• Textstorlek A A
  • Hem
  • Nyheter
  • GM ser rött – Opel måste ge...

GM ser rött – Opel måste ge vinst

Tålamodet tryter hos General Motors då ”den tyska patienten” ständigt visar röda siffror i boksluten. GM möblerar om i Opels styrelse och snart kan nya besparingar annonseras – eller så lägger man ner Opel, precis som Saab?

GM Opel Vauxhall

GM har redan bantat bort en femtedel av Opel/Vauxhall, de två varumärken som är kvar i GM Europe. Men förlusterna fortsätter och frågan är vad Detroit egentligen vill? Som vi vet försökte GM sälja Opel 2009 och den "lösningen" finns fortfarande kvar som en möjlighet.

Inom tysk bilindustri har det länge cirkulerat rykten om att General Motors tålamod med Opel, "den tyska patienten", är på väg att ta slut. Under 2009 försökte GM att sälja Opel och var på vippen att genomföra affären, då man plötsligt gjorde en handbromsvändning 15 november och beslöt sig för att behålla Opel.

Dåvarande chefen för GM Europe, Carl-Peter Forster, städade då sitt skrivbord och istället satte GM in veteranen Nick Reilly för att genomföra en omorganisation och vitalisering av Opel. Ordet "omorganisation" brukar som regel betyda nedskärningar och GM var av åsikten att cirka var femte anställd var övertalig.

De tyska och brittiska fackförbunden satte sig inte oväntat på tvären och under 2010 började Opel, precis som bilindustrin i sin helhet, krya på sig igen efter finanskrisen 2008/2009. Kanske skulle det gå att få fart på Opel igen, utan dramatiska nedskärningar?

Opel Ampera Bochum

Flera källor hävdar att Opels fabrik i Bochum står på GM:s "dödslista" i den desperata jakten på lönsamhet. Men Opel hävdar att det inte finns några beslut för att lägga ner fabriker i Europa, varken i Tyskland eller Storbritannien.

Ryktena kring Opel har tagit förnyad fart när det nu bara är en vecka kvar till GM:s presskonferens, 16 februari, där bokslutet för 2011 ska redovisas. De tre första kvartalen för 2011 visade att GM Europe förlorat dittills 440 miljoner euro. "Bara" hälften jämfört med förlusten under 2010 men ändå ett betydligt sämre resultat än GM väntat sig av Opel under 2011 då stora delar av tyska bilindustrin gick för full fart.

Uppgifterna som sipprat ut berättar att fjärde kvartalet för GM Europe blev minst lika dåligt som de tre första. Åtgärderna har alltså inte varit tillräckliga, trots att GM-fabriken i Antwerpen blivit nedlagd och cirka 8.000 av de 48.000 anställda bantats bort.

Bob King UAW

Amerikanska fackbasen Bob King sägs vara på väg in i Opels styrelse. Hur har GM tänkt då?

Att "mamma GM" förbereder något har varit uppenbart då man gjorde nya chefsbyten förra hösten med Karl-Friedrich Stracke som ny chef för GM Europe och tillika operativ chef för Opel. Amerikanen Steve Girsky valdes till styrelseordföranden och under vintern har man fyllt på med ännu mer folk från Detroit i styrelsen.

Enligt tyska tidningen "Handelsblatt" är även fackföreningsledaren Bob King från UAW på väg att ta plats i Opels styrelse. Ska Bob King övertyga sina tyska fackföreningskamrater om att endast ett stålbad kan rädda Opel?

Tidningen "Wall Street Journal" citerade för en vecka sedan anonyma källor inom GM och hävdade att ytterligare två fabriker ska läggas ner i Europa, Bochum i Tyskland och Ellesmere Port i Storbritannien. Fackföreningsledarna i Bochum betecknade tidningsuppgifterna som "trams" och pekade på det faktum att de 4.300 fast anställda fått utökas med 700 timanställda för att hinna med efterfrågan och man har även jobbat helger. Ryktena tvingade Karl-Friedrich Stracke att skicka ut ett brev till de anställda under onsdagen där han gjorde klart att inga beslut tagits om att lägga ner fabriker eller fortsätta med kraftiga nedskärningar.

GM:s presskonferens i nästa vecka lär ge svar på frågorna om hur GM Europe ska bli lönsamt igen. Marknaden har inte rosat GM-aktien sedan börsintroduktionen och regeringarna i USA och Kanada pressar på för att få upp kursen – då blir nämligen förlusterna mindre när man avvecklar sitt eget ägande i GM.

GM gör rätt, det måste till krafttag för att få tillbaka lönsamheten i Opel.
626
65

Skriv kommentar

Det finns 102 kommentarer

Detta innehåll är skapat av Auto motor & sports besökare

Alla kommentarer
  • #1 Re: GM ser rött – Opel måste ge vinst
    Daniel Postat: 2012-02-09 10:14

    Hmmm, produkterna finns. Många bra produkter med hyffsade priser. Problemet är gubbstämpeln på namnet OPEL. Byt namn säger jag. Chevreolet kanske?
    Det andra problemet är det inte finns ngt unikt som sticker ut, de har ingen karaktär eller egenskap som typ Volvo=säkerhet, BMW=körglada, MB=lyxiga, Toyota=driftsäkerhet mm mm

  • #2 Re: GM ser rött – Opel måste ge vinst
    eik Postat: 2012-02-09 10:17

    Sen är ju frågan om opel går med enorma förluster eller om det är så att man redovisar sina förluster på Opel? Med dotterbolag kan man få siffrorna att se ut hur som helst?

  • #3 Re: GM ser rött – Opel måste ge vinst
    Hans Postat: 2012-02-09 10:25

    Jag har aldrig riktigt förstått varför någon skulle välja att köpa en ny Opel när det finns så många bra bilmärken där ute. I likhet med de andra tyska märkena är Opel TRÅKIG! Det är som att ha grått som favoritfärg.

    Det spelar mindre roll om det faktiskt finns en rätt bra bil under den där tråkiga designen, jag ryggar åtminstone tillbaka när jag ser en Opel (Insignia är väl det närmaste en snygg bil de har kommit).

  • #4 Re: GM ser rött – Opel måste ge vinst
    Cykelstyre Postat: 2012-02-09 10:37

    Det finns en marknad för den typ av varumärke Opel generellt är och den typ av bilar man bygger. Problemet är dom kunderna (en stor grupp) troligen lockas mer märken som Kia, Toyota, Peugeot, VW... Märken som har förmåga och vilja att ta ut svängarna och snabbt hänga med i trender. Opel står för någonting som ingen född efter 1960 riktigt kan sätta fingret på. Med tysk uppblåst självgodhet ser man sig själv som en institution, men ingen bryr sig längre.

    Låt Opel stå för transportbilar och minibussar för Europa, Asien och Afrika. Döp om Opel och Vauxhall till Buick och samkör helt med GM Nordamerika. Kanske kan det vitalisera det hela och spara pengar. Chevrolet (Daewoo) är redan lågprismärket här i Europa, och det verkar fungera bra. GM ska dock släppa tanken på att bygga s k premium-märken i Europa. Det segmentet ligger helt utanför deras kompetens.

  • #5 Re: GM ser rött – Opel måste ge vinst
    Hans H Postat: 2012-02-09 10:47

    Det största problemet med Opel stavas GM.
    GM är (numera) byråkrati, räknenissar, byråkrati och ett totalt ointresse för bilar som annat är produkter. De förstår inte sin egen bransch och förstör sina varumärken på löpande band.
    Opel Omega V8 borde t.ex. ha gått i produktion, anser jag. Den fanns ju mer eller mindre färdig (och både Vauxhall och Holden hade snarlika bilar på sina program).

  • #6 Re: GM ser rött – Opel måste ge vinst
    Pelle Postat: 2012-02-09 10:51

    Inget skulle kunna få mig att köpa en Opel. Inget.

  • #7 Re: GM ser rött – Opel måste ge vinst
    SiggeN Postat: 2012-02-09 11:11

    Det största mysteriet är varför man backade ifrån försäljningen till Magna?

    GMs plan är säkert att ersätta Opel med Chevrolet i Europa. Samma delar till bättre pris (och oftast bättre design).

    Undrar när Diplomat V8 dyker upp?

