• Textstorlek A A
  • Hem
  • Nyheter
  • Saab 9-1 – så skulle den sett...

Saab 9-1 – så skulle den sett ut

Det har länge ryktats om Saabs småbil 9-1. Entusiastsajten Saabs United har en bild på hur den skulle kunna ha sett ut – om inte GM satt stopp för projektet.

Denna datorskiss publicerades hos Saabs United och visar ett exempel på hur småbilen 9-1 skulle kunna ha sett ut. Projektet kom aldrig längre än till planeringsstadiet – och sedan beslutade GM att lägga ned Saab.

Denna datorskiss publicerades hos Saabs United och visar ett exempel på hur småbilen 9-1 skulle kunna ha sett ut. Projektet kom aldrig längre än till planeringsstadiet – och sedan beslutade GM att lägga ned Saab.

För att komplettera de större modellerna 9-3 och 9-5 planerade Saab att utveckla en 9-1, som skulle hamna mellan Volkswagen Polo och Golf storleksmässigt. Och här är den – i alla fall i skissform.

På sajten Auto Sapo finns fler bilder på hur Saab 9-1 skulle kunna ha sett ut. Klicka för att läsa mer!

På sajten Auto Sapo finns fler bilder på hur Saab 9-1 skulle kunna ha sett ut. Klicka för att läsa mer!

Bilden som entusiastsajten Saabs United publicerar har stora likheter med koncepten 9-X Air och Aero X. Fönsterrutan efter B-stolpen har fått en "knyck" och bakpartiet ser kort och sportigt ut. De svarta A-stolparna bidrar till att skapa Saabs karaktäristiska vindrutedesign där taket ser ut att sväva ovanför rutan.

Saab 9-1 skulle inte bara sno kunder från Volvo C30 och Volkswagen Scirocco, utan ocskå visa märkets framtida designspråk. Hela 9-1-projektet drogs igång parallellt med 9-X Air, alltså 2007 eller 2008. 

Men 2009 bestämde sig GM för att göra sig av med Saab och 9-1-projektet fick låg prioritet. Någon fullskalig modell tillverkades aldrig, utan de ritningar som finns är datorgenererade. Någon småbil i form av exempelvis 9-1 fanns heller aldrig i Spykers affärsplan – det saknades helt enkelt finansiering. 

Det verkar dock inte helt uteslutet att kinesiska Youngman bygger en småbil med Saabmärke i framtiden. Först av allt ska budgivningen på Saabs konkursbo avslutas.

Saab 9-X Air BioHybrid Concept visades upp på Parissalongen 2008. Visst delar den vissa designdrag med 9-1?

Saab 9-X Air BioHybrid Concept visades upp på Parissalongen 2008. Visst delar den vissa designdrag med 9-1?

Jag hoppas verkligen att Saab 9-1 blir verklighet – den ser riktigt häftig ut!
964
78

Det finns 77 kommentarer

Detta innehåll är skapat av auto motor & sports besökare

Alla kommentarer
  • #1 Re: Saab 9-1 – så skulle den sett ut
    Jocke Postat: 2012-03-02 09:46

    Tja, då är det bara för Mahindra eller Youngman att sätta den i produktion så småningom...

  • #2 Re: Saab 9-1 – så skulle den sett ut
    Snogge Postat: 2012-03-02 10:10

    Tragiskt att underbara bilar som 9-5, 9-5SC och 9-4X kanske inte´kommer tillverkas mer. GM(Greedy Motors) måste vara det mest inkompetenta bilföretaget någonsin. Bojkotta GM och deras produkter!

  • #3 Re: Saab 9-1 – så skulle den sett ut
    Mikael Postat: 2012-03-02 10:29

    Ja fälgarna var ju i alla fall snygga.

  • #4 Re: Saab 9-1 – så skulle den sett ut
    Flux Postat: 2012-03-02 11:04

    Toksnygg bil! Sett bilden förut och vidhäller fortfarande att jag tycker den är snygg, speciell och sportig. Men som vanligt skulle GM sjuta projektet i sank som de gjort med i princip allt Saab satt upp på förslag.

    Hoppas innerligt att kineserna kommer över så pass mycket av Saab att de så småningom kan komma igång med produktion. Och hoppas också att GM misslyckas kapitalt i Asien och Europa. Nu komer jag inte längre snegla åt PSA-bilar heller. Kör merca i dag och håller mig till tyskarna sålänge de håller sig borta från GM.

  • #5 Re: Saab 9-1 – så skulle den sett ut
    Nicklas Postat: 2012-03-02 11:56

    Snogge- 9-5, 9-5sc och 9-4x kommer inte produceras eller börja produceras mer.. GM äger för mycket på bilarna och kommer inte låta någon annan bygga dom.. de står rätt klart.. "nuvarande" 9-3 kan man däremot tillverka men de känns ju föga intressant då bilar är vadå? 10-15 år gammal om inte mer.. Att bojkotta GM för detta är ju bara löjligt att säga, dom gör ju bara affärer som så många andra och ser efter sig själva.. men sen om man tycker att dom gör vettiga bilar är ju en helt annan sak!

