• Textstorlek A A
  • Hem
  • Nyheter
  • Maud Olofsson kommenterar...

Maud Olofsson kommenterar Saab-krisen

Fyra månader efter Saabs konkurs svarar förra näringsministern Maud Olofsson på kritiken från Victor Muller. "Svaret på varför det inte fungerade finns hos företaget", säger hon i en intervju.

Maud Olofsson tycker inte att Saabs konkurs går att skylla på regeringen.

Maud Olofsson tycker inte att Saabs konkurs går att skylla på regeringen.

När det stormade som kraftigast kring Saab var många av auto motor & sports läsare kritiska till att regeringen inte agerade mer aktivt för att stötta biltillverkaren, en åsikt som även Victor Muller uttryckt.

"Vi sade aldrig nej till Vladimir Antonov, det var det GM och EIB som gjorde. Makten fanns hos EIB som lånade ut pengarna, det visste Victor Muller", säger Maud Olofsson i en intervju i SvD som Dagens PS hänvisar till.

Anledningen till att Saab gick i konkurs beror enligt Maud Olofsson inte på regeringen, trots att Victor Muller flera gånger hävdat att regeringen lade krokben för Saab.

"Svaret på varför inte det här fungerade står att finna hos företaget", säger Maud Olofsson i intervjun.

Jag tycker att regeringen agerade bra i Saab-affären.
283
869

Det finns 94 kommentarer

Detta innehåll är skapat av auto motor & sports besökare

Alla kommentarer
  • #1 Re: Maud Olofsson kommenterar Saab-krisen
    Rikard Postat: 2012-04-05 14:09

    Ytterst är det givetvis ägaren GMs fel att SAAB konkade, det går hur mycket man än vill inte att snacka bort.
    Hade regeringen kunnat gjort mer för SAABs överlevnad? Med största sannolikhet ja.
    Hade det även fungerat på sikt? Kanske...

    Det är ingen vidare analys MO bjuder på, men det var kanske inte att vänta heller.

    Glad påsk!

  • #2 Re: Maud Olofsson kommenterar Saab-krisen
    Jens Postat: 2012-04-05 14:59

    Att låta regeringen gå in och rädda ett företag som har gått med förlust i 14 år är minst sagt tveksamt. Vad tycker du att regeringen skulle ha gjort? Ge bidrag till en ny fabrik i Malmö?

  • #3 Re: Maud Olofsson kommenterar Saab-krisen
    Rejo Postat: 2012-04-05 16:14

    Som sagt, vad hade regeringen kunnat göra? Kanske lånat ut ett par miljarder ytterligare, men till vilken nytta? Man hade bara skjutit fram den oundvikliga konkursen några månader till och ändå inte fått tillbaka några pengar. Speciellt nu när man ser att konkursboet har skulder på 13 miljarder så inser man att Saab var en ekonomisk katastrof.

  • #4 Re: Maud Olofsson kommenterar Saab-krisen
    Kvinna uppe i det blå.. Postat: 2012-04-05 17:01

    Bara jag ser denna totalt verklighetsfrånvarande människa får jag blodstörtning.
    Jag hoppas att hon hädanefter lyser med sin frånvaro i media för all framtid.
    Hur hon agerade i Saab-frågan är mig egalt.

  • #5 Re: Maud Olofsson kommenterar Saab-krisen
    classe Postat: 2012-04-05 17:12

    RE 1#

    ägarna GMs fel?
    Trodde det var andra ägare sen två år...
    Förlusten blev i alla fall 300.000 kr/ bil, de bra det.
    Guinnsess Rekordbok nästa.

  • #6 Re: Maud Olofsson kommenterar Saab-krisen
    cui Postat: 2012-04-05 17:46

    jaja, vi kan kort konstatera att
    "Svaret på varför GM kunde återuppstå som fågelfenix 2009 inte står att finna hos företaget utan hos amerikanska regeringen".

    http://en.wikinews.org/wiki/Barack_Obama_presents_rescue_plan_after_GM_declaration_of_bankruptcy

    "what is good for General Motors is good for the United States of America."

    Utan den massiva amerikanska bailouten hade SAAB förmodligen aldrig behövt stänga och hade GM idag varit lika mycket historia som Enron. Nu ville dock historien annorlunda.

    Heja Sverige !
    http://www.youtube.com/watch?v=qhZBwNgmjao

  • #7 Re: Maud Olofsson kommenterar Saab-krisen
    Christian Postat: 2012-04-05 17:52

    Vår regering består av ett gäng f-ollor som aldrig kan stå upp för något.
    Hade detta rört Opel och Tyskland kan du ge dig fan på att Angela hade kört upp sin fot i röven på GM. Lagom långt upp för att sparka ut ledningens tänder. Sedan hade regeringen med landets intressen sett om bilföretaget behöver omstruktureras/kursas etc.
    VÅGA FÖRSVARA SVENSKA INTRESSEN.

  • #8 Re: Maud Olofsson kommenterar Saab-krisen
    JW Postat: 2012-04-05 18:12

    Det jag störde mig på var att den generellt negativa inställningen gentemot Saab inte direkt hjälpte företaget, utan snarare tvärtom. Aldrig ett ord om att Saab byggde säkra och bra bilar, eller att företaget hade hög teknisk kompetens (som räddade GM) utan bara ett ständigt framhållande av att det dåvarande modellprogrammet inte lockade tillräckligt med kunder och att Saab därför fick skylla sig själva typ. Detta kunde man ju dock tacka GM för, som aldrig gav Saab chansen att få ett konkurrenskraftigt dito...

  • #10 Re: Maud Olofsson kommenterar Saab-krisen
    ZR1 Postat: 2012-04-05 19:18

    Jag citerar filmen Ghost Busters:
    - "Is this true!?"
    - "Yes, this man has no dick"

    Moad hade ingen stake till att börja med...Hon visste/vet inte ett smack om bilar och bilindustrin....jag är förvånad hon hittar åt vilken sida ratten är monterad i en bil...Som nån skrev här om Angela....hade hon sneglat över och kollat hur man sköter sitt jobb så hade hon nog fixat EIB beslutet.....

  • #11 Re: Maud Olofsson kommenterar Saab-krisen
    Nisse Postat: 2012-04-05 19:26

    När regeringen går ut med uttalandet att vi Sverige inte ska ha ett industrisamhälle utan ett tjänstesamhälle är ju ståndpunkten klar. Inte bara när det gäller SAAB.
    Kapitalistlandet USA räddade GM. Andra regeringar räddade sina bilindustrier, så alla svenskar. Nu får ni börja städa som yrke och jobba tills ni är 75 bast.....

