• Textstorlek A A
  • Hem
  • Nyheter
  • Citroën DS4 Racing – första...

Citroën DS4 Racing – första bilderna

Det verkar som om Citroën DS3 Racing inte var ett enstaka skott från höften, nu meddelar Citroën officiellt att man också planerar för en DS4 Racing. På Genévesalongen ska vi få se konceptbilen premiärvisas med 1,6-liters turbomotor som ger 256 hk.

Citroen DS4 R Racing Geneva

Nu vet vi med säkerhet att det blir en "storebror" till DS3 Racing THP 205. Konceptbilen DS4 Racing ska visas på Genèvesalongen och sen dröjer det nog inte så länge innan vi får seriemodellen - ska vi gissa på Parissalongen i höst? KLICKA FÖR EN STÖRRE VERSION

Först hittade den tjeckiska sajten Autoforum.cz bilderna på Citroën DS4 Racing och vid lunchtid fick vi bekräftelse från Citroën - det här är konceptbilen som ska premiärvisas i Genève.

Citroën DS4 har funnits ute ett knappt år och om Citroën följer mönstret från "lillebror" DS3 är det snart dags att öka uppmärksamheten med en sportigare version. Och nu vet vi alltså att Citroën DS3 Racing THP 205 sannolikt får en storebror i form av DS4 Racing - om konceptbilen som vi ser på bilderna blir verklighet.

Enligt den kortfattade pressreleasen på Citroën DS4 Racing Concept har bilen en 1,6-liters turbofyra som ger 265 hk. Trots det höga effektuttaget ska CO2-utsläppet inte vara mer än 265 g/km. Bilen är sänkt 35 millimeter jämfört med standardmodellen och även breddad 55 millimeter fram och 75 millimeter bak. Lacken är mattgrå med en speciell struktureffekt.

Citroën DS4 Racing Concept

KLICKA FÖR STÖRRE VERSION

Citroën DS4 Racing Concept

KLICKA FÖR STÖRRE BILD

Citroën DS4 Racing - mums! Jag ställer mig i kön direkt.
402
34

Det finns 22 kommentarer

Detta innehåll är skapat av auto motor & sports besökare

Alla kommentarer
  • #1 Re: Citroën DS4 Racing – första bilderna
    Pelle Postat: 2012-02-24 11:16

    Snygg!

  • #2 Re: Citroën DS4 Racing – första bilderna
    TM Postat: 2012-02-24 12:01

    Ja hade det inte varit ett "veck" längst fram på huven utan istället fyra ringar, då skulle kommentarerna haglat om "jätte front/gap", "kom med något nytt" eller kanske bara "den liknar den och den" "kopierat ditt och datt". Jag tycker den ser ganska okej ut men uttalar mig inte mer förrän jag kollat in den närmare.

  • #3 Re: Citroën DS4 Racing – första bilderna
    mohammed Postat: 2012-02-24 12:53

    Snygg Ren och Sportig / Titta och lär Volvo!

  • #4 Re: Citroën DS4 Racing – första bilderna
    AnteroN Postat: 2012-02-24 13:16

    Vilken tur att Citroën finns! Vilken bil! WOW!

  • #5 Re: Citroën DS4 Racing – första bilderna
    ZR1 Postat: 2012-02-24 13:46

    Jag hade då inte sagt nej till en sån.....plötsligt blev mini cooper s överflödig....

  • #6 Re: Citroën DS4 Racing – första bilderna
    Niklas Postat: 2012-02-24 13:54

    Snygg... den enda franska bil jag gillar! Den är riktigt snygg

  • #7 Re: Citroën DS4 Racing – första bilderna
    K rille Postat: 2012-02-24 13:57

    jävlifgt snygga linjer!

  • #8 Re: Citroën DS4 Racing – första bilderna
    Jimmy Postat: 2012-02-24 14:56

    DS4an var riktigt snygg men det här borde vara barnförbjudet, bland dom vackraste bilarna jag sett.

  • #9 Re: Citroën DS4 Racing – första bilderna
    Type R Postat: 2012-02-24 15:25

    Mycket snygg, men inte i närheten av produktionsbilen. Tyvärr.

