• Textstorlek A A
  • Hem
  • Nyheter
  • SPION: Mercedes CLS Shooting...

SPION: Mercedes CLS Shooting Break sluttestas

Det dröjer det inte länge förrän Mercedes visar upp kombiversionen av CLS, som får heta Shooting Break. Just nu pågår sluttesterna inför premiären, som kan ske redan på bilsalongen i Beijing i april. En uppmärksam ams-läsare har fångat bilen i Stuttgart.

Bakpartiet blir helt unikt för CLS Shooting Break med kraftigt sluttande bakruta och stora led-bakljus. Klicka för att se en större version!

Bakpartiet blir helt unikt för CLS Shooting Break med kraftigt sluttande bakruta och stora led-bakljus. Klicka för att se en större version!

Mercedes har varit duktiga på att hitta nya bilklasser – även om det inte alltid fungerat kommersiellt. R-klassen blev aldrig någon storsäljare, men CLS-klassen är mycket framgångsrik och andra generationen visades upp 2010.

Snart följer också en Shooting Break-version av CLS. Mercedes har knappast gjort någon hemlighet av kombimodellen, som visades upp i konceptform på 2010 års bilsalong i Beijing och som snart sätts i produktion i prinip oförändrad.

Med Shooting Break-versionen av CLS vill Mercedes erbjuda en stilig men samtidigt praktisk konkurrent till Audi A7 Sportback och BMW 5-serie GT. Senare lanseras också en lillebror till Mercedes CLS med namn CLC. Även den kommer i Shooting Break-utförande.

Mercedes gav CLS Shooting Break grönt ljus redan förra året, och förmodligen får vi se den produktionsfärdiga versionen redan i år.

Mercedes gav CLS Shooting Break grönt ljus redan förra året, och förmodligen får vi se den produktionsfärdiga versionen redan i år.

Även om bagageutrymmet blir större än i nuvarande CLS rör det sig knappast om någon storlastare. E-klass kommer fortfarande vara familjefavoriten i Mercedes modellprogram. Under huven hamnar samma diesel- och bensinalternativ som i nuvarande Mercedes CLS, inklusive en dubbelturbo-V8 i CLS 63 AMG Shooting Break.

Bilderna i den här artikeln kommer från auto motor & sport-läsaren Joakim Brodd i Stuttgart. Att bilarna knappt har någon maskering alls tyder på att Mercedes visar upp den produktionsfärdiga bilen inom kort – kanske redan på Beijingsalongen senare i april. Försäljningen drar igång i november.

• Skicka in dina egna spionbilder till oss! Adressen är spion@automotorsport.se.

Klicka för att se en större version!

Klicka för att se en större version!

Klicka för att se en större version!

Klicka för att se en större version!

Klicka för att se en större version!

Klicka för att se en större version!

Klicka för att se en större version!

Klicka för att se en större version!

Detta ser riktigt bra ut! Jag väljer hellre en Shooting Break än en "vanlig" Mercedes CLS.
784
135

Det finns 14 kommentarer

Detta innehåll är skapat av auto motor & sports besökare

Alla kommentarer
  • #1 Re: SPION: Mercedes CLS Shooting Break sluttestas
    Pelle Postat: 2012-04-07 09:44

    Ja tack!

  • #2 Re: SPION: Mercedes CLS Shooting Break sluttestas
    sebbe Postat: 2012-04-07 10:20

    GALET vad snygg! Jag kissar ner mig som en liten flicka!!!
    Hoppas audi gör något liknande med A7an!

  • #3 Re: SPION: Mercedes CLS Shooting Break sluttestas
    Beagle Postat: 2012-04-07 11:58

    A7? Klart att Audi kommer göra det, de kopierar allt från München och Sindelfingen och lurar många "Vorsprung durch Marketing", inget mer.

    Voff!

  • #4 Re: SPION: Mercedes CLS Shooting Break sluttestas
    Johan Postat: 2012-04-07 14:56

    Jag tror shooting break kategorin kan bli ett stort segment. Många köper en kombi för att det kan vara bra att ha (inkl jag), men skulle gjärna ha en snyggare bil. Ett maximerat lastutrymme är inte en topp prioritet, men man vill ha flexibilteten av en kombi. C-klassen och dess konkurrenter är för liten i kupen.

