• Textstorlek A A
  • Hem
  • Nyheter
  • Vilket trafikbrott tycker du...

Vilket trafikbrott tycker du är värst?

Hjälp oss i vår undersökning om polisens arbete i trafiken. Har du varit av med körkortet, har du blåst i alkomätare, brukar du köra med moms? Svara på detta och några frågor till i vår stora undersökning.

Klicka på bilden för att komma till undersökningen.

Klicka här för att delta - det tar bara någon minut!

Svaret läser du i auto motor & sport nummer 15.

Skriv kommentar

Det finns 40 kommentarer

Detta innehåll är skapat av Auto motor & sports besökare

Alla kommentarer
  • #1 Re: Vilket trafikbrott tycker du är värst?
    MX-Anders Postat: 2012-06-26 20:36

    Det funkar inte med att klicka på länken.

  • #2 Re: Vilket trafikbrott tycker du är värst?
    webbredax Postat: 2012-06-26 20:46

    hej MX-Anders! Jag har provat att klicka både på länken och bilden och det funkar. Prova gärna igen.

  • #3 Re: Vilket trafikbrott tycker du är värst?
    Dryge Rolf Postat: 2012-06-26 22:46

    Audiägare begår ständigt grova brott i trafiken eftersom de aldrig använder blinkers.

  • #4 Re: Vilket trafikbrott tycker du är värst?
    jojo VW Polo dsg 2012 Postat: 2012-06-26 22:47

    DE TVÅ SISTA FRÅGORNA ÄR IDENTISKA, VARFÖR?

  • #5 Re: Vilket trafikbrott tycker du är värst?
    Fabbe Postat: 2012-06-27 00:20

    @jojo vw polo dsg 2012 Om du läser igen så ser du att det sista alternativet är utbyt från Landsort till Tätort :)

  • #6 Re: Vilket trafikbrott tycker du är värst?
    Anonym Postat: 2012-06-27 00:23

    Här i Nacka&Värmdö området i Stockholm har man valt att öka fokus på hastighetskontroller senaste tiden och för framtiden.
    Inte alkohol kontroller vid udda tider, inte fordonskontroller. Utan hastighet och INTE hastighet vid skolor och liknande utan MOTORVÄG: och motorvägarna är är i stort sätt bara 90vägar trots 2-3 filer och riktigt fina vägar.
    Och inte vid tät trafik utan man har valt att stå sent på kvällen fina sommarkvällar vid väldigt låg trafikintensitet.
    Jag kör över 3000mil per år och använder bilen dagligen, kör mycket om nätterna (när man kan tänka sig att många fyllekör) och många tidiga mornar när barnen är på väg till skolan.
    Passerar ca 5km bostadsområden och minst 1 skola varje morgon och eftermiddag.
    Det är minst ett år sedan jag såg en laserkontroll vid skola medans jag har sett folk stoppade flera kvällar i veckan på motorvägen (vi pratar runt halv 10 på kvällen med solsken och lite trafik) och flera laserkontroller på motorvägarna.
    Det är över 2år sedan jag såg en nykterhetskontroll nattetid. Förutom inne i city då, där fick jag senast blåsa i höstas.

    Ja vet inte men för mig skriker det bara PENGAR i polisens agerande. Man vill inte åt de förarna som kostar liv utan man vill åt dem som kör lite för fort på motorvägen där man oftast bara riskerar sitt eget liv! om äns det...
    Men att folk sitter och bränner fort som fan utanför skolorna eller kör på fyllan hem om nätterna verkar inte vara en prioritering?
    Jag skulle gärna se att ni på AMS ifrågasätter detta beteende och varför man vill åt dem som utnyttjar våra fina motorvägar framför dem som sätter andras liv på spel. Gärna ställt till Nacka polisen som är extra duktiga på detta.

    I höstas gjorde dom en riktigt snygg laserkontroll. lång raktsträcka på ca 500-600m med en lång nedförsbacke i början. 3 filg 90väg.
    Vid en påfart(precis efter en bro som passerar över motorvägen) så stod en civilklädd MC polis med lasern bakom en lampstolpe av fackkonstruktion (dvs han var väl dold)
    Sen hade dem 3st bilar och en målad MC väntandes gömda uppe på påfarten.
    Detta var ca kl 13 med väldigt lite trafik.
    Varför stod dem inte vid valfri skola där lågstadieeleverna slutar 13.30?...

