• Textstorlek A A
  • Hem
  • Nyheter
  • Video: Se och hör nya BMW M5

Video: Se och hör nya BMW M5

Senaste generationen av BMW:s supersedan är en av årets hetaste bilar. Nu finns det video också när nya M5 kör runt Ascari Race Resort i södra Spanien! Se alla bilder och faktauppgifter. Den kommer med manuell låda!

Vi visste sedan tidigare att V10-sugmotorn byts ut mot en dubbelturboladdad V8. Nu vet vi dessutom att nya M5, med internkod F10, får 560 hk vid 6.000 r/min och 680 newtonmeters vridmoment från 1.500 r/min. Föregångaren, M5 generation E60, hade 507 hk och 520 Nm. Motorn är känd från X5 M och X6 M sedan tidigare, men är modifierad av BMW:s M-avdelning.

Bild 354078

Här är den nu, efter många spekulationer och bilder på M5-konceptet. Fler faktauppgifter lär följa senare.


Fronten är full av aerodynamiska finesser och M5:an får fyra avgasutblås som tidigare, och en riktig diffusor. Utseendet skiljer sig inte mycket från BMW Concept M5. På 20-tumsfälgarna med dubbla ekrar sitter däck i dimensionen 265/35 fram och 295/30 bak. 0-100 km/h ska gå på 4,4 sekunder. 0-200 km/h tar 13 sekunder och förbrukningen minskas med 30 procent jämfört med förra generationen till 9,9 l/100 km, bland annat tack vare start/stopp-system och bromskraftåtervinning.

Bild 354079

Knappsamlingen vid växelspaken styr bland annat motorns mappning, antisladdsystemet och växlingsingreppet. 6-växlad manuell låda blir tillgänglig i USA.


Motorn är kopplad till en 7-växlad dubbelkopplingslåda kallad M-DKG. 6-växlad manuell låda blir tillval på den amerikanska marknaden, precis som i förra generationen M5. Igår tisdag publicerades spionbilder på amerikanska Motor Authority och Inside Line när nya M5:an testas i Los Angeles, och där syns den manuella växellådan tydligt. Enligt vissa rykten får nya M5 fyrhjulsdrift som tillval.

Uppdatering kl 19.44: BMW har nu släppt en officiell pressrelease och flera nya bilder. Flera nya faktauppgifter har tillkommit, däribland att toppfartsspärren som träder in vid 250 km/h kan tas bort med hjälp av M Driver's Package, och toppfarten blir då 305 km/h.

Vikt/effekt-förhållandet blir 3,3 kg/hk och aktiv M-differential blir standard. Motormappningen, den aktiva fjädringen (Dynamic Damper Control), antisladdsystemet (Dynamic Stability Control), den aktiva styrningen (M Servotronic), växellådans ingrepp (M Drivelogic) och head up-displayen kan alla ställas in i olika lägen för att passa föraren. Head up-display blir för övrigt standardutrustning, liksom adaptiva bi-xenonstrålkastare, växlingspaddlar, Merino-läderklädsel och 4-zons klimatanläggning.

Exteriört får BMW M5 stora luftintag fram, "M-gälar" på framskärmarna med blinkers, aerodynamisk diffusor bak och en spoiler på bakluckan. Nya BMW M5 står hos återförsäljarna i november, och kostar drygt 1.000.000 kronor. Den publika premiären blir på BMW:s M-festival den 23-26 juni.

• Läs hela BMW:s pressrelease med alla fakta här.

Bild 354080

Bild 354081

Bild 354082

Bild 354083

Bild 354084

Bild 354085

Bild 354086

Bild 354087

Bild 354088

Bild 354089

Bild 354090

Bild 354091

Bild 354092

Bild 354093

Bild 354094

Hellre nya M5:an än en Mercedes E 63 AMG!
1330
178

Det finns 54 kommentarer

Detta innehåll är skapat av auto motor & sports besökare

Alla kommentarer
  • #1 Re: Video: Se och hör nya BMW M5
    Peter Postat: 2011-06-15 09:50

    Om jag inte vore så fattig så vore detta min ultimata drömbil/Peter Gävle

  • #2 Re: Video: Se och hör nya BMW M5
    ZR1 Postat: 2011-06-15 09:52

    -Jaguar XFR tack! -Vad sadu? en BMW? nä tack....

  • #3 Re: Video: Se och hör nya BMW M5
    Argus Postat: 2011-06-15 10:05

    Ska vi gissa att Audi kommer med en pressrelease inom 24 timmar med något annat för att försöka kväva denna trivsamma BMW?

