Ynnor: "Ingen fara köpa Saab som tjänstebil"
Oroliga företag som undrar om man kan köpa Saab som tjänstebil kan andas ut, anser företagsrådgivaren Ynnor. Saabhandlarna garanterar restvärdet, vilket gör att totalkostnaden för en förmånsbil inte påverkas negativt.
Ingen fara att slå till på en 9-3 SportCombi som tjänstebil, det anser Ynnor. Saabs handlare garanterar restvärdet.
Den oberoende företagsrådgivaren Ynnor skriver i en ny rapport att det inte är någon fara med att köpa Saabs modeller som förmånsbilar till anställda. Osäkerheten ligger i andrahandsvärdet som - om Saab skulle gå omkull - sannolikt skulle skrivas ner. Men andrahandsvärdet garanteras av Saabs återförsäljare och därmed finns det ingen risk.
Den enda risken i sammanhanget, enligt Ynnor och Tjänstebilsfakta, är om återförsäljarföreningen upphör med att garantera restvärdet. Men då skulle de skjuta sig själva i foten och sannolikt tappa en hel del försäljning.
Enligt Ynnor ligger riskerna snarare i att beställda bilar kan bli försenade på grund av produktionsstoppet i Trollhättan. Men eftersom Saab produceras i Sverige och jämfört med andra tillverkare har mycket korta leveranstider - runt sex-åtta veckor - är det ett litet bekymmer i sammanhanget.
Ynnor skriver också i sin rapport Tjänstebilsfakta om faran med att köpa Saab - klicka på länken för att läsa mer - att man tror att Saab rider ut stormen. Sannolikheten för överlevnad ligger på 80 procent, ju längre Saab håller sig vid liv ju större blir sannolikheten att man klarar krisen och kan hålla sig till sin affärsplan.
Detta innehåll är skapat av Auto motor & sports besökare
-
Nya Audi A3 provkörd: ”En kanonbil!”
-
Mercedes svarar på frågor om A-klassen
-
Volvo samarbetar med Mitsubishi
-
Nu säljs Formel 1 ut på börsen
-
Monacos GP: Dags för en sjätte vinnare …?
-
Alla fakta om Lexus RX facelift
-
Jay Leno kör Ford Mustang Shelby GT500
-
Kan Spyker tillverka Saab 9-5 på licens?
-
BMW M3 får rak sexa – ingen V6
-
Nya bilder och filmer på VW Golf GTI Cabriolet
-
Ingen cd-spelare i din nästa bil?
-
QUIZ: Hur mycket kan du om bilar?
-
Slutet för Bochum? ”Inga besked efter 2014”
-
Ny bana utmanar Nürburgring?
-
Veyron mot Aventador, Lexus LFA och McLaren







#1 Re: Ynnor: "Ingen fara köpa Saab som tjänstebil"
Matte Postat: 2011-04-11 15:14
Om han säger nåt negativt så sänker han ju Saabs chanser på tjänstebilsmarknaden för gott samtidigt som han förstör andrahandsvärdet för "sina egna" utleasade bilar. Han sitter ju gisslan i detta.
#2 Re: Ynnor: "Ingen fara köpa Saab som tjänstebil"
Fredrik Postat: 2011-04-11 15:17
Om Saab går omkull blir det nog svårt för återförsäljarna att garantera något. De lär ju också försvinna.
#3 Re: Ynnor: "Ingen fara köpa Saab som tjänstebil"
Argus Postat: 2011-04-11 15:18
Men som vanligt gäller det att läsa mellan raderna, Ynnor talar i egen sak, lite som att tro på att ICA-Ulf pysslar med nyanserad och opåverkad konsumentupplysning.

Men det stora felet är att inte alla kör sin leasing via "Saabhandlarna". Den modellen funkar inte om du har din leasing via andra långivare. Vilka äro legio.
Men... visst, det ger en schysst pro-saab rubrik till som fansen kan jubla över!
Nu ska vi se, var la jag dunken med ättika, mitt Saabglas måste toppas upp med mer sur och vidrig vätska.
#4 Re: Ynnor: "Ingen fara köpa Saab som tjänstebil"
Blå ögd! Postat: 2011-04-11 15:34
Hurra, då är det ju riskfritt att köpa ny Saab?
