• Textstorlek A A
  • Hem
  • Nyheter
  • Bilsalongen i Kina – en...

Bilsalongen i Kina – en "bröstsalong"?

Kinesiska myndigheter riktar skarp kritik mot bilsalongen i Beijing. Många biltillverkare använder alldeles för många lättklädda modeller, vilket ger "negativa sociala konsekvenser".

Vad tycker du – ska de lättklädda montervärdinnorna bort?

Vad tycker du – ska de lättklädda montervärdinnorna bort?

De stora bilmässorna lockar varje år miljontals besökare. Bilsalongen i Beijing bjöd bland annat på Lamborghini Urus, Ford Ecosport och BAIC:s kinesiska Saab 9-3. Men som vanligt på bilsalonger fanns det också gott om lättklädda damer i montrarna.

Nu utfärdar kinesiska myndigheter en "sträng reprimand" mot bilmässan, enligt TT. Fenomenet med lättklädda modeller har "negativa sociala konsekvenser" och en vanlig kommentar är att bilmässan har blivit en "bröstmässa".

"Det som hänt på bilsalongen i Beijing visar att biltillverkarna huvudsakligen riktar in sig på manliga köpare", säger forskaren Li Yinhe.

Men agenten till BMW-modellen Gan Lulu avfärdar kritiken.

"Allmänheten behöver inte bråka om det här. Hon gör vad hon ska som professionell modell, och det skadar inte någon. Vackra modeller är en särskild attraktion på mässan. Det här är en global trend", säger hon till The Global Times.

Jag tycker att de lättklädda modellerna ska få vara kvar. (=gasa) Nej, det är föråldrat och sexistiskt! (=bromsa)
913
289

Skriv kommentar

Det finns 33 kommentarer

Detta innehåll är skapat av Auto motor & sports besökare

Alla kommentarer
  • #1 Re: Bilsalongen i Kina – en "bröstsalong"?
    CZ Postat: 2012-04-30 14:22

    Är det bilen eller kvinnan som skall locka!

  • #2 Re: Bilsalongen i Kina – en "bröstsalong"?
    hc Postat: 2012-04-30 14:30

    Håller på med motorsport och ibland får man skämmas. Känns som rena stenåldern ibland. Det är dags att styra upp tillvaron!

  • #3 Re: Bilsalongen i Kina – en "bröstsalong"?
    Chris Postat: 2012-04-30 15:16

    gammal nyhet, kommer från dagens industri, 2 dagar sen, AMS...sveriges bästa motor tidning , hahahaha

  • #4 Re: Bilsalongen i Kina – en "bröstsalong"?
    lelle Postat: 2012-04-30 15:34

    Vad är det för fel med vackra kvinnor? Det kan man väl inte få för mycket av.

    Feministmaffian som trycker på i avundsjuka (fula kärringar med bäst före datum)

  • #5 Re: Bilsalongen i Kina – en "bröstsalong"?
    Beagle Postat: 2012-04-30 15:45

    Vissa bilmärken, typ Audi, kan behöva något som lockar med schyssta former till skillnad från deras bilmodeller. Lite som att få Skatteverket att verka sexiga.

  • #6 Re: Bilsalongen i Kina – en "bröstsalong"?
    Peter Postat: 2012-04-30 15:47

    Det är av alla de "ickefrågor" som alltid kommer upp när det gäller mässor av olika slag.

    Det är väl ingen som tror att man struntar i att se på bilarna bara för att det skulle vara några vackra kvinnor i närheten?

  • #7 Re: Bilsalongen i Kina – en "bröstsalong"?
    Lumi Postat: 2012-04-30 16:51

    Förstår inte vad dessa kvinnor överhuvudtaget har att göra på montern. Bilen ska sälja sig själv, annars har man inget i denna bransch att göra.

  • #8 Re: Bilsalongen i Kina – en "bröstsalong"?
    tobbe Postat: 2012-04-30 16:57

    Bilnördar är kvinnofientliga!!

  • #9 Re: Bilsalongen i Kina – en "bröstsalong"?
    TavelJocke Postat: 2012-04-30 18:35

    Bort med dom från bilmässorna, finns överallt i varjefall. Lägg ner resurserna på att göra bättre och mer spännande bilar istället!

