BMW M135i och tredörrars 1-serie – fakta och bilder
Nu är den äntligen här, BMW M135i med 3,0-liters turbosexa på 320 hk och 450 Nm mellan 1.300-4.500 rpm. BMW kompletterar nya 1-serien med tredörrarsversionen och ny instegsmodell är 114i med 102 hk. Snålast är 116d EfficientDynamics Edition med CO2-utsläpp på bara 99 g/km.
BMW M135i får det tuffaste utseendet och "M Sport Brake System", vilket innebär blålackerade fyrkolvsok fram och tvåkolvsok bak. Nu är det seriemodellen och inte "konceptet" som vi minns från Genève.
Att BMW planerade för en tredörrarsversion av sin andra generation 1-serie var förstås ingen hemlighet. Men nu är det slutspekulerat och vi kan grotta ner oss i detaljerna kring"F21" som nya tredörrars BMW 1-serie kallas (gamla tredörrars heter E81).
Precis som femdörrars F20 drar nya tredörrars BMW 1-serie nytta av 85 extra millimeter i längd, tre centimeter längre axelavstånd samt bredare spårvidd (jämfört med gamla E81). Dörrarna är förlängda för att ge rätt harmoni i sidoprofilen som också blir annorlunda med den obrutna sidobakrutan och de mera markerade hjulhusen på bakskärmarna.
BMW tar tillfället att skapa en ny "inropare" i form av 114i med 1,6-liters turbomotor som ger 102 hk och 180 Nm. Totalt finns det sju motoralternativ, tre bensin och fyra dieslar. Med undantag av 114i och 116d EfficientDynamics Edition kan alla utrustas med åttastegad automatlåda, start/stopp-system är standard på både manuell och automatisk transmission. I höst tillkommer xDrive (fyrhjulsdrift) som tillval till M135i och 120d.
Under alla plastsköldar hittar vi den trofasta, raka sexan med turboöverladdning. BMW kallar det för "Twinscroll" men det är inte dubbla turboaggregat som på N54-motorn utan en enkel turbo (N55). 320 hk låter i underkant för en motor som ger 450 Nm redan vid 1.300 rpm.
Liksom femdörrars 1-serie ska tredörrars säljas som Sport Line (svartlackerade exteriördetaljer) och Urban Line (kromdetaljer utvändigt) med M-sportpaket som tredje alternativet.
Längst upp i näringskedjan hittar vi nya M135i, som alltså inte är en renodlad M-modell (som till exempel M3 och M5) utan en medlem i nya "BMW M Performance gruppen" där M135i blir den första med bensinmotor. Tidigare har BMW lanserat M550d xDrive, X5 xDrive50d och X6 xDrive50d. Senare i höst kommer M650d och M750d och som vi vet är originaltillbehören "BMW M Performance accessory program" snart ute hos handlarna.
BMW M135i är utrustad med raka sexan på 3,0 liter och twinscroll singelturbo, det vill säga N55, med toppeffekten 320 hk. Vridmomentet har ingen tillfällig ökning ("boost") utan anges till 450 Nm – från imponerande låga 1.300 rpm och hela vägen upp till 4.500 rpm.
Med så mycket effekt är det inga problem att slå i toppfartsspärren vid 250 km/h och 0-100 km/h går på 5,1 sekund med manuell låda och 4,9 sekunder med den åttastegade automaten. Förbrukningen är 8,0 respektive 7,5 (automat) l/100 km.
BMW M135i levereras med "M Sport Brake System", vilket innebär blålackerade fyrkolvsok fram och tvåkolvsok bak. Standard på M135i är också 18-tumshjul med 225/40R18 fram och 245/35R18 bak. Mer detaljer går att få genom att ladda hem BMW:s pressrelease om tredörrars 1-serien (klicka på länken för att få hem pdf-dokumentet).
BMW 1-serie ska som tredörrars säljas precis som femdörrars, det vill säga Sport Line (svartlackderade exteriördetaljer) och Urban Line (kromdetaljer utvändigt, som på bilden) med M-sportpaket som tredje alternativet.
