• Textstorlek A A
  • Hem
  • Nyheter
  • Mercedes SL 65 AMG – när bara...

Mercedes SL 65 AMG – när bara V12 duger

Tröttnat på downsizing? Föredrar du V12 biturbo? Då är nya Mercedes SL 65 AMG precis rätt och den nya superroadstern har nu fått utökad toppeffekt och en häpnadsväckande jämn vridmomentkurva: 1.000 Nm från 2.300 till 4.300 rpm.

Mercedes SL 65 AMG 2012

Det var en del som tvivlat över om Mercedes verkligen skulle bygga en ny SL 65 AMG - men här är den i alla fall. Lanseringen börjar i september, strax efter SL 63 AMG med biturbo-V8.

För några månader sedan presenterade Mercedes den nya SL-generationen, bantad med en kaross nästan helt i aluminium. V6 (306 hk) och dubbelturbo-V8:a (435 hk) är det som erbjudits hittills till SL och på Genèvesalongen presenterade Mercedes nya SL 63 AMG (klicka för att läsa mer) med 535 hk ur sin V8:a – eller 564 hk med tillvalet "Performance Package".

Mercedes SL 63 AMG kommer i sommar och senare på hösten är det dags för det andra AMG-alternativet: SL 65 AMG. De numera klassiska siffrorna ska förstås utläsas som V12-motorn på 6,0 liter med andningshjälp från dubbla turboaggregat. Förstår vi Mercedes pressrelease rätt är det bara en mild modifiering som gjorts av den "gamla" motorn och internnamnet är nu "M279" (tidigare M275). Insug och avgas har förändrats tillsammans med nya turboaggregat och toppeffekten anges nu till 630 hk/463 kW (tidigare 612 hk/450 kW), samtidigt som vridmomentet är oförändrat på 1.000 Nm mellan 2.300-4.300 rpm.

Roligare ändå är kanske att transmissionen nu har utökats till sju växlar med hjälp av AMG Speedshift Plus 7G-Tronic, där även automatisk start/stopp ingår. Eftersom Mercedes bantat bort cirka 140 kilo på nya SL 65 AMG (jämfört med föregångaren) innebär förbättringarna en väsentligt lägre bränsleförbrukning på 11,6 l/100 km, en minskning med 17 procent. CO2-utsläppet anges till 270 g/km.

Mercedes SL 65 AMG har dock inte behövt pruta på prestanda, trots lägre bränsleförbrukning. Högre toppeffekt, sju steg i lådan och lägre vikt gör att SL 65 AMG avverkar distansen 0-100 km/h på 4,0 sekunder och bara behöver 11,8 sekunder för att komma från noll till 200 km/h. Siffrorna för "lillebror" SL 63 AMG med V8-motor är 4,2 sekunder 0-100 km/h med AMG Performance Pack. Förbrukningen för V8-modellen är dock betydligt bättre: 8,6 l/100 km. För båda modellerna är toppfarten är elektroniskt begränsad till 250 km/h men för SL 63 AMG går det att utöka till 300 km/h om man väljer till Performance Package - ett tillval som storebror SL 65 AMG inte har (åtminstone inte ännu).

Lanseringen av Mercedes SL 65 AMG startar i september och priset i Tyskland börjar vid 236.334 euro. Räkna alltså med ett pris i Sverige – innan listan med tillägg studerats – som startar runt 2,5 miljoner kronor. Fler detaljer finns i den pressrelease om Mercedes SL 65 AMG som du kan läsa som pdf-dokument genom att klicka på länken.

Precis rätt, Mercedes SL ska ha en V12:a med 1.000 Nm för att kännas harmonisk.
416
129

Det finns 25 kommentarer

Detta innehåll är skapat av auto motor & sports besökare

Alla kommentarer
  • #1 Re: Mercedes SL 65 AMG – när bara V12 duger
    Herr Olsson Postat: 2012-03-20 12:42

    "tja, jag skulle vilja ha en prenumeration på bakdäck"
    "okej, hur ofta"
    "en uppsättning i veckan tack"
    "aha, du har köpt den nya Mercedes SL 65 AMG"

  • #2 Re: Mercedes SL 65 AMG – när bara V12 duger
    Hmm varför står inget om detta i AMS???? Postat: 2012-03-20 14:02

    http://www.svd.se/nyheter/inrikes/dieseldriven-bil-rena-miljoboven_6936541.svd

  • #3 Re: Mercedes SL 65 AMG – när bara V12 duger
    Markus Postat: 2012-03-20 14:03

    "Du kan leverera däcken till min privata bensinstation"

  • #4 Re: Mercedes SL 65 AMG – när bara V12 duger
    Re:hmm Postat: 2012-03-20 14:12

    Din kommentar är i fel forum!!