    Visst detta är kanske inte en objektiv syn på det hela då jag är en av dem som gillar att köra lite fort, men jag försöker att välja mina tillfällen med lite trafik och inte utsätta andra för fara. Men tydligen är det då man inte ska köra för fort...

  • #7 Re: Vilket trafikbrott tycker du är värst?
    Jonas Postat: 2012-06-27 01:13

    Vad är landsort? Enligt Google en fyr eller en ö.

    Fartkontroller drar in pengar. Övrig brottsbekämpning kostar pengar. Prioritet ekonomi istället för människors trygghet. Så enkelt är det.

  • #8 Re: Vilket trafikbrott tycker du är värst?
    R Postat: 2012-06-27 08:11

    @Jonas +1

    Svensson som öppnar plånboken för att ha kört någon km för fort istället för huvudprio på rånare mördare och dyl. avskum är dessutom riskfritt. Dock inte polisen utan våra makthavares beslut att det är så.

  • #9 Re: Vilket trafikbrott tycker du är värst?
    Scrooge Postat: 2012-06-27 09:03

    Det värsta brottet är Polisens totala slöseri med resurser. Att ha 4-10 man plus fordon utplacerade längs en torr motorväg mitt på en vardag för att jaga personer som kör mellan 5-20 km för fort. Enda anledningen till att detta prioriteras är för att stecken i statistiken ökar snabbt.
    En avsevärt viktigare insats, men mer kostnadskrävande är alkoholkontroller nattetid under sk krognätter. Det gillar inte potatisgrisarnas ledning eftersom nattpersonal kostar mer och de får inte lika många pinnar i statistiken en sådan natt. Att det skulle minska risken för att ett fyllo kör ihäl en oskyldig är inget som potatisgrisarna över huvud taget bryr sig om. Tar de ett rattfyllo för en ihjälkörning är det bara en pinne i statistiken och pappersarbetet tar nästan ett arbetspass. Står de vid motorvägen får de in 5-10 pinnar i timmen utan pappersarbete.

  • #10 Re: Vilket trafikbrott tycker du är värst?
    Hazze, olydig ögontjänare Postat: 2012-06-27 09:27

    Tycker att Trafikpolisen många gånger beter sig som riktiga blöjisar! Vill bara visa nån slags makt. Själva kör de som krattor: använder inte blinkers, lämnar inte företräde, stannar ej vid ö-ställe, m.m. Jag kan inte se någon som helst lagolydighet med att köra några km för fort, gör det dagligen, med sunt förnuft och omdöme förstås!

  • #11 Re: Vilket trafikbrott tycker du är värst?
    Villasvensson med bilintresse Postat: 2012-06-27 09:34

    Anonym : Håller helt med dig. 4-5 st stora tuffa poliser syns allt för ofta omhändertaga någon "brottsling" som under en solig vår/sommardag kört 116 km/h på motorväg. Jag har kört bil i mitt yrke nästan 20 år och VARJE år när värmen kommer i maj så kryper de fram - fartkontrollanterna. Vid dåligt väder är det riskfritt att köra för fort.

    Jag tycker dock att det är bra med fart (& nykterhets) kontroller vid skolor och lågfartsområden.

  • #12 Re: Vilket trafikbrott tycker du är värst?
    R Postat: 2012-06-27 09:55

    "Makten" många poliser vill visa när dom tar fortkörare kan vara irriterande. Dock tror jag att det många ggr bygger i grund och botten mer på frustration p.g.a. av maktlösheten gentemot det klientelet som egentligen är en samhällsfara där polisen ofta får agera socialarbetare.

    Tror att många poliser i grund och botten liksom oss civilister, rent moraliskt, tycker och tänker att det minst sagt är onödigt att sätta fast någon som kör för fort på mer eller mindre öde vägar.