Återförsäljaren kommer alltså ta emot mig med öppna armar om två år när jag vill byta in den?
Det säger alltså inte "Nej Tack! " till en 9-5:a som inbytesbil som man gjorde för 1,5 år sedan?
Hurra då ska jag köpa ny Saab!!......
....eller så ger man inte ett skit för den analysen och köper något som går att byta in nästa gång.
#5 Re: Ynnor: "Ingen fara köpa Saab som tjänstebil"
Undergången Postat: 2011-04-11 16:02
Skulle vara kul att veta hur mycket man fick ihop på kort varsel?
Hur många kan inte avvara 150 kr för Trollhättans framtid?
#6 Re: Ynnor: "Ingen fara köpa Saab som tjänstebil"
Hans J Postat: 2011-04-11 16:10
...vill ha bilarna då? Finns bättre grejer för dem pengarna.
#7 Re: Ynnor: "Ingen fara köpa Saab som tjänstebil"
Anton Postat: 2011-04-11 16:38
jag kan okså säga att saab är ett säkert löp. Men inte blir det sannt för att fler bara upprepar en lögn??
Puss hans h å alla ni andra saabkramare, ni är för söta!
#8 Re: Ynnor: "Ingen fara köpa Saab som tjänstebil"
Muller - en hal ål Postat: 2011-04-11 17:09
http://di.se/Artiklar/2011/4/11/232643/Ynnor/
Under förra året fick Victor Muller cirka 14 Mkr i ersättning under förra året trots stora förluster för Saab och Spyker. Tjänstebilskonsulten Ynnor anser att delar av de här pengarna borde betalas tillbaka.
Hans eget förhållande till Saab måste vara klanderfritt. Han borde avskriva sina fodringar, eller åtminstone inte kräva varken amortering eller ränta, och se över sina egna bonusar. Saab verkar behöva alla pengar de kan få just nu. Då duger det inte att ordföranden samtidigt använder bolaget som mjölkko.
#9 Re: Ynnor: "Ingen fara köpa Saab som tjänstebil"
Joel Postat: 2011-04-11 17:12
Håller med!
Skulle vara kul att se om alla Saab-kramare kunde offra en slant ur egen plånbok om de nu tror på en framtid för företaget!
Kan man inte avvara 150 kr till en insamling tror man inte på företaget och struntar egentligen i hur det går.
Så sätt igång AMS! Starta en insamling. Det är ju för en god sak!
#10 Re: Ynnor: "Ingen fara köpa Saab som tjänstebil"
Joel Postat: 2011-04-11 17:14
http://di.se/Artiklar/2011/4/11/232635/Saabs-vikt
iga-betalningsdatum/
Pay or die, bitch!
#11 Re: Ynnor: "Ingen fara köpa Saab som tjänstebil"
Niklas Postat: 2011-04-11 18:55
Snart kommer väl en ny konkurs,och jag hoppas VW köper SAAB som ett "mellan"märke mellan VW och Audi, de äger ju redan Scania så kopplingar finns!!
#12 Re: Ynnor: "Ingen fara köpa Saab som tjänstebil"
bimme Postat: 2011-04-11 19:09
Och sedan när blev Ronny Svensson duktig på företagsekonomi? Tjänstebilskatter, etc i all ära men att bedöma bolags överlevnadspotential är nog inte riktigt hans styrka.
#13 Re: Ynnor: "Ingen fara köpa Saab som tjänstebil"
T. Oyota Postat: 2011-04-11 19:43
Undrar just vem som ligger bakom drevet mot SAAB?
Kännns så märkligt bekant på något vis...
#14 Re: Ynnor: "Ingen fara köpa Saab som tjänstebil"
Anders Postat: 2011-04-11 20:39
Saabhandlarna har sedan 2010 garanterat restvärdet, vilket gör att totalkostnaden för en förmånsbil inte påverkas negativt. Det verkar dessvärre som om kommentatorerna här är alltför unga, för att förstå vad det innebär! Suck!