    Här gillar vi AMG!!

  • #5 Re: Mercedes SL 65 AMG – när bara V12 duger
    snöstorm Postat: 2012-03-20 14:48

    Nåja, vad är väl en SL 65 AMG utanför slottet? Den kan ju vara törstig och klumpig, miljövidrig och alldeles... alldeles underbar!
    Så j*vla onödig men samtidigt helt fantastisk. Grattis till de livsnjutare som har råd att köpa en!

  • #6 Re: Mercedes SL 65 AMG – när bara V12 duger
    angel1000 Postat: 2012-03-20 16:14

    Makalöst onödig härlig maskin, problemet är priset, 2.5miljon. Med en hejdundrande värdeminskning. Ung samma prestanda får man på SLSen som till skillnad från SL65 kommer behålla andrahandsvärdet betydligt bättre.
    Själv hade jag gott o väl nöjt ig med SL500 V8 med turbo...

  • #7 Re: Mercedes SL 65 AMG – när bara V12 duger
    lelle Postat: 2012-03-20 17:08

    Lite trött va? Bara 630 hk! Nya Mustangen har 650 hk, ur en V8a ;-)

  • #8 Re: Mercedes SL 65 AMG – när bara V12 duger
    Fantomen Postat: 2012-03-20 18:06

    Köper hellre sls amg

  • #9 Re: Mercedes SL 65 AMG – när bara V12 duger
    Doel Postat: 2012-03-20 18:33

    @14:02

    Mercedes SL finns inte med diesel! Ta reda på fakta innan du klagar.

  • #10 Re: Mercedes SL 65 AMG – när bara V12 duger
    @lelle Postat: 2012-03-20 18:46

    Men vem är dum nog att välja en sketen Mustang framför en SL65?
    Dessutom kan du lätt krama ut 1000+ hästar ur 4 cylindriga motorer om det är så du vill ha det. :)

    Dessutom har mustangen lika mycket grepp på vägbanan som en bambi på is

  • #11 Re: Mercedes SL 65 AMG – när bara V12 duger
    Keng Postat: 2012-03-20 18:48

    priset helt sinnessjukt och egentligen omotiverat!!
    Ingen klok själ skulle välja dena över en F12 Berlinetta eller Aventadoren som kostar lika mycket.
    Klart har man 2.5 mille att lägga på en bil kanske det inte spelar så stor roll vad den kostar :)

  • #12 Re: Mercedes SL 65 AMG – när bara V12 duger
    ncc-1701-e Postat: 2012-03-20 19:16

    @lelle Postat: i dag, 18:46
    Dessutom kan du lätt krama ut 1000+ hästar ur 4 cylindriga motorer om det är så du vill ha det

    Ja, och efter typ 3sec explodera den 4 cylindrigmotorn. En

    En V8 kan därimot upp till 2000hp och det är INTE något bil byggt av något professionell racingteam.

    http://www.youtube.com/watch?v=W_6OG4xQEjQ
    Mustang

    http://www.google.se/url?q=http://aussieexotics.com/forum/american-muscle-car-videos/nelson-racing-2000hp-1969-camaro-8306.0.html&sa=U&ei=OchoT6SOG6-B4ASh4Pi-CQ&ved=0CCwQFjAF&usg=AFQjCNFzB0lHTfzZKMkh2rjjE6VzkmNQ7Q
    Camaro

  • #13 Re: Mercedes SL 65 AMG – när bara V12 duger
    Nisse Postat: 2012-03-20 19:48

    Ja visst 1000 nm men när, såklart finns det nån kraft begränsare för annars skulle det mesta gå sönder. En jänk från mitten 60talet kan vara på ca 700nm 370 hk utan turbo shit. (Nothing beats cubic inches) samt 2växlad aut som lägger i 2an vid 140 blås samt drar ca1,2 l mil. 0-100 på ca 5,5 sec på 1an (obs bromstrummor runt om). Benzen måste ha 7växlar......mm. SBP tyckte det var en miljö motor för värdena var så låga. vaddå v12. Dessutom ökar värdet ej sjunker 300000kr på ett år samt däck för 40000 omgång,leksaker.

