• Textstorlek A A
  • Hem
  • Nyheter
  • Saab säljer sin andel i...

Saab säljer sin andel i hybridföretaget eAAM

Den elektriska bakaxeln till nya Saab 9-3 utvecklades av det fristående företaget eAAM i Trollhättan. Men Saabs konkursbo har nu sålt sin ägarandel och eAAM blir helägt av amerikanska American Axle, AAM. Hybridtekniken debuterar istället hos en annan biltillverkare – men vilken?

Magnus Rydell eAAM e-AWD Trollhättan AAM American Axle

Magnus Rydell är försäljningschef på eAAM i Trollhättan och förhandlar nu med flera biltillverkare som vill använda den elektriska fyrhjulsdriften. Vilka tillverkare det är kan han dock inte avslöja, ännu.

När Saab Automobile var en del av General Motors hade man flera "ansvarsområden" som gällde för hela koncernen. Bland annat var det Saab som utvecklade turboanpassningen av motorerna och även fyrhjulsdriften till de modeller som skulle ha detta.

När skilsmässan med GM var genomförd och Saab stod på egna ben 2010 valde man att knoppa av utvecklingen av 4WD-systemen till ett separat företag: "eAAM Driveline Systems". Företaget eAAM var ett joint venture mellan amerikanska transmissionsföretaget AAM, American Axle Manufacturing, och Saab Automobile som ägde en tredjedel av företaget.

Istället för att göra mekaniska 4WD-system utvecklade eAAM en "elektrisk bakaxel" som innehöll flera unika egenskaper. En av de viktigaste var aktiv momentfördelning, det som på engelska benämns som "torque vectoring". Genom att styra momenten mellan bakhjulen går det att skapa en bakaxel som "självstyr" och både kan bidra till att ge ett sportigt överstyrt beteende, liksom en trygg stabilisering av bakvagnen vid halt vägföre.

eAAM e-AWD Trollhättan AAM American Axle x-ray big picture

Den elektriska bakaxeln e-AWD är kompakt, dels för att konstruktionen är så smart men också för att det behövs en relativt liten elmotor för att uppnå de egenskaper man eftersträvar. Den aktiva momentstyrningen uppnås genom en planetväxel som styr drivkraften mellan höger och vänster bakhjul. eAAM hävdar att den elektriska bakaxeln är "kostnadsneutral" i förhållande till konventionell, mekanisk fyrhjulsdrift. Bilköparen ska alltså inte behöva betala mer för att få fördelarna med e-AWD. KLICKA FÖR STÖRRE BILD

Som första motortidning fick auto motor & sport möjlighet att provköra eAAM:s elektriska bakaxel, kallad "e-AWD/Hybrid", monterad på en testbil vintern 2010/2011. Systemet imponerade stort och hjälpte föraren på ett nästan magiskt sätt att både överstyra och stabilisera på snön. Dessutom gav systemet ett mycket gott grepp för till exempel start i backe, där även många vanliga mekaniska 4WD-system har svårt att hitta fäste.

Elmotorn i bakaxeln på testbilen var relativt liten, gav 15 kW vid kontinuerlig drift och 27 kW som toppeffekt under maximalt en minut. Men även om effekten var blygsam räckte det för att ge starthjälp och "styra" bakhjulen, tack vare den smarta planetväxeln i transmissionen. Artikeln om eAAM och e-AWD från auto motor & sport nummer 8-2011 går att ladda hem och läsa som pdf-dokument genom att klicka på länken.

Första kunden till e-AWD var förstås Saab och systemet skulle debutera i nya generationen 9-3, byggd på Phoenix-plattformen, och sättas i serieproduktion under början av 2013. De planerna har av kända skäl blivit ändrade och nu är siktet istället inställt på början av 2015. Ett exempel på hur den elektriska bakaxeln e-AWD fungerar får ni i YouTube-filmen i rutan nedan. Notera bland annat hur mycket mindre rattutslag som behövs - bilen "styr" helt enkelt med bakaxeln.


Saabs konkursförvaltare beslöt sig för att förstärka kassan och har därför avyttrat den sista tredjedelen av eAAM Driveline Systems till amerikanska majoritetsägaren AAM – som nu alltså äger företaget till 100 procent.

"Ett välkommet steg som gör ägarbilden tydligare", säger försäljningschefen Magnus Rydell på eAAM till auto motor & sport. "Nu kan vi och kunderna fokusera på affärerna istället."

Utvecklingsföretaget eAAM i Trollhättan har vuxit snabbt under året som gått. Från början var man ett 30-tal personer men idag är det strax över 100 anställda och man fortsätter att rekrytera ingenjörer bland de som tidigare arbetade på Saab Automobile.

"Vi hade förstås gärna haft kvar Saab som kund," fortsätter Magnus Rydell, "men situationen är idealisk för oss som kan handplocka precis den kompetens vi behöver till eAAM."