  • #13 Re: Vilket trafikbrott tycker du är värst?
    Anonym Postat: 2012-06-27 10:53

    Villasvensson med bilintresse: För att förtydliga så har jag verkligen inget emot kontroller vid skolor och andra platser där barn osv är i en riskzon!
    Och framförallt inte mot fler nykterhetskontroller!

  • #14 Re: Vilket trafikbrott tycker du är värst?
    Dunderharen Postat: 2012-06-27 12:06

    Något jag retar mig på är många cyklisters beteende!!! Struntar i dom flesta trafikregler som gäller. Cyklar mot enkelriktat, mot rött, på trottoar, stannar nästan aldrig vid övergångsställen osv.......

  • #15 Re: Vilket trafikbrott tycker du är värst?
    Danne Postat: 2012-06-27 12:17

    Hej.
    Kul med en seriös undersökning, men varför finns det inga frågor kring körning/alkohol, det verkar ibalnd som att det är farligare att köra 10-15 km/h för fort på landsväg än att köra enligt hastighet med alkohol i kroppen....vilket tycker ni är värst?

  • #16 Re: Vilket trafikbrott tycker du är värst?
    Limmet Postat: 2012-06-27 12:24

    Håller med Anonym helt och hållet.
    Fast riktigt så farligt tror jag inte att det är i värmland..

  • #17 Re: Vilket trafikbrott tycker du är värst?
    DB Postat: 2012-06-27 12:34

    Det handlade ju bara om fortkörning.
    Fyllekörning slår allt detta med råge.

  • #18 Re: Vilket trafikbrott tycker du är värst?
    toe Postat: 2012-06-27 13:33

    Min grabb åkte häromdagen fast för fortkörning. 92 på 80-väg, vilket är den nya, "nervöst sammanbrott-gränsen" på våra vägar. Polisen skrev 2800 spänn i böter, ( vilken visade sig vara 600 :- för hög), påpekade för honom -"idag får du jobba gratis", och önskade en fortsatt trevlig dag.
    Omtänksamt. Kortet klarade han med tre veckors marginal. 2 års prövotid gäller ju för färska körkortsinnehavare.
    Ponera nu att 2 unga grabbar stannas av en ensam polis med laser. (Ensamma poliser är inte ovanligt, vet av egen erfarenhet.) Föraren har haft kortet i mindre än ett år och kör låt säga 20 km/t för fort. Kortet kommer alltså att ryka. Istället för att skriva på boten, slår dom ihjäl polisen och skyller på varandra. Och vips har han sitt dyrbara kort i behåll, inga böter och ingen fälls för den ihjälslagna polisen då man inte kan fastställa vem som bragt honom om livet.
    Absurt, men förmodar det skulle funka.

  • #19 Re: Vilket trafikbrott tycker du är värst?
    Roger Skagerström Postat: 2012-06-27 14:02

    Försöker dom slå ihjäl han kan man ju hoppas att han skjuter dom? ;)

    Nåväl. Tycker att de flesta andra "förseelser" är värr än fortkörning så länge det inte är vårdslöst.

  • #20 Re: Vilket trafikbrott tycker du är värst?
    svempa Postat: 2012-06-27 14:02

    @toe det är inte så absurt :-) Iförsig fungerar det inte längre att skylla på varand. Men de är antagligen väldit unga, var stressade, mådde dåligt i skolan och blev mobbade samma dag, just av den polisen. Det bli skyddstillsyn och de behålla sina kort :-)
    Alkohol, droger och att köra mot rött är det värsta, tycker jag. 30km/h och 50 skall man enligt mig respektera, de andra hastighetsbegränsningar är rekommendationer som är beroende på väder, trafikläge, bil och däck

  • #21 Re: Vilket trafikbrott tycker du är värst?
    Mats Postat: 2012-06-27 14:24

    Att köra rattfull är det värsta, alla kategorier.

  • #22 Re: Vilket trafikbrott tycker du är värst?
    toe Postat: 2012-06-27 14:54

    Vet att mitt resonemang är "skruvat". Men det var med avsikt. Vill sätta fingret på ett problem vi har i vårt land. Nämligen att våra myndigheter och allmänheten ser olika på förhållandet brott/straff.
    Grova brottslingar, ex mördare, får all hjälp samhället kan ställa upp med medan en ung grabb med färskt svindyrt körkort som jagar röven av sig för att få några dagars sommarjobb, kan bli avplockad kortet vid vägkanten + dryga böter för några kilometers hastighetsöverträdelse.