  • #6 Re: Saab 9-1 – så skulle den sett ut
    Hans G. Postat: 2012-03-02 12:49

    Stoppa in Phoenix-"komponenterna" i 9-5, 9-5 SC (och senare i 9-1 och 9-3 III) vet jag. Pressverktygen till 9-5 och 9-5 SC finns ju i Trollhättan!
    Vidare är dagens 9-3 "bara" 10 år gammal (inte 15) i år och uppdaterad 3 ggr. bl.a. gällande chassit....

  • #7 Re: Saab 9-1 – så skulle den sett ut
    Mats Postat: 2012-03-02 13:42

    Skönt att slippa se den på vägarna. Den är ful som stryk. När ska ni inse att SAAB var inget annat än trash? Vore det inte så skulle folk köpa den! Sluta idiotförklara folk på det här sättet.

  • #8 Re: Saab 9-1 – så skulle den sett ut
    Jocke Postat: 2012-03-02 13:44

    Nu drar det ihop sig...

    Youngman:
    http://ttela.se/ekonomi/saab/1.1547853-youngman-forhandlar-med-konkursforvaltarna

    Mahindra:
    http://ttela.se/ekonomi/saab/1.1547676--mahindra-har-lagt-ett-bud-

    Slutligen, senaste Victor Muller nytt:
    http://ttela.se/ekonomi/saab/1.1545849--kunde-fatt-saab-att-overleva-

  • #9 Re: Saab 9-1 – så skulle den sett ut
    berra Postat: 2012-03-02 13:47

    bara för att du åker dacia - mats, behöver du väl inte vara så avundsjuk!!! :)

  • #10 Re: Saab 9-1 – så skulle den sett ut
    Jocke Postat: 2012-03-02 13:50

    @Berra

    Mats åker inte Dacia! Det är värre än så = OPEL! ;-)

  • #11 Re: Saab 9-1 – så skulle den sett ut
    Audi Postat: 2012-03-02 13:55

    saab = skit

  • #12 Re: Saab 9-1 – så skulle den sett ut
    Anders Postat: 2012-03-02 14:01

    10 gånger snyggare än något som GM producerar. Som en liten men naggande god Mini-Sonett.

  • #13 Re: Saab 9-1 – så skulle den sett ut
    Saab Postat: 2012-03-02 14:03

    audi = skoda från 80-talet (alltså värre än skit)

  • #14 Re: Saab 9-1 – så skulle den sett ut
    Mats Postat: 2012-03-02 14:06

    Håller med Audi:)

  • #16 Re: Saab 9-1 – så skulle den sett ut
    Ahmed Postat: 2012-03-02 14:12

    Holla med at Audi er Skoda from 80-tal :)

  • #17 Re: Saab 9-1 – så skulle den sett ut
    Hans H Postat: 2012-03-02 14:15

    Mats:
    Känns det bättre att idiotförklara sig själv då?

  • #18 Re: Saab 9-1 – så skulle den sett ut
    Richard Postat: 2012-03-02 14:30

    Detta var ett koncept, so what? Säger inte mycket om hur den "skulle sett ut". Med tanke på SAABs utvecklings- och produktionstempo hade den säkerligen ändå inte sett ljuset förrän tidigast 2016.

    När ska folk och företag bara acceptera att det är över för SAAB? Att bara fortsatta skjuta in pengar och försöka rädda det känns som idioti, så länge de tänker bygga samma bilar till samma överpriser. Anledningen till att SAAB gick under var deras undermåliga produkter, inget annat. Under den tid som första 9-5 tillverkades, 13 år alltså, hann BMW (vilka de ville konkurrera med) introducera både E39, E60 och F10. Audi nästan C5, C6 och C7. På samma sätt som 9-5 var tokgammal innan den uppdaterades så var 9-3 10-11 år gammal när SAAB gick under och en ersättare var fortfarande en bra bit bort. Så säg mig, varför skulle någon vilja ha 13 år gammal teknik? Utvecklingen sprang ifrån SAAB, så enkelt är det. Det är dags att gå vidare, SAABs storhetstid var sedan länge förbi!

    Tacka vet jag tysk kvalité och körglädje.

  • #19 Re: Saab 9-1 – så skulle den sett ut
    Hans G. Postat: 2012-03-02 14:40

    Saab fick aldrig något stöd som t.o.m. BMW fick, under bilkrisen av "sin" tyska regering....

    GM lade istället förluster på Saab och "lät dem hela tiden komma sist till matskålen"!
    http://www.automotorsport.se/artiklar/nyheter/20090324/quotgm-tog-saabs-vinstquot-havdar-fackledare/?page=1

  • #20 Re: Saab 9-1 – så skulle den sett ut
    Hans H Postat: 2012-03-02 14:51

    Richard:
    Har du inte förstått att det finns en ANLEDNING till att Saab tillverkade 9-5 så länge?
    Att det fanns en ägare som stoppade utvecklingen av de bilar som skulle ha ersatt 9-5. Två gånger, till och med.
    Att det fanns en ägare som fördröjde lanseringen av 9-3.
    Denna konkurs har inget med Saabs produkter att göra, utan är enbart framdriven av GM:s egen konkurs.

    Om du inte förstår detta, så har du en hel del att läsa på.

    Gör det.

