• Textstorlek A A
  • Hem
  • Nyheter
  • Audis elbil e-tron är för...

Audis elbil e-tron är för tyst – får motorljud

Elbilar är så tysta att de i stadstrafik blir farliga, något som Audi insett med sin sportbil ”e-tron”. Här är videon som visar hur Audi skapar ett konstgjort motorljud och nu frågar vi dig – låter elbilen rätt?


Ska elbilar ha ett konstgjort "motorljud"? Eller ska vi få njuta av betydligt tystare stadstrafik i framtiden? I USA och Japan finns det redan regler för artificiellt motorljud för elbilar och snart kan EU stifta liknande lagar i samband med att "The Vehicle Noise directive" (70/157/EEC) omarbetas.

För tre år sedan insåg Audi att deras elbil "e-tron" skulle bli för tyst, både för föraren och omgivningen. Ett konstgjort motorljud behövdes som bekräftade acceleration och kraft men det fanns inte mycket hjälp att få utifrån, istället fick Audi jobba fram ett eget motorljud. I den här videon från Audi får vi höra ljudingenjören Rudolf Halbmeir berätta om sitt arbete och vi ser också exempel från kupén och stadsmiljöer.

Har Audi lyckats pricka rätt med sitt konstgjorda motorljud till e-tron? Tyck till genom att "gasa eller bromsa" nedan och lyssna även på de ljudförslag som Ford skapat till sin elektriska version av Focus. Det finns fyra förslag på YouTube, från Sound A till Sound D, se rutan nedtill. Klickar du på den här länken så ser du ett inslag från BBC om konstgjorda motorljud för elbilar, skapade av Lotus och Harman Automotive.

Jag tycker att Audis "elbilsljud" lät bra (= gasa). Låter som en trasig borrmaskin (= bromsa).
168
125

Det finns 19 kommentarer

Detta innehåll är skapat av auto motor & sports besökare

Alla kommentarer
  • #1 Re: Audis elbil e-tron är för tyst – får motorljud
    zhabul Postat: 2012-04-10 12:15

    Det tog tre år, att göra mjukvara och hårdvara för en sådan lätt uppgift. Det är inte als imponerande, jag kan ensam fixa det hemma på 2 månader med en budget på 10000 kr. Man kan undra hur skulle bilindustri klara sig utan underleverantörer och deras utveckling.

  • #2 Re: Audis elbil e-tron är för tyst – får motorljud
    Acke Postat: 2012-04-10 12:56

    Jag ser det framför mig: Vi kommer att kunna ladda ner önskat ljud till våra bilar på samma sätt som vi har kunnat göra till våra mobiler. Asg!

  • #3 Re: Audis elbil e-tron är för tyst – får motorljud
    gmo Postat: 2012-04-10 13:05

    Känns som en modern motsvarighet till när man i bilens barndom lagstiftade om att en person med röd flagga måste gå framför hästlösa vagnar (bilar) för att varna allmänheten....

  • #4 Re: Audis elbil e-tron är för tyst – får motorljud
    sebbe Postat: 2012-04-10 13:05

    Kill it before it lays eggs!

  • #6 Re: Audis elbil e-tron är för tyst – får motorljud
    Marcus Postat: 2012-04-10 13:13

    Bara de inte gör något ljud som efterliknar en förbränningsmotor, det känns som dubbelmoral från alla miljömuppar. Precis som att vegetarianerna har mat som försöker efterlikna köttprodukter.

  • #7 Re: Audis elbil e-tron är för tyst – får motorljud
    Pelle Postat: 2012-04-10 13:16

    Varför fortsätter alla att tjata om denna vandringssägen? Däckljud överröstar samtliga bensinmotorer i lagligt skick även i stadstrafik. En rak sexa hörs knappt alls när den går på tomgång. Och elmotorer/transmisisoner är inte ljudlösa!

  • #8 Re: Audis elbil e-tron är för tyst – får motorljud
    Marcus Postat: 2012-04-10 13:26

    Enda gången man hör en förbränningsmotor är under gaspådrag, och det är väl även så de verkar göra elbilsljudet, under gaspådrag. Men oavsett vilket så kommer trafiken inte bli tystare av elbilar då allt ljud kommer från däcken och såna har även elbilar.

  • #9 Re: Audis elbil e-tron är för tyst – får motorljud
    PS Postat: 2012-04-10 17:46

    Ser framför mig hur Crazy Frog gör comeback när man kan lägga in eget ljud i mjukvara :D

  • #10 Re: Audis elbil e-tron är för tyst – får motorljud
    Zed Postat: 2012-04-10 19:02

    zhabul, tror du inte att det finns många bra anledningar till att Audis ingenjörer behövde tre år för att utveckla systemet och att Audis ekonomer godkände kostnaderna för det här projektet? Tror du på fullaste allvar att ditt hemmabygge skulle vara bättre?

