• Textstorlek A A
  • Hem
  • Nyheter
  • Xenonljus är effektivt – men...

Xenonljus är effektivt – men dyrt

"Välj en begagnad bil med xenonljus!" Det rådet ger tidningen Motorföraren. Men när lampan gått sönder blir det ofta rejält dyrt. Vår rundringning visar att Audi tar 2.500 kronor för ett byte.

Mercedes var tidigt ute med xenonstrålkastare. Nu är det istället högsta mode med led-lampor, en teknik som på lite längre sikt kommer ta över xenonljusens roll.

Mercedes var tidigt ute med xenonstrålkastare. Nu är det istället högsta mode med led-lampor, en teknik som på lite längre sikt kommer ta över xenonljusens roll.

Bra strålkastare är förstås viktigt – särskilt under våra långa och mörka vintrar. I senaste numret av tidningen Motorföraren rekommenderar både bilförare och experter att välja en bil med xenonljus. "Eftersom färgtemperaturen ligger närmare vanligt dagsljus blir mörkerkörningen mindre ansträngande för ögat. Reflexer syns tidigare och granarna blir gröna istället för grå", står att läsa i tidningen.

Bland nya bilar är xenonstrålkastare ofta ett dyrt tillval. För Volkswagen Golf är kostnaden 13.600 kronor, för Audi A4 är prispåslaget 9.500 kronor och Volvo tar 7.000 kronor för xenonljus på en V70. Däremot kan första ägaren sällan räkna hem xenonljusen ekonomiskt.

"När bilen säljs begagnad kostar det inte mer att välja xenonljus. Även om det kostar extra att byta xenonlampan, håller den längre och ljusbilden är mycket bättre", säger Leif Alfons, kundrelationsansvarig på Bilia Stockholm till Motorföraren. 

För att klara moderna krocksäkerhetskrav måste ibland hela fronten lyftas av (som på vissa varianter av Audi A4). På en del årsmodeller av Renault Mégane måste lampan bytas genom hjulhuset efter att framhjulet monterats av!

För att klara moderna krocksäkerhetskrav måste ibland hela fronten lyftas av (som på vissa varianter av Audi A4). På en del årsmodeller av Renault Mégane måste lampan bytas genom hjulhuset efter att framhjulet monterats av!

Så vad kostar egentligen att lampbyte? auto motor & sport undersökte hur mycket det kostar att byta vänster gasurladdningslampa för tre populära begagnatbilar och resultat finns i listan nedan. Priserna är hämtade från auktoriserade verkstäder i mellanstora städer och inkluderar både lampa och byte, men för flera bilmodeller kan kostnaden stiga ordentligt på grund av frontkonstruktionen. 

Det är heller inte säkert att det räcker med byte av själva lampan. Även tänddon och elektronik kan behöva bytas. Ett bra tips vid begagnatköpet är alltså att kontrollera vad bytet av xenonljuset kostar – den överlägsna ljusbilden kommer till ett (högt) pris.

Bil Kostnad för lampbyte
BMW 525i -02 1.700 kr
Renault Mégane 1,6 kombi -08 1.600 kr
Audi A4 3,2 FSI quattro -08 2.500 kr
Jag tycker det är värt merkostnaden med xenonljus.
574
186

Det finns 45 kommentarer

Detta innehåll är skapat av auto motor & sports besökare

Alla kommentarer
  • #1 Re: Xenonljus är effektivt – men dyrt
    Lumi Postat: 2012-02-13 20:00

    Inte bara praktiskt, snyggt är det också!

  • #2 Re: Xenonljus är effektivt – men dyrt
    Adam Postat: 2012-02-13 20:02

    För mig är xenon självklart. Så mycket bättre än halogen. När man ser halogenlampor på bilar i backspegeln ser ljuset gult och gammalt ut, jämfört med xenonen. Ungefär som när halogenen kom så tyckte man att de gamla glödlamporna såg gula ut.