Modelvarianter BMW 1-serie, tredörrars:
BMW M135i:
Rak sexcylindrig bensinmotor med M Performance TwinPower Turbo teknik medTwin Scroll turboaggregat, direktinsprutningssystem, med mera.
Motorvolym: 2.979 cc
Maxeffekt: 235 kW/320 hk vid 5.800 rpm
Maximalt vridmoment: 450 Nm vid 1.300 – 4.500 rpm,
Acceleration [0 – 100 km/h]: 5,1 sekunder (4,9 sekunder)
Topphastighet: 250 km/h
Bränsleförbrukning, EU-cykel: 8,0 lit (7,5 lit)/100 km,
CO2 utsläpp: 188 g/km (175 g/km), utsläppsnorm: EU5.
BMW 125i:
Rak fyrcylindrig bensinmotor med BMW TwinPower Turbo teknik med TwinScroll turboaggregat, direktinsprutningssystem, med mera.
Motorvolym: 1.995 cc
Maxeffekt: 160 kW/218 hk vid 5.000 rpm
Maximalt vridmoment: 310 Nm vid 1.350 – 4.800 rpm
Acceleration [0 – 100 km/h]: 6,4 sekunder (automat: 6,2 sekunder)
Topphastighet: 245 km/h (243 km/h)
Bränsleförbrukning, EU-cykel: 6,6 lit (6,4 lit)/100 km
CO2 utsläpp: 154 g/km (149 g/km), utsläppsnorm: EU5.
BMW 116i:
Rak fyrcylindrig bensinmotor med BMW TwinPower Turbo teknik med TwinScroll turboaggregat, direktinsprutningssystem, med mera
Motorvolym: 1.598 cc
Maxeffekt: 100 kW/136 hk vid 4.350 rpm
Maximalt vridmoment: 220 Nm vid 1.350 rpm
Acceleration [0 – 100 km/h]: 8.5 sekunder (automat: 8,7 sekunder)
Topphastighet: 210 km/h
Bränsleförbrukning, EU-cykel*: 5,5 – 5,7 lit (5,6 – 5,8 lit)/100 km
CO2 utsläpp*: 129 – 132 g/km (131 – 134 g/km), utsläppsnorm: EU5.
BMW 114i:
Rak fyrcylindrig bensinmotor med BMW TwinPower Turbo teknik med Twin Scroll turboaggregat, direktinsprutningssystem, med mera
Motorvolym: 1.598 cc
Maxeffekt: 75 kW/102 hk vid 4.000 rpm
Maximalt vridmoment: 180 Nm vid 1.100 rpm
Acceleration [0 – 100 km/h]: 11,2 sekunder
Topphastighet: 195 km/h
Bränsleförbrukning, EU-cykel*: 5,5 – 5,7 lit/100 km
CO2 utsläpp*: 129 – 132 g/km, utsläppsnorm: EU5.
BMW 125d:
Rak fyrcylindrig dieselmotor med turbo
Motorvolym: 1.995 cc
Maxeffekt: 160 kW/218 hk vid 4.000 rpm
Maximalt vridmoment: 450 Nm mellan 1.500 och 2.500 rpm
Acceleration [0 – 100 km/h]: 6.5 sekunder (automat: 6,3 sekunder)
Topphastighet: 240 km/h
Bränsleförbrukning, EU-cykel: 4.9 lit (4.8 lit)/100 km
CO2 utsläpp: 129 g/km (126 g/km), utsläppsnorm: EU5.
BMW 118d:
Rak fyrcylindrig dieselmotor med BMW TwinPower Turbo teknik med turboaggregat (max. insprutningstryck: 1.600 bar)
Motorvolym: 1.995 cc
Maxeffekt 105 kW/143 hk vid 4.000 rpm
Maximalt vridmoment: 320 Nm mellan 1.750 och 2.500 rpm
Acceleration [0 – 100 km/h]: 8,9 sekunder (automat: 8,6 sekunder)
Topphastighet: 212 km/h
Bränsleförbrukning, EU-cykel*: 4,4 – 4,5 lit (4,4 – 4,5 lit)/100 km, CO2 utsläpp*: 115 – 118 g/km (116 – 119 g/km), utsläppsnorm: EU5.