    On topic: Nice kärra! Dock ser inte motorrummet ut som något för "gör det självaren".. ;)

  • #4 Re: Video: Se och hör nya BMW M5
    Audi .. Postat: 2011-06-15 10:29

    Audi lär utannonsera en S6 inom kort, men S-modellerna når inte riktigt upp till M-modellerna, prestandamässigt.
    RS-modellerna brukar dröja ett tag ...

  • #5 Re: Video: Se och hör nya BMW M5
    tobbe Postat: 2011-06-15 11:06

    ...med dubbla ekrar. Borde vara minst fem :)

  • #6 Re: Video: Se och hör nya BMW M5
    BigJimbo Postat: 2011-06-15 11:30

    Måste bara säga att BMW bara gör fulare å fulare bilar dasignen är ju helt åt skogen.

    Godnatt BMW!!!

  • #7 Re: Video: Se och hör nya BMW M5
    Peter Postat: 2011-06-15 11:51

    Jag gillar verkligen BMW, även designen:-), men börjar det inte bli lite tråkigt. M modellerna väcker inte längre ha begär..... Känns som om det inte finns något direkt nytänk, bara mer hästar och extra allt.

  • #8 Re: Video: Se och hör nya BMW M5
    Kim Postat: 2011-06-15 13:02

    Var det inte lite därför dem skapade 1-serie M? Den tycker iaf jag väcker en ganska fet dos habegär. Det gör ju verkligen denna också, enda nackdelen är väl att den är totalt avlägsen att äga för mig med det priset...

  • #9 Re: Video: Se och hör nya BMW M5
    Ahmed Postat: 2011-06-15 13:10

    Nä usch vilken smaklös bil! Var är nytänket? Känns som bmw har fastnat i gammal design form. Den är alldeles för fyrkantig, inga snygga linjer, alldeles för klumpig, för smaklös helt enkelt.

  • #10 Re: Video: Se och hör nya BMW M5
    Svante Postat: 2011-06-15 13:33

    Precis som en M5 ska vara, snabb med diskret framtoning. Vill du ha en plastraket välj en Civic Type R eller nåt.

    Men..jag saknar en KERS variant som det rapporterats om tidigare, det hade varit en fin avkomma ifrån F1 världen med en "Boost" knapp på ratten som gav ca 50hk extra. Den extra vikten systemet medför borde inte vara så skadligt eftersom en M5 inte är en utpräglad bansmiskare som M3:an.

  • #11 Re: Video: Se och hör nya BMW M5
    Robin Johansson Postat: 2011-06-15 16:09

    Men varför får amerikanarna välja till manuell låda, men inte vi? Jag trodde inte ens dom Kunde växla manuellt?

    Någon som vet om den kommer i Touring?:)

  • #12 Re: Video: Se och hör nya BMW M5
    Nisse Postat: 2011-06-15 18:16

    Snacka om intetsägande!

    Nu har BMW verkligen kört fast!

    Varför kan inte BMW göra en linjeskön bil med prestanda?
    Det finns inte en enda BMW som är snygg att titta på, samt att den har bra prestanda!

  • #13 Re: Video: Se och hör nya BMW M5
    Mikael Kazjdan Postat: 2011-06-15 19:37

    F10 är väldigt lyckad designmässigt. Försäljnings siffrorna pekar starkt uppåt. Bara bilderna av nya M5:a får mig i extas! Helt fantastikt vacker och begärlig! Vilken bil!

  • #14 Re: Video: Se och hör nya BMW M5
    Lennart Postat: 2011-06-15 21:06

    Säger bara en sak grymt fin och till skillnad från många andra bilar så är 5-serien mycket linjeskön, en fröjd för ögat att stå och titta på linjespelet, finns så många tråkiga bilar som helt saknar linjer och bara ser ut som tvålkoppar och missfoster.

  • #15 Re: Video: Se och hör nya BMW M5
    fofo Postat: 2011-06-15 21:20

    Jag ser ingen skillnad på den och en vanlig 5 serie,juste juste större luft intag..jag saknar agrresivitetn i fronten,jag menar att man vill se att det här är m5 och en vanlig 5 serie. Längtar redan efter en brutal en RS desig mässigt och effekt,förresten,gamla rs6 gör 0-100 på 4,4sek. by by bmw

  • #16 Re: Video: Se och hör nya BMW M5
    Jonas Postat: 2011-06-15 21:50

    M som i Mums..... De enda som hindrar mig från att skaffa denna är BARA några buntar med pengar... ;o)

    Den är precis som en bil i denna klassen ska vara, diskret framtoning och en rova som räcker helt OK. :o)

  • #17 Re: Video: Se och hör nya BMW M5
    Nisse Postat: 2011-06-15 22:02

    Inte köper man en BMW för utseendet, den saken är säker!!!

