• Textstorlek A A
  • Hem
  • Nyheter
  • Här är priserna för Tesla...

Här är priserna för Tesla Model S

Nu är prislistan för nya Tesla Model S officiell. Den helt eldrivna lyxbilen börjar säljas sommaren 2012 i fyra versioner. Snabbast och dyrast blir Performance-modellen: 0–100 på 4,4 sekunder!



Elbilstillverkaren Tesla börjar leverera nya Model S sommaren 2012, men priser och tillvalslista har offentliggjorts redan nu. Fyra varianter finns tillgängliga, med en räckvidd på upp till 50 mil. Fler prisuppgifter finns att läsa på Teslas hemsida.

Instegsmodellen har ett batteri på 40 kWh, fixar drygt 26 mil på en laddning och kostar motsvarande 409.000 kronor utan subventioner och moms. 60 kWh-varianten kommer 38 mil och kostar 480.000 kronor. 85 kWh-modellen har en räckvidd på 50 mil och kostar 550.000 kronor. 

Interiören består enligt Tesla av högkvalitativa material och mycket ny teknik. Instrumenten projiceras på en skärm framför föraren, och infotainmentsystemet sköts av den stora pekskärmen – lika stor som två surfplattor.

Interiören består enligt Tesla av högkvalitativa material och mycket ny teknik. Instrumenten projiceras på en skärm framför föraren, och infotainmentsystemet sköts av den stora pekskärmen – lika stor som två surfplattor.

Även toppmodellen, Model S Performance som kostar 630.000 kronor, har ett batteri på 85 kWh men accelerationstiden till 100 km/h kapas från 5,6 till 4,4 sekunder. För köpare som vill personifiera sin Tesla finns också två Signature-modeller med 85 kWh-batteriet.

Batterigarantin är på åtta år för samtliga modeller med obegränsad körsträcka för 85 kWh-varianterna. Körsträckan begränsas till 16.600 mil för billigaste modellen och 20.750 mil för 60 kWh-versionen. 

I utrustningen ingår bland annat 19-tumsfälgar och en 17-tumsskärm för infotainmentsystemet. Bland tillvalen finns aerodynamiskt utformade 19-tumshjul som förlänger räckvidden med tre mil, panoramatak, Nappa-läderklädsel och luftfjädring. De första kunderna får sina bilar under våren eller sommaren 2012.

Model S verkar riktigt häftig – jag väljer hellre en eldriven Tesla än en "vanlig" lyxbil.
935
78

Det finns 13 kommentarer

Detta innehåll är skapat av auto motor & sports besökare

Alla kommentarer
  • #1 Re: Här är priserna för Tesla Model S
    mhult Postat: 2011-12-22 18:50

    Detta är ju överkomliga priser. Den avgörande frågan blir dock om jag klarar mig med en rent eldriven bil. Ibland behöver man ju köra mer än 50 mil utan möjlighet att ladda.

  • #2 Re: Här är priserna för Tesla Model S
    mhult Postat: 2011-12-22 19:17

    Nu har jag kollat på Teslas webbsajt. De enda priser jag hittade var för USA. Där kostar billigaste versionen USD 49 900 EFTER USD 7 500 i miljöbilspremie. Priset är alltså USD 57 490. Med växelkursen 6,889 SEK/USD blir detta SEK 396 000. Med moms blir det SEK 495 000.

    Tyvärr brukar svenska priser inte sättas så fördelaktigt, utan priserna med moms brukar hamna närmre 10 SEK/UDS.

    Troligt svenskt grundpris blir då SEK 575 000. Lägg sedan till lite vettig utrustning (metallic, läder, navigator, uppgraderade högtalare, snabbladdning) för USD 8 450, så hamnar priset på 660 000. Eventuellt tillkommer stolsvärme och annan anpassning till nordiskt klimat.

    Var har AMS fått sina prisuppgifter ifrån?

  • #3 Re: Här är priserna för Tesla Model S
    Manne Månegrim Postat: 2011-12-22 19:19

    Bilpriser är allt som oftast "överkomliga" i USA. De där priserna gäller knappast Sverige, om den överhuvudtaget kommer hit. Här skulle priserna gissningsvis ligga på ungefär det dubbla.

  • #4 Re: Här är priserna för Tesla Model S
    Raywave Postat: 2011-12-22 20:11

    Glöm å andra sidan inte bortden svenska miljöbilspremien på 40.000:-

  • #5 Re: Här är priserna för Tesla Model S
    Spencer Postat: 2011-12-22 20:21

    Den är ju snyggare än alla tyska bilar tillsammans.

  • #6 Re: Här är priserna för Tesla Model S
    Gäst Postat: 2011-12-22 20:28

    Ser ut som en blandning av Lexus, Opel, Citroën och Maserati, men instrumentpanelen ser hemmagjord ut och andas Mercedes W-124

  • #7 Re: Här är priserna för Tesla Model S
    fornavn etternavnsen Postat: 2011-12-22 21:32

    Om dere har tenkt å satse på denne ... tenk dere om, om det ikke blir profitt stusser de ikke med å slå hele greien konkurs å i tillegg, se på SAAB . Å da er det ditt problem.

  • #8 Re: Här är priserna för Tesla Model S
    Putte Postat: 2011-12-23 09:55

    Snygg, visst...Frågan är bara om det verkligen kommer att fungera med rena elbilar i vårt kalla klimat och när det verkligen kommer att finnas laddstolpar både här och där som gör att jag kan ladda mitt fordon relativt karttäckande? Skulle tro att detta först kan bli verklighet om tjugo-trettio år, om man verkligen vill, vill säga...

  • #9 Re: Här är priserna för Tesla Model S
    Martin Friberg Postat: 2011-12-23 10:28

    Fosilbränslen är historia. Hoppas nu bara att el-bilar inte får epitetet "Udda" utan blir mainstream direkt, oavsett märke och pris. En dryg halvmilijon är mycket pengar för en vanlig löntagare men det kommer förhoppningsvis billigare varianter och en begangnatmakknad.

  • #10 Re: Här är priserna för Tesla Model S
    Nisse Postat: 2011-12-24 11:27

    Öh, vaddå helt eldriven bil och köra mer än 50mil.
    Vad jag förstår sitter det en förbränningsmotor som laddar batterierna så det faktiskt går att köra längre än 50 mil eller har jag fel

  • #11 Re: Här är priserna för Tesla Model S
    Jimmy Postat: 2011-12-24 22:23

    Nisse i deras sportsedan ja men i denna verkar det bara handla om el, dom har väll i princip bytt ut förbränningsmotorn och satt in batterier där fram.

    Grymt om det är bra bilar, priset är ju i överkant men så kommer det nog vara i ett par år till sen kommer fler och fler bilar och det blir billigare att tillverka och då sjunker priserna, Fisker är inte direkt Volkswagen heller.

  • #12 Re: Här är priserna för Tesla Model S
    Jimmy Postat: 2011-12-24 22:25

    Haha här sitter man i andra tankar, Nisse du tänker liksom jag på Fisker som har förbränningsmotor och elmotor, detta är en Tesla och dom kör bara med elmotor.

  • #13 Re: Här är priserna för Tesla Model S
    Lasse Postat: 2012-01-17 14:04

    Tesla model S är sannerligen en otroligt häftig bil!
    När ni väl får chansen själva att åka i den kommer ni förstå. Synd bara att den inte når svenska marknaden för än början av 2013. Sen blir det åka av!