Nyheter

Saab säljer sin andel i hybridföretaget eAAM

Den elektriska bakaxeln till nya Saab 9-3 utvecklades av det fristående företaget eAAM i Trollhättan. Men Saabs konkursbo har nu sålt sin ägarandel och eAAM blir helägt av amerikanska American Axle, AAM. Hybridtekniken debuterar istället hos en annan biltillverkare – men vilken?

Magnus Rydell eAAM e-AWD Trollhättan AAM American Axle

Magnus Rydell är försäljningschef på eAAM i Trollhättan och förhandlar nu med flera biltillverkare som vill använda den elektriska fyrhjulsdriften. Vilka tillverkare det är kan han dock inte avslöja, ännu.

När Saab Automobile var en del av General Motors hade man flera "ansvarsområden" som gällde för hela koncernen. Bland annat var det Saab som utvecklade turboanpassningen av motorerna och även fyrhjulsdriften till de modeller som skulle ha detta.

När skilsmässan med GM var genomförd och Saab stod på egna ben 2010 valde man att knoppa av utvecklingen av 4WD-systemen till ett separat företag: "eAAM Driveline Systems". Företaget eAAM var ett joint venture mellan amerikanska transmissionsföretaget AAM, American Axle Manufacturing, och Saab Automobile som ägde en tredjedel av företaget.

Istället för att göra mekaniska 4WD-system utvecklade eAAM en "elektrisk bakaxel" som innehöll flera unika egenskaper. En av de viktigaste var aktiv momentfördelning, det som på engelska benämns som "torque vectoring". Genom att styra momenten mellan bakhjulen går det att skapa en bakaxel som "självstyr" och både kan bidra till att ge ett sportigt överstyrt beteende, liksom en trygg stabilisering av bakvagnen vid halt vägföre.

eAAM e-AWD Trollhättan AAM American Axle x-ray big picture

Den elektriska bakaxeln e-AWD är kompakt, dels för att konstruktionen är så smart men också för att det behövs en relativt liten elmotor för att uppnå de egenskaper man eftersträvar. Den aktiva momentstyrningen uppnås genom en planetväxel som styr drivkraften mellan höger och vänster bakhjul. eAAM hävdar att den elektriska bakaxeln är "kostnadsneutral" i förhållande till konventionell, mekanisk fyrhjulsdrift. Bilköparen ska alltså inte behöva betala mer för att få fördelarna med e-AWD. KLICKA FÖR STÖRRE BILD

Som första motortidning fick auto motor & sport möjlighet att provköra eAAM:s elektriska bakaxel, kallad "e-AWD/Hybrid", monterad på en testbil vintern 2010/2011. Systemet imponerade stort och hjälpte föraren på ett nästan magiskt sätt att både överstyra och stabilisera på snön. Dessutom gav systemet ett mycket gott grepp för till exempel start i backe, där även många vanliga mekaniska 4WD-system har svårt att hitta fäste.

Elmotorn i bakaxeln på testbilen var relativt liten, gav 15 kW vid kontinuerlig drift och 27 kW som toppeffekt under maximalt en minut. Men även om effekten var blygsam räckte det för att ge starthjälp och "styra" bakhjulen, tack vare den smarta planetväxeln i transmissionen. Artikeln om eAAM och e-AWD från auto motor & sport nummer 8-2011 går att ladda hem och läsa som pdf-dokument genom att klicka på länken.

Första kunden till e-AWD var förstås Saab och systemet skulle debutera i nya generationen 9-3, byggd på Phoenix-plattformen, och sättas i serieproduktion under början av 2013. De planerna har av kända skäl blivit ändrade och nu är siktet istället inställt på början av 2015. Ett exempel på hur den elektriska bakaxeln e-AWD fungerar får ni i YouTube-filmen i rutan nedan. Notera bland annat hur mycket mindre rattutslag som behövs - bilen "styr" helt enkelt med bakaxeln.


Saabs konkursförvaltare beslöt sig för att förstärka kassan och har därför avyttrat den sista tredjedelen av eAAM Driveline Systems till amerikanska majoritetsägaren AAM – som nu alltså äger företaget till 100 procent.

"Ett välkommet steg som gör ägarbilden tydligare", säger försäljningschefen Magnus Rydell på eAAM till auto motor & sport. "Nu kan vi och kunderna fokusera på affärerna istället."

Utvecklingsföretaget eAAM i Trollhättan har vuxit snabbt under året som gått. Från början var man ett 30-tal personer men idag är det strax över 100 anställda och man fortsätter att rekrytera ingenjörer bland de som tidigare arbetade på Saab Automobile.

"Vi hade förstås gärna haft kvar Saab som kund," fortsätter Magnus Rydell, "men situationen är idealisk för oss som kan handplocka precis den kompetens vi behöver till eAAM."

Arbetet på eAAM i Trollhättan är inne i ett speciellt intensivt skede där man bearbetar ett flertal kunder och redan har kontrakt hos flera tillverkare.


"Den första seriemodellen med vår e-AWD kommer ut på marknaden i början av 2015," utlovar Magnus Rydell. "Möjligtvis kan det ske ännu tidigare men då på en begränsad serie av bilar. Det vore trevligt att kunna berätta mer, men som ni förstår är jag förhindrad att säga några namn i det här läget. Det är våra kunder som själv väljer när de vill gå ut med informationen."

Processen att sälja in ett så stort tekniksystem som e-AWD sträcker sig över flera år. Men när affären är i hamn ger den sysselsättning i många år och kan omfatta flera miljarder kronor. Tillverkningen av komponenterna sker hos amerikanska AAM, som har ett flertal fabriker spridda över fyra världsdelar.

"Man måste ha respekt för storleken på affärerna," säger Magnus Rydell, "och man ska inte underskatta komplexiteten. Men jag är väldigt tacksam över att kunna vara med och utveckla så här avancerad teknik i Sverige och vi har otroligt duktiga människor i företaget som bidrar till framgångarna."

eAAM e-AWD Trollhättan AAM American Axle testdrive article Saab 9-3

För ett drygt år sedan fick auto motor & sport möjlighet att provköra den elektriska bakaxeln e-AWD, monterad på en testbil i form av "gamla" Saab 9-3. Provkörningsrapporten kan du läsa i sin helhet genom att klicka på bilden ovan.

Kul att eAWD-tekniken lever vidare och utvecklas i Trollhättan. Imponerande av eAAM!
308
11