• Textstorlek A A
  • Hem
  • Nyheter
  • Jason Castriota förklarar...

Jason Castriota förklarar Saab PhoeniX för Chris Bangle

Saabs chefsdesigner Jason Castriota visar vägen med konceptbilen PhoeniX. Här är tre filmer där Castriota förklarar designspråket - bland annat för BMW:s före detta chefsdesigner Chris Bangle. Två färgstarka, snabbkäftade amerikaner - vem får sista ordet?


Det brukar sägas att Chris Bangles riktiga storhet inte ligger i designkunskaper, utan i förmåga att övertyga. Under sju år ledde Chris Bangle designarbetet hos BMW och även efter sin avgång, 2009, debatteras hans modeller flitigt. Var Chris Bangle djärv och nyskapande, eller bidrog han bara till att förfula BMW:s modeller?

Helt fel kan Chris Bangle i alla fall inte haft eftersom BMW haft en stadigt uppåtgående försäljningskurva. Ännu så länge vet vi inte vilken betydelse Jason Castriota får för Saab men på Genèvesalongen kan vi se den första skapelsen i form av konceptbilen "PhoeniX". Att Jason skapat debatt står i alla fall klart redan och konceptet har fått stort genomslag i media, vilket även gett ringar på vattnet i form av uppmärksamhet kring Saabs övriga nyheter i Genève.

Bild 368188

Det korta filmklippet från Car Design News med Bangle och Castriota får du inte missa, ordväxlingen är smattrande! Klicka på bilden för att länka till YouTube.


Vad händer om man sammanför de två vältaliga designproffsen Chris Bangle och Jason Castriota? Det vet vi nu då sajten Car Design News gjort just det och lagt ut filmklippet med Castriota och Bangle på YouTube. Det slår gnistor, kan vi lova och rallarsvingar på båda håll delas ut. Bangle frågar var man hittar "Saab" i konceptbilen och Castriota levererar vänligheter tillbaka i form av ett tydligt "but" (som ska uttolkas som butt - i "Bangle Butt" - som man brukar benämna den karakteristiska bakdelen på Bangles BMW-design).

Jason Castriota blir även intervjuad av Steven Wade på SaabsUnited.com och den filmen hittar vi också på YouTube (klicka här för Jason Castriota & Steven Wade om PhoeniX). Dessutom har Saab producerat en egen film där Jason Castriota pratar om konceptbilen PhoeniX: "Saab PhoeniX concept revealed in Geneva". Klicka på länkarna för att hoppa till filmerna på YouTube.

Jag håller på Castriota (= gasa). Jag anser att Bangle vinner diskussionen (= bromsa).
514
46

Det finns 28 kommentarer

Detta innehåll är skapat av auto motor & sports besökare

Alla kommentarer
  • #1 Re: Jason Castriota förklarar Saab PhoeniX för Chris Bangle
    Robin Johansson Postat: 2011-03-02 16:42

    Kul att se Castriota i pressad situation. Verkar vara en klipsk kille som vet vad han sysslar med:)

    Jag är imponerad av att Saab visat upp en konceptbil alls - och så fort! Phoeinix ger bilden av att Nya Saab som företag är målmedvetna, effektiva och hittat (tillbaka) sin nisch i bildjungeln.

    Bangle verkar vara en rolig prick, jag är "på äldre dar" ett stort fan av E65:)

  • #2 Re: Jason Castriota förklarar Saab PhoeniX för Chris Bangle
    Geson Postat: 2011-03-02 16:53

    Du menar sin nisch som konceptbilstillverkare som aldrig lyckas få något i produktion gissar jag. ;)

  • #3 Re: Jason Castriota förklarar Saab PhoeniX för Chris Bangle
    Erik Postat: 2011-03-02 17:36

    Bangle har ju aldrig ritat en snygg bil.
    Den gamle föredettingen försöker hävda sig.

