Hyundai Santa Fe läcker ut på nätet

Hyundai har redan visat de första officiella bilderna på nästa generation Santa Fe. Nu har delar av försäljningsbroschyren läckt ut på nätet. Bland nyheterna finns en stark dieselmotor och en smartphone-app.

Tidigare har Hyundai pratat om designspråket "Fluidic Sculpture", men nu är det istället "Storm Edge" som gäller. Det betyder en aggressivare design med bättre aerodynamik.

Tidigare har Hyundai pratat om designspråket "Fluidic Sculpture", men nu är det istället "Storm Edge" som gäller. Det betyder en aggressivare design med bättre aerodynamik.

Efter fem år väljer Hyundai att ersätta crossovern Santa Fe, som sålt riktigt bra i Sverige. De första officiella bilderna släppte Hyundai för några veckor sedan. Däremot verkar det inte helt klart om modellen ska fortsätta heta Santa Fe, eller om den döps om till ix45.

Tack vare The Korean Car Blog har nu ett par bilder från försäljningsbroschyren läckt ut på nätet. Även om bilderna visar den koreanska versionen gissar vi att varken design eller teknik ändras i särskilt stor omfattning.

Broschyren läckte ut på en koreansk bilblogg. Klicka för att se en större version!

Broschyren läckte ut på en koreansk bilblogg. Klicka för att se en större version!

Bilderna visar framför allt att Hyundai lanserar en ny 2,2-liters dieselmotor på 225 hästar och 500 Nm. Än så länge finns dock inga uppgifter om förbrukning eller utsläpp. På nästa sida visas strålkastare, fälgar, krockkuddar och LDWS-systemet (Lane Departure Warning System).

Hyundai Santa Fe behåller sin sjusitsiga layout, men helt nytt blir infotainmentsystemet BlueLink, som verkar styras med en tryckkänslig skärm. En annan nyhet är Smart Control-appen. Exakt vad som kan kontrolleras med appen är inte klart. Förmodligen handlar det om att kontrollera om bilen är låst, att aktivera kupéfläkten och att sända ut en hjälpsignal vid en olycka.

Nya Hyundai Santa Fe begår premiär på bilsalongen i New York i april. Lanseringen i Sverige sker antagligen efter sommaren. 

Både Mitsubishi och Honda lanserar konkurrenter till Hyundai Santa Fe under året.

Både Mitsubishi och Honda lanserar konkurrenter till Hyundai Santa Fe under året.

Två heta konkurrenter

På Genèvesalongen visade Mitsubishi upp tredje generationen Outlander, som är helt ny från grunden och kommer som supersnål pluginhybrid. Honda CR-V har redan visats upp i USA, men Europaversionen dröjer till senare under året. Det kan också nämnas att Nissan har en utmanare på gång – konceptbilen Hi-Cross ger en liten förhandsvisning om hur nästa X-Trail kan se ut.

Det här ser riktigt bra ut, jag väljer nog hellre nya Santa Fe än Honda CR-V eller Mitsubishi Outlander.
188
64

Mer att läsa

Igår
Vi provkör Volkswagen Passat GTE – nya tjänstebilsdrömmen?
  • Den moderna krigsjeepen – Oshkosh JLTV – är ett brutalt monster
    Dags att säga farväl till Humvee och möta amerikanska arméns nya ”Jeep” Oshkosh JLTV. Den har bepansring som en stridsvagn och klarar vägminor – dessutom kapabel att terrängköra i upp till 160 km/h. Men soldaterna kommer att gilla en annan detalj bättre – luftkonditionering är standard.
  • Renault Talisman kommer som kombi – snyggast i klassen?
    Ska locka köpare som tröttnat på Volkswagen Passat och vill ha läcker design.
  • Hitman: Agent 47 – med Audi RS 7 i huvudrollen
    Nya actionrullen ”Hitman: Agent 47” har svensk premiär 28 augusti och kritikerna är inte nådiga. Flera anser att det räcker att se trailern och den gillar vi bäst eftersom en Audi RS 7 har huvudrollen.
  • Bilist attackerar oskyldig cyklist – eller…?
    Utrymmet på vägen är en ständig orsak till ilska och numera även upphov till en växande filmkategori på nätet – "arga bilister som kör på och misshandlar oskyldiga cyklister". Några som inte riktigt håller med om att det alltid är så gjorde en parodi som visar hur det (också) kan gå till. Hur upplever du som bilist att cyklisterna beter sig i trafiken – och vice versa?
  • Volvo skrotade reklamfilm med Stellan Skarsgård
    Förra året kom nyheten att Stellan Skarsgård skulle göra reklam för Volvo XC90. En film lär också ha spelats in. Men vad som hände med kampanjen sedan är oklart, för när den väl lanserades var Avicii huvudperson.