    Man kan inte jämföra tillägg för xenon hur som helst. Vissa har bara på halvljuset andra både och. Det är att föredra de som har på båda och där skiftningen sker via prismor och inte genom att tända och släcka lampor. De får sämre hållbarhet och tar tid på sig att ge full ljusstyrka när man skiftar mellan hel och halv.

  • #3 Re: Xenonljus är effektivt – men dyrt
    Zäta Postat: 2012-02-13 20:23

    meninglöst skit som bara ger merkostnader, glödlampa FTW!

  • #4 Re: Xenonljus är effektivt – men dyrt
    Tjorven Postat: 2012-02-13 20:46

    Idioter som inte kan byta själv. Köp lampor på nätet, 350 kr paret. Om man nu klagar på att man inte kommer åt så montera av kofångaren. Svårt? Knappast. Klarar man av att vrida torxskruvar moturs så är det inga problem.

  • #5 Re: Xenonljus är effektivt – men dyrt
    Johan B Postat: 2012-02-13 20:48

    Jäkligt praktiskt med halogen på många moderna bilar där du inte kan byta själv och verkstadens arbetskostnad ligger runt 1000-lappen i timmen. Körde 12 000 mil med A6:a (06) utan ett lampbyte. A6:a nummer två har nu rullat drygt 5000 och än är lamporna fräscha (dvs inte lila).

  • #6 Re: Xenonljus är effektivt – men dyrt
    Micke Postat: 2012-02-13 21:08

    Köp billiga lampor på nätet och skjut ballast boxar för några tusen, hänt några gånger...
    Men xenon lyser fint inte frågan om det!

  • #7 Re: Xenonljus är effektivt – men dyrt
    Christian Postat: 2012-02-13 21:53

    Tycker xenonljus borde vara laga krav på bilar. Precis som säkerhetsbälte. Ljusbilden är så sjukt mycket bättre. Kan inte förstå vitsen med halogenljus alls. Alla biltillverkare borde göra xenonljus till standard och se till att de blir lätta att byta. På bilar som man inte behöver lyfta av front-jäkeln (vad är det för idioti förresten, spela roll om det är säkerhetskrav. går ju uppebarligen att lösa ändå för vissa tillverakre) så tar det ju typ fem minuter att byta xenonljus själv. Med lite standard på lamporna så sjunker priset till ett par hundra spänn för ett par orginallampor som håller minst 10.000 mil. Helt klart värt det.

  • #8 Re: Xenonljus är effektivt – men dyrt
    Simon Postat: 2012-02-13 22:31

    Köpte nya xenonljus till min till min bmw 525 "03" för 400 kr paret 6000k,
    åkte till lokala verkstaden han bytte den för 150 kr tog ca 8 min, såg hur han gjorde när polarens blev dåliga så bytte jag de åt honom tog ca 15 min utan problem
    detta var 3 år sedan och lamporna fungerar fortfarande bra på båda bilarna.
    är man lite händig eller skippar bmw verkstaden för små jobb och tar den lokala auktoriserade istället så
    ska man kunna hålla kostnaderna nere :-)

  • #9 Re: Xenonljus är effektivt – men dyrt
    Bervald Postat: 2012-02-13 22:34

    Har LED på min A6. Snäppet bättre än Xenon, framförallt helljuset.

  • #10 Re: Xenonljus är effektivt – men dyrt
    Jalle Postat: 2012-02-13 22:36

    Har full-LED som ger otroligt mycket bättre hel- och halvljus än Xenon. Dessutom är det livstids garanti på dem.

  • #11 Re: Xenonljus är effektivt – men dyrt
    Jalle Postat: 2012-02-13 22:38

    @Bervald

    :-)

  • #12 Re: Xenonljus är effektivt – men dyrt
    Per-kele Postat: 2012-02-13 23:52

    H4 halogen FTW!!!! Håller i evighter och är grymt billiga att byta. Lyser tillräckligt bra. Inget strul med ballaster och svåråtkomliga socklar. Kunde tänka mig något annat om de drog så lite ström så att det påverkade bränsleförbrukningen men annars går det fetbort!