  • #10 Re: Bilsalongen i Kina – en "bröstsalong"?
    Pluto Postat: 2012-04-30 19:07

    Jo men självklart studerar man gärna en vacker kvinna men att sälja bilar med lättklädda skönheter är ju helt klart föråldrat och faktiskt lite stört. Var ju inte så länge sedan man i var verkstad fann en porrkalender men hur hade man reagerat för samma idag? Inte vill jag ha någon svettig porrgluttare som vidrör min bil. Och tänk er det omvända, tänk om det stått män i thigts vid bilarna. Säkert en o annan dam som uppskattat det men hade någon trott att jag skulle vilja ha en bil som såldes på det viset hade jag demonstrerat hur en fullblodskastrering går till. Modell fotbollsutspark! Finns nog flera bilintresserade tjejer som skulle uppskatta om våpen plockades bort. Gärna tjej och bil men i så fall min tjej och i min bil. Gärna i baksätet ;)

  • #11 Re: Bilsalongen i Kina – en "bröstsalong"?
    arne Rot Postat: 2012-04-30 20:08

    Snygga bilar köps för att ragga brudar. Det vet ni era fulingar. Skäms ni som ljuger för er själva!

  • #12 Re: Bilsalongen i Kina – en "bröstsalong"?
    Jimmy Postat: 2012-04-30 20:38

    Förstår inte riktigt varför det är en massa brudar med på bilmässa...vill man se lättklädda så får man väll gå när det är erotikmässa istället...man är där för att kolla på bilarna men det ger väll jobb eller så kan tillverkarna blir lite mer smålänningar och göra bilarna billigare :)

  • #13 Re: Bilsalongen i Kina – en "bröstsalong"?
    Edison Postat: 2012-04-30 21:36

    Om de ändå kunde något om bilarna vore det bra. Nu står de bara vid bilarna som en snygg accessoar. Nej, det är en förlegad kvinnosyn, som inte hör hemma 2012.

    Chris, du tror att Di var först? Finns tydligen tidningar som du inte läser.

  • #14 Re: Bilsalongen i Kina – en "bröstsalong"?
    Freddie Postat: 2012-05-01 02:35

    Sluta vara så satans pk. Alltid trevligt med snygga tjejer. Men släng in lite snygga killar också till tjejerna/bögarna. :)

  • #15 Re: Bilsalongen i Kina – en "bröstsalong"?
    Acke Postat: 2012-05-01 08:34

    Tycker det har varit dålig bevakning av bilsalongen i Beijing generellt. Svårt att yttra mig i frågan.

  • #16 Re: Bilsalongen i Kina – en "bröstsalong"?
    z Postat: 2012-05-01 09:16

    Känns liite som denna "nyhet" inte direkt är fabricerad i Kina eller föör Kina, för den delen.

    Var detta sedan VERKLIGEN den viktigaste "nyheten" från bilmässan i Peking för en tidning som AMS?

    Den kinesiska marknaden är väl inte längre helt oviktig vad gäller trender, ex. stora vs småbilar, etc...
    Vet i alla fall vad jag misstänker att trenden går i Kina med tanke på "nyheter" av typen "byta fokus".

  • #17 Re: Bilsalongen i Kina – en "bröstsalong"?
    K.Rille Postat: 2012-05-01 10:38

    Håller helt med Freddie, släng in ögongodis till alla som gillar karlar. Då blir det balans och slut på allt tjafs. Sen måste man ju ta hänsyn till de yngre besökarna på mässorna, de ska inte behöva utstå vad som helst.

  • #18 Re: Bilsalongen i Kina – en "bröstsalong"?
    Henrik Postat: 2012-05-01 11:39

    Bilfabrikanterna säljer inte bara en produkt, de säljer drömmar och en livsstil. Ingen behöver egentligen massagestolar, panoramafönster, 4-zons klimatanläggning, lättklädda kvinnor etc... Men många drömmer om det.

  • #19 Re: Bilsalongen i Kina – en "bröstsalong"?
    CGD Postat: 2012-05-01 12:41

    Jag tycker kvinnorna kan vara kvar, men man kan ju klä dem på ett annat sätt.

  • #20 Re: Bilsalongen i Kina – en "bröstsalong"?
    Markus Postat: 2012-05-01 16:43

    Jag gillar inte förbud, för de är så fyrkantiga. Det gäller många sammanhang, även detta.

    Att man har värdinnor ihop med bilarna har jag inget emot, inte heller att de klär sig på ett sätt som är fördelaktigt för deras utseende precis som vilken receptionsist eller liknande som helst.

    Men när varje bilmodell (-s lansering) ackompanjeras av fem-tio kvinnor som mer eller mindre strippar, då måste man ifrågasätta vad de gör där och om det är bilar eller kvinnor man vill sälja, något vulgärt uttryckt.