  • #10 Re: Citroën DS4 Racing – första bilderna
    TM Postat: 2012-02-24 15:30

    "Trots det höga effektuttaget ska CO2-utsläppet inte vara mer än 265 g/km."

    Måste väl vara 165g/km ? 265g lät mycket för 1,6l !

  • #11 Re: Citroën DS4 Racing – första bilderna
    Wippermann Postat: 2012-02-24 16:07

    Mums!

  • #12 Re: Citroën DS4 Racing – första bilderna
    Kent Postat: 2012-02-24 17:11

    TM: Glömt att den har 265hk?

  • #13 Re: Citroën DS4 Racing – första bilderna
    Kent Postat: 2012-02-24 17:15

    Förre inlägget blev ju fel :) Du har rätt i 165g/km

  • #14 Re: Citroën DS4 Racing – första bilderna
    Anders Postat: 2012-02-24 17:36

    Riktigt snygg. Men äga en fransk bil, när det finns tyska? Nä ingen cittra för mig.
    Men designen har dom koll på.

  • #15 Re: Citroën DS4 Racing – första bilderna
    Anders Postat: 2012-02-24 17:36

    Riktigt snygg. Men äga en fransk bil, när det finns tyska? Nä ingen cittra för mig.
    Men designen har dom koll på.

  • #16 Re: Citroën DS4 Racing – första bilderna
    jag Postat: 2012-02-24 18:45

    Riktigt snygg. Men äga en tysk bil, när det finns franska? Nä ingen BMW för mig.
    Men kvalitén har dom koll på.

  • #17 Re: Citroën DS4 Racing – första bilderna
    Hessa Postat: 2012-02-24 19:08

    Bild på en verklig DS4 racing:

    http://alltomcitroen.files.wordpress.com/2012/01/ds_4testautoplus01.jpg

  • #18 Re: Citroën DS4 Racing – första bilderna
    Sebban Postat: 2012-02-25 10:55

    I like!

    Ser dock ut att vara lite dålig sikt bakåt, men det går ju att fixa med lite backsensorer o kamera :-)

  • #19 Re: Citroën DS4 Racing – första bilderna
    Christian Postat: 2012-02-25 16:51

    Till och med 165 gram låter mycket. Det finns inga tekniska anledningar till att en 1.6l medelklassbil med 265hk inte skulle kunna vara miljöbil samtidigt. Det mesta handlar om gasprogression och respons. Att mappa allt under samma progression skulle ge en väldigt udda bil att köra. Men ge den några knappar för miljömupps-läge så kan nog den här 1.6l nästan komma ner till miljöbilsgränsen också.

    (Variabla ventiltider på båda sidorna samt en bred bas för turbospool hjälper såklart :))

  • #20 Re: Citroën DS4 Racing – första bilderna
    Richard Postat: 2012-02-25 22:12

    Faktiskt riktigt tuff. Fransmännen vågar i alla fall satsa på design, synd bara att det är det enda de kan, vem vin ha en designad bil som knappt klarar att köra ur bilhallen innan problemen börjar. Har två kompisar en med 2 Peg och en med en Cittra och problemen hopar sig, det tar aldrig slut.
    Men alla tyskar är inte motsatsen, OK Audi har inte gjort många nya linjer de senaste 10-15 åren, tyvärr lider de även fortfarande av samma problem som för 10-15 år sedan också, bl.a. stavat tändspolar.
    BMW lider snudd på samma brist på ny design, men de bilarna fungerar i alla fall.
    F*n vet vad man ska köpa för bil idag, för att inte tala om vilket bränsle den ska gå på.

  • #21 Re: Citroën DS4 Racing – första bilderna
    BG Postat: 2012-02-26 13:34

    Jäkligt snygg, men i profil påminner den om en a3 (lyktorna iaf), eller är det bara jag?

  • #22 Re: Citroën DS4 Racing – första bilderna
    Daf Postat: 2012-03-24 14:11

    Snygg många hk vad gör denna bil från 0-100?, hur är väghållningen.