• Textstorlek A A
  • Hem
  • Nyheter
  • Provkörd: Porsche Boxster S -...

Provkörd: Porsche Boxster S - Världens snabbaste handväska!

Fredrik Huldt befinner sig i Saint Tropez och kör nya Porsche Boxster S. Och som de flesta säkert vet vid det här laget - Huldt har inte mycket till övers för cabbar. Problemet är ju att Boxster S är så grymt bra...

Fredrik Huldt provkör helt nya Porsche Boxster S.

Hej Fredrik! Var är du och vad gör du?
Jag är i bergen ovanför Saint Tropez och kör nya Porsche Boxster S.

Hur känns den?
Vill börja med att säga att jag inte är någon stor fan av öppna bilar. Eller rättare sagt. Jag skulle hellre gå omkring naken på stan än ratta en cab. Men om vi bortser från taket. Det är ju bara att fälla upp eller ner trots allt. För där under finns något väldigt spännande. En helt nyskapad mittmotorsportbil. En 100-procentig nöjesmaskin som lägger ribban för roadsterklassen extremt högt.

Vad gillar du med Porsche Boxster S?
Cab eller inte. Den har fått längre hjulbas, lägre tyngdpunkt, kortare överhäng, bredare spårvidd. Ett recept som lägger grunden för en av de bästa sportbilarna på marknaden just nu. En superbt balanserad bil kapabel till smått otroliga farter på bergsvägarna här nere. Lägg till samma högteknologiska infrastruktur som i nya 911 och wow-faktorn vid hård körning är ofrånkomlig.

Fredrik tycker det är jobbigt att ösa superlativ på en biltyp han egentligen inte gillar. "Det är fjolligt med cabbar. Punkt."

Vad gillar du inte med Porsche Boxster S?
Att jag måste slösa superlativ på en biltyp jag i grunden ogillar. Det är fjolligt med cabbar. Punkt.

Vad finns under huven?
Motorn är ju placerad framför bakaxeln i Boxster för att ge optimala balansförutsättningar. En sexcylindrig boxer på 3,4 liter som ger 315 hästar och drar stenhårt ända till varvstoppet vid 7.800 varv. Väldigt varvvillig, vridstark och hetsig som tusan med Sport Plus-knappen intryck. Låter gör den också. Högt! Underbart. Problemet när man lägger så mycket krut på chassit är väl att man alltid kommer att vara girig på mer effekt. Boxster S hade lätt kunna hantera 100 hästar till.

Vad kommer Porsche Boxster S att kosta?
499.000 kronor för Boxster utan S. 599.000 kronor för Boxster med S. Runt 25.000 extra får man lägga om man vill ha 7-växlade dubbelkopplingsväxellådan PDK. En stor del av upplevelsen. Porsche hoppas sälja lite drygt 50 bilar i Sverige under sommaren.

Så vad blir betyget?
5 av 5. Lätt. Trots avsaknaden av riktigt tak. Återkommer med analys i auto motor & sport, nummer 8.

Om jag skulle köra Porsche skulle det bli Boxster eller Boxster S.
311
116

Det finns 16 kommentarer

Detta innehåll är skapat av auto motor & sports besökare

Alla kommentarer
  • #1 Re: Provkörd: Porsche Boxster S - Världens snabbaste handväska!
    Erik.S Postat: 2012-03-20 09:59

    Nya Boxter gör mig otroligt nyfiken på nästa Cayman. Den verkar ju kunna bli helt superb!

  • #2 Re: Provkörd: Porsche Boxster S - Världens snabbaste handväska!
    lelle Postat: 2012-03-20 10:26

    Alla sportbilar med registreringsplåt är väl fjolliga, cab eller inte.
    Men fröken Hult är kan ske rädd om den fina frisyren? ;-)

  • #3 Re: Provkörd: Porsche Boxster S - Världens snabbaste handväska!
    A Postat: 2012-03-20 10:27

    Droppa fjollsnacket nu! Acceptera att nya Boxstern är en grymt bra bil.. Både bättre och snyggare än 911:an...sorry! Det finns en anledning varför Porsche håller igen med effekt på Boxstern.

    Boxster är byggd som cab från början och är inte en coupé som man sen kapat taket och förlorar både vridstyvhet och look som följd. Det kan jag tycka är fjolligt.

    Att t ex ta bort taket på en Aston Martin V8 Vantage är att förstöra en av bilindustrins vackraste bilar.

    Är det förresten någon som tycker att Carrera GT är fjollig......? Nä, jag tänkte väl det.

    Jag tänker i alla fall beställa nya Boxstern till sommaren....min manlighet tål det ;)

  • #4 Re: Provkörd: Porsche Boxster S - Världens snabbaste handväska!
    Staffan Postat: 2012-03-20 10:40

    Att gå är väl manligast?

  • #5 Re: Provkörd: Porsche Boxster S - Världens snabbaste handväska!
    Hasse Fjäll Postat: 2012-03-20 10:57

    Det fina med Boxster är som sagt att den är konstruerad som cab. Cayman däremot är ju en efterkonstruktion, vilket resulterat i en onödigt tung och ful bil. Dock kan jag tycka att designen på nya Boxster är åt det fjolliga hållet.

  • #6 Re: Provkörd: Porsche Boxster S - Världens snabbaste handväska!
    lelle Postat: 2012-03-20 11:52

    När en bil är så tråkig att får ha registreringsplåt är den ointressant som annat än ersättning för kommunala transportmedel.