    Och varför bara kvinnor? De gånger jag besökt "På två hjul" har det förvisso funnits kvinnor där också, men de kan åtminstone grejorna i 9 fall av 10!

    Så kunniga montervärdinnor, snyggt klädda har jag inget emot.

    Strippande modeller på en bilsalong; nej tack! Är jag ute efter det går jag inte på en bilsalong...

  • #21 Re: Bilsalongen i Kina – en "bröstsalong"?
    BG Postat: 2012-05-01 17:38

    Skulle föredra nyheter om BILARNA i bilsalongen inte om några modeller...

  • #22 Re: Bilsalongen i Kina – en "bröstsalong"?
    TavelJocke Postat: 2012-05-01 20:46

    jag ska bli en kändis!

    mvh Taveljocke

  • #23 Re: Bilsalongen i Kina – en "bröstsalong"?
    mirre Postat: 2012-05-01 21:48

    Vad ni gormar ni nördar som inte vill ha kvinnor vid bilen!? En målad tjej kom till årets Elmia-mässan iförd endast i svarta strumpbyxor och svarta stringtrosor, allt annat uppe var bara BRÖST. Hela hennes kropp var vacker och det såg rätt häftigt ut med alla dessa lila färger och nyanser!

    Detta var hos Yokohamas monter (ni som var där vet vem jag menar). Så snälla, SLUTA. Dessa kinesiska flickor visar knappt nånting. Hellre att söta tjejer klär och visar upp sig än några fikusar iförda i kavaj och kostym med finbyxor och skinnskor!

    Även om jag är interesserad av bilen så är det väll klart som f-n att jag kommer spana in tjejerna med! Det är det som är grejen!

    "Strippande modeller"

    Markus, på exakt VILKET sätt skulle PÅKLÄDDA kvinnor STRIPPA åt/för ett svinstort företag??? Kan du förklara det? ÄR det så du ser de, som STRIPPOR? F-n va låg du är...!

  • #24 Re: Bilsalongen i Kina – en "bröstsalong"?
    chrille Postat: 2012-05-02 08:42

    Vad är det för bil på huvudsidan som länkar till artikeln? En kinesisk?

  • #26 Re: Bilsalongen i Kina – en "bröstsalong"?
    Markus Postat: 2012-05-02 11:18

    Mirre, läs mitt inlägg en gång till. Du tycks ha läst det som fan läser bibeln.

    Påklädda kvinnor har jag som sagt ingenting emot, och dessa ska inte jämföras med strippor. Kvinnan på bilden t.ex.

    Men jag har genom åren sett ett antal exempel där klädseln varit så vågad att jämförelsen är relevant. Och det är här jag menar att det är en viktig skillnad.
    Modeller som uppträder ihop med motorcyklar endast iförd bikini och liknande (att köra motorcykel i badkläder tror jag inte jag behöver vara särskilt ordrik om hur smart det är).

    Det är här jag menar att den viktiga skillnaden finns.

    Jo en sak till: Lägg märke till stavningsskillnader i namn. Jag stavar med k och inte med c, och jag skulle aldrig ens tänka tanken att skriva som Marcus gjort!

  • #27 Re: Bilsalongen i Kina – en "bröstsalong"?
    mirre Postat: 2012-05-02 12:54

    MarKus #26:

    "Jag stavar med k och inte med c, och jag skulle aldrig ens tänka tanken att skriva som Marcus gjort!"

    Sätt på dig bättre läsbrillor, för jag stavade ditt namn med K! ;-)

    Men det är ju det som är grejen, att den SKA va vågat. Det är det som är så kul att ALLA sticker olika på mässorna, en del tjejer är skjukt pampiga med aftonklänningar och ett suveränt stylat hår, medan andra har lite vågade kjolar, eller iförda i hotpants.

    Sen kan det också komma helt topless, som Yokohama-tjejen på Elmia som bara var målad. Men det var sjukt snyggt och riktigt coolt att se på!

    Dessa kinesiska tjejerna var ingenting jämfört med de tjejer som var på Elmia, där det var både silikontuttar, rumpor och allt möjligt. Bara TANKEN att en kinesisk tjej skulle ha hotpants och bikini uppe i Bejing ses som "skandal" i Kina.