  • #8 Re: GM ser rött – Opel måste ge vinst
    Herr Olsson Postat: 2012-02-09 11:26

    Jag skulle vilja se att BMW köper opel, lite som Audi WV(fast där är det tvärtom). Tror att Opel skulle bli ganska bra om man bara slapp ifrån idioterna på GM. Opel skulle kunna bli ett nytt WV eller kanske iaf ett ny Skoda:)

  • #9 Re: GM ser rött – Opel måste ge vinst
    Herr Olsson Postat: 2012-02-09 11:26

    Jag skulle vilja se att BMW köper opel, lite som Audi WV(fast där är det tvärtom). Tror att Opel skulle bli ganska bra om man bara slapp ifrån idioterna på GM. Opel skulle kunna bli ett nytt WV eller kanske iaf ett ny Skoda:)

  • #10 Re: GM ser rött – Opel måste ge vinst
    MK Postat: 2012-02-09 11:29

    Kanske dags att köpa en ny Opel för att få upp siffrorna lite. Opel är det enda jag kommer köpa... Nästa bil blir garanterat en ny Opel

  • #11 Re: GM ser rött – Opel måste ge vinst
    Mikkel Postat: 2012-02-09 11:43

    Right!

  • #12 Re: GM ser rött – Opel måste ge vinst
    burncreek Postat: 2012-02-09 11:47

    Visserligen är det affärsmässigt rätt tänkt av Opel att göra en "XC-version" av Insignia-kombin, men CrossFour (se http://www.automotorsport.se/artiklar/nyheter/201
    11231/opel-insignia-crossfour-utmanar-volvo-xc70)
    torde inte ge mycken köplust. Som någon uttryckte det: Ser bara helt fel ut. En fetknopp i träningsställ.
    Amen. När jag tänker efter är Opel faktiskt det tråkigaste bilmärke jag kommer på, t.o.m. tristare än präktiga Toyota. Om kvaliteten vore på topp kunde jag kanske ändå åtminstone känna på en Opel, men... :-|

  • #13 Re: GM ser rött – Opel måste ge vinst
    Diplomat V8 Postat: 2012-02-09 11:52

    burncreek...tydligen känner du inte till DEKRA:s rapport. Opel blev vinnaren för tredje året på raken som den felfriaste bilen. Det var inte BMW eller MB. Så det är dags att du börjar "känna på en Opel".. B-)

  • #14 Re: GM ser rött – Opel måste ge vinst
    Matt Postat: 2012-02-09 12:03

    Får nog tyvärr hålla med många av föregående talare. Det är säkert inget fel på Opel, men det är inte en bil som "talar" till mig. Om jag skulle överväga att köpa en annan bil så skulle Opel, helt omedvetet, inte vara med på min lista. Tråkigt är det, men uppenbarligen inte lika tråkigt som Opel själva,

  • #15 Re: GM ser rött – Opel måste ge vinst
    Peter B Postat: 2012-02-09 12:12

    Vem tror att ett bilmärke kan hämta sig efter år av missgrepp och misshandel av mamma GM. Prutat på kvalitet och image och innovation som Opel stått för. Glöm inte att Opel sålt fler bilar än VW men där de fått utveckla sig utan inblandning av en mamma som dikterat villkoren i strid med sin egen policy.
    Opel tillverkar downsightsing modeller och kvalitetsbilar där t ex Insignia och nya Astra har lägst fel i tyska DEKRA:s undersökning.
    GM däremot verkar inte ha lärt sig läxan om downsightsing med sin muskels stinna bilar trots att miljö får stryka på foten.
    Opel har fått verka i motvind där VW fått utveckla sig i lugn och ro och då är det inte svårt att hitta till en lugn och ihållande utveckling om än tråkig.
    För alla er som ondgör er över märket OPEL med anor som få tillverkare har, prova en kvalitetsbil en OPEL och skriv inte bara av hörsägen en massa skit som inte stämmer. Smaken är som den berömda baken delad är jag helt medveten om och tur är det men missfirmelse är okunskap.
    Det är inte det att jag INTE gillar V 8:or och muskelstinna bilar utan GM:s missfirmelse över OPEL och deras införande av Chevrolet i Europa som ska konkurera inom koncernen och satsas mera på.
    Chevrolet istället för Opel i STCC t ex, Opel utan medverkan i DTM gjorde t ex den cirkusen tråkig med två märken som tävlar mot varandra visar också på GM:s snålhet mot märket.
    Och design mässigt håller jag inte med att Opel har tråkiga bilar snarare tvärtom se bara på VW och nu avlidna SAAB som inte ändrar designen nämnvärt.
    Jag tror att om OPEL sålts skulle det ha eskalerat i framgång utan en misshushållande mamma och Opel fått blomma ut ordentligt,ännu mer än idag.
    Jag gillar Opel

  • #16 Re: GM ser rött – Opel måste ge vinst
    you_lose Postat: 2012-02-09 12:16

    Många säger att Opel är tråkigt bilmärke men de kan knappast vara tråkigare än Toyota som ändå är en av världens största tillverkare, Opel har iaf OPC bilarna och de flesta modeller går att få med starkare motorer,sportchassi och diverse fabriksstyling.
    Angående röda siffror, mycket av GMs utveckling sker i Russelsheim, hamnar hela den kostnaden hos Opel?

  • #17 Re: GM ser rött – Opel måste ge vinst
    Hans H Postat: 2012-02-09 12:25

    Avsikten var att Opel skulle konkurrera med VW och Saab skulle konkurrera med Audi.
    Men då behövs investeringar och en förståelse för varumärken. Saab och Opel fick varkendera och trängde istället ut varandra från viktiga marknader.
    Nu konkurrerar Opel med syskonet Chevrolet och Saab är i konkurs.
    Samtidigt försöker Cadillac konkurrera med BMW. Tror någon att det kommer att fungera?

    GM har inte begripit något sedan 70-talet.

  • #18 Re: GM ser rött – Opel måste ge vinst
    Diplomat V8 Postat: 2012-02-09 12:35

    Läser man artikeln så är det inte nån större skillnad på vad man har skrivit tidigare..Gammal skåpmat? Var och varannat ord; Det sägs, Det ryktas, Uppgifter...något i stil med Allers?.. Opel har ju som sagt kommit ut med mycket nyheter och lanseringar på kort tid. Insignian blev Europas mest köpta i sitt segment, Nya Astran säljer, Nyligen har Merivan släppts, Nya Zafiran lanseras runt om i Europa, Ny Astra GTC på gång lika så i OPC utförande, Insignia CrossFour, Nya Opel Mokka, Opel Ampera,...detta kostar pengar att ta fram. Opel har varit med och utvecklat Chevrolet Cruze, bygger på samma chassi och andra delar känns igen, Astra Sedan som Buick i USA, Nya Mokka blir Buick precis som Insignia är Buick...Då är frågan är det så illa som det ser ut eller spel för gallerian?

    OPEL- Stilledaren inom den stora GM-familjen!

  • #19 Re: GM ser rött – Opel måste ge vinst
    Diplomat V8 Postat: 2012-02-09 12:45

    Till kommentar #18
    det ska stå; " Opel har varit med och utvecklat Chevrolet Cruze som bygger på samma chassi som nya Astran samt andra delar känns igen"..

    Beklagar felcitatet..

  • #20 Re: GM ser rött – Opel måste ge vinst
    Kalle2 Postat: 2012-02-09 12:47

    Det är inget fel på bilarna, Opel har samma kvalitet som europeiska premium märken, felet är gamla misstag då man har tvingat fram alltför låg kvalitet samt att man inte har förstått att göra några roliga bilar som t.ex. Omega med v8, den fanns ju klar i austalien (Holden) samt man man har fastnat i "tråkiga bilar" träsket i den allmänna opinionen oavsett hur roliga bilar man tillverkar, dvs. enda felet är namnet, inget annat

  • #21 Re: GM ser rött – Opel måste ge vinst
    Cykelstyre Postat: 2012-02-09 13:14

    #18: Diplomat V8

    Meningslösa ord i press releaser om vad man tror ska ske är en sak - verkligheten oftast en annan. Här är Opels marknadsandel för personbilar Västeuropa (statistiken för hela Europa är lite bristfällig):

    2003: 9.2%
    2007: 8.5%
    2011: 7.4%

  • #22 Re: GM ser rött – Opel måste ge vinst
    Anders Postat: 2012-02-09 13:17

    Ampera är den enda intressant modellen man släppt sen klassiska Opel GT fanns!

  • #23 Re: GM ser rött – Opel måste ge vinst
    andreas Postat: 2012-02-09 13:22

    GM är ju för goa. "Opel måste göra vinst", javisst det fattar ju alla men det är ju GM som både äger och driver verksamheten.... GM får det att låta som att det är ngn annans ansvar!