Arbetet på eAAM i Trollhättan är inne i ett speciellt intensivt skede där man bearbetar ett flertal kunder och redan har kontrakt hos flera tillverkare.


"Den första seriemodellen med vår e-AWD kommer ut på marknaden i början av 2015," utlovar Magnus Rydell. "Möjligtvis kan det ske ännu tidigare men då på en begränsad serie av bilar. Det vore trevligt att kunna berätta mer, men som ni förstår är jag förhindrad att säga några namn i det här läget. Det är våra kunder som själv väljer när de vill gå ut med informationen."

Processen att sälja in ett så stort tekniksystem som e-AWD sträcker sig över flera år. Men när affären är i hamn ger den sysselsättning i många år och kan omfatta flera miljarder kronor. Tillverkningen av komponenterna sker hos amerikanska AAM, som har ett flertal fabriker spridda över fyra världsdelar.

"Man måste ha respekt för storleken på affärerna," säger Magnus Rydell, "och man ska inte underskatta komplexiteten. Men jag är väldigt tacksam över att kunna vara med och utveckla så här avancerad teknik i Sverige och vi har otroligt duktiga människor i företaget som bidrar till framgångarna."

eAAM e-AWD Trollhättan AAM American Axle testdrive article Saab 9-3

För ett drygt år sedan fick auto motor & sport möjlighet att provköra den elektriska bakaxeln e-AWD, monterad på en testbil i form av "gamla" Saab 9-3. Provkörningsrapporten kan du läsa i sin helhet genom att klicka på bilden ovan.

Kul att eAWD-tekniken lever vidare och utvecklas i Trollhättan. Imponerande av eAAM!
306
11

Det finns 16 kommentarer

Detta innehåll är skapat av auto motor & sports besökare

Alla kommentarer
  • #1 Re: Saab säljer sin andel i hybridföretaget eAAM
    Robert Postat: 2012-03-06 14:49

    Det skär i mig att SAAB inte fick bli först med ny och smart teknik, som så många gånger förr.

    Jag ville verkligen ha nya 9-3, med elektrisk bakaxel och nya iQon-systemet.

    En kan bara hoppas att konkursboet löses snabbt och man kan hoppa igång så fort som möjligt.

  • #2 Re: Saab säljer sin andel i hybridföretaget eAAM
    Joel Postat: 2012-03-06 15:28

    Detta är ju gamla nyheter nu.

    @ Robert
    Vad är det för smart, ny teknik som Saab varit först med förut?

  • #3 Re: Saab säljer sin andel i hybridföretaget eAAM
    Roy Postat: 2012-03-06 16:13

    Joel, är du helt obildad?

    Krockskydd i dörrarna, diagonaldelat bromssystem, strålkastartorkare, elvärmda stolar, smart whiplash-skydd, stötfångande stötfångare, knacksensor (som medgav elektronisk styrning av laddtrycket så att motorn kunde utnyttja bränslet bättre oavsett oktantal) med mera. De var först med att tämja turbon (med hjäp av en övertrycksventil, waste gate) - något som hela bilvärlden var avundsjuk på.
    Tyvärr kom aldrig motorn med variabel kompression längre än till försöksstadiet. (GM tog ju över...)

  • #4 Re: Saab säljer sin andel i hybridföretaget eAAM
    Hans H Postat: 2012-03-06 17:08

    Obildad eller Ogin. Vissa verkar ju tro att det är Fri Eldgivning på allt som har med Saab att göra.
    Att skriva om historien väger då lätt.

    Jag håller fullständigt med Robert.

  • #5 Re: Saab säljer sin andel i hybridföretaget eAAM
    Jens Postat: 2012-03-06 18:23

    Hoppas det inte hamnar i mågon GM produkt bara...

  • #6 Re: Saab säljer sin andel i hybridföretaget eAAM
    cui Postat: 2012-03-06 18:30

    eAAM är en avknoppning från GM. HK ligger i GMs hemstat Michigan.

    The principal manufacturing facilities of AAM are located in the U.S. (Michigan, New York, and Ohio).... Its customers include General Motors (GM), from which the company derives around 76% of its business, Ford, and Chrysler.

    Ska vi gissa på att tekniken snart dyker upp hos GM, Ford och/eller FIAT/Chrysler?

  • #7 Re: Saab säljer sin andel i hybridföretaget eAAM
    Pär G Postat: 2012-03-06 19:31

    eftersom det nu är fri eldgivning mot saab så är det så fortsätter saab att inte sälja något alls.

    Det är konkursboet som säljer resterna av saab. Lite en petitess men vad gäller saab kan man inte vara för petig. Annars blir man blåst på pengar.

