FILM: Nissan GT-R mot BMW M5
Trodde du nya BMW M5 var överlägsen alla konkurrenter? Tänk igen. Autocar testar mot Nissan GT-R i fem grenar och tysken blir fullständigt förnedrad.
BMW har lyckats trycka ned 560 hästkrafter i nya M5 och samtidigt få både komfort och vardagsduglighet att fungera lika bra som i vilken annan 5-serie som helst. Imponerande! Men enligt brittiska Autocar är det inte lika imponerande som Nissan GT-R.
Även om Nissan GT-R och BMW M5 inte är direkta konkurrenter är testet i filmen ovan mycket intressant. Efter att de fem grenarna är avklarade har GT-R förnedrat M5:an och utklassat den i samtliga delmoment. Det är riktigt bra jobbat för en bil som i grund och botten är fem år gammal...
Detta innehåll är skapat av Auto motor & sports besökare
-
Fyra modeller får beröm i Euro NCAP
-
F1-Quiz: Hur mycket kan du om Monacos GP?
-
TÄVLING: Vinn spelet DiRT Showdown
-
Saab-affären: Youngman ger upp
-
Bonusmaterial från Ken Blocks Gymkhana 4
-
Alfa och Mazda ska bygga sportbil ihop
-
Nya Audi A3 provkörd: ”En kanonbil!”
-
Mercedes svarar på frågor om A-klassen
-
Volvo samarbetar med Mitsubishi
-
Nu säljs Formel 1 ut på börsen
-
Monacos GP: Dags för en sjätte vinnare …?
-
Alla fakta om Lexus RX facelift
-
Jay Leno kör Ford Mustang Shelby GT500
-
Kan Spyker tillverka Saab 9-5 på licens?
-
BMW M3 får rak sexa – ingen V6







#1 Re: FILM: Nissan GT-R mot BMW M5
LS Postat: 2012-02-10 09:02
Jämför m5 mot typ RS6 eller AMG 63!
Detta test var ju bara löjligt...
#2 Re: FILM: Nissan GT-R mot BMW M5
John Postat: 2012-02-10 09:03
Skev jämförelse, lite som att jämföra en Audi Q7 diesel och Golf GTI.
Men ändå intressant, fast jag tycker mer detta är en uppvisning i hur vass M5:an faktiskt är, än en förnedring – den hänger ju nästan på en GT-R..!
#3 Re: FILM: Nissan GT-R mot BMW M5
Juppe Postat: 2012-02-10 09:28
Är glaset halvfullt eller halvtomt?
Man kan ju även säga att det är grymt av en 5-sitsig limousine som M5 att ändå hänga på en utpräglad supersportbil som GTR, så bra som den ändå gör ...
Men visst, GTR är grym! Det vet de flesta vid det här laget.
#4 Re: FILM: Nissan GT-R mot BMW M5
Jimmy Postat: 2012-02-10 09:32
Snacka om att jämföra äpplen och päron..........
BMW förnedrar Nissan, så fort man slår sig ner i stolen i BMW. Det är som att slå sig ner i ett hyper modernt vardagsrum (BMW) istället för att gå ut och sätta sig i en sjyst stol i hobbyrummet (Nissan) som gjordes för 15 år sedan. Visst har man kul, men jag föredrar att slappa och glänsa till vardags i vardagsrummet en att tillbringa en lördagseftermiddag i hobby rummet : )
#5 Re: FILM: Nissan GT-R mot BMW M5
Peter Postat: 2012-02-10 09:40
Håller med att det är en löjlig jämförelse

Nissan har 4WD och väger typ 200kg mindre än BMW:n
Inget on om GT-R det verkar vara en helsikes bra bil och är nog en nagel i ögat på Porsche
Men att jämföra den med en stor sedan som M5 och sen säga att den förnedrar M5?
Kom igen Erik bättre kan du!
#6 Re: FILM: Nissan GT-R mot BMW M5
P2W Postat: 2012-02-10 09:59
Tunga bilar får alltid problem när det ska hålla på o bromsas och svängas.
Men det är bra att det görs såna här tester, så folk fattar att 0-100 och antalet hästar inte säger allt om en bil.
Jag kan fortfarande höra hur luften pyser ur den stora tyska prestigeballongen....
#7 Re: FILM: Nissan GT-R mot BMW M5
Klarsyn Postat: 2012-02-10 10:00
M5 är ju inte mycket till premiumsedan, stötig och bullrig som den är. Den är enligt BMW en supersportsedan. Och att jämföra en sådan mot en supersportcoupé som GT-R är väl helt OK.