  • #12 Re: Maud Olofsson kommenterar Saab-krisen
    von X Postat: 2012-04-05 20:17

    Maud Olovsson: Dumhetens ansikte och företrädare.

  • #14 Re: Maud Olofsson kommenterar Saab-krisen
    Esso(b) Postat: 2012-04-05 20:40

    Re. Bosse

    Rekommenderar:
    http://www.psykakuten.se

  • #16 Re: Maud Olofsson kommenterar Saab-krisen
    Bernt Postat: 2012-04-05 20:53

    Borgarbrackorna "ryker" vid nästa val!!

    Sänkt restaurangmoms och export av hushållsnära tjänster håller knappast i längden.. Sverige kan inte bara, befolkas av människor med yrken inom "service och tjänster"..
    (Det finns ett maxtak för antalet städare/städerskor)

    Så efter nästa val, slipper vi politiker med Amöba-intelligens som "bestämmer"!! :)

  • #17 Re: Maud Olofsson kommenterar Saab-krisen
    einstein Postat: 2012-04-05 22:20

    Regeringen×SvenskFordonsindustri=Katastrof²

  • #18 Re: Maud Olofsson kommenterar Saab-krisen
    Mange Postat: 2012-04-06 00:14

    De som fortfarande gapar om att regeringen borde ingripit, KK-förvaltarna uppger ju nu att skulderna uppgår till 12-13 miljarder. Skulle skattebetalarna stå för den summan el vad?
    Hur många bilar såldes efter att Müller tog över?
    Visst gjorde Saab fina bilar, inget snack om det, men utanför Trollhättan råder en verklighet där andra bilar upplevs som modernare, snålare och mer prisvärda.

  • #19 Re: Maud Olofsson kommenterar Saab-krisen
    Pär G Postat: 2012-04-06 06:29

    är inte centerpartist men hållningen att kroniska förlustbolag är skitföretag som antingen bode lagts ned för länge sen, eller hittat alternativ lönsam produktion, är rätt ok i min kaptilstiska världssyn.

    Det hade varit lättare att återstarta FACIT som iaf varit framgångsrika....

  • #20 Re: Maud Olofsson kommenterar Saab-krisen
    sebbe Postat: 2012-04-06 12:25

    För det första är Maud en helt inkompetent och korkad mäniska, titta bara på hennes debatter! Sen så var hon ju så dum i Koenigsegg affären då hon inte ville låna ut "lite" pengar, och ja jag säger LITE eftersom det var som en piss i mississippi jämfört vad regeringen får lägga ut nu, som sagt Koenigsegg ville låna lite pengar men det fick de inte och alltså kunde de inte ta över SAAB. Koenigsegg hade en bra ekonomisk plan och flera bra investerare tillskillnad från Spyker, nu när det istället blev Spyker som köpte har regeringen fått pumpa inte mycket mycket mer pengar och vad kommer det inte att kosta med alla dessa arbetslösa nu? Jag lägger hela skulden på Maud eftersom hon var så korkad i Koenigsegg affären och istället lät ett holländskt skumbolag ta över SAAB!!!!!!

  • #21 Re: Maud Olofsson kommenterar Saab-krisen
    sebbe Postat: 2012-04-06 12:30

    Titta bara på det här, förstår inte hur hon kom in i regeringen, hon är ju fullständigt korkad! http://www.youtube.com/watch?v=VnGZKmNGblE

  • #22 Re: Maud Olofsson kommenterar Saab-krisen
    Arnold Postat: 2012-04-06 13:31

    Själv anser jag att nuvarande regeringen samt tidigare sittande makthavare har en stor del i nedmonteringen av det svenska samhället. Allt från vård, skola och omsorg till tillverkningsindustrin. Allt skall göras om för att kosta mindre samtidigt som kvalitén blir lidande. Att de inte gick in och stöttade SAAB var en byggsten i nedrustningen av staten. Sverige skall ju som det så fint heter vara ett "tjänstesamhälle". Men alla kan inte vara akademiker och vad var det som byggde Sverige från början, jo tillverkningsindustrin. Detta är något som måste bevaras inte förstöras sammarbete är vad som leder oss framåt.

  • #23 Re: Maud Olofsson kommenterar Saab-krisen
    MrBenDover Postat: 2012-04-06 14:13

    Förstår fortfarande inte hur ni kan klanka på regeringen angående Saab med facit i hand. Vem skulle ha fått betala skulden som Saab har nu om regeringen gått in med pengar. Naturligtvis skattebetalarna. Nä dom gjorde helt rätt i den här frågan privata företag ska kunna klara sig själva utan massa bidrag från staten annars är det dags att göra något annat istället.

  • #24 Re: Maud Olofsson kommenterar Saab-krisen
    sebbe Postat: 2012-04-06 14:40

    MrBenDover Det är ju precis det regeringen har fått göra nu!!!!! Det kostar skattebetalarna mycket mer nu, hade de gett Koenigsegg ett lån istället så hade de sparat pengar! De hade europeiska investerare en öppen ekonomisk plan tillskillnad från Spyker som inte ens berättade hur man lyckades trolla fram de 500 miljonerna som man köpte ut Antonov med. Så då kan man ju undra lite hur Maud tänkte när hon valde att ge bidrag till dem istället för ett lagligt svenskt företag med kreativa idéer.

  • #25 Re: Maud Olofsson kommenterar Saab-krisen
    MrBenDover Postat: 2012-04-06 15:08

    Frågan är ju om Saabs nedläggning verkligen kostar skattebetalarna 12-13 Miljarder? Och vad kalaset hade kostat om regeringen gått in har vi ju ingen aning om. Vad det gäller Koenigsegg så fick han nog kalla fötter med tanke på hur det stod till med Saab.

  • #26 Re: Maud Olofsson kommenterar Saab-krisen
    andreas Postat: 2012-04-06 15:29

    Regeringens stödpaket till Svensk Fordonsindustri var på 28 Miljarder.
    Hittills utdelat 0:-

    USA fick GM på fötter, Tyskland fick Opel m fl. på fötter! Även Frankrike, Spanien osv. har fått/hållit sin fordonsindustri levande! Idioterna i Sveriges regering kommer att få sitt straff vid nästa val.