#15 Re: Ynnor: "Ingen fara köpa Saab som tjänstebil"
Nerd Postat: 2011-04-11 21:16
Alltså, fattar du inte? Det är inte alla deal som restvärdet är garanterat i, bara via saabhandlarna. Har du typ Wasakredit får du inte nått garanterat restvärde.
Läs på!
#16 Re: Ynnor: "Ingen fara köpa Saab som tjänstebil"
Anders Postat: 2011-04-11 21:21
@Nerd
Tyckte precis att jag skrev: "Saabhandlarna har sedan 2010 garanterat restvärdet"
Glasögon på kanske!?
#17 Re: Ynnor: "Ingen fara köpa Saab som tjänstebil"
Hans H Postat: 2011-04-11 21:21
Jag håller fullständigt med. Det är ju samma kommentatorer med i princip samma kommentarer som den gången.
Och då satt det väl till och med någon på en annan tillverkares ÅF och postade hej vilt tills han blev upptäckt...?
Utan insyn i Saab kan man bara spekulera, och en del tar verkligen i från knäna. Men det blir ju inte sant för det.
Di.se är en riktig rummelplats för konspirationsteorier och andra dumheter.
Anders: Om man kollar stavning och uttryckssätt, så verkar det som så, ja.
#18 Re: Ynnor: "Ingen fara köpa Saab som tjänstebil"
Hugo Postat: 2011-04-11 21:41
Re. Nerd
"Har du typ Wasakredit..."
Vem finansierar ett bilköp med Wasakredit!!! :-o
#19 Re: Ynnor: "Ingen fara köpa Saab som tjänstebil"
Rejo Postat: 2011-04-11 23:45
Om man av någon anledning inte tror på vad som skrivs på DI så finns det valfritt antal alternativa dagstidningar att läsa som alla rapporterar i stort sett samma sak.
Att Saab-fabriken stått still i flera dagar nu och kommer att göra så några dagar till är inga spekulationer, det är fakta. Att Saab inte har några pengar i kassan och inte kan betala sina underleverantörer är också fakta. Jag skulle vilja påstå att läget är närmast katastrofalt ur företagsekonomisk synvinkel. De anställda går hemma och rullar tummarna med full lön, produktionsutrustningen står stilla och pengarna tickar iväg, minut för minut. Till ingen som helst nytta! Om Saab hade haft en kunnig och ansvarsfull ledning hade de aldrig försatt sig i den här situationen - de hade sett till att lösa problemen tidigare.
Jag har förvisso länge varit kritisk till Saabs produktprogram och företagets möjligheter att genomföra affärsplanen men jag trodde faktiskt att Victor Muller drevs av ett äkta och genuint intresse för Saab. När det nu uppdagats att han roffar åt sig miljoner i lön och bonus har jag tappat allt förtroende. Victor har inget personligt att förlora på om Saab går i konkurs. Han har sett till att plocka ut tillräckligt med pengar för att han själv ska må bra. Att hans inkompetens riskerar jobben för tusentals svenskar verkar han inte bry sig nämnvärt om. För en vecka sedan sade han att problemen med underleverantörerna var lösta och att vi har lagt det bakom oss. Därefter har det bara blivit värre. Antingen ljög han eller också var han inte bättre informerad än så - frågan är vilket som är värst.
#20 Re: Ynnor: "Ingen fara köpa Saab som tjänstebil"
Hans H Postat: 2011-04-11 23:51
My bad.
Jag syftade på de vanvettiga teorierna i kommentarsfälten, och det kunde jag ha klargjort. Di.se har skärpt sig betydligt.
Än så länge vet jag inte vad som hänt, så jag avhåller mig från spekulationer. Men att det skulle bli ett svårt år för Saab har inte varit någon hemlighet.
Det är i alla fall bättre än alternativet.
#21 Re: Ynnor: "Ingen fara köpa Saab som tjänstebil"
Lägerleffe Postat: 2011-04-12 01:09
Jaså herr Ynnors Ronny vågar rekommendera en Baas. Bravo!
#22 Re: Ynnor: "Ingen fara köpa Saab som tjänstebil"
sigge saab Postat: 2011-04-12 06:43
jag antar att ev. tjänstebilskunder gärna faktiskt får en bil levererad också? Och det blir kanske lite svårt om fabriken står still?
