• Textstorlek A A
  • Hem
  • Nyheter
  • Här är årets bästa dragbilar

Här är årets bästa dragbilar

Brittiska Caravan Club har utsett årets bästa dragbilar. Det blev storslam för Volkswagenkoncernen, men även Volvo finns med på prispallen.


För 29:e året i rad har den brittiska
Caravan Club utsett årets dragbil. Bilarna har testats av elva husvagnsexperter på Millbrookbanan strax norr om London. F1-föraren Johnny Herbert deltog som specialinbjuden gäst för att dela ut priserna i respektive kategori.

Volkswagen Jetta Sport 2.0 TDI DSG tog hem titeln årets dragbil och vann även i sin prisklass, under 280.000 kronor. Juryn berömde Jettans stabilitet, acceleration och DSG-låda. "Speciellt mycket beröm ger vi till fantastiska Volkswagen Jetta", säger Caravan Clubs ordförande Grenville Chamberlain. "Det är en verkligen en bra bil och det har visat sig gång på gång under testerna."

De 30 bilarna som ställde upp i tävlingen har nu blivit fyra: Volkswagen Touareg, Volvo V60, Skoda Superb och Volkswagen Jetta.

I nästa prisklass, 280.000–360.000 kronor, vann Skoda Superb för andra året i rad. Bilen som testats var en Superb Combi Elegance 2.0 TDI med DSG-låda. "Att vinna en gång är en stor framgång, men att göra det igen är ett bevis på den enastående teknik och kvalitet som Skoda har", säger Robert Hazelwood, Skodas marknadschef i Storbritannien.

Volkswagenkoncernen tog hem vinsten även i högsta prisklassen, över 360.000 kronor, i form av Touareg Escape 3.0 V6 TDI som juryn ansåg var en "i princip ultimat dragbil". Touaregen vann även klassen med fyrhjulsdrivna bilar som väger över 1.800 kilo.

I klassen för 4WD-bilar med en tjänstevikt på under 1.800 kilo tog Volvo V60 D5 AWD i Ocean Race-utförande hem vinsten. Enligt juryn bjuder bilen på fina köregenskaper, bra stabilitet och stark motor. Start i backe gick riktigt bra, och juryn berömde även den läckra interiören och de "slanka exteriörlinjerna".

Volkswagen Jetta vann både sin prisklass och hela tävlingen överlag. Testbilen hade 2.0 TDI-motorn och DSG-låda.

Så går testerna till

30 bilar valdes ut och delades in i tre prisklasser. De fyrhjulsdrivna bilarna delades in i två kategorier: tjänstevikt över eller under 1.800 kilo. Testförarna tittar exempelvis på acceleration, bromsning, start i backe samt hur bra bilen klarar "vardagligt campingliv".

Jag åker gärna på husvagnssemester.
149
385

Det finns 20 kommentarer

Detta innehåll är skapat av auto motor & sports besökare

Alla kommentarer
  • #1 Re: Här är årets bästa dragbilar
    Argus Postat: 2011-09-29 16:07

    Då väntar vi bara på att Topgear gör sin version där de tar en Tank och ser efter vilken husvagns som är lättast att mosa.. 8)

  • #2 Re: Här är årets bästa dragbilar
    Wille Postat: 2011-09-29 20:16

    Så Passaten dög inte....???

  • #3 Re: Här är årets bästa dragbilar
    hakannil@gmail.com Postat: 2011-09-29 21:25

    Öhh, en dragbilstest, utan Subaru...

  • #4 Re: Här är årets bästa dragbilar
    filip Postat: 2011-09-29 22:42

    ahmm... Annledning att man inte tog mer subaru är att de knappt får dra nånting t.ex. Legacy diesel 1700 kg MED MANUEL LÅDA!!!!!!

  • #5 Re: Här är årets bästa dragbilar
    Cittra Postat: 2011-09-30 09:26

    Har dragit med de flesta bilmodeller i yrket och säger bara Citroen C5! Den fjädringen slår allt, speciellt med tungt släp, hästfinka eller husvagn.

  • #6 Re: Här är årets bästa dragbilar
    aa Postat: 2011-09-30 09:57

    Ett stort skämt att en framhjulsdriven är en bra dragbil. Ska man hänga något rejält efter bilen, så är det endast bakhjulsdrivna eller fyrhjulsdrivna som gäller. Det vet väl alla, som har kunskaper i området.

  • #7 Re: Här är årets bästa dragbilar
    Roland Postat: 2011-09-30 10:46

    Den här organisationen är ett skämt. Vissa märken har de kört varenda motoralternativ av samma modell men andra har de bara testa några få modeller av, se Audi och SAAB.

  • #8 Re: Här är årets bästa dragbilar
    Roland Postat: 2011-09-30 10:51

    Skulle inte 1700 kg räcka då, filip? Mitsubishi Outlander 2.4 med automat 1500 kg. Medelvikt på husvagnar idag ligger mellan 1200 - 1400 kg så 1700 kg är en bra dragvikt. Villavagnar får man inte dra på vägarna.