  • #18 Re: Video: Se och hör nya BMW M5
    Stefan Postat: 2011-06-15 22:05

    Ser billig och gammal ut framifrån. Vem vill ha manuell låda på 2000 talet?! Ärtrör till avgasrör är inte sexigt...

  • #19 Re: Video: Se och hör nya BMW M5
    Mike Postat: 2011-06-15 22:06

    Brist på nytänk? Hur kan du ha en sådan åsikt om något så sexigt?!

  • #20 Re: Video: Se och hör nya BMW M5
    Johan Postat: 2011-06-16 00:56

    Den ser likadan ut som en vanlig Femma med M-sportpaket som har funnits länge (förutom nördarna med sina förstoringsglas). Det nya är de tekniska data, utseendet har varit fastställt hur länge som helst, ändå säger alla wow...

  • #21 Re: Video: Se och hör nya BMW M5
    D.Ahler Postat: 2011-06-16 07:35

    ...att läsa de första testerna. Turbo i en M-bil (då räknar jag inte bastarden X6 M) skall bli spännande att läsa om. För övrigt följer den samma väg designmässigt som alla M5-or gjort. En M5 skall inte vara ett eldsprutande monster utseendemässigt. Däremot körmässigt. Känns helrätt så länge.

  • #22 Re: Video: Se och hör nya BMW M5
    Kim Postat: 2011-06-16 07:42

    Vadå by by BMW? RS6:an har ju 0-100 til på 4,5 sedan och 4,6 kombi. M5:an gör det ju på 4,4. Missar du något?

  • #23 Re: Video: Se och hör nya BMW M5
    Robban Postat: 2011-06-16 08:59

    Är det nån som köper att en sådan massiv motoruppgradering vs X6M bara skulle ge 5hk? T.ex. är ju laddluftkylarna dubbla storleken! Jag gissar på minst 450kW!

  • #24 Re: Video: Se och hör nya BMW M5
    Mackan Postat: 2011-06-16 10:09

    Vill de Nya M5 Köras av Jeremy Clarkson:D

    Han kommer att såga bilen... så sjukt mycket men till slut kommer den att vara den bästa bilen han kört! :D Som vanligt!

    Nya M5 är vacker, fin, snygg, stark... kanske inte världens sexigaste men lite sexig :)

    Köregenskaperna? kan man förvänta sig något annat än astonishing?

  • #25 Re: Video: Se och hör nya BMW M5
    Erik Postat: 2011-06-16 12:59

    man måste tydligen ha riktigt dålig smak om man skall köra bmw nuförtiden...eller ännu hellre blind...

  • #26 Re: Video: Se och hör nya BMW M5
    hmmm Postat: 2011-06-16 14:08

    Men visst är det förre Mercedes Benz AMG chefen som är chef för M modellerna nu på BMW...

  • #27 Re: Video: Se och hör nya BMW M5
    Stoffe Postat: 2011-06-16 14:56

    Ha ha, vad gäller nytänk är det ingen annan tillverkare som kommit längre än BMW M, samtliga andra tillverkare har tagit efter. BMW var först som alltid. Perfekt för de som vill ha en diskretare framtoning och samtidigt utrymme, de som vill synas kan köpa sig något vräkigt som i alla lägen lyser i ögonen på andra. 5 serien är dessutom i mina ögon en mycket snygg bil både ut- och invändigt och fortfarande med utrymme, praktiskt.

  • #28 Re: Video: Se och hör nya BMW M5
    Stank Postat: 2011-06-16 22:50

    Man märker direkt när det handlar om BMW! Troligtvis världens bästa biltillverkare svårt för många att vilja inse och sniff sniff vad svenska avundsjukan stinker om en del här inne!
    BMW kommer högst bland biltillverkarna i Reputation Institutes rankning av de företag som har bäst rykte bland konsumenterna i 15 länder.

    Tyska BMW kniper en fjärdeplats totalt efter de amerikanska bolagen Google, Apple och Disney.

    http://www.e24.se/pengar/bil-och-bat/bmw-basta-biltillverkaren_2861452.e24

  • #29 Re: Video: Se och hör nya BMW M5
    jag Postat: 2011-06-17 06:28

    Eller så är det så att det helt enkelt är tvärtom och att det är du som har dålig smak, vad har du för bil Erik? Du grinar och gråter varje gång BMW kommer på tal här.