  • #21 Re: Saab 9-1 – så skulle den sett ut
    Johan Postat: 2012-03-02 14:51

    Trist med BMW, Audi, Volkswagen som stenhårt håller fast vid att karosserna ska vara av 90-talsdesign. Saab hade den nya 9-5:an som såg ut som om den snarare kom ifrån framtiden. Supermodern med andra ord.

  • #22 Re: Saab 9-1 – så skulle den sett ut
    Mats Postat: 2012-03-02 14:52

    Hans, personliga angrepp är inte tillåtna här vad jag vet. Har du inget vettigt att komma med kan du vara tyst, låt bli att skriva. Jag gillar inte SAAB, tycker de är bland det fulaste som finns. De har aldrig kunnat konkurrera med andra på samma villkor vilket vissa försöker påstå. SAAB gick dåligt innan GM tog över. Sluta skylla allt på GM, skyll det på ledningen inom SAAB för det är de som förtjänar kritiken.

    Ditt sätt att argumentera får dig bara att framstå som patetisk.

  • #23 Re: Saab 9-1 – så skulle den sett ut
    Richard Postat: 2012-03-02 15:01

    HAHA! Saab och Ahmed, vilka fån. Idiotförklarar ni alltid er själva på detta sätt? Det finns uppenbarligen ett skäl till att ni fortfarande åker SAAB 900 från 1987. Hoppas ni trivs bra i er lilla sagovärld, för där kommer ni att förbli.

    Sätter ni er i en Audi kommer ni att uppleva total kassaskåpskänsla, kvalité som tidigare bara var synonymt med lyxbilar - knappast Skoda. Det finns skäl till att Audi som företag presterar så pass bra. Läser ni någonsin AMS samt deras biltester, eller trollar ni bara på forumen? Ni får gärna gräva ner er lite i testerna, sedan kan ni återkomma och förklara hur pass bra era uråldrade, opelbaserade SAAB 9-5:or eller 9-3:or stod sig vid jämförelse med Audi, BMW och Mercedes.

    Att Audi och Skoda ligger under samma koncern gör knappast en Audi till en Skoda. Med den typen av resonemang kan man också hävda att en Maybach (visserligen nedlagt men hör inte till saken i fråga) vore lika med en Smart Fortwo.

  • #24 Re: Saab 9-1 – så skulle den sett ut
    Hans G. Postat: 2012-03-02 15:08

    Tack vare dollarkursen i USA på 80-talet gick Saab med stor vinst. Saab 900 Turbo var populär samt att Saab 9000 blev klassad "Large Car" (viktigt i USA på den tiden), så var 80-talet Saab:s hittills bästa tid ekonomiskt. Detta med endast två modeller! Saab byggde då 120 000 bilar per år. 1990 tog GM över Saab. Läs och lär....
    http://www.aftonbladet.se/bil/collin/article12039884.ab

  • #25 Re: Saab 9-1 – så skulle den sett ut
    Hans H Postat: 2012-03-02 15:15

    Mats:
    Vad är det du inte förstår?
    GM ägde Saab. 100 procent.
    GM bestämde över Saab. Till 100%
    Allt som hände Saab gjorde det på GM:s order. På gott och ont.
    Det ÄR General Motors som drivit omkull Saab, genom en hel räcka dåliga beslut, märkliga interndebiteringar och konstiga prioriteringar.

    Huruvida Saab gick bra eller dåligt på 60, 70 eller 80-talet är fullständigt ovidkommande nu. Det vet du.

    Om du tycker om att idiotförklara folk som uppskattar Saab, så får du finna dig i att bli bemött på samma sätt.

  • #26 Re: Saab 9-1 – så skulle den sett ut
    Ahmed Postat: 2012-03-02 15:16

    Do Richard Jag vil inte ha bil som Audi A5:a med matkase-hollare from Skoda ! Audi handlar beretta for mig. Do forsto ?

    Sen Audi verldens fulast bil!! 50% av bil er grillen !

  • #27 Re: Saab 9-1 – så skulle den sett ut
    Ahmed Postat: 2012-03-02 15:21

    Forlot ! Matkase-hollare from Skoda sita i Audi A6 !

  • #28 Re: Saab 9-1 – så skulle den sett ut
    Mats Postat: 2012-03-02 15:42

    Jag har inte sagt att de som gillar SAAB är idioter, folk får gilla vilka märken de vill. Men att skylla allt på GM är fel. De som har jobbat inom fordonsindustrin, trots de amerikanska sättet att styra företag med järnhand, vet att en stor del av besluten tas lokalt. Hade de varit smarta skulle de kunna sälja in sina idéer till GM, men nu satt de på sina ass och väntade på amerikanernas initiativ. Återigen, det är ledningen på SAAB som har missköt sig, det är de som inte har kommit med något dugligt och konkurrenskraftigt.

  • #29 Re: Saab 9-1 – så skulle den sett ut
    Richard Postat: 2012-03-02 15:46

    Ahmed, tycke och smak är delat. Huruvida du anser A5 snygg eller ej lämnar jag till dig att avgöra. :-) Personligen tycker jag A5 var bland den snyggaste Coupén som någonsin gjorts när den släpptes. Men vad en Audi däremot inte är, är en Skoda.

