• Textstorlek A A
  • Hem
  • Nyheter
  • Britterna drömmer om Volvo...

Britterna drömmer om Volvo V60 Hybrid – inte Volt eller Prius

Vilken hybridmodell ser du fram emot mest under 2012? Sajten ”TheGreenCarWebsite.co.uk” frågade sina läsare och överlägsen vinnare blev Volvo V60 Plug-In Hybrid, före konkurrenter som Prius Plug-In, Renault Zoe, Volt/Ampera och Focus EV.

Volvo V60 Plug-In Hybrid

Volvo V60 Plug-in Hybrid ger i hybridläge 65 procent lägre koldioxidutsläpp än en vanlig V60 med samma dieselmotor: 49 g/km. Dessutom kan föraren med en enkel knapptryckning välja att köra upp till 50 kilometer med nollutsläpp på ren eldrift - alternativt ta ut diesel- och elmotorns samlade kapacitet på 215+70 hästkrafter och ett vridmoment på 440+200 Nm. KLICKA FÖR STÖRRE BILD

Vilken typ av elbilar och hybridmodeller vill kunderna egentligen ha? Det är frågan som bilindustrin väldigt gärna vill ha reda på och hittills har det varit motstridiga svar. Den väldigt uppmärksammade Chevrolet Volt (med europeiska systermodellen Opel Ampera) har till exempel inte alls sålt som GM hoppats och produktionen tar paus i fem veckor under våren för att lagersituationen ska motsvara den dåliga efterfrågan.

Liten räckvidd och högt pris är andra faktorer som avskräcker många bilköpare. Likaså verkar inte spartanska "mopedbilar" som Mitsubishi i-MiEV sälja speciellt bra (tillsammans med systermodellerna Citroën C-Zero Peugeot iOn).

Kanske är det en "vanlig" bil som konsumenterna vill ha, fast med möjlighet att köra på eldrift. Något som pekar i den riktningen är en webbfråga som brittiska sajten "TheGreenCarWebsite.co.uk" ställde till sina besökare. "Vilken bil ser du mest fram emot under 2012?" löd frågan och överlägsen etta blev Volvo V60 Plug-In Hybrid med 30 procent av rösterna. Hela listan går att se i faktarutan nedtill.

Volvo V60 Plug-In Hybrid börjar levereras under november och endast cirka 150 bilar av de 1.000 som Volvo hinner bygga i år är avsedda för Storbritannien. Volvo V60 Plug-In Hybrid kommer att kosta mellan 45.000-50.000 pund, vilket är i nivå med en välutrustad Jaguar XF sedan med 5,0-liters V8-motor. Priset för Volvo V60 Plug-In Hybrid i Sverige blir 560.000 kronor.

Volvo V60 Plug-In Hybrid

I år hinner Volvo bara bygga 1.000 V60 Hybrid, varav merparten väntas köpas som företagsbilar. KLICKA FÖR STÖRRE BILD

Volvo V60 Plug-In Diesel Hybrid är mest populär

TheGreenCarWebsite.co.uk asked 634 web visitors to "Vote for your most highly anticipated new green car coming to the UK in 2012." The full results were:

Volvo V60 Plug-In Hybrid (30%)
Chevrolet Volt/Vauxhall Ampera (11%)
Citroen DS5 (10%)
BMW ActiveHybrid 5 (9%)
Renault ZOE (8%)
Ford Focus EV (8%)
Toyota Prius Plug-In Hybrid (6%)
Toyota Yaris Hybrid (6%)
Volkswagen up! (6%)
Mercedes E300 Hybrid (6%)

I den listan skulle jag också valt Volvo V60 Plug-In Hybrid - helt klart!
335
57

Det finns 19 kommentarer

Detta innehåll är skapat av auto motor & sports besökare

Alla kommentarer
  • #1 Re: Britterna drömmer om Volvo V60 Hybrid – inte Volt eller Prius
    Erik Postat: 2012-03-20 16:53

    Britterna har alltid varit lättlurade.

  • #2 Re: Britterna drömmer om Volvo V60 Hybrid – inte Volt eller Prius
    PL Postat: 2012-03-20 18:36

    Året är 2012 och en dieselbil populärast?!?!?

  • #3 Re: Britterna drömmer om Volvo V60 Hybrid – inte Volt eller Prius
    Rembrant Postat: 2012-03-20 19:06

    Volvo V60 är säkert bäst i den där samlingen. Förmodligen den enda bilen som skulle fungera rent praktiskkt.

    Men när man tittar på bilden ovan - som är en reklambilad avsedd att visa bilen så snygg som möjligt - tycker man att bilen är i ett skriande behov av en ansiktslyftning. V60:n face påminner mest om en skrynklig blodhunds nuna. Sorgsna ögon och hängande kinder och haka...

  • #4 Re: Britterna drömmer om Volvo V60 Hybrid – inte Volt eller Prius
    G Postat: 2012-03-20 21:00

    Vilket jätte överhäng fram. Känns inte så "sportigt" som de vill ge sken av. Men av de som fanns som alt kanske v60 var bäst..

  • #5 Re: Britterna drömmer om Volvo V60 Hybrid – inte Volt eller Prius
    logiskt Postat: 2012-03-21 00:49

    Allt tack vare Kina, tänk er volvo när det var svenskt. Haha skit bilar. Har aldrig gillat volvo trots att morsan kör en 460. Men de har förbättrats sen Kina tog över, så till alla svenskar.. Det är ej tack vare oss! Volvo är ej svenskt!! Oavsett vad som händer med volvo i framtiden, så är det ej tack vare oss. Så trött på hur folk sitter o skryter som om det vore svenskt, visst bilar byggs här o där i sverige, men det gör ej volvo till svenskt.