  • #23 Re: Vilket trafikbrott tycker du är värst?
    Johan Postat: 2012-06-27 19:12

    Bra skrivet Anonym. Sorgligt.

    De som kör för fort vid 30 km/h begränsning är illa, men om man kör 140 på 110 motorväg tycker jag inte spelar någon roll.

    I Tyskland ser man mycket mer allvarligt och det är högre böter för de som inte håller avstånd till framförvarande bil än om man kör för för fort. Det tycker jag är riktigt bra.

    Att ligga nära framförvarande bil är mycket farligare än om man kör 140+ när ingen annan bil är i närheten.

  • #24 Re: Vilket trafikbrott tycker du är värst?
    Dryge Rolf Postat: 2012-06-27 19:39

    Ja, förare påverkade av alkohol och/eller droger i trafiken är i särklass värsta brottet eftersom de utgör en så stor fara för sina medtrafikanter. Enstaka personer som kör långt över hastighetsgränsen på landsväg är sällan överdrivet farliga, mer än för sig själva men stoppklossar som kör 70-80 km/h på en landsväg med mycket trafik begränsad till 90km/h är enligt min mening mycket farliga eftersom de stressar nästan varje annan bil att köra om.

  • #25 Re: Vilket trafikbrott tycker du är värst?
    Tomas Postat: 2012-06-27 20:44

    Klart att droger i trafiken inte är lämpligt. (vem skulle vilja åka med en pilot som är påverkad?) Dock bör en viss nyansering kring detta göras. När vi införde 0.2 promille som gräns fick bl a en professor i trafikbeteende kalla fötter och påpekade att det inte fanns några som helst vetenskaplig belägg för att det skulle vara bättre med 0,2 än 0,5 som var tidigare gräns. Det vore bättre att säga som det var dvs att detta var en politisk gräns som mest handlade om folknykterhet
    I dag är det dessutom så att man blir betraktad som grovt onykter om man överskrider 0,2. Det känns inte så vidare underbyggt speciellt om man vet att en person som kör med förkylning eller är allmänt trött presterar betydligt sämre i alla avseenden. Att fokus blivit riktat mot nykterhet är iof bra men det handlar om en hel del andra faktorer också. Att köra för fort anses fortfarande statistiskt som en av de större problemen. Det som dock ingen verkar vilja ta upp på agendan är att det är väldigt få av olyckorna som faktiskt är direkt kopplade till en överskriden hastighetsgräns. Dvs flertalet olyckor handlar om att någon kört över sin förmåga i förhållande till väglag och trafik och inte över en hastighetsgräns. Likväl trummas mantrat in! Hastighet dödar!!! Och vi förleds att tro att det handlar om att vi överskrider hastighetsgränser och att det är det som orsakar allt elände. Nej det är nog så att vi åker bil i stället för att köra bil som är ett av de största problemen.

  • #26 Re: Vilket trafikbrott tycker du är värst?
    classe Postat: 2012-06-27 21:18

    #25 Måste hålla med om droger. Vi sverige ska ju alltid vara präktigast i universum så även med alkogränserna. Bevisligen finns det ingen som orsakat en dödsolycka och som haft tex 0,45 promille. Den absolut vanligaste dödsolyckan(trafik) med alkohol inblandat är en singelolycka, man, 18-25 år, körandes på kväll-natt fre-sön oftast obältad också. Där är det väl upp till var o en om man vill köra ihjäl sig själv. Idag kan man inte besöka en kompis o ta 2 öl 3,5% ens. Man skulle aldrig någonsin orsaka en olycka pga av dessa två öl, men skulle man hamna i kontroll så morsning till körkortet direkt. Skulle förmodligen vara större risk att orsaka en olycka om man förtärt 2 ostmackor-Grevé 31%. Gränsen borde höjas till 0,5 promille.