  • #30 Re: Video: Se och hör nya BMW M5
    Jens Postat: 2011-06-18 08:56

    Jag tycker nya 5-serien och denna toppmodell i serien är otroligt snygga, M5 skapar ett ha begär! Snygg färg! Är det den gamla coola Estoril blåa?

    Otroligt vad många klagar och gnäller! Klart att intressant kritik är bra men jag tycker vissa häver ur sig skitkommentarer utan igentlig mening och med resultatet dålig stämmning. De flesta motsvarande anglosaxiska bilsighterna har en mycket bättre stämmning i kommentarfälten/forumen.

    Om jag inte gillar designen på låt oss säga &-serie GT så struntar jag i att skriva typ: Fy f-an vilken efterbilen design, gillar man den så är man nog blind osv. Så diskuterade jag och mina poolare för 15 år sedan när ämnet var moppar...

    Dessutom ett ständigt mantara om omodernt utseende och gammal design när det gäller alla nya bilar.

    Snygga tjejer har sett likadana ut i tusentals år så vitt jag vet och jag tröttnar aldrig på att se på dem!

  • #31 Re: Video: Se och hör nya BMW M5
    Erra Postat: 2011-06-19 09:31

    Bilen ser väldigt vackert ut och färgen är helt rätt, man saknade den estorilblåa färgen. Dock är jag besviken på effekten! Menar att BMW har redan en V8 med 555hk en uppdate med 5hk är inget att skryta med, tycker jag.
    Effekten borde landa på ca 620-650hk med när man har RS och AMG bilar som konkurenter.
    Undrar hur många som kommer att optimera mjukvaran i den nya M5´an ?

  • #32 Re: Video: Se och hör nya BMW M5
    LS Postat: 2011-06-20 11:31

    Nästa Lamborghini Gallardo ersättaren Cabrera sägs ha den nya V8:an med antingen turbo eller kompressor teknik i sig. I dessa elbilstider gäller det att minska på konsumtionen förmodar jag!? 600 SAE hästkrafter kommer den att ge tydligen enligt ett internt PM som läckt ut.

    LS

  • #33 Re: Video: Se och hör nya BMW M5
    roger Postat: 2011-06-20 13:12

    Till och med Jeremy Clarksson, kungen av POWWWWEEEEEER, har skrivit att bilar över 600hp är farliga. Och även om man har anti-allt så kan man aldrig utyttja det. Eftersom den iallafall i grunden är bakhjulsdriven så är en sådan effekt helt meningslös. Det är ingen exotisk supersportbil, det är en familjesedan med en jävligt stor motor. Och då måste den vara hanterbar på annat än inhängnat område. Framförallt så vill nog ägarna känna att de kan pressa bilen lite. Vill minnas ett test Top Gear gjorde med nån stor Merca (AMG E eller S?) där det redan runt 500 häst var vanskligt. De körde på hösten och minsta gaspådrag fick antispinnen att blinka som ett flipperspel.

    Hellre en bil som är körbar än en massa skrythästkrafter som ändå aldrig går att utnyttja.

  • #34 Re: Video: Se och hör nya BMW M5
    Moore Postat: 2011-06-20 22:04

    men snälla nån, presentera en 3-serie på detta viset, man kan ju få för sig att det är en 7-serie eller 5-serie, man ser ju ingen skillnad på bmw-modellerna, dom är ju dessutom klart fulast på marknaden och alla likar varandra så till den milda grad att bmw designers nog bara skalar lite i kopieringsmaskinen för att ta fram en ny modell, fy bubblan va dåligt, gör om! gör rätt!

  • #35 Re: Video: Se och hör nya BMW M5
    roger Postat: 2011-06-21 00:14

    Det ÄR en M5..? Var ser du en 3-serie?

  • #36 Re: Video: Se och hör nya BMW M5
    Nicke Postat: 2011-06-21 21:51

    M5 är marginellt snabbare än 760i till 100km/h men har sämre komfort. Varför byta?

  • #37 Re: Video: Se och hör nya BMW M5
    Pelle Postat: 2011-06-22 13:56

    ...med 2 sekunder motorljud och 57 sekunder trummor och synt...

