• Textstorlek A A
  • Hem
  • Nyheter
  • Saab lämnar in begäran om...

Saab lämnar in begäran om konkurs

Klockan 09.15 lämnade Saab Automobile in en ansökan till tingsrätten i Vänersborg om konkurs. Saabs företagsledning arrangerade en presskonferens under eftermiddagen där vd Victor Muller riktade skarp kritik mot EIB och rekonstruktör Guy Lofalk.

Saab Spyker SWAN logo

Spyker köpte Saab för två år sedan och bytte sedan namn till Swedish Automobile N.V. Pengarna räckte fram till april i år då flera leverantörer valde att att sluta leverera komponenter om man inte fick betalt för gamla skulder.

Saab Automobile har själva valt att avsluta försöken till rekonstruktion när man idag måndag, 19 december, lämnar in sin ansökan om konkurs till tingsrätten i Vänersborg. Konkursansökan omfattar förutom Saab Automobile också dotterbolagen Saab Automobile Tools och Saab Powertrain.

De fackliga företrädarna ska ha möte med företagsledningen under dagen och i ett uttalande till lokaltidningen TTELA.se säger Saabs vd Victor Muller att man ska ha en presskonferens senare under måndagen, efter att tingsrätten fattat sitt beslut. Personalen rings in av arbetsledarna för att medverka vid ett informationsmöte som hålls klockan 14.00. Företagsledningen håller sedan sin presskonferens klockan 14:45.

Presskonferensen om Saab med Victor Muller återges i en annan artikel, klicka på länken för att hoppa dit.

Regeringen håller också presskonferens i eftermiddag, klocka 16.00, och den företräds av näringsminister Annie Lööf och arbetsmarknadsminister Hillevi Engström. Presskonferensen sänds på hemsidan www.regeringen.se. Filmen från presskonferensen går även att se i efterhand.

Enligt TTELA.se tog Victor Muller beslutet om konkurs efter GM:s nej till det senaste förslaget för en fortsatt rekonstruktion med Youngman som finansiär. Efter GM:s besked under lördagen bestämde sig Youngman för att inte ge Saab de pengar som behövs för att betala ut personalens novemberlön och därefter fanns inga andra möjligheter än en konkurs. "Fördelen" med en konkurs är att den statliga lönegarantin nu faller ut, vilket borde innebära att personalen hinner få sin lön innan julledigheten.

Vi återkommer med mer information senare under dagen. Nyheterna P4 Väst har samlat de första kommentarerna från Saabs personal och berörda personer på sin hemsida, där man även kan lyssna på intervjuerna (klicka på länken för att hoppa dit i nytt fönster).

Regeringen www.regeringen.se presskonferens

Regeringen håller sin presskonferens klockan 16.00 (klicka på bilden för att länka dit). Har möjligen Annie Lööf ett räddningspaket till Trollhättan, som nu riskerar att gå från 11 till 20 procent arbetslösa?

PRESSRELEASE SWAN

Zeewolde, The Netherlands, 19 December 2011 – Swedish Automobile N.V. (Swan) announces that Saab Automobile AB (Saab Automobile), Saab Automobile Tools AB and Saab Powertrain AB filed for bankruptcy with the District Court in Vänersborg, Sweden this morning.

After having received the recent position of GM on the contemplated transaction with Saab Automobile, Youngman informed Saab Automobile that the funding to continue and complete the reorganization of Saab Automobile could not be concluded. The Board of Saab Automobile subsequently decided that the company without further funding will be insolvent and that filing bankruptcy is in the best interests of its creditors. It is expected that the Court will approve of the filing and appoint receivers for Saab Automobile very shortly.

Swan does not expect to realize any value from its shares in Saab Automobile and will write off its interest in Saab Automobile completely.

Ser dystert ut, men Victor Muller hittar säkert på en lösning.
146
277

Det finns 76 kommentarer

Detta innehåll är skapat av auto motor & sports besökare

Alla kommentarer
  • #1 Re: Saab lämnar in begäran om konkurs
    Erik Postat: 2011-12-19 09:55

    Hoppas ni vidriga saabhatare är nöjda och glada nu för alla tusentals som påverkas av detta.

  • #2 Re: Saab lämnar in begäran om konkurs
    nja Postat: 2011-12-19 09:58

    Lite väl hårt Erik, det är väl ingen som är SAAB`hatare här? Vi är alla bilälskare!

  • #3 Re: Saab lämnar in begäran om konkurs
    Grattis.. Postat: 2011-12-19 10:06

    ...alla antiSaab lobbyister..
    Ni fick rätt..

    När jag växte upp visste man att det var kvaliet i grejer som det stod Made in sweden i.
    Det var stolthet det..

  • #4 Re: Saab lämnar in begäran om konkurs
    V4 Postat: 2011-12-19 10:13

    Hade det GM, GovernmentMotors, som finns idag funnits om inte amerikanska staten kraftfullt intervenerat?

    Varför intervenerade USA och hade GM utan denna intervenering kunnat ha synpunkter på SAAB idag?


    lite citat
    The U.S. Treasury financed a new company to purchase the operating assets of the old GM company in bankruptcy proceedings in the ''pre-packaged'' Chapter 11 reorganization in July 2009.

    This company is formed by the United States government with a 60% stake, the federal government of Canada and provincial government of Ontario with a 12% stake, the United and Canadian Auto Workers unions with a 17.5% stake, and the unsecured bondholders of General Motors with a 10% stake.

    The remaining pre-petition creditors claims are paid from assets of the Motors Liquidation Company, the new name of the former General Motors Corporation.The directors of Motors Liquidation Company have stated that they believe shares in the company (the "old" GM) will have no value since the company has far more debts than assets.

    On July 23, 2009 GM announced its new Board of Directors: D. Akerson (of the Carlyle Group), D. Bonderman (of TPG Capital), Robert D. Krebs (a former railroad executive), P. F. Russo (the former CEO of Alcatel-Lucent), Ed Whitacre (GM Chairman) and F. Henderson (GM CEO).