    Så DÄRFÖR håller jag med han Gan Lulu eller va han hette. Det är inte allmänhetens sak att bedöma eller avgöra vad BMW Kina eller andra företag ska ha i monter. De kunde lika gärna haft gorillor och elefanter, är det deras problem? NEJ.

  • #28 Re: Bilsalongen i Kina – en "bröstsalong"?
    Johan Postat: 2012-05-02 13:44

    Jag tycker om att titta på vackra ting och jag gillar kvinnor, så helt OK att dessa finns på bilsalonger med fördel i utmanande klädsel.

    På samma sätt tycker jag det skulle vara kul om vid en trädgårdsmässa fanns välbyggda gossar med bar överkropp med diverse trädgårdsrdskap i händerna. Det skulle dessutom ge fler arbetstilfällen till de som inte kan gå och tugga tuggummi samtidigt.

  • #29 Re: Bilsalongen i Kina – en "bröstsalong"?
    Marcus Postat: 2012-05-02 22:23

    Jahopp, var tog mitt inlägg vägen, var det någon som inte klarade av att höra sanningen..? ;)

  • #30 Re: Bilsalongen i Kina – en "bröstsalong"?
    Björn Postat: 2012-05-02 23:54

    Konstigt... Jag tycker att jag blir JÄVLIGT social om jag får ett par tuttar i ansiktet...;-D

  • #31 Re: Bilsalongen i Kina – en "bröstsalong"?
    andreas Postat: 2012-05-03 09:18

    Problemet är ju snarare att dessa kvinnor blir ett utställningsobjekt, en tanke som bekräftas då man läser de flesta kommentarer.
    "jag gillar att kolla på bilar och snygga tjejer", en sådan mening reducerar ju kvinnorna till vackra objekt som ska tilffredställa åskådaren.

    Nä, seriösa, smarta mässvärdar/ -värdinnor är det som krävs.

  • #32 Re: Bilsalongen i Kina – en "bröstsalong"?
    Rejo Postat: 2012-05-03 11:08

    Hela miljardindustrin med fotomodeller är ju uppbyggd för att tillfredsställa åskådaren. Då får man väl lägga ner all sådan verksamhet också?

    Jag tycker snarare påståendet att man "reducerar kvinnorna till vackra objekt" är det verkliga problemet. Det om något visar väl på taskig kvinnosyn. Jag för min del tror (eller rättare sagt vet) att kvinnor kan vara både vackra att se på och smarta och trevliga att prata med. Det ena utesluter inte det andra. Bara för att en tjej väljer att tjäna pengar på att stå lättklädd och flirta med publiken i en bilmonter så betyder det inte att hon har reducerats till ett objekt. Inte i mina ögon i alla fall.

    Men det är nog klart att en bilmässa huvudsakligen frekventeras av heterosexuella män, och att utställarna därför använder snygga tjejer för att få uppmärksamhet. Det var någon här ovan som föreslog att man i jämlikhetens tecken även skulle ha snygga killar i montern, men jag får nog erkänna att det knappast skulle få mig att stanna till. Tvärtom skulle jag nog bli ganska besvärad om jag verkligen var intresserad av en bil och jag hela tiden stördes av någon barbröstad kille som krälade omkring.

  • #33 Re: Bilsalongen i Kina – en "bröstsalong"?
    Elin Postat: 2012-05-03 23:08

    Synd att inte bilmässorna är lite mer unisexa. Jag är tjej, en tjejig tjej, och jag älskar bilar, både att köra dem och att titta på dem.

    Jag skulle gärna gå på en häftig bilmässa men jag vet att jag aldrig kommer sätta min fot på en sådan för jag vill inte att en lättklädd eller barbröstad tjej ska "kräla omkring", som han ovanför mig skrev. Jag tycker faktiskt det skulle vara provocerande.

    Jag får väl nöja mig med Upplands Motor eller nåt... De har goda kakor i alla fall...och fina bilar.

  • #34 Re: Bilsalongen i Kina – en "bröstsalong"?
    Mads Postat: 2012-05-04 15:19

    Bara jag som skulle föredra helnaket??

Möjligheten att kommentera är avstängd. Artikeln är äldre än 30 dagar.

Månadens fråga

  • Vad kör du just nu?

  • Nästa bil jag ska köpa har:

Nyhetsbrev fem dagar i veckan

Varje vardag skickar vi dig de senaste 24 timmarnas hetaste nyheter till din e-post. Nyhetsbreven kan också innehålla specialerbjudanden.

  • Prenumerera på
    Auto motor & sport nyhetsbrev
Trafiktesten