  • #4 Re: Jason Castriota förklarar Saab PhoeniX för Chris Bangle
    Henrik Postat: 2011-03-02 17:59

    Härligt att se, de bryr sig verkligen om design, dock lite snopet om det är så att Bangle inte kände till urSaaben och ändå gav sig på att försöka lära Jason om vad som är Saab.
    Är f.ö att stort fan av BMWs e60 och e63, de övriga bangle-bilarna är väl sådär. Man ser ju tydligt på den nya 5:an vad som händer utan bangle.

  • #5 Re: Jason Castriota förklarar Saab PhoeniX för Chris Bangle
    GayNicke Postat: 2011-03-02 18:41

    Jag undrar åxå vad som är SAAB med den konceptbilen... Man brukar ju kunna ana ursprunget, men inte här precis...

  • #6 Re: Jason Castriota förklarar Saab PhoeniX för Chris Bangle
    Nicke Postat: 2011-03-02 19:50

    Man får bara gå lite längre tillbaka i tiden för att känna igen de..
    Men de är ju ingen "vanlig" Saab i detta konceptet, typ 900 eller ens 9-3 utan mer sonett (baken) och "ursaab" med dropp formen och den hala designen..
    Men de är ju ett koncept bil, alltså en fingervisning om vad som komma skall, till viss del.. Sen är den byggd för att synas och höras, skapa debatt! De har den ju helt klart lyckats med!!
    Love it btw men hatar bakljusen som liknar nån trans am skit! Kunde dom ha släkt ner!!

  • #7 Re: Jason Castriota förklarar Saab PhoeniX för Chris Bangle
    tv Postat: 2011-03-02 20:02

    Kul att se. Gubben har attityd, sur... på någotvis. Vill väl sätta Jaso på plast. Vissa rang... vov.

    Saknar lite övrig AMS TV. Vart tog den ivägen? Ni brukar var duktiga på att köra TV från salongerna. Synd. Kanske kommer...

  • #8 Re: Jason Castriota förklarar Saab PhoeniX för Chris Bangle
    Roberth Postat: 2011-03-02 20:32

    Chris Bangle har ritat alldeles för många fula bilar och åkte till sist ut även från BMW. Han borde istället se och lära sig lite. Saabs stilstudie lovar gott för att inte tala om tekniken man presenterat!
    Go SAAB!

  • #9 Re: Jason Castriota förklarar Saab PhoeniX för Chris Bangle
    MRZ Postat: 2011-03-02 21:40

    Båda två är grymma ! Koncept Saaben är lysande. Bangle är ett geni. Alla som är designintresserade fattar det. E60 med M-paket. Säger allt... Ställ den bredvid vilken sedan som helst så förstår ni vad jag menar..

  • #10 Re: Jason Castriota förklarar Saab PhoeniX för Chris Bangle
    Henrik Postat: 2011-03-02 21:56

    båda är grymma, båda visar att de tar design på allvar, det är också därför Bangle vill att Jason svarar på "why is it a Saab?" När han får förklarat ursaaben för sig så förstår han.

    Likheterna med ursaaben finns ju där såklart med droppformen på överbyggnaden, men framförallt i den aerodynamiska filosofin, bara att PhoeniXen såklart har mer avancerad aerodynamik såsom downforce och olika sätt att göra sig av med "drag" och störd luft. 0,25 cw

  • #11 Re: Jason Castriota förklarar Saab PhoeniX för Chris Bangle
    Frippe Postat: 2011-03-02 22:11

    BMW E60. Du menar den med jättehäcken som ser ut som en ryggsäck som håller på att trilla av!? Är den snygg? Tyvärr kan jag inte tycka att något som Chris Bangle gjort är snyggt och Z1 är nog tillsammans med nya Ferrari FF en av de fulaste bilarna som gjorts.

  • #12 Re: Jason Castriota förklarar Saab PhoeniX för Chris Bangle
    Saab Postat: 2011-03-02 22:14

    Jag är ett stort Saab-fan. Men jag är jävligt besviken på Castriota! Bangle är erkänt ett geni och Castriota kan aldrig mäta sig med honom. Särskilt inte om han som i fallet med Phoenix totalt struntat i märkets DNA!