    The government will give GM a capital infusion of US$30 billion in addition to the funds it has already received.

    här kan man läsa mer

    http://en.wikipedia.org/wiki/Motors_Liquidation_Company

    http://en.wikinews.org/wiki/Barack_Obama_presents_rescue_plan_after_GM_declaration_of_bankruptcy

    http://en.wikipedia.org/wiki/General_Motors_Chapter_11_reorganization

  • #5 Re: Saab lämnar in begäran om konkurs
    Bitter Postat: 2011-12-19 10:21

    GM(och därmed USA) dödar svensk industri medans vår patetiska regering stillatigande tittar på. Om det var nåt jävlaranamma i Reinfeldt och hans polare skulle USA:s regering få sig en rejäl skrapa för det här men icke. Mespropparna sitter väl just nu och räknar på ett nytt lagförslag som gör att arbetslösa får ännu sämre än tidigare.

  • #6 Re: Saab lämnar in begäran om konkurs
    Bojkotta GM! Postat: 2011-12-19 10:25

    AMS och övriga biltidningar i Sverige borde omedelbart(!) införa totalbojkott av samtliga bilar/märken inom GM-sfären! Skriv inte om nya Oplar, Chevor osv! Radera GM helt ur tidningarna! eller ge dom urusla betyg vid tester! GM ska ha skit för det här!

  • #7 Re: Saab lämnar in begäran om konkurs
    Rejo Postat: 2011-12-19 10:32

    Det var en dyster, om än inte oväntad, nyhet. Nu har Mullers alla planer från A till Ö testats och förkastats.

    Nu är det fritt fram att välja vem man vill skylla på: GM, Youngman, svenska regeringen, EIB, Antonov, Muller. Själv anser jag att det i grund och botten är Saabs eget fel. Hade de konstruerat och tillverkat tillräckligt bra bilar som tillräckligt många kunder velat betala för, så hade de inte varit i denna situation idag. Kanske var det "vet bäst"-attityden i Trollhättan som slutligen fällde dem? Hårda ord kanske, men marknadens villkor är hårda.

    Jag önskar ändå alla Saab-anställda lycka till i framtiden och hoppas att de hittar nya bättre jobb! Se nu inte allt i svart, utan tänk på de nya möjligheter som öppnas upp!

  • #8 Re: Saab lämnar in begäran om konkurs
    Johan tiger Postat: 2011-12-19 10:34

    GM dödade inte SAAB. Däreomt lyckades inte saab sälja sina produkter vilket ledde till en konkurs.
    Skulden ligger i första hand hos saabs ledning som inte har byggt de bilar som folk vill köpa.
    ...och skall sanningen fram så har saabs modeller varit icke marknadsmäsiga under en längre tid.

  • #9 Re: Saab lämnar in begäran om konkurs
    Hårding Postat: 2011-12-19 10:34

    Hoppas vi iallafall kan få en rejäl genomlysning av media om GM och deras hantering av SAAB både före och efter GMs konkurs utan de vanliga flosklerna om 20 år utan vinst. USA och dess befolkning är väl ungefär 30 gånger större än Sveriges så det motsvarar väl att ett företag på andra sidan pölen med dryga 100.000 anställda går i stöpet plus alla underleverantörer och andra företags som är beroende av detta företag.

    Dock satt inte Obama med armarna i kors och läta detta hända...men vi i Sverige låter istället IMF låna 100 miljarder till deras osäkra projekt i syd-EU istället för att stöta vår "egen" industri.

  • #10 Re: Saab lämnar in begäran om konkurs
    Gustav Postat: 2011-12-19 10:35

    Innerst inne så tror jag inte det här kom som en större överraskning för någon.
    Till alla anställda måste det vara tungt idag, men någon liten tröst måste ju ändå vara att det nu kommit ett bot på ovetskapen och att man nu kan börja agera istället för att bara gå och vänta.
    Men... det är en tung dag för svensk bilindustri och Trollhättan idag! :(

  • #11 Re: Saab lämnar in begäran om konkurs
    Lloyd Postat: 2011-12-19 10:37

    Jag fattar inte att rageringen inte kunnat gripa in mot GM.
    GM ville döda Saab hela tiden. Gm slapp avvecklingskostnaderna genom att sälja till Muller. GM slipper konkurrens genom att inte tillåta ägarförändringar.
    Regeringen borde kunnat ingripa mot det sista. Har GM mer makt än hela Sverige??

    R.I.P Saab. Jag hade hoppats att ni skulle resa er på 9 igen!

  • #12 Re: Saab lämnar in begäran om konkurs
    Ludvig Postat: 2011-12-19 10:42

    Så jävla synd.. :(
    SaaB kommer alltid finnas i mitt hjärta!
    //Saab åkare/Älskare

  • #13 Re: Saab lämnar in begäran om konkurs
    Hans H Postat: 2011-12-19 10:48

    Re: Johan tiger
    GM dödade Saab genom att inte låta Saab utveckla de modeller Saab behövde. Saab har "tvingats" utveckla 9-2x, 9-7x och fejk-Cadillacen BLS. Under tiden stoppades flera utvecklingsprojekt. Detta gjorde att Saabs försäljning sjönk.
    Så GM dödade Saab. Och begick självmord. Men USA:s regering räddade GM, medan Sveriges Regering lamt tittat på.

  • #14 Re: Saab lämnar in begäran om konkurs
    Jay Postat: 2011-12-19 10:50

    Att det till slut gick som det gick är fruktansvärt tråkigt men långt ifrån oväntat. När en liten obetydlig tillverkare som Spyker tog över Saab genom lånade pengar så behöver man inte vara raketforskare för att förstå att det aldrig kommer gå. Redan innan övertagandet så gick Spyker med röda siffror och hade sålt ett trettiotal bilar på ett helt år. Samma företag ska då få ett globalt företag som Saab att gå med vinst? Det är inte realistiskt. Och till alla er som skyller på regeringen, GM och gud fader själv. Vakna upp. GM eller regeringen har inte skapat denna situation, det har Saab själva gjort genom att inte sälja bilar. Därav försäljningen från första början.
    Och nej, jag är inte SAAB hatare,bara (marknads)realist.