BMW 116d:
Rak fyrcylindrig dieselmotor med BMW TwinPower Turbo teknik med turboaggregat (max. insprutningstryck: 1.600 bar)
Motorvolym: 1.995 cc
Maxeffekt: 85 kW/116 hk vid 4.000 rpm
Maximalt vridmoment: 260 Nm mellan 1.750 och 2.500 rpm
Acceleration [0 – 100 km/h]: 10,3 sekunder
Topphastighet: 200 km/h
Bränsleförbrukning, EU-cykel*: 4,3 – 4,5 lit (automat: 4,4 – 4,5 lit)/100 km
CO2 utsläpp*: 114 – 117 g/km (115 – 119 g/km), utsläppsnorm: EU5.
BMW 116d EfficientDynamics Edition:
Rak fyrcylindrig dieselmotor med BMW TwinPower Turbo teknik, turboaggregat
Motorvolym: 1.598 cc
Maxeffekt: 85 kW/116 hk vid 4.000 rpm
Maximalt vridmoment: 260 Nm mellan 1.750 – 2.500 rpm
Acceleration [0 – 100 km/h]: 10,5 sekunder
Topphastighet: 195 km/h
Bränsleförbrukning, EU-cykel: 3,8 lit/100 km
CO2 utsläpp: 99 g/km, utsläppsnorm: EU5
* Bränsleförbrukning och CO2-utsläpp beror på vilken däckdimension som används.
Detta innehåll är skapat av Auto motor & sports besökare
-
Här provkör vi nya Bentleyn i Kina!
-
Italiensk superracer testar – i Tyskland!
-
Är McLaren P1 snabbast runt Nürburgring?
-
Se vansinnesvarvet från helvetet!
-
Kristina Geers berättar om dygnet i arresten
-
Dagens köp: Unik Rallyfralla!
-
Ej åtdragen mutter - nu stor återkallelse
-
Testa Volvos hjälpfunktioner - gratis!
-
Ford släcker lampan i Australien
-
Golf kombi inför ny variant – Sportscombi
-
Helgens stora TV-rysare: Monacos GP
-
Lista: Världens mest värdefulla bilmärken
-
Fast & Furious 6: Se biljakt och läs recension
-
Alla tre Saab-cheferna släppta, men misstankarna kvarstår
-
Film: Mercedes firar 24-timmars på Ringen








#1 Re: BMW M135i och tredörrars 1-serie – fakta och bilder
Ob Postat: 2012-05-14 14:20
Var är länken till pressreleasen?
#2 Re: BMW M135i och tredörrars 1-serie – fakta och bilder
Bmw Postat: 2012-05-14 14:31
M-kjolpaketet såg bra ut. Däremot kan jag inte säga detsamma om 1-serien. Den ser alldeles för trött och tråkig ut framifrån och den känns inte riktigt färdig ut bakifrån. Mycket bättre interiör än föregångaren så där har de lyckats men som sagt... Designen får en att sucka.
#3 Re: BMW M135i och tredörrars 1-serie – fakta och bilder
Johan Postat: 2012-05-14 14:50
Ser riktigt bra ut!
#4 Re: BMW M135i och tredörrars 1-serie – fakta och bilder
Nisse Postat: 2012-05-14 14:54
? Var är nytänkandet!
#5 Re: BMW M135i och tredörrars 1-serie – fakta och bilder
Åke Postat: 2012-05-14 14:56
Vilken tur att hängmagen är borta på nya modellen!
#6 Re: BMW M135i och tredörrars 1-serie – fakta och bilder
filip Postat: 2012-05-14 15:00
Synd bara att automat lådan kostar närmare 10 % av själva bilen. Helt befängt...
#7 Re: BMW M135i och tredörrars 1-serie – fakta och bilder
filip Postat: 2012-05-14 15:02
för att förtydliga så menar jag 10 % av basmotorn.
#8 Re: BMW M135i och tredörrars 1-serie – fakta och bilder
KF Postat: 2012-05-14 15:15
Ful blir fulare.