    Jag kommer att fira den dag dag GM har konkat för gott!

  • #24 Re: GM ser rött – Opel måste ge vinst
    Marcus L Postat: 2012-02-09 13:23

    Jag tror inte att det är något speciellt fel på bilarna eller varumärket. Bilarna är moderna, snygga, sportiga och europeiska. Varumärket är starkt, etablerat och med ett visst mått av sportighet.

    Problemet är antagligen GM. Det största och bästa krafttag GM kan göra är att sälja Opel och låta Opel segla på egen hand. Är övertygad om att Opel skulle klara sig bättre då. Kanske i samarbete med exempelvis Magna eller kanske som köpt av Magna. Amerikansk kortsiktighet och GM-byråkati samt oförståelse för europeisk personbilsmarknad är det som sakta men säkert tar död på Opel. Låt Opel leva!

    Och föresten, när GM säljer Opel så får vi hoppas att Opel passar på och avvecklar det meningslösa brittiska varumärket Vauxhall… Kära britter, inse att ni kör tyska Opel-bilar…oavsett vad det står i fronten och i ratten.

  • #25 Re: GM ser rött – Opel måste ge vinst
    Stefan Postat: 2012-02-09 13:27

    Premium märkes tjatet tar aldrig slut ??
    Ett begrepp myntat av de tyska tillverkarna ...

    Hur som helst har 2 oplar . Omega 2.2 elegans 00:a och Rekord 1900 L 66:a .
    Någon mer nyare opel kommer det aldrig mer bli .

    Det är tur man man har rekorden i garaget påställd . Omegan har haft så mycket elektronikproblem och kostat multum att laga . Styrbox generator tändmodul m.m.dyraste bilen hitils för mig faktsikt. Och vårt få delar till den numera.
    Sanslöst tanke på bilen är bara 11år

    Sorry lite offtopic altihop . Men kan man tillverka bilar utan en massa elektronik idag ?

  • #26 Re: GM ser rött – Opel måste ge vinst
    Diplomat V8 Postat: 2012-02-09 13:35

    Cykelstyre..Vet inte vart du har funnit dessa siffror och som du själv skrev ststistiken är bristfällig för hela Europa..
    Konkurensen är stenhård på marknaden och alla håller koll på varandra! Så visst kan siffror gå upp och ner precis som på börsen. Är inte ett dugg nervös att Opel kommer igen med det modellutbudet dom har idag och topp i kvalitetsundersökningar!

    Look at Opel now!

  • #27 Re: GM ser rött – Opel måste ge vinst
    burncreek Postat: 2012-02-09 14:01

    @Diplomat V8 11:52:
    Nej, ärligt talat kände jag inte till DEKRA:s rapport! Obildat av mig, ursäkta. Så, vad rekommenderar du för Opel om jag vill ha fyrhjulsdrift, automat, diesel och >16 cm markfrigång? Insignia CrossFour går bort, jag vill inte synas i en sådan. Bara ommärkta koreanare kvar då? Inte alls för att vara spydig, men då köper jag hellre en Hyundai eller Kia då de har bättre garantier och andrahandsvärden.
    Men jag kan ha fel. Jag har (bevisligen!) haft fel förr ;)

  • #28 Re: GM ser rött – Opel måste ge vinst
    jöjje Postat: 2012-02-09 14:55

    Konstigt att gå med förlust EFTER att ha blivit av med SAAB?
    Har man ingen annan att sälja bildelanar till överpris?? Motorer växellådor bakaxlar, framvagnsramar etc.

  • #29 Re: GM ser rött – Opel måste ge vinst
    Diplomat V7 Postat: 2012-02-09 15:00

    Tack vare att Opel är så framgångsrika och lönsamma, har Angela Merkel idag beslutat att Opel ska få ytterligare motsvarande 45 miljarder i "Auto-Unterstützung" (Bilstöd (på tyska)). :-)

  • #30 Re: GM ser rött – Opel måste ge vinst
    Diplomat V8 Postat: 2012-02-09 15:01

    Burncreek.
    Okey om du inte vill ha Insignia men kanske värd att vänta på nya Opel Mokka. En ny SUV som kommer snart! Fram- eller fyrhjulsdrift, manuell eller automatisk 6-växlad låda
    Två bensin- och en dieselmotor, bränslesparande Start/Stopp-teknik som standard . Turbodieseln på 1,7 liter har en maxeffekt på 93 kW/130 hk och därtill ett mäktigt vridmoment på 300 Nm. Självklart så har den massor av finesser! Premiär i Geneve!
    Sen är det upp till dig om du vill ge dig till tåls och vänta. Opel har 5 års garanti på sina bilar! Hur många år ger BMW?
    Som sagt lycka till med ditt bilval.

    Egentligen borde alla köra Opel!

  • #31 Re: GM ser rött – Opel måste ge vinst
    Diplomat V8 Postat: 2012-02-09 15:06

    #29
    Vart har du "hittat" denna nyhet?
    Hänvisa om du kan!

  • #32 Re: GM ser rött – Opel måste ge vinst
    OPeL FoREvEr! Postat: 2012-02-09 15:07

    Ja har alldrig varit mer nöjjd änn med min
    OPEL OMEGA med rak v6:a så de så!!!

    LOOK AT OPEL OMEGA NOW!
    ( © 2013 OpEL LoVErs CluBB - jOjjN aSs ! )

  • #33 Re: GM ser rött – Opel måste ge vinst
    Granngården (f.d. Lantmännen) Postat: 2012-02-09 15:12

    Anlita vår bemanning till er ladugård!

    Vi skickar snabbt och billigt en Opel Mokka som gör skit-jobbet åt er!

  • #34 Re: GM ser rött – Opel måste ge vinst
    GM i Detroit Postat: 2012-02-09 15:16

    Egentligen borde ingen köra Opel!
    Så får vi det nedlagt fortare... :o

  • #35 Re: GM ser rött – Opel måste ge vinst
    Patrik Postat: 2012-02-09 15:48

    Opel har vunnit Dekras kvalitetstest för tredje året i rad, detta gentemot Audi, BMW, Mercedes och VW.

    För GM´s del handlar det om att skicka pengar mellan bolagen och peka ut det svarta fåret. Opel har blivit utvalt sedan länge, även SAAB var utpekade som det svarta fåret.

    Sanningen ligger mer i att USA har svårt att bygga bilar själva då landet är tämligen underutvecklat jämfört med våra europeiska länder. Vapen är det duktiga på att tillverka men bilar, nja.
    För att slå sig på bröstet så lurar de i sina egna att det minsann är SAAB som står för våra förluster, nu måste vi sälja det och nu är det Opel, vi måste sälja det7lägga ned. Snart har de inga vettiga bolag kvar och gör det rätta, lägger ner hela GM?

  • #36 Re: GM ser rött – Opel måste ge vinst
    cui Postat: 2012-02-09 15:54

    andreas Postat: i dag, 13:22

    General Motors HAR konkat så mycket det går redan.

    Det som nu kallas GM är bildat med hjälp av Obama 2009.

    http://en.wikinews.org/wiki/Barack_Obama_presents
    _rescue_plan_after_GM_declaration_of_bankruptcy


    http://en.wikipedia.org/wiki/Motors_Liquidation_C
    ompany

  • #37 Re: GM ser rött – Opel måste ge vinst
    Bilköpare Postat: 2012-02-09 16:24

    Döp om Opel till Chevrolet.
    Jag avskyr namnet Opel.
    Det personifierar gammal gubbe.

    Byt till Chevrolet och bilarna börjar sälja.

  • #38 Re: GM ser rött – Opel måste ge vinst
    pelle (originalet) Postat: 2012-02-09 16:25

    Knappast troligt att GM tackar nej till både den tyska och den brittiska marknaden genom att lägga ned och lämna dörren vidöppen för Ford och VAG.

    Opel är f ö inte tråkiga, sedan ganska länge tillbaka. Prova en! Inte skitkul, men väldigt mycket för pengarna, särskilt Astra.

    Och grått är en vacker kulör!

  • #39 Re: GM ser rött – Opel måste ge vinst
    Cykelstyre Postat: 2012-02-09 16:29

    #26 Diplomat V8

    Siffrorna kommer från det officiella organet på området:

    European Automobile Manufacturers' Association
    http://www.acea.be/

    Där finns alla tillverknings- och försäljningssiffror för motorfordon redovisade månad för månad, år ut och år in.

