Nyheter

Efterlängtad F1-premiär i Melbourne

Med sex världsmästare på startlinjen i helgens Australiens GP väntas årets F1-premiär bli något alldeles extra. Laddat alltså både för överraskningar och mänskligt drama – och du glömmer väl inte att tippa på www.irace.se?

Hemligt i Barcelona - se hur alla mekaniker försöker skyla bakdelen på Sebastian Vettels nya F1-bil under testerna. Men till helgen är det dags för F1-premiär i Australien och då får vi se vad Red Bull har snickrat ihop ...

För alla som följt försäsongstesterna i Formel 1 och "läst lite mellan raderna" är det helt klart att årets F1-premiär kommer att erbjuda både spänning och god underhållning. Kvaliteten på startfältet, både vad gäller förare och bilar, är ovanligt hög och jämnheten mellan teamen är frapperande.

I fjol under de sista testdagarna inför Australiens GP skilde det sekunder mellan de bästa teamen. I år handlar det snarare om tiondelar (se testresultaten nedan), även om vi ska komma ihåg att varvtider under tester inte på något vis speglar verkligheten i ett GP-lopp.

Ändå har årets försäsong varit rekordartad på flera sätt. Tillförlitligheten hos F1-bilarna är bättre i år än någon annan försäsong, det är fler världsmästare – och GP-vinnare – på banan än någon gång tidigare och tidsdifferensen mellan bästa och sämsta team är mindre än normalt.

- Skillnaderna är mindre, javisst. Men det är ändå små förändringar i styrkeförhållandena mellan teamen, bortsett från Lotus som toppat tiderna i Barcelona flera gånger. Men kom ihåg; det var jämt även i slutet av VM 2011 och det vi nu ser är fortsättningen på den fajten. Det blir jämt även i år och en stentuff fajt om bästa kvaltiden – eftersom startpositionen är så viktig. Lägg till att de nya F1-däcken, som så ofta, kommer att spela en avgörande roll, säger Janne Blomqvist, kommentator på Viasat Motor som direktsänder årets Formel 1-VM.

Fernando Alonso och Ferrari - fågel eller fisk i F1-premiären nu till helgen? Har Ferrari en snabb bil som räcker att utmana Red Bull och McLaren - på söndag vet vi.

Till i år har Pirelli tagit fram nya F1-däck med generellt mjukare gummiblandningar. Skillnaden mellan de olika däcksorterna är nu mindre, i varvtid räknat så lite som 0,4–0,5 sekunder. Däcken ger sedan sitt bästa grepp under högst två varv, därefter går varvtiderna ner med två, tre sekunder och däcken slits ut redan efter ett drygt tjugotal varv – om föraren inte kör alltför aggressivt. Då måste de bytas tidigare.

F1 Magasinet 2012, med allt du behöver veta inför GP-premiären nu till helgen. En lång intervju med Sebastian Vettel, allt om de nya bilarna, banorna och reglerna. Finns på tidningshyllorna över hela Sverige - köp ditt ex idag!

- I fjol såg vi förare som "dödade" sina däck i förtid med alltför aggressiv körning. I år har alla bättre koll på däcken. Men fortfarande finns det förare som kanske kan "tjäna in" ett depåstopp genom att inte slita ner sina däck i förtid. Och Vettel samt Button tillhör de bästa på att spara sina däck, säger Janne Blomqvist, som även i år kommer att tippa varje F1-lopp på tippningssajten www.irace.se.

- Enkelheten samt att iRace.se är gratis tilltalar mig. Samt att det är mycket lätt att tävla mot sina kompisar, att skapa grupper eller till och med tävla i olika lag, exempelvis på jobbet, säger Janne – som förra året vann den prestigefyllda VIP-listan på iRace.se.

- …(skratt) ja, det betyder väl att alla kommer att jaga mig i år. Men jag tar gärna den utmaningen …

I årets VIP-gäng på iRace.se ingår hela den svenska racerförareliten, både STCC- samt TTA-förare. Plus Marcus Ericsson, vår svenske GP2-förare som vi även i år kommer att kunna se på Viasat Motor som även direktsänder alla GP2-race.

För alla racefans finns dessutom årets "F1-bibel" ute i handeln nu, F1 Magasinet. Med många reportage från F1-testerna, intervjuer med Sebastian Vettel samt andra F1-förare plus allt om inför GP-premiären om F1-teamen, banorna och årets regler.

Snart rullar Formel 1-säsongen 2012 igång i Australien. Det betyder också premiär för succétävlingen iRace - där du tippar hur det går i VM och i varje lopp. Tävlingen i gratis men kan ge en riktigt fet bonus: Vinnaren får en resa för två till Ungerns GP - värd 25.000 kronor. KLICKA PÅ BILDEN!

Äntligen - jag älskar Formel 1!
197
9