Eftersom M5:an är tyngre så är del väl också helt naturligt att den inte hänger med.
#8 Re: FILM: Nissan GT-R mot BMW M5
Crille Postat: 2012-02-10 10:19
Att ni inte filmar och gör ett eget test istället? Att vara journalist idag har aldrig varit lökigare! Jag tar en GT-R tack!
#9 Re: FILM: Nissan GT-R mot BMW M5
R Postat: 2012-02-10 11:07
Jämförelsen kan tyckas orättvis med tanke på
GT-R:s 4-hjulsdrift. Är trots allt som det nämns (i det här fallet) en 5-år gammal bil. Vad gäller comfort så är GT-R inte direkt obekväm den heller.
M5 känns mer som ett rullande vardagsrum på steroider. Är ingen Japsdyrkare men skulle i det här fallet ta en GT-R alla dagar i veckan.
P2W 1+
#10 Re: FILM: Nissan GT-R mot BMW M5
Peter Postat: 2012-02-10 11:08
Total latterlig artikel og sammenligning. Sammenlign GT-R med en 997 GT2 eller 997 Turbo eller igen MB SLS.....Race against race eller comfort against comfort....Kom igen Automotorsport lad väre med at flashe news som Aftonbladet eller Ekstrabladet!!
#11 Re: FILM: Nissan GT-R mot BMW M5
Johan Postat: 2012-02-10 11:12
Haha, det var verkligen året i särklass löjligaste test!
Var det verkligen någon som trodde att en tvåtons familjefraktare skulle ha en chans mot en GT-R i de "väl valda" grenarna?
Håller med John ovan, imponerande av M5an att inte ta mer stryk av GT-Ren!
GT-R är en kul vitamininjektion bland Porsche-fansen, även om jag personligen väljer både M5 och 911 före om jag hade pengarna...
#12 Re: FILM: Nissan GT-R mot BMW M5
Even Postat: 2012-02-10 11:13
Håller med, grymt kass jämförelse!!! Ställ upp AMG 63, panamera eller RS6!
#13 Re: FILM: Nissan GT-R mot BMW M5
Kevin Postat: 2012-02-10 11:17
Nissan=0-100 på 2,8s vs M5=0-100 på 4,4s.....
Vad tänkte autocar egentligen med????
Detta är ju två helt olika bilar, men ok ....
Utrymmen, komfort, bagage, säkerhet & kvalitetkänsla....ställning 5-5.......ilreleventa jämförelser men d är ju lika irelevanta som hela testet!!!!
#14 Re: FILM: Nissan GT-R mot BMW M5
Jögge Postat: 2012-02-10 11:24
Ett bra test!
Här får ju läsaren själv välja vad som är intressant vid sitt köp(!), - en bra stol, som "Jimmy" sade, han föredrar en sjysst stol, än en hobby variant som Nissan har, enligt Jimmy, ....
men i så fall går det väl alldeles utmärkt att köpa BMW 5 serie med snikigaste motorn? alt en gammal trä låda med hjul och en värsting de luxe fåtölj från MIO påhängd på lådan?
men tillbaka till testet, är det prestanda och pris man söker efter så är Nissan enorm!..
och det är pinsamt att flera erkända märken med prislappar på 10 000- 100 000 tals kronor mer INTE kan mäta sig med NISSAN! Det ÄR imponerande...och att köra snabbt med kontroll är väl en del i denna genre, eller skall man bara visa upp sin bil??
#15 Re: FILM: Nissan GT-R mot BMW M5
Rickard W Postat: 2012-02-10 11:27
Ha ha och en motorcyckel från Moto Guzzi är också snabbare än BMW M5 så då måste ju BMW:n vara skräp eller hur...ha ha vilket jävla skräp reportage..
#16 Re: FILM: Nissan GT-R mot BMW M5
Simon Postat: 2012-02-10 11:31
Oj, det var tydligen känsligt att en Nissan dängde BMW....
#17 Re: FILM: Nissan GT-R mot BMW M5
Per S Postat: 2012-02-10 11:44
Jag tyckte det var ett kul test. Man får ju ha lite glimten i ögat och inte bli sårad bara för att ett tyskt favvomärke fick stryk.
Testet var att se vilken bil som var roligast av 2 olika bilar i ungefär samma prisklass. Roligast här var givetvis GTRen.
Hade de tagit in en street legal Radical Racer (som också kostar i den storleksordningen) så hade den varit roligast. Men det var ju ganska uppenbart att GTRen är roligare än en M5.