  • #40 Re: GM ser rött – Opel måste ge vinst
    T. Moshis Postat: 2012-02-09 16:29

    För egen del är jag egentligen måttligt intresserad av bilar, mer av orsakerna till varför människor tänker och tycker som de gör.
    Vad är den verkliga orsaken till en åsikt eller ett resonemang?

    Det är ganska ytliga, lättvindiga åsikter och känslor som uttrycks, de säger faktiskt ingenting.
    "bilen talar inte till mig"? jaha? det säger inte mig ett dugg.

    Tråkigt bilmärke? Nej det säger ingenting heller eftersom Europas tråkigaste bil VW också är den som säljer allra bäst.
    Och Opel har i alla år gjort 20 gånger fler roliga bilar än VW, ändå är Opel den tråkiga bilen?
    Hur får man det att gå ihop?
    Det verkar bara underligt???

    Det finns ingen rationell orsak till varför Opel inte skulle sälja tillräckligt för att gå bra, allt som behövs är omkring 500 000 nya köpare, 300 000 skulle räcka, det är ju egentligen en struntsumma.

    Alla bilmärken gör bilar som har någon dum detalj någonstans, alla bilmärken släpper ut en eller annan bil med något kvalitetsfel någon gång då och då, alla bilmärken har skandaler och lik i garderoben, de som tycker att det är fel på Opels bilar blundar för de fel och brister som alla andra bilmärken har dragits med då och då under åren.

    I förhållande till alla andra bilmärkens tabbar och tokigheter sedan 1950-talet är Opel inte alls värre än någon annan - snarare motsatsen, för att man inte valsar hit och dit på tillfälliga modenycker som andra gör - och därför finns det av den orsaken ingen mening i att just tycka att Opel är mer skräp än någon annan.

    De negativa uppfattningarna om Opel är obegripliga, de finns där, men varför de finns där???

    När man tittar på någons argument för varför de inte gillar Opel, så visar det sig ju oftast att det de påstår inte alls stämmer, och ändå är de bergfast övertygade om att det är så som de tycker.

    Det verkar som att namnet Opel hypnotiserar människor att bli blinda och döva och istället dra iväg i något drogrus där de ser skära elefanter och inbillar sig allt möjligt konstigt.

    Tänk om de som inte känner något för Opel kunde berätta vad det egentligen beror på, inte några lättvindiga, ytliga tyckanden som faller pladask så fort man granskar dem närmare…
    Utan faktiskt seriösa, intelligenta, genomtänkta, detaljerade, specificerade orsaker, det vore intressant.

    Om man sedan också kunde få veta seriösa, genomtänkta, detaljerade, specificerade orsaker till varför anda bilar är så otroligt bra så skulle man ju ha lite material att arbeta med.

    Det vore något, men en sådan undersökning har aldrig gjorts vad jag vet.

  • #41 Re: GM ser rött – Opel måste ge vinst
    TurboLover Postat: 2012-02-09 16:54

    @ T. Moshis. Jag är övertygad om att det inte finns några rationella skäl. Dock tycker jag också Opel är en gäspning, men jag fattar inte varför :-/

  • #42 Re: GM ser rött – Opel måste ge vinst
    OPEL Europe Rüsselsheim Postat: 2012-02-09 16:57

    We are diskussing a sale at OPEL this spring, for +55 males. Please stay tuned.

  • #43 Re: GM ser rött – Opel måste ge vinst
    Diplomat V8 Postat: 2012-02-09 17:27

    #39 Cykelstyre.

    Tack för ditt svar!
    Ha en bra dag! :-)

  • #44 Re: GM ser rött – Opel måste ge vinst
    ARG Postat: 2012-02-09 17:47

    JÄVLA GM!!!!!! Dom snor alla idéer o detaljer hos opel och saab, sätter det i sina andra bilar, gör mer reklam o bättre omdömmen om sina andra amerikanska märken. sedan pressar dom opel på att göra bättre vinster!? JÄVLA IDIOT PACK SKA FAN AAAAAAAALDRIG KÖPA NÅGOT SOM HAR MED GM ATT GÖRA JÄVLA FITTOR

  • #45 Re: GM ser rött – Opel måste ge vinst
    ncc-1701-e Postat: 2012-02-09 18:31

    ARG Postat: i dag, 17:47

    JÄVLA GM!!!!!! Dom snor alla idéer o detaljer hos opel och saab, sätter det i sina andra bilar, gör mer reklam o bättre omdömmen om sina andra amerikanska märken. sedan pressar dom opel på att göra bättre vinster!? JÄVLA IDIOT PACK SKA FAN AAAAAAAALDRIG KÖPA NÅGOT SOM HAR MED GM ATT GÖRA JÄVLA FITTOR


    Hur vet du att GM har tog alla ide från Saab och Opel, för att du är från Europa?
    Underskatta inte USA, Japan har gjort det 1940talet, och vad händer sen?
    Allt GM gör är egentligen tar en europeisk bil, liggerden i en bil med amerikansk märke och säljer den TILLBAKA till Europa.

    Patrik Postat: i dag, 15:48

    Sanningen ligger mer i att USA har svårt att bygga bilar själva då landet är tämligen underutvecklat jämfört med våra europeiska länder.


    Vem var först med atombomb, vem var först att skjuta människor till månen, vem skapade hubble teleskop som vars mätdata har skapa 4000 vetenskaplig artkel per år, vem skapade världens snabbaste rymdfarkost, vilken land har fartrekordet i lnad(SSC Thrust), vem hade skapat den rymdsond som är nu kanten av solsystem och är längst bort från vår jord jämför med andra sonder, vilken land kommer den vetenskapsman som upptäckte antimateria.

  • #46 Re: GM ser rött – Opel måste ge vinst
    Lillebror Postat: 2012-02-09 18:34

    Enligt uppgift förlorar Ford pengar på sitt europeiska sortiment och nu har GM ännu en gång, efter Opels stora förluster, aviserat kraftiga besparingar/ev. stängningar av fabriker. Undrar just hur det går för Fiat med Chrysler i bagaget, är det italienarna eller amerikanarna som i slutändan styr och ställer? Minns hur Chrysler för inte så länge sedan höll på att dra Mercedes ned i avgrunden.

    Hur kan det vara att dessa sååå.. duktiga och beundrade amerikanare inte får de biltillverkare de äger utanför sin egen kontinent att ge vinst? Är det personalen på Opel och Europeiska Ford som är en sällsynt olycklig sammansättning av klantskallar? Nej, den som tror att direktörerna i Fords och GM:s ledning sitter och vrider händerna och undrar vad tyskarna i Rüsselsheim och på Ford hittar på vet inte mycket om hur amerikanskt management fungerar. Min egen erfarenhet säger mig att både Opel och Ford utsätts för en hänsynslös fjärrstyrning av människor med både bristande insikt i den europeiska bilmarknaden och en total oförmåga att se längre än till nästa kvartalsbokslut. Hoppas bara att Opel slipper utsättas för den behandling SAAB fick utstå. GM lär tyvärr aldrig sälja Opel utan massor av licensavtal och patenträttigheter som binder en ev. ny ägare till GM och gör det omöjligt att få Opel lönsamt inom överskådlig framtid.

  • #47 Re: GM ser rött – Opel måste ge vinst
    Obama Goodbye Postat: 2012-02-09 18:44

    Amerikanarna har inte lyckats vara först med detta som en pytteliten tillverkare i "Schweiz" tagit fram. Trots mycket knappa resurser...

    http://www.saabsunited.com/2005/12/saab-innovatio
    ns.html

  • #48 Re: GM ser rött – Opel måste ge vinst
    J. R. Ewing!... just. Postat: 2012-02-09 19:36

    Senaste nyheten är att GM plockar bort försäljnings och marknadschefen Alain Visser som tillsammans med Carl-Peter Forster som ville göra Opel till ett nytt BMW och designchefen Mark Adams var trion bakom alla Opels nya modeller och alla faktiska framgångar man haft de senaste fem åren inklusive den höga kvalitén.

    Nu är bara Mark Adams kvar, hans dagar är säker räknade också inom ett år blir han säkert ny chef i Detroit.

    Mycket talande är att Alain Visser blir marknadschef för försäljningen av Chevrolet.
    Det tyder på att GM planerar att dränera Opel på arbetare, fabriker, pengar, kompetens och resurser till förmån för Chevrolet.

    Vad man sedan tänker göra är svårt att förstå.

    En möjlighet är att man lägger ner alla Opelfabriker utom Rüsselsheim som man behåller som utvecklingsavdelning, frågan är om man lyckas tillverka bilar som ens nuvarande köpare vill ha då?

