• Textstorlek A A
  • Hem
  • Nyheter
  • LISTA: Här är de manligaste...

LISTA: Här är de manligaste bilarna

Vilka bilar är typiskt manliga? Inside Line har tagit fram en lista på bilmodellerna med störst andel manliga ägare. Det finns gott om sportbilar och pickuper – men inga småbilar...

En typiskt manlig bil, enligt Inside Lines undersökning: BMW 1-serie M Coupé.

En typiskt manlig bil, enligt Inside Lines undersökning: BMW 1-serie M Coupé.

För några veckor sedan listade amerikanska Inslde Line de tio bilmodeller med högst andel kvinnliga ägare. På förstaplatsen kom Volvo S40, och därefter följde Nissan Rogue och Volkswagen Eos.

Nu vänder vi på steken för att se vilka bilar som har störst andel manliga ägare. Som du kanske ser handlar det inte om downsizade familjebussar och snåla hybrider. Istället hamnar Ferrari 458 Italia i topp med 95,3 procent manliga ägare. Därefter kommer BMW 1-serie M Coupé, Audi R8, Mercedes SLS AMG och flera andra snabba sportbilar. Först på åttonde och nionde plats bryts mönstret, med en annan typiskt manlig bil: pickupen, här representerad av GMC Sierra och Fords F-serie.

1. Ferrari 458 Italia - 95,3 procent manliga ägare

2. BMW 1-serie M Coupé - 92,2%

3. Audi R8 - 91,4%

4. Mercedes SLS AMG - 90%

5. Ferrari California - 88,4%

6. Porsche 911 - 88,2%

7. Nissan GT-R - 87,9%

8. GMC Sierra - 87,5%

9. Ford F-serie - 87%

10. Chevrolet Corvette - 86,9%

Den listan bekräftade alla mina fördomar. (=gasa) Nej, så trodde jag verkligen inte att det skulle se ut! (=bromsa)
515
120

Det finns 26 kommentarer

Detta innehåll är skapat av auto motor & sports besökare

Alla kommentarer
  • #1 Re: LISTA: Här är de manligaste bilarna
    PeterB Postat: 2012-04-13 11:16

    Detta är inga fördomar utan ren fakta.

  • #2 Re: LISTA: Här är de manligaste bilarna
    Carl Postat: 2012-04-13 11:23

    Precis PeterB, de är presenterade som fakta. Däremot kan de ju bekräfta t ex DINA fördomar.

  • #3 Re: LISTA: Här är de manligaste bilarna
    JW Postat: 2012-04-13 11:37

    Visste att jag är udda, för jag gillar bara 3 av bilarna ovan (458, 911 och R8). De övriga - nej tack (särskilt USA-pickuperna - urk). Ge mig en Citroën DS5! Coolaste bil jag kört.

  • #4 Re: LISTA: Här är de manligaste bilarna
    Mr Colt Postat: 2012-04-13 12:11

    Ingen av bilarna i topp 7 skulle får min puls att höjas,till skillnad från dom efterföljande bilarna.
    Kan ha att göra med att Ferrari,Lamborghini och R8 är bilar jag ser dagligen här i byn till skillnad från dom amerikanska järnen.

  • #5 Re: LISTA: Här är de manligaste bilarna
    Arne Postat: 2012-04-13 12:38

    Mest intressant är väl att det uppenbarligen finns tjejer som köper tex en GT-R, tror inte att jag har nån i bekantskapskretsen som ens vet vad det är.

  • #6 Re: LISTA: Här är de manligaste bilarna
    PeterB Postat: 2012-04-13 13:45

    Alfa 8C och Fiat 500 Abarth hade hamnat på min lista. GMC, Ford F-serie, BMW 1-serie och Nissan hade försvunnit på min lista.

  • #7 Re: LISTA: Här är de manligaste bilarna
    ncc-1701-e Postat: 2012-04-13 16:54

    Överraskande att R8 finns med i listan.

  • #8 Re: LISTA: Här är de manligaste bilarna
    ncc-1701-e Postat: 2012-04-13 16:54

    Överraskande att R8 finns med i listan.

  • #9 Re: LISTA: Här är de manligaste bilarna
    jag Postat: 2012-04-13 19:26

    Finns det män som kör Ferrari California?! Dom är då inga män isåfall.

    Den bilen var byggd åt Hollywoodfruar i dylikt.

  • #10 Re: LISTA: Här är de manligaste bilarna
    Leffe Postat: 2012-04-13 20:00

    Du har tydligen inte kört en Ferrari California...

    Manliga bilar, förresten...jag hade hoppats vi kommit längre.

  • #11 Re: LISTA: Här är de manligaste bilarna
    Mats Postat: 2012-04-13 23:39

    Många fina bilar på listan, men jag skulle välja en LFA

  • #12 Re: LISTA: Här är de manligaste bilarna
    Arthur Postat: 2012-04-14 08:44

    BMW 1 serie är väl en småbil...?