Så BMW fans, om ni vill åka i en komfortabel stor sedan med lite klös i får ni gärna köra M5. Personligen så ser jag (som inte har barn) inget behov alls av en stor bil och skulle ta GTRen vilken dag som helst i veckan.
#18 Re: FILM: Nissan GT-R mot BMW M5
Yo daddy Postat: 2012-02-10 12:03
Jimmy: tester har visat att din mamma är bekvämare än M5. Hon förnedrar därmed oxå BMW. Vardagsrum? Hobbyrum? Nene, sovrum!
#19 Re: FILM: Nissan GT-R mot BMW M5
Daniel Postat: 2012-02-10 12:22
Detta är ju ett test hur sportiga de är. Såklart vinner Nissan, även om utseendet skulle vara en gren också...alltså som sportbil sett. Komfort, diskretion, lastutrymme, ljudnivå mm mm vinner ju BMWn överlägset...såklart. Men tänk på att BMWn lär ha ett betydligt större tapp i pengar, värdeminskningen i Nissan är ju väldigt liten i jämförelse. jag skulle faktiskt kunna tänka mig en Nissan GT-R, men jag kommer nog aldrig älska den, för den saknar DET som en Ferrari, lambo eller tom en Corvette har.
#20 Re: FILM: Nissan GT-R mot BMW M5
Pelle Postat: 2012-02-10 12:48
Och så tar vi grenar som stil, komfort, finish och material, ljudnivå, säkerhet, utrymmen... Som att jämföra äpplen med...tja, pepparkakor eller tvål...
#21 Re: FILM: Nissan GT-R mot BMW M5
Johan Postat: 2012-02-10 12:48
Att jämföra en GT-R är som att att jämföra en tändsticksask och en häst. Det finns inget som förenar dem, vem kom på det här?
Jag ska också göra ett test, en Volvo FH16 mot en BMW M5 så ska vi se vem som kan dra tyngst lass.
BMW kommer bli förnedrade!
#22 Re: FILM: Nissan GT-R mot BMW M5
Irke Postat: 2012-02-10 12:58
Jisses. En super sport bil mot en hottad sedan bil...
De gör jö änte nissan rättvisa...
#23 Re: FILM: Nissan GT-R mot BMW M5
Robin Postat: 2012-02-10 13:10
Varför klagar alla på denna jämförelse?
Det är bilar som ligger ganska nära varann i effekt.
De ligger ca 200 kg ifrån varann i vikt.
Isåfall kan man ju inte jämföra GTRen mot en Porsche turbo heller för porschen väger över hundra kg mindre och absolut inte mot en ännu lättare sportbil.
Tycker att det är ett rimligt test även om ganska smaklöst, för redan innan visste vi om resultatet.
#24 Re: FILM: Nissan GT-R mot BMW M5
Samurai Postat: 2012-02-10 13:11
Någon nämnde Volvo FH-16 750 mot M5.
Men här jämförs Volvo N lastbils-serien med en Ferrari:
Så detta test är helt i sin ordning.
(dock inte tysk ordning)
Både M5 och Ferrari:n hamnar på sophögen.
Inse att det är nya tider nu.
Folk käkar hellre kokt fisk, nudlar och håller sig sunda vältränade. Stora flottiga Brattwurstar är inte bra för hälsan.
#25 Re: FILM: Nissan GT-R mot BMW M5
Samurai Postat: 2012-02-10 13:12
länk:
http://www.youtube.com/watch?v=1cVtzt_bbhM
#26 Re: FILM: Nissan GT-R mot BMW M5
Johan Postat: 2012-02-10 13:21
Kul men orelevant test.
Men GTRens vägegenskaper fortsätter att imponera. Kanske en M3 jämförelse vore bättre, men resultatet blir nog troligtvis detsamma. 5-0 Nissan.
#27 Re: FILM: Nissan GT-R mot BMW M5
Phil Postat: 2012-02-10 13:58
Nissan gtr är kanske den sista bilen jag skulle kunna tänka mig en roadtrip med, medans m5 är en av de första jag tänker på.. Där ligger svaret. M5an e ju bättre de vet ju alla.
#28 Re: FILM: Nissan GT-R mot BMW M5
Micke Postat: 2012-02-10 14:00
Men alltså menar folk här på allvar att de skulle föredra att ha en Nissan gtr över en M5..
Det enda skulle vara om man bor granne med en racinbana,
Kan inte förstå hur M5 förlorar sista ronden i denna filmen, alla vet att gtr:n är stötig under normal körning , samt så har den riktigt ful inredning.