    Straffet kommer att heta Saab-effekten!

    Hej då! Reinfeldt och Borg! Vinke vink.... ;)

  • #27 Re: Maud Olofsson kommenterar Saab-krisen
    berra Postat: 2012-04-06 18:21

    någon som vet om de i regeringen är lobotomerade?

  • #28 Re: Maud Olofsson kommenterar Saab-krisen
    fornavn etternavnsen Postat: 2012-04-06 18:40

    Bosse... med dine uttalelser viser du vilken utrolig IDIOT du er ... skjønner du ikke at dettte er svensk industri . det er faktisk noen i det landet du bor i som lever av å lage SAAB å når ikke de gjør det må du betale mer i skatt for da må de gå på trygd ... Men det er vell sånn at med din hjerne har du vell ikke jobb å da betaler du ikke skatt heller ...

  • #29 Re: Maud Olofsson kommenterar Saab-krisen
    lasseman Postat: 2012-04-06 18:45

    Att säga att SAAB gått med förlust i 25 år är en ren och skär lögn. Den som påstår det förstår inget alls om hur man flyttar vinster och förluster mellan moder och dotterbolag. Simpel ekonomi.

    I övrigt så är det ju väldigt tydligt hur Maud & CO valt att dirva Sverige. Samma gäller för den delen för Rödgröna partierna. Det är ju defacto Sossarna &C:O som ordnat så att Volvo PV & LV inte skattat ngt alls. Bra jobbat där.

    Att säga att det är bra att Saab gått i KK, är ju inget annat än idiotiskt. Vad kostar inte en hel region i arbetslöshet? MASSOR, billigare då att låta Saab finnas kvar och då med förluster. Detta ur et socialistiskt synsätt.

    Och alla som snackar om lånen som regeringen skyfflat in i Saab, det är en piss i havet i jämnförelse vad man hällde in i Swedbank, SEB och alla övriga bankerna.

  • #30 Re: Maud Olofsson kommenterar Saab-krisen
    MrBenDover Postat: 2012-04-06 19:11

    lasseman: Du får gärna visa upp länkar eller dokument som styrker att Saab gått med vinst istället för förlust under alla år. Ta gärna med åren under Wallenbergarna också så vi får se hur dom flyttade vinster och förluster. Annars är det bara spekulation från din sida. I mina ögon så behåller man företag som går med vinst och gör sig av med dom som går med förlust. Och det verkar som om ingen ville ha Saab kvar och en tokig holländare blev den sista ägaren.

  • #31 Re: Maud Olofsson kommenterar Saab-krisen
    lillstefan Postat: 2012-04-06 19:46

    Ni som tycker att regeringen skulle stottat SAAB, varfor kan ni ALDRIG saga hur regeringen skulle ha gjort?

    Nar MG/Rover Group gick i konkurs gjode BBC en opionsundersokning hos folket om de tyckte att regeringen skulle ha gatt in med mer pengar dar, 70% sade nej. Antagligen skulle resultatet bli samma i Sverige angaende SAAB.

    Ni som jamfor med banker, kan ni ta reda pa konsekvenserna om banbkerna skulle ga omkull innan ni skriver?

    Till sist, jag ar i England nu, darfor blir det a och o utan prickar och ringar.

  • #32 Re: Maud Olofsson kommenterar Saab-krisen
    Kossan Muu(d) Postat: 2012-04-07 08:04

    Ian och Bert var rena genierna jämfört med Maud!!!

  • #33 Re: Maud Olofsson kommenterar Saab-krisen
    Raywave Postat: 2012-04-07 09:10

    @berra - nej berra de är inte lobotomerade men man måste ställa samma fråga till dig - är du?

  • #34 Re: Maud Olofsson kommenterar Saab-krisen
    Raywave Postat: 2012-04-07 09:15

    @Christian m fl - det är viss skillnad på Tyskland vs. GM och lilla Sverige vs. GM. Vår lilla marknad är en piss i havet för GM - även om de skulle förlora alla sina kunder i Sverige skulle det ha en marginell effekt på GMs ekonomi. Tyskland är en helt annan femma. Likaså är ju Saabs betydelse för Sverige mera marginell än Opels för Tyskland eller GMs för USA. Vi har dessutom låg arbetslöshet till skillnad fr både Tyskland och USA. Så skyll inte på regeringen - skyll på GM. Saabs konkurs är helt o hållet GMs ansvar. Gm hindrade de kinesiska investerna att köpa Saab, helt o hållet med avsikt att försätta Saab i konkurs. Det finns ingen annan anledning till GMs agerande. Ska man va förbannad på nån o hämnas så ska man bojkotta GM produkter - visserligen skiter GM i det men ändå. Det enda vettiga. Den sittande regeringen är den bästa vi någonsin haft. Sverige har aldrig gått så bra som nation som nu. Glöm inte det.

  • #35 Re: Maud Olofsson kommenterar Saab-krisen
    UJ 5xSAAB-ägare Postat: 2012-04-07 09:23

    Ett företag, som inte kunde generera vinst mer än en gång på 15 år trots GM:s närvaro och i en bransch med överkapacitet, hur skulle det funka. GM:s nej till försäljning till annan partner blev spiken i kistan.
    GM har ännu idag problem med Opel och nedläggningar hotar.

  • #36 Re: Maud Olofsson kommenterar Saab-krisen
    pf Postat: 2012-04-07 10:08

    Patetiskt att se hur sandlådeargumenten kommer fram i diskussionen. Som ett brev på posten kom givetvis partipolitik också in i debatten.
    Skär er lite nu för f-n. Skulle verkligen regeringen (oavsett partifärg) med våra surt förvärvade skattepengar gå in och stötta och "rädda" ett sedan årtionden förlusttyngt privat industriföretag?
    Vilka mera skulle isf stöttas? För man kan ju inte hjälpa en och vända ryggen åt en annan, vem skulle avgöra osv? Det finns (fanns) ju isf mera lämpliga, mindre förlusttyngda hightechföretag att hjälpa, om detta vore rätt metod. Facit nämndes, det finns (fanns) flera.
    Man gjorde ett försök med varvsbranchen, minns Svenska Varv. Gick det bra?
    Kostade det oss något, som kanske kunde använts till bättre ändamål? Jepp, garanterat!

