• Textstorlek A A
  • Hem
  • Nyheter
  • BMW X1 får facelift och ny...

BMW X1 får facelift och ny toppmodell

Minstingen i BMW:s suv-program uppdateras med nytt utseende och uppfräschad interiör på bilsalongen i New York. Dessutom kommer nya sportmodellen xDrive35i med 306 hästar – men bara för USA-marknaden.

BMW X1 uppdateras efter bara två och ett halvt år med ny front och ett nytt motoralternativ: xDrive35i. Klicka för att komma till bildgalleriet!

BMW X1 uppdateras efter bara två och ett halvt år med ny front och ett nytt motoralternativ: xDrive35i. Klicka för att komma till bildgalleriet!

Än så länge får vi nöja oss med tre bilder på den ansiktslyfta varianten av BMW X1. Fler lär följa när New York-salongen drar igång. Uppdateringen kommer bara två och ett halvt år efter X1-lanseringen.

Exteriören förändras ytterst försiktigt med silverfärgade inslag i njurarna och ny nederdel på stötfångaren. Bilar med xenonstrålkastare får de karaktäristiska coronaringarna. Interiören förses med ny växelväljare för automatlådan, uppdaterad mittkonsol och flera nya materialval.

Motorerna lämnas orörda, men högst upp i X1-programmet finns en ny toppmodell vid namn xDrive35i. Den får BMW:s turbosexa på 306 hästkrafter och 400 Nm. Tyvärr finns en hake: enligt flera uppgifter ska sportmodellen xDrive35i enbart säljas i USA.

De övriga modellerna i det uppdaterade X1-programmet lanseras i Europa före sommaren.

BMW X1 är min favorit i lilla crossoverklassen.
219
100

Det finns 18 kommentarer

Detta innehåll är skapat av auto motor & sports besökare

Alla kommentarer
  • #1 Re: BMW X1 får facelift och ny toppmodell
    tobbe Postat: 2012-04-03 22:14

    Det måste vara den mildaste facelift som nånsin gjorts.

  • #2 Re: BMW X1 får facelift och ny toppmodell
    CBeast Postat: 2012-04-03 22:23

    Haha kan bara hålla med Tobbe, mild var ordet!

  • #3 Re: BMW X1 får facelift och ny toppmodell
    MP Postat: 2012-04-04 00:08

    tycker bilen inte ser så modern ut vare sig utanpå eller inuti. känns lite 2009 över det hela.

  • #4 Re: BMW X1 får facelift och ny toppmodell
    SiggeN Postat: 2012-04-04 07:55

    tobbe...du bör nog titta på nuvarande modell. Ny front och nya backspeglar bl a.

  • #5 Re: BMW X1 får facelift och ny toppmodell
    Jonas Postat: 2012-04-04 08:54

    Kul att alla är så pålästa...fine ingen större skillnad utvändigt även om det är en hel del förändringar, men det är som sagt också bara en "facelift" men ryktas om att det även kommer lines till bilen.
    Det är invändigt som det verkligen sker förändringar, nya material, bättre placeringar men framförallt så kommer det nya automatlådor och det får man väl som en hel del förändrignar.

  • #6 Re: BMW X1 får facelift och ny toppmodell
    GJ Postat: 2012-04-04 09:57

    BMW har några fula modeller i sitt program men X1 tar priset. Den borde förbjudas.

  • #7 Re: BMW X1 får facelift och ny toppmodell
    Luke Skywalker Postat: 2012-04-04 10:06

    Volvo har vel noen av de styggeste bilene. Flotte, aggressive fronter og så er alt bak B-stolpen "jättefult"! Både XC60, V60 og nå V40 ser ikke ut i det hele tatt.
    Baklyktene ser ut som en gammeldags neonreklame.

    Den dagen Volvo kan fullføre en design blir det bra, men da må ikke designerne avslutte jobben ved B-stolpen.

  • #8 Re: BMW X1 får facelift och ny toppmodell
    Richard Postat: 2012-04-04 10:10

    FUL?
    Personligen tycker jag den är riktigt tuff. Har dragit mig lite från den för att den kändes lite plastig inuti, men nu kanske det kan bli intressant. Tycka vad man vill om den stora motorn (jag gillar den) men tror allt färre har råd att köra dem, även om man skulle vilja. Personligen skulle en 3,0d vara mer intressant, men 2,3d är helt ok den också.

