• Textstorlek A A
  • Hem
  • Nyheter
  • Huldt: Hur bra ska ett...

Huldt: Hur bra ska ett styrsystem fungera?

Smarta styrsystem i bilar bör väl helst fungera till hundra procent. Eller till nittionio procent. Inte som nu, till tre procent.

Biltillverkarna vill gärna få oss att tro att deras bilar är oerhört avancerade, sofistikerade och – jajjemän – intelligenta. Vilket såklart bara är nonsens.
Förvisso kan till och med den simplaste lilla småbil idag rädda livet på dig genom att räkna ut att du tappat kontrollen över fordonet på nån isfläck på väg till jobbet. Och sen blixtsnabbt strypa motorns bränsletillförsel, bromsa dina hjul individuellt tills de återfår greppet om underlaget så att du lugnt kan rulla vidare utan fara för liv och lem.
Det lilla tricket klarar bilen genom att jämföra olika värden som styrvinkel, gaspådrag och varvtal på vart och ett av de fyra hjulen. När ett eller flera värden plötsligt avviker "förstår" bilen att du har problem och applicerar bromsarna tills siffrorna åter befinner sig inom givna ramar. Smart. Det gör emellertid inte bilen intelligent. Inte på något vis.
Sett ur en dators synvinkel är detta en av de allra enklaste uppgifter man kan utsätta den för.

Vill du veta hur intelligent din kärra verkligen är? Tryck på knappen som aktiverar Voice Control, röststyrningen som numera finns i var och varannan premiumsedan. Där har du chansen att utsätta bilens digitala hjärna för avancerad gymnastik. Fråga hur den mår eller om den kan höra att du är lite ledsen idag, eller om kärlek är viktigt eller vad som händer med själen när vi människor dör? Du kommer snabbt inse hur långt ifrån ordet "intelligens" dagens mest avancerade bilhjärnor verkligen står.
AI, eller Artificiell Intelligens, är nämligen ganska avancerat.

Det arbetas hårt med "smarta bilar" bakom stängda dörrar just nu. De stora tyska premiumbilstillverkarna Audi, BMW och Mercedes har superavancerade datorer med röststyrningssystem i sina testmulor. System som kan lära sig av sina misstag och blir smartare ju mer man använder dem. Ford deklarerade till och med härom året att avancerad röststyrning ska bli deras "primära användarinterface" inom kort. Ett faktum som kräver att bilen kan tänka.
Trots att vi inte sett några konkreta resultat av detta arbete ännu finns det redan vissa tecken på att tekniken håller på att mogna. Siri i iPhone 4S till exempel. Direkt ur kartongen förstår det olika typer av röster. Det kan hantera bullriga miljöer, dialekter och det kan lära sig att förstå och utföra enklare uppgifter som att sätta alarm, kolla vädret och hitta en strippklubb på 28:e gatan i New York. Detta i en relativt billig produkt.
Så det är lätt att låta fantasin skena iväg om hur bra det skulle kunna funka i en bil.

Innan det blir verklighet måste forskarna lösa ett par små problem.
Britten Alan Turing var en av världens första forskare på artificiell intelligens. Han utformade ett enkelt men tämligen avslöjande test redan 1950. Designat för att dra ner byxorna på alla typer av "smarta maskiner". Kortfattat går det ut på att ta reda på om en maskin i ett blindtest kan lura en människa att tro att maskinen är en människa. Fixar bilen detta finns fortfarande ingen garanti för att det som sägs eller utförs är rätt. Bara att den tänker. Smarta styrsystem i bilar bör väl helst fungera till hundra procent. Eller i alla fall till nittionio procent. Inte som nu, till tre procent. En ratt missförstår dig aldrig. När du vrider den åt vänster, styr bilen åt vänster. En bromspedal missförstår dig aldrig. När du trampar på den bromsar bilen. Din blinkerspak frågar dig aldrig "är du verkligen säker på att du vill blända av helljuset?".
Lägg till den mysiga virusproblematiken. Och det ökända Terminator-fenomenet. AI-maskiner som blir självmedvetna och utvecklar ett eget sinne för humor och spårar fullständigt när de kommer på att vi människor är idioter som måste förgöras.

