Nyheter

Saab 9-3 Griffin - ett lyft för miljön

Nya motorer, miljöklassad kombi och förbättringar både exteriört och interiört är en del av Saabs uppdatering av 9-3-serien. Alla modeller får namnet "Griffin". Ansiktslyftet ska förhoppningsvis ge ökad försäljningen i vår, i väntan på nya 9-5 SportCombi och 9-4X.

Bild 368399

Front liksom akter får små försiktiga förändringar som ska göra släktskapet med 9-5 tydligare. Mer mera viktigt är att 9-3 Griffin får nya motorer, snålare och starkare. KLICKA FÖR STÖRRE


Saab 9-3 får en sista uppgradering för att ser fräsch ut hos bilhandlarna inför generationsskiftet, som om allt går enligt plan ska ske i slutet på nästa år. Samlingsnamnet för ansiktslyftet blir "9-3 Griffin" och förutom de visuella skillnaderna blir det flera nya motorer som sänker förbrukningen.

Mest efterlängtad är förmodligen 9-3 SportCombi som nu trimmats ner till 119 g/km i koldioxidutsläpp, precis som 9-3 SportSedan blev i höstas. 9-3 Griffin SportCombi är livsviktig för att vinna tillbaka tjänstebilskunderna och den ligger prismässigt bättre till än den större 9-5 SportCombi som börjar säljas i sommar. Saabs ingenjörer har jobbat hårt i vindtunneln för att förbättra SportCombin och det är i stort sett enbart aerodynamiska förbättringar som lett fram till att förbrukningen kommit ner till 4,5 l/100 km. Körupplevelsen bör vara i det närmaste identisk med 9-3 SportSedan 119 g/km och den provkörningen kan du läsa genom att klicka på länken.

Bild 368400

Den horisontella kromlisten ska anknyta till ljusrampen på 9-5. Men frågan är om inte Saabköparna hade väntat sig lite större förändringar, utseendemässigt? Vad tror ni läsare - räcker det här för att få fart på försäljningen? KLICKA FÖR STÖRRE


Precis som hos sedanmodellen kan 9-3 SportCombi beställas i tre effektnivåer: 130, 160 och 180 hk. I sitt segment är det unikt med miljöbilsklassning, 119 g/km, och så hög effekt som 180 hk. BMW 3-serie Touring EfficientDynamics Edition är den modell som kommer närmast (120 kW/163 hk, 4,3 l/100 km, 114 g/km).

Parallellt med snåldieseln till SportCombi introducerar Saab även nya bensinmotorer till 9-3 Griffin, hämtade från 9-5. Det är 2,0-liters turbofyror som med direktinsprutning ger 163 alternativt 220 hk, maximala vridmomentet är 320 respektive 350 Nm. Jämfört med föregående motorer sjunker förbrukningen med i snitt fyra procent. Båda bensinmotorerna har XWD, Saabs fyrhjulsdrift, som möjligt tillval.

Bild 368401

Båda de nya bensinmotorerna med direktinsprutning går att kombinera med XWD, det vill säga Saabs fyrhjulsdrift. Diesel och fyrhjulsdrift går dock inte att få i 9-3:an, då får man ta steget upp till 9-5 eller vänta till nya generationen som kommer 2012. KLICKA FÖR STÖRRE


Exteriört får 9-3 Griffin förändringar på front och akter, som brukligt vid "facelift". Strålkastarna får det som Saab kallar för "isblocksdesign" och precis som hos 9-5 är det något som konceptbilen Aero X inspirerat till. Grillen på 9-3 Griffin liknar också 9-5 liter mer nu med den horisontell, vingformade avdelaren med logotypen Saab i mitten. 9-3 Griffin får djupare luftintag i fronten med svarta, räfflade ribbor. 9-3 Aero Griffin får ett nätmönster och båda modellerna har dimljus som standard där Aero utmärker sig med en metallfärgad ram runt ljuset.

Även bakpartiet på Saab 9-3 Griffin är lätt modifierat för att knyta an till 9-5:ans design med en horisontell kromlist. SportSedan får en spoiler på bakluckan, 16-tumsfälgar är standard och Aero- samt XWD-modellerna får 17-tumsfälgar. Nya fälgmodeller i 17 och 18 tum finns att välja till.

Invändigt har Saab fräschat upp 9-3 Griffin med nya färger, nya ytskikt och ny klädsel. Griffin-emblem hittar man lite varstans, på både ut- och insidan på 9-3. Den svenskspråkiga pressreleasen om Saab 9-3 Griffin går att ladda hem som pdf-dokument genom att klicka på länken.


Bild 368402

Bild 368403

Bild 368404

Bild 368405

Bild 368406

Bild 368407

Bild 368408

Där satt den - nu ska jag åka till Saabhandlaren och beställa en 9-3 Griffin!
1059
175