    GM tycks systematiskt göra sig av med starka förespråkare för Opel för att istället ersätta dem med lojala byråkrater från Detroit, man behöver inte vara något större ljus för att fatta vad man spelar för spel.

    En sak är i varje fall klar GM tänker inte satsa på Opel, att man plockar hem Alain Visser visar att man börjar tömma sina bankfack innan man lämnar stan för gott.

  • #49 Re: GM ser rött – Opel måste ge vinst
    Tja... Postat: 2012-02-09 20:40

    Angående det här med att Opel är tråkiga och ointressanta, det kan bara finnas en orsak till det och det är att man inte marknadsför sina lyxmodeller och prestandabilar eller sin teknik på ett lika exponerat och skrytsamt sätt som alla andra gör.

    I alla år har ju tyngdpunkten legat på att marknadsföra de enkla biliga standardmodellerna i låga prisklasser, medan sportmodellerna och lyxbilarna varit något man haft undanstoppat i nedersta skrivbordslådan ifall någon underlig kuf skulle fråga efter dom.

    Titta på Volvos gamla knep med att alltid visa lyxmodellen först och ett år senare komma med standardmodellen, det bygger prestige.

    Opel har alltid gjort motsatsen och kommer med rader av enkla standardmodeller, för att sedan upp till tre år senare komma med den häftigaste supermodellen, visst… och vem tror dom bryr sig så dags?
    Då är modellen redan etablerad som tråkig vardagsbil…

    Hur ofta ser man reklam för Corsa?
    Hela tiden.
    Hur ofta har man sett reklam för gamla Astra Cab? eller efterföljaren plåtcabben TwinTop?
    Astra OPC? Corsa OPC? Insignia OPC? Någon?

    På 80-talet hade man en fantastisk sport och rent av superbil i Manta 400 som så sent som 1987 faktiskt utklassade Audi Quattro i ett engelsk Rally, hade man tillverkat den för gatan skulle den ensam ha revolutionerat Opel anseende, men man övervägde det inte ens.

    Och gamla grejen med Senator som aldrig sålde, efter 12 år kom man på att man aldrig talat om att modellen existerade, ojsan…

    Varpå man satte in EN reklamannons och sedan satte sig för att vänta på försäljning succén…
    Man skulle inte tro det om man inte visste att det var sant.

    Och vilka modeller marknadsför man mest? Jo kombibilar med diesel och familjebussar, de tråkigaste bilar som finns, dessa kör man stenhårt med överallt, men de roligaste modellerna? – Nej aldrig.

    T.ex. har Insignia Sport funnits i Europa men aldrig i Sverige, det sänder ju en tydlig signal om att man inte tycker det är viktigt att bjuda på det roliga och spännande.
    Nu finns ju OPC chassit till övriga Insignia, men kommer man att marknadsföra det så tufft och aggressivt som BMW skulle ha gjort?
    Never… en extra rad längst bak i en broschyr är nog allt man får se av det.

    Så inte är det konstigt att ingen är intresserad av Opel, man har ju hela tiden arbetat på att förstöra sitt anseende så mycket som möjligt och lyckats väldigt bra.

    Det är bara de ytterst få som orkar ta reda på något om Opel på egen hand som vill köpa bilarna, alla andra avstår.

    Alltihop beror på budskapet, det är totalt bakvänt, supermodellerna skall sälja standardbilarna, SÅ gör alla andra,

    Opel försöker leva enbart på standardbilarna, varför man tillverkar sina prestanda och toppmodeller är svårt att förstå när det inte tycks vilja sälja dem och inte använder dem för reklam eller varumärkesbyggande heller?

    De där på försäljningsavdelningen verkar helt blåsta liksom…

  • #50 Re: GM ser rött – Opel måste ge vinst
    Hans H Postat: 2012-02-09 21:23

    J. R. Ewing:
    Jag tror att du har rätt.
    Det påstås ju t.ex. att det tillverkas för många bilar i världen, och alldeles särskilt i Europa. Och GM kanske reagerar på det.
    Men att GM skulle göra något förnuftigt vore ju något nytt.
    Men OM du har rätt, så tycker jag synd om Opel, för det lär bli värre än Saab, just på grund av storleken.

  • #51 Re: GM ser rött – Opel måste ge vinst
    Zäta Postat: 2012-02-09 21:23

    Opel bör komma med efterfölje till Manta Monza,Diplomat, Kapitän ,Omega, och min personliga favorit Commodore. och naturligtvis gå tillbaks till RWD,det hade gjort bot på gubbstämpeln..

  • #52 Re: GM ser rött – Opel måste ge vinst
    Butters Postat: 2012-02-09 22:33

    snälla!

    opel är ingen dålig bil, det finns bara inte tillräckligt stor marknad för bilen. räcker inte med att vissa länder i fattiga östeuropa samt tyskland och england har en kärlek till bilen. då är det faktiskt t.o.m Saab som hade "större" kundkrets, då saknade bara modellerna. Gm borde ha fimpat Opel och gjort Saab till deras Q märke. för att i ärlighetens namn man kör hellre en fattigmans Audi (Skoda) än en fräck Opel med menlösa GM som pappa/mamma.

    för övrigt bud på nackskott för folk som köper Chevrolet, vill man ha en billig skit till bil så kan man välja en annan koreansk "kvailtetsprodukt" från Kia eller Hyundai.

    hoppas att GM säljer opel (vad annars??) och deras fabriker kan användas för produktion/sammansättning av bra tyska bilmärken.

    PS ni 40-50 talister som drömmer om forna opel kan väl vakna än gång för alla, det märket som ni pratar om heter BMW eller Audi i den moderna världen idag =( bilar som har status och "kvalite")

    visst är det enkel matte?
    :)

  • #53 Re: GM ser rött – Opel måste ge vinst
    Nalle Puh Postat: 2012-02-09 23:07

    Dödsängel`= GM

    Behöver jag säga mer? Dom är ett gift...

  • #54 Re: GM ser rött – Opel måste ge vinst
    Nalle Puh Postat: 2012-02-09 23:17

    Å Andra sidan ang opel vs andra. Världens tråkigaste bil (som jag har kört) är tveklöst Volvo V70! Sen kommer alla Toyota. tredje från botten är Golf. Fyra Passat (Jag har en NY. SKITBIL!!!!). Opel kommer betydligt högre i körglädje, i alla fall dom jag ägt... OCH hellre opel än Koreansk dynga... Men dom har jag knappt kört...

  • #55 Re: GM ser rött – Opel måste ge vinst
    Rejo Postat: 2012-02-09 23:29

    Tycker det är närmast pinsamt hur folk i det här kommentarsfältet kastar skit på amerikaner. Jag gillar inte heller allt som har med USA att göra och jag tycker att GM har tagit många felaktiga beslut genom åren, men de här antydningarna om att bilar som kommer från Europa per automatik är bättre än bilar från USA är rent skitsnack.

    Det finns massor av entreprenörsanda i USA med ständigt ny teknik och forskning inom en mängd områden, inte minst när det gäller bilar och alternativa drivmedel. Ni gör ett stort misstag om ni avfärdar amerikanare som sämre vetande.

  • #56 Re: GM ser rött – Opel måste ge vinst
    Hans H Postat: 2012-02-09 23:45

    Rejo:
    Jo, du har rätt. Det finns massor som är bra med Amerika, USA och amerikaner. Men nu pratar vi GM.
    GM är inte entreprenörsanda.
    Det har de inte varit på många, många år.

    Men ge mig en Shelby Mustang, en Ford GT eller en Dodge Viper så kan vi snacka jänkebil igen. :-)

  • #57 Re: GM ser rött – Opel måste ge vinst
    hempa Postat: 2012-02-10 00:07

    Det var inte SAAB:s fel att märket gick i konkurs det var GM:s fel

  • #58 Re: GM ser rött – Opel måste ge vinst
    Roger Skagerström Postat: 2012-02-10 01:23

    burncreek: Tycker inte Insignia CrossFour ser värr ut än Passat av motsvarande utförande. Den som visades upp med stora fälgar var riktigt snygg tillochmed. Inte jättemycket till markfrigång kanske men man kanske får se det som en mellanklass mellan vanlig AWD-bil och "Allroad"-bil. Ungefär som CrossGolf. Men ditt uttalande om att inte vilja synas i den känns tämligen förhastat.