En bil ska vara en bil och inte tänka alltför mycket själv.
284
28

Det finns 22 kommentarer

Detta innehåll är skapat av auto motor & sports besökare

Alla kommentarer
  • #1 Re: Huldt: Hur bra ska ett styrsystem fungera?
    Pelle Postat: 2012-01-31 13:57

    Jag vill inte prata med bilen när jag vill slå på fläkten eller höja värmen. Jag vill vrida på en gedigen ratt med köttig kvalitetskänsla, trycka på en solid knapp som svarar med lagom motstånd och ett sensuellt klick!

    Ännu har de ju t ex inte fått helljusatuomatik att funka efter sextio års utveckling. Och min hjärna är en betydligt bättre regnsensor än den fula klumpen framför backspegeln.

  • #2 Re: Huldt: Hur bra ska ett styrsystem fungera?
    hasse Postat: 2012-01-31 14:01

    Behöver man alla dessa "nymodigheter" borde man (eller förmodligen ngn annan person) tänka över om lämpligheten att inneha körkort överhuvudtaget...

  • #3 Re: Huldt: Hur bra ska ett styrsystem fungera?
    Erik.S Postat: 2012-01-31 16:26

    Det är ju så att man drar sig för att köpa nytt nuförtiden.
    Äldre, bättre begagnat känns ju mer lockande. Ärlig mekanik istället för skum elektronik. Jag menar, med alla säkerhetssystem och tjofadderittan som trycks in i bilarna nu för tiden så är man ju snart inte herre i sitt eget hus, så att säga.

  • #4 Re: Huldt: Hur bra ska ett styrsystem fungera?
    Björne Postat: 2012-01-31 17:09

    En del bil"förare" skulle nog ha nytta av lite intelligens (konstgjord eller äkta) när man ser deras problem att backa ut från en parkeringsficka (eller till och med köra in en sådan).
    Rondellkörning skall vi inte ens prata om.

  • #5 Re: Huldt: Hur bra ska ett styrsystem fungera?
    Krille Postat: 2012-01-31 17:47

    För en gångs skull håller jag med artikelförfattaren fullständigt.

  • #6 Re: Huldt: Hur bra ska ett styrsystem fungera?
    m96 Postat: 2012-01-31 20:04

    Självklart. Jag behåller nog min häst o vagn. Aldrig att jag köper nåt modernare. Det där med mekanik är inte o lita på. Väsnas o står i. Snart behöver man väl inte hästen alls. Nä, det där mekaniska järnskrotet är inget för mig. Kommer aldrig bli nåt. Vem vill göra sig av med hästen liksom, haha.

  • #7 Re: Huldt: Hur bra ska ett styrsystem fungera?
    Chrille Postat: 2012-01-31 21:04

    Varför inte bara integrera en Iphone i bilens nät. ladda ner appar för vad man behöver, klart! Jag gillar teknik men jag vill att tekniken ska jobba i bakgrunden, inte ta uppmärksamhet från mig. Jag menar, hur mycket ska vi kunna styra från bilen? Ska vi planera morgonmötet samtidigt som vi har videokonferens med avdelningen samtidigt som vi läser vad som hänt i dn,se??? "Köra bil, nä det är inte viktigt, krockar jag så är min bil intelligent nog att avgöra vilka av de 56 kuddarna som ska lösas ut" Att sedan bilarna blir astunga med all teknik vi slänger i dom och att en turbofyra känns direkt slö med tjänstevikt på 1800kg har missats av utvecklarna... Jag vill inte tillbaka till 50talet men någonstans får man dra gränsen... Förarlös bil.. varför inte ta tåget istället...

  • #8 Re: Huldt: Hur bra ska ett styrsystem fungera?
    m96 Postat: 2012-01-31 22:58

    Chrille:

    "Varför inte ta tåget istället?" Av samma anledningar som du inte tar tåget idag.


    För helvette.. bilarna kommer kunna köra sig själva framöver. Det är vad det hela går ut på i slutändan.
    Och... vad kan detta ha för nytta under diverse omständigheter?... hmmmmm... hmmmmmmmmm...
    Nu får ni ge er.
    Är det nån som på fullaste allvar har problem med o komma på nåt?

    O är det nån som på fullaste allvar tror att tanken med röststyrning är att man ska säga åt bilen o svänga vänster/höger.. eller o ha videokonferens samtidigt som man själv kör bilen?