  • #38 Re: Video: Se och hör nya BMW M5
    Daniel Postat: 2011-06-22 14:31

    Ersättaren till Lambo Gallardo kommer INTE ha en V8 från BMW...var det de du menade?? Den kommer nog inte ha en V8:a överhuvudtaget.
    För att optimera ljudet rätt är en volym på runt 5liter till en V10:a rätt lagom. 600HK stämmer nog men ingen turbo...precis som Ferrari.

  • #39 Re: Video: Se och hör nya BMW M5
    benjamin Postat: 2011-06-22 14:35

    är ingen bmw-lover men den här bilen är diskret och elegant. ingen bondeprydd bil som skriker efter uppmärksamhet. snyggt jobbat designmässigt bmw. vad gäller prestandan så är köregenskaperna mkt fina gissar jag men fartresurserna kommer nog inte vara dem bästa då audi kommer ha 580 hk i sin nya V8 som släpps i RS6-an. därutöver är den nya generationens A6 i aluminium till stora delar vilket bådar bättre fart i den quattroförsedda kärran från Ingolstadt.

  • #40 Re: Video: Se och hör nya BMW M5
    Niklas Postat: 2011-06-22 14:37

    Dags att göra hål i madrassen och övertyga sambon om att VI *jag* behöver en sån bil ;)

  • #41 Re: Video: Se och hör nya BMW M5
    sparc Postat: 2011-06-22 15:42

    Vill ha! Dregel.... :)>~~~~

  • #42 Re: Video: Se och hör nya BMW M5
    zeke Postat: 2011-06-22 16:11

    För att utveckla Rogers kommentar så är det helt klart att BMWs M och Mercedes AMG modeller närmar sig taket för vad bakhjulsdriften fixar (läs TopGear test) i form av grepp och körbarhet. Här har Audi ett klart övertag som konsekvent satsat på Quattro för S/RS-modellerna. Genom att lägga nya RS6 på 600hk+, vilket jag hoppas och tror att dom gör, kanske i en RS6+ variant, så kommer Audi att sätta både BMW och Mercedes på plats i denna klassen, vad gäller prestanda i kombination med körbarhet. Det tar minst 5 år till innan nästa M5 och AMG modell kan lanseras, då säkerligen med 4-hjulsdrift. Ännu ett exempel på Audi försprång i teknologivalen.

  • #43 Re: Video: Se och hör nya BMW M5
    Jet Postat: 2011-06-22 17:06

    Om man hade vunnit en rejäl hacka så hade det inte varit någon tvekan på att beställa en sådan här, någon som vet om den kommer som touring med? En grymmare familjevagn hittar man inte, imponerande förbrukning med 9,9/100km v8 dubbel turbo 560hk!! Audi har inget försprång dom kommer ju alltid efter Bmw med sina nya modeller så då får ju dom lite chans att skrämma upp sin yttligare, Men hur kul är det att ändå får se ett VW emblem i rutorna och påminnas om att det är lyxigare folkvagn man åker i ändå.

  • #44 Re: Video: Se och hör nya BMW M5
    Göran Postat: 2011-06-22 19:17

    O så blandar du in en Volkswagen hit? Men förklara Audis övertag då den inte klarar av en BMW suv på banan?

    Jo, bilen är bakhjulsdriven pga tradition, "tradition" är nått din "Audi" inte har.

  • #45 Re: Video: Se och hör nya BMW M5
    Mathias Postat: 2011-06-22 20:02

    Den nuvarande 5-serien är en klockren bil! Ett M gör att ha-begäret når nya höjder.

    Tippar på att denna stora lyxsedan inte bara är ursnabb utan också underhållande att köra! Där ligger Audi i lä och har alltid så gjort.

  • #46 Re: Video: Se och hör nya BMW M5
    JohanL Postat: 2011-06-22 22:38

    Nu har jag inte så mycket pengar, men OM jag hade haft 1 miljon kronor att handla bil för, så hade det definitivt inte blivit en M5. Inte en C63 eller RS6 heller iofs, så jag tycker nog att priset på dessa bilar inte riktigt är befogat. Lägger man (iaf jag) 1 miljon på en bil, så tycker jag att det skulle vara kul om det syntes. Visst har sleepers sin charm, men då är det roligare att göra det själv tycker jag. Hade någon gett mig nycklarna till en M5 hade jag givetvis blivit överlycklig, för det är med största sannolikhet en alldeles överjävlig bil, men mina slantar hade hamnat hos någon annan biltillverkare. Varför inte en XKR? Otroligt vacker och med prestanda som matchar. En Granturismo S kanske? Visserligen lite dyrare, men BMWn lär inte stanna på 1 miljon blankt när man kryssat i extrautrustningslistan och OJ vilken bil Maseratin är!! Att tyskarna är mer praktiska är ett ganska dåligt argument, visst, två dörrar till och kanske lite bättre baksäte, men de som köper en M5, E63, RS6 som RIKTIG familjebil lär vara väldigt lätträknade. Långt inlägg. Kontentan är att den är för tråkig helt enkelt

