• Textstorlek A A
  • Hem
  • Nyheter
  • Volkswagen redovisar...

Volkswagen redovisar rekordvinst för 2011

Den operativa vinsten för 2011 blev 100 miljarder kronor, rapporterar VW, och ger sina bilbyggare en bonus på 70.000 kronor som tack. Men VW-chefen Martin Winterkorn blev inte heller lottlös.

Martin Winterkorn Volkswagen AG 2012

Koncernchef Martin Winterkorn kunde redovisa ett nytt rekordår för Volkswagen AG. Nettovinsten blev ofattbara 100 miljarder kronor.

"Det går bra för Volkswagen" är årets understatement och när bokslutet för 2011 redovisades var det rekordsiffror på nästan alla positioner. Det enda företaget inom VW Group som redovisade en operativ förlust var Seat, men där var ursäkten att hemmamarknaden Spanien gått ner kraftigt och man gjort tunga investeringar i nya produkter.

Den operativa vinsten för hela VW Group blev 11,3 miljarder euro, alltså ganska precis 100 miljarder svenska kronor. Nettovinsten blev 15,4 miljarder euro. Totalt ökade försäljningen för VW Groups alla varumärken med 14,7 procent till 8,36 miljoner fordon (en ökning med över en miljon fordon).

Martin Winterkorn Volkswagen AG 2012

Martin Winterkorn behåller ett starkt grepp om VW och målet är utstakat sedan länge - att bli den största biltillverkaren i världen.

Det goda resultatet får VW:s 500.000 anställda ta del av och det betalas ut en bonus på 7.500 euro för 2011. Men bonusersättningen var generös för cheferna också, som sammanlagt fick lön och bonus för 70 miljoner euro – en ökning med 94 procent.

Mest fick inte oväntat koncernchefen Martin Winterkorn med en lön på 17 miljoner kronor och en bonus för 2011 på nästan 100 miljoner kronor.

Flera representanter för den europeiska bilindustrin har förutspått ett ganska dystert 2012 med minskad försäljning. Men VW:s koncernchef Martin Winterkorn tror att företagets resultat för 2012 blir minst lika bra som fjolåret:

"Det här året lanserar vi 40 helt nya bilmodeller, uppdaterade modeller och produktförbättringar. Som ett resultat av detta tror vi att försäljningen ökar under 2012," sa Martin Winterkorn.

Framtidens mål handlar inte enbart om ekonomi. Även miljömålen skärps och för att nå ett koncerngenomsnitt på 120 g/km i CO2-utsläpp till 2015 måste varje ny modell som lanseras förbättras med 10-15 procent jämfört med sin föregångare. Start/stopp-teknik blir standard på alla nya modeller och VW fortsätter att investera i sina 94 fabriker för att sänka utsläppen med 25 procent.

Martin Winterkorn Volkswagen AG 2012

Trots den rådande ekonomiska osäkerheten är Volkswagen-koncernen försiktigt optimistisk inför 2012. De globala leveranserna ökade med 7,7 procent under januari och februari i år, vilket betyder att 1,3 miljoner bilar levererades under perioden. Prognosen för 2012 är att man ska överträffa 2011.

PRESSRELEASE Resultat per varumärke:

Volkswagen-koncernen överträffade marknaden under förra året och noterade tillväxt i samtliga nyckelregioner, trots besvärliga förhållanden på instabila marknader. Antalet leveranser ökade med 14,7 procent till 8,3 miljoner bilar, vilket gjorde att koncernens globala marknadsandel ökade från 11,3 procent till 12,3 procent.


Volkswagen Personbilar

Märket spräckte för första gången 5- miljonersgränsen och levererade 5,1 miljoner bilar under 2011, vilket är en ökning med 13,1 procent jämfört året innan. Märkets rörelseresultat ökade med 74,7 procent till 3.8 miljarder euro.


Audi

År 2011 var det mest framgångsrika någonsin i Audis historia. 1,3 miljoner bilar levererades under året, jämfört med 1,1 miljoner året innan. Lönsamheten låg också på rekordnivå – rörelseresultatet ökade med 60,1 procent till 5,3 miljarder euro.


Skoda

Även Skoda nådde nya höjder under 2011. Leveranserna ökade med 15,3 procent till 879.000 bilar, jämfört med 763.000 bilar föregående år. Rörelseresultatet ökade med 66,1 procent till 743 miljoner euro.