  • #15 Re: Saab lämnar in begäran om konkurs
    tobbe Postat: 2011-12-19 11:00

    Och nu får staten, jag, du och alla andra betala för SAAB igen när lönegarantin utlöses för tredje gången eller vad det är? Tänk på det ni alla SAAB-älskare som påstår att regeringen inte gör tillräckligt för SAAB. Varför skulle SAAB vara viktigare än andra företag? Varför skulle SAAB's anställda vara viktigare än alla andra som blir arbetslösa i det privata, statliga eller kommunala? Sanningen är att SAAB's produkt inte är tillräckligt bra eller innovativ.....

  • #16 Re: Saab lämnar in begäran om konkurs
    V4 Postat: 2011-12-19 11:06

    Jo det är USA-statligt dominerade GM som kommer få bära hunduvudet om SAAB går i graven nu.
    Det är helt säkert, men sedan kommer självklart ett kraftfullt propagandamaskineri dra i gång för att tvätta, tvätta whitewash GMs roll i SAAB.

    Jaja så här ser i alla fall GMs list-två ut på amerikanska försäljningslistan.

    http://en.wikipedia.org/wiki/File:Silverado_006-1.jpg

    GM Silverado såldes i 35 000 ex nu i november 2011, snart 400 000 ex under året.
    Det hade man knappast sålt om GMs fabriker stått still och det p.g.a av att svenska staten hade bailat ut SAAB 2009 i syfte att skydda svenska intressen inom fordonsindustrin


    Vi kan nu bara konstatera att det är så en riktigt marknadsekonomin fungerar. Den som tillverkar bäst produkter överlever....
    eller åtminstone den som har starkast stat i ryggen när det blåser :)

  • #17 Re: Saab lämnar in begäran om konkurs
    lillstefan Postat: 2011-12-19 11:06

    Hans H:
    Du är bitter, som vanligt måste jag säga. Ja, GM kunde definitivt skött SAAB bättre, men hade GM inte köpt SAAB tror jag att SAAB hade blivit nedlagt för 20 år sedan.

    Och kom ihåg, alla svenskar (däribland jag) tycker inte att regeringen ska rädda SAAB, jag tror att det blir dyrare för skattebetalarna i längden.

  • #18 Re: Saab lämnar in begäran om konkurs
    Tor Postat: 2011-12-19 11:07

    Att skylla på eller en där värre, försöka piska upp en hatstämning mot GM tycker jag är fånigt. De som gör det skulle knappast hetsa upp sig om exempelvis Volvo skulle ta ett marknadsmässigt beslut som resulterade i fölorade jobb i fabriken i Gent.

    Klart att amerikanska staten backade upp GM dels för att det gällde fler jobb och att GM har bilar som går att sälja tillskillnad imot SAAB.

    Synd om det anställda, ja men det löser sig för det har det alltid gjort i liknande situationer. De som fått sparken brukar två år efteråt oftast vara nöjda med "den stora fabrikens" nedläggning då de fick upp ögonen för nya möjligheter. Underleverantörerna kan det vara värre för, de kan inte ställa om lika snabbt som en privatperson.

    Globalt sett är det ett av de få märkena som kan försvinna från vägnätet utan att någon inte ens tänker på det. Allt fortsätter som vanligt även utan SAAB.

    Undrar vilka som tjänade på att processen blev så utdragen?

  • #19 Re: Saab lämnar in begäran om konkurs
    Tor Postat: 2011-12-19 11:16

    Ni som har SAAB:ar i bra skick borde konservera dom nu så framtidensfolk kan få se dom. För jag är rädd att de försvinner annars. Jämför hur många Volvo som fortfarande gör sitt jobb som är 10 och 20 år gamla med hur många SAAB:ar. Hur många 240 går det på en 900 och hur många 700 går det på en 9000? SAAB har alltid haft en förmåga att krångla, rosta och gå till skroten i större utsträckning än Volvo.

  • #20 Re: Saab lämnar in begäran om konkurs
    Bitter Postat: 2011-12-19 11:18

    GM bär skulden till detta och GM ska också skörda vad de sått! GM borde bojkottas fullt ut överallt från nu!
    http://www.facebook.com/generalmotors

  • #21 Re: Saab lämnar in begäran om konkurs
    Hans H Postat: 2011-12-19 11:23

    lillstefan:
    Ja, jag är bitter. Men det betyder inte att jag har fel.
    Regeringen är inte oskyldig. Man har hållit sig negativt neutrala hela tiden. Neutrala till positiva skeenden men snabba att uttala sig negativt när Saab behövt stöd.
    Nåja, nu får alla skattebetalare stå för lönerna istället, och det är väl som det ska vara då.

    Rolf Åbjörnsson är nog ivrig att få prata ut nu.

  • #22 Re: Saab lämnar in begäran om konkurs
    Kalle2 Postat: 2011-12-19 11:24

    Någon säger att det inte var GM som dödade Saab utan konkurs beror på att Saab inte sålde tillräckligt många bilar, men anledningen till att Saab inte sålde bilar är kristallklart GM,s fel, de lät inte Saab bygga tillräckligt bra bilar, så visst var det GM som dödade Saab.

  • #23 Re: Saab lämnar in begäran om konkurs
    lillstefan Postat: 2011-12-19 11:26

    Hans H:
    Visst blir det kostnader nu. Men om regeringen börjar peta i det hela, vad gör man nästa år när SAAB har slut på åengar, petar in ännu mer. Året därefter... Nej, jag tycker att regeringen ska hålla sig utanför detta.

  • #24 Re: Saab lämnar in begäran om konkurs
    BigJimbo Postat: 2011-12-19 11:34

    Hatar ALLA JÄVLA SAAB HATARE.
    Blir så otroligt trött på alla negativa människor.

  • #25 Re: Saab lämnar in begäran om konkurs
    Robban Postat: 2011-12-19 11:36

    Helt klart GM:s fel. Om SAAB hade fått släppa dom bilar dom ville som hade dom varit först med mycket!
    SAAB hade väl en bil klar långt innan volvo kom med xc moddelerna och Audi med sin Allroad? Men den fick dom inte tillverka för GM..

    Tråkig måndag.

  • #26 Re: Saab lämnar in begäran om konkurs
    V4 Postat: 2011-12-19 11:40

    lillstefan,
    SAABs problem hänger ju direkt samman med politiska beslut tagna i USA, klart det då blir en fråga för regeringen.
    Det är väl just till dylika situationer man har en regering.

