• Textstorlek A A
  • Hem
  • Nyheter
  • Mustang Shelby 1000 – med...

Mustang Shelby 1000 – med över 1.100 hk

Muskelbilskriget fortsätter och snart presenteras ”Shelby 1000”, en kraftigt modifierad Mustang som ger 950 hk med vanlig bensin och över 1.100 hk på racingsoppa. Kan det bli värre än så här?

Shelby 1000 New York Shelby American 2012

Shelby 1000 ska byggas i lika många exemplar som namnet säger, 1.000 st. Återstår att se om det finns så många som är villiga att hosta upp 200.000 dollar för en gatbil med 950 hk.

Carroll Shelby är ett namn som förknippas med muskelbilskriget på 60-talet, den tid då de amerikanska biltillverkarna tävlade om vem som hade den mest kraftfulla kombinationen av liten bil och stor motor. Carroll Shelby jobbade åt Ford och började med V8-versionen av AC Cobra, gjorde sin egen version 427 Cobra och levererade sedan en hel rad muskelstinna Shelby-versioner av Ford Mustang.

Kraven på avgasrening (70-talet) och blyfri bensin (80-talet) gjorde att muskelbilskriget ebbade ut. Men det dog aldrig och när de elektroniskt styrda insprutningsmotorerna kom gick det återigen att skapa moderna muskelbilar med hög effekt utan att fuska allt för mycket på myndigheternas krav på avgasrening.

Carroll Shelby är med ålderns rätt inte lika aktiv längre men hans efternamn återfinns fortfarande på Mustangmodellen Shelby GT500, som i senaste versionen skruvats upp till 650 hk i toppeffekt. Skulle inte detta räcka finns specialversionen Shelby GT500 Super Snake med 750 hk. I det sammanhanget får ni inte missa YouTube-klippet där tidningen Hot Rod sammanför legenden Shelby 427 Cobra med den moderna Shelby GT500 Super Snake och även intervjuar Carroll Shelby himself.

Shelby 1000 New York Shelby American 2012

Den kompressormatade V8:an är ombyggd från grunden för att kunna ge 950 hk på vanlig, amerikansk handelsbensin. Med högoktanigt racingbränsle ökar den möjliga toppeffekten till över 1.100 hk.

New York International Auto Show, öppet för publik 6-15 april, ska den ultimata muskelbilen premiärvisas: "2012 Shelby 1000". Namnet återspeglar det faktum att endast 1.000 bilar ska byggas men berättar också en del om toppeffekten. På vanlig, halvdålig amerikansk pumpbensin utlovas 950 hk men det finns även "off-road" version för banträffar som med högoktanig racingsoppa ska kunna ge över 1.100 hk.

Med så mycket effekt är det ingen överraskning att motorn i Shelby 1000 fått gå "hela varvet runt" med nya vevstakar, ny vevaxel, nya kolvar, flödesoptimerade topplock, nytt insug, nya grenrör, förbättrad kylning och inte minst en helt ny kompressor. Även chassit får en uppgradering på Shelby 1000 med större bromsar, nya fjäderben, nya drivaxlar i 9-tumsbakaxeln, med mera. På utsidan hittar vi också några smärre förbättringar för aerodynamiken.

Några prestandasiffror för Shelby 1000 får vi inte ännu men däremot vet vi priset: 149.995 dollar – och då ingår inte den Shelby GT500 som behövs som grund för ombyggnationen. I runda slängar 200.000 dollar, alltså, för en komplett Shelby 1000. Fler bilder på Shelby 1000 finns hos www.MustangDaily.com.

Carroll Shelby Cobra #1 CSX2000

Carroll Shelby tillsammans med "Ur-Cobran" som premiärvisades 1962, alltså för 50 år sedan. Samma bil ska stå utställd tillsammans med nya Shelby 1000 i New York.

Den nya Shelby 1000 har med sin toppeffekt, någonstans över 1.100 hk, närmat sig titeln "världens starkaste serieproducerade V8-motor" men vi vet ju att både Koenigsegg Agera och SSC Tuatara vill ha ett ord med i laget.

Enligt John Luft, vd för företaget Shelby American, är Carroll Shelby som drivit på sina medarbetare att skapa den nya Shelby 1000. En bedrift i så fall, då Caroll Shelby fyller 90 nästa år.

"Carroll Shelby är en visionär som i hela sitt liv har förflyttat prestandagränserna", sa John Luft. "Han utmanade vårt team att utveckla Shelby 1000 och ville premiärvisa bilen på New York Auto Show för att fira 50 årsjubileumet för den allra första Shelby Cobran. Vi kommer att ha med denna bil, Cobra CSX2000, tillsammans med Shelby 1000 i vår Shelby American monter i New York. "

Det här kallar jag för muskelbil. Tummen upp!
291
67

Det finns 16 kommentarer

Detta innehåll är skapat av auto motor & sports besökare

Alla kommentarer
  • #1 Re: Mustang Shelby 1000 – med över 1.100 hk
    David Postat: 2012-03-28 10:51

    Muskelbil? ja

    Men blir nog en sinnessjukt dyr däcknota för ägaren, och sen kan man ju undra varför lägga 200.000 Dollar på en Mustang när man för samma peng kan få ett europeiskt fullblod som kör skiten ur mustangen med 400-500 hästar mindre :)

  • #2 Re: Mustang Shelby 1000 – med över 1.100 hk
    Hans H Postat: 2012-03-28 11:25

    David:
    Jag tror svaret är DRAGRACE. :-)

  • #3 Re: Mustang Shelby 1000 – med över 1.100 hk
    John Postat: 2012-03-28 12:36

    David:
    den här bilen kör 8 sek quartermile, går inte att jämföra med vanliga superbilar som inte är gjorde för drag racing som amerikanska.