    Ligger nåt i det någon sa om att döpa om bilarna till Chevrolet. Opel skulle göra ett betydligt mer trovärdigt Chevrolet än Daewoo. Personligen så är nog det enda felet jag ser på Opel idag de tråkiga interiöerna och namnet Opel, som skriker skitbil lång väg, när så faktiskt inte är fallet.

    Eller varför inte Holden? Hade ju varit grymt :P De skulle gjord det redan när Insignia kom dock.

    Problem är väl att märket är för etablerat. Men gick det med Chrysler så...

  • #59 Re: GM ser rött – Opel måste ge vinst
    Henrik Postat: 2012-02-10 09:37

    Tyska staten har pumpat in pengar i Opel för att rädda företaget. Tydligen räcker inte det för att vända på steken. Jag säger bara IN YOUR FACE alla trångsynta saab-vurmande gråsossar som tycker att vi borde ha skickat in svenska skattepengar i saab. Pengarna hade försvunnit direkt. Pengar utan visioner och lönsamma affärer är som en gummibåt utan luft. Det sjunker direkt!

  • #60 Re: GM ser rött – Opel måste ge vinst
    lelle Postat: 2012-02-10 10:03

    GM är liksom flertalet amerikanska bilföretag urusla på att vårda och utveckla sina varumärken. Speciellt inkompetenta är de när det kommer till premiumvarumärken, då hamburgerbabianerna inte begriper att det krävs koppling mellan varumärker och produkt. Detta har bidragit till att GM redan fått lägga ned ett flertal varumärken och fabriker på hemmaplan.
    Att Saab och Opel offras för att de inkompetenta, navelskådande lednignsgruppen bara sprattlar efter sina ägare (regeringen i hamburgerbabiankolonin) är sjävlklart. USA har sedan självständighetsförklarignen en lång och stark tradition av protektionistisk handelspolitik och genom sin militära styrk en starkt överdriven tro på sin egen förmåga och förträfflighet.
    Har sett de tjattrande babianerna in action i en av världen ororshärdar. Att de förvirrade dårarna skulle klara av att driva en fungerande bilindustri är alltför magstarkt för mig.
    Jag säger som vänsterproggarna på 70-talet:
    GM -GO HOME!

  • #61 Re: GM ser rött – Opel måste ge vinst
    Lelle (igen) Postat: 2012-02-10 10:08

    Innan babianerna lämnar Europa kan de sälja Opel till BMW.Bayrarna behöver liksom VW-gruppen ett varumärkre med kvalitet som är mer folkligt för att skapa volym, medan premiumvarumärket ska var just premium. BMW är inne på en farlig väg, då man stretchar sitt varumrke rejält för att nå höga volymer.
    Men när det står en mer eller mindre utslätad BMW i varje gathörn minskar exklusivitet och premiumkänslan i BMW ju bättre man lyckas sälja dem i stora volymer. Därför skulle Opel passa bra in i München brevid BMW och Mini.

  • #62 Re: GM ser rött – Opel måste ge vinst
    mw73 Postat: 2012-02-10 10:18

    GM skulle ha sålt opel och satsat på saab..

  • #63 Re: GM ser rött – Opel måste ge vinst
    Stefan Postat: 2012-02-10 12:29

    vem tusan länka denna ?
    http://www.saabsunited.com/2005/12/saab-innovatio
    ns.html


    Visst att den stämmer ?

    Ta bara denna punkten på den sidan
    "" 1971: Electrically Heated Seats: A major comfort enhancement. Originally it was developed from a health perspective; sitting in a cold seat is not good for anyone. Today, this Saab innovation is a part of the standard equipment in almost any car""

    Satt redan 1966 i cadillac om tillval om man ville ha det.
    http://www.klassiker.nu/reportage/vinterkomfort-2
    717

  • #64 Re: GM ser rött – Opel måste ge vinst
    Henrik Postat: 2012-02-10 13:25

    GM hit och GM dit. Visst har dom gjort misstag, men dom har samtidigt satsat mycket pengar både på Saab och Opel så det är väl inte konstigt om dom vill ha avkastning på pengarna. GM köpte knappast upp företagen av nostalgiska skäl. Money talks. Tyvärr även ovetande trångsynta debbatörer.

  • #65 Re: GM ser rött – Opel måste ge vinst
    Typ15 Postat: 2012-02-10 14:27

    "Vem var först med atombomb, vem var först att skjuta människor till månen..."

    Det där löste dom med hjälp av tyska hjärnor... Samma sak med vapenindustrin efter kriget. Tyska ingenjörer byggde vapen åt USA, så som stridsvagnar m.m. Idag är t.o.m. den amerikanska soldathjälmen mycket nära en kopia av den tyska traditionella soldathjälmen, eftersom den tyska konstruktionen visat sig mest skyddande.

  • #66 Re: GM ser rött – Opel måste ge vinst
    M Postat: 2012-02-10 14:33

    GM:s "krafttag" brukar handla om taffliga fullösningar iform av "klistermärken" - och vipps en ny modell (eller inte....).

  • #67 Re: GM ser rött – Opel måste ge vinst
    ncc-1701-e Postat: 2012-02-10 15:19

    Nalle Puh Postat: i går, 23:17
    Sen kommer alla Toyota

    Till och med Supra?


    Typ15 Postat: i dag, 14:27
    Det där löste dom med hjälp av tyska hjärnor
    vilken land kommer den vetenskapsman som upptäckte att universum expandera, vilken land stoppade kommunistpesten
    från vilken land kommer vetenskapsman som upptäckte upptäckte lucy, som kan vara en av människors förfäder
    Vilken land konstruerade enda fungerande rymdfärja.
    Och det har väl dem överlägset ariska tyskar gjort, va

  • #68 Re: GM ser rött – Opel måste ge vinst
    Henrik Postat: 2012-02-10 20:36

    Det viktiga är ju ändå att GM till slut går under, om Opel kan hjälpa till att dra dem över kanten så gärna för mig.

  • #69 Re: GM ser rött – Opel måste ge vinst
    alfa power Postat: 2012-02-10 21:38

    du strax över, varför är det viktigt?
    Känner du stort hat i ditt liv rent allmänt??

    Sånt kan man behandla för det mesta.

  • #70 Re: GM ser rött – Opel måste ge vinst
    Diplomat V8 Postat: 2012-02-10 23:09

    Ni som säger att tyska staten har pumpat in pengar på Opel får gärna hänvisa till uppgifterna för jag kan inte hitta sådanna uppgifter.
    Däremot har jag hittat artiklar som säger att Opel fick ett lån och det var isamband med GM:s kris. Angela Merkel säger att lånen är betalda.
    Det är en jäkla skillnad på lån och bidrag!

    Om du inte kör Opel så får du väl försöka vara glad ändå.

  • #71 Re: GM ser rött – Opel måste ge vinst
    Rejo Postat: 2012-02-10 23:32

    Diplomat V8, du har helt rätt. Det där med att "alla andra" regeringar har pumpat in miljarder i sin bilindustri är bara ett påhittat argument från folk som tycker att svenska skattebetalare skall rädda Saab. Att Volvo PV, liksom Volvo LV och Scania, klarat sig alldeles utmärkt utan miljardstöd verkar de inte vilja höra talas om.

    Det enda aktiva bidraget som Tyskland genomförde under finanskrisen var höjda skrotningspremier, för att uppmuntra tyskarna att skrota sina gamla bilar och köpa nytt. Det var inget som hindrade enskilda tyskar från att köpa japanskt, svenskt eller italienskt för dessa skrotningspengar men med en stark inhemsk marknad gick förstås merparten av pengarna till köp av Volkswagen, Opel, BMW m.fl.

    Att ha genomfört något liknande i Sverige skulle inte alls få samma effekt eftersom merparten av Volvos och Saabs nybilsförsäljning i Sverige är leasingbilar till företag. Skrotningspengar till privatpersoner skulle med all sannolikhet ha gått till mindre och billgare bilar som har större andel privatköpare i Sverige, såsom Kia Ceed och Toyota Corolla.

  • #72 Re: GM ser rött – Opel måste ge vinst
    Tage Postat: 2012-02-10 23:46

    Är i dag mycket glad för, att jag,,sedan 9 år tillbaka äger min ;,,,OPEL MERIVA som är en praktisk & ekonomisk bil att köra, Spec. för oss pensionärer (Lätt att ta sig i och ur) H ar hitintills kostat på kamrem och 2 strålkastarelampor Har besökt bilprovningen för 6:e gng utan en prick i protokollet .Ingen överraskning H ar kört Opel i 53 år utan problem Bättre & drift säkrare fordon (ursäkta Toyota) finns förmodligen inte. ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
    ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
    ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
    ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

  • #73 Re: GM ser rött – Opel måste ge vinst
    Gandalf Postat: 2012-02-10 23:50

    Opels problem är att man misslyckats med kommunikationen med omvärlden.

