• Textstorlek A A
  • Hem
  • Nyheter
  • Provkörd: Nya Mercedes-Benz...

Provkörd: Nya Mercedes-Benz A-klass

Daniel Östlund befinner sig i Slovenien, strax söder om Österrike, för att provköra nya Mercedes A-klass. Hur står sig den kraftigt omarbetade merca-minstingen mot konkurrenterna?

Daniel Östlund njuter av solen i Slovenien och imponeras av nya Mercedes A-klass.

Daniel Östlund njuter av solen i Slovenien och imponeras av nya Mercedes A-klass.

Hur är läget i Slovenien?

Här strålar solen så att huden faller av - temperaturen har ännu inte krupit under trettiogradersstrecket. Landet verkar välmående, vägnätet är till stora delar nybyggt även om mindre sträckor har bjudit på nära nog svensk norrlandsasfalt.

Så vad är det där i bakgrunden?

Nya Mercedes-Benz A-klass. Efter det första två högbyggdagenerationerna kommer nu trean, som slår direkt mot Audi A3 och BMW 1-serie. Just den här är den starkaste, A 250 med 211 hästkrafter ur den direktinsprutade bensinturbon på två liter.

Hur är första intrycket?

Överraskande positivt, så här långt. Karossen är snygg, inredningen väl ihopskruvad, utrymmena väl tillvaratagna både fram och bak. Och så är den