Seat

Seat noterade också leveransökningar för 2011. 350.000 bilar levererades under året, vilket är en ökning med 3,1 procent från 340.000 bilar föregående år. Det negativa rörelseresultatet minskades med 86 miljoner till 225 miljoner euro, bland annat tack vare ökad försäljning.


Volkswagen Commercial Vehicles

Förra året blev ett framgångsrikt år för Volkswagen Transportbilar. Antalet leveranser ökade med 21,4 procent till 529.000 bilar. 2010 var siffran 436.000 bilar. Rörelseresultatet ökade med 217 miljoner euro till 449 miljoner.


Volkswagen Financial Services

Volkswagen Financial Services genererade ett rörelseresultat på 1,2 miljarder euro, vilket är 268 miljoner euro bättre än 2010. Divisionen tecknade 3,1 miljoner nya finans- leasing- och försäkringskontrakt över hela världen, vilket motsvarar en ökning med 16,2 procent jämfört med 2010.

VW blir snart världens största biltillverkare, inget kan stoppa den här utvecklingen.
263
48

Det finns 20 kommentarer

Detta innehåll är skapat av auto motor & sports besökare

Alla kommentarer
  • #1 Re: Volkswagen redovisar rekordvinst för 2011
    Magnus Postat: 2012-03-13 09:56

    Koncernchefen är ju säkert värd 100 miljoner i bonus. Lägg pengarna på nåt vettigare istället.
    Eller sänk priset på bilarna och sälj mer.

  • #2 Re: Volkswagen redovisar rekordvinst för 2011
    Förstikön Postat: 2012-03-13 10:05

    @Magnus: Grattis till dina enorma mattekunskaper. Man kan tycka vad man vill om en bonus på 100 miljoner, men utslaget på 8,3 miljoner sålda bilar blir det inte mer än 12 kronor per bil. Köpläge när priset sänkst med en dryg tia? Sanningen är snarare att de anställda ska ha all heder av att tillsammans med en aktivt verkande ledning ha lyft resultatet så att en rejäl bonus kan utgå till såväl anställda som ledning.

  • #3 Re: Volkswagen redovisar rekordvinst för 2011
    Uffe Postat: 2012-03-13 11:28

    "kärring" den där Winterkorn...bilarna är inte värda sitt pris!!

  • #4 Re: Volkswagen redovisar rekordvinst för 2011
    eik Postat: 2012-03-13 12:13

    @Uffe
    Säljer bilarna och de dessutom säljer bra samtidigt som de gör stora vinster måste de ha rätt marknadsvärde, det finns ingen annan förklaring.

  • #5 Re: Volkswagen redovisar rekordvinst för 2011
    Rejo Postat: 2012-03-13 12:28

    Volkswagen gör helt klart det mesta rätt. Bra produkter, bra prissättning, gott kvalitetsrykte. Inte minst i Sverige har man gått starkt framåt och kapat åt sig marknadsandelar när Saab slutade tillverka bilar.

    Det känns som att VW-koncernen som helhet ligger väldigt bra till i den internationella konkurrensen, med ett brett produktprogram och varumärken som kompletterar varandra bra på flera olika marknader.

  • #6 Re: Volkswagen redovisar rekordvinst för 2011
    Ronny Postat: 2012-03-13 12:56

    Finns det något värre än svensk avundssjuka å jantelagen... Klart cheferna är värda sina miljoner! Jag har absolut inga problem med det. De gör ju ett fantastiskt jobb (jag vill inte byta med dem, det blåser som mest på toppen)!!! VW har ju toppenbilar dessutom. -Vems förtjänst?
    Företagsstruktur och resultat kommer uppifrån!

    Vad sker med chefernas miljoner? Såklart investerar de dem. Eller kanske köper bilar vi vanliga bara kan drömma. Toppenbra ju, för då finns de läckra bilarna! Hade knappast funnits utan köpkraft!!! Dessutom "bekostar" ju lyxmärken och dess köpare "vanliga" bilars utrustning. Bara att det haltar några år.

  • #7 Re: Volkswagen redovisar rekordvinst för 2011
    Blomkrukan Postat: 2012-03-13 14:25

    Nu något helt off-topic men angående kvalitet så undrar jag om kan någon sakkunnig kan förklara för mig varför oljetörsten hos VAG-motorer är helt accepterad medan andra biltillverkare med motorer som någon enstaka gång måste fyllas på med olja mellan serviceintervallerna direkt stämplas som dålig kvalitet?

