• Textstorlek A A
  • Hem
  • Nyheter
  • Batteriexplosion hos GM...

Batteriexplosion hos GM skadade två

Ett batteripaket har exploderat i General Motors nybyggda testlabb. Två personer skadades vid eldsvådan som uppstod, och nu väcks frågetecken om hur säker batteritekniken i Chevrolet Volt egentligen är.

General Motors Battery Systems Lab är över 3.000 kvadratmeter stort och invigdes 2009. Här testas batterierna till framtidens helt eller delvis eldrivna bilar. Arkivfoto: GM.

General Motors Battery Systems Lab är över 3.000 kvadratmeter stort och invigdes 2009. Här testas batterierna till framtidens helt eller delvis eldrivna bilar. Arkivfoto: GM.

Enligt källor inom GM skedde explosionen i ett batteripaket som inte sitter i pluginhybriden Volt.

Enligt källor inom GM skedde explosionen i ett batteripaket som inte sitter i pluginhybriden Volt.

På onsdagmorgonen exploderade ett batteripaket i GM:s forskningslabb. Explosionen ledde till en eldsvåda som skadade två personer, varav en fick föras till sjukhus i Detroit med skador som inte var livshotande.

Källor inom GM säger till branschtidningen Automotive News att de litiumjonbatterier som testades var prototyper, och inte installerade i någon serieproducerad bil, medan andra källor uppger att batterierna hamnar i nästa generation pluginhybrider.

I november 2011 började batteripaketet brinna tre veckor efter ett krocktest. GM svarade med att erbjuda fri lånebil till alla berörda Volt-ägare. Utredningen av amerikanska myndigheten NHTSA lades ned eftersom det inte fanns någon brandrisk i produktionsbilarna.

"Den här nyheten är inte positiv för litiumjonbatterier eller för GM. Det visar på riskerna som kopplas till batteritekniken", säger Dennis Virag, ordförande i Automotive Consulting Group till Bloomberg.

Jag litar på att GM har koll på läget – pluginhybrider är säkra.
106
273

Det finns 24 kommentarer

Detta innehåll är skapat av auto motor & sports besökare

Alla kommentarer
  • #1 Re: Batteriexplosion hos GM skadade två
    GC Postat: 2012-04-12 10:24

    GM i vanlig ordning helt odugliga!

  • #2 Re: Batteriexplosion hos GM skadade två
    rex Postat: 2012-04-12 10:40

    Det är väl just sådana händelser ett testlabb är till för. Känns som en icke-nyhet. Beträffande den Volt som började brinna tre veckor efter ett krocktest berodde det bl a på att NHTSA inte följt tillverkarens riktlinjer om hur en bil skall omhändertas/förvaras efter en krock. Den bilen hade NHTSA låtit ligga upp och ner i en förvaringslokal i tre veckor varpå kylvatten så småninom läckt ut och orskat en kortslutning i batterierna. Det vore kul om pressen, typ AMS, kunde skildra hela historien i sina artiklar.

  • #3 Re: Batteriexplosion hos GM skadade två
    Flux Postat: 2012-04-12 12:00

    Det är sånt som händer. Ny teknik, nya erfarenheter. Tur det inte hände när bilen var på rull ute i trafiken iaf. agillar verkligen inte GM och deras produkter. De hade inte existerat om inte staten gick in och rädda de dem. Men de behövs för utvecklingen av våra framtida fordon så jag hoppas de får fart på sina volter =)

  • #4 Re: Batteriexplosion hos GM skadade två
    Hans H Postat: 2012-04-12 12:28

    Ännu en konstig gasa-bromsa fråga.

    Jag litar på att GM har koll på läget – Ja, faktiskt. Det här var i ett labb. Det är sånt man har labb till.

    Pluginhybrider är säkra - Nja, inte riktigt. Är bensinbilar säkra? Mycket energi koncentrat på ett ställe är sällan säkert. Det ser naturlagar till.

  • #5 Re: Batteriexplosion hos GM skadade två
    Rysk roulette Postat: 2012-04-12 13:01

    Kör man o krockar när batteriet är nyladdat är risken för explosion stor. Detta då gaserna som alltid bildas vid laddning kan antändas av varma bromsar eller cigarettrök eller gnistor.

  • #6 Re: Batteriexplosion hos GM skadade två
    SiggeN Postat: 2012-04-12 13:13

    Rysk...borde vara minst lika stor risk med en nytankad bensinbil och du sitter och röker.

    I övrig håller jag med detta är en riktig icke-nyhet.

