Nyheter

Huldt: Hur bra ska ett styrsystem fungera?

Smarta styrsystem i bilar bör väl helst fungera till hundra procent. Eller till nittionio procent. Inte som nu, till tre procent.

Biltillverkarna vill gärna få oss att tro att deras bilar är oerhört avancerade, sofistikerade och – jajjemän – intelligenta. Vilket såklart bara är nonsens.
Förvisso kan till och med den simplaste lilla småbil idag rädda livet på dig genom att räkna ut att du tappat kontrollen över fordonet på nån isfläck på väg till jobbet. Och sen blixtsnabbt strypa motorns bränsletillförsel, bromsa dina hjul individuellt tills de återfår greppet om underlaget så att du lugnt kan rulla vidare utan fara för liv och lem.
Det lilla tricket klarar bilen genom att jämföra olika värden som styrvinkel, gaspådrag och varvtal på vart och ett av de fyra hjulen. När ett eller flera värden plötsligt avviker "förstår" bilen att du har problem och applicerar bromsarna tills siffrorna åter befinner sig inom givna ramar. Smart. Det gör emellertid inte bilen intelligent. Inte på något vis.
Sett ur en dators synvinkel är detta en av de allra enklaste uppgifter man kan utsätta den för.

Vill du veta hur intelligent din kärra verkligen är? Tryck på knappen som aktiverar Voice Control, röststyrningen som numera finns i var och varannan premiumsedan. Där har du chansen att utsätta bilens digitala hjärna för avancerad gymnastik. Fråga hur den mår eller om den kan höra att du är lite ledsen idag, eller om kärlek är viktigt eller vad som händer med själen när vi människor dör? Du kommer snabbt inse hur långt ifrån ordet "intelligens" dagens mest avancerade bilhjärnor verkligen står.
AI, eller Artificiell Intelligens, är nämligen ganska avancerat.

Det arbetas hårt med "smarta bilar" bakom stängda dörrar just nu. De stora tyska premiumbilstillverkarna Audi, BMW och Mercedes har superavancerade datorer med röststyrningssystem i sina testmulor. System som kan lära sig av sina misstag och blir smartare ju mer man använder dem. Ford deklarerade till och med härom året att avancerad röststyrning ska bli deras "primära användarinterface" inom kort. Ett faktum som kräver att bilen kan tänka.
Trots att vi inte sett några konkreta resultat av detta arbete ännu finns det redan vissa tecken på att tekniken håller på att mogna. Siri i iPhone 4S till exempel. Direkt ur kartongen förstår det olika typer av röster. Det kan hantera bullriga miljöer, dialekter och det kan lära sig att förstå och utföra enklare uppgifter som att sätta alarm, kolla vädret och hitta en strippklubb på 28:e gatan i New York. Detta i en relativt billig produkt.
Så det är lätt att låta fantasin skena iväg om hur bra det skulle kunna funka i en bil.

Innan det blir verklighet måste forskarna lösa ett par små problem.
Britten Alan Turing var en av världens första forskare på artificiell intelligens. Han utformade ett enkelt men tämligen avslöjande test redan 1950. Designat för att dra ner byxorna på alla typer av "smarta maskiner". Kortfattat går det ut på att ta reda på om en maskin i ett blindtest kan lura en människa att tro att maskinen är en människa. Fixar bilen detta finns fortfarande ingen garanti för att det som sägs eller utförs är rätt. Bara att den tänker. Smarta styrsystem i bilar bör väl helst fungera till hundra procent. Eller i alla fall till nittionio procent. Inte som nu, till tre procent. En ratt missförstår dig aldrig. När du vrider den åt vänster, styr bilen åt vänster. En bromspedal missförstår dig aldrig. När du trampar på den bromsar bilen. Din blinkerspak frågar dig aldrig "är du verkligen säker på att du vill blända av helljuset?".
Lägg till den mysiga virusproblematiken. Och det ökända Terminator-fenomenet. AI-maskiner som blir självmedvetna och utvecklar ett eget sinne för humor och spårar fullständigt när de kommer på att vi människor är idioter som måste förgöras.

En bil ska vara en bil och inte tänka alltför mycket själv.
284
28