  • #7 Re: Provkörd: Porsche Boxster S - Världens snabbaste handväska!
    SoWhat Postat: 2012-03-20 12:06

    Det blir så fånigt när en skribent skall framhäva en stark åsikt, i det här fallet mot cabbar. Sånt fungerar om det kommer från en källa med pondus och integritet, men samtidigt med glimten i ögat, t.ex. Top Gears Clarksson. När skribenten dessutom börjar använda ord som "fjolligt" blir det bara pubertalt och självförlöjligande. Jag tycker AMS borde prestera bättre.

  • #8 Re: Provkörd: Porsche Boxster S - Världens snabbaste handväska!
    Ace Postat: 2012-03-20 13:35

    Synd det dock blir billigare att beställa via UK. 100.000 SEK billigare..tråkigt..

  • #9 Re: Provkörd: Porsche Boxster S - Världens snabbaste handväska!
    Rogge Postat: 2012-03-20 14:49

    Snygg och bra men BMW Sdrive 35 är snyggare och dessutom duktigt trimningsvänlig om man vill hänga av en Boxter!! ha ha
    Riktigt plåttak är snyggare!!

  • #10 Re: Provkörd: Porsche Boxster S - Världens snabbaste handväska!
    B Postat: 2012-03-20 15:25

    Är det någon som vet om det går att beställa en vänsterstyrd ny Boxster i England?

  • #11 Re: Provkörd: Porsche Boxster S - Världens snabbaste handväska!
    B Postat: 2012-03-20 15:25

    Är det någon som vet om det går att beställa en vänsterstyrd ny Boxster i England?

  • #12 Re: Provkörd: Porsche Boxster S - Världens snabbaste handväska!
    M Postat: 2012-03-20 16:02

    Betyg 5 av 5 inte illa! Kul att Boxster S levererar som förväntat och lite till. Dessutom är den ju riktigt snygg. Att lägga typ 400 000 till för "baksätet" plus några HK extra i 911 känns ju inte riktigt rimligt när denna är lättare och dessutom presterar bättre väghållning med sin mittmotorkonstruktion.

    Tråkigt bara att Huldt alltid måste uttala sig negativt om cab-konceptet, lite tjatigt, vi har förstått din åsikt för länge sen. Tyvärr har han missat vilken njutning det kan vara att köra nercabbat på slingriga vägar en solig och varm dag. Det är väl tur att du har din 318 kombi att åka med så att du slipper gå omkring naken på stan ;-)

  • #13 Re: Provkörd: Porsche Boxster S - Världens snabbaste handväska!
    BESSERWISSER Postat: 2012-03-20 16:23

    Eh, BMW Z4 Sdrive 35is, skulle den vara jämförbar med nya Boxster S??? Den presterar ju ungefär samma tid som Boxster S anno 2004 (986 med 266Hk) runt Hockenheim Short. Inte så imponerande... Det beror nog en hel del på vikten, Z4:an väger ju ca nästan 300 kilo mer. Tungt tak...

  • #14 Re: Provkörd: Porsche Boxster S - Världens snabbaste handväska!
    Robert Postat: 2012-03-20 18:35

    Det råder väl knappast något tvivel om att Boxster = mest Porsche för pengarna. Synd att Boxster är och förblir så trång att den mest funkar som utflyktsbil på helgerna. Min 911 är däremot både sportbil och vardagsduglig.

  • #15 Re: Provkörd: Porsche Boxster S - Världens snabbaste handväska!
    Richard Postat: 2012-03-20 21:40

    Förstår inte att folk ska hålla på att hacka på varandras åsikter, alla är väl fria att yttra dem.
    Visst många cabbar är fjolliga, speciellt små franska mfl som räknas som frisörskebilar. Men det är nog få som egentligen tycker att en Porsche cab eller inte är fjollig. En Porsche har väl alltid varit synonym med ett precisions instrument med stor glädjefaktor, eller? Jag har aldrig själv ägt en men provkört några och det är så jag upplever dem.
    Denna nya Boxter tycker jag ser personligen är en av de snyggaste bilar de presterat, bortsett från 918. Lite lagom ungdomlig men ändå diskret sobert stilig, sportig men elegant, riktigt snygg.
    Visst jag är BMW "bög" och älskar nya Z4 om den har M-pkt och stora fälgar, men fick jag en så vet e fasen om jag inte skulle ta Porschen i alla fall.

    Hult, kör så det ryker, jag är i alla fall en av dina trogna fans, och det trots att jag säkert är något äldre än dig, eller vi kanske är jämngamla.

    /Richard

  • #16 Re: Provkörd: Porsche Boxster S - Världens snabbaste handväska!
    XXX Postat: 2012-03-21 01:08

    Fredde, jag gillar verkligen dina artiklar, krönikor och reportage...du är grym.

    MEN du får sluta beskylla Porsche för att bygga fjolliga bilar. Det räcker nu!

    Bilen du skriver om gör Ringen på 7.58 vilket är ruggigt bra. Bara 10 sek långsammare än min 997 GT3 gjorde med 100 hästar mer (415hk) och samma vikt.

    Läste nyligen i en av de större brittiska bilmagasinen, jag tror det var Top Gear eller Car som skrev att nya 911:ans största hot just nu är nya Boxster S....say no more!

    Som sagt, jag har ägt en hårig GT3:a, jag har lagt många mil på både Ringen och våra svenska banor och jag skulle inte tveka en sekund att köpa den nya Boxstern när det är dags för nästa sportbil...faktiskt före 991:an!