    En 5.0 Mustang kan köra 9s quarter mile med endast nya däck och bolt-on kompressor, mycket snabbare än NÅGON europisk superbil föutom möjligen Veyron och Koenigsegg!

  • #4 Re: Mustang Shelby 1000 – med över 1.100 hk
    Pelle Postat: 2012-03-28 13:19

    Väx upp...

  • #5 Re: Mustang Shelby 1000 – med över 1.100 hk
    Scrooge Postat: 2012-03-28 13:36

    David:
    Kul skrivet - du har inte kollat varvtiderna på Ringen? Innan första sk fullblodet (Maserati) är det 12 bilar som är snabbare, var av 2 Dodge Viper och 2 Corvetter. Jänkarna bygger bilar för kurvor nu för tiden.

  • #6 Re: Mustang Shelby 1000 – med över 1.100 hk
    ZR1 Postat: 2012-03-28 15:59

    Jag tar en sån , och en Cadillac CTS-V1000.... check please....

  • #7 Re: Mustang Shelby 1000 – med över 1.100 hk
    David Postat: 2012-03-28 16:00

    Scrooge:

    Ja men nu skackade vi om Mustangen...
    vet att både Viper ACR och Corvette Zr1 har grymt bra tider!!

    Och vill man köra dragrace kan man bygga en snabbare bil för en betydligt billigare peng om det är dragracing man vill ha den till.

  • #8 Re: Mustang Shelby 1000 – med över 1.100 hk
    Klarsyn Postat: 2012-03-28 16:48

    Får stryk både gällande effekt och prestanda av många hemtrimmade Toyota Supra från 1990-talet.

  • #9 Re: Mustang Shelby 1000 – med över 1.100 hk
    Hans H Postat: 2012-03-28 22:09

    Hemtrimmad Toyota?

    Det här är väl en hemtrimmad Mustang i så fall.

  • #10 Re: Mustang Shelby 1000 – med över 1.100 hk
    :P Postat: 2012-03-29 09:10

    Med all respekt åt Shellby himself men vem fan vill ha en Ford?

  • #11 Re: Mustang Shelby 1000 – med över 1.100 hk
    Niklas Postat: 2012-03-29 09:51

    Bilen är helt i min smak... Gillar "looken" hur bilen går på en bana vem fan bryr sig? Motor muller och bra drag mellan röd ljusen är väl det som man använder muskelbilar till.... BANA? Please väx upp jävla muppar.... Är fan bara mest pinsamma töntar på AMS forum utan varken bilar eller körkort...Spyt gör jag på er! Nej jag kör AUDI men gillar ändå muskelbilar

  • #12 Re: Mustang Shelby 1000 – med över 1.100 hk
    Erik Postat: 2012-03-29 10:24

    Nog för att dagens Mustang ser bra ut, men varför kan jänkarna ALDIRG lära sig att lägga lite kvalitet och premium i sina bilar? Plast, plast och åter plast...tröstlöst.

  • #13 Re: Mustang Shelby 1000 – med över 1.100 hk
    Fårrrrrden! Postat: 2012-03-29 10:25

    Det finns nog en Ford jag skulle kunna tänka mig:
    Bilarnas bil, ikonernas ikon, GT vagnarnas GT=

    FORD GT40

  • #14 Re: Mustang Shelby 1000 – med över 1.100 hk
    SS 454 Postat: 2012-03-29 12:45

    Tur att inte AMS tog med bilden med framhjulslyftet som fanns med pressreleasen den bilden är photoshopad.

    http://content.usatoday.com/communities/driveon/post/2012/03/shelby-1000-carroll-shelby-fake-photos-shots/1

  • #15 Re: Mustang Shelby 1000 – med över 1.100 hk
    ncc-1701-e Postat: 2012-03-29 18:30

    Erik Postat: i dag, 10:24
    Nog för att dagens Mustang ser bra ut, men varför kan jänkarna ALDIRG lära sig att lägga lite kvalitet och premium i sina bilar? Plast, plast och åter plast...tröstlöst.

    För att dem ville göra snabba bilar som inte bara en grym diktatur eller en hjärtlös multinationell företags VD har råd med

  • #16 Re: Mustang Shelby 1000 – med över 1.100 hk
    Dumle Postat: 2012-03-30 11:58

    ncc-1701-e:
    Jag antar att du skämtade. Jag är varken diktator, eller hjärtlös VD. En simpel arbetare är vad jag är, men jag har råd med "europeiskt premium". Och vill jag ha något billigare finns det europeiskt icke-premium utan plast att köpa för en billigare pening.

    Snackar vi superbilar (likt mustangen ovan) är den ju lika dyr som de europeiska ditona (och dessa har jag givetvis inte råd med), plus att man får lite mer plast på köpet. Är mustangen ovan anpassad för vanligt folks plånböcker?

Du kan inte längre kommentera. Efter 30 dagar låses kommentarerna på auto motor & sport.

Månadens fråga

  • Om du kunde hyra en klassiker i en vecka, vilken av nedanstående skulle du välja? (Ju tjusigare bil desto mer kostare det, så klart!)

Nyhetsbrev fem dagar i veckan

Varje vardag skickar vi dig de senaste 24 timmarnas hetaste nyheter till din e-post. Nyhetsbreven kan också innehålla specialerbjudanden.

  • Prenumerera på
    auto motor & sport nyhetsbrev
Trafiktesten