    Hans H:

    Du må ha många väl formulerade argument, men att Saabs framgång eller avsaknad av detta under 60, 70 och 80-talet är fullständigt ovidkommande nu, är precis som Mats säger - patetiskt. Du skyller allt på GM, utan att överväga SAAB's situation innan GM tog över. Det är viktigt här att kunna se saker från två perspektiv. Jag är medveten om att GM satt många käppar i hjulet för SAAB, absolut.

    Dock har jag svårt att tro att SAAB var ytterst framgångsrikt innan GM:s uppköp. Så vitt jag kan se hade SAAB redan ekonomiska problem under 1980-talet, varför de samtalade med bland annat Mazda och Ford, men slutligen skapade ett samarbete med GM. Vad som är viktigt att notera är dock att GM inte vidtog som SAABs huvudsakliga ägare förrän 2000, innan delade de enbart halva personbilsproduktionen från och med 1990, vilket betyder att GM alltså inte ägde SAAB till 100% förrän år 2000, eller bestämde över SAAB till 100% förrän år 2000. Från och med 2000 kan jag alltså se att GM skapat problem för SAABs utveckling av nya modeller.

    Studerar jag tidigare årsmodeller av SAAB tycker jag mönstret kvarstår.

    SAAB 9000 (visserligen en strålande bil, vi hade en 2.0T 175hk i min barndom) producerades mellan 1984-1997, 13 år alltså. Visserligen ansiktslyft med nya lyktor och karosspaneler under 90-talet.
    Hur som helst, under samma tidsspann tillverkade BMW:

    E28 1981-1987
    E34 1988-1996
    E39 (introducerad 1996)

    SAAB 900, Generation 1: 1978-1993! 15 år! Att sedan 900 var mer eller mindre en vidareutveckling av gamla 99 gör knappast saken bättre!

    Alltså, att GM skulle vara enda anledningen till SAABs död har jag mycket svårt att tro.

  • #30 Re: Saab 9-1 – så skulle den sett ut
    Hans H Postat: 2012-03-02 16:22

    Det må vara svårt att tro, men så är det.

    GM räddade Saab från Wallenbergarna, men fullföljde aldrig sin egna plan. Saab skulle vara deras "premium"-märke i Europa, men fick aldrig de resurser som krävdes. Istället fick man gamla avlagda Opel-prylar som aldrig skulle gå att göra "premium" av.

    GN insåg sitt misstag och var på vippen att rädda hela situationen 2008 då allt föll ihop för dem.

    Under tiden har Saab utvecklat två nya 9-5 som aldrig fick byggas, ytterligare versioner av 9-3, en misslyckad Cadillac, och tvingats bygga om en Subaru och en Buick SUV till Saabar. Inte undra på att pengarna försvann...

    Nu är det Opel som påstås förlora pengar åt stackars, stackars GM.

  • #31 Re: Saab 9-1 – så skulle den sett ut
    Markus N Postat: 2012-03-02 17:45

    "så skulle den sett ut"
    blir till
    "hur den skulle kunna ha sett ut"
    blir till
    "visar ett exempel på hur småbilen 9-1 skulle kunna ha sett ut"
    Vilket oerhört nyhetsvärde! Man trillar av stolen av all fakta.

  • #32 Re: Saab 9-1 – så skulle den sett ut
    svenne Postat: 2012-03-02 18:58

    Så jävla skönt att vi slapp se det missfostret på vägarna. Än en gång: tack GM!

  • #33 Re: Saab 9-1 – så skulle den sett ut
    Sverre Postat: 2012-03-02 20:43

    Re. svenne
    Du har redan skrivit samma sak, under ett annat namn (#7) ovan! - Alzheimer? ;)

  • #34 Re: Saab 9-1 – så skulle den sett ut
    Anders Postat: 2012-03-02 20:51

    Youngman vill ha besked "nu"...
    http://di.se/Artiklar/2012/3/2/260896/Youngman-i-mote-med-Saabforvaltarna/

  • #35 Re: Saab 9-1 – så skulle den sett ut
    Ma.t.s. Postat: 2012-03-02 22:12

    Det är väl snarare en skiss på en tvåsitsig Sonett 4.

  • #36 Re: Saab 9-1 – så skulle den sett ut
    Zumo Postat: 2012-03-03 02:47

    Saab vs BMW & Alfa Romeo.
    10:28-13:00. Saab byggde för säkra bilar!
    http://www.youtube.com/watch?v=4qnfSHnrL90

  • #37 Re: Saab 9-1 – så skulle den sett ut
    Sverre Postat: 2012-03-03 08:17

    Titta på Topgears program om Kinesisk biltillverkning och kopiering,så kanske ni fattar varför dom vill ha Saab!

  • #38 Re: Saab 9-1 – så skulle den sett ut
    Poulter Postat: 2012-03-03 09:06

    GM köpte 50% SAAB 1989 för att SAAB skulle ta fram en bil som skulle kunna konkurrera med Lexus LS 400 och Infinity G45. GM trodde inte att Cadillac skulle kunna göra detta - vilket dom satsar på nu.

    GM tog helt över kontrollen av SAAB - alla beslut om vilka bilar - och från vilken arkitektur - styrdes av GM. GM insåg efter en tid att det skulle bli för "dyrt" för SAAB att utveckla "Lexusdödare" - man skulle inte få igen pengarna.

    Istället fick SAAB ta fram ersättare till 900 och 9000 baserade på gamla Opel-plattformar.