  • #27 Re: Saab lämnar in begäran om konkurs
    Steff 99 Postat: 2011-12-19 11:45

    Tråkigt att SAAB:s personbilstillverkning försvinner, men företag som inte kan skapa egen lönsamhet är dömda att läggas ned.
    Nu är det bara att titta tillbaka o minnas tvåtaktarna och V4:an som historieföremål.

  • #28 Re: Saab lämnar in begäran om konkurs
    lillstefan Postat: 2011-12-19 11:57

    V4

    Kan du förklara lite noggrannare vad du menar? SAAB:s problem har väl alltid varit att de säljer för få bilar, och det är väl inte på grund av politika beslut??

  • #29 Re: Saab lämnar in begäran om konkurs
    Hans H Postat: 2011-12-19 12:00

    lillstefan:
    Isåfall skulle regeringen ha hållit sig utanför HELA TIDEN. Inte bara när de kunde ha hjälp till. Som det nu är har de en del av ansvaret.

  • #30 Re: Saab lämnar in begäran om konkurs
    lillstefan Postat: 2011-12-19 12:09

    Hans H:
    När blandade de sig i då?

  • #31 Re: Saab lämnar in begäran om konkurs
    Diplomat V8 Postat: 2011-12-19 12:14

    Ni som tror att Saab skulle ha sålt mer med fler modeller...förklara varför då dom modeller man har haft inte har sålt bättre?
    Man har jublat åt en "ny modell" som kom...en 93 kombi med svart plast på skärmkanterna och högre spiralfjädrar..inte stod köparna i kö för den heller.
    Nya 95:an blev en flopp i försäljningen och där stod inte köparna i kö heller. Man kan inte plöja ner massor av pengar i något som aldrig kommer tillbaka.

    När man inte kan sälja dom modeller man har vad får er att tro fler modeller skulle hitta sina köpare och rädda företaget?

    Saab har inte betalt sina underleverantörer och säkert är GM en av dom. Utan GM hade Saab varit borta för länge sedan...GM har räddat Saab två gånger. Första gången för ca tjugo år sedan och andra gången fick Müller ta över istället för nedläggning. GM efterskänkte en stor skuld även då. Många här har hyllat Müller som frälsaren och kastat skit på GM trots Müllers företag har gått back!

    Hur var det med independence firandet? Ni som har kastat skit på GM hela tiden...varför skulle GM hjälpa er?

    Högmod/stolthet går före fall..och så blev det!

    Hur som haver...tråkigt för arbetarna men solen går upp även nästa dag. Det blir något bra av detta.

  • #32 Re: Saab lämnar in begäran om konkurs
    Päronhalvan Postat: 2011-12-19 12:21

    Ni tror att ni är så smarta så ni vet vems felet är, jag har efter lite forskning i ämnet svaret, hittils har alla inlägg skyllt på fel saker och här kommer den riktiga orsaken till att SAAB går i konkurs! http://www.youtube.com/watch?v=T1lvMJ-l0_A

  • #33 Re: Saab lämnar in begäran om konkurs
    Erik Postat: 2011-12-19 12:43

    Tack vare GM har Saab levt några år till. Tack GM för att ni försökte, och jag förstår att ni inte vill skänka teknikkunskap till Kineserna.

  • #34 Re: Saab lämnar in begäran om konkurs
    froilan Postat: 2011-12-19 12:44

    Total bojkott av GM i Sverige omedelbart. Extra skrotbidrag för varje Opel och Cadillac som hamnar i krossen. GM borde skämmas ögonen ur sig. Saab gjorde ändå hyfsade bilar av de skräpchassin som de fick från Opel.
    Ingen Opel på våran gård från och med nu!

  • #35 Re: Saab lämnar in begäran om konkurs
    åsanisse Postat: 2011-12-19 13:00

    Ja,äntligen är det över,nu kan 95:an användas som pråm i Holland

  • #36 Re: Saab lämnar in begäran om konkurs
    Diplomat V8 Postat: 2011-12-19 13:01

    Vem är förtjänt av en bojkott GM eller Müller...

    Nu visar det sig att Saab har en skuld till GM på 2,9 miljarder och fler underleverantörer väntar på sina pengar.
    När Müller fick överta Saab så fanns det inga skulder då GM efterskänkte sin skuld. Skuldberget har vuxit och det är under Müllers styre och där är ej GM inblandad.

    Skulder ska betalas och det har sitt pris.

  • #37 Re: Saab lämnar in begäran om konkurs
    Hans Postat: 2011-12-19 13:14

    Lite absurt är det förstås att ett företag med 3 500 anställda begärs i konkurs trots att det finns intressenter som är villiga att satsa mångmiljardbelopp i företaget och få det på fötter. Så jo, det är GM som i slutändan har förhindrat att Saab kan överleva.

  • #38 Re: Saab lämnar in begäran om konkurs
    Björn Postat: 2011-12-19 13:29

    Självklart skall vi ala avstå från att köpa GM-bilar!

  • #39 Re: Saab lämnar in begäran om konkurs
    hedgehog Postat: 2011-12-19 13:49

    Jag förstår fullständigt att GM handlar för sitt eget bästa, allt annat vore ju tjänstefel. Vad jag däremot inte förstår är varför man är rädda för en liten tillverkare som står på ruinens brant och "inte säljer några bilar", som man dessutom själva har dömt ut. För inte kan det väl vara så att de upplevde en risk att kineser skulle välja dessa undermåliga produkter framför GMs?

  • #40 Re: Saab lämnar in begäran om konkurs
    Diplomat V8 Postat: 2011-12-19 13:50

    Kanske kan Hans förklara vad som skulle få företaget på fötter..Dom har ju inte kunnat stå på sina egna fötter i sextio år med att hitta köpare till sina modeller.

  • #41 Re: Saab lämnar in begäran om konkurs
    tobbe Postat: 2011-12-19 13:57

    Är ingen SAAB vän men tycker synd om dom 3500 anställda plus underlevrantörer samt det är inget fel ju mer bilmärken det finns att välja på
    Tobbe

  • #42 Re: Saab lämnar in begäran om konkurs
    Hans H Postat: 2011-12-19 13:59

    åsanisse tycker att han är lustig.
    Det är han inte.