  • #13 Re: LISTA: Här är de manligaste bilarna
    Groko Postat: 2012-04-14 11:58

    @Arthur,

    Precis. "inga småbilar" var ju definitivt fel i det avseendet. Kollar man på övriga vagnar så må de vara hormonstinna, men särskilt stora är de flesta andra inte heller.

  • #14 Re: LISTA: Här är de manligaste bilarna
    Micke Postat: 2012-04-14 14:49

    Ingen lancia eller fiat!!! och ingen rover för den delen

    ..måste ha varit en amerikansk undersökning..fjolliga amerikanare ,,

  • #15 Re: LISTA: Här är de manligaste bilarna
    Anders Postat: 2012-04-14 17:36

    Lexus LFA alla dagar i veckan om jag får välja!

  • #16 Re: LISTA: Här är de manligaste bilarna
    Fredde Postat: 2012-04-15 13:34

    Arthur, det är en liten BMW med en rak 3liters sexa på 340hk, troligen den roligaste bilen som går att köpa i dag för "rimliga" pengar

  • #17 Re: LISTA: Här är de manligaste bilarna
    Erik Postat: 2012-04-16 09:58

    Hade varit kul att se resultaten för Sverige i en liknande undersökning.
    De flesta jag känner med den här typen av bilar skriver bilen på sin fru för att sänka försäkringskostnaden.

  • #18 Re: LISTA: Här är de manligaste bilarna
    Kille Postat: 2012-04-16 10:33

    Bekräftar också att Volvo är för kvinnor.

  • #19 Re: LISTA: Här är de manligaste bilarna
    Carin S Postat: 2012-04-16 11:15

    Listan visar bara vad män köper - inte varför de köper dessa bilar.
    Det kan man spekulera över och mina spekulationer är att man:
    - Har pengarna
    - Vill visa detta
    - Gillar bilar så klart

  • #20 Re: LISTA: Här är de manligaste bilarna
    Andre Postat: 2012-04-16 11:49

    @Mr Colt, fattar inte hur du tänker!
    Vad får din puls att höjas om den inte gör det av en 458?! Åkte en igår och det var det absolut värsta (bästa) jag varit med om, fullständigt underbar bil. Har ändå åkt/kört en del schyssta bilar, bla 430. Men detta är en annan liga!

  • #21 Re: LISTA: Här är de manligaste bilarna
    Mariam Postat: 2012-04-16 15:30

    Man listan ser mycket bättre ut än tjej listan. Har de andra tjejerna såååå dålig smak :-(?
    Jag tycker de flesta i man listan är riktig fräcka bilar men ingen i Kvinno lista skulle jag vilja ha.
    //Mariam

  • #22 Re: LISTA: Här är de manligaste bilarna
    Richard Postat: 2012-04-16 20:09

    Än en gång alla dessa korkade kommentarer.
    Varför skulle inte en sådan lista kunna göras? det är ju bara att fråga män resp kvinnor vad de tycker och sammanställa, sen kan genusfrågan diskuteras på annat håll (för de som är intresserade). Det visar sig också ganska tydligt att det är stor skillnad mellan män och kvinnor, hur mycket vissa tycks vilja blunda för den.

    Klart att en lista över amerikaner inte nödvändigtvis stämmer på alla män i Sverige, så varför blir en del så förvånade. (Hemlis, det kommer inte stämma på alla Amerikaner heller).
    Gjordes nyligen en undersökning i Stockholm, eller var det Bromma, där tycktes män föredra V70, inte så sexig, men med stor motor ganska trevlig, ganska lagom, ganska svensk, men den är ingen sportbil.

    Personligen tycker jag Ferrari är underbara bilar, men då min ekonomi inte ens är i närheten, känns det bara för......något, inte för mig. Men M1:an skulle jag vilja ha alla dagar i veckan. R8 ja tack, SLS för ljudet (Mmmmmm!), 911 för att den faktiskt går att använda dagligen och GT-R för ett par bandagar, men inte att äga, för mycket plast och dataspel. Resten går fet bort, enligt mig.

    Richard

  • #23 Re: LISTA: Här är de manligaste bilarna
    christoffer Postat: 2012-04-17 15:45

    Det är bra skönt att veta att man inte passar in i någon machofack med sin tyskstukade Polo :)

  • #24 Re: LISTA: Här är de manligaste bilarna
    Svenne D Postat: 2012-04-17 22:13

    Ferrari och BMW 1-serie manliga? Jo, om man tycker bögar är manliga.

  • #25 Re: LISTA: Här är de manligaste bilarna
    R Postat: 2012-04-18 11:01

    Tror knappast att 95.3 resp 92.2% återspeglar dina antaganden. Din Flakmoppe är iaf inte manlig om du nu trodde det.

  • #26 Re: LISTA: Här är de manligaste bilarna
    Nino Postat: 2012-04-20 08:53

    Haha! Svenne D. Om jag ska dömma dig efter mina fördommar så är du inskränkt, principfast och talanglös:P Formerna på många av bilarnas tioitopp lista är ganska feminina. Men hellre att jag syns engagera mig så mycket i en kvinna, istället för en man. DOM SKA TÄMJAS:)