  • #13 Re: Xenonljus är effektivt – men dyrt
    Bländad Postat: 2012-02-14 00:08

    Dessa nya överdrivet kraftiga strålkastare är en styggelse! Trots att min bakruta är helt svarttonad händer det allt som oftast att en xenonbeväpnad bilist bländar mig genom reflektionerna som uppstår i backspeglarna. Det går inte att fly. Det är ett problem som jag inte har upplevt förr.
    Kan strålkastarna bli FÖR starka? Svar ja. Jag kommer inte att utsätta er, mina medtrafikanter, för denna plåga.

  • #14 Re: Xenonljus är effektivt – men dyrt
    lös det Postat: 2012-02-14 00:48

    köp en automatiskt avbländande backspegel

  • #15 Re: Xenonljus är effektivt – men dyrt
    Stefan Postat: 2012-02-14 03:26

    Har xenon på min opel omega.
    byt en lampa på mekonomen kosta 1450 kr..
    Tar ca 40 min vänta . lampan ska laddas ur m.m batteriet kopplas loss m.m.

    Sedan är ljuset inget vidare ändå bilden tokdålig jämfört med äldre bilar med större reflektorer.

    Rekomenderar ingen att köpa bil med denna skiten. Som du inte kan byta själv ändå + kostar 10-15 ggr mer per lampa.

  • #16 Re: Xenonljus är effektivt – men dyrt
    CC -09 Postat: 2012-02-14 04:49

    Bländad, det är inte så att du blandar ihop äkta xenon med de totalpuckon som själva konverterar sina äldre bilar (eller nyare bilar utan xenon från fabrik) och som saknar automatiskt höjdjustering?

    Jag upplever sällan bländningsproblem från nyare bilar, däremot från "fjortisar" i hemmakonverterade Volvo 850 och E39 pre-facelift. Om det är ungdomligt oförstånd eller intelligensbrist som driver dem till detta trafikfarliga beteende skulle vara intressant att få reda på; det kan för all del vara någon form av kompensationsbeteende också...

  • #17 Re: Xenonljus är effektivt – men dyrt
    BMW 525-03 Postat: 2012-02-14 06:26

    Det byter du ju själv på tio min! båda sidor! De håller länge länge tills du behöver byta igen, bra ljus har väll med säkerhet att göra det med så det är självklart man vill ha xenon.

  • #18 Re: Xenonljus är effektivt – men dyrt
    Pommes Postat: 2012-02-14 07:07

    Att skruva av en framkofångare på en modern bil tar väl ungefär två minuter. Två skruvar sen är hela sjoket loss. Tänk vad skönt att slippa plocka bort allehanda luftburkar och annat bös under huven för att komma åt lampbytet på den gamla halogenlampebilen.

  • #19 Re: Xenonljus är effektivt – men dyrt
    Erik Postat: 2012-02-14 07:49

    Aldrig en bil utan xenon! Haft 6 bilar med xenon, aldrig behövt byta. En har rullat 11000 mil sedan ny och de höll sedan bilen var ny.

  • #20 Re: Xenonljus är effektivt – men dyrt
    Erik Postat: 2012-02-14 07:49

    Aldrig en bil utan xenon! Haft 6 bilar med xenon, aldrig behövt byta. En har rullat 11000 mil sedan ny och de höll sedan bilen var ny.

  • #21 Re: Xenonljus är effektivt – men dyrt
    P2W Postat: 2012-02-14 09:30

    Man skulle kunna säga att skillnaden mellan xenon och halogen är som dag och natt ;)

  • #22 Re: Xenonljus är effektivt – men dyrt
    enögda Postat: 2012-02-14 09:36

    J...la gnällspikar. Sist jag kollade så var inte en H1/H7 eller annan lampa direkt billig heller. Sen verkar det ju som att halva sveriges befolkning med halogen inte vet att man måste kontrollera att lamporna lyser lite nu och då, har sällan sett så många enögda bilar som på sista tiden.