    Budskapet går inte fram, blir inte uppmärksammat och inte förstått.

    Och i brist på det Opel skulle ha sagt så hittar alla och envar på något eget de tycker passar.
    Resultatet blir naturligtvis en enda soppa.

    2008 var Opel på god väg att sälja snubblande nära 1 600 000 bilar om inte marknaden rasat sista kvartalet.
    2011 sålde man under i miljon bilar det är det största försäljningsraset på 150 år om man undantar när fabrikerna bombades 1945, ett tapp på mer än 500 000 bilar på tre år samtidigt som man just dessa år haft några av de kvalitetsmässigt bästa och mest påkostade bilar man tillverkat sedan 1930-talet!!!

    Det går inte ihop detta, det är helt enkelt inte riktigt klokt.
    Det finns inte en gnutta förnuft.

    Av någon outgrundlig orsak har människorna bara fått för sig att Opel inte existerar eller är en bil man helt enkelt inte ska befatta sig med.

    Det är så utan rim och reson att man undrar om trolleri är med i spelet?

    Har någon typ med spetsig hatt mumlat ramsor över en kittel med fladdermusvingar och paddslem?
    Tja den förklaringen verkar då lika trovärdig som någon annan…

  • #74 Re: GM ser rött – Opel måste ge vinst
    Röja V6 Postat: 2012-02-11 01:21

    Opel har aldrig fått något bilstöd överhuvudtaget!
    http://www.expressen.se/ledare/eric-erfors/eric-e
    rfors-merkels-stodtrask/

    (Första utbetalningen...)

    Tyskarna bryr sig inte om Opel!
    http://www.svd.se/naringsliv/tysk-ide-om-eu-bilst
    od_2502889.svd

    (Öh! Idén blev verklighet...)

    Osv...

  • #75 Re: GM ser rött – Opel måste ge vinst
    SiggeN Postat: 2012-02-11 10:40

    Opel är ett dött märke i Sverige efter GM:s svinaktiga hantering av Saab och deras anställda.

    Ingen svensk kan med hedern i behåll köpa en produkt ifrån GM.

  • #76 Re: GM ser rött – Opel måste ge vinst
    tara Postat: 2012-02-11 11:16

    Visst.

    Men Opel är inte Gm.
    Om man inte tycker att Saab var GM kan min inte heller tycka att Opel är GM.
    På 1950 och 60-talet var Opel GM, då styrdes allt från Detroit men sen har man strävat efter att gå sin egen väg och det enda GM har gjort är att ställa till problem och lägga hinder i vägen och just nu är GM Opels värsta fiende som hela tiden planerar nya blodiga attacker.
    GM själva ser inte Opel som en del av GM mer än i officiella uttalanden, i alla sina handlingar visar man på en rent rasistisk inställning.

    Men visst, sårade djur tänker ju inte, de bara kastar sig över närmaste byte vare sig det är rätt eller fel.
    Människor är i grund och botten primitiva djur.

  • #77 Re: GM ser rött – Opel måste ge vinst
    Diplomat V8 Postat: 2012-02-11 11:25

    SiggeN..
    Visst är det märkligt om Opel är ett dött märke ändå har deras försäljning ökat i Sverige efter separationen från Saab? Tänk SiggeN vad du har rätt i din kommentar. Nya modeller kommer och köplustan lär ju inte minska.
    Sen säger du själv här "Ingen svensk kan med hedern i behåll köpa en produkt ifrån GM."
    Nyligen var du på Teknikens Världs sida och fluktade efter en Mexarbyggd Saab som nån återförsäljare hade haft nere i Skåne..Är inte det en produkt från GM? Hur är det med din "heder"?

    Opel- För ett renare samvete.

  • #78 Re: GM ser rött – Opel måste ge vinst
    anonym... igen Postat: 2012-02-11 11:28

    Är det inte märkligt att varje gång det är en artikel om Opel hamnar antalet kommentarer på topplistan över de två eller tre mest kommenterade av alla.
    SAMTIDIGT hävdar man att Opel är helt ointressant…

    Om det var så skulle knappast så många engagera sig, ståhejet kring Opel visar att det inte är sant att Opel är tråkigt och ointressant, det är bara många som tror det, de ser inte ens sitt eget engagemang.
    Sluta skriv och kommentera, då blir det trovärdigt men så länge det slår topprekord hela tiden haltar resonemanget rejält.

  • #79 Re: GM ser rött – Opel måste ge vinst
    ALFA ROMEO nu Postat: 2012-02-11 14:53

    skulle förmodligen gärna köpa tex en Astra OPC när den kommer. Får naturligtvis provköra den först så man känner hur känslan är i styrningen, vxl-lådan, pedalerna, chassit etc. Men skulle inte ha några som helst problem med att äga en OPEL.

  • #80 Re: GM ser rött – Opel måste ge vinst
    Diplomat V8 Postat: 2012-02-11 15:34

    Kommentar #74

    Du hänvisar till en gammal artikel från SVD-2009 som egentligen inte säger så mycket..
    Expressen skriver om stödträsk men hur rätt är då dessa uppgifter?
    Opel fick ett jättelån av tyska staten under finanskrisen och GM:s kris. Opel har betalat tillbaka vilket Merkel själv har bekräftat.

    Precis som Rejo säger så hade man undet finanskrisen höjda skrotpremier för att hålla igång bilförsäljningen. Det var många märken som hade nytta av detta.

    Gällande hur lånet gick till och återbetalningen går att läsa om i flera artiklar. Så vem har rätt Expressen eller Merkel själv som säger att lånet är betald?

    Sen att du är i kommentarerna och går ut med olika "nicknamn" gör inte att dina så kallade "uppgifter" är trovärdiga. Bara barnsliga och på en mycket låg nivå som alltid.

    Bilkultur som i Opel! :-)

  • #81 Re: GM ser rött – Opel måste ge vinst
    Hans B. Postat: 2012-02-11 16:10

    Aldrig en SOPEL på min garageuppfart! Det är lika sant som att SOPEL lever på BILSTÖD!

  • #82 Re: GM ser rött – Opel måste ge vinst
    Diplomat V7 Postat: 2012-02-11 16:18

    Opel = Bilstödsbilarnas Bilstödsbil ! ! ! :-)

  • #83 Re: GM ser rött – Opel måste ge vinst
    Diplomat V8 Postat: 2012-02-11 16:39

    Kommentar #29,32,33,34,74,81,82...
    Olika namn, samma sopa.

  • #84 Re: GM ser rött – Opel måste ge vinst
    Diplomat V7 Postat: 2012-02-11 16:50

    Kommentar #13,18,19,26,30,31,43,70,77,80,83...
    Olika namn, samma sopa.

  • #85 Re: GM ser rött – Opel måste ge vinst
    Lasse Postat: 2012-02-11 16:57

    Lägg ned Opel och ta hit (importera) Jänke-bilarna från GM istället. Jänke-bilarna har ju gått om Opel gällande kvalitet, komfort, säkerhet m.m. Vidare är ju Jänke-bilarna snygga och spännande (till skillnad från Opel)!

  • #86 Re: GM ser rött – Opel måste ge vinst
    James Cain Postat: 2012-02-11 17:06

    I'll present this poll to the board of GM, when we'll take the decision regarding Opel.

  • #87 Re: GM ser rött – Opel måste ge vinst
    Diplomat V8 Postat: 2012-02-11 17:14

    Lasse..
    Sen när har jänkarna byggt bättre bilar?
    Jänkarna har haft haschrökande arbetare från slummen som har bankat ihop skiten så några kilon skimms har behövts för att skiten ska stämma i karosspassformen.
    Inte undra på att Opel nu heter Buick i USA och Chevrolet Cruze har blivit en storsäljare tack vare Opel flika fingrar.

    Opel- Stilledaren i den stora GM-familjen!

  • #88 Re: GM ser rött – Opel måste ge vinst
    Lasse Postat: 2012-02-11 17:22

    Buick är GM:s "Audi"-variant. Opel är GM:s "Skoda"-variant (Saab var GM:s "VW"-variant).
    Det är snarare Chevrolet som lärt upp och sponsrat fattiga Opel.

    Sätt dig i en Cadillac och ta en provtur, sedan låter du bärgningsfirman hämta din Opel till skroten. Så börja spara till en Cadillac nu!