  • #7 Re: Batteriexplosion hos GM skadade två
    Van Diesel Postat: 2012-04-12 15:44

    Själv krockar jag helst i en dieselbil! Bensin är extremt lättantändligt och skulle troligen förbjudas om det hade introducerats idag. Enda som är värre än bensin är gasflaskor...

  • #8 Re: Batteriexplosion hos GM skadade två
    BigJimbo Postat: 2012-04-12 15:57

    Hata GM!!!

  • #9 Re: Batteriexplosion hos GM skadade två
    Edis Postat: 2012-04-12 17:41

    GM har i Volt valt att använda litium jon batterier av manganspinel typ från LG Chem. Manganspinel anses i regel vara en av de säkraste typerna av litiumjon batterier.

    Det batteri som exploderat denna gång verkar ha varit ett batteri av järnfosfat-typ från A123Systems. Även järnfosfat batterier anses i regel vara mycket säkra.

    Tesla verkar däremot ha klarat sig undan uppmärksammade batteriproblem, detta trots att den batterityp de valt, koboltoxid är känd för sina problem med "thermal runaway".

  • #10 Re: Batteriexplosion hos GM skadade två
    gunnar Postat: 2012-04-12 20:47

    Att ett batteripaket börjar brinna i ett labb är inget konstigt eller ovanligt. Batterier, motorer, växellådor, turbiner, kompressorer, lager, elmotorer etc. havererar kontinuerligt hos tillverkare världen över, det är en del av utvecklingen. Tråkigt att personer kom till skada. Ingen design är fulländad från första början, det krävs ofta flertalet iterationer innan lösningen är bra nog.

  • #11 Re: Batteriexplosion hos GM skadade två
    Jögge Postat: 2012-04-12 22:26

    Jag håller med flera i deras analyser här, men en sak tycker jag är värd att lyfta upp.

    ..och det är detta prat om att Litium jon är såå modernt!..flera har lyft upp denna batterityp som frälsningen nästan..de som dock har absolut mest erfarenhet av batterier i bilar av annan typ än bly tonade ned Litum jon batteriet..pga säkerhet och att vinsterna inte är entydiga med det..

    Dock har flera märken haussat upp batteritypen...

    idag, efter GM krock, fiskers batteri krasch och nu detta, 8som i sig inte är konstigt..)

    är det då inte värt att lyfta på hatten åt dem som tonade ned dessa batterier då de visste om riskerna..

    Märken som har betonat att de är så bra, är mercedes, peugeut. volvo, gm, mm medans de som är äldst i gården kör med nickelmetallhydrid..

  • #12 Re: Batteriexplosion hos GM skadade två
    Fakta-mannen Postat: 2012-04-13 07:28

    Här kan man läsa vad som hände på NHTSA i deras slutrapport gällande incidenten med Chevrolet Volt - (Obs många bilder=stor rapport);

    http://www.nhtsa.gov/staticfiles/nvs/pdf/Final_Reports.pdf

    Lösningar på problemet?
    Här är olika manicker för att tömma ur hybriders batterier efter krasch eller krock;


    http://worldwide.espacenet.com/publicationDetails/originalDocument?CC=WO&NR=2010092318A1&KC=A1&FT=D&ND=3&date=20100819&DB=EPODOC&locale=se_SE

    OCH ÄVEN DENNA:

    http://worldwide.espacenet.com/publicationDetails/originalDocument?FT=D&date=20080703&DB=EPODOC&locale=se_SE&CC=WO&NR=2008079062A1&KC=A1&ND=5

  • #13 Re: Batteriexplosion hos GM skadade två
    Robert Postat: 2012-04-13 12:59

    Samma batterier från LG CPI i Volvo C30 electrical och V60 plugin.

    Testlab är till för att, just det, testa.

  • #14 Re: Batteriexplosion hos GM skadade två
    GC Postat: 2012-04-13 13:22

    Bristande säkerhetsrutiner för personalen är inget "normalt laboratoriefenomen". GM genomsyras av en så massiv inkompetens att de endast kan klara sig med 100-tals miljarder i bidrag.

    Var och en förstår på ett nästan övertydligt sätt att man ska hålla sig långt borta från dessa produkter! Opels "kortslutnings/blixtsymbol" i sitt firmamärke tjänar nu som en varningssymbol! Inte underligt att kunder/återförsäljare flyr märket, var 3:e producerad Opel saknar kund enligt MDR!

  • #15 Re: Batteriexplosion hos GM skadade två
    ZR1 Postat: 2012-04-13 13:52

    Äsch... typisk göra-en-höna-av-en-fjäder-artikel.....det är minsann inga frågetecken om hur säkra volvo och ferrari bilarna är när de brinner upp!!! detta är vad jag kallar för en riktig blaska artikel.....har du inget annat att komma med Erik så gör dig inte besväret att skriva....För övrigt så litar jag på GM till 110%!!!