  • #39 Re: Saab 9-1 – så skulle den sett ut
    Pär G Postat: 2012-03-03 09:58

    Youngmans klagosång:

    Beakta fakta, inga bilar tillverkade på ett år, marginellt med bilar tillverkade de två senaste åren. Inget återförsäljarnät kvar. Skall man sälja bilarna via ebay?

    Vill youngman ha bolaget så hade det varit smart att betala räkningarna och ta över bolaget direkt när Herr Muller hoppade i livbåten. Nu har man tappat all nyckelkompetens och kvar finns bara arbetare. Dom är billigare i Kina....

    Youngmans prat om att starta produktion och erbjuda alla saabare återanställning är ett sätt att försöka slippa betala högsta priset för resterna i den budgivning som kommer att ske. Det man vill åt är phoenix plattformen, billigt. Att starta upp produktion gamla 9-3 till kina, tänk själva. Lite hjärngympa skadar inte ens den ovane.

  • #40 Re: Saab 9-1 – så skulle den sett ut
    nanock Postat: 2012-03-03 12:35

    ser bra ut synd att det inte blir något av det

  • #41 Re: Saab 9-1 – så skulle den sett ut
    Björn Postat: 2012-03-03 13:52

    Vllig att slå vad om att bilderna på sidan ni länkar till inte kommer från varken saab eller gm.

  • #42 Re: Saab 9-1 – så skulle den sett ut
    svenne Postat: 2012-03-03 16:24

    Re #33: Mats och jag är inte samma person, dock så tyckte jag här om dagen även att det var skönt att slippa behöva se fler av de nya fula Saab 9-5:orna på vägen. Så tack GM för att ni hindrar Saab att skämma ut sig mer.

  • #43 Re: Saab 9-1 – så skulle den sett ut
    Johan Postat: 2012-03-03 19:01

    De som är födda på 90-talet, uttrycker sig som Mats och svenne. Ett faktum dessvärre...

  • #44 Re: Saab 9-1 – så skulle den sett ut
    Markus Postat: 2012-03-03 19:57

    Mats: Du generaliserar så det står härliga till, så jag tycker nog att du bör tänka på hur du själv uttrycker dig till att börja med: "Vore det inte så skulle folk köpa den! ". Precis, alltså finns det från 2007 120 000 exempel på att du kanske inte är helt rätt ute...

    Dessutom finns det INGENTING, och jag menar vekrligen ingenting, om att de som nu inte gillar den här skissen (jag är själv inte överförtjust btw) är idioter. Den första som börjar den vanliga smutskastningen i den här diskussionen är du.
    Som man bäddar får man ligga.

    Att Saab aldrig kunnat konkurrera på samma vilkor är också en sanning med modifikation. För uppenbarligen har Saab lockat sina kunder...

    Det innebär inte att Saab på något sätt kan mäta sig med tyskarna på tyskarnas hemmaplan (se Richards beröm över Audis kvalitétskänsla). Tyskarna har dock sina nackdelar och det finns andra områden där Saab varit bättre än tyskarna.

    Att Audi lyckats så bra handlar om två saker. Dels har de inte haft otur med ägare som Saab haft (både med Wallenberg och GM) och dels har de lyckats med marknadsföringen.

    För grejen är idag att om du tillverkar en jättebra bil men misslyckas med marknadsföringen går det åt skogen. Men om du tillverkar en skitbil men lyckas med marknadsföringen går det alldeles utmärkt tyvärr.

    Kan någon förklara för mig föresten, varför blir det alltid samma tramsiga, onyanserade diskussion just när Saab kommer på tapeten?

  • #45 Re: Saab 9-1 – så skulle den sett ut
    Markus Postat: 2012-03-03 19:59

    Tack Hans G för länken till Fackledarnas debattartikel förresten.

  • #46 Re: Saab 9-1 – så skulle den sett ut
    JohanL Postat: 2012-03-03 21:06

    OM nu SAAB reser sig ur askan så är ju i vilket fall som helst det positiva att GM kommer vara helt ute ur bilden, det har de ju själva ganska effektivt sett till. Först då kommer vi få veta om det finns tillräcklig kraft i varumärket SAAB att överleva. Att göra det medan GM håller i tyglarna har ju uppenbarligen inte fungerat

  • #47 Re: Saab 9-1 – så skulle den sett ut
    Jocke Postat: 2012-03-03 23:04

    @Markus
    "Kan någon förklara för mig föresten, varför blir det alltid samma tramsiga, onyanserade diskussion just när Saab kommer på tapeten?"

    Du befinner ju dig i Sverige! JANTELAGENS HEM!
    Svenskarna är kända i hela världen för att vara Anti-Nationalistiska...

  • #48 Re: Saab 9-1 – så skulle den sett ut
    Heyman Postat: 2012-03-04 12:29

    Nu får ni väll alla hejda er lite.. Det var väl ändå kunderna som svek Saab. Nya 9 5 fick man ju skriva ner försäljningmålen månadsvis då kunderna svek enormt.