    Självklart kanske hjärtat är hos SAAB osv i ett läge som det som nu inträffade, men helt ärligt, vad skulle SAAB som en ensam biltillverkare i ett land av Sveriges storlek kunnat tillföra i bilbranchen? Jämfört t.ex med Tyska eller Japanska tillverkare?
    Var nu helt ärliga, nämns t.ex 5 saker, innovationer, patent, kvalitetsutmärkelser eller liknande som kan tillskrivas SAAB under de senaste 10-15 åren och som kunde bära SAAB in i framtiden.

  • #37 Re: Maud Olofsson kommenterar Saab-krisen
    Nisse Postat: 2012-04-07 10:39

    Måste jag göra samma inlägg igen för att ni ska förstå bland annat Du pf ! Det är faktiskt regeringen som gör politik av saken inte vi här på forumet. Kan ni ej läsa?
    När regeringen går ut med uttalandet att vi Sverige inte ska ha ett industrisamhälle utan ett tjänstesamhälle är ju ståndpunkten klar! Inte bara när det gäller SAAB.
    Kapitalistlandet USA räddade GM. Andra regeringar räddade sina bilindustrier, så alla svenskar. Nu får ni börja städa som yrke och jobba tills ni är 75 bast.....
    Detta är sant Rajnfält regeringen, Måd har uttalat sig så, men sanningen svider mest som man säger!

  • #38 Re: Maud Olofsson kommenterar Saab-krisen
    pf Postat: 2012-04-07 10:53

    Med din emfas på kapitalist, med dina förnedrande och medvetna felstavningar av namn så signalerar du klart att sympatiserar med den vänstra halvan av politikerblocket osv.
    Detta är din fulla rättighet osv, och säkert kunde man hålla på och älta vänster-höger här i flera dagar och jämföra olika länders och regioners "framgångar" med ena eller andra sidans politik.
    Skulle detta nu ha hjälpt eller gagnat SAAB, skulle vi varit lyckligare nu vad gäller just detta företaget då?

  • #39 Re: Maud Olofsson kommenterar Saab-krisen
    Nisse Postat: 2012-04-07 11:49

    Bäste pf. Vad arg du är, lugna dig. Läs vad jag skrivit. Det är regeringens hållning att vi ej ska ha ett industrisamhälle. Du måste förstå detta. Om du ej kan förstå signalerar man då att man sympatiserar med höger sida. Dina egna ord. Hoppas att jag har skrivit eller stavat rätt (kanske det ska vara) ,annars är man kommunist det är dina ord, väldigt lågt bäste pf. Om det är min fulla rätt, så varför klagar du då. Du tar åt dig personligt om någon klagar på vad regeringen gör. Det är ej ditt fel att dom ej gav sitt stöd. Den rödgrönaröran (obs humorhopskrivning) har också gjort en hel del fel. Nu har jag inte felskrivit någonting så då är jag höger vilken tur. Obs enligt dig, ditt inlägg var så, så du får stå för det.

  • #40 Re: Maud Olofsson kommenterar Saab-krisen
    UJ Postat: 2012-04-07 11:51

    Håller med pf, debatten blir vänster mot höger eller känslor mot förnuft.
    BMW tillverkar 10 ggr fler bilar än SAAB gjorde före krisen, 3 ggr fler bilar än Volvo PV idag, bara som exempel. PV är på god väg med en ägare/partner i Kina och distributionsstyrka i USA och Europa.
    Ekonomin ligger i volym och distribution, båda sakerna saknade SAAB.

  • #41 Re: Maud Olofsson kommenterar Saab-krisen
    Nisse Postat: 2012-04-07 12:15

    Bäste pf! Skriv och säg inget man inte kan stå för,ditt inlägg finns kvar så....
    I ett forum där man skriver om Maud Olofsson (rätt stavat, hjälp jag har bytt partifärg) regeringen, kan ej alla hålla med dig. Det kallas för diktatur och det vet dom flesta hur det gick för dom. När SAAB krisen på gick gick regeringen ut med uttalandet att vi Sverige ej ska ha ett industrisamhälle vi ska bli ett tjänstesamhälle och dom agerade så. Det är sant. Om du vill diskutera felskrivningar, partifärg, mått av intilligens får du göra det någon annanstans, det var du som började pajkastningen. ps Jag tror faktiskt att USA kapitalismens högborg, (och jag gillar USA ska du veta) har 1a maj som helgdag, rätta mig om jag har fel.

  • #42 Re: Maud Olofsson kommenterar Saab-krisen
    pf Postat: 2012-04-07 12:45

    Nisse!
    Nu behöver du allt skriva av dig lite, det märks. Kör på bara så får vi se vad som kommer ut, kanske du kommer tillbaka till sakfrågan så småningom. Det där med industrisamhälle vs. tjänstesamhälle har du upprepat väldigt mycket, liksom en del annat, försök komma vidare och framåt så är du snäll. Då får du säkert sakliga svar och sakfrågan kan diskuteras vidare.

  • #43 Re: Maud Olofsson kommenterar Saab-krisen
    Calle Postat: 2012-04-07 12:45

    Hur många av er som klagar på att regeringen eller andra inte gjorde något gjorde något själva - dvs köpte en Saab? Själv har jag haft 4 st, men när det var dags för den femte insåg jag att inte ens Saab själva tyckte att deras bilar var värda något. Sen dess är det andra märken som gäller.

  • #44 Re: Maud Olofsson kommenterar Saab-krisen
    MrBenDover Postat: 2012-04-07 12:46

    Nisse: Det känns som om det är Lars Carlströms ord som säger att Svenska regeringen inte vill ha ett industrisamhälle utan ett tjänstesamhälle. Iaf om man läser på

    http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/brannpunkt_6362966.svd

    Regeringen har nog inget emot ett väl fungerande industrisamhälle där företagen gör vinst istället för förlust. I Saabs fall så känns det bra nu med tanke på Saabs enorma skulder att regeringen valde att ställa sig utanför. Dom pengarna gör mycket mer nytta inom skola och omsorg än i VM´s plånbok. Hade Saab varit ett lönsamt företag hade den här situationen aldrig uppstått och Saab hade kunnat fortsätta som biltillverkare.