#23 Re: Ynnor: "Ingen fara köpa Saab som tjänstebil"
Pelle Postat: 2011-04-12 07:55
Om nu handlarna garanterar restvärdet, så får köparen betala den garantin på annat sätt. Via leasingräntan, priset på bilen, priset på service eller något annat. Och pöå vilken nivå är det garanterat? Och hur går det för handlaren när en drös osäljbara Saabar med garanterade restvärden ska bytas in om några år?
#24 Re: Ynnor: "Ingen fara köpa Saab som tjänstebil"
kalle 2 Postat: 2011-04-12 08:21
Vad är det för inkompetenta "experter" här som utgår ifrån att tillverkade Saab bilar blir osäljbara om Saab-fabriken läggs ner. Det påverkar inte ett skit, service och reservdelar finns kvar oförändrat....vad snackar ni om ???
#25 Re: Ynnor: "Ingen fara köpa Saab som tjänstebil"
Pelle Postat: 2011-04-12 09:13
Nähä, andrahandsvärdet påverkas inte om märket läggs ner... Försökt sälja en Rover 75 på sistone? Fick du mycket för den? Det brukar räcka med att ett märke slutar säljas på en marknad - tillfälligt eller permanent - för att värdena ska droppa som stenar, även om de inte läggs ned just då. Titta bakåt på namn som Simca, Lancia, Daihatsu, Fiat m fl.
Detta kombinerat med det faktum att marknaden ratar Saab (nästan inga privatpersoner köper dem längre) ger inte direkt några förhoppningar om annat än en investering i Alfa-klass. M a o, för samma totalkostnad som valfri Saab kan du äga en betydligt trevligare, mer påkostad bil!
#26 Re: Ynnor: "Ingen fara köpa Saab som tjänstebil"
Argus Postat: 2011-04-12 09:25
Som vanligt är det en otroligt blandad kompott här bland kommentarerna - rätt underhållande bitvis.
Men, med ytterligare en veckas produktionsstopp (http://www.svd.se/naringsliv/utdraget-produktion
sstopp-for-saab_6083875.svd) så ser det onekligen rätt mörkt ut. Vore jag Saabanställd skulle jag se till att mitt CV omgående skickades till Volvo PV/LV och Scania.
Angående ämnet - garanterade restvärden - så funkar det bara om du köpt din bil via Saab Finans. Inte om du har typ Autolease, Nordea, Wasa eller någon annan.
#27 Re: Ynnor: "Ingen fara köpa Saab som tjänstebil"
Bilköpare Postat: 2011-04-12 10:02
Självklart påverkas andrahandsvärdet av en nedläggning!
Hur naiv får man bli?
Värdet på lätt begagnat kommer troligen halveras på ett dygn.
Utebliven efterfrågan leder oavkortat till prissänkningar. Det är skit samma hur mycket delar osv det finns kvar.
Man köper inte bilar för flera 100.000 kr som lagts ner.
Handlar man för 20-30000 kr spelar det ingen roll. Men allt över 150.000 kr blir lika kalla som frysboxar på marknaden.
#28 Re: Ynnor: "Ingen fara köpa Saab som tjänstebil"
Bilköpare Postat: 2011-04-12 10:05
GM har lagt ner Hummer.
Vad tror du du fick betala för en nyare Hummer H3 med blott 6000 mil på mätaren innan nedläggningen?
Svaret var betydligt mer än 189.000 kr som du kan få den för nu
http://www.bytbil.com/bilar/begagnade/hummer/h3/4
vq6f6dg/AUQBUDIAAZMhADgA!
#29 Re: Ynnor: "Ingen fara köpa Saab som tjänstebil"
lelle Postat: 2011-04-12 10:09
Lider jag själva av, men i jämföresle med flertalet kommentatorer är min dyslexi tydligen väldigt lindrig.
Ronny Svenssons företag är inget leasingbolag vilket en del tydligen tror. Ynnor gör enbart analyser och bedöming av tjänstebilsmarknanden.
När krisen för Saab var som värst var Ronny Svensson en ofta citerad och mycket kritisk person till Saab. Att han nu uttalar sig i en annan anda beror enbart på att han, till skillnad från fleratelt pubertala kommentaorer här, har förmågan att skilja åsikt från fakta.
