• Textstorlek A A
  • Hem
  • Nyheter
  • Lexus LF-LC kan bli...

Lexus LF-LC kan bli verklighet – om vi tjatar

Konceptbilen Lexus LF-LC tog många med storm, även Lexus själva blev överraskade. Enligt Lexus produktchef Karl Schlicht finns det nu en stor chans att den läckra konceptbilen blir verklighet. Men då gäller det att vi tjatar på Lexus.

Lexus LF-LC koncept concept

Det nya designspråket L-Finesse har Lexus pratat om länge, bland annat vid lanseringen av nya GS-modellen. Konceptbilen LF-LC ska ta det hela ett steg längre - om modellen nu blir satt i serieproduktion.

Lexus LF-LC skulle vara en häftig konceptbil och inget annat. Uppdraget gick till Lexus Calty Design Centre i Kalifornien och Toyotabossarna lät designgänget leka fritt – enda kravet man ställde var storleken på bilen.

Och sen gick det som det gick, som det brukar heta. Lexus blev fullständigt tagna på sängen av reaktionerna när LF-LC ställdes ut på Detroitsalongen i januari – där bilen dessutom fick det fina priset "Best in Show" av publiken.

Att lansera en konceptbil som inte kan seriebyggas är något av ett tjänstefel inom bilindustrin. Och den heta potatisen sitter nu cheferna på Toyota och bollar mellan varandra, enligt en intervju med Karl Schlicht i brittiska Autocar (klicka för att läsa). Karl Schlicht återvänder till Europa som produktplaneringschef för Toyota och Lexus med ansvar för både försäljning, marknadsföring och eftermarknad.

Enligt Karl Schlicht har konceptbilen Lexus LF-LC hamnat i läget "50/50-chans" men han understryker noga att inga beslut tagits ännu: "Varenda chef i Toyotas ledning är medveten om det fina mottagandet som LF-LC fått och nu diskuterar man hur bilen eventuellt skulle kunna passas in i produktplanen."

Modellnamnet LF ska utläsas som "Lexus Future" medan C står för "Coupé". Om Lexus LF-LC blir verklighet så skulle den kunna ses som en efterföljare till gamla SC-modellen och därmed vara en direkt konkurrent till exempelvis Mercedes SL, och BMW 6-serie. Mer om Lexus LF-LC kan du läsa genom att klicka på länken.

Jag tycker absolut att Lexus ska bygga en serieversion av LF-LC!
223
55

Det finns 15 kommentarer

Detta innehåll är skapat av auto motor & sports besökare

Alla kommentarer
  • #1 Re: Lexus LF-LC kan bli verklighet – om vi tjatar
    Johan Postat: 2012-03-27 14:05

    Ring mig när dom kan få lite stil på bilarna!

  • #2 Re: Lexus LF-LC kan bli verklighet – om vi tjatar
    driver. Postat: 2012-03-27 15:29

    dom har en tendens at vatna ut konceptbilarna. kom igjen nu lexus fega inte ut,men bygg den som den ser ut nu.

  • #3 Re: Lexus LF-LC kan bli verklighet – om vi tjatar
    mhult Postat: 2012-03-27 20:39

    L-finesse har det hetat ett bra tag , som sagt. Nya GS är absolut inte den första produktionsbilen med detta designspråk, det var faktiskt förra GS år 2005, som föregicks av konceptet LF-S år 2003.

  • #4 Re: Lexus LF-LC kan bli verklighet – om vi tjatar
    Stefano Ferrari Postat: 2012-03-28 09:24

    Grymt snygg, vill ha!! Väntar bara på en stämning från Nike, kolla in Nike-swischarna i fronten!

  • #5 Re: Lexus LF-LC kan bli verklighet – om vi tjatar
    lelle Postat: 2012-03-28 09:30

    Innan risätarna försöker sig på att designa fler bilar, kanske de borde skicka sina designers på någon utbildning i industriell design.
    Nästan varenda asiatisk bil ser ju för djävlig ut.
    vill för mitt liv inte bli sedd i en sådan!

  • #6 Re: Lexus LF-LC kan bli verklighet – om vi tjatar
    krister Postat: 2012-03-28 09:40

    Med egen erfarehet av Lexus är detta ett spektakelprojekt som ska dra uppmärksamhet men verkligheten är katastrofalt oinspirerande och TRÅÅÅÅKIIIIGT!
    Det finns ingen så själslös bil som Lexus!
    Har haft och kommer aldrig någonsin köpa, köre eller ens bry mig över Asiatiska projekt o produkter som saknar det åtminstone jag vill ha!
    Lexus är inte mer driftsäker eller bättre på något som BMW inte har.
    Har nu bytt ut Lexusen mot BMW 530d.
    Tvingades sälja privat, inbytespriset på en Lexus är katastrofalt lågt och nästan omöjlig att sälja privat också.
    Den här sportbilen blir säkert inget kul i verkligheten.

  • #7 Re: Lexus LF-LC kan bli verklighet – om vi tjatar
    Joo Postat: 2012-03-28 12:18

    Fin bil
    Töntig film

  • #8 Re: Lexus LF-LC kan bli verklighet – om vi tjatar
    k-g Postat: 2012-03-28 13:16

    lelle, varför är inte du bil designer, du som tycker bilen ser för djävlig ut? För domarna som gav första pris vet ju ingenting om design uppenbarligen?

  • #9 Re: Lexus LF-LC kan bli verklighet – om vi tjatar
    LJ Postat: 2012-03-28 14:00

    Världenhs fulaste front.

  • #10 Re: Lexus LF-LC kan bli verklighet – om vi tjatar
    Mikael Postat: 2012-03-28 17:02

    concept så det visslar om det men jag gillar´t ...... men Nike kommer nog inte gilla detta

  • #11 Re: Lexus LF-LC kan bli verklighet – om vi tjatar
    Lasse H Postat: 2012-03-28 18:13

    Extrem bil med extrem formgivning... Perfekt!

    Var börjar kön? ;O)

  • #12 Re: Lexus LF-LC kan bli verklighet – om vi tjatar
    Borgarbrackan Postat: 2012-03-28 21:51

    Lexus producera! En design och en kvalitè som BMW och bilar byggda i Europa aldrig kommer i närheten av bortsett från Porsche.

    Vem vill köra en BMW? Dessa bilar används som taxi i Hamburg.....

  • #13 Re: Lexus LF-LC kan bli verklighet – om vi tjatar
    Haze Postat: 2012-03-28 23:49

    Jag kommer inte att tjata, jag lovar. Visst det är ett koncept men bygg något som håller över nästa nyår.

  • #14 Re: Lexus LF-LC kan bli verklighet – om vi tjatar
    Realism Postat: 2012-03-29 12:35

    Haze!
    Du tänker exakt rätt!
    Hur kul är denna om något år?
    Och varför ska man bara köpa en design som är dagslända och som i övrigt saknar allt det som en riktig äkta sportbil har, läs PORSCHE?

    Så fullkomligt tråkig som varje Toyota alltid är, inkl sitt "konverteringsmärke" Lexus kan de svårligen lyckas bygga in någon körkänsla

  • #15 Re: Lexus LF-LC kan bli verklighet – om vi tjatar
    Peter Karlsson Postat: 2012-03-29 15:58

    krister hur mycket erfarenhet av Lexus har du,sa du?

    Svar. Inget alls!