Nyheter

Porsche tar över Nardo Technical Center

Den berömda testbanan Nardo Technical Center tas över av Porsche Engineering Group. Området omfattar över 700 hektar och anläggningen används flitigt av bilindustrin. Genom åren har Nardo varit platsen för många hastighetsrekord.

Nardo track Nardo Technical Center Porsche Engineering Group 2012

Med sin omkrets på 12,5 kilometer är Nardobanans stora oval (nästan) som en oändlig raksträcka. Men i hastigheter över 250 km/h räcker lutningen inte till, då måste föraren ändå svänga på ratten vilket gör att bilarna tappar något i toppfart. Den bana som ligger längst ner till vänster i bilden är för lastbilar.

Vill du åka riktigt fort? Alltså, riktigt, riktigt jättefort? Då finns det inte många platser i världen att välja på och de två mest välkända kontrolleras numera båda av Volkswagen Group: Nardobanan i Italien och testbanan i Ehra-Lessien.

VW:s testbana i Ehra-Lessien har en nio kilometer lång raksträcka och det var här som Bugatti Veyron Super Sport satte sitt toppfartsrekord på 431 km/h, i juli 2010 (klicka för att läsa mer).

Nästbästa platsen för höghastighetsrekord är den berömda Nardobanan, belägen nästan längst ner på "stövelklacken" i södra Italien. Ovalbanan mäter 12,5 kilometer i omkrets och har fyra filer med en sammanlagd bredd på 16 meter. De fyra filerna har olika lutning för att kompensera cirkelns centrifugalkraft men vid riktigt snabba hastigheter räcker inte det och föraren måste ändå vrida på ratten – vilket ger en viss förlust och några kilometers lägre hastighet jämfört med en helt slät och rak testbana.

Nardo track Nardo Technical Center Porsche Engineering Group 2012

Nardobanan är hårt uppbokad av bilindustrin och när våra tyska kollegor på auto motor und sport gjort sinat tester har de fått hålla till godo med "håltimmar" nattetid. Missa inte bildgalleriet längst ner.

Förutom ovalbanan rymmer Nardo Technical Center en mängd andra banor för olika biltester och anläggningen är populär hos bilindustrin då det sydliga läget intill Medelhavet ger ett jämnt klimat. Nardo Technical Center är i princip bokad dygnet runt, 365 dagar om året, och när exempelvis våra tyska kollegor gör sina högfartstester sker det under någon av de fåtaliga luckor som kan dyka upp på nätterna.

Trots ett geografiskt perfekt läge och hela Europas bilindustri som kundbas har Nardobanan länge brottats med ekonomiska bekymmer. Kanske blir det ändring på detta när Porsche Engineering Group tar över driften av Nardo Technical Center från Prototipo SpA. Porsche Engineering Group, med säte i Weissach, är ett till 100 procent ägt dotterbolag till Porsche AG – som i sin tur snart är en integrerad del av stora Volkswagen Group.

Porsche Engineering Group ska erbjuda Nardobanans möjligheter till sina gamla och nya uppdragsgivare. Återstår att se hur det påverkar möjligheterna för högfartstester för företag utanför VW Group. De som vill se mer av Nardobanan kan via Google Maps orientera sig (klicka på länken för att hoppa dit). Missa heller inte bildgalleriet nedan med många härliga bilder från Nardobanan 2007.

Nardobanan skulle jag vilja köra på med en riktigt snabb bil - det är säkert en upplevelse!
211
4