Och som många här redan är inne på dessa två är knappast konkurenter..... Hade blivit 5-0 till bmw om man hade tagit förutsättningar som " bästa " vardagsbil + prestenda. och inte bara " vem är snabbast" moment!
#29 Re: FILM: Nissan GT-R mot BMW M5
ncc-1701-e Postat: 2012-02-10 14:57
Micke Postat: i dag, 14:00
alla vet att gtr:n är stötig under normal körning ,
Hur vet du det?
Phil Postat: i dag, 13:58
M5an e ju bättre de vet ju alla.
Fortsätt drömms du.
#30 Re: FILM: Nissan GT-R mot BMW M5
BMWF10 Postat: 2012-02-10 15:26
Värdelös jämförelse.
Skulle välja M5an varje dag i veckan!
#31 Re: FILM: Nissan GT-R mot BMW M5
ZR1-Steve Postat: 2012-02-10 15:30
BMW-fundamentalisterna förnekar sig inte.
De skillnader i prestanda som redovisas är enorma i praktiken. M5 är långt ifrån "nästan lika snabb" som GTR.
Håller med om att det är en orättvis jämförelse, men det är ändå viktigt för den presumtive M5-föraren att veta att det är en snabb bruks/familjebil han är spekulant på, inte en sportbil.
De som vistats på bana vet också att bilar som M5, RS6 och AMG blir krossade av även mediokra sportbilar.
#32 Re: FILM: Nissan GT-R mot BMW M5
Mikael Postat: 2012-02-10 15:51
De skulle ha jämfört M5:an med en Cadillac CTS-v, men den hade nog förlorat ändå...
#33 Re: FILM: Nissan GT-R mot BMW M5
nja Postat: 2012-02-10 16:16
Alla BMW ägare, känner total blåsta. Tyskarna säljer en bil, en "supersportbil" som blir fullständigt förnedrad
Tycker lite små synd om er
#34 Re: FILM: Nissan GT-R mot BMW M5
Tommmy Postat: 2012-02-10 16:41
Att GT-R kommer vinnande ur den här bataljen är ju föga förvånande, och med tanke på hur Autocar hyllar bilen i tid och otid så väljer de ju såklart sina tester med omsorg.
En sak som har slagit mig är att GT-R alltid testas mot andra där den har sina starkaste sidor, 0-100 med LC och inte rullande start, ingen nämner kvaliteten på inredningen eller driftkostnader osv.
Att GT-R är motormedias gullegris nr 1 fastställs gång på gång och aldrig något negativt, trots att brister finns och kanske främst då de ekonomiska.
Man hör aldrig ett ord om det faktum att GT-R har nästan dubbelt så höga driftkostnader som en Porsche Carrera Turbo.
Lite märkligt är det med allt detta gullande och döljande av obekvämligheter.. Har motormedia blivit fartblinda?
#35 Re: FILM: Nissan GT-R mot BMW M5
Raywave Postat: 2012-02-10 18:00
Det var ju helt förväntat att en vanlig om än ubermotoriserad personbil blir blåst av en sportbil. Jag tar sportbil alla gånger före personbil. Är man intresserad av aktiv bilkörning finns ingen poäng med tunga tröga kolosser som M5. Men smaken är ju olika.
#36 Re: FILM: Nissan GT-R mot BMW M5
Peter Postat: 2012-02-10 19:22
Tjek priserne på en 2-3 år gammel GT-R!!......Tells everything
#37 Re: FILM: Nissan GT-R mot BMW M5
andreas Postat: 2012-02-10 23:21
NISSAN GTR vs. 911 Turbo S hade väl varit mer passande.
#38 Re: FILM: Nissan GT-R mot BMW M5
Observer Postat: 2012-02-10 23:26
Det är alltid känsligt för tysk bilsägare när de får stryk av asiater. Se bara på alla undersökningar som gör om tex japanska och koreanska bilar där de sopar mattan med tyska bilar,vad det än handlar om så är inte undersökningen något att ha. Det är fel på det och det i undersökningen så den är inte relevant. Men om en tysk bil är med i toppen då hänvisas det till den,är det inte underligt hur det är. Det kommer den ena ursäkten efter den andra. Så är det överallt där det kommenteras. Nu får de igen för alla år de hånat och förnedrat japan bilsägare,med riskokare,plastiga,bullerlådor m.m
Och AMS mfl motortidningar får igen för alla år de skrivit upp tyska bilar och hetast upp målgruppen med dessa bilar. Nu kan det börja slå tillbaka,när japan bils generationerna börjar växa upp! Ni får kanske skaffa en ny målgrupp om ni ska sälja tidningar framöver?!