  • #49 Re: Saab 9-1 – så skulle den sett ut
    Hans H Postat: 2012-03-04 13:18

    Heyman:
    Anledningen till att 9-5 inte sålda så bra som förväntat har inget med bilens kvaliteter att göra. Men om företaget Saab förväntas gå i konkurs när som helst (påhejat av Maud och Fredrik) så kommer andrahandsvärdet att påverkas, vilket ju bevisas just nu.
    Sålunda var det många tjänstebilsåkare som inte fick välja 9-5, trots att de ville det.

  • #50 Re: Saab 9-1 – så skulle den sett ut
    Heyman Postat: 2012-03-04 13:26

    I över 1 år fanns inget konkret konkurshot mot Saab. 9 5 floppade och det är bara att inse att bilen inte lockade några köpare. Leasingmarknaden i Sverige är marginell för sedaner.

  • #51 Re: Saab 9-1 – så skulle den sett ut
    Hans H Postat: 2012-03-04 13:35

    Heyman:
    Det är bara i ditt sinne som den har floppat.
    Den hann inte ens ut på alla marknader. Och kombin hann definitivt inte ut.
    Det är inte att floppa.

  • #52 Re: Saab 9-1 – så skulle den sett ut
    Heyman Postat: 2012-03-04 13:46

    Skämtar du nu med mig? På samtliga marknader som nya 9 5 släpptes floppade försäljningen totalt. Det är fakta. Sen hur det hade gått för en kombi det är spekulationer och i första hand bara intressant för svenska marknaden. I USA är kombibilar stendött.

  • #53 Re: Saab 9-1 – så skulle den sett ut
    Mats Postat: 2012-03-04 15:33

    Nu börjar den här diskussionen bli löjlig. SAAB lyckades inte få fram produkter som kunderna vill ha. Det vill säga rätt produkt, i rätt tid till rätt pris.

  • #54 Re: Saab 9-1 – så skulle den sett ut
    Hans H Postat: 2012-03-04 15:38

    Heyman:
    Nej, det är inte ett skämt. Det är inte ens kul.
    Saab 9-5 måste få hinna produceras lite längre än så innan du kan döma ut den som en flopp.
    Sedan kan du spekulera hur mycket du vill, det är ändå bara spekulationer.
    En stor anledning till att den inte sålde så bra i USA är t.ex. att flera återförsäljare konkat under tiden GM hade Saab nedlagt.
    Men eftersom du inte har förstått allt som hänt så slutar vi där.

    Lev väl.

  • #55 Re: Saab 9-1 – så skulle den sett ut
    Johan Postat: 2012-03-04 20:23

    @Heyman

    1. Saab (Victor Muller) hade för litet startkapital.

    2. Saab höll på med, men hann inte bygga upp ett tillräckligt stort återförsäljarnät (p.g.a. punkt 1.).

    3. "Allting går att sälja med mördande reklam, kom och köp konserverad gröt". Saab hade inte tillräckligt med pengar till reklam (p.g.a. punkt 1.).

    4. P.g.a. att svenska tjänstebils-marknaden visste att Saab hade knapra resurser så blev man tveksamma och drog öronen åt sig (p.g.a. punkt 1.).

    5. O.s.v...

  • #56 Re: Saab 9-1 – så skulle den sett ut
    Maud O. Postat: 2012-03-04 22:11

    Regeringen sade redan på ett tidigt stadium 2009, att det var dags att ta Saab av banan. Produktion av vindkraftverk vore mycket bättre både för Sverige och miljön. I och med det uttalandet så blev självklart både privat och tjänste -bilköpare tveksamma gällande Saabs framtid. Detta gjorde helt enkelt att många valde bort Saab som ett alternativ på grund av den osäkra framtiden för Saab. Regeringen själva har valt ett tyskt märke på tre bokstäver, jag får inte avslöja fabrikatet. Men vi fick ett bra avtal med dem. Något som hjälper oss vid riksdagsvalen.

  • #57 Re: Saab 9-1 – så skulle den sett ut
    Jocke Postat: 2012-03-05 00:22

    Youngman vill i väntan på att få igång Saab-produktion, tillverka Lotus-bilar i Sverige:

    http://www.tv4play.se/nyheter_och_debatt/nyheterna?title=nyheterna_19_00&videoid=2167019

  • #58 Re: Saab 9-1 – så skulle den sett ut
    Jocke Postat: 2012-03-05 00:24

    Inslaget börjar vid 05:10 glömde jag att skriva...

  • #59 Re: Saab 9-1 – så skulle den sett ut
    Diplomat V8 Postat: 2012-03-05 10:23

    Håller med Heyman!!

    Har själv jobbat med Opel & Saab i tretto år.
    Var själv nere i Trollhättan där 95:an skulle visas upp för återförsäljarna innan lanseringen.
    Många kände igen saker och ting från storebror Insignia. Inget fel på det men säljarna reagerade på priset!! Inte lätt för en säljare att sälja något om man tycker priset är fel på en produkt.

    När 95:an lanserades så var det mycket besökare hos återförsäljarna i landet! Många kände och klämde på bilen. Men dom flesta reagerade på priset!!

    Man kan inte leka premium när man inte är det och tro att det blir premium med högt pris..
    Saab skulle ha satt rätt pris direkt och få volym och sikta mot kunder från Citroën, Peugeot, Skoda, Lancia,..Helt enkelt "Svensson"-kunder.