  • #8 Re: Volkswagen redovisar rekordvinst för 2011
    Torsten Postat: 2012-03-13 14:33

    Ingen människa är värd de miljoner som toppcheferna tjänar varje år, att påstå något sådant är på gränsen till sinnessjukt. Eller vad vet jag, de kanske rentav arbetar hundratals gånger hårdare än en vanlig industriarbetare? Vilka supermänniskor de är i så fall, jag skulle då stupa om jag arbetade så hårt.

    Sen att företagen tjänar på att belöna cheferna på det viset och säkerställa att bara de absolut bästa jobbar för dem, det är en annan femma. När det gäller VW så har de naturligtvis förtjänat den position de har idag. Bättre bilar är svåra att hitta.

  • #9 Re: Volkswagen redovisar rekordvinst för 2011
    Förstikön Postat: 2012-03-13 14:46

    @Torsten: Om aktieägarna i ett bolag väljer att belöna sina ledningspersoner med rejält tilltagna bonusar, är det just aktieägarnas sak - inte uppgiften för en janteinfluerad svennepelle (eller svennetorsten) att korrigera med moraliskt indignerade argument. Om du inte tycker om det som sker i ett bolag är det bara att rösta med fötterna och välja en annan tillverkares produkter eller möjligen köpa tillräckligt med aktier för att påverka utvecklingen i bolaget i fråga. Lycka till på vägen mot ditt Utopia.

  • #10 Re: Volkswagen redovisar rekordvinst för 2011
    caps Postat: 2012-03-13 14:51

    VW är världens skickligaste bedragare, därför säljer man massor av billiga bilar dyrt till okunniga människor och tjänar massor av pengar.

    SÅÅÅ enkelt…

  • #11 Re: Volkswagen redovisar rekordvinst för 2011
    Förstikön Postat: 2012-03-13 15:02

    @caps: Tungt, mycket tungt och väldigt genomtänkt. Jag antar att du längtar efter en Trabant eller Wartburg?

  • #12 Re: Volkswagen redovisar rekordvinst för 2011
    Rejo Postat: 2012-03-13 15:27

    @Torsten 14:33, jag håller med. Det finns inget objektivt sätt att mäta hur hårt en chef jobbar jämfört med en vanlig industriarbetare, och jag har svårt att se hur man med rent arbete kan motivera en bonus på 100 miljoner kronor.

    Men det är precis likadant med fotbollsproffs och andra välbetalda idrottsmän, eller för den delen framgångsrika skådespelare och artister. Det går inte på något sätt att motivera deras höga löner med att de arbetar så hårt. Det är helt andra saker som bestämmer deras marknadsvärde.

    Vad gäller toppcheferna inom näringslivet är den skyhöga bonusen helt enkelt ett sätt för storföretagen att behålla sina mest värdfulla chefer och ledare, alternativt att locka över folk från någon konkurrent. Så länge de visar resultat och företagen går bra har jag inget probem med det. Då retar jag mig betydligt mer över banker och fondbolag som delar ut bonusar till sina chefer oavsett hur bra eller dåligt resultat bankerna ger till sina kunder.

  • #13 Re: Volkswagen redovisar rekordvinst för 2011
    MarkusL Postat: 2012-03-13 16:12

    Över prissatta bilar, kvalite i medelmått.

    Den går en tid tills människor blir medvetna av saken. Skoda ända prisvärda bilen inom koncernen.

  • #14 Re: Volkswagen redovisar rekordvinst för 2011
    tobbe Postat: 2012-03-13 18:03

    Personligen har jag inga problem med prestationsbaserade ersättningar - när de faller ut vid positiva resultat - överträffande av strategiska, förutbestämda, mätbara, relevanta och tidsbaserade mål - såsom volym, kvalitet, lönsamhet. De tjänar som god uppmuntran nu men också inför framtiden och exempel på belöning som kan falla ut vid goda prestationer.
    En del relativa mått är förrädiska, exv marknadsandelar som eg är surrogatmått och har kraftigt begränsad kausalitet på en fri marknad.