#39 Re: FILM: Nissan GT-R mot BMW M5
Patrik Postat: 2012-02-11 10:08
Nissan gtr 912000
BMW 959000
#40 Re: FILM: Nissan GT-R mot BMW M5
Vet ju vilken av dem jag skulle valt alla dagar i veckan Postat: 2012-02-11 10:28
GT-R den är mest kompromisslös. Visst M5 är snabb, fin och grym på motorväg och fin landsväg men inget jag skulle bränna med familjen ner till Italien en vacker vårdag från Sverige, - inte heller GT-Ren. Och skulle jag ha skoj på bana eller "på landsväg" är GT-Ren rättast. Så frågan är vad M5an är bäst till, eller är det för mycket kompromiss att den inte är tillryckligt grym på något som gör den nödvändig.
Då föreslår jag heller kombon:
- GT-R till ren nöjeskörning då det är en Sportbil om än ful. Och en Lotus Exige varannan gång. Och en KZ2 som plan B.
- RS-6 som familjebil till fjällen vintertid.
- *63 AMG som familjebil till Italien vackra vårdagar.
"Kör annars en Saab 9-3 V6 med fyrhjulsdrift och kombi lite mer upppiggad än många andra men långt ifrån alla, kompromiss eller inte men det var den jag hade råd med och ändå ganska sen årsmodell, får se hur länge jag kan motivera den på det viset dock..."
#41 Re: FILM: Nissan GT-R mot BMW M5
Nils Postat: 2012-02-11 11:13
Varför inte jämföra Nissan GT-R med en Lamborghini Aventador istället för en 5-sitsig sportsedan..?
#42 Re: FILM: Nissan GT-R mot BMW M5
NC Postat: 2012-02-11 12:43
Nils, varför inte testa mot Bugatti Veyron eller ännu hellre, mot en F16? Det viktiga är att se den förnedra BMW right
#43 Re: FILM: Nissan GT-R mot BMW M5
Ole Söltoft Postat: 2012-02-11 12:51
Japanska bilar är som s.. med en uppblåsbar Barbara. Noll känsla. Tyska bilar är äkta pxrr.
#44 Re: FILM: Nissan GT-R mot BMW M5
Ole Söltoft Postat: 2012-02-11 12:51
Japanska bilar är som s.. med en uppblåsbar Barbara. Noll känsla. Tyska bilar är äkta pxrr.
#45 Re: FILM: Nissan GT-R mot BMW M5
Bävern Postat: 2012-02-11 13:54
En F1-bil är nog snabbare än en kundvagn om de skulle få för sig att göra det testet också.
Varför gör man ens ett sånt här test? Två fullständigt olika bilar, klart Nissan vinner, allt annat vore pinsamt.
#46 Re: FILM: Nissan GT-R mot BMW M5
NC Postat: 2012-02-11 14:00
Snacka om dåliga förlorare
Kan ni inte bara acceptera det faktum att BMW inte räckte till den här gången?
#47 Re: FILM: Nissan GT-R mot BMW M5
hasse Postat: 2012-02-11 18:54
Detta test visar hur snabb en gtr är ? Deras värsta bil så att säga ? Varför ställdes inte en MERCEDES C63 amg Black series istället ??? Då är det mer rättvist ?
De glömmde en gren !
Åka och handla med familjen 5-0 till BMW
Resa me bilfan 5-0 till bmw
Snyggare 5-0 till BMW
Bmwn Vann vad jag ser nu ?
Nu tar vi om de
Kantighet 5-0 till nissan
Fulhet 5-0 till nissan
Tråkig inredning 5-0 till Nissan Nissan vann ju ?
Vi kan göra fler tester som visar bilarnas användnings områden ?
Även seriösa tester så att säga
mugghållare ? hmm osv ?
#48 Re: FILM: Nissan GT-R mot BMW M5
lillstefan Postat: 2012-02-11 19:45
hasse:
Duger inte en BMW 520d lika bra eller bättre än M5 på att åka och handla osv? Jag har aldrig förstått storheten med bilar som M5, RS6, sämre komfort än beskedligare varianter och duger inte som sportbilar. Varför drömmer folk om dessa bilar?
#49 Re: FILM: Nissan GT-R mot BMW M5
NC Postat: 2012-02-11 20:40
Hasse, antar att du tog några drinkar innan du skrev dessa kommentarer. M5 är inte en bil du tar om du ska köpa mjölk, den ska vara bland de snabbaste och det är där den har förlorat.