Att Saabs ÅF garanterar restvärdet ger precis den effekten för tjänstebilskunder med leasingavtal som beskrivs i artikeln. Detta oavsett om man tycker Saab är värda att överleva eller inte.
Att Nisse Hult som privatperson har ett annat läge har artikeln inte berört, så varför en del kommentarorer yrar om det i detta sammanhang kan man ju undra över. Det är nog samma läge gör Saab i det fallet, som för t.ex. Alfa Romeo, Citroen och Peugeot, med flera märken som anses ha ett sämre andrhandsvärde än genomsnittet. Men å andra sidan så övervärderas en populär bil som BMW ofta i sitt andrahandsvärde, vilket påfallande ofta gör den till än sämre affär finansiellt än vad man först tror.
Beträffande om det garanterade restvärdet gäller enbart hos Saab finans, eller om Saabs ÅF garanterar restvrädet även gentemot andra finansbolag har jag ingen koll på, men kommentaren att Saab:s ÅF försvinner om Saab försvinner, tar nog priset som den mest okunniga kommentarer i ämnet.
Fundera istället på varför Saabhandlare idag nästan utan undantag har tagit in minst ett märke tull utöver Saab och GM märkena?
Förr ägde Saab ett par ÅF själva, den sista var ANA Trollhättan. Idag äger dom inga ÅF i Sverige. Hur det är utomlands vet jag inte.
Vore kul med mer fakta och kunskap bland kommentarerna som omväxlingi Saabsnacket!
#30 Re: Ynnor: "Ingen fara köpa Saab som tjänstebil"
Daffodil Postat: 2011-04-12 10:16
Svenska Bil i Göteborg med 38 anställda jobbar bara med Saab. Undrar hur man där kan garantera ett restvärde om Saab Automobile går i putten.
#31 Re: Ynnor: "Ingen fara köpa Saab som tjänstebil"
Pelle Postat: 2011-04-12 10:26
Hur privatpersonen Nisse är högst relevant för tjänstebilshyraren, eftersom det är Nissarna som utgör målgruppen efter leasingperioden. Nisse satsar inte sina privata pengar på ett nedlagt märke, om inte priset är VÄLDIGT lågt.
Läggs Saab ned kommer deras ÅF att om några år bli sittande med ett jättelager svårsålda bilar som lösts in till garanterade kraftiga överpriser. Antingen åker de på däng själva, eller så slås kostnaden ut på övriga bilköpare. Någon får betala, var så säker. Och vad händer om Saabfinans konkar också?
Alldeles bortsett från Saabs finansiella läge: En tvåtons femmetersbil blir inte aktuell som företagsbil, ej heller en mer lagom stor snart nioårig och utgående modell. Båda typerna ger låga andrahandsvärden, oavsett fabrikat.
#32 Re: Ynnor: "Ingen fara köpa Saab som tjänstebil"
Hans H Postat: 2011-04-12 10:28
Ett undantag knäcker inte Lelles resonemang.
Alla Saabar försvinner bara inte så där.
Det finns t.ex. fortfarande många Rover, Hummer, Pontiac och Oldsar där ute. En del av dem rätt nya.
Så OM Saab skulle "försvinna" finns alltså fortfarande massor av bilar kvar som ska ha service och reservdelar. Och det är ju tydligen där man tjänar pengar idag.
Dessutom lär nog Saab klara denna kris också.
#33 Re: Ynnor: "Ingen fara köpa Saab som tjänstebil"
Bilköpare Postat: 2011-04-12 10:40
Det är ingen som sagt att Saab bara försvinner, men marknadsvärdena kommer DYKA var så säker, oavsett vad återförsäljare och Ynnor eller Ronny påstår.
Det är obegripligt att folk tuggar i sig vad som helst från bilhandlare...?
Det positiva är väl om man struntar i prestige så kan man köpa en hygglig nyare Saab för kaffepengar.
Räknar men med att köra ner den till skrot under ett antal år så kan det bi en hyffsad affär ändå.
Men Saab är inget för den som vill köpa nyare och sedan byta in vartannat eller vart tredje år.