  • #89 Re: GM ser rött – Opel måste ge vinst
    Diplomat V8 Postat: 2012-02-11 17:34

    Lasse,
    Ta det lugt med groggen, det går snart över.
    Vad har Chevrolet lärt? Klista Chevamärke på en Daewoo..
    Har ägt två Cadillacs eftersom jag gillar veteranbilar. ena var en 58:a och en 64:a...
    Dåligt hopskruvade med urusel passform på saker och ting. En Opel från samma tidsepok är bättre hopskruvade!

    Såg en dekal på en raggarbil, där stod det..."N*g*r pack åker Cadillac...
    Nu vet jag inte om det är så...

  • #90 Re: GM ser rött – Opel måste ge vinst
    Lasse Postat: 2012-02-11 18:48

    @Diplomat V8
    "Groggen" gäller snarare dig!

    Om du jämför bilar från 50-60-talet med dagens, så förstår jag varför du är Opel-frälst!

    Att köra dagens Opel-bilar är ju som att förflyttas 40-50 år bakåt i tiden! :)

  • #91 Re: GM ser rött – Opel måste ge vinst
    Hans H Postat: 2012-02-11 23:33

    Den här debatten är precis lika JÄ**A oseriös som den om Saab.
    Den gemensamma nämnaren är GM. Tänkvärt.

    Opel är ingen skitbil, precis som Saab inte är det.
    Men Opels ekonomi, liksom Saabs styrdes från Detroit. Och se hur bra det har gått.

  • #92 Re: GM ser rött – Opel måste ge vinst
    SiggeN Postat: 2012-02-12 14:38

    Jo, Opel är en äkta skitbil.

    Inte så konstig. Tänk om du är nyutbildad tysk toppingenjör...väljer du då Opel framför MB, BMW, Audi, VW? Knappast dvs toppkrafterna hamnar knappast hos Opel.

    GM har en plan att ersätta Opel med Chevrolet i Europa. Opel i USA som Saturn slutade i konkurs.

  • #93 Re: GM ser rött – Opel måste ge vinst
    Diplomat V8 Postat: 2012-02-12 16:01

    SiggeN...Dina kommentarer är lika trovärdiga som din "heder".. =noll...
    Att Saturn som märke blev nerlagd har inget med Opel att göra. Är det Opels fel att Pontiac, Oldsmobile är nerlagda?
    Värst vad du är insatt i vad tyska ingenjörer åker i..
    Opel Insignia blev den mest sålda i sitt segment och där finns det säkert flertal ingenjörer som kör Opel. Jag känner några stycken bara i lilla Sverige...

  • #94 Re: GM ser rött – Opel måste ge vinst
    Hans H Postat: 2012-02-12 17:18

    Opel Insignia och Saab 9-5 är utvecklade av ingenjörer från BÅDE Saab och Opel (och en massa underleverantörer).
    Det som gör Insignia "sämre" än Saab 9-5 är att den är mindre rymlig (och inte lika snygg, enligt mig).
    Att Astra-kombin är rymligare än motsvarande Insignia är dessutom ett intressant feltänk. Men sådana knas-tänk gör även Audi.
    Om Dettroit hade agerat med mera heder hade jag kanske kunnat köra både Insignia och 9-5 kombi i framtiden. Nu blir det tydligen ingen av dem.

    Renaissance Center... bah !

  • #95 Re: GM ser rött – Opel måste ge vinst
    SiggeN Postat: 2012-02-12 17:22

    Diplomat V8,..

    Eftersom Saturn var ommärkta Opelbilar känns det som det har väldigt mycket med Opel att göra.

    VA? Opel Insignina mest sålda i sitt segment??? Tror du på det själv? Kanske om om du avser segmentet "Mest sålda stora Opeln"...lär säljas fler än Signum åtminstone


    Tror du själv att någon ingenjör väljer att arbeta för (det var underförstått-men jag förtydligar för din skull) Opel framför BMW och MB?

    Lägg nu ner märkesfantaismen och sluta hitta på massa strunt och se verkligheten i vitögat.

    Nu låter jag dig sväva iväg precis som du vill...jag kommer inte bemöta dig. Lycka till i din verklighetsflykt.

  • #96 Re: GM ser rött – Opel måste ge vinst
    Diplomat V8 Postat: 2012-02-12 18:49

    SiggeN
    Insignian blev den mest sålda i sitt segment.
    Om du har svårt att tro på detta så är det bara för dig att undersöka saken.
    Insignia är felfriaste bilen enl. DEKRA:s rapport.

    Om du nu så "avskyr" Opel så va f-n gör du på dessa sidor som aldrig har haft något sakligt att komma med?

    De du säger visar att din kunskapsnivå är mycket låg. Innan du talar om Opel, skaffa kunskap så slipper du bemöta mig!

    Fortsätt och lipa om Saab och Saturn...

  • #97 Re: GM ser rött – Opel måste ge vinst
    Bengt N. Postat: 2012-02-12 19:57

    Insignia rasade ju i försäljning efter ett tag, när kunderna upptäckte att Insignia - en mellanklass-bil hade exakt samma utrymmen inuti, som en VW Golf (Golfklass-bil)! Snacka om att Opels ingenjörer "konstruerat" bilen fel...

  • #98 Re: GM ser rött – Opel måste ge vinst
    Joakim Postat: 2012-02-12 20:05

    Hade GM haft något som helst vett i huvet. Så hade de behållit Pontiac och Saab och lagt ned Opel istället!!!

    Pontiac Trans Am > Summer
    Saab 9-3X > Winter

  • #99 Re: GM ser rött – Opel måste ge vinst
    Diplomat V8 Postat: 2012-02-12 21:11

    Joakim & Bengt N

    Ta´t lungt det går snart över!

    Om du inte kör Opel så får du väl försöka vara glad ändå!

  • #100 Re: GM ser rött – Opel måste ge vinst
    TheDragon Postat: 2012-02-13 00:19

    det verkar vara som har ägten nyare opel eftersom ni spyr galla över dem.
    åker själv en Opel insignia St (sporttourer).
    provkörde en massa billar innan både svenska och asiatiska som andra tyska men fastanade för denna.
    hur man kan säga att den är lika stor som en golfklass är för mig helt oförstående men visst den har inte det största bagageutrymmet.
    Men varför måste alla lasta 100 backar öl ifrån danmark. Typiskt svenskt tänk.
    Kvaliten har blivit grymt mycket bättre på senaste bilmodellerna.

    Ni som spyr sån galla och och provkör en opel sen kan ni skriva vad ni tycker nu är det en massa blaj blaj , om den ena och andra klyschan.

    Tyskland vill väl kanske behålla jobben i sitt land men det vore intressant vad ni säger när kineserna tar hem volvo till sig.

  • #101 Re: GM ser rött – Opel måste ge vinst
    Jocke Postat: 2012-02-14 00:16

    @Diplomat V8
    "Om du inte kör Opel så får du väl försöka vara glad ändå!"

    Men 99,99% av jordens bilister är ju glada just av den anledningen att de INTE kör Opel! :-)

  • #102 Re: GM ser rött – Opel måste ge vinst
    Diplomat V8 Postat: 2012-02-14 08:48

    Jocke
    Yttra dig när du vet bättre!
    Om du nu inte bryr dig om Opel så varför då ta åt dig? Varför då läga ner tid på att läsa artiklar gällande Opel?
    Det säger lite om din intelligens!

    Opel -för ett renare samvete!

  • #103 Re: GM ser rött – Opel måste ge vinst
    James Cain Postat: 2012-02-15 00:06

    I have now presented this poll to the board of GM.
    With the final result of 620 vs 64.

    It will be helpful when we'll take the decision regarding the future of Opel.

Möjligheten att kommentera är avstängt. Artikeln är äldre än 30 dagar.

Månadens fråga

  • När fick du blåsa senast - alltså göra ett alkotest i bilen?
Nyhetsbrev fem dagar i veckan

Varje vardag skickar vi dig de senaste 24 timmarnas hetaste nyheter till din e-post. Nyhetsbreven kan också innehålla specialerbjudanden.

  • Prenumerera på
    Auto motor & sport nyhetsbrev
Annonsbörsen

Annonsbörsen

Annonsera gratis i Annonsbörsen och i auto motor & sport (om du är prenumerant). Eller sök bland över 3.000 bilar. Du kan också sälja eller köpa motorcyklar och båtar.

Egmont logo
© Egmont Tidskrifter