#50 Re: FILM: Nissan GT-R mot BMW M5
Markus Postat: 2012-02-11 20:46
Nissan och BMW är olika bilar som är bra på olika saker. Nissan är en ren sportbil på ett helt annat sätt och inte oväntat märks det i prestandatesterna.
Och detta är BARA prestandatester om ni tänker efter. För att visa BMWs styrka borde de ha med test av typen "ljudnivå på motorväg" (varför inte i just 100 mph förresten) eller "vilken hastighet klarar min farträdda morsa att hålla". Eller det ultimata autobahnlok-testet: Hur länge kan du sitta kvar i stolen.
Eftersom BMW förenar komfort och prestanda och dessutom är en klockren sleeper håller jag den för vassare och bromsar.
Vill man dock, som lillstefan, ha en ren sportbil är valet lätt. Men hallå? Det behövde det väl inget test för att komma fram till!
#51 Re: FILM: Nissan GT-R mot BMW M5
ncc-1701-e Postat: 2012-02-11 22:37
hasse Postat: i dag, 18:54
Detta test visar hur snabb en gtr är ? Deras värsta bil så att säga ? Varför ställdes inte en MERCEDES C63 amg Black series istället ??? Då är det mer rättvist ?
De glömmde en gren !
Åka och handla med familjen 5-0 till BMW
Resa me bilfan 5-0 till bmw
Snyggare 5-0 till BMW
Bmwn Vann vad jag ser nu ?
Nu tar vi om de
Kantighet 5-0 till nissan
Fulhet 5-0 till nissan
Tråkig inredning 5-0 till Nissan Nissan vann ju ?
Användningsområde, mugghållare, Åka och handla med familjen test med två 500 hästars bil, antingen så är du helt full eller har du tagit nånting som till och med knarkare inte våga tar
Oj, vilken objektiv beedöming. Vad har du tagit? Min version:
Fulhet 5-0 till BMWÅka och handla med familjen 0-0(dem har 500hk
Snyggare 5-0 till GTR
Kantighet 5-0 till nissan.
Vad menar du, om det är vilken bil som har högst luftmotstånd är det nog BMW, och GTR har luftmotstånd på Drag coefficient i 0.27, vilket är bättre än många sportbilar.
Dem som har bättre än det är conceptbilar
#52 Re: FILM: Nissan GT-R mot BMW M5
Bjørnar Postat: 2012-02-11 22:38
Heller Tysk uberwagen enn japansk wok!
#53 Re: FILM: Nissan GT-R mot BMW M5
Ulf Postat: 2012-02-12 00:05
Vi kastar in ännu en tävlande! Volvo TGB 303. (Nya valpen, från -70 talet.)
Gren 1: Körning över vattenfyllt dike, djup 0,5 meter. Volvo 1:a övriga ej målgång. Gren 2: Körning i 4 decimeters snödjup på oplogad väg vid tung blötsnö. Vinnare: Volvo övriga sitter fast. Gren 3: persontransport flest passagerare Volvo 6+förare, BMW 4+förare Nissan 1+förare. Gren 4: Största lastutrymme. Volvo 1:a BMW 2:a Nissan 3:a. Gren 5: Mest reparationsvänlig. Vinnare Volvo, BMW och Nissan =endast experter göre sig besvär. Slutsats Volvo TGB 303 är en helt överlägsen konstruktion. Givet att det är dessa grenar vi skall tävla i. Heja Volvo! Själv har jag en BMW 530 -01 och en Alpina B10 -91. Jag tycker om BMW:n och ålskar Alpinan, men tror inte för en sekund att de är snabbare än GTR. Skulle gärna ha en GTR, men när jag kör snökörning i civilförsvaret så föredrar jag Volvon. Men det finns alltid något som klår en vinnare, så jag tar en av civilförsvarets bandvagnar istället för Volvon. Nästan alla fordon kan vinna tester om man får välja gren, en jämförelse kräver att fordonen liknar varandra och har liknande egenskaper. Både Volvon och bandvagnen är till för terräng körning, Där vinner bandvagnen, doch är Volvon snabbare på väg, drar mindre bränsle och kostar mindre att underhålla. En Nissan micra från senare år är en vinnare mot Volvon i alla dessa grenar. Nissan Micra vilken lysande bil! Det är härligt att det finns olika bilar/fordon! Älska dem för det de kan och den glädje de ger er. Respektera att andra har sina älsklingar och inse att man kan älska mer än ett märke. Gnäll mindre över andras smak och skriv om vad ni gillar istället! Själv kör jag gärna alla här nämnda fordon, utom ekonomi vinnaren Micra. Vid en titt i plånboken ser jag att det är den jag borde köra, men jag undviker i det längsta.