    Så vad är bättre, åka enögt och byta lampor lite titt som tätt eller byta lampor vart sjunde/åttonde år?

  • #23 Re: Xenonljus är effektivt – men dyrt
    Staffan Postat: 2012-02-14 10:05

    Att möta ett antal Xenonförsedda bilar i rad är inte kul! Bländad är bara förnamnet! Jag fattar inte att de blev godkända att användas? Möter man en Xenonförsedd bil på ett backkrön så ser man inget på ett tag. Säger som han i Jönköpning sa om dubbdäck! Käringljus!
    S

  • #24 Re: Xenonljus är effektivt – men dyrt
    Adam Postat: 2012-02-14 10:27

    Jag upplever inte alls att xenon bländar mer än halogen. Allt handlar om ljusinställning, avbländning i tid och att vissa bilar inte har den automatiska räckviddsjusteringen på xenonljus, och detta är, som nämnts här, på hemmabyggen.

  • #25 Re: Xenonljus är effektivt – men dyrt
    PKo Postat: 2012-02-14 10:32

    Undviker dem som pesten
    Lampan är väl en sak - men strålkastaren
    Till min kostar normal insats 2000, xenon 12000
    Aldrig på en bil jag äger
    Dvs inga Saab efter 2006

  • #26 Re: Xenonljus är effektivt – men dyrt
    Ama Postat: 2012-02-14 10:39

    PKo: din okunnighet är irriterande. Strålkastaren kostar inte mera på en xenon-bil om du låter bli att köpa den komplett med nivåregleringen, styrbox och ballast.
    Dessutom har saab bilar även i nyare årsmodeller utan xenon, trots att strålkastaren ser likadan ut för ett okunnigt öga. xenon/ingen xenon strålkastaren ser fortfarande likadan ut med en projektorlins.

  • #27 Re: Xenonljus är effektivt – men dyrt
    Anders C Postat: 2012-02-14 10:45

    Kan hålla med om att Xenon ger ett klart bättre ljus, men ett byte på min A6:a kostade över 3.000 för ett par år sedan... Prisvärt???

  • #28 Re: Xenonljus är effektivt – men dyrt
    JP Postat: 2012-02-14 11:42

    Varför kollar man bara upp 3 modeller i en artikel som denna, samtalen kan ju inte ta många minuter.

    Det vore också intressant att se vad en mindre verkstad tar. Jag servar min bil på en mindre verkstad med specifikt kunnande på märket. De debiterar faktisk timkostnad, inte nödvändigtvis hela timmar, till en lägre timkostnad än märkesverkstaden.

  • #29 Re: Xenonljus är effektivt – men dyrt
    MX-Anders Postat: 2012-02-14 11:51

    Har en V70 från augusti 2003 med Xenonljus som har rullat 15500 mil och Originallamporna sitter kvar = Ej bytta och suveränt ljus.
    Nyare Volvo har ändå bättre Xenonljus.
    Bra ljus bland det viktigaste på en bil.

  • #30 Re: Xenonljus är effektivt – men dyrt
    Staffan Postat: 2012-02-14 13:31

    Det hjälper inte med avbländning, i kurvor och backar får man ljuset i ögonen ändå, och regnar det så blir det ännu värre! Enstaka Xenonbilar kan man stå ut med men flera efter varandra i en vänsterkurva på motorvägen är jobbigt.