  • #9 Re: BMW X1 får facelift och ny toppmodell
    PS Postat: 2012-04-04 11:15

    Säkert att övriga motorer lämnas orörda? X1 20d har länge dragits med 177hk varianten när övriga modeller har haft versionen på 184hk sen ca 2 år tillbaka.

  • #10 Re: BMW X1 får facelift och ny toppmodell
    Bilentusiast Postat: 2012-04-04 11:21

    Tyvärr den är superful och totalt intetsägande i design, som en 15 år gammal korean. BMW borde snegla på Kia,s nya minsting i SUV klassen för att se vad tuff, snygg och modern design innebär

  • #11 Re: BMW X1 får facelift och ny toppmodell
    Jonas Postat: 2012-04-04 12:27

    @ PS
    Du har rätt man kommer att uppdaterada samtliga motorer så man svamlar när man säger att det enbart blir en ny toppmotor och att de andra lämnas oberörda.

  • #12 Re: BMW X1 får facelift och ny toppmodell
    Jojje Postat: 2012-04-04 14:33

    Är det någon (redaktionen kanske?) som vet om coupe varianten av 1-serien kommer med en facelift om nu resten av 1-seriens bilar fått det?

  • #13 Re: BMW X1 får facelift och ny toppmodell
    Fantomen Postat: 2012-04-04 16:47

    Ratten är det samma som den gamla, varför kan de inte ta 3-seriens ratt och lägga in den här?

  • #14 Re: BMW X1 får facelift och ny toppmodell
    OscarF10 Postat: 2012-04-04 18:33

    BMW freak som man är och var ute och provkörde X1an, hade väldigt höga förväntningar. Men den var skit. Plastigt som fan (det ska det INTE vara i bmw, det är bara att jämföra med de andra underbara modellerna). Den var extremt tråkig och det lät mycket. Detta är ett facelift som man får hoppas på det bästa, att de ändrar så mycket som möjligt....

  • #15 Re: BMW X1 får facelift och ny toppmodell
    Roy Postat: 2012-04-04 20:10

    Det finns några modeller av den här typen som ser helt OK ut. Det här rä inte en av dem.

  • #16 Re: BMW X1 får facelift och ny toppmodell
    Nisse Postat: 2012-04-05 13:07

    Ful som stryk! Bättre kan ni! Eller nä BMW kan inte göra snygga bilar!

  • #17 Re: BMW X1 får facelift och ny toppmodell
    Linda Postat: 2012-04-06 02:13

    BMW är körglädje även med mindre än 200 hk dessutom är den manlig till skillnad från fjolliga bilar från Asien och svenska tråkbilar. Audi är en bra tjejbil men killar ska köra BMW.

    BMW 4-ever!

  • #18 Re: BMW X1 får facelift och ny toppmodell
    Robert Postat: 2012-04-07 18:20

    Instämmer i mkt ovan. X1 är åldersdigen interiört och exteriört tycker jag faceliften bättrar på läget men som påpekats ovan så är ex 20d-motorn den äldre varianten mot nuvarande. Fick nyligen ut en 320d touring med automat och XDrive. Supertrevlig bil.

    Har varit audipilot tidigare men fina rabatter på utgående 3serie gjorde valet enkelt.

    Alltför ofta läser man om att "BMW, Audi..tråkiga, fula, fantasilösa..." etc. Löjliga påståenden då både japaner och koreaner tar designapråk och motortidningen har tyskarna som måttstock. Koreaner mm är billigare och man får absolut mer för pengarna om man nu nöjer sig med motorsvaga bilar. KIA Hyundai mm är ju inte i närheten när det gäller motorteknologi och transmission. Det enda jag direkt ogillar med tyskarna är deras direkt dåliga nybilsgarantier. 2 år när koreaner ger 5, 7 och Mitsubishi ger 8 år. Det signalerar självförtroende kring kvaliteten. Inget snack därom.

    Lyckligtvis har var och en möjlighet att välja vad han/hon vill m à p bilmärke. Att dock sitta och kalla tyska bilar tråkiga, dåliga etc....trams.