  • #43 Re: Saab lämnar in begäran om konkurs
    hedgehog Postat: 2011-12-19 14:01

    Diplomat V8: Kanske hade de behövt en tillräckligt stor marknad, med ett bra återförsäljarnät, där det fanns tillräckligt många som faktiskt tyckte om SAABs bilar? Kanske var det den och det som Youngman och Pang Da hade kunnat ge dem, och kanske var det just därför man var beredd att satsa ganska ansenliga summor för att få dem på fötter?

    Var planen, den här gången, faktiskt så lovande att t.o.m. GM insåg att det kunde påverka dem negativt?

  • #44 Re: Saab lämnar in begäran om konkurs
    Jens Postat: 2011-12-19 14:02

    Jag har ingen större förståelse hur man kan hata ett bilmärke, däremot kan jag förstå att man kan känna avsky mot besserwissrar som är märkes-entusiaster.
    De som avfärdar frågorna "Och hur går bilen?" med ett snorkigt "Det e ju en Saab" eller audi eller vadfan du vill.

    Nej,ska en bil vara bra ska det vara på grund av ingenjörskonsten under skalet och inte märket i nosen. Vissa Saab modeller är intressanta och innovativa, andra inte.

    Det hade varit kul om ett sånt innovationsrikt företag som Saab fick leva, men alla sagor har inte lyckliga slut. Undrar bara vart tekniken tar vägen..

  • #45 Re: Saab lämnar in begäran om konkurs
    Jante Postat: 2011-12-19 14:08

    Jag är så GLAAAD!!! Jag är så GLAAAD!!! Yes!!! Yes!!!
    SAAB ÄR DÖDA!!! SAAB ÄR DÖDA!!! Hurra!!! Hurra!!!
    Jag älskar GM!!! Jag älskar Barack Obama!!! Jag älskar Alliansen!!! Whippihoeee!!!
    :) :) :) :) :) :)

  • #46 Re: Saab lämnar in begäran om konkurs
    Hans Postat: 2011-12-19 14:09

    Den svenska regeringen har gjort rätt genom att inte skjuta till skattepengar till ett privat företag. Detta kompliceras dock av att andra regeringar använder skattepengar för att rädda SINA krisande biltillverkare.

    Angående att GM bara försvarar sina egna intressen ffunderar jag lite över varför Ford var villiga att sälja Volvo till kinesiska Geely (Ford har f.ö. ett joint venture med Mazda i Kina, om jag förstått saken rätt). Sitter det inte Fordteknik i dagens Volvobilar?

  • #47 Re: Saab lämnar in begäran om konkurs
    Diplomat V8 Postat: 2011-12-19 14:20

    Hedgehog.
    Kanske ger inga pengar det ska vara säkert.
    Saab som har sagt sig vara stora i USA och England vart har deras köpare tagit vägen?
    Kolla bara nere i Europa, hur många ser du köra Saab där? Garanterat om du bilar ner till södra Italien från Sverige hur många Saabåkare ser du efter vägen? Var glad om du kan räkna dessa på en hands fingrar!
    Där kan inte kinersr hjälpa! Finns andra märken som också har gått ur tiden. Borgward, Trabant, Wartburg..nu var det Saabs tur. Köpare saknas!

  • #48 Re: Saab lämnar in begäran om konkurs
    Pär G Postat: 2011-12-19 14:26

    Det är inte saabbilarna som hållit igång debatten utan saanklubbens fåniga argumentation. Använd google och kolla vad som sagts och vad som presterats.

    Att skylla på GM är löjligt, GM var ingen bra ägare men man skötte inte sin egen kärnverksamhet heller. Något saabotage, ja begär inträde i någon sprängde estoniaklubben.

    Saab har aldrig fått till de modeller som lyft volymen vuxennivå. Det är inte bara saab som lagts ner utan det stora flertalet av världens existerande/tidigare existerande bolag som lagts ned. Så fungerar det i en marknadsekonomi.

    Saab gavs bort av GM till en holländsk äventyrare som inte kan ett skvatt om industriell biltillverkning. Mannen var en målvakt och hade en idiotsäker affärsplan. Saabklubbens frälsare, vem som helst hade dugt. Inget fel på Antonovs pengar heller förutom att EIB aktivt ville sabotera saab.

    Om GM hade velat sålt saab med sin senaste teknik hade detta gjorts 2009. Men det ville man inte och det accepterade herr Muller, som väl även vid denna tid var myndig?

    Sedan gick det som förväntat den löjligt okunniga affärsplanen havererade omedelbart varefter saab, Bagdad Bob och herr Muller fortsatte att producera enbart undanflykter.

    För den som velat se var det uppenbart redan i januari 2012 att det var kris när man drog ner till ett skift.

    FKGs Fredirk sidahl är skyldig sina medlemmar en stor ursäkt för de förluster man dragit på sig genom att inte rekommendera indragna kredtier lång tidigare innan saabs nya betalningsystem infördes.

    Kejsaren och hans narrar var nakna. Men gamla saabar kommer finnsa under lång tid framöver. Antagligen även nya BAAS 9-3 tillverkade i kina. Hoppas någon kommer importera den till sverige.

    Nu skall vi se hur stor effekten av saabs nedläggning blir på underleverantörerna. För min del tror jag påverkan på industrin blir marginell - scania LV och PV är giganter jämfört med pygmen saab som dessutom inte tillverkat bilar i märkbar mängd de senaste två åren. Dessutom inte betalat räkningar det senaste året.

    Kejsaren och hans narrar var nakna. Men gamla saabar kommer finnsa under lång tid framöver. Antagligen även nya BAAS 9-3 tillverkade i kina. Hoppas någon kommer importera den till sverige.

  • #49 Re: Saab lämnar in begäran om konkurs
    Hans H Postat: 2011-12-19 14:29

    DiplomatV8:
    Du kan tagga ner nu. Du har fått som du ville. Nu kan lilla Saab inte längre hota ditt fenomenala Opel. Vad är du rädd för?
    Du kan ju alltid hoppas att Opel överlever GM:s nästa haveri.
    Det var ju nära att Opel blev ryskt härom året.