#54 Re: FILM: Nissan GT-R mot BMW M5
Swen Postat: 2012-02-12 00:14
Kom igen nu pojkar. Det här är två jäkligt snabba bilar.. Såna här "dueller" görs inte för att testa vilken som är snabbast. Det vet man ju redan. Med ett sånt här "test" får man en referens.
Alla vet att M5 är en riktigt snabb bil. Nu vet vi att GTR är riktigt jäkla skitsnabb. T.o.m snabbare än en M5.
Sen så är det ju inte bara råa prestanda som folk tittar på när de köper bil. Gjorde de det skulle det bara säljas en bil ....
#55 Re: FILM: Nissan GT-R mot BMW M5
Daniel Postat: 2012-02-12 13:33
Tänker inte ge mig in i diskussionen om testet är ett bra test eller inte.
Allt jag vill säga är till alla er som pratar om att folk nu har börjat förstå att japsarna är bättre än tyskarna osv.
De flesta Japanska bilar har ju ett premium-märke som de lägger krut på istället.
Dessa bilar är i samma prisklass som de BMW och Mercedes bilar i samma klass, trots detta väljer folk oftast de tyska bilarna.
Med andra ord så sopar tyskarna banan med japanernas premium-märken här i Europa.
Tyskarna kommer inte än på många, många år bli utkonkurrerade av japanerna i Europa.
Precis som att Toyota inte kommer bli utkonkurrerat på den Japanska marknaden än på ett väldigt bra tag.
#56 Re: FILM: Nissan GT-R mot BMW M5
Pelle Postat: 2012-02-12 14:51
Hjälp! Jag blir krossad på racerbanan! Jag dör av skam! elller... vem F-N bryr sig? Racerbanor är till för tävlingar, inte för att köra slut på en omgång däck för 15000 på en förmiddag...
Alla ni prestandanissar som jagar status i hundradelar, kan ni inte samlas nånstans och få era organ officiellt mätta av Notarius Publicus, så behöver ni inte hålla på och larva er längre.
#57 Re: FILM: Nissan GT-R mot BMW M5
Dejan Postat: 2012-02-12 15:50
Det är inte så konstigt att GT-R krossar M5:an i fart och kurvor när den är byggd för att vara en sportbil.
Medans BMW M5:an är byggd för att vara en snabb bekväm LIMOUSIN.
Om man ska göra så här orelevanta test kan ni lika gärna ta X6M och M5. Samma där helt orelevant.
Nissan är en grym bil men som sagt, des syfte är ju att vara snabb och döda alla andra sportbils coupe.
BMW hade som mål att ha en lyxig blanding av komfort och sport som dem lyckades med helt och hållet!
#58 Re: FILM: Nissan GT-R mot BMW M5
Dejan Postat: 2012-02-12 15:58
Det är inte så konstigt att GT-R krossar M5:an i fart och kurvor när den är byggd för att vara en sportbil.
Medans BMW M5:an är byggd för att vara en snabb bekväm LIMOUSIN.
Om man ska göra så här orelevanta test kan ni lika gärna ta X6M och M5. Samma där helt orelevant.
Nissan är en grym bil men som sagt, des syfte är ju att vara snabb och döda alla andra sportbils coupe.
BMW hade som mål att ha en lyxig blanding av komfort och sport som dem lyckades med helt och hållet!
#59 Re: FILM: Nissan GT-R mot BMW M5
Nalle Puh Postat: 2012-02-12 16:56
M5 i all ära, och tack för Nissan som bygger trevliga sportbilar.
Tack till båda kombatanterna. Men nej tack. För det priset som dessa bilar ligger på köper jag nog hellre något annat kul...
En gammal V4 har mer själ än en ipod, förlåt BMW m5...
#60 Re: FILM: Nissan GT-R mot BMW M5
hasse Postat: 2012-02-12 21:05
full ?? Nä jag tycker att gtr är ful ?
GÅ bra att handla med 518 i eller 520d ? Att någon inte vill ha klös i bilen är upp till var o en ?
Jag tycker Gtr är ren banbil sportbil. Alla kanske inte vill ha en två dörrars coupe ?
Jag inte tagit nåt ? DU kanske har tagit något då du föreslog de ?
Jag tycker att man lika gärna gjort ett liknande test ? Var de svårt att förstå ? Du kanske glömmde hjänan nånstans ?
Kantigheten drog jag inte upp som en luftmotstånd argument ? Utan fulheten ?
DU kanske inte har råd med en gtr men Köp en micra du o slå på ett gtr märke du så är du nöjd.
