 88 artiklar 21.628
Således är Porsche, SAAB och Mercedes överrepresenterade i nämnd ordning. Men visst, det är ett intresse kring SAAB, som kan motivera skrivandet.
#26 Re: Saab: Känner på 9-4X och den nya miljöbilen
Erik Postat: 2011-02-23 08:49
Självklart skriver AMS icke-nyheter om Saab bara för att få läsare och dra upp besöksstatistiken en smula. Alla vet ju att dessa artiklar får många klick (även om de handlar om något så banalt som photoshoppade bilder i brist på RIKTIGA nyheter) pga den ibland hätska stämningen bland kommentarerna. Sedan gör väl AMS nära samarbete med Saab/Spyker sitt till. Ingen annan biltidning är så intimt förknippad med ett särskilt bilmärke. Att skriva fantasiartiklar om photoshoppade bilar, en biltemastylad 9-3 cab etc säger ju allt. Troligtvis får AMS tillgång till alla nyheter gällande Saab före sina konkurrenter som tack för att man alltid skriver positivt och aldrig negativt och alltid publicerar även om det är en icke-nyhet.
PÄR BRANDT: Wow - vilken teori. Förmodligen var det vi som sköt John F Kennedy också...
#27 Re: Saab: Känner på 9-4X och den nya miljöbilen
Erik Postat: 2011-02-23 09:08
Det är ju ganska uppenbart, eller hur? Inte att ni sköt Kennedy alltså, utan att ni samarbetar med Saab på en nivå som ingen kan föreställa sig ens i sin vildaste fantasi.
Men allvarligt talat tror jag nog att flertalet svenska biltidningar uppmärksammar Saab ungefär lika mycket, i förhållande till antalet bilmodeller. Volvo skriver vi mer om, men de har också fler modeller och en betydligt större marknadsandel.
Ingen annan biltidning skriver så mycket och i uteslutande positiva ordalag om Saab. Men det är väl som vanligt: Alla journalister utom de som jobbar på AMS är totalt inkompetenta eftersom de inte fattar att Saab är bäst och skriver man något annat än att Saab är just bäst så har man noll koll på bilar och alla med lite vett i skallen måste omedelbart säga upp sin prenumeration på dessa "Saab-hatiska" tidningar!!
PÄR BRANDT: Din fantasi är större än min, så mycket kan jag säga...
Att Saab-artiklarna här på sajten får mycket trafik och många kommentarer är knappast något som vi på redaktionen styr, eller hur? Varumärket och dramatiken gör sitt till för att öka intresset, antar jag.
#28 Re: Saab: Känner på 9-4X och den nya miljöbilen
Erik Postat: 2011-02-23 09:38
Jo, ni styr genom att publicera även icke-nyheter, eftersom ni vet att de kommer få många klick och en livlig debatt bara för att de handlar om Saab. Även artiklar i stil med den om det påstådda "Saab-hatet" gör sitt till, liksom artiklar där ni avslöjar att Victor Muller bojkottar DI etc. Mycket smart drag måste jag säga. Många klick = bättre statistik = mer klirr i kassan för AMS.
PS. Och när DI skriver något bra om Saab använder ni er av det, när de skriver något dåligt struntar ni i det och hänger ut dem för lynchning på er egen site. Du får gärna kalla det fantasi om du vill, men min IP-adress är ju inte den enda som påpekat detta.
PÄR BRANDT: Vår förmåga att "styra" är kraftigt överskattad, men det är du inte ensam om. Jag är så gammal i branschen att jag fått höra det mesta och har även olika tidningar att utgå från, men resonemanget är detsamma. Roligast var väl den gången jag blev utskälld av ett racingteam för att "vi i media" dödat intresset för motorsport i Sverige. Hade vi bara skrivit tillräckligt mycket om motorsport skulle intresset öka hos allmänheten, påstod racingknuttarna.
Verkligheten är inte lika spännande som alla konspirationsteorier, tyvärr. Vi speglar ett intresse och är vi duktiga på det får vi många läsare/besökare. Speglar vi helt fel intresse, eller gör det på ett dåligt sätt, får vi inga läsare och är snart ute ur spelet. Lura läsarna går inte, då köper de en annan tidning.
#29 Re: Saab: Känner på 9-4X och den nya miljöbilen
Hans H Postat: 2011-02-23 09:38
Saab är inte BÄST.
Audi är inte heller BÄST.
Inte BMW, Mercedes, Porsche eller Jaguar heller.
Men alla är bra.
Några är bekväma, andra är snabba, rymliga eller billiga.
Och som du själv påstår: "Smaken är som baken", och utan att klanka ner på din smak (liknande det du gjorde i din kommentar nedan) så vill jag påstå att Saab passar MIG.
Därför läser jag med intresse om Saab.
Liksom jag läser om Mercedes, Aston Martin och annat som intresserar mig.
Men jag hittar inte på dåliga nyheter bara för att skriva ner något.
Och jag hatar INGET.
Pär Brandt: Fortsätt bara, ni gör ett bra jobb!