  • #9 Re: Här är årets bästa dragbilar
    Roy på Macken Postat: 2011-09-30 12:17

    Intressant att bilar med DSG-låda vann. Efter allt man läst om hur mycket problem det är med dessa lådor... Men driftsäkerheten hann kanske inte bedömas i detta test... ;-)

    Vore intressant med ett test vilken typ av automat som funkar bäst när man drar husvagn! Finns ju märken som har flera olika typer, så bilmärke kvittar. Personligen skulle jag tro att en dubbelkopplingslåda skulle bränna koppling vid precisionsbackning, start i backe, men jag kanske har fel? Den sägs ju även kunna rycka vid t.ex. P-manövrer. Låter ej bra.. CVT kontra traditionell momentomvandlarlåda? Nån med erfarenhet av detta? Eftersom jag ska köpa bil med aut och drar vagn vore det kul höra personliga erfarenheter!

  • #10 Re: Här är årets bästa dragbilar
    McTar Postat: 2011-09-30 12:42

    Roy: Diesel, momentomvandlare och 4wd - gärna konstant. Med denna kombination plockar man upp det mest i båtväg dessutom. Blir alltså Subaru eller Audi.

  • #11 Re: Här är årets bästa dragbilar
    Uffe Postat: 2011-09-30 12:45

    Husvagn....Bara för sossar.

  • #12 Re: Här är årets bästa dragbilar
    Re: Roy på Macken Postat: 2011-09-30 12:47

    Intressant fråga som jag också har tänkt på. DSG kan, som du säger, få problem vid hård precisionskörning - tänker speciellt på ett test där Skoda Yetis DSG-låda sa ifrån vid terrängkörning.

    Bättre är kanske konventionell automatlåda med momentomvandlare och extra växellådskylare?

    CVT/steglös växellåda? Någon som vet?

  • #13 Re: Här är årets bästa dragbilar
    Tott Postat: 2011-09-30 14:13

    Det var inte så konstigt att vW och Skoda vann, det fans nästan inga andra märken med i testen
    Mycket märklig tävling måste jag säga

  • #14 Re: Här är årets bästa dragbilar
    Roy på Macken Postat: 2011-09-30 18:01

    Tack "McTar" och "Re(-mig)" för svar! Ja, diesel, momentomvandlare o 4wd låter som en bra kombination! =) Men sen hänger jag inte med... Subaru - har dom aut till D? Och till bensin har dom väl en CVT-aut... Men den kanske fungerar bra? Steglöst variabel transmission låter ju, på pappret i alla fall, som det skulle funka bra! Audi - har inte dom antingen Multitronic=CVT eller S-tronic=DSG? Eller finns även momentomvandlar aut? Vad heter i så fall den? Du verkar ha goda erfarenheter, "McTar", av dessa båda märken i alla fall! Tack för tipsen!

    Ja, finns det nån med erfarenhet av CVT-lådor o husvagnsdragning? Hur funkar dom? Är momentomvandlare o extra kylare bäst?

  • #15 Re: Här är årets bästa dragbilar
    Tolve Postat: 2011-09-30 23:15

    Roy: tiptronic finns i VW koncernen. Touaregen har den för den tål mer vrid, exv 850nm i V8:an.. Samma låda i v6:an. Audi S-tronic ska tydligen tåla lite mer än vw:s dsg men det verkar ligga på Max 500 nm...

  • #16 Re: Här är årets bästa dragbilar
    Hogg Postat: 2011-10-01 11:41

    Vann inte Kia Rio med nån sur trecylindrig diesel en kategori för några år sedan?

    Säger väl allt. Juryn har säkert en medelålder norr om 60.

  • #17 Re: Här är årets bästa dragbilar
    Roy på Macken Postat: 2011-10-02 21:38

    Tolve: OK - Tack för upplysningen!

  • #18 Re: Här är årets bästa dragbilar
    Haze Postat: 2011-10-04 22:45

    Är inte direkt husvagnsintresserad men om man nu ska ha husvagn så förstår jag inte varför inte alla väljer en bil med nivåreglering bak. Man ser alla ekipage som släpar häcken längs vägarna inklusive den s.k. testvinnaren Jetta på ovan.

    Med tanke på VW dominansen så undrar jag vilken profil juryn har. Säkert inte helt långt ifrån dom vi såg i somras då mina fördomar om folk som campar delvis besannades efter att ha lånat en husbil och bott runt på några ställen. Grill, träningsoverall och sprit/öl. Stackars barn.

  • #19 Re: Här är årets bästa dragbilar
    Busbosse Postat: 2011-10-05 17:08

    Ni snackar! Det finns en enda bil värd att kallas dragbil: Jeep!

  • #20 Re: Här är årets bästa dragbilar
    Zubac Postat: 2011-10-17 14:40

    Nog finns det bara ett märke som har dom bästa dragbilarna och det är Citroën.Gamla CX och sen XM och idag C5 fast C6 skulle sitta fint..allt annat är bara blaha..blahar