    Att göra jämförelsen mellan VWs koncernchefs arbetsprestation respektive ersättning och en industriarbetares är osaklig. Alldeles bortsett från jantelagsperspektivet kan man till att börja med konstatera att det är en avgrundsdjup ambitionsskillnad redan tonåren. Med allmänna skolsystem har alla med samma ambitionsnivå likvärdiga möjligheter att nå strategiskt viktiga positioner (som alltid innebär större ansvar och ofta större monetär ersättning än industriarbetarens). Skiljedelaren är ambitionsnivån - redan i tidig ålder. Samma orsakssamband föreligger inom idrotten, de med störst ambitioner når landslag och internationell elit. Samtidigt får de offra en hel del längs vägen när deras mer lättjefulla kamrater har fullt upp med att fylla tillvaron med ansvarslöshet, tonårsfyllor, skolk och att softa. De som lägger av med skolan eller idrotten på grund av bristande ambitioner kommer aldrig att spela Davis Cup, segla OS-final eller köra DTM, sitta i Volvos, VWs, Pfizers eller Industrivärdens koncernledning.

    De med ambitioner räds inte ansvaret som följer med ersättningen. När industriarbetaren skyndar sig ut genom fabriksporten så snart visslan ljudit avkrävs inget strategiskt ansvar - han eller hon kan gå hem och försjunka sig i den bildning
    som burken erbjuder. Med all sannolikhet tvingas exv Martin Winterkorn ta ett extremt stort ansvar som innefattar strategiskt lönsamhets- och utvecklingsansvar gentemot ägarna, arbetsgivaransvar mot de anställda, ekonomiskt ansvar mot stat och leverantörer mm. Ställt utom allt tvivel betyder det att de beslut han tvingas fatta får långtgående konsekvenser för hela städer, stater, branscher och marknader. Den typen av ansvar är betungande och förenat med att han ständigt ifrågasätts och utvärderas. Begår han ett misstag får det kraftiga följder, han ställs till svars och kan få sparken. När man jämför ersättningen för en person med så tungt ansvar och en industriarbetare måste man väga in ansvarsbördan. Det är då skrattretande att kräva ersättningsnivellering mellan de två kategorierna.

  • #15 Re: Volkswagen redovisar rekordvinst för 2011
    Peter Postat: 2012-03-13 18:27

    E sånt snack om chefens bonus...*vanliga* arbetare fick/får ju 7500 euro...är det oxå för mycket??? Eller om de avstod kunde ju VW sänka priserna....nej, det är väl så att ni som klagar ändå aldrig kommer kunna eller vilja köpa en VW-produkt så varför ens bry er. Gläd er åt att de hårt arbetande VW-anställda får del av kakan. Det är sannerligen inte alla företag som delar med sig...

  • #16 Re: Volkswagen redovisar rekordvinst för 2011
    Jowa Postat: 2012-03-13 19:26

    Ännu en anledning att inte köpa VW-bil. Bojkotta dom innan det är för sent.

  • #17 Re: Volkswagen redovisar rekordvinst för 2011
    Förstikön Postat: 2012-03-13 19:31

    @Jowa: Misstänker att även du saknar Trabant och Wartburg, eller...?

  • #18 Re: Volkswagen redovisar rekordvinst för 2011
    Magnus Postat: 2012-03-14 17:03

    Kommentatorfältet: Sällan har så många sagt så lite
    eller: hur dumheten fick en global arena!

  • #19 Re: Volkswagen redovisar rekordvinst för 2011
    nemesis Postat: 2012-03-14 22:27

    Opel Kadett DAS AUTO

    Men vänta lite...
    - är det inte VW som är Das Auto?

    Jovisst är det VW som använder "Das Auto" som slogan i sin reklam, och det har de gjort sedan 2007.

    Möjligen sneglade reklammakarna bakåt i tiden och upptäckte Opels reklam för sina Kadettmoeller 1969, där man använde "Opel Kadett. Das Auto" som slogan.

  • #20 Re: Volkswagen redovisar rekordvinst för 2011
    Ronny Postat: 2012-03-16 09:39

    Avundssjuka och brist på förståelse av vad arbetsmarknaden för toppchefer innebär går nog inte förklaras för dem som inte vill begripa.

    Ni kan väl handla de bilarna som tillverkas av de företagen som inte är så intresserade av att tjäna pengar. Vilket det skulle vara kan jag tyvärr inte hjälpa till med...