  • #9 Re: Huldt: Hur bra ska ett styrsystem fungera?
    mc Postat: 2012-02-01 00:11

    Snart kommer vi att ha polisbilar som kitt från knight rider : P

  • #10 Re: Huldt: Hur bra ska ett styrsystem fungera?
    Christian M Postat: 2012-02-01 07:05

    Problemet Fredrik, är inte att bilar är smarta. Folk tror oftast att de vill ha stora knappar och robusta saker för att trycka på. Det är egentligen ett uttryck för att "Jag vill att bilen ska göra som jag vill, när JAG vill det.". Så problemet är eg inte att bilen är smart. Det är att bilen gör saker som inte ägaren räknar med eller gillar. Saker som är en förlängning av det egna medvetandet är aldrig ett problem. Dvs, känns det som det är ett beslut vi själva skulle tagit just då. Ja då är det per automatik ok. Bilen lever dock ett eget liv. Automatlådor växlar i tid och otid, klimatanläggningar får frispel. Elektronik och annat gör precis som det vill när det vill etc. Bilar kommer kunna vara sjukt smarta den dagen bilen blir medveten om vad ägaren tycker och tänker. Det är faktiskt en högre prio än att försöka göra nya features som ingen hittar i det förbannade menysystemet. Så du förstår, det räcker inte med AI. Du skulle störa dig lika mycket på en person som satt och växlade i tid och otid, på ett sätt som inte du gillar.
    Det här problemet kommer fortsätta tills bilars nya funktioner kan lära sig bli en förläning av ditt medvetande. Då kommer du älska bilen och all dess funktionalitet.

    /C

  • #11 Re: Huldt: Hur bra ska ett styrsystem fungera?
    Klarsyn Postat: 2012-02-01 09:23

    Inte verkar det speciellt intelligent att skrattande sitta och gasa runt brännande bildäck som du brukar göra i diverse videosnuttar. Då verkar bilarnas styrsystem betydligt intelligentare.

  • #12 Re: Huldt: Hur bra ska ett styrsystem fungera?
    Krille Postat: 2012-02-01 10:06

    Den dagen de sätter en Ajfån i min bil, den dagen slutar jag köra.

    Jag är inte emot utveckling, alla som kört en bil med tidig ABS och har jämfört med ett modernt ABS-system fattar att utveckling är nödvändigt.

    Men varför skulle jag vilja ha röststyrning i bilen, jag vill inte ens ha det hemma. Jag har redan röststyrning, när jag öppnar käften så gör gumman som jag säger. (skämtar)

    Christian M: Om jag vill öka värmen "ett hack" är det mycket lättare att flytta handen två dec och trycka på den stora feta knappen än att med ord förklara det för en idiot-dator. vi har haft röststyrda tele-receptioner i flera år och jag har fortfarande inte lyckats beställa en tågresa på det viset.

    hur fasen ska man kunna göra ett röststyrt användargränssnitt när alla förare inte ens vet vad funktionerna i bilen heter? alla användargränssnitt bygger på att man gör på samma sätt för att få något gjort, med röststyrning öppnar man upp för inkonsekvent inmatning om jag får uttrycka det så.

    Klarsyn: det beror väl på vilka värderingar man har. Vad är det som säger att just ditt synsätt är rätt?

  • #13 Re: Huldt: Hur bra ska ett styrsystem fungera?
    Matte Postat: 2012-02-01 10:22

    Bilen där föraren kör är på väg att försvinna.

    För folk har inte tid att ratta och koncentrera sig på trafiken. Det är mycket viktigare för dem att stirra in i smartphonen och inte missa ett enda ord vad som skrivs på Twitter, Facebook eller Wordfreud.

  • #14 Re: Huldt: Hur bra ska ett styrsystem fungera?
    Philip Postat: 2012-02-01 12:17

    Du har inte någon aning om hur avancerat styr- och reglerteknik är. Du skulle förmodligen aldrig klara den mest grundläggande kursen i det ämnet på en teknisk högskola.

  • #15 Re: Huldt: Hur bra ska ett styrsystem fungera?
    Philip Postat: 2012-02-01 12:20

    Till Fredrik Huldt: du har inte någon aning om hur avancerat styr- och reglerteknik är. Du skulle förmodligen aldrig klara den mest grundläggande kursen i det ämnet på en teknisk högskola.

