Nyheter

Chevrolet Impala – helt ny från grunden

När Chevrolet lanserar tionde generationen Impala handlar det om en helt ny bil, utan något gemensamt med gamlingen. Impala får teknik från Saab – och visst ser den riktigt bra ut?!

"Utmaningen för vårt designteam var att skapa en ny klassiker, men det betyder inte att vi ville vara nostalgiska", säger John Cafaro som ansvarar för exteriördesignen på GM:s personbilar. Klicka för att komma till bildgalleriet!

"Utmaningen för vårt designteam var att skapa en ny klassiker, men det betyder inte att vi ville vara nostalgiska", säger John Cafaro som ansvarar för exteriördesignen på GM:s personbilar. Klicka för att komma till bildgalleriet!

Bilsalongen i New York fokuserar förstås på USA-premiärer, och Chevrolet Impala blir sannolikt inte speciellt frekvent i Sveriges trafikbild. Men åker du över till USA lär nya Chevrolet Impala bli en vanlig syn – framför allt som hyrbil. Chevrolet skickade ut smygbilder på nya Impala i mars, och nu är bilen helt officiell.

Nykomlingen har ingenting gemensamt med den gamla och anonyma föregångaren.

Nykomlingen har ingenting gemensamt med den gamla och anonyma föregångaren.

Tionde generationen av Chevrolets klassiska modell Impala har lämnat det billiga och intetsägande utseendet bakom sig och har inte någonting gemensamt med gamlingen. Plattformen är GM:s Epsilon II, som också ligger till grund för Opel Insignia och Saab 9-5. Stora delar av chassit och säkerhetstänket har utvecklats i Trollhättan.

Med en längd på 5,11 meter blir Chevrolet Impala tio centimeter längre än Saab 9-5 och hela 28 centimeter längre än Opel Insignia.

Tre motoralternativ erbjuds från start till Impala. Samtliga har direktinsprutning och skickar kraften via en 6-växlad automatlåda till framhjulen. En 2,5-litersfyra blir instegsmodell med 195 hästar. Nästa steg blir en 2,4-litersfyra med 182 hästar och mikrohybridsystemet eAssist. Högst upp i Impala-programmet finns en 3,6-liters V6-motor på 303 hästar. Det verkar alltså inte som att Chevrolet erbjuder någon turboladdad konkurrentmotor till Fords EcoBoost-motorer i Lincoln MKZ.

Interiören är ett stort lyft jämfört med föregångaren. Infotainmentsystemet MyLink kommer hitta ned även i andra modeller, bland annat Volt. Klicka för att komma till bildgalleriet!

Interiören är ett stort lyft jämfört med föregångaren. Infotainmentsystemet MyLink kommer hitta ned även i andra modeller, bland annat Volt. Klicka för att komma till bildgalleriet!

Chevrolet beskriver designen som "nästa evolution i företagets designvokabulär", vilket antyder att vissa designdrag från Impala kommer att sprida sig till resten av modellprogrammet inom kort. Profilen är inte lika rund och inställsam som hos föregångaren, utan mer fyrkantig och upprätt.

Interiören i Chevrolet Impala ska bjuda på ett bekvämt och avslappnat designtänk. Aktiv ljuddämpning är standard på de fyrcylindriga versionerna medan infotainmentsystemet MyLink med 8-tumsskärm finns som tillval.

"Nya Impala etablerar återigen det ikoniska Chevroletnamnet som en designledare, med vågad design som är tänkt att väcka uppmärksamhet under flera år framöver", säger Mark Reuss, vd för GM i Nordamerika.

Chevrolet Impala ska byggas i hos GM i Michigan och kanadensiska Ontario. Försäljningen drar igång tidigt 2013.

Chevrolet har haft både bra och dåliga stunder, men nya Impala ser ut att bli en riktigt bra bil!
292
288