    Men den nya shooting break från Jaguar är klart snyggare i min mening

  • #5 Re: SPION: Mercedes CLS Shooting Break sluttestas
    TT Postat: 2012-04-07 16:47

    Beagle:
    Det var ett djävla liv på folk när Audi 100 CC Avant C3 kom på 80-talet för att den INTE var en kantig och rejäl kombi. Den kallades onödig, lyxkombi, skrytkombi, shoppingbil och jag vet inte vad.
    Du vet helt enkelt inte vad du pratar om.
    Saker och ting kommer och går.
    Lova mig att aldrig någonsin göra som någon annan genom livet så ska du se hurdant liv du får

  • #6 Re: SPION: Mercedes CLS Shooting Break sluttestas
    Beagle Postat: 2012-04-07 20:37

    Audi är som TV4 eller Heineken.

    Bil för de som inte har någon aning men tror att de vet. Lite som bönder som flyttar till Sthlm och helt plötsligt tror de att de har järnkoll.

    Att ALLTID göra som andra blir ganska viljelöst och vittnar om att man alltid är "tvåa". Däremot måste jag säga att TT var ett annorlunda grepp även om den är j-vligt trist att köra men den passar de som inte har några krav på finlir och de är ju många.

    Åk till Ingolstadt och se hur de kokar soppa på en spik.

    Jag säger det igen (upprepning) Vorsprung durch Marketing och de lyckas. Ingen dålig bil men närmare Volvo än MB och BMW, på det tekniska planet.

    Voff voff!

  • #7 Re: SPION: Mercedes CLS Shooting Break sluttestas
    Fredrik Postat: 2012-04-07 22:54

    Nej tack!

  • #8 Re: SPION: Mercedes CLS Shooting Break sluttestas
    Hmmmm rostar inte... Postat: 2012-04-08 20:16

    http://di.se/Default.aspx?sr=23&tr=302342&rlt=0&pid=263773__ArticlePageProvider&epslanguage=sv&referrer=http%3A%2F%2Fdi.se%2FNyheter%2F%3FCollapseTopMenu%3Dtrue

  • #9 Re: SPION: Mercedes CLS Shooting Break sluttestas
    mort Postat: 2012-04-08 20:36

    fy fan va torra människor som hellre väljer en kombi än en "coupe"...riktigt torrt alltså, verifierar att mercs körs av gubbar lol

  • #10 Re: SPION: Mercedes CLS Shooting Break sluttestas
    mwh Postat: 2012-04-09 09:31

    @redaktionen
    ska det inte vara Shooting Brake?

  • #11 Re: SPION: Mercedes CLS Shooting Break sluttestas
    Mads Postat: 2012-04-09 14:19

    Inget ont snack om Audi tack, inse bara att de åkt förbi Merca o bmw. Inget att gråta över.. Bara konstatera.

  • #12 Re: SPION: Mercedes CLS Shooting Break sluttestas
    UJ Postat: 2012-04-10 16:47

    Tur att valet är fritt...............

  • #13 Re: SPION: Mercedes CLS Shooting Break sluttestas
    Beagle Postat: 2012-04-11 00:17

    Audi = alltid 2:a, vilket är ok om man som bilförare skiter i finliret, som att köpa oxfile' på Ica, snyggt förpackad men smaklös, men skitsamma de flesta vet ju inte hur det kan smaka, m a o så blir Audi vinnaren.

    Voff!

  • #14 Re: SPION: Mercedes CLS Shooting Break sluttestas
    BeO Postat: 2012-04-11 08:31

    Tyvärr förstörde Mercedes sin vackra CLS-modell när dom 'ansiktslyfte' den. Dom rena fina linjerna ersattes av tråkiga plåtveck enligt dagens mode.

    Och termen Shooting Brake borde förbehållas brittiska lyxkombis :)

  • #15 Re: SPION: Mercedes CLS Shooting Break sluttestas
    Herrljunga Postat: 2012-04-12 23:48

    Tycker merca bara har börjat gå utför med designen, nya SL är ju otroligt ful. Så synd då föregående modell var otroligt snygg istället. Samma sak gäller CLS som föregående talare påpekade.
    Hoppas dom inte förstör resten av modellprogrammet.
    Får börja köra brittiskt istället, nya sportbrake är ju fantastiskt snygg!