Nyheter

Batteriexplosion hos GM skadade två

Ett batteripaket har exploderat i General Motors nybyggda testlabb. Två personer skadades vid eldsvådan som uppstod, och nu väcks frågetecken om hur säker batteritekniken i Chevrolet Volt egentligen är.

General Motors Battery Systems Lab är över 3.000 kvadratmeter stort och invigdes 2009. Här testas batterierna till framtidens helt eller delvis eldrivna bilar. Arkivfoto: GM.

General Motors Battery Systems Lab är över 3.000 kvadratmeter stort och invigdes 2009. Här testas batterierna till framtidens helt eller delvis eldrivna bilar. Arkivfoto: GM.

Enligt källor inom GM skedde explosionen i ett batteripaket som inte sitter i pluginhybriden Volt.

Enligt källor inom GM skedde explosionen i ett batteripaket som inte sitter i pluginhybriden Volt.

På onsdagmorgonen exploderade ett batteripaket i GM:s forskningslabb. Explosionen ledde till en eldsvåda som skadade två personer, varav en fick föras till sjukhus i Detroit med skador som inte var livshotande.

Källor inom GM säger till branschtidningen Automotive News att de litiumjonbatterier som testades var prototyper, och inte installerade i någon serieproducerad bil, medan andra källor uppger att batterierna hamnar i nästa generation pluginhybrider.

I november 2011 började batteripaketet brinna tre veckor efter ett krocktest. GM svarade med att erbjuda fri lånebil till alla berörda Volt-ägare. Utredningen av amerikanska myndigheten NHTSA lades ned eftersom det inte fanns någon brandrisk i produktionsbilarna.

"Den här nyheten är inte positiv för litiumjonbatterier eller för GM. Det visar på riskerna som kopplas till batteritekniken", säger Dennis Virag, ordförande i Automotive Consulting Group till Bloomberg.

Jag litar på att GM har koll på läget – pluginhybrider är säkra.
106
273