  • #45 Re: Maud Olofsson kommenterar Saab-krisen
    Pecka Postat: 2012-04-07 13:01

    USA jobbar på 1:a maj men har en alldeles egen Labor Day. Den infaller den första måndagen i september. Det kändes nog för tungt att dela första maj med ryssarna. Jag tycker synd om alla SAAB anställda eftersom slutet kom när man äntligen hade ett attraktivt produktprogram på gång efter många års vanskötsel. Där hade GM ett stort ansvar. Och framför allt det där puckot Bob Lutz. Men jag är tveksam till om ett bolag av Saabs storlek överhuvudtaget har några möjligheter att överleva i längden, med eller utan stöd. Säljer man bara 100.000 bilar per år måste genomsnittspriset upp betydligt. Saab var tyvärr alltför Mainstream för att lyckas.

  • #46 Re: Maud Olofsson kommenterar Saab-krisen
    Nisse Postat: 2012-04-07 14:02

    Bäste pf skriva av sig. Ta ditt ansvar att felskrivningar är ett mått på partitillhörighet en förolämning men men, sluta jiddra

  • #47 Re: Maud Olofsson kommenterar Saab-krisen
    Sten Postat: 2012-04-07 14:07

    Hade SAAB byggt bilar som folk ville köpa skulle man idag finnas kvar, hade företaget SAAB varit anpassat efter som enheter man sålde, hade man inte hamnat i denna sits från början. Vårat företag som tillverkar skogsmaskiner fick snabb anpassa storleken på företaget när krisen slog till, och därför överlevde vi, hade SAAB anpassat sig efter dom enheter man SÅLDE hade man säkerligen överlevt

  • #48 Re: Maud Olofsson kommenterar Saab-krisen
    Nisse Postat: 2012-04-07 15:01

    Hjälp! Kan jag ha så mycket fel!
    1. Att regeringen vill ha ett industrisamhälle.
    2. Att USA (som jag gillar) inte firar 1a maj, utan arbetaren dag.
    3. Att felstavningar betyder att man......
    Nä nu ska jag ut och åka jänkare från GM 60-tal, solen skiner, blir jag hatad nu, sorry alla.

  • #49 Re: Maud Olofsson kommenterar Saab-krisen
    pf Postat: 2012-04-07 15:49

    Nisse, vi är off topic men du vill tydligen inte tillbaka till sakfrågan. En sista gång då, du menar alltså på fullt allvar att vi skall tolka ditt inlägg ovan med Rajnfält och Måd som att det är ett rent misstag i form av felstavning från din sida, inget annat? Undras hur dina övriga felstavningar ser ut då, två namn av två möjliga indikerar ju att du bör stava lite fel ibland eller?
    Kapitalistland är ett positivt laddat ord i din värld?
    Sorry men jag ber att få befästa min uppfattning tidigare, dvs att du inte gillar den sittande regeringen så värst mycket.
    Om det sen har med SAAB att göra eller inte får väl förbli obesvarat.

  • #50 Re: Maud Olofsson kommenterar Saab-krisen
    Hans H Postat: 2012-04-07 16:11

    Rikard #1:

    Bra analys !

  • #51 Re: Maud Olofsson kommenterar Saab-krisen
    Freddie Postat: 2012-04-07 16:43

    Om alla som tryckt "Nej" hade köpt en Saab istället hade vi säkert inte haft den här diskussionen. Men det är nog enklare att skylla allt på regeringen.

  • #52 Re: Maud Olofsson kommenterar Saab-krisen
    MrBenDover Postat: 2012-04-07 16:49

    Freddie #51

    Också en mycket bra analys.

  • #53 Re: Maud Olofsson kommenterar Saab-krisen
    lillstefan Postat: 2012-04-07 16:51

    Freddie:
    Ett annat alternativ hade ju varit att alla som tryck "nej" hade lanat ut pengar till SAAB. Manga gnaller pa att det var 10 % ranta pa EIB-lanet, da hade val att SAAB-fanatiker kunnat stalla upp och lana ut pengar for 8-9 % ranta. Varfor gjorde ni inte det?

  • #54 Re: Maud Olofsson kommenterar Saab-krisen
    ZR1 Postat: 2012-04-07 17:16

    -fan va alla pissar i havet..... :)

  • #55 Re: Maud Olofsson kommenterar Saab-krisen
    Peter Postat: 2012-04-07 17:25

    Att Saab inte gick med vinst är GM:s fel!
    GM använde Saab som ett förlust företag där man lade många utvecklings kostnader för att rädda huvud tillverkningen i USA.
    Tänker man till lite så är det väldigt konstigt att mycket av Saabs ingenjörernas idéer sitter i många av GM:s bilar och att GM velat behålla Saab i FJORTON ÅR med förlustsiffror.
    Skulle en bonde behålla en ko, som bara åt och åt utan att ge en droppe mjölk i 14 år?

  • #56 Re: Maud Olofsson kommenterar Saab-krisen
    MrBenDover Postat: 2012-04-07 17:49

    Peter: Vad jag har hört så skenade kostnaderna för Saab iväg när Saabs ingenjörer skulle ändra på varenda liten detalj på delarna som skulle delas mellan olika fordon inom GM. Vilket gjorde att Saab kostade alldeles för mycket att tillverka med förluster som följd. Och det kan väl ändå inte vara GM´s fel.

  • #57 Re: Maud Olofsson kommenterar Saab-krisen
    Nisse Postat: 2012-04-07 19:01

    Nä men pf. Jag har ju fel om industrisamhället i ursäkt 1. 2. USA firar ej 1a maj utan arbetarens dag,sant. 3.Angående punkt 3 så är det ju din uppfattning att om man stavar fel så röstar man rött. 4. Jag gillar USA, vad är det du ej förstår. Andra snälla människor på detta forum tog faktiskt reda på rätt fakta om vissa punkter som jag har fel men du skulle ej hjälpa med det om jag ej ändrade uppfattning, har du skrivit i ett tidigare inlägg. Vad är det du ej förstår. Vad jag ej förstår varför du skriver så här, detta är du! Med din emfas på kapitalist, med dina förnedrande och medvetna felstavningar av namn så signalerar du klart att sympatiserar med den vänstra halvan av politikerblocket osv! Är detta männisosynen du har så....

  • #58 Re: Maud Olofsson kommenterar Saab-krisen
    Nisse Postat: 2012-04-07 19:17

    Bäste pf! Jag har fel i sakfrågorna. Jag erkänner. Jag har fel, starkt gjort eller hur?
    Så över till din ståndpunkt. Människosynen.Du ps har skrivit så här. Med din emfas på kapitalist, med dina förnedrande och medvetna felstavningar av namn så signalerar du klart att sympatiserar med den vänstra halvan av politikerblocket osv. Jag har ju bara stavat fel så då är jag värdelös enligt dig är detta högerns människosyn så.......Jag tror faktiskt Fredrik R, Maud O är bättre än så (dig).