  • #14 Re: Mercedes SL 65 AMG – när bara V12 duger
    Bastard son... Postat: 2012-03-20 20:38

    Noterar att ingen reflekterat över hur oskön bilen är. Rika människor måste ha sjusärdeles dålig smak nuförtiden... 2,5 msek för en bil som ser ut som den varit med om en olycka... //

  • #15 Re: Mercedes SL 65 AMG – när bara V12 duger
    m96 Postat: 2012-03-20 23:01

    Nisse:
    Jo men nu finns det ju f.ö. inga som helst likheter mellan en sån i sammanhanget gammal skitbil o en SL65:a.
    Men visst, om man är ute efter o få så mkt effekt som möjligt med så lite pengar som möjligt utan o uppfylla några som helst andra kriterier, så kan en sån gammal tunn plåtlåda från 60-talet funka bra. Ehm... men jag tror inte riktigt tanken med denna bilen är riktigt så...
    Anledningen att den har 7-växlad låda f.ö. är för o spara bränsle. Både 6:an o 7:an är överväxlar. Drar förmodligen ungefär 50% mindre mot det gamla jänket nu nämner o släpper ut en microskopisk bråkdel av samma mängd avgaser, trots över dubbla maxeffekten i värsta versionen av den motorn.

  • #16 Re: Mercedes SL 65 AMG – när bara V12 duger
    m96 Postat: 2012-03-20 23:03

    Keng:
    Det finns säkert folk som vill kunna använda sin bil till nåt i praktiken också.

  • #17 Re: Mercedes SL 65 AMG – när bara V12 duger
    Jimmy Postat: 2012-03-21 01:13

    Haha så ovärt, hade kört på en SL350 :)

  • #18 Re: Mercedes SL 65 AMG – när bara V12 duger
    Fredrik Postat: 2012-03-21 06:58

    Men snälla MB har ni ingen ny teknik att visa upp? Tex någon hybrid som hör framtiden till. Detta är ju bara gammal skåpmat ni visar upp till ett ohyggligt pris!

    Diesel är hälsofarligt med sina partikelutsläpp m.m för hjärt/kärl lungsjukdommar. När ska AMS ta upp detta?! Men gör ni det så skadar det ju tysk bilindustri då dessa har mycket dieselbilar,och det går ju inte för sig!

  • #19 Re: Mercedes SL 65 AMG – när bara V12 duger
    Carl Postat: 2012-03-21 07:41

    ... det är fortfarande ingen diesel. Läser ni inte artikeln?

  • #20 Re: Mercedes SL 65 AMG – när bara V12 duger
    Adam Postat: 2012-03-21 07:43

    Fredrik, vad pratar du om diesels för? Det är en bensin V12:a!

    Problemet är inte dessa stora motorer i världen. Det är den stora mängden små motorer. Alla som sitter i t ex Toyotas små bilar som inte är annat än gammal teknik. Bara i en ytterst lite andel av det Toyota tillverkar sitter det hybrider. De är så få i sammanhanget att det inte hjälper miljön alls. Inse att det är Toyota som förpestar världen med sin stor produktion av gamla motorer och inte Mercedes med sin lilla produktion av stora motorer.

  • #21 Re: Mercedes SL 65 AMG – när bara V12 duger
    Peder Postat: 2012-03-21 13:12

    Tack Merca för denna puls-höjare!!!

  • #22 Re: Mercedes SL 65 AMG – när bara V12 duger
    Corleone Postat: 2012-03-21 13:52

    Svar till Adam

    Instämmer helt i ditt resonemang.

    Om man fick bort alla billiga och tekniskt omoderna japanska och koreanska skitbilar ifrån världens vägar så skulle ju koldioxidutsläppen minska radikalt.

  • #23 Re: Mercedes SL 65 AMG – när bara V12 duger
    Nisse Postat: 2012-03-21 21:03

    Bäste m96! Min jämförelse var faktiskt ett rolig sätt att ur vekligheten belysa att på ca 45 år har det faktiskt ej hänt så mycket prestandamässigt. ca 1,5 sek trots alla hjälpaggregat mm, väghållning,massor. 0ch lika bränsleförbrukning. Mitt exempel var ej en fantasi. Om ca 3år kostar nog benzen ca 300 laxar och värdet på en sketen jänk är faktiskt en investering! Jag hatar ej europeiska bilar som du hatar plåtlådor, skärp dig. Ta ej allt så personligt, det är ju bara en komplicerad plåtlåda.

  • #24 Re: Mercedes SL 65 AMG – när bara V12 duger
    Gurra L Postat: 2012-03-22 08:44

    Varför kan inte Mercedes lägga lite energi på att utveckla en växellåda som tål mer än 1000nm? Känns som om utvecklingen i detta extrem-område stått still några år nu! :-P

  • #25 Re: Mercedes SL 65 AMG – när bara V12 duger
    Re Lelle Postat: 2012-03-24 11:48

    Angående hk så fanns Brabus SL7.3 med 730hk tidigare så den mosar Mustangen lätt!!
    Sedan så är mustang att jämföra äpplen med päron!
    Mustangen är en pv vs v70 anno 2012 typ!