  • #50 Re: Saab lämnar in begäran om konkurs
    Simon B Postat: 2011-12-19 14:44

    Let's face it, chanserna för Saab att klara sig var inte stora även om rekonstruktionen lyckades. De låg efter teknikmässigt, visst, men framför allt varumärket var kört i botten. Trist, men så är det väl.

    Undrar om alla "ni är Saabhatare"-individer skulle förespråkat regeringsinblandning lika febrilt om det gällt ett IT-företag? Eller skulle den fria marknaden med all rätt haft makten då?

    All the best till de som nu blir arbetslösa. Trist som fan. Och god jul... =(

  • #51 Re: Saab lämnar in begäran om konkurs
    Svenne Jante Postat: 2011-12-19 14:51

    SATAN! Jag HATAR alla realister/marknadsekonomer/SAABhatare som nu fick rätt!

    SAAB får inte dö! SATAN OCKSÅ!!!!!!!!! SAAB måste leva vidare till skillnad från andra företag. SAAB måste särbehandlas postivt av alla, annars jävlar! SAAB står över allt annat eftersom det är svenskt och eftersom det är en biltillverkare!!!!

  • #52 Re: Saab lämnar in begäran om konkurs
    hedgehog Postat: 2011-12-19 14:52

    Diplomat V8: Hur många entreprenörer tror du vet redan när de startar att de "säkert" kommer att tjäna pengar?

    Ett fel många har gjort, inte minst här på forumet, är att de blandar ihop SAABs prestationer i det förflutna med hur de skulle kunna prestera i framtiden. Det enda vi med säkerhet kan säga är att det är väldigt få här som är kompetenta nog att göra sådana uttalanden (oavsett utbildning så är ju knappast tillräckligt med fakta tillgängliga), och de utanför forumet som faktiskt är kompetenta har visat ett, minst sagt, uthålligt intresse för att få investera i företaget. Mer än så kan vi inte säga.

    Varför blandar du in Europa, det är Kina vi talar om? Vill du se SAAB i Europa ska du inte åka till södra Italien. Sök dig istället t.ex. till de välbärgade delarna av Schweiz.

    Bland de märken som har upphört att existera tycker jag du borde nämnt Horch. De finns faktiskt kvar än idag tack vare badge engineering, dock under ett annat namn...

  • #53 Re: Saab lämnar in begäran om konkurs
    Bra skrivet! Postat: 2011-12-19 15:07

    Rejo, Jay, tobbe, lillstefan, Tor (gäller den första kommentaren kl. 11:07), Diplomat V8, Pär G, Simon B.

    Alla ni ovan har skrivit mycket bra kommentarer! Hade inte kunnat skriva det bättre själv. Var stolta över ert moderata och ekonomiska synsätt.

  • #54 Re: Saab lämnar in begäran om konkurs
    Dansken Postat: 2011-12-19 15:10

    Roligt att se något konstruktivt har hänt. Det här var varken GM eller regeringens fel. Utan GM skulle det inte finnas något SAAB idag, att det har klarat sig så långt som det gjorde borde vara saab-fans våta dröm, men såklart det är aldrig tillräckligt. Att skylla på staten är ju bara B'llSh't, varför investera i ett företag som har en historia av problem? Alla får ta eget ansvar, även SAAB.

  • #55 Re: Saab lämnar in begäran om konkurs
    Rejo Postat: 2011-12-19 15:12

    Re Hans 14:09,

    Ford är inte ens i närheten av GM vad gäller försäljning i Kina, så den marknaden är inte lika kritisk för dem. Dessutom var Ford i stort behov av pengar, man fick väldigt bra betalt för Volvo och realistiskt sett fanns det inga andra företag än Geely som var beredda att betala lika mycket. På samma sätt sålde Ford även Jaguar till indiska Tata, och fick bra betalt.

    Jag tror att många har missat hur stora GM faktiskt är i Kina - de säljer över 2 miljoner bilar per år, mer än man säljer i USA, och har sedan många år tillbaka ett nära samarbete med SAIC (Shanghai Automotive) som monterar flera Buick- och Chevrolet-bilar lokalt i Kina. Därför är en kinesisk ägare till Saab, och därmed potentiell framtida konkurrent, ett rött skynke för GM.

    Sedan kan det nog skilja lite i företagskultur också. Ford var enligt min mening en bra ägare som förstod att låta Volvo behålla sin skandinaviska särprägel och sin teknik. Dessutom har ju Volvo PV alltid varit betydligt större än Saab och haft mycket resurser i Sverige som varit värdefulla för Ford. Jag tänker bl.a. på motorfabriken i Skövde och på krocksäkerhetscentrum i Göteborg. Volvo har hela tiden varit ett mer självständigt företag och enklare att avyttra, jämfört med Saab som var mer som en produktgrupp inom GM.

  • #56 Re: Saab lämnar in begäran om konkurs
    Stolt BMW förare Postat: 2011-12-19 15:31

    Det komiska är att alla som ropar "bojkotta GMs produkter" ändå aldrig hade köpt en GM-bil, bortsett från Saab då. Så den här så kallade bojkotten kommer ändå aldrig att märkas, för dessa "potentiella" kunder är så insnöade på Saab, så att så länge som saab hade funnits kvar hade de ändå fortsatt att köpa endast saab. Nu får de väl gå över till Dacia, så kanske de känner igen sig kvalitetsmässigt och körglädjemässigt hos en europeisk tillverkare. Dock har Dacia lägre krocksäkerhet.
    Faktum är ju att Opel slog Saab på alla punkter och ändå kostade mindre, men om dom nu inte vill köpa en Opel ligger Dacia bra till bland de europeiska tillverkarna. Ok, nu kanske jag var lite uppkäftig, men Skoda kan vara ett bra alternativ för Saabnördarna. Dock har Skoda betydligt bättre kvalitet, pris och körglädje. Saab har å andra sidan lite bättre ljudisolering..

  • #57 Re: Saab lämnar in begäran om konkurs
    Stolt BMW förare Postat: 2011-12-19 15:34

    Dvs Skoda och Dacia passar bra om Saabnördarna vill köra europeiskt. Men Seat rostar mer än Skoda, så det kanske är bättre för saabägare, dom verkar ju gilla att laga rost! Seat har ju också VW-moterer, så där är det högre kvalitet dock. Vill de köra kinesiskt eller koreanskt finns naturligtvis en uppsjö lämpliga ersättare till Saab.