  • #47 Re: Video: Se och hör nya BMW M5
    Klarsyn Postat: 2011-06-23 08:27

    Vilket djävla oljud!
    Om priset för att accelerera 0 - 200 på 13 sekunder skall vara detta oherrans oljud så föredrar jag acceleration 0 - 200 på 17,5 sekunder tillsammans med god både ljudkomfort och övrig komfort i min Lexus GS 450h.

  • #48 Re: Video: Se och hör nya BMW M5
    Thommy Postat: 2011-06-23 08:45

    Det är svenigt att köra en BMW. Mer exklusivt är en Mercedes.

  • #49 Re: Video: Se och hör nya BMW M5
    Stefan Postat: 2011-06-23 09:58

    Jämför ljudet med den här;

    http://www.youtube.com/watch?v=-EbdUwmC6nE

  • #50 Re: Video: Se och hör nya BMW M5
    zeke Postat: 2011-06-23 11:42

    Det är intressant att se översittarfasonerna hos BMW talibanerna. Som tur är för BMW så känner dom sig stressade av Audis framgångar både hos kunderna och i motorpressen, och därmed försöker lansera konkurrenskraftiga produkter. För er som kan läsa de tyska bilsiterna så är det ingen tvekan om vilka märken som dominerar i klassen....

  • #51 Re: Video: Se och hör nya BMW M5
    Jet Postat: 2011-06-23 22:22

    Visst slåss BMW Audi och MB om vilka som gör de bästa bilaran och kampen är rätt tät och BMW hade fått passa sig mer om Audi börjat bygga bakhjulsdrivna bilar. Alla tre bygger bilar i värlsklass och det är bara att välja vilket man själv gillar mest av de tre om man vill åka tyska riktiga bilar.

  • #52 Re: Video: Se och hör nya BMW M5
    Nisse977 Postat: 2011-06-23 22:29

    Ang effekt så tycker jag verkligen inte 560hk på en sån tung bil är för mycket. Jag provkörde gamla M5 med V10 och 507hk, och tyckte väl lite -Jaha? Om prestandan... Visst går den bra, men det känns inte så mycket. Hade jag fått hjulspinn så fort jag nuddar gasen, ja då har jag effekt i överkant, får jag inte det finns det rum för mer. Jag tror tex inte det är många standardbilar som orkar spinna loss på hög växel oavsett varvtal på torr asfalt även om det bara är bakhjulsdrift.

    Allt beror som sagt på vad man relaterar till.
    Har själv en 1250kg bil med 600hk och 800Nm. Det är nära 1hk per 2kg. Den går ganska bra. Har ingen antispinn, antisladd eller ens ABS på den. Den går fint att köra med, men är naturligtvis "farlig" i fel/ovana händer.
    Om vi säger att en M5 väger 1900kg, så måste den ha lite drygt 900hk för att få samma vikt/effekt föhållande.

    Tycker inte man kan säga att en bil är okörbar bara för att den har mycket effekt. Det blir svårare, JA, men man måste inte trycka på fullt i alla situationer och hoppas att bilen ska reda ut resultatet av det.

    Se till exempel på en motorcykel. Inte fan gasar man fullt helatiden med en sådan.

    Gasen är ju faktiskt inte en av och på knapp utan något man doserar effekten med. :)

  • #53 Re: Video: Se och hör nya BMW M5
    Stefan Postat: 2011-06-24 00:13

    nisse977;

    Jo men det här är ingen hottad Volvo 850. Den här har väghållning....

  • #54 Re: Video: Se och hör nya BMW M5
    Jet Postat: 2011-06-24 08:37

    Just därför har man inte framhjulsdrift och en jäkla massa hästar som spinner bort så fort du nuddar gasen, hade en gång en trimmad volvo 850 som försökte köra i från min BMW 540, jag satt lugnt och stadigt i min otrimmade 540 efter och ynglingen framför i 850in såg ut att ha fullt upp att klara ut att hålla den där trimmade framhjulsdivna skiten på vägen. Körde om han sen när han fått kurs på den.