#9 Re: BMW M135i och tredörrars 1-serie – fakta och bilder
mhult Postat: 2012-05-14 15:41
filip, jag håller med. Detta är en anledning till att jag håller mig borta från tyska bilar. Hur många hundra tusen måste man lägga till för att få en fullutrustad?
Visst, min Lexus var inte billig den heller. Jag tror jag betalade 150 000 mer än för en basutrustad, men hade jag köpt motsvarande bil från Tyskland hade den kostat ytterligare femtio till hundra tusen.
De tyska bilarna kan vara prisvärda om man nöjer sig med lite utrustning, men fullutrustad verkar inte vara meningen att man ska kunna köpa. Jag gillar att kunna köpa en bil med allt innehåll, där bilmodellen så att säga blir fulländad. Jag kan inte göra det med en tysk bil utan att känna mig som en idiot, med en besk eftersmak av att ha blivit lurad att betala överpris.
#10 Re: BMW M135i och tredörrars 1-serie – fakta och bilder
Bob Postat: 2012-05-14 15:55
En chippad 114 vore ju inte fel.
#11 Re: BMW M135i och tredörrars 1-serie – fakta och bilder
Jörgen Postat: 2012-05-14 17:13
MB A25 AMG, nog sagt...
#12 Re: BMW M135i och tredörrars 1-serie – fakta och bilder
Ralle Postat: 2012-05-14 17:15
Ful som stryk! Dom håller på att tappa greppet! V40 säger jag bara!
#13 Re: BMW M135i och tredörrars 1-serie – fakta och bilder
ncc-1701-e Postat: 2012-05-14 17:16
Inte illa med 320hk+450hm på en sån liten bil, fast design är jäklig ful
Jag vill bara
___________-
x x I_______ I
/\ I I
___ I__I
designaren som gjorte 1-serie
#14 Re: BMW M135i och tredörrars 1-serie – fakta och bilder
ncc-1701-e Postat: 2012-05-14 17:24
Nej!!!!
min bild är förstörd
#15 Re: BMW M135i och tredörrars 1-serie – fakta och bilder
PS Postat: 2012-05-14 18:39
Nya 1-serien är verkligen grotesk.
#16 Re: BMW M135i och tredörrars 1-serie – fakta och bilder
CBeast Postat: 2012-05-14 20:42
Re: Nisse, snacka inte... vad i denna bil är det som inte är nytänkande? Kan ju vara trevligt om man utvecklar kommentaren något. Den varken ser, går eller är någonting som föregående generationen 1-serien. Sen vad man tycker om designen får stå för var och en.
#18 Re: BMW M135i och tredörrars 1-serie – fakta och bilder
Uffe Postat: 2012-05-14 21:23
Det ar en ful rackare...
#19 Re: BMW M135i och tredörrars 1-serie – fakta och bilder
AH Postat: 2012-05-14 23:01
Avskyr detta med SportLine och UrbanLine. Låt en få välja tillbehör själv, fritt från allt vad paket heter.
#20 Re: BMW M135i och tredörrars 1-serie – fakta och bilder
Viggo Postat: 2012-05-15 00:11
Beklagligt att behöva säga det, men den är ful som skit. Tyvärr.
#21 Re: BMW M135i och tredörrars 1-serie – fakta och bilder
Beagle Postat: 2012-05-15 00:15
Skönt att någon kör något så exotiskt som Lexus även om bilarna egentligen är så trista så att man nästan kan uppfatta Volvo som spännande. Lite som att påstå att man är ölkännare och ha Heineken som favorit.
Synd att 1-serien inte blev lite snyggare men körmässigt utan konkurrens för de som har krav.
Den som sa Volvo V40 kunde lika gärna ha sagt Ford Fiesta, lika relevant.
#22 Re: BMW M135i och tredörrars 1-serie – fakta och bilder
PeterB Postat: 2012-05-15 08:22
Eftersom 1-serien är så ful (till och med fulare än den gamla) så går den bort för mig. Spelar ingen roll hur bra den är. Man måste ju kunna visa sig i bilen också. Säger bara Giuliettan
#23 Re: BMW M135i och tredörrars 1-serie – fakta och bilder
Stenis Postat: 2012-05-15 09:40
Kan förstå att många tycker 1-serien är ful framifrån, men med M-fronten blir den ju riktigt snygg. Att det sen är en bra bil råder det nog inget tvivel om.
