Provkörd: Porsche Boxster S - Världens snabbaste handväska!

Fredrik Huldt befinner sig i Saint Tropez och kör nya Porsche Boxster S. Och som de flesta säkert vet vid det här laget - Huldt har inte mycket till övers för cabbar. Problemet är ju att Boxster S är så grymt bra...

Fredrik Huldt provkör helt nya Porsche Boxster S.

Hej Fredrik! Var är du och vad gör du?
Jag är i bergen ovanför Saint Tropez och kör nya Porsche Boxster S.

Hur känns den?
Vill börja med att säga att jag inte är någon stor fan av öppna bilar. Eller rättare sagt. Jag skulle hellre gå omkring naken på stan än ratta en cab. Men om vi bortser från taket. Det är ju bara att fälla upp eller ner trots allt. För där under finns något väldigt spännande. En helt nyskapad mittmotorsportbil. En 100-procentig nöjesmaskin som lägger ribban för roadsterklassen extremt högt.

Vad gillar du med Porsche Boxster S?
Cab eller inte. Den har fått längre hjulbas, lägre tyngdpunkt, kortare överhäng, bredare spårvidd. Ett recept som lägger grunden för en av de bästa sportbilarna på marknaden just nu. En superbt balanserad bil kapabel till smått otroliga farter på bergsvägarna här nere. Lägg till samma högteknologiska infrastruktur som i nya 911 och wow-faktorn vid hård körning är ofrånkomlig.

Fredrik tycker det är jobbigt att ösa superlativ på en biltyp han egentligen inte gillar. "Det är fjolligt med cabbar. Punkt."

Vad gillar du inte med Porsche Boxster S?
Att jag måste slösa superlativ på en biltyp jag i grunden ogillar. Det är fjolligt med cabbar. Punkt.

Vad finns under huven?
Motorn är ju placerad framför bakaxeln i Boxster för att ge optimala balansförutsättningar. En sexcylindrig boxer på 3,4 liter som ger 315 hästar och drar stenhårt ända till varvstoppet vid 7.800 varv. Väldigt varvvillig, vridstark och hetsig som tusan med Sport Plus-knappen intryck. Låter gör den också. Högt! Underbart. Problemet när man lägger så mycket krut på chassit är väl att man alltid kommer att vara girig på mer effekt. Boxster S hade lätt kunna hantera 100 hästar till.

Vad kommer Porsche Boxster S att kosta?
499.000 kronor för Boxster utan S. 599.000 kronor för Boxster med S. Runt 25.000 extra får man lägga om man vill ha 7-växlade dubbelkopplingsväxellådan PDK. En stor del av upplevelsen. Porsche hoppas sälja lite drygt 50 bilar i Sverige under sommaren.

Så vad blir betyget?
5 av 5. Lätt. Trots avsaknaden av riktigt tak. Återkommer med analys i auto motor & sport, nummer 8.

Om jag skulle köra Porsche skulle det bli Boxster eller Boxster S.
323
116

Mer att läsa

Idag
Jodå, Citroëns modeller med gasfjädring kunde köras på tre hjul
Igår
Mercedes 600 kan knipsa av ditt finger – på två sätt
  • Supersvår quiz: Hur mycket kan du egentligen om Top Gear?
    Jaså, du kallar dig Top Gear-nörd? Upp till bevis! Nu är det dags att visa för kompisarna och kollegorna hur mycket du egentligen kan om Top Gear.
  • Alrik: Bilar är billiga
    Bilar är billiga! Tanken slår mig när jag tittar på nya Volvo S90. På 20 år har det som medelsvensken får kvar i plånboken ökat 70 procent. 1996 kostade Volvo 960 med 170 hk 260.000 kronor. Nya S90 "borde" därför kosta 440.000 kronor. Men det gör den inte. Långt ifrån.