#34 Re: Ynnor: "Ingen fara köpa Saab som tjänstebil"
Hans H Postat: 2011-04-12 12:18
Då så.
Då vet du ju mera är Ronny/Ynnor. Ta vara på det!
#35 Re: Ynnor: "Ingen fara köpa Saab som tjänstebil"
Daffodil Postat: 2011-04-12 12:43
Man kan fråga sig vad Ynnor vet som ingen annan vet. Med tanke på vilka som beställde riskanalysen så kan man även fråga sig huruvida den är särskilt objektiv gjord.
För mig är det en gåta att man kan göra en bedömning om att det finns 80% chans att Saab överlever det kommande året.
Att dessutom säga "Vi tror heller inte att livscykelkostnaderna kommer att påverkas, utan företagen är rätt så trygga i sitt innehav" gör det hela inte mer seriöst.
#36 Re: Ynnor: "Ingen fara köpa Saab som tjänstebil"
Rikard Postat: 2011-04-13 08:42
Det här med garanterade restvärden har ju provats förut. Av Ostermans som sålde Ford i fina lokaler vid Norrtull i Stockholm. Man fick ruggigt låga månadskostnader om man köpte en ny Escort/Sierra/Scorpio, tack vare det ganska väl tilltagna restvärdet. Minns att jag var med far min och kollade på en vit Scorpio 2.8i Ghia med extra allt i utrustningsväg, som erbjöds då vill säga. Den gången slutade det dock med en Saab, hör och häpna. En 900i, med taklucka och lättmetallfälgar. Inte fy skam på 80-talet.
Ostermans då?
Jo dom gick ju i putten givetvis. Det var ingen som ville köpa alla begagnade Fordar till priser som dom tjänade några pengar på. Det är i längden ingen bra metod att köpa in begagnade bilar för ett pris och sedan tvingas sälja dom vidare för ett lägre. Men dom sålde många nya Fordar, det gjorde dom. Ett tag.
Kommer det gå lika illa för Saabs ÅF? Det vet vi ju givetvis inte. Men historien förskräcker, även om det finns framgångsrika exempel på kampanjer med garanterat restvärde, Lexus sålde en hel del av förra generationens IS på så vis.
Jag önskar Saab all lycka och framgång. Personligen skulle jag dock inte dela en så stor av min privatekonomi med företaget just nu, det är lite för "shaky" för min smak. "High risk, low reward" är inget som lockar.
#37 Re: Ynnor: "Ingen fara köpa Saab som tjänstebil"
Experten Postat: 2011-04-13 15:00
Tidigare lät det som att återförsäljarföreningen garanterade restvårdena fram tills årsskiftet. Därefter fick de enskilda Saab-handlarna göra upp med leasingkunderna om det skulle bli garanterat restvärde eller ej.
Oavsett hur man vrider och vänder på det tror jag att återförsäljarna kommer att göra förluster på de garanterade restvärdena. Men man har väl räknat med att kunna ta igen en del på reservdelar och verkstadstimmar.
Den risk jag kan se för en kund är om återförsäljaren skulle konka innan leasingtiden går ut.
#38 Re: Ynnor: "Ingen fara köpa Saab som tjänstebil"
Pär G Postat: 2011-04-13 19:24
nu börjar det bli spännande, kommer bandet att rulla mer över huvudtaget? Var det sista rycket, eller?
Facit, rover och saab.
#39 Re: Ynnor: "Ingen fara köpa Saab som tjänstebil"
P Postat: 2011-04-13 20:04
Att en återförsäljare för SAAB skulle garantera restärden är inte den trygghet man kan tro, klart som tusan dom lägger dessa risker i ett separat bolag, så när SAAB Automobil faller, konkar återförsäljaren helt sonika sitt bolag där man har lagt bilar med garanterade restvärden, m.a.o de personer / företag som idag köper SAAB med tro om att dom har säkra andrahandsvärden, borde passsa på att skriva önskelista till tomten snart...
#40 Re: Ynnor: "Ingen fara köpa Saab som tjänstebil"
Carl p Dal Postat: 2011-04-14 14:10
Lägg ner 5-meterspråmen å gör bilar som går att sälja,men de e rätt brottom!!