#24 Re: BMW M135i och tredörrars 1-serie – fakta och bilder
Carl Postat: 2012-05-15 10:53
Den är säkert hur bra och rolig att köra som helst, synd bara att den ser ut som den gör!
#25 Re: BMW M135i och tredörrars 1-serie – fakta och bilder
Erik Postat: 2012-05-15 11:16
Haha.
fulaste bilen just nu!
Angry birds grisarna är ute efter oss.
Det märks för varje fulare bmw hur dålig smak man måste ha för sitta i en sån.
Stackars er som måste försvara designen på denna grisen. Det kan inte vara kul.
#26 Re: BMW M135i och tredörrars 1-serie – fakta och bilder
Pelle Postat: 2012-05-15 11:31
Snygg, cool och förbaskat bra!
#27 Re: BMW M135i och tredörrars 1-serie – fakta och bilder
David Postat: 2012-05-15 11:42
Det är ganska ful men oj vad jag vill ha en M135i!
#28 Re: BMW M135i och tredörrars 1-serie – fakta och bilder
Gurra Postat: 2012-05-16 13:43
Är lite för mycket vw polo över bakljusen. Men ruggit kompetent bil annars.
Skrattretande att vissa tar upp en v40 i jämförelse me en M135. Kom igen..
#29 Re: BMW M135i och tredörrars 1-serie – fakta och bilder
Jakob Postat: 2012-05-16 18:19
1-seriens design kommer hålla ett par år utan att se tråkig och gammal ut, det är det som gör BMW:s bilar så unika. Det skapar design som håller och inte skriker "kolla in den nydesignade bilen" Kolla alla andra i golfklassen, det ser förgävliga ut jämfört med BMW:s föregående modell som förövrigt fortfarande ser bättre ut än de andra.
#30 Re: BMW M135i och tredörrars 1-serie – fakta och bilder
Marcus Postat: 2012-05-17 10:09
Jag har BMW i blodet efter uppväxten i pappas bilar och sedan 15 år med mina egna bla e21 e30, e36, ny 330e46, ny e46m3 och två nya e91 335 Coupe men nu ger jag upp.
Designmässigt har dem tappat greppet om både 1an och 3an. Otroligt groteska men samtidigt intetsägande. Framförallt är det fronten som de misslyckats med på båda modellerna! Att dem dessutom inte längre erbjuder en ren 3.0 motor får mig att titta på andra märken. Merca gör just nu, enligt mig de snyggaste, och de har en 3,5l sugmotor i programmet...
Detta är synd då både nya 5an och de nya 6orna är brutalt snygga - Dock för mycket pengar för mig.
Jag tror dock inte att BMW kommer tappa så mycket kunder - förutom de entusiaster som inte köper konceptet längre... Det finns tillräckligt med folk som köper dem bara för att visa upp sig.
#31 Re: BMW M135i och tredörrars 1-serie – fakta och bilder
Mads Postat: 2012-05-17 17:05
Håller med marcus. C klass coupe e ruggigt fin. ge mig en 350 med amg kit..
#32 Re: BMW M135i och tredörrars 1-serie – fakta och bilder
Henrik Postat: 2012-11-16 17:28
Är snart ägare till en BMW m135 i och känner mig supernöjd med det valet.mer bil för dom pengarna går icke att få!
#33 Re: BMW M135i och tredörrars 1-serie – fakta och bilder
Henrik Postat: 2012-11-16 17:28
Är snart ägare till en BMW m135 i och känner mig supernöjd med det valet.mer bil för dom pengarna går icke att få!
#34 Re: BMW M135i och tredörrars 1-serie – fakta och bilder
Henrik Postat: 2012-11-16 17:28
Är snart ägare till en BMW m135 i och känner mig supernöjd med det valet.mer bil för dom pengarna går icke att få!