"Alfa köper motorer av Porsche"
Fiatchefen säger att Alfa Romeo inte alls är till salu. Samtidigt hävdar rykten inom VW-gruppen att Porsche avser att sälja en ny fyrcylindrig boxermotor till Alfa.
Det har atalats länge om att Porsche ska komma med en egen version av Volkswagens lilla mittmotorroadster för att på sikt fördubbla produktionen. VW BlueSport kommer 2013, Porsches variant 2014.
Volkswagens grand old man Ferdinand Piëch har offentligt sagt att han vill köpa Alfa Romeo av Fiat och att Volkswagen skulle kunna fyrdubbla Alfaförsäljningen på fem år. Fiatchefen Sergio Marchionne har svarat att Alfa absolut inte är till salu. Piëchs kommentar till det var: "Vi har tid att vänta."
Ett övertagande skulle passa perfekt i Volkswagens långtidsplan att senast 2018 bli världens största biltillverkare. Dessutom har VW-gruppen outnyttjad fabrikskapacitet, främst hos Seat i Spanien.
Aölfa Romeo Alfasud (1971-1989) var en av få bilmodeller vid sidan om Volkswagen, Porsche och Subaru som har haft boxermotor. Den gav den då mycket moderna bilen låg tyngdpunkt, vilket bidrog till för den tiden imponerande köregenskaper.
Nu cirkulerar rykten om att Volkswagen redan har en plan för att överta Alfa, om moderbolaget Fiat skulle ändra sig. I den planen, som återges av brittiska Autocar, ingår att Porsche redan förhandlar med Alfa om att leverera motorer till kommande Alfamodeller.
Den motor det handlar om, enligt inofficiella källor hos Porsche, är en ny fyrcylindrig boxermotor, som Porsche håller på att utveckla för en planerad liten mittmotorbil, i storlek och pris under Boxster/Cayman. Bilen ska baseras på samma plattform som Volkswagens roadster BlueSport, vilken enligt bestämda, men inofficiella, källor ska premiärvisas på Frankfurtsalongen 2013.
Det har länge (inofficiellt) hävdats att både Audi, Porsche, Skoda och Seat ska göra var sin version av den Volkswagenkonstruerade kompakta tvåsitsaren. De senaste uppgifterna säger alltså att Porsche nu utvecklar en egen boxermotor till den bilen. Det låter onekligen strategiskt riktigt: Porsche kan då som det utpräglade sportbilsmärket skapa en helt egen roadster på en annan nivå än de mer "folkliga" märkena i koncernen.
Alfasud var en vägsäker och körrolig bil för sin tid. Bland annat hade den frambromsarna intill diffen för låg ofjädrad vikt i hjulen.
Och att Porsche erbjuder motorn till Alfa är också rimligt. En boxer med sportvagnsprestanda passar bra i flera Alfamodeller, den skulle anknyta historiskt till Alfasud och Alfa 33 som hade boxermotor, och den skulle ge Porsche möjlighet att ta igen en extra del av utvecklingskostnaderna.
När Porsches variant att VW-roadstern kan vara klar, finns inga uppgifter om, men räkna med tidigast 2014.
Detta innehåll är skapat av Auto motor & sports besökare
-
Nya Audi A3 provkörd: ”En kanonbil!”
-
Mercedes svarar på frågor om A-klassen
-
Volvo samarbetar med Mitsubishi
-
Nu säljs Formel 1 ut på börsen
-
Monacos GP: Dags för en sjätte vinnare …?
-
Alla fakta om Lexus RX facelift
-
Jay Leno kör Ford Mustang Shelby GT500
-
Kan Spyker tillverka Saab 9-5 på licens?
-
BMW M3 får rak sexa – ingen V6
-
Nya bilder och filmer på VW Golf GTI Cabriolet
-
Ingen cd-spelare i din nästa bil?
-
QUIZ: Hur mycket kan du om bilar?
-
Slutet för Bochum? ”Inga besked efter 2014”
-
Ny bana utmanar Nürburgring?
-
Veyron mot Aventador, Lexus LFA och McLaren







#1 Re: "Alfa köper motorer av Porsche"
SiggeN Postat: 2011-03-18 13:38
Perfekt om VW köper Alfa och höjer kvaliten till tysk nivå. Gör de även bakhjulsdrivna och vi har en sann BMW-konkurrent. Men det är klart vad ska man då med Seat till som skulle konkurrera med Alfa.
