• Textstorlek A A
  • Hem
  • Nyheter
  • FILM: Jaguar förklarar nya XF...

FILM: Jaguar förklarar nya XF Sportbrake

Jaguar visade upp XF Sportbrake på Genèvesalongen och de flesta verkar vara överens om att det är en riktigt läcker kombi. Nu bjuder Jaguar på en ny film där vi kan kika närmare på detaljerna.



När Jaguar visade upp kombimodellen av XF, som kallas Sportbrake, gick kommentarsfältet varmt här på sajten. Vissa blev förälskade direkt medan andra ansåg att designen var en besvikelse. Nu släpper Jaguar en ny film där designchefen Ian Callum förklarar designen, och där vi kan studera detaljerna lite närmare.

Storsäljare blir förmodligen 2,2-litersdieseln på 190 hästkrafter, men ett snäpp upp finns de härliga dieselsexorna på 240 eller 275 hästar. Senare följer också fyrhjulsdrivna versioner, plus en XFR Sportbrake med kompressormatad V8.

Även om det inte rör sig om någon storlastare rymmer Jaguar XF Sportbrake 550 liter, mot 565 för Audi A6 och 560 för BMW 5-serie. Prislistan är fortfarande inte officiell, men försäljningen börjar efter sommaren.

Jag skulle mycket väl kunna tänka mig en XF Sportbrake istället för en 5-serie Touring eller A6 Avant.
284
32

Det finns 14 kommentarer

Detta innehåll är skapat av auto motor & sports besökare

Alla kommentarer
  • #1 Re: FILM: Jaguar förklarar nya XF Sportbrake
    Johan Postat: 2012-03-13 14:18

    I mitt tycke, den snyggast kombi som någonsin gjorts.

  • #2 Re: FILM: Jaguar förklarar nya XF Sportbrake
    ZR1 Postat: 2012-03-13 14:50

    @Johan: Då tycker vi lika då.... Tänk dig sen en XFR-S version av denna....satan i gatan...åt skogen med tyskarna.....

  • #3 Re: FILM: Jaguar förklarar nya XF Sportbrake
    Oslo Postat: 2012-03-13 20:11

    Skulle inte välja denna över t.ex. BMW 5-serie men det har ingenting med utseendet att göra. 5-serie är riktigt snygg men denna är ännu snyggare. Tyvärr ett köp mera för hjärtat.

  • #4 Re: FILM: Jaguar förklarar nya XF Sportbrake
    Bervald Postat: 2012-03-13 20:42

    Bak ser den ut som en Saab. Det är inget positivt.
    Fram betydligt fulare än t.ex. A6.
    Men Jagga klingar ju bra. Men det luktar Ford om den...

  • #5 Re: FILM: Jaguar förklarar nya XF Sportbrake
    F O Postat: 2012-03-13 21:42

    Man får plats med 10 liter mer mjölk i en BMW. En BMW visar dessutom att man är framgångsrik på att sälja semlor, kebab, öl och dagens rätt.

    Det är också lättare att köra om andra med en BMW även om man är disträ och inte kan något om bilar eller bilkörning.

    Viktigast är att det ser bra ut, och att man endast behöver motivera sitt köp av en BMW med att den är bäst för att tillräckligt många tjatat hål i huvudet på andra om att det är så.

  • #6 Re: FILM: Jaguar förklarar nya XF Sportbrake
    F O Postat: 2012-03-14 06:21

    inga fördommar där inte...

  • #7 Re: FILM: Jaguar förklarar nya XF Sportbrake
    ZR1 Postat: 2012-03-14 12:19

    @F O: Nädå....absolut inte..... men bara för att bekräfta några fördommar så ta en sväng i Borås.... :)

  • #8 Re: FILM: Jaguar förklarar nya XF Sportbrake
    Stanley Postat: 2012-03-14 13:16

    Det bekräftar oxå att BMW drar blickarna till sig mer än andra bilar med det ni påstår, åker det förbi en Volvo eller Ford eller någon annan mer jantelagsvänlig bil så är det ingen fan som bryr sig eller stör sig på vem som sitter bakom ratten, ett bostadsområde med mångkultur står det precis lika blandat med olika bilmärken som i vilket annat bostadsområde som helst.

  • #9 Re: FILM: Jaguar förklarar nya XF Sportbrake
    Thomas Postat: 2012-03-14 22:41

    Stanley:
    Jag tror inte du begriper att det är ett skämt. Men det kanske också är typiskt för BMW:ägare ;)

  • #10 Re: FILM: Jaguar förklarar nya XF Sportbrake
    vktr Postat: 2012-03-15 00:21

    Ford Mondeo bak ju!

  • #11 Re: FILM: Jaguar förklarar nya XF Sportbrake
    Stanley Postat: 2012-03-15 06:38

    vem säger jag är BMW ägare, men skulle gärna skaffa mig en, tycker dom är helt otroligt fina att köra!! Jaggan ser fin ut men känns lite Ford.

  • #12 Re: FILM: Jaguar förklarar nya XF Sportbrake
    logiskt Postat: 2012-03-15 10:46

    Jag hade ÄLSKAT den om den inte påminnde allt för mycket om Ford Mondeo och om den inte såg så billig ut jämfört vad en XF kostar. Sedanen ser riktigt fräsh ut, man ser att det är en jätte dyr bil. Men kombin ser skit dyr ut i fronten men bakdelen ser den ut som om det nästan kunde vara en KIA.

  • #13 Re: FILM: Jaguar förklarar nya XF Sportbrake
    MR Beemer Postat: 2012-03-15 13:02

    Ser riktigt läcker ut och ser ut som en bil ska göra, lång huv kortare överhäng fram än bak, stilrena lijer utan för mycket krumbukter hit och dit som tex.Volvos överdesignade bilar v60 s60 nya v40..

  • #14 Re: FILM: Jaguar förklarar nya XF Sportbrake
    Jonas Postat: 2012-04-03 19:28

    Alfa 156 sw är fortf den snyggaste kombin någonsin. Men den här kan gå in på 2a platsen.