  • #27 Re: Vilket trafikbrott tycker du är värst?
    Knape Postat: 2012-06-28 00:08

    toe: Nej, kortet ryker inte för att du har "prövotid" och åker dit. Åket själv fast under den tiden för 126km/h på 100väg i falkenberg(de regna på E6:An) . Det blev 2600kr eller 2800kr i böter (minns inte). Detta är en stor myt verkar det som. Trafikreglerna o straffen är densamma om du haft körkort i 10 minuter eller i 100 år.
    //Knape

  • #28 Re: Vilket trafikbrott tycker du är värst?
    Knape Postat: 2012-06-28 00:08

    toe: Nej, kortet ryker inte för att du har "prövotid" och åker dit. Åket själv fast under den tiden för 126km/h på 100väg i falkenberg(de regna på E6:An) . Det blev 2600kr eller 2800kr i böter (minns inte). Detta är en stor myt verkar det som. Trafikreglerna o straffen är densamma om du haft körkort i 10 minuter eller i 100 år.
    //Knape

  • #29 Re: Vilket trafikbrott tycker du är värst?
    Bredsladd Postat: 2012-06-28 09:47

    Test

  • #30 Re: Vilket trafikbrott tycker du är värst?
    eric Postat: 2012-06-28 11:42

    Många mycket bra kommentarer, framförallt Anonym och toe. Har kört Taxi i många år och upplever och har reflekterat om det samma som er.

  • #31 Re: Vilket trafikbrott tycker du är värst?
    Spencer Postat: 2012-06-28 15:29

    Enklast är väl att alltid plocka in audi och bmw förarna.
    Dom saknar allt vad moral och respekt heter!

  • #32 Re: Vilket trafikbrott tycker du är värst?
    Dryge Rolf Postat: 2012-06-28 16:04

    Spencer kunde inte haft mer rätt, men jag måste säga att BMW-förare beter sig bättre generellt än en del som kör Audi. För att inte få inlägget för kraftigt inriktat mot ägare av premiummärken vill jag då påpeka att jag inte alls upplever Mercedes-förare skyldiga till nedanstående. Jag vet att många tycker att sådana här åsikter låter idiotiskt och att men är det något bil som inte ger signal, någon bil som ligger 0,01 cm från framförvarande, någon bil som skall köra om på landsväg med för små marginaler, ja då är det i 90% av fallen en manlig Audi-förare. I viss mån har även detta börjat gälla Volkswagen, åtminstonde när det gäller blinkers. Att inte ge signal är en ganska mild företeelse i jämförelse med att vara onykter eller köra för fort förbi förskolor ock dylikt, men det är få brott som neglerande av blinkers som stör folk så pass mycket. Har därför undrat länge om körriktningsvisaren i moderna VAG-bilar sitter olämpligt till, eftersom de används sällan eller aldrig används.

  • #33 Re: Vilket trafikbrott tycker du är värst?
    Dryge Rolf Postat: 2012-06-28 16:07

    Jag har två närbekanta som kör Audi, de påstår att Audiförare som inte använder blinkers och beter sig olämpligt oftast är stressade säljare ute på uppdrag som snackar i telefon samtidigt som de kör. Och de påpekar också att det knappast enbart gäller Audi utan lika ofta Volvo, Volkswagen och andra vanliga tjänstebilsmärken.

  • #34 Re: Vilket trafikbrott tycker du är värst?
    R-acer Postat: 2012-06-28 16:13

    Jag sparar varje månad så att det finns pengar tillgängligt när polisen är framme...
    Hastighetgränserna är bara löjliga. Vi tutas i att det är farligt och att miljön står på spel.
    Vi harf motorvägar som en del av sträckan är 120 km/h och vips efter en avfart ändras till 110 km/h utan att vägens standard är ändrad. kan ite vara något annat att MP-gänget gick med på hastighetshöjning enkom om summan av alla snitthastiger är noll (dvs att vissa vägar sänktes och andra bibehöll skyltningen).

    Ingen (INGEN) funderar eller lyfter frågan om vad snabba kommunikatioer i ett land som Sverige med långa avstånd kan göra för samhällsekonomin. Om vi uträttar mer per tidsenhet så rullar också ekonomin bättre. Det funkar inte för alla att åka tå eller för den delen flyg.