    Jag ser inga som helst kopplingar till tidigare Saab-modeller. Och vart är den ENKLA skandinaviska designen.

    Nä som mångårig Saab-ägare lär tyvärr min (och garanterat många andras som fastnat just för Saabs design som innan denna konceptbil varit mycket snygg) relation med Saab bli avslutat om Castriotas fula design kommer i produktion!!

  • #13 Re: Jason Castriota förklarar Saab PhoeniX för Chris Bangle
    Henrik Postat: 2011-03-02 22:24

    Har du sett youtube-klippen där han förklarar designen? Allting på Phoenix fyller en aerodynamisk funktion och då är det ok för mig.

  • #14 Re: Jason Castriota förklarar Saab PhoeniX för Chris Bangle
    phille Postat: 2011-03-02 22:32

    Castriota har lyckats fixa en design som skapar känslor, i alla fall hos mig. Jag sitter och funderar på vad jag tycker om bilen genom filmerna, vilket inte alltid är fallet med konceptbilar. Men än viktigare tror jag är att i alla fall jag funderar på VARFÖR jag tycker som jag tycker!!! Bilen får en verkligen att tänka till och fundera på vad som är SAAB, vilket troligtvis är tanken. Det jag kommit fram till hittills är att om man tagit bort "vingarna" och satt dit en akter från Aero X, skulle alla hylla bilen, och den skulle skapa väldigt mycket mindre diskussioner!

  • #15 Re: Jason Castriota förklarar Saab PhoeniX för Chris Bangle
    Henrik Postat: 2011-03-02 22:54

    precis, håller med. Nissan visade ett koncept som var lite likt aeroX, fast fulare och det blev ingen mäss-skräll.

  • #16 Re: Jason Castriota förklarar Saab PhoeniX för Chris Bangle
    Anders Postat: 2011-03-02 23:16

    Du måste skämta! Chris Bangle har förstört mycket för BMW, hans missfoster är så fula att man kan börja gråta.

  • #17 Re: Jason Castriota förklarar Saab PhoeniX för Chris Bangle
    Christopher olsson Postat: 2011-03-03 02:04

    Tror ni att Viktor sa åt Castriota att "Rita en saab som man känner igen och som alla redan sett." Nja, han sade nog " rita en saab med dna men som inte liknar nåt som tidigare saab har gjort.. nystart för saab. men bilen är inte lik det som saab tidigare gjort.

  • #18 Re: Jason Castriota förklarar Saab PhoeniX för Chris Bangle
    Bilköpare Postat: 2011-03-03 07:25

    Finns inget Saab i den bilen och det ska vi vara glada för, för snygg är den inte!

    För kort hjulbas, ser hög ut, stökiga linjer över hela bilen och ditsmetade Saabemblem. Nej Saab kan inte mena allvar med den här sk. bilen.
    Ser ut som ett projektarbeta från gymnasieskolan. Inte ens förstaårseleverna på Umeå Designskola skulle vara stolta över något dyligt.

    Nej lär av Alfa Romeo, Volvo och Maserati hur man designar bilar.
    Bangles BMW:s lämnar också en hel del att önska.

    BMW köper man inte längre för att dem är snygga, utan för att dom är kul. Ska man gå på utseendet är MB och Audi bättre val.

    punkt slut!

  • #19 Re: Jason Castriota förklarar Saab PhoeniX för Chris Bangle
    Pelle Postat: 2011-03-03 08:14

    ...är ett designspråk som inte fungerar.
    God form tar direktvägen till hjärtat, förbi de logiska resonemangen.

  • #20 Re: Jason Castriota förklarar Saab PhoeniX för Chris Bangle
    Jens Postat: 2011-03-03 09:39

    Bangle är ju inte rätt man att kritisera någon annan. Under hans tid vid BMW gjorde företaget några av sina fulaste bilar, först nu har de hittat tillbaka och gör snygga bilar igen som man vill ha. Förutom njurarna som blivit groteskt stora på vissa modeller. Gällande Saaben så är den urläcker.