  • #8 Re: Saab säljer sin andel i hybridföretaget eAAM
    Lelle-Petimeter Postat: 2012-03-06 22:22

    Ok då är vi petiga då. Hur mycket pengar har Saab blåst dig på Pär G. För med din petighet är det väl knappast någon klyscha du bara vräker ur dig så där?

  • #9 Re: Saab säljer sin andel i hybridföretaget eAAM
    hempa Postat: 2012-03-07 05:04

    Ännu ett exempel på hur viktig SAABs roll i det så kallade fordonsklustret var för Sverige. Men den borgerliga regeringen hatar allt vad industri heter och såg bara på när SAAB somnade in.

  • #10 Re: Saab säljer sin andel i hybridföretaget eAAM
    Christian Postat: 2012-03-07 07:27

    Bra jobbat & lycka till Magnus m.fl! Man vet inte om man ska bli glad eller ledsen när man ser gamla duktiga Saab-kollegor dyka upp på Volvo. Nu hoppas jag "slippa" se dig här också...

  • #11 Re: Saab säljer sin andel i hybridföretaget eAAM
    Pär G Postat: 2012-03-07 12:24

    re lellepetimeter:
    eftersom jag kan tänka själv så har jag inte förlorat pengar. MEN om man haft pengar och lyssnat påd et som sagts från saabhållet skulle man kunnat förlora stora pengar.

    Några exempel för dig:
    1) köpa aktier i SWAN
    2) köpa en saab 9-5, bra värdeminskning där
    3) leverera delar på kredit

    Helt enkelt genom att tro på det som sagts från Bagdad Bob och den flygande holländaren. Eller från saabklubbens medlemmar och ordförande HH.

  • #12 Re: Saab säljer sin andel i hybridföretaget eAAM
    eriksson Postat: 2012-03-07 13:37

    Bra talat av Pär G!

    Lite uppseendeväckande att inte Saab-entusiasterna själva köpt en 9-5:a.......

    Men det var visst en svensk som lagt beslag på Mullers gamla bil nu, när holländaren som först tingat den inte kunde betala! Haha! Komiskt med en holländare som inte kunde betala!

    Sedan är det ju också jävligt uppseendeväckande att Muller själv inte köpte sin 9-5:a om han nu tyckte så mycket om Saab som han påstod sig göra!

  • #13 Re: Saab säljer sin andel i hybridföretaget eAAM
    Hans H Postat: 2012-03-09 11:46

    Victor Muller har köpt sin svarta 9-5. Bilen som såldes var tjänstebilen han hade innan den.
    Han äger dessutom en 9-3 Cab.

    Okunskap är vanligt när man kritiserar Saab och Victor muller.

    Pär G älskar att förtala mig. Alla ska väl ha en hobby, men vad jag har gjort honom för orätt är oklart.

  • #14 Re: Saab säljer sin andel i hybridföretaget eAAM
    Pär G Postat: 2012-03-10 11:28

    Om du Hans H började fundera på vad som händer innan du skriver strunt hela tiden så fanns det inget dumt att kommentera. Och ingen guldgruva av dumma hallelujarop att finna med google...

    Felet med saabs nya betalningssystem var det inte ingick att betala sina leverantörer, så rent tekniskt kan man ju säga att du hade rätt även denna gång.

  • #15 Re: Saab säljer sin andel i hybridföretaget eAAM
    Hans H Postat: 2012-03-10 14:09

    Pär G:

    Släpp sargen.
    Sluta debattera förra årets nyheter.
    Sluta hetsa upp dig över att Saab finns. Eller har funnits.
    Och - sluta hetsa upp dig över att jag finns.

    Gör dig en kopp varm choklad och var glad för att jag åtminstone svarar på dina ilskna påhugg.

    Men detta var sista gången.

  • #16 Re: Saab säljer sin andel i hybridföretaget eAAM
    Pär G Postat: 2012-03-21 07:23

    om du slutade skriva strunt så fanns det inget att kommentera från min sida. Och jag tycker det är viktigt att ha rätt i det man skriver, speciellt när man har det tonläge du ofta har.

    Det höga tonläget relaterat till hur dina förutsägelser/hallelujarop faktiskt fungerat mot verkligheten. Det är jst därför även du borde kolla bakåt för att slippa springa rakt i famnen på lurendrejare gång på gång.

    Google "Hans H kommentar saab" där har du och andra trovärdigheten i dina framtida insiktsfulla kommentarer.

Du kan inte längre kommentera. Efter 30 dagar låses kommentarerna på auto motor & sport.

Månadens fråga

  • Använder du navigator i bilen?

Nyhetsbrev fem dagar i veckan

Varje vardag skickar vi dig de senaste 24 timmarnas hetaste nyheter till din e-post. Nyhetsbreven kan också innehålla specialerbjudanden.

  • Prenumerera på
    auto motor & sport nyhetsbrev
Trafiktesten