  • #59 Re: Maud Olofsson kommenterar Saab-krisen
    Nisse Postat: 2012-04-07 19:29

    Jag tycker att det var fel av regeringen och Maud att inte stötta SAAB med pengar. Bäste pf inget stavfel och vad är jag då. Åt höge.......eller, du började jiddra om annat, inget stavfel än....oj oj...lite osäker klarade jag testet eller?

  • #60 Re: Maud Olofsson kommenterar Saab-krisen
    Rejo Postat: 2012-04-07 22:41

    Låter som att Nisse har firat påskafton med starka drycker! Skål! ;)

  • #61 Re: Maud Olofsson kommenterar Saab-krisen
    Steffo Postat: 2012-04-08 00:04

    Helt rätt av regeringen att inte stötta Saab med pengar, kanske tur att vi inte hade en rödgrön sosseregering vid tillfället men de hade nog inte heller stöttat med pengar. Lätt att sitta på läktaren och tycka och tro sig veta. Skulle vilja påstå att det är ni som är lobotomerade och inte ifårgavarande personer i regeringen. På tal om politik så är det sossarna och vänstern som bäddat med sin politik och fortsatt bäddar för ett tjänstesamhälle. Vad skulle regeringen göra när inte EIB och GM var med på vagnen? kan ni tala om det? ni som vet så mycket om rätt och fel och dessutom inte är dumma i huvudet. Synd om er Saabfanatiker men inse nu att Saab är historia.

  • #62 Re: Maud Olofsson kommenterar Saab-krisen
    Jan-Olof Postat: 2012-04-08 01:18

    AMS fråga:
    "Jag tycker att regeringen agerade bra i Saab-affären."

    Frågan kan inte besvaras med Gasa eller Bromsa.....

    Eftersom regeringen som vanligt, satt med armarna i kors och tittade på! Precis som med ungdomsarbetslösheten m.m.

    Men det finns pengar till.....
    http://www.regeringen.se/sb/d/16087/a/190215

  • #63 Re: Maud Olofsson kommenterar Saab-krisen
    MrBenDover Postat: 2012-04-08 06:46

    Jan-Olov: Det är svårt att sätta emot 3.500 sysslolösa Saab arbetare som gasar på varje positiv Saab röstning. Aftonbladet hade en omröstning i Augusti 2011 och där blev fördelningen 80% mot Saab och 20% för Saab och det var över 20.000 människor tyckte till där så då kom Saab folket till korta.

  • #64 Re: Maud Olofsson kommenterar Saab-krisen
    Konsum Postat: 2012-04-08 07:41

    MrBendover, ja står det i aftonbladet så blir det lite svårt att argumentera emot.

  • #65 Re: Maud Olofsson kommenterar Saab-krisen
    En som trodde på sverige Postat: 2012-04-08 08:07

    Till grekland vill du ge pengar! men inte SAAB varför Maud?
    Låt oss slippa se / höra DIG

  • #66 Re: Maud Olofsson kommenterar Saab-krisen
    Nisse Postat: 2012-04-08 09:02

    Bäste Rejo. schkålll pådig. Synd om alla SAAB fantaster, arbetare, underleverantörer. Glad Påsk!

  • #67 Re: Maud Olofsson kommenterar Saab-krisen
    Erik Postat: 2012-04-08 11:06

    Klart att regeringen inte kan driva en bilfabrik, de vet väl alla i det här laget. Dom kan ju inget annat än sänka skatter och förstärka orättvisor i samhället. Men lite av de pengar de stulit av sjuka, arbetslösa och pensionärer kunde de ha satsat i Saab. Medan alla andra bilfabriker stöttades av sina regeringar, satt vår regering och framför allt fjollan Maud, med armarna i kors, och förfasade sig över att de kunde ju inte slösa med skattebetarnas pengar.

  • #68 Re: Maud Olofsson kommenterar Saab-krisen
    Hans H Postat: 2012-04-08 11:07

    Maud ska ha full credit för en sak: Hon avgick!

  • #69 Re: Maud Olofsson kommenterar Saab-krisen
    lelle Postat: 2012-04-08 16:52

    Maud hade haft min fulla respekt om hon insett sin intellektuella kapacitet och tackat nej till näringsministerämbetet. Mer imbecill politiker får man nog leta efter och det säger väl en del....

  • #70 Re: Maud Olofsson kommenterar Saab-krisen
    MrBenDover Postat: 2012-04-08 17:19

    Konsum: Nu stod det inte i Aftonbladet utan det var en omröstning utanför Saab-klanens hemmaplan AMS. Vanligt folk som röstat och inte sysslolösa trollhättebor och då blir resultatet lite annorlunda.

  • #71 Re: Maud Olofsson kommenterar Saab-krisen
    Jan-Olof Postat: 2012-04-08 19:00

    @MrBenDover
    "Det är svårt att sätta emot 3.500 sysslolösa Saab arbetare som gasar på varje positiv Saab röstning."

    Ehh! Då borde ju varje omröstning få mer än 3500 röster (med alla vanliga Saab-ägare inräknade)!

    Förklaring tack!

    Vi vet dock att du dras som en magnet till sidor om Saab. Men din dröm om en egen Saab kommer (om du inte vinner pengar) dessvärre att förbli en dröm.....
    Saab är inte alla förunnat (dock mig t.ex.). :)

  • #72 Re: Maud Olofsson kommenterar Saab-krisen
    hempa Postat: 2012-04-08 19:30

    Finns ingen naturlag som säger att SAAB aldrig skulle kunna gå med vinst, jo förresten nu när företaget har upphört att existera då vet vi att det aldrig kommer att gå med vinst något mer. Tacka framför allt regeringen för det.

  • #73 Re: Maud Olofsson kommenterar Saab-krisen
    Hasse B. Postat: 2012-04-08 21:56

    RE: MrBenDover
    >Aftonbladet hade en omröstning i Augusti 2011 och där blev fördelningen 80% mot Saab och 20% för Saab och det var över 20.000 människor tyckte till där så då kom Saab folket till korta.<

    Jag är statistik-älskare. Kan du lägga upp en länk till ovanstående är du bussig.