  • #11 Re: Audis elbil e-tron är för tyst – får motorljud
    Carl Postat: 2012-04-10 19:45

    Haha!
    "download carsounds to your Audi E-tron"

  • #12 Re: Audis elbil e-tron är för tyst – får motorljud
    JW Postat: 2012-04-10 23:52

    Tron var det... Låter lite som "Lightcycles" från Tron Legacy... Coolt!!! :P

  • #13 Re: Audis elbil e-tron är för tyst – får motorljud
    Fel väg Postat: 2012-04-11 09:18

    Stadsmiljön är bullrig idag så jag tycker det är fel väg att gå att sätta ljud på tysta bilar. Även många bensinbilar hörs knapp i lågfart så lösningen är snarare att ta bort skygglappar och iPodlurar från fotgängare!

  • #14 Re: Audis elbil e-tron är för tyst – får motorljud
    Marcus Postat: 2012-04-11 10:32

    Vill man få tystare stadsmiljö borde man satsa på bättre vägbeläggning, vi har idag västeuropas mest slitna vägnät.

  • #15 Re: Audis elbil e-tron är för tyst – får motorljud
    AM Postat: 2012-04-11 10:47

    Vad löjligt. Förstår vikten av säkerheten men... Det är som att bromsa utvecklingen genom att hålla vid något gammalt. Vi människor måste lära oss nya vanor. Som att i framtiden förlita oss mer på synen vid trafiken, dock hur gör man när det gäller barnen och de synskadade? Jag tycker ändå att det är förarens ansvar.

  • #16 Re: Audis elbil e-tron är för tyst – får motorljud
    EP Postat: 2012-04-11 11:18

    Skitlöjligt! Här har man fått skit i alla år för hur ens mc låter och fått kämpa med att ljuddämpa den till rätt nivå (äldre hoj med mycket mekaniskt ljud) och biltillverkarna gör nästan ljudlösa personbilar för att allt är helt inpackat i kåpor och annat jox och nu plötsligt vill man påtvinga nya tysta bilar (som ändå inte saknar vägljud) skitfula artificiella ljud. Nä fy satan vilken smörja!
    Lika bra att Hemglass fort som sjutton vänder sig till Audi och säljer in sin signal där.

  • #17 Re: Audis elbil e-tron är för tyst – får motorljud
    hank Postat: 2012-04-11 14:03

    EP:

    Det handlar om att folk ska höra när du kommer i din bil i stadstrafik. Det har hänt flera gånger att en RX450h och liknande hybrider har smugit upp på mig i staden utan att jag har haft en susning. Det är farligt både för gångtrafikanter och andra oskyddade trafikslag.

    Det är ganska osannolikt att framtidens elbilar kommer ge ifrån sig ett konstant artificiellt motorljud i stadstrafik, utan troligtvis bara i mycket låga hastigheter. Till exempel vid övergångsställen, som i videon.

    Egentligen så borde givetvis folk lära sig titta sig bättre för innan de går över vägen, och detta beteende förbättras ju inte av att elbilar måste ge ifrån sig konstgjorda ljud. Tyvärr så dröjer det nog en generation eller två innan ett sådant beteende kan avböjas :).

  • #18 Re: Audis elbil e-tron är för tyst – får motorljud
    mikebike Postat: 2012-04-11 16:01

    Man kanske blir tvungen att sätta flärp i framhjulet på cykeln också?
    Alla hyfsat välskötta cyklar är betydligt tystare än vilken elbil som helst.

    @hank: Jag tror på Darwin i detta fall....

  • #19 Re: Audis elbil e-tron är för tyst – får motorljud
    Roy Postat: 2012-04-11 16:13

    Jag håller definitivt med om att trafikanter (i synnerhet gång-dito) måste vara mer uppmärksamma än vad ofta är fallet. Zombifieringen ökar - proppar i öronen och display framför ögonen.

    Uppsmygande fordon har alltid funnits. När jag var grabb lösgjorde sig en Rolls ljudlöst från trottoarkanten. Idag går många bilar mycket tyst.
    Jag lyckades till och med en gång i tiden att flera gånger smyga upp bakom en alltid (när hon var i sällskap) pladdrande dam gående mitt i infarten till min dåvarande arbetsplats och skrämma livet ur henne med signalhornet - och då körde jag ändå en gammal Opel Rekord -65 känd för sitt ventilslammer.
    Cyklister är ofta ljudlösa (ja, inte BMX).
    Postens elbilar låter inte mycket.

    Vem vill ha mer buller?
    Redan glassbilen är ju störande.

    OM man nu verkligen anser att just elbilar (men inte andra tystgående fordon) måste låta, så tycker jag att Audi ändå lyckats skapligt. (Men tre år!)
    Det är en balansgång - det ska vara ett lugnt, behagligt ljud, men ändå tydligt. Naturligtvis används det endast i krypkörning, eftersom, som så många påpekat, i högre farter hörs däck och vind.

  • #20 Re: Audis elbil e-tron är för tyst – får motorljud
    Nils Postat: 2012-04-11 17:00

    låter det inuti med.?