  • #31 Re: Xenonljus är effektivt – men dyrt
    Håller med Staffan! Postat: 2012-02-14 13:58

    Xenon-ljus är en styggelse för alla utom den som sitter i bilen försedd med dessa lampor.
    Och nej, jag snackar inte hemmakonverteringar, jag snackar Saab 9-5 (2002-2005), Saab 9-3 m.fl. Verkar inte som höjdjusteringen funkar så bra i dessa bilar. Vissa bilar bländar dock inte lika mycket och då är det ok. T.ex. verkar Audi, VW och Volvo inte blända lika mycket som tex Saab.

    Obs! Jag kör själv Saab 900, så jag har inte något emot märket Saab om någon nu tror det.

  • #32 Re: Xenonljus är effektivt – men dyrt
    Henrik Postat: 2012-02-14 16:27

    Mitt ena xenon-ljus visade upp mycket tråkiga tendenser då bara fungerade ibland. Verkstan testade att byta lampa, men felet kvarstod. Att byta ut hela kitet skulle kosta omkring 10 000 kr. Tillslut fick jag dem att enbart byta styrboxen. Felet kvarstod. Mera felsökning och någon mer del byttes. Tillslut hade jag betalat de där 10 000 kr, men felet var kvar. Plötsligt, en ovanligt vacker dag så bestämde sig Xenon-helvetet för att det var färdigbråkat och det började fungera på daglig basis utan förvarning. Nu är det inga problem alls längre. Behöver jag nämna att det är en Alfa Romeo? Härligt med bilar med själ.

  • #33 Re: Xenonljus är effektivt – men dyrt
    Patrik Postat: 2012-02-14 20:13

    Har en Mercedes E-klass w212 -12 med xenon och det är en fröjd speciellt när man tar kurvor med hjälp av de svänger med "kurvljus" sedan har jag automat avbländning som många gånger är snabbare än mig att blända av den bländar även av om jag hinner kapp folk bakifrån .. sedan när jag har mött min egen bil "gumman lånar den ibland" så jag inte upplevt den som bländande

  • #34 Re: Xenonljus är effektivt – men dyrt
    Johan B Postat: 2012-02-14 21:10

    Allt är ju dyrt att byta på en märkesverkstad, byte av ett torkarblad på en audi A2 för 4 år sedan kostade 630 kr. Bladet kostade 230, mao 400 kr för jobbet...Mekanikern skall gå till lagret fram och tillbaka, det tar väl ca 20 minuter och sedan tar det 10 sekunder att byta blad. Väldigt prisvärt -not.

  • #35 Re: Xenonljus är effektivt – men dyrt
    Edison Postat: 2012-02-14 22:26

    Jag la pengarna på ett större stereo-paket istället för xenon, kör ändå mest i stan och tycker inte det är så mycket bättre än standardlysena.

  • #36 Re: Xenonljus är effektivt – men dyrt
    Skepparn Postat: 2012-02-14 23:18

    Har en Passat 2008 där en lampa pajade för ett par månader sedan. VW ville ha 4500 för att byta en lampa. Passade dock på och bytte bägge när fronten ändå var demonterad för fyndpriset 6900!
    Bilen hade gått 8500 mil.

    Det är klart jag funderade på om jag kunde fixa det själv, men är man beroende av bilen, aldrig monterat av en front tidigare och det tar ett proffs en dryg timme så är min slutsats att risken att inte få ihop det på rimlig tid är stor...

  • #37 Re: Xenonljus är effektivt – men dyrt
    Edis Postat: 2012-02-15 00:58

    En xenonlampa av känt märke kostar ungefär 700 kr i butik och har en förväntad livslängd på 2000-3000 timmar. En halogenlampa har normalt en förväntad livslängd på 200-300 timmar och en prislapp på ungefär en hundring - om vi förutsätter en relativt vanlig märkeslampa och inte något superspecial (med helt värdelös livslängd).

    Mellan varje byte av xenon lampa för 700 kr så hinner alltså den som använder glödlampor med 10 st byten för ungefär 1000 kr. Gör man inte bytena själv så tillkommer arbetskostnaden och dessa är troligtvis inte till fördel för de tio glödlampsbytena.

