Nyheter

Nya Mercedes C-klass - mer än 2.000 nyheter

Efter drygt fyra år på marknaden är det nu dags för Mercedes C-klass att få en välbehövlig ansiktslyftning. Och den är rejäl, omfattar drygt 2.000 detaljer samt nya motorer.

 

Bild 367227

Motorprogrammet i C-klass är nytt och vi testade den nya 156-hästars 1,8-liters bensinmotorn. (Observera att denna provkörning publicerades första gången i auto motor & sport nummer 8-2011.)


Det ser nästan ut som en helt ny bil men så börjar man granska den nya C-klass och plötsligt känner man igen bilen. Men frampartiet är omarbetat, med en ny grill och strålkastare, och även bakpartiet har fått lite nya linjer och bakljus. Självklart finns det moderiktiga diodljus både fram och bak.
Under skalet är förändringarna ännu mer genomgripande. Nya motorer, en ny sjuväxlad automatlåda, bilens telematik är uppgraderad till högsta standard vilket innebär att man kan surfa i bilen via sin telefon och göra allt annat som dagens IT-utrustning brukar klara. Även inredningen har fått lite nya linjer samt, kanske det viktigaste av allt, en rejäl kvalitetshöjning.

Bild 367228

Bakpartiet har fått en del nya linjer och bakljus, dessutom diodljus både fram och bak.


Att sätta sig i C-klass för första gången ger en distinkt känsla av bättre inredningskvalitet. Det är fortfarande hårdplast men nu sitter allt fast och känns betydligt mer gediget än tidigare, och passningen är mycket bra.
Instrumentklustret är omarbetat, mittkonsolen har fått en färgskärm överst. Övriga reglage är snyggt formade och känslan i fingertoppen när man trycker på dem är betydligt bättre.
Framstolarna är bekväma att sitta i men fortfarande är sitsarna för korta. Flera tyska konkurrenter erbjuder stolar med en främre, utdragbar del av sitsen så att föraren och framsätes-passageraren kan ställa in stolen efter sig - detta alternativ saknas fortfarande i C-klass.
I övrigt är det inga problem att hitta en bra körställning och den nya ratten (AMG, tillval) är både greppvänlig och snygg att se på. Tyvärr också moderiktigt avfasad i nederkant, vilket ger klart sämre ergonomi. Både dumt och onödigt.

Bild 367229

Mycket nytt i kupén ger ett stort kvalitetssteg framåt. Snygg och greppriktig ratt, tyvärr moderiktigt fasad i underkant.


Motorprogrammet i C-klass är nytt och vi testade den helt nya 156-hästars 1,8-liters bensinmotorn som, kopplad till den sjuväxlade automaten, gav en mer vuxen och solid körkänsla. Den turboladdade maskinen är kraftfullt mustig över ett brett register samt har en bra gasrespons, vilken tyvärr slösas bort av en aning fördröjning hos växellådan.
Vi växlar med paddlarna bakom ratten, systemet fungerar utmärkt bra och tack vare ett fint och väl avstämt chassi med en exakt och snabb styrning blir körningen både avspänd och njutbar.
Nya C 180 är lätthanterad och känns mindre än vad måtten anger. Utrymmena är goda, sikten bra och chassit föredömligt

Bild 367230

Klicka för tekniska data.

med god karosskontroll och på tyskt manér lite hård fjädring. Men nya C-klass klarar den svåra balansgången att upplevas som sportig och komfortabel på samma gång.
Självklart har fokus legat på ekonomi och ekologi. Nya C 350 med ny V6-motor påstås vara upp till 31 procent snålare (6,8 l/100 km) och även de mindre bensinarna och dieslarna går snålare. C 220 CDI når ner till knappa halvlitern (4,4 l/100 km) vilket räcker till strax under miljöbilsgränsen.
Trötthetsvarnare, vingelvarnare, dödavinkelvarnare, alla moderna förarhjälpmedel finns att tillgå. Även om de kostar en bra slant, precis som övrig extrautrustning.
Själva basbilen, tjänstebilsutrustade C 180 BlueEfficiency, kostar från 292 900 kronor som sedan och 299.000 som kombi. Dieslarna börjar på 312.900 kronor, för C 200 CDI.

 

Mercedes C-klass har aldrig varit snyggare!
412
91