  • #58 Re: Saab lämnar in begäran om konkurs
    Stolt BMW förare Postat: 2011-12-19 15:37

    Naturligtvis tycker jag jäkligt synd om de anställda. Men ett företag som tillverkar skitprodukter och tror dom kan ta betalt som om det vore BMW kan helt enkelt inte överleva!
    Kanske borde som anställda insett den omöjliga ekvationen tidigare och sökt sig bort från saab. Men, men alla gör vi misstag. Det löser sig nog för dom också och jag är säker på att regeringen Reinfeldt har bra lösningar på g. Tänk positivt saabarbetare! Detta kan bli början på något nytt och bra!

  • #59 Re: Saab lämnar in begäran om konkurs
    TomteNisse Postat: 2011-12-19 15:51

    En sak är bra o det är att nu blev det lagligt att vara rasist!
    Nu kan jag neka kineser i min affär.

    Men allvarligt så tycker jag synd om SAAB, har själv varit ett stort fan av SAAB.
    RIP SAAB =(

  • #60 Re: Saab lämnar in begäran om konkurs
    Hans H Postat: 2011-12-19 15:53

    Re: Stolt BMWförare
    Jag har förstått att du är en stolt BMW förare.
    Går det inte att vara det utan att pissa på en massa andra märken?
    Alla har inte lika fin lön som du.

  • #61 Re: Saab lämnar in begäran om konkurs
    Diplomat V8 Postat: 2011-12-19 16:14

    Hans H
    Jag har aldrig trott att Saab kan hota Opel. Det har inte ens förekommit i min vildaste fantasi.
    Därför har jag aldrig behövt att vara rädd.
    Saab har ju trots allt fått det mesta från Opel.
    Har väntat på detta sen jag insåg vilket misstag från GM när dom köpte Saab.
    Har jobbat med båda märkena sen -99 och sett vilken lekstuga det har varit från Saab.

    Hedgehog
    Jag har varit i Schweiz bl.a på bilmässan och åkt igenom landet utan en Saab i sikte.
    När Saab har sålt dåligt under 60 år varför har man inte tidigare kollat på China?
    Jo...Man har haft det bekvämt med olika ägare genom åren som har stoppat in pengar utan att göra något.
    Det var inte länge sedan Saabfantasterna skrattade åt Volvo som blev ägd av en kines...

  • #62 Re: Saab lämnar in begäran om konkurs
    Hans H Postat: 2011-12-19 16:27

    DiplomatV8
    Jamen, dåså.
    Det är ditt tonfall som fått mig att tro det. Du är så upprörd, så att det verkade som om du kände dig hotad av något.
    Varför blev det ingen Omega V8?

  • #63 Re: Saab lämnar in begäran om konkurs
    Diplomat V8 Postat: 2011-12-19 16:55

    Hans H
    Du kan googla och söka i ämnet.
    Vad man säger är anledningen till att den inte kom i produktion var att motorn hade värmeproblem. Motorn kunde lätt överhettas om någon körde på full gas på autobahn.
    Det skulle göra kostnaderna dyrare.
    Så sägs det men sen vet jag inte om det är det rätta svaret.

    1964 när Opel fick V8 under huven så sägs det att det var några motorer som rasade när men körde på full gas på autobahn.
    Opel ska ha gjort extra oljekaneler till topparna och skvalpskydd i tråget för att hindra detta.

  • #64 Re: Saab lämnar in begäran om konkurs
    Bayerische Postat: 2011-12-19 17:05

    Många upprörda känslor finns det här ibland kommentarerna. Jag avstår från att peka ut de patetiska, ni vet vilka ni är.

    Det är givetvis tråkigt att det i slutändan drabbar människor som varit sin arbetsgivare trogen under många år. Jag känner flera på SAAB och det kan inte vara lätt i dessa dagar.

    Men.

    Till syvende och sídst är det dålig försäljning som ligger till grund för det faktum vi står inför idag. Det beror på en felaktig bedömning av vad marknaden vill ha, vilket kan ledas tillbaka till beslut på högsta nivå - för länge sedan i SAABs ledning, sedan i GMs regi.
    Att skylla på Guy Lofalk, regeringen, kinesiska myndigheter mm mm mm är bara trams. Sängen bäddades fel för länge sedan och det är en EXTREMT tuff konkurrens på bilmarknaden. Är duinte konkurrenskraftig åker du ut - med huvudet först.

    Att sälja halvmediokra bilar med premiumambitioner till premiumpris fungerar inte idag. Det krävs en uthållig ägare som riskerar sina pengar i minst fem år (och kanske 20-30 miljarder SEK) för att det kanske skall komma ut något i slutändan av ett så stukat varumärke som SAAB.

    Får nu hoppas att några kan få jobb igen på Volvo eller om det kommer någon intressent som vill ta över det gamla SAAB i ny regi.

    Man vet aldrig vad tomten kommer med.

    God Jul på er alla!

  • #65 Re: Saab lämnar in begäran om konkurs
    hedgehog Postat: 2011-12-19 17:09

    Re Diplomat V8:

    > Jag har varit i Schweiz bl.a på bilmässan och åkt igenom landet utan en Saab i sikte.

    Jag har varit bosatt i Schweiz i två år, så jag har uppenbarligen lite mer koll på SAAB-tätheten, och annat, i det landet än du. Om du inte har sett några SAABar måste det bero på att du har rört dig i fel områden, eller att du helt enkelt minns fel. På den arbetsplats där jag var anställd fanns det två parkeringsplatser precis utanför ingången (du kan fundera på vad det betyder i termer av tjänstegrad i ett tyskspråkigt land...). På den ena stod det en Porsche Cayenne och på den andra en SAAB 9-5 Hirsch. Så gott som varje dag såg jag SAABar när jag tog mig till och från jobbet.

    > När Saab har sålt dåligt under 60 år varför har man inte tidigare kollat på China?

    Jag tror nog mycket väl att man har "kollat" på den kinesiska marknaden tidigare, men det är först på senare år den har bedömts mogen. Att GM inte släppte in dem där något år tidigare få stå för dem.