  • #74 Re: Maud Olofsson kommenterar Saab-krisen
    MrBenDover Postat: 2012-04-08 22:11

    Hasse B: Jag önskar verkligen att jag kunde det men det verkar som om Aftonbladet inte sparar sina omröstningar speciellt länge. Men om du söker på nätet så får du precis som jag en träff på ett inlägg jag gjorde på AMS som hänvisar till den omröstningen det aktuella datumet. Tyvärr är det inte det beviset du ville ha men det är det närmaste jag kan komma. Men det är jag fullt medveten om att du redan vet.

  • #75 Re: Maud Olofsson kommenterar Saab-krisen
    MrBenDover Postat: 2012-04-08 22:26

    Jan-Olov: Att köpa en Saab nu är väl ganska många förunnat med tanke på priset efter konkursen. Men för min del blir det nog en bil från annan tillverkare med lite stabilare produktion. Vad det gäller röstningen härinne så har jag varit med i några stycken nu. Och skulle fördelningen vara lika ute i verkliga livet som härinne rent procentuellt skulle Saab ha sålt mycket fler bilar än dom gjorde. Men det känns som det är många som röstar för Saab här inne men köper något annat märke istället.

  • #76 Re: Maud Olofsson kommenterar Saab-krisen
    MrsBendOver Postat: 2012-04-08 23:04

    Den här vill jag ha ! ! !

    http://reg.bytbil.com/carinfo.cgi?id=80C8C2C0566BFD&look=wafabkristinehamn/2011#

    Finns det någon rik man här ? ? ?

  • #77 Re: Maud Olofsson kommenterar Saab-krisen
    Anders Postat: 2012-04-09 20:55

    VM är en bedragare. Nu är slutet nära för VM men han hann roffa åt sig en hel del och det var ju det som egentligen ville. Så på det viset lyckades han ju, men hur många blev inte blåsta. Mest av allt vi skattebetalarre.

  • #78 Re: Maud Olofsson kommenterar Saab-krisen
    Anders Postat: 2012-04-09 20:55

    VM är en bedragare. Nu är slutet nära för VM men han hann roffa åt sig en hel del och det var ju det som egentligen ville. Så på det viset lyckades han ju, men hur många blev inte blåsta. Mest av allt vi skattebetalarre.

  • #79 Re: Maud Olofsson kommenterar Saab-krisen
    AnteroN Postat: 2012-04-09 23:32

    Det är elakt att skylla SAAB.s konkurs på Maud Olofsson. Hon hade inte en chans att bedöma frågan eftersom hon inte hade en susning om vad det handlar om. En glad amatör som inte har koll. Däremot kanske det var fel av regeringsbildaren att utse henne att hantera frågan. Hade man valt en minister som nånsin bott i Västsverige eller brytt sig en smula om regionen hade regeringen kanske gjort något nämnvärt åt saken. Däremot kan man klandra General Motors. Och nu vänds GM:s onda öga mot den tydligen aningslösa PSA-koncernen.. Men har man tagit fan i båten får man ro den iland.

  • #80 Re: Maud Olofsson kommenterar Saab-krisen
    Janne Postat: 2012-04-09 23:40

    Anders. På vilket sätt blev vi skattebetalare blåsta !?

    Riksgälden gick i borgen för Saabs EIB-lån (till 10% ränta) på 2 miljarder kr. En borgen med en säkerhet som överstiger värdet på borgen...

    https://www.riksgalden.se/omriksgalden/Garantier-och-utlaning/Vara-garantier/Saab/

  • #81 Re: Maud Olofsson kommenterar Saab-krisen
    Janne Postat: 2012-04-09 23:49

    AnteroN. Jag sätter mig inte vid spakarna i ett passagerarflygplan om jag inte kan mitt jobb...

    Maud tog jobbet som Näringsminister och tog därmed på sig ett mycket stort ansvar!

  • #82 Re: Maud Olofsson kommenterar Saab-krisen
    Bo W Postat: 2012-04-10 09:06

    Det saknas mer än 10 miljarder kronor i konkursen (alltså tio tusen miljoner..!).
    Ett företag som misslyckas så kapitalt att man bränner så ofantligt mycket pengar ska absolut inte få fortsätta. Det största felet var att de fick hålla på för länge.
    Vi har lagt alldeles för mycket skattepengar på SAAB.
    Låt oss tacka Maud Olofsson m fl att det inte blev ännu mera!

  • #83 Re: Maud Olofsson kommenterar Saab-krisen
    Rejo Postat: 2012-04-10 09:31

    @Janne 23:49, det är just det: Maud var ansvarig näringsminister, hon var INTE ansvarig för Saab.

    Jag tycker Maud gjorde ett väldigt bra jobb och jag är glad att staten inte pumpade in en massa skattepengar i Saab, till ingen nytta.

  • #84 Re: Maud Olofsson kommenterar Saab-krisen
    Olle Postat: 2012-04-10 09:45

    Saab har kosstat oss skatebetalare 114 miljarrder hitils!!! Fy faaan altså!!! Bra jobbatt Maud!!! Vi elskar dig vi på Auto Motor Sport!!! Lev väll!!!

  • #85 Re: Maud Olofsson kommenterar Saab-krisen
    lelle Postat: 2012-04-10 12:29

    Olle, hur kom du fram till den siffran? Källa?
    Rejo, I vad har Duracellkaninen gjort ett bra jobb?
    Hon har väl inte gjort något alls?
    Mer passiv och svamlande näringsminister har vi aldrig haft. Hoppas vi slipper sådan stolpskott i framtiden, men det är nog för mycket begärt...

  • #86 Re: Maud Olofsson kommenterar Saab-krisen
    Hans H Postat: 2012-04-10 12:45

    Hur kan man vara näringsminister, men inte ansvarig i näringsfrågor?

    Känns det bra att man NU "pumpar in skattepengar", till VERKLIGEN ingen nytta ??

  • #87 Re: Maud Olofsson kommenterar Saab-krisen
    Jörgen Postat: 2012-04-10 13:22

    Spännande att läsa alla kommentarer om att regeringen monterat ner skola, vård och industri.
    Är inte det att ge regeringen lite väl mycket creed, det är omöjligt att göra allt detta på 6år.
    Inse att Sverige inte har en framtid som Industriland, eller vill någon av er som klagar gå med på sänkt lön med 20-50% vilket krävs om vi ska kunna konkurera med andra industriländer?