    Försäljningen av Saab blev en total flopp!!!!
    Nyhetsbreven från Saab till återförsäljarna blev mer desperata. Hela gårdsplanen i Trollhättan stod av osålda 95:or... Återförsäljarna uppmanades att regga på bilar för statistikens skull. Man gick dessutom ut med hela 35000:-
    i säljstöd för bilen ingen villa ha....
    Siffrorna pekade bara neråt även hos våra grannländer...
    Kul att läsa kommentarer från sånna som inte har jobbat med bilen och inte varit med vid lanseringen och läst nyhetsbreven Saab. Så visst hade Saab hunnit producera bilar för som jag nämnde var gårsplanen full och konstgjord andning räckte inte till för att bli av med dom iform av kraftiga säljstöd....

    Kan det ha varit så att Saab siktade mot stjärnorna men kom inte ens till grantoppen?

  • #60 Re: Saab 9-1 – så skulle den sett ut
    Rejo Postat: 2012-03-05 13:59

    Ja, det där som Hans H skriver är bara förnekelse. Det är ju omöjligt att argumentera med någon som anser att Saab alltid har gjort allting rätt, och att nya Saab 9-5 var en jättebra bil som var helt rätt prissatt. Allt som har gått fel har varit någon annans fel. I sista änden är det t.o.m. kundernas fel som inte fattat att Saab är bäst och att bilarna är värda de pengar som Saab har satt på prislappen.

    Men det har varit lite symptomatiskt genom åren för Saab, att de konstruerar och producerar det som de själva tycker är bra, och inte bryr sig så mycket om vad kunderna vill ha, bortsett från entusiasterna då. Men tyvärr kan man inte överleva som volymbilstillverkare enbart på entusiaster - man måste tilltala den breda massan. Och det har väl Saab aldrig gjort, förutom på hemmaplan i Sverige.

    Hängde man med i vad som hände med Saab under 2010 och början på 2011 så vet man att den dåliga försäljningen inte alls berodde på att det var svårt att få fram bilar. Produktionen gick för fullt på enskift - men efterfrågan var inte tillräcklig för att gå upp på tvåskift vilket man annars hade resurser för. Och i januari 2011 fick man t.o.m. gå ner i takt från 39 bilar per timme till 28.

    http://www.automotorsport.se/artiklar/nyheter/20110112/saab-gar-ner-i-produktionstakt/?page=1

  • #61 Re: Saab 9-1 – så skulle den sett ut
    Bo C. Postat: 2012-03-05 16:44

    När man som Diplomat V8 och Rejo har mycket dålig koll, så är det inte så lätt att veta att det var GM och Bob Lutz som bestämde ÅT SAAB att nya 9-5 skulle bli som den blev - I STÖRSTA LAGET...

    http://www.aftonbladet.se/bil/collin/article12039884.ab

  • #62 Re: Saab 9-1 – så skulle den sett ut
    Rejo Postat: 2012-03-05 19:26

    @ Bo C.

    Men seriöst, Robert Collin är en mytoman. Jag tror inte ett ögonblick på vad den mannen skriver, inte efter att han helt okritiskt och vid upprepade tillfällen publicerat Lars Carlströms klagosång över hur regeringen vägrade Antonov tillträde till Saab - en vägran som vi med facit i hand vet var mycket välgrundad.

    Å andra sidan verkar det som att du medger att Saab 9-5 inte var en så bra bil trots allt - att det var en alldeles för stor sedan för att locka den typiska Saab-spekulanten. Ändå tyckte Victor Muller och J-Å Jonsson att man skulle ta redigt bra betalt för den, minst lika mycket som motsvarande BMW eller Audi. Och så blev de förvånade när försäljningsframgången uteblev...

    Men så klart, det var ju inte det självständiga bolaget Saab Automobile som satte priset på bilen, det var väl som vanligt GM eller regeringen som bestämde vad den skulle kosta!

  • #63 Re: Saab 9-1 – så skulle den sett ut
    Hans H Postat: 2012-03-05 21:30

    Rejo:
    Saab Automobil VAR ju inte självständigt.
    Det var FULLSTÄNDIGT inlemmat i GM sedan GM köpte hela Saab.
    Vilket har hävdats från alla möjliga håll, inklusive Bob Lutz och GM, ända sedan det här började.
    Det gnäll om 9-5 som du och DiplomatV8 kommer med nu ältade vi ihjäl för ett år sedan. Det är gammalt.
    Nu handlar detta om en liten bil 9-1. Diskutera den istället. Det blir en bra mycket fräschare diskussion då.
    Eller hur? :-)

  • #64 Re: Saab 9-1 – så skulle den sett ut
    James CoCain Postat: 2012-03-05 21:31

    We just had to kill Saab! The 9-5 was better than the Audi A6! And the 9-4X even better than the 9-5! We could never take such competition at GM, we really hope you can understand us!
    http://www.teknikensvarld.se/Handlers/PdfHandler.ashx?id=20518

  • #65 Re: Saab 9-1 – så skulle den sett ut
    Rejo Postat: 2012-03-05 23:27

    Hans H, vad menar du inte självständigt?Att Saab rent tekniskt var fullt beroende av GM vet jag men nog var man efter att Muller köpt bolaget fria att själva sätta priset på bilarna, att marknadsföra dem på rätt sätt och för den delen att slösa pengar på en designstudie till Genévemässan istället för att betala sina underleverantörer? Eller var det James Cain med anhang som också stoppade leveranserna till Saab i mars 2011?