  • #66 Re: Saab lämnar in begäran om konkurs
    svenne Postat: 2011-12-19 17:32

    Jag har sagt det förut, det finns ingen köpare. Detta är bara ett trixande för att få mina skattepengar. Sanningen är ju så här:Saab gör dyra skitbilar som drar onödigt mycket. Satsa inte svenska skattepengar till Saab.Maud har rätt gör man inte vinst så skall man inte hålla på med vad man gör. Utan byta till annan verksamhet t.ex. vindkraftverk.Det är mycket bättre att satsa på Volvo PV,som har nya roliga moderna bilar och som drar lite bränsle på gång.De har ju dessutom, gjort vinst i alla år!! Nu går dom upptill fulltakt och nyanställer medan Saab sitter och gråter hos den Svenska regeringen. Tragiskt!!

  • #67 Re: Saab lämnar in begäran om konkurs
    wimhall Postat: 2011-12-19 18:04

    Det är inte utan att man fäller en tår över beskedet om konkurs, samtidigt som det känns som det borde ha kommit redan i somras när löneutbetalningarna försenades.
    Jag tror för all del inte att det är helt över, kineserna kan säkert komma att köpa loss tekniken till nya Phoenix-plattan och använda varumärket. Men med verksamheten flyttad till Kina. Visst, om man får drömma kan man ju önska att design och utveckling kommer ske i Trollhättan, men det förblir nog en vacker dröm.

  • #68 Re: Saab lämnar in begäran om konkurs
    Martini Postat: 2011-12-19 20:32

    GM är ett patetiskt företag. Dom har aldrig velat att Saab skulle fortsätta som ett eget företag. GM har hela tiden velat sänka Saab och jag tycker att vi skall sänka GM också för deras otroligt dåliga attack på Saab. Nej tack, ingen mer GM-bil på min gård.

  • #69 Re: Saab lämnar in begäran om konkurs
    Peter Postat: 2011-12-19 20:42

    Det här beslutet skulle ha tagits så snart det stod klart att GM kunde sätta villkoren. Deras beslut att neka de föreslagna affärerna handlar bara om att få bort SAAB som konkurrerande märke . I en konkurs blir man av med dem, och eventuellt kan man börja om med annan teknik.

  • #70 Re: Saab lämnar in begäran om konkurs
    Sören Postat: 2011-12-19 22:34

    Saab dog för flera år sedan!

  • #71 Re: Saab lämnar in begäran om konkurs
    christoffer Postat: 2011-12-20 00:37

    tycker det är jätte synd gillar saab själv men hade fattat att det skulle ta slut en dag men lider med alla anstälda på saab r.i.p saab

  • #72 Re: Saab lämnar in begäran om konkurs
    Daniel Postat: 2011-12-20 01:01

    Sorgligt. Det fortsätter även i denna tråd människor som gnäller på modellerna och att ingen vill köpa de få modellerna som finns. MEN DET HANDLAR JU INTE OM DET FATTAR NI INGENTING ? Det handlar ju om var man hade kunnat göra med varumärket och dess historia. Det hade man kunnat sälja bilar med. Det finns ju många tidigare svaga varumärken som nu går bra pga ägaren satsat på märket. GM har ju inte satsat på det sättet på SAAB. Hur många ville ha en Audi 80 när det begavs sig? Hur många vill ha en Audi A4 idag? Men kunde ens sitta i en Hyundai för 18år sedan? Idag? Pga GM ser ju SAAB väldigt oattraktivt ut ekonomiskt därför står vi där vi står idag. SAAB anställda vill ju såklart göra fler och mer attraktiva modeller mer mycker fler innovativa ideer och få upp marknadsföringen.

  • #73 Re: Saab lämnar in begäran om konkurs
    Daniel Postat: 2011-12-20 01:09

    Förresten. Känns naivt att man ska bojkotta GMs bilar... men på sätt o vis gör man det ju redan nu, det finns ju inte en enda bil man vill ha. De köps av obilkunniga , ölmagehängande män som rapar ut -"klart man har en amerikanare, real steel" haha. Opel står för ett total blankt uttryck och behöver inte ens kommenteras än mindre läsas om av biljournalister. Men hur naivt det alltså än må vara så kanske vi även medvetet ska bojkotta deras skitbilar ens som tredjebil.

  • #74 Re: Saab lämnar in begäran om konkurs
    Gurra L Postat: 2011-12-20 11:10

    Undrar lite smått om man inte ska investera i en GM-bil ändå... Chevrolet kanske? Gärna något stort med V8 som är törstigt och miljösvinigt också.

    GUD så patatiskt att skylla på GM hela tiden!
    Om en vara inte säljer är det väl ffs företaget som säljer varan som är att skylla på, inte företaget som äger företaget... Det hade kunnat bli så mycket mer än det här, även med GM som ägare.

  • #75 Re: Saab lämnar in begäran om konkurs
    Daniel Postat: 2011-12-20 11:31

    Re Gurra L
    Återigen en puckad kommentar. Ska man INTE skylla på GM som inte satsade på SAAB???
    SAAB anställda ville ju såklart ha fler modeller men GM styrde ju med sina pengar. Trodde du/ni att SAAB styrde modellflora, modellbytesfrekvens, pengar mm själv på egen hand,, megapuckon!!

  • #76 Re: Saab lämnar in begäran om konkurs
    gunnar Postat: 2011-12-25 16:47

    Har en SAAB som gått 20000 mil.har aldrig haft en
    så bra och billig bil. Den bara går och går, och ingen servce behöver den, mer än olja och filter.
    Rostar mindre än andra bilar gör den. Den drar lite mer än andra bilar, det har man igen på kvaliten.

    Nu har regeringen hittat tio miljarder i riskkapital, det var sådags. Detta påminner mig osökt om pjäsen "den girige".
    Hörde att de pengarna skall satsas på krigsmatriel,
    det ger nog bättre vinst, än att satsa på SAAB,
    passar nog Aliansen bättre åckså.
    Att utvekla och göra vapen, så folk kan döda varan efektivare det gillar dom.

    Nej satsa på elbilar, det är framtiden. Hörde att, om man la solfångare på 7% av Sahara-öknens yta, så
    kan man försörja hela värden med el. Om detta är sant, varför inte satsa på det då?
    Det finns ju hur många öknar som helst.