  • #88 Re: Maud Olofsson kommenterar Saab-krisen
    Rejo Postat: 2012-04-10 15:24

    Till Hans H: Maud var ansvarig i näringsfrågor. Det är ett ganska omfattande uppdrag. Jag är inte tillräckligt insatt i alla politiska ärenden för att veta allt som Maud har gjort, men överlag har jag ett positivt intryck av hennes tid i regeringen.

    Återigen, Maud (eller någon annan i Sveriges regering för den delen) var INTE ansvarig för Saabs konkurs, inte på något sätt. Tvärtom, de hjälpte till så gott de kunde med EIB-lånet och allt däromkring. Jag minns tydligt att Victor Muller, under presskonferensen när han meddelade Saabs konkurs, uttryckte tacksamhet för all hjälp Saab fått från näringsdepartementet. Han hade inget överhuvudtaget att klaga på när det gällde svenska regeringen. Muller lade istället skulden på GM och Guy Lofalk.

    De skattepengar som staten pumpar in nu går till utbildning och forskning som förhoppningsvis höjer kompetensen ytterligare i Trollhättan och öppnar upp för nya spännande teknikföretag som kan arbeta för internationell fordonsindustri. Det känns mycket bättre för mig att bidra med pengar till sådana satsningar istället för att hälla dem i det svarta hålet som var Saab.

    Sedan håller jag inte riktigt med Jörgen att Sverige inte har en framtid som industriland. Tvärtom, vi har en bra framtid med tanke på de råvaror som finns i landet och den tekniska kompetens vi besitter. Vi kan inte konkurrera om låglönejobben men det finns så mycket mer kvalificerade arbetsuppgifter med automatisering och robotstyrd tillverkning i dagens industri att vi mycket väl kan upprätthålla moderna och lönsamma industriföretag i Sverige.

  • #89 Re: Maud Olofsson kommenterar Saab-krisen
    MrBenDover Postat: 2012-04-10 18:04

    Ytterliigare ett mycket bra inlägg av Rejo. Förstår inte varför Saab folket tror att det var regeringens fel att Saab gick i konkurs.

  • #90 Re: Maud Olofsson kommenterar Saab-krisen
    Christer Ö. Postat: 2012-04-10 18:43

    Saab har gått med ca. 13 miljarder i förlust per/år, sedan 1990 när GM tog över Saab. Det var därför som GM till slut helt enkelt blev tvungna, att göra sig av med Saab. Bördan blev helt enkelt alldeles för stor i längden.

  • #91 Re: Maud Olofsson kommenterar Saab-krisen
    cui Postat: 2012-04-11 10:04

    Re christer, ta den med rödluvan.

    GM gick i konkurs 2009 och ett nytt bolag, senare omdöpt till GM, startades med hjälp av främst amerikanska skattepengar (men även kanadensiska och tyska).
    Det var politiska motiv som låg bakom att SAAB hamnade ut i kylan i samband med GMs konkurs.

    Att de tidigare privata aktieägarna i världens största biltillverkare skulle ha låtit se sina pengar brännas i just SAAB sedan 1990, tjenamoss lixom.
    Det går mycket lätt att se att "förlusterna" i SAAB exploderade i och med att SAAB blev 100 procent ägt av GM.

  • #92 Re: Maud Olofsson kommenterar Saab-krisen
    MrBenDover Postat: 2012-04-11 13:52

    cui: Det verkar som om att förlusterna i Saab exploderade i och med att VM tog över ägandet. Sen kan man ju undra i vilket företag vinsterna i Saab ska trollas bort nu eftersom GM trollade bort vinsterna i Saab?

  • #93 Re: Maud Olofsson kommenterar Saab-krisen
    Hans H Postat: 2012-04-11 16:15

    MrBenDover:
    Det är faktiskt så som cui skriver.
    Oavsett vad du tycker om VM (illa) så har GM ett mycket, mycket stort ansvar här.

  • #94 Re: Maud Olofsson kommenterar Saab-krisen
    MrBenDover Postat: 2012-04-11 20:54

    Hans H: Sen kan man ifrågasätta försäljningen till VM då det var ganska uppenbart att Saab aldrig skulle klara sig under hans styre. Naturligtvis så skulle GM själva lagt ner Saab och på så sätt besparat underleverantörerna ett massa lidande och personalen också. Att driva företag av sentimentala skäl brukar aldrig sluta bra i slutändan.

  • #95 Re: Maud Olofsson kommenterar Saab-krisen
    Jörgen Postat: 2012-04-11 21:29

    GM:s storbolagsfasoner började redan när de ägde halva SAAB och de fortsatte mjölka dem så länge de hade glädje (läs: vinst) av det.
    Ska man kritisera någon här i Sverige så bör det vara de tidigare svenska ägarna som inte riktigt förstod att de blev partners med storfräsare som inte spelar med samma regler som i lilla Svedala.
    GM tryckte in massor av OPEL-komponenter i SAAB-bilarna och tog ockerpriser för dem, resultatet blev förlust för SAAB som man bara var delägare i och så håvade man in vinsterna på annat håll.
    P.S.
    Rejo: Håller med om att vi fortfarande kan konkurrera med högteknologisk industri

  • #96 Re: Maud Olofsson kommenterar Saab-krisen
    Hans H Postat: 2012-04-12 12:39

    MrBenDover:
    Ja, det är just den lilla detaljen som avslöjar GM, tycker jag. De valde med flit den svagaste spekulanten. Och när det visade sig att han höll på att lyckas så satte man sig hårt på bromsen.
    Att sedan GM idag inte är samma företag som GM då verkar inte vara av avgörande betydelse. Företaget beter sig ungefär likadant, vilket Opel håller på att få problem med.

  • #97 Re: Maud Olofsson kommenterar Saab-krisen
    Kalle P Postat: 2012-04-25 11:53

    Det är inte bara SAAB-affären.
    Hög arbetslöshet.
    Sänkt a-kassa
    Sänkt sjuk-kassa.
    Mer pengar till dom rika.
    Sänkta ungdomslöner.
    Pension vid 75 år.
    Fler fattiga barn.
    Mer brottslighet.
    Vill vi ha det så här?

Du kan inte längre kommentera. Efter 30 dagar låses kommentarerna på auto motor & sport.

Månadens fråga

  • Använder du navigator i bilen?

Nyhetsbrev fem dagar i veckan

Varje vardag skickar vi dig de senaste 24 timmarnas hetaste nyheter till din e-post. Nyhetsbreven kan också innehålla specialerbjudanden.

  • Prenumerera på
    auto motor & sport nyhetsbrev
Trafiktesten