    Så att xenon skulle vara dyrt kan jag inte hålla med om.

  • #38 Re: Xenonljus är effektivt – men dyrt
    Stefan Postat: 2012-02-15 03:34

    10 byten??
    en vanlig h4 kan lungt hålla 15000 mil problemfritt.
    Aldrig varit med om h4 pajat . därimot xenon som pajat blinkar lägger av och kan starta till liv igen.

    och ljuset är inte bättre det vet jag .

    köp vettiga extraljus istället om det ska sökas efter älgar och nya planeter.

  • #39 Re: Xenonljus är effektivt – men dyrt
    Pommes Postat: 2012-02-15 07:22

    H4?! Det har jag på min 60-talare ...

  • #40 Re: Xenonljus är effektivt – men dyrt
    hasse Postat: 2012-02-15 07:52

    Mest roliga är att Audi tar mest betalt ? Men Audi är ju inte premium märke direkt ? Bmw borde tagit mer. Men Ikke ! Audi= För dyr

  • #41 Re: Xenonljus är effektivt – men dyrt
    Leffe H Postat: 2012-02-15 10:06

    På Mégane II måste man visserligen byta lamporna via hjulhuset, men man behöver inte demontera hjulen. Det räcker med att svänga hjulen.

    Höger har en stor bra lucka, där byter man xenonlampan på ca 5-10 minuter.

    I vänster hjulhus är det runda skruvlocket felplacerat. Men om man istället lossar den lilla torx-skruven, som håller innerskärmen mot stötskölden, drar ur tre av taggpropparna som håller innerskärmen mot hjulhuset och viker plastsjoket bakåt mot hjulet, så blir det totalfritt att komma åt. Det tar då max ca 15 minuter för vänster xenonlampa. Totalt, från start till allt återmonterat. Egen erfarenhet.

    Men visst är det sjukt att bygga in så mycket med plastpanerer i motorrummet. Ser snyggare ut, men...

  • #42 Re: Xenonljus är effektivt – men dyrt
    Janne Postat: 2012-02-15 11:03

    Kan inte hålla med om att det är dyrt.
    Körde 14000 mil utan att byta på min V70
    Nya lampor på billigt ställe kostade några hundralappar styck, det är billigt för det suveräna ljuset

  • #43 Re: Xenonljus är effektivt – men dyrt
    Alltid xenon Postat: 2012-02-15 12:13

    Xenonlampornas styrka avtar med tiden gradvis, utan att man själv märker det. Jag bytte till nya piratlampor själv efter 9´ mil. Det blev en markant skillnad, tog 20 min för båda sidorna då lamphållaren var lite "hemlig".

    Xenon är överlägset vanliga halogen. Ni som tycker att xenon bländar, man ska inte titta in i de mötandes lampor, det fick jag lära mig när jag tog körkort iaf.

  • #44 Re: Xenonljus är effektivt – men dyrt
    leif Postat: 2012-02-17 16:52

    Många vill ha xenon, men väljer bilar utan strålkastarrengöring. VANSINNE.
    Förbjud bilar utan rengöring

  • #45 Re: Xenonljus är effektivt – men dyrt
    Kållbert Postat: 2012-11-04 00:08

    Aldrig mer Xenon. Kostade en förmögenhet i lampor, styrboxar och nivågivare på min förra bil. Valde aktivt bort det på min nya bil och skillnaden är minimal( min bil är nog den enda i Sverige av denna sort som saknar Xenon)

Du kan inte längre kommentera. Efter 30 dagar låses kommentarerna på auto motor & sport.

Månadens fråga

  • Använder du navigator i bilen?

Nyhetsbrev fem dagar i veckan

Varje vardag skickar vi dig de senaste 24 timmarnas hetaste nyheter till din e-post. Nyhetsbreven kan också innehålla specialerbjudanden.

  • Prenumerera på
    auto motor & sport nyhetsbrev
Trafiktesten