  • #6 Re: Britterna drömmer om Volvo V60 Hybrid – inte Volt eller Prius
    Jimmy Postat: 2012-03-21 01:21

    logiskt Kina? V/S60 är bilar från Forderan liksom V40. Kineserna har inte satt sin prägel än på Volvo än.

    V60 spöar ju helt klart övriga i det där gänget, hade dock sett en bensinhybrid istället.

  • #7 Re: Britterna drömmer om Volvo V60 Hybrid – inte Volt eller Prius
    Raywave Postat: 2012-03-21 06:36

    Kineserna äger Volvo. De har inget att tillföra till bilarna för övrigt. Titta på hur Geelys egna bilar ser ut. Vilken del skulle du vilja se på en Volvo?! Nej just det. Volvo har bara blivit "unleashed" från Ford och har därför kunnat blomma ut.

  • #8 Re: Britterna drömmer om Volvo V60 Hybrid – inte Volt eller Prius
    you_lose Postat: 2012-03-21 07:32

    ok, det är läsare av en webbsida som har röstat fram en bil som inte ens är ute på marknaden än, intressant!

  • #9 Re: Britterna drömmer om Volvo V60 Hybrid – inte Volt eller Prius
    Klarsyn Postat: 2012-03-21 08:22

    Toyota Prius Plug-In Hybrid slår alla de övriga bilarna på listan på alla områden, speciellt när det gäller kvalitet och tillförlitlighet.
    Den bästa hybriden av alla och en av världens bästa bilar alla kategorier, nya Lexus GS 450h, saknas i denna lista.

  • #10 Re: Britterna drömmer om Volvo V60 Hybrid – inte Volt eller Prius
    Till Logiskt !!!! Postat: 2012-03-21 09:01

    Du har verkligen noll koll !!!!

  • #11 Re: Britterna drömmer om Volvo V60 Hybrid – inte Volt eller Prius
    Till Klarsyn Postat: 2012-03-21 12:58

    Du har glömt en viktig detalj och det är att Priusen är den klart fulaste av alla bilar i listan. Så där faller den bort...

  • #12 Re: Britterna drömmer om Volvo V60 Hybrid – inte Volt eller Prius
    M Postat: 2012-03-21 16:02

    Ett tungt elektronikmonster (Plug-In Hybrid) för 560.000 kronor - Nej tack, inte för mig.

    En bränslesnål V60 Bi-Fuel (Biogas) för ca 260.000 kronor vore däremot mumma.

  • #13 Re: Britterna drömmer om Volvo V60 Hybrid – inte Volt eller Prius
    Germany100. Postat: 2012-03-21 16:15

    Tacka vet jag Tesla, det är utveckling som heter duga. Varför ska vi släpa runt på en gammal ottomotor i våra fordon ???? Nä ,släpp taget om dåtiden och kasta er ut i framtiden i stället !!! Och på tal om utseende,,,,,,,,,,,Titta på Tesla igen,,

  • #14 Re: Britterna drömmer om Volvo V60 Hybrid – inte Volt eller Prius
    Klok Postat: 2012-03-21 16:23

    Och jag drömmer om en Tesla. Men i verkligheten blir det Prius. Bil till mkt attraktivt pris och högre kvalitet än Volvoskräpet. Glöm dessutom inte att det är 2012, en smutsig diesel är ett steg i fel riktning.

  • #15 Re: Britterna drömmer om Volvo V60 Hybrid – inte Volt eller Prius
    Smart Postat: 2012-03-21 16:30

    Toyota Prius Plug-In Hybrid kostar 351.000kr, - supermiljöpremien på 40.000kr.
    Prius Hybrid har sålts i över 2 milj ex, Erfarenhet?

    Toyota vinner i längden :)

  • #16 Re: Britterna drömmer om Volvo V60 Hybrid – inte Volt eller Prius
    Postat: 2012-03-21 17:36

    Prius kan tomtarna på Södermalm fisa omkring i. Usla prestanda och en bränsleekonomi som inte fungerar i verkligheten. Svenskarna är bra på att skriva ner sina egna märken.

  • #17 Re: Britterna drömmer om Volvo V60 Hybrid – inte Volt eller Prius
    Jögge Postat: 2012-03-21 18:09

    Absolut Lexus gs450h!! Samt prius plug in! Varför?? Ja, här är ett enkelt bevis. Jag gillar både volt o fisker larma då de tillför input till paradigm skiftet! , men till beviset! Volt har sålts under 1 år(!) o ca 9000st, o fisker knappt ute på vägarna.. Nu till frågeställningen. Är det så att toyotas ingenjörer är 20ggr intelligentare än gm folk o även fisker???? Ärligt? Nej, ändå har fisker problem m sina batterier o gm brinner! ... Toyota o Honda har sålt i över 14 år! O inga problem !! Hur kommer det sig tror ni? Det visar bara hur enormt duktiga de är på sina flöden o processer! Med detta i bagaget , vågar man köpa en helt ny Volvo , trots att den är fin?..Ps kul att ampera vann örets bil, m jag höll på peugeut3008 hybrid, då den är europeisk!

  • #18 Re: Britterna drömmer om Volvo V60 Hybrid – inte Volt eller Prius
    BK Postat: 2012-03-21 20:48

    Håller med föregående kommentar - hur kan den vinna om den inte ens går att köpa?! Den kanske visar sig vara skit och då kan man inte dra till baka sin röst.

  • #19 Re: Britterna drömmer om Volvo V60 Hybrid – inte Volt eller Prius
    tapani Postat: 2012-03-22 10:41

    Gnäll gnäll, det är väldigt ofta som dessa trådar bara innehåller massa gnäll... ?