  • #16 Re: Batteriexplosion hos GM skadade två
    Kjell Eriksson Postat: 2012-04-14 01:42

    @SiggeN: en cigarett kan inte antända bensin, den är inte tillräckligt het. Däremot har en tändare eller en tändsticka tillräcklig hetta...

  • #17 Re: Batteriexplosion hos GM skadade två
    SiggeN Postat: 2012-04-14 12:39

    Kjell Eriksson...du missar poängen.

  • #18 Re: Batteriexplosion hos GM skadade två
    Roy Postat: 2012-04-14 19:27

    Kjell Eriksson, vad får du allt ifrån? En cigarettglöd är väl så het som en öppen låga.
    En bensintank med endast en skvätt bensin är farligast eftersom den är fylld med lättantändliga gaser. Ändå har det gjorts ett antal tester genom åren där man försökt att framkalla bilexplosioner som åtminstone skulle vara en bråkdel av de som visas i actionfilmer - men icke. Explosioner är oerhört ovanligt.
    (Men släng för guds skull inte en glödande cigarett i en nästan tom bensintank!)

    Rysk roulette, du verkar tänka på gamla blybatterier, vilka inte är vad som används här. Där bildas vätgas under laddning. Den ventileras snabbt bort. För att en explosion ska uppstå så måste det dels vara en rätt skaplig mängd vätgas och dels måste blandningen med luft råka vara den rätta (knallgas). De blybatterier som sitter i våra vanliga bilar är alltså egentligen farligare - och ändå inträffar inga explosioner.
    För övrigt är även de batterierna numer inkapslade.

  • #19 Re: Batteriexplosion hos GM skadade två
    Edis Postat: 2012-04-15 02:09

    @Jögge

    Vinsterna med litium jon batterier är entydiga. 200 kg batteriet i Volt skulle exempelvis väga 400 kg om man istället använde NiMH. Toyota har i tester också funnit att bränsleförbrukningen sjunker med litium jon batterier, detta tack vare deras högre charge-discharge verkningsgrad. Dessutom är nickel en bristvara om man vill kunna producera många stora batterier, litium jon har i detta hänseende bättre förutsättningar.

    Nackdelen med litium jon är egentligen bara det att de är dyrare. Det är detta som gjort att Toyota valt att fortsätta använda NiMH i hybridbilar, medans man använder litium jon i plug in hybrider.

  • #20 Re: Batteriexplosion hos GM skadade två
    Fredrik Postat: 2012-04-15 10:20

    Här kan man nu se varför Toyota dröjt med litiumbatterier och inte haft så bråttom. Visst de är dyrare,men det är nog inte största stötestenen enligt Toyota ,utan värmeutvecklingen från dessa batterier. Men vad jag förstått har Toyota löst detta nu. GM verkar ha problem.

    Nej,jag tror mer på Toyota i detta fallet att de är mer noga vid utvecklingen innan de släpper något på marknaden.

    GM får väl vända sig till Toyota för att köpa teknik som flera redan gjort

  • #21 Re: Batteriexplosion hos GM skadade två
    Klarsyn Postat: 2012-04-15 12:00

    Laddhybrider från Toyota är uttestade och säkra, sämre är det med laddhybridbilarna från GM.

  • #22 Re: Batteriexplosion hos GM skadade två
    The Stig Postat: 2012-04-15 13:21

    Jag har inte läst om några problem med Volt/Ampera i trafik. Att saker händer i laboratorier och tester är ganska naturligt. Det har säkert inträffat liknande händelser hos de flesta biltillverkare utan att det blåsts upp på det sätt som AMS brukar göra när det gäller GM. Det bilföretag som inte stött på motgångar under utveckling av nya produkter är bara att gratulera

  • #23 Re: Batteriexplosion hos GM skadade två
    Peat Postat: 2012-04-15 13:45

    1. Det hände i ett testlabb!
    2. 3 veckor efter ett krocktest... (då bilen legat upp och ner under extrema påfrestningar, vilket framgår från andra källor).
    3. Dom som kände sig oroliga blev erbjudna lånebilar under utredningen av vad som orsakade branden.

    Vad är problemet?

  • #24 Re: Batteriexplosion hos GM skadade två
    Haze Postat: 2012-04-16 11:06

    Undrar också, vad är problemet? GM är inte mitt favoritbolag men det har inte riktigt med saken att göra.

    Ungefär som att det inträffat en explosion på en bensinstation eller att bilar börjar brinna under färd. Om dom hade vikt pappersflygplan så hade detta aldrig hänt.