• Textstorlek A A
  • Hem
  • Nyheter
  • FILM: Provkörning av Pagani...

FILM: Provkörning av Pagani Huayra

Multimiljonären Harry Metcalfe har varit på Sardinien och kört nya Pagani Huayra. "Inspirationen kommer från ett flygplan som lyfter" är kanske inte så sexigt men Pagani gör sin egen grej. Kolla själv!


Chefredaktören för Evo, och tillika
miljonären, Harry Metcalfe har fått åka till Sardinien och köra nya Huayra. Kanske är det för att han är tidigare ägare till en Zonda F, kanske är det för att han är chef för ett av världens mest inflytelserika bilmagasin. Oavsett så bjuder han oss på en liten försmak av vad som komma skall när Pagani släpper lös sin nya best med en dubbelturbo AMG-V12 på sex liter och över 700 hästar bakom ryggen på föraren. Det svårutalade namnet, som mest låter som om gårdagens pizza är på väg upp igen, kommer från det uråldriga inkaspråket Quechua och betyder vind. 

Just nu genomgår fem olika Huayra långdistanstester för att klara de amerikanska kraven på 100.000 mil innan de godkänns för försäljning i det stora landet i väst. Förvänta dig handsmitt krom, kolfiber och exotisk läder i mängder du inte trodde var möjligt, samt nya aerodynamiklösningar som för tankarna till Top Gun. Och med tanke på hur bilen låter så är namnet ganska passande. 

Pagani Huayra hamnar överst på min lista över vill-ha-bilar just nu!
95
135

Det finns 10 kommentarer

Detta innehåll är skapat av auto motor & sports besökare

Alla kommentarer
  • #1 Re: FILM: Provkörning av Pagani Huayra
    Anders F Postat: 2011-07-24 11:11

    Bilen är rasande vacker och visst lite coolt med ljudet, men efter ett tag vem vill åka runt i en bil som faktiskt också låter som en dammsugare? Borde gå att reglera insugsljudet så att man kunde välja hur mycket man vill höra från gång till annan.

  • #2 Re: FILM: Provkörning av Pagani Huayra
    Will? Postat: 2011-07-24 13:43

    Var det inte en v12 i denna bilen?

  • #3 Re: FILM: Provkörning av Pagani Huayra
    Motoristen Postat: 2011-07-24 15:25

    Will

    saker ändras, vilket framgår i artikeln.

    Pagani har även flertalet OLIKA modeller vet du....

  • #4 Re: FILM: Provkörning av Pagani Huayra
    Gäst Postat: 2011-07-24 15:26

    För all del, de flesta superbilar ser likadana ut och låter likadant så när någon kommer med något nytt så är det efterlängtat, men vingar och spoilers som ändrar sig själva är ju ingen nyhet, det är snarare designen som får dem att se ut som en nyhet, en slags synvilla.
    Den vänstra vingen bak verkar dessutom fungera dåligt, tveksam kvalitet tydligen.

    Och så är det så tröttsamt med att alla superbilstillverkare ska försöka kopiera Bugatti i femtielva olika versioner.
    En supermodärn bil med 30-talsinredning ser enbart fjantigt ut.
    Gör en toppmodärn bil både på insidan och utsidan.
    Finns det ingen som vågar eller kan det?

  • #5 Re: FILM: Provkörning av Pagani Huayra
    Will? Postat: 2011-07-24 19:04

    Motoristen

    kollade upp det på Paganis hemsida, i beskrivningen står det engine Mercedes-AMG M158 V12 twin-Turbo. Så antagligen har Pagani själva fel eller så skrev AMS fel! :)

  • #6 Re: FILM: Provkörning av Pagani Huayra
    Frank Postat: 2011-07-24 20:17

    Till Gäst,

    det finns en superbilstillverkare som gör en bil som ser "toppmodern" ut på både ut- och insida. Det är en svensk tillverkare dessutom. Ta en titt på Koenigsegg http://www.automotorsport.se/artiklar/nyheter/20100227/officiell-nya-koenigsegg-agera. Sen kan man väl knappast kalla Ferrari 458 Italia för konservativ heller.

    Man kan väl säga att smaken är som baken. Som tur är gillar inte alla likadana bilar...

  • #7 Re: FILM: Provkörning av Pagani Huayra
    Danni Postat: 2011-07-24 23:31

    Den här bilen är fantastiskt ful både på utsidan och insidan. Och ljudet, i alla fall i den här videon som förvisso har riktigt dålig ljudkvalitet, var knappast upphetsande. Men helvete vad den verkar röra på sig!

  • #8 Re: FILM: Provkörning av Pagani Huayra
    Jens Trulsson (ams) Postat: 2011-07-25 10:32

    Ams har så klart fel. Motorn är en sexliters V12 med twin turbo. Ledsen för förvirringen.

  • #9 Re: FILM: Provkörning av Pagani Huayra
    Vespa mandarinia Postat: 2011-07-25 23:40

    Trevlig motor - ett frustande väsen.
    Men Mister Pagani borde öva sin engelska - eeh, the sospension, eeh...

  • #10 Re: FILM: Provkörning av Pagani Huayra
    Rätt jävla sur. Postat: 2011-08-14 10:37

    Fan vad det ska klagas? Har ni suttit i en, känt på det där lädret.. Lyssnat på motorn ordentligt.. Nej. Sluta klaga.