    Jag önskar oss alla lycka till. Speciellt med tanke på de nya fartgränserna som komma skall.

    Mina 2 öre beträffande svenska hastigheter är:

    30 vid skolor eller områden med många fotgängare
    50 inom tätort med övergångsställen
    80 utanför tätort <13 m
    100 på vajerväg och 13-metersväg
    130 på 2 + 2 väg med avdelare

    Behöver det vara mer komplicerat??

    Placering av fartkameror och polisens laserutr är hara bara att göra med var man får in mest pengar.

  • #35 Re: Vilket trafikbrott tycker du är värst?
    Johansson91 Postat: 2012-06-28 21:50

    Håller med de flesta andra här, rattfylleri är en dödssynd i trafiken och hastigheter i städer, alltså 50 och lägre, skall respekteras!

    Däremot 20-30 km/h fortkörning på motorväg spelar ingen roll så länge föraren är fokuserad på sin uppgift, alltså att köra bil. En förare som håller laglig hastighet men är ofokuserad och pratar i mobil, sminkar sig etcetera är många gånger farligare än en förare som kör för fort men som koncentrerar sig på körningen.

    Till sist kan jag inte låta bli att citera vår allas Jeremy Clarkson. "Speed has never killed anyone. But suddenly becoming stationary, thats what gets you!"

  • #36 Re: Vilket trafikbrott tycker du är värst?
    Danne Postat: 2012-06-29 06:41

    Riktigt intressant at läsa alla inlägg, tycker dom flesta är riktigt bra, Tycker även vi kan ta upp användadet av mobiltelefon på agandan, vet och märker ofta att dom som "glömmer" använda blinkers eller flytta sig från omkörningsfilen ofta sitter med en mobil i handen/örat och i absolut värsta fall sitter och sms:ar....hur länge skall vi i sverige vara det ända (nästan) landet i europa där det är tillåtet???
    Jag har aldrig sätt någon proffisionell bilförare/testförare som nyttjar telefonen under körning....kanske vår fr5edrik Hult skall testa sms:a när han testar Porschar och andra nöjesmaskiner ? ;-)

  • #37 Re: Vilket trafikbrott tycker du är värst?
    eric Postat: 2012-06-29 08:42

    Förutom blinkers är ett annat irritationsmoment är att många inte vet vad en påfartssträcka är för något, även kallad accelerationsfält. Man ligger i sina 50 km/h, så fort spärrlinjen tar slut, spelar ingen roll hur många mil påfartssträckan är, kör man ut på motorvägen (helst utan att blinka). DÄR gasar man på sakta upp till 110 Km/h, det skapar hastiga inbromsningar, köer och irritation.

  • #38 Re: Vilket trafikbrott tycker du är värst?
    Johan Postat: 2012-06-29 09:59

    Håller med eric ovan. Retar mig också på alla som inte svänger in till höger på motorvägen. Kör ofta på E6:an och det är ofta någon kör om en lastbil i 111 km/t och skall givetvis ligga kvar och köra om nästa lastbil som ligger 800 meter längre fram.

  • #39 Re: Vilket trafikbrott tycker du är värst?
    Fredrik Postat: 2012-06-29 16:18

    Till Toe
    Han hade inte blivit av med körkortet även om han hade haft prövotid. Gäller samma regler med eller utan prövotid. Skillnaden är att om du blir av med kortet får du tillbaka det, med prövotid måste du troligen ta om det.

  • #40 Re: Vilket trafikbrott tycker du är värst?
    bertil i Kil, Värmland Postat: 2012-06-29 16:38

    Vänstersvängar dödar!

Möjligheten att kommentera är avstängd. Artikeln är äldre än 30 dagar.

Månadens fråga

  • Vad kör du just nu?

  • Nästa bil jag ska köpa har:

Nyhetsbrev fem dagar i veckan

Varje vardag skickar vi dig de senaste 24 timmarnas hetaste nyheter till din e-post. Nyhetsbreven kan också innehålla specialerbjudanden.

  • Prenumerera på
    Auto motor & sport nyhetsbrev
Trafiktesten