  • #21 Re: Jason Castriota förklarar Saab PhoeniX för Chris Bangle
    JW Postat: 2011-03-03 11:02

    De som pluggat design på högre nivå känner igen sig här... jag gör det... På en designpresentation måste allt förklaras för lärarna - även om det är fullkomligt uppenbart. :)

  • #22 Re: Jason Castriota förklarar Saab PhoeniX för Chris Bangle
    Mattias Postat: 2011-03-03 11:23

    För första gången hörde jag min Audiälskande kompis säga.. "Den vill jag ha!" om en Saab.

  • #23 Re: Jason Castriota förklarar Saab PhoeniX för Chris Bangle
    MrY Postat: 2011-03-03 11:34

    Titta pa bilen framifran = 100% Saab (92-96) och om man tittar rakt fran sidan finns det även här mycket Saab i proportioner och form.

  • #24 Re: Jason Castriota förklarar Saab PhoeniX för Chris Bangle
    Janne Postat: 2011-03-03 19:18

    Bangle vinner på knock-out!

    Bangle är ju inte heller den enda som ifrågasätter den så kallade designen. Många här på AMS (även Saab-nördar) frågar sig "var finns Saab-formerna", Saab-DNA:t, den enkla, rena skandinaviska designen utan en massa onödiga och fula veck?

    Och för er som skriver att Bangle är kass. Synd för er, men han är erkänd som en av världens största bildesigners genom tiderna! BMW:s försäljning gick kraftigt uppåt under hans tid som designchef. Modellerna han var ansvarig för ser än idag, felra år senare toppmoderna ut. Tidlös design som inte behöver förklaras.

    Castriota å andra sidan har noll koll på vad som gör en Saab. Synd för Saab som går en dyster framtid utan tilltalande design till mötes. Design har ju tidigare varit en av Saabs paradgrenar, men nu verkar det tyvärr vara slut med det.

  • #25 Re: Jason Castriota förklarar Saab PhoeniX för Chris Bangle
    Mattias Postat: 2011-03-03 22:12

    Varför får jag en känsla av att en del som tidigare spytt galla över Saab gillar denna bil, men nu är inte den heller bra för dom inte ser något Saab-DNA i den. Förövrigt så finns det en artikel i en annan svenskt tidning där de gick runt och frågade olika konkurrenters designer om Saabs nya konceptbil, alla gillade den och såg Saab-DNA utan Volvos designerchef.

  • #26 Re: Jason Castriota förklarar Saab PhoeniX för Chris Bangle
    Frippe Postat: 2011-03-04 07:57

    Du skriver att Bangle är erkänd som en av världens största bildesigners genom tiderna. Det är ett påstående helt utan någon som helst substans! Chris Bangle är enbart känd(ökänd) som den som förändrade BMW:s designspråk totalt och sedan fick sparken...

  • #27 Re: Jason Castriota förklarar Saab PhoeniX för Chris Bangle
    A Postat: 2011-03-05 00:42

    Kan hålla med Bangle att Phoenix är lite för lite Saab. Det är en häftig konceptbil, men ett premiummärke som Saab trots allt är måste värna om sitt "DNA". Man kan inte, som Ford eller Renault, göra bilar som ser helt olika ut mellan generationerna. Man måste ha en "röd tråd". Jag är dock säker på att Castriota och Saab är medvetna om detta. Min gissning är att nästa 9-3 kommer att bli ett korsning av 9-5 och Phoenix.

  • #28 Re: Jason Castriota förklarar Saab PhoeniX för Chris Bangle
    Urre Postat: 2011-03-09 10:10

    Varför skriver många inlägg som om just denna bilen kommer att produceras? Sjävlklart kommer en framtida bil vara långt ifrån vad denna visar. Koncept handlar om så mycket annat.