Nyheter

Audis elbil e-tron är för tyst – får motorljud

Elbilar är så tysta att de i stadstrafik blir farliga, något som Audi insett med sin sportbil ”e-tron”. Här är videon som visar hur Audi skapar ett konstgjort motorljud och nu frågar vi dig – låter elbilen rätt?


Ska elbilar ha ett konstgjort "motorljud"? Eller ska vi få njuta av betydligt tystare stadstrafik i framtiden? I USA och Japan finns det redan regler för artificiellt motorljud för elbilar och snart kan EU stifta liknande lagar i samband med att "The Vehicle Noise directive" (70/157/EEC) omarbetas.

För tre år sedan insåg Audi att deras elbil "e-tron" skulle bli för tyst, både för föraren och omgivningen. Ett konstgjort motorljud behövdes som bekräftade acceleration och kraft men det fanns inte mycket hjälp att få utifrån, istället fick Audi jobba fram ett eget motorljud. I den här videon från Audi får vi höra ljudingenjören Rudolf Halbmeir berätta om sitt arbete och vi ser också exempel från kupén och stadsmiljöer.

Har Audi lyckats pricka rätt med sitt konstgjorda motorljud till e-tron? Tyck till genom att "gasa eller bromsa" nedan och lyssna även på de ljudförslag som Ford skapat till sin elektriska version av Focus. Det finns fyra förslag på YouTube, från Sound A till Sound D, se rutan nedtill. Klickar du på den här länken så ser du ett inslag från BBC om konstgjorda motorljud för elbilar, skapade av Lotus och Harman Automotive.

Jag tycker att Audis "elbilsljud" lät bra (= gasa). Låter som en trasig borrmaskin (= bromsa).
168
126