    Saab 9-1 är några streck på ett papper - eller en datarendering i photoshop. Min 8-årige brorson ritar intressantare bilar än så... ;)

  • #66 Re: Saab 9-1 – så skulle den sett ut
    James CoCain Postat: 2012-03-06 00:25

    Rejo - Please publish some of your 8 year old nephews drawings please! We might be interested here at GM...

  • #67 Re: Saab 9-1 – så skulle den sett ut
    Rejo Postat: 2012-03-06 14:14

    Sorry Mr. CoCain but we have already sold the drawings to Volvo.

    However, we might be interested in licensing parts of our drawings to you, so please make me an indicative offer and then we can discuss the terms of a possible future cooperation with your company.

  • #68 Re: Saab 9-1 – så skulle den sett ut
    Pär G Postat: 2012-03-06 19:16

    Hans H funderar inte så mycket själv. Han var t ex övertygad om att saabs betalningsproblem i våras berodde på att dom bytt ekonomisystem. Precis det som rapades upp från saabs virriga informationsansvariga. google "saab kommentar hans h" Tänka själv nej tack.

  • #69 Re: Saab 9-1 – så skulle den sett ut
    Pär G Postat: 2012-03-06 19:24

    det gott om godbitar då han skrivit mycket men sällan hittat hem riktigt.

    Hans H Postat: 2011-03-30 14:07

    Det verkar inte ha varit tillgången på pengar som varit problemet, utan snarare övergången till ett nytt ekonomisystem. Man använde uppenbarligen GM:s system fram till januari.

    Saab har tydligen problem på PR-fronten.
    Sånt här ska man ta tag i INNAN ryktesspridningen hinner begrava företaget.

    Vi skulle kunna skapa en tråd med fåniga uttalanden från Hans H och chefredaktören Alrik.

  • #70 Re: Saab 9-1 – så skulle den sett ut
    Pontus Postat: 2012-03-08 01:38

    Jag kan säga att jag gillar Saab, har alltid gjort! Dock tror jag inte att jag skulle betala för en.. Hade jag fått t ex en 9-5 hade jag nog gillat den. Men som tidigare nämnts så hade Saab ett stort problem när det gällde att prissätta. För det är inte ett vettigt val att köpa en 9-5 när man kan köpa en Passat CC för liknande pengar!
    Det är lika fin kvalitetskänsla som valfri ny Audi! Bara lite billigare, och enligt mig mycket snyggare!

  • #71 Re: Saab 9-1 – så skulle den sett ut
    Hans H Postat: 2012-03-08 21:56

    Om jag buntas ihop med chefredaktör Alrik så är jag stolt över det.
    Jag vill däremot INTE buntas ihop med gödselspridaren Pär G.

    Pär G är "ett känt troll". Det har jag läst på andra sajter när jag gjorde som han bad mig och googlade honom.
    Och då är det ju sant.
    Eller...?

  • #72 Re: Saab 9-1 – så skulle den sett ut
    Pär G Postat: 2012-03-10 11:35

    Hans H om du googler och söker källan så har det oftast varit just du som kallat mig för troll. man Kan inte bara söka utan att fundera om man skall komma någonstans.

    Troll är dom som skriver strunt och aldrig har rätt. Tycker nog med facit i hand attTrollhättan passar bra på ditt huvud.

  • #73 Re: Saab 9-1 – så skulle den sett ut
    z Postat: 2012-03-11 18:23

    Hur som helst leder Pär G antalet kommentarer om ämnet Saab i alla medier överlägset. Inte änns de mest inbitna (fanatiska)Saab anhängarna har någon chans.

    Hur har karn tid?
    Vad driver honom?
    Vad sysslar han med?
    Är hat starkare än kärlek?

  • #74 Re: Saab 9-1 – så skulle den sett ut
    Stefan Postat: 2012-03-14 16:24

    Uppenbarligen! Pär G är beviset.
    Hans H vet nog mer än oss andra, då han jobbar på en biltidning. Men efter vad jag har sett, läst, hört och förstått under årens lopp som har med Saab att göra, så är det ju Hans H som säger sanningen.

  • #75 Re: Saab 9-1 – så skulle den sett ut
    Pär G Postat: 2012-03-21 14:03

    Skarpa hjärnor. Ni ser inte skogen alla träd. Använd båda cellerna samtidigt eller fuska med google.

  • #76 Re: Saab 9-1 – så skulle den sett ut
    Stefan Postat: 2012-03-25 17:27

    Det kanske är du Pär G som borde ta din hjärncell och försöka skaffa dig ett liv. Skaffa ett jobb.

  • #77 Re: Saab 9-1 – så skulle den sett ut
    Pär G Postat: 2012-03-28 18:13

    Stefan är ju fantastiskt kreativ i sitt tänkande och skrivande av kommentarer.

    Har saab något så kan jag ju alltid ta det som extrajobb, verkar inte vara någon ansträngande sysselsättning.

  • #78 Re: Saab 9-1 – så skulle den sett ut
    Stefan Postat: 2012-03-29 14:43

    Inte nu. Men det kanske blir.