  • #16 Re: Huldt: Hur bra ska ett styrsystem fungera?
    Pelle Postat: 2012-02-01 13:01

    här är en tanke värd att tänka på i sammanhanget: http://grist.org/transportation/2011-12-27-driving-has-lost-its-cool-for-young-americans/

  • #17 Re: Huldt: Hur bra ska ett styrsystem fungera?
    Christian M Postat: 2012-02-01 15:46

    Krille: Sa jag röststyrt någonstans? Det finns gott om forskning på beteendestyrda mönster. T.ex om du envisas med att ha det lite varmare än vad som är normal, kan man väl till och börja med gissa att du gillar det. Om föraren envisas med att växla ner automatlådan tidigare än vad den själv skulle göra kan man väl gissa att han föredrar det.
    Det är beteendestyrd anpassning.

  • #18 Re: Huldt: Hur bra ska ett styrsystem fungera?
    Edis Postat: 2012-02-01 17:07

    Avsikten med avancerad röststyrning är inte att skapa en tänkande dator med vilken man kan ha givande diskussioner om meningen med livet på vägen till jobbet utan att få datorn att förstå vad vi människor säger när vi pratar normalt vilket inte är helt enkelt för en dator.

    Säger man exempelvis "kommer jag behöva att ta med paraplyet", så måste datorn göra kopplingen mellan paraplyet och regn, därefter kan den kolla upp värderprognosen och ge ett lämpligt svar. Hur ska en dator i en bil tolka och svara på påståenden som "jag börjar bli sugen på hamburgare", "bör jag ta det extra försiktigt idag", "jag är lite kall om fötterna"? Några speciella instruktioner för att få datorn att förstå ska alltså inte krävas och det är på detta område utvecklingen gått framåt de senaste åren. Som exempel på det området har vi superdatorn Watson som svarar på kluriga frågor inom loppet av några sekunder i frågeprogrammet Jeopardy.

    Det som ex. antisladdstyrsystem sysslar med är något helt annat, där används fysiska eller förenklade modeller för att beräkna hur något ska styras baserat på invärden från ett flertal givare. Något behov att kommunicera med människor finns inte, även om även denna typ av system kan ha kapacitet att lära sig från tidigare utfall.

  • #19 Re: Huldt: Hur bra ska ett styrsystem fungera?
    Kalle2 Postat: 2012-02-01 19:18

    Det här med elektronik och s.k. "avancerade" styrsystem ger biltillverkarna en fantastisk möjlighet att tjäna pengar på oss bilister, förr i tiden var det avgassystem som fick bytas varannat år som de tjänade på, nu är det fantasipriser på elektronikdelar där reservdelen kostar 1000 gånger mera än tillverkningskostnaden. Såg ett exempel idag i en motortidning, en temperaturgivare kostade SEK 7000:- att byta i en bil - tillverkningskostnad max 10 kronor....osv....

  • #20 Re: Huldt: Hur bra ska ett styrsystem fungera?
    Markus Postat: 2012-02-04 21:44

    Sista stycket är klockrent och motiverar också varför jag klarar mig utan iDrive/MMI eller liknande. Hellre färre inställningsmöjligheter i så fall. Eller åtminstone system som inte går in och påverkar när jag kör.

    Parkeringsvarnare som går att slå av och automatiskt kopplas ur över 5-6 km/h, sedan behöver inte jag mer teknik!

  • #21 Re: Huldt: Hur bra ska ett styrsystem fungera?
    Montreal Postat: 2012-02-10 10:54

    Biltillverkarnas problem är att bilarna genomgående är så bra idag att nästan ingen ytnyttjar deras möjligheter i någon riktning till mer än 50%, alltså måste man uppfinna olika mer eller mindre viktiga gadgets för att få folk att tro att de behöver byta bil. ren marketing alltså! Om man ville göra något riktigt bra för trafiksäkerheten skulle man montera en mobiltelefonstörare i alla bilar, så kan förarna koncentrera sig på uppgiften att köra bilen!

  • #22 Re: Huldt: Hur bra ska ett styrsystem fungera?
    Niklas Postat: 2012-02-10 22:24

    Helt rätt Fredrik!