Jag åker helst en m5 till tyskland än en gtr med familjen och de som inte förstår varför man vill ha en m5 att handla med åka till jobbet mm borde köpa en prius !
#61 Re: FILM: Nissan GT-R mot BMW M5
Roger Skagerström Postat: 2012-02-12 23:15
Hasse: Du kan ju åka och handla i något betydligt vettigare än en M5
Man kan nog handla med GT-R'n med 
Men helt klart en skev jämförelse. Även om pris och effekt ligger i samma kvarter är ju inte ändamålet det samma. GT-R är ju en sportbil som är hjälpligt praktisk, medans M5 är en familjebil som är hjälpligt sportbilsaktig.
Men GT-R har dubbla kardanaxlar, så den äger allt annat
#62 Re: FILM: Nissan GT-R mot BMW M5
Roger Skagerström Postat: 2012-02-12 23:20
Förresten - någon skrev att en GT-R hade mycket högre driftkostnader än en Porsche-Turbo. Hur kommer det sig? Är det Nissan som tar mer betalt för servicear eller är det komponenter som måste bytas oftare etc?
#63 Re: FILM: Nissan GT-R mot BMW M5
Tommmy Postat: 2012-02-13 05:39
Ang driftkostnader. Detta är ett exempel man kan hitta på nätet, finns fler men detta är läsvärt.
http://www.lancerregister.com/showthread.php?t=25
5032
#64 Re: FILM: Nissan GT-R mot BMW M5
Tommmy Postat: 2012-02-13 05:39
Ang driftkostnader. Detta är ett exempel man kan hitta på nätet, finns fler men detta är läsvärt.
http://www.lancerregister.com/showthread.php?t=25
5032
#65 Re: FILM: Nissan GT-R mot BMW M5
Tommmmy Postat: 2012-02-13 08:35
http://www.porsche.com/filestore.asp...letype=def
ault
#66 Re: FILM: Nissan GT-R mot BMW M5
Snowman Postat: 2012-02-13 09:32
Håller med om att testet är värdelöst. Stoppa in en familj med 3 barn i en GTR så får vi se hur det går. En Volvo S40 klarar att spöa skiten ur en Scania också.
#67 Re: FILM: Nissan GT-R mot BMW M5
red devil Postat: 2012-02-13 19:16
Som vanligt är åldersnivån låg på kommentarerna!
Undrar om någon av alla som uttrycker sig kör endera av bilarna? Vad är det för problem ni har egentligen, svårt att acceptera att en bil är snabbare än en annan? Gillar själv båda bilarna och tycker att det var kul att se skillnaden i prestanda. Att inse att BMWn är mer praktisk behöver väl inte ordas mycket om. Alla fattar väl att en Ariel Atom är ännu mer opraktisk än ovan nämnda bilar. Kul jämförelse och sluta vara barnsliga.
#68 Re: FILM: Nissan GT-R mot BMW M5
Elvis Postat: 2012-02-14 09:12
Underhållande test men totalt intetsägande. Man ser ju pappret att Nissan kommer att vinna och ca 200 kg skillnad i vikt till Nissans fördel säger ju allt. Av dessa två skulle jag nog likväl välja M5 eftersom jag har familj och gillar 5-seriens utseende men jag skulle nog helst skaffa en 535iA som är en mycket vettigare och förmånligare bil än dessa två. Har för tillfället en 330Ci men det blir nog att byta till en 5-serie, eller möjligen en 3-serie sedan, för jag börjar tröttna på att klämma in barnen i baksätet...
#69 Re: FILM: Nissan GT-R mot BMW M5
No more BL Postat: 2012-02-14 14:42
Skäll inte på ams, inte än iaf...
Engländarna däremot, så klart de bara måste göra ett test där deras lede fi, tyskarna, får på pälsen. Att dom inte testade Nissan mot MINI. MINI ägs ju av BMW!!! Men så kom de på att den byggs i England, gick därför inte. Sa chefredaktören på Autocar.
Lite Clarkson varning på detta test. Och att det gör fortsatt ont som f-n i den engelska själen är tydligt, att deras bilindustri antingen kk:at eller köpts av utländska ägare. BMW, VW, Tata m fl.
Det gör ont, det gör ont... som Lena Ph sjunger. Den borde översättas, om inte redan gjort, till brittisk engelska.
#70 Re: FILM: Nissan GT-R mot BMW M5
159 Postat: 2012-02-16 14:42
Klasskillnad. Vilken BMW, Audi eller Mercedes skulle göra bättre ifrån sig mot GT-R? R8 5.2?