#2 Re: "Alfa köper motorer av Porsche"
c Postat: 2011-03-18 13:49
Som Marchionne sa: "Alfa är inte till salu, bättre ni försöker få ordning på Seat istället"
Att sänka den mekaniska kvaliten till tysk nivå är knappast något att sträva efter.
#3 Re: "Alfa köper motorer av Porsche"
Fabbe Postat: 2011-03-18 13:52
Sigge, frågan är väl snarare vad VW ska ha Audi till, kan ju knappast jämföra Alfa och Seat
#4 Re: "Alfa köper motorer av Porsche"
SiggeN Postat: 2011-03-18 14:03
VW har en uttalad plan att positionera Seat mot Alfa, Audi mot BMW, VW mot MB och Skoda mot Volvo!!! Visst mycket marknadsföringssnack men men...
#5 Re: "Alfa köper motorer av Porsche"
Erik Postat: 2011-03-18 15:28
Rädda alfa från tyskarna.
Dom kommer bara bli lika tråkiga som seat.
Och audis kvalitetsproblem är inte att leka med.
#6 Re: "Alfa köper motorer av Porsche"
SLi57 Postat: 2011-03-18 15:55
borde det väl stå att porche vill köpa Alfa-design till sin motor.
#7 Re: "Alfa köper motorer av Porsche"
EP Postat: 2011-03-18 18:04
Gud bevare Alfa Romeo och alla "Alfatisti" från all fantasilös inblandning. Usch och tvi-vale om Alfa börjar spotta ut tyskliknande själlösa bilar!
#8 Re: "Alfa köper motorer av Porsche"
Boxer;-) Postat: 2011-03-18 21:00
Jag skulle inte banga o lägga in en order.. .
Vänligen
L-S
#9 Re: "Alfa köper motorer av Porsche"
truebeliver Postat: 2011-03-18 21:08
Det är ju bara bra om en tysk motor sitter i håller mycket bättre än alfas egna sunkiga motor originalet lät fö inget bra! själlösa? de enda som är det är just italienska bilar!
#10 Re: "Alfa köper motorer av Porsche"
Brigata Boxer Postat: 2011-03-18 21:29
Skulle absolut ta steget tillbaka till AR om det blir en ny boxer. Är inne på min 4:e boxer bil nu. Den första var en AR33 som var 20 år (och utan rost) när jag tyvärr var tvungen att sälja den. De andra tre har inte varit Porsche. Mullret från en boxer går inte av för hackor!!!
#11 Re: "Alfa köper motorer av Porsche"
c Postat: 2011-03-18 21:49
skitmotorer med usel hållbarhet kan behöva en hjälpande hand. Kan förstå VW:s hunger efter något dom aldrig kommer att få.
))
En bra samarbetspartner för VW är ZAZ. Bl.a. ZAZ-968 har också en boxer.
#12 Re: "Alfa köper motorer av Porsche"
Xet Postat: 2011-03-18 23:29
Och var tog fransmännen vägen? En av de främsta boxermotorerna har väl ändå konstruerats av Citroën, eller? Har ni glömt legenden 2CV eller Alfa Sud:ens franska motsvarighet, Citroën GS? Fantastiska bilar!
#13 Re: "Alfa köper motorer av Porsche"
Rejo Postat: 2011-03-18 23:55
Subaru är också kända för boxermotorer - bättre att VW säljer motorer till dem i så fall. En Porsche-motor i en Alfa Romeo? Nej tack, det vore som att sätta en Hyundai-motor i en Rolls Royce.
Alfa Romeo är ju på gång nu med den lilla snygga sportbilen 4C. Tyskarna har ingen känsla för design och passion, låt Alfa Romeo förbli italienskt!
#14 Re: "Alfa köper motorer av Porsche"
c Postat: 2011-03-19 09:34
Lite historia om 2CV.
http://www.conceptcarz.com/vehicle/z1453/Citroen-
2CV-Charleston.aspx
Motorn konstruerades f.ö. av Italienaren Walter Becchia.
#15 Re: "Alfa köper motorer av Porsche"
truebeliver Postat: 2011-03-19 12:17
Nej, det stämmer inte alls att det var italienare det var en helt och hållet citroe´s egen design Maurice Sainturat var som borjade med den sedan tog Walter Becchia över. inte ngn djävla italienare.
#16 Re: "Alfa köper motorer av Porsche"
Leffe Postat: 2011-03-19 17:21
Om man inte ens kan stava till sitt alias är man illa ute.
Att du har fördomar på alla plan märks på inläggen.
Kanske dags att ta itu med självkänslan?
#17 Re: "Alfa köper motorer av Porsche"
truebeliver Postat: 2011-03-19 18:10
Inte kan stava? vem är det isf som har fördomar? det är bara trams och hålla på säga stava rätt och tala utan brytning. jahg har visst stavat rätt truebeliver heter min alias precis som det stavs på engelska. Du behöver gå engelsk kurs!
#18 Re: "Alfa köper motorer av Porsche"
truebeliver Postat: 2011-03-19 18:17
Jag har desstutom rätt att stava min alis hur jag vill!! är ju inget man ska bry sig om. avundsjuk som vanligt för att frankrike är före sverige i allt och citroen i synerhet!
#19 Re: "Alfa köper motorer av Porsche"
berndt Postat: 2011-03-19 22:21
Bevare oss för att Audi-VW:s betonghäckar tar över och förstör Alfa, det enda bilmärket kvar som har körglädje.
#20 Re: "Alfa köper motorer av Porsche"
Aero Postat: 2011-03-19 23:58
VW håller på att bli GM - Nu får det vara nog! Förra veckan stod jag på Porsche Center i Göteborg o blekande när säljaren gick igång på Panamera med diesel. Det skulle vara en fantastisk 6cyl diesel på 240hk o 550nm. Oj då - den känns bekant.
#21 Re: "Alfa köper motorer av Porsche"
jambalja Postat: 2011-03-20 00:50
Om den har körglädje varför säljer de dåligt då? dessutom är det inte enda märket som har det. rosten ska man inte glöma rasande motorer.
#22 Re: "Alfa köper motorer av Porsche"
jambalaja Postat: 2011-03-20 01:17
italiensk skit! skulle aldrig köpa alfa boxermotor var citroen före inte alfa! berndt får inte köpa en.
#23 Re: "Alfa köper motorer av Porsche"
Ernst Postat: 2011-03-20 09:20
Alfasud var inte så dålig som det i efterhand påstås. Min bror hade t ex en som han körde 38.000 mil enbart på mellansvenska grusvägar utan några problem mer än vanlig service. Alfa säljer bra - de har i år ökat sin försäljning i Europa med över 40% vilket inget annat märke gjort.
#24 Re: "Alfa köper motorer av Porsche"
jambalaja Postat: 2011-03-20 09:43
Mellan svenska grus vägar? med återanvänd rysk plåt som alfasuden gjordes av, svårt att tro.
#25 Re: "Alfa köper motorer av Porsche"
c Postat: 2011-03-20 11:21
är grammatiskt helt fel.
Walter Becchia konstruerade inte bara denna utan även en del motorer åt Sunbeam och Talbot.
Är det någon som är någon j-vla något så är det du. Nämligen en idiot.
jambablayas "eminenta" kunskaper i ämnet är inte ens värd att kommenteras.
#26 Re: "Alfa köper motorer av Porsche"
jambalaja Postat: 2011-03-20 13:47
Ta reda på fakta innan du utalar dig om citroens historia för det kan jag. här har du en länk t.ex fr. http://en.wikipedia.org/wiki/Citro%C3%ABn_2CV Lucien Gerard var ocskå med! står längst ner. samt becchia var anställd hos citroen först 1941 motorn fanns redan innan 1937!
#27 Re: "Alfa köper motorer av Porsche"
c Postat: 2011-03-20 14:34
innan du uttalar dig.
http://www.conceptcarz.com/vehicle/z1453/Citroen-
2CV-Charleston.aspx
#28 Re: "Alfa köper motorer av Porsche"
jambalja Postat: 2011-03-20 14:46
Nej, här har du en riktig länk
: http://www.reocities.com/MadisonAvenue/4430/citro
en.homepage.html Becchia har bara vidare utvecklat den från vatten skyld till luftskyld! hela ideén var inte hans från början ens! utan André Lefé bres
#29 Re: "Alfa köper motorer av Porsche"
c Postat: 2011-03-20 14:47
http://www.retrocaricons.com/article/Citroen_2CV_
144
#30 Re: "Alfa köper motorer av Porsche"
Balbåni Postat: 2011-03-22 19:40
Sergio skulle göra en historisk dundertabbe OM han säljer AlfaRomeo!!
Det är en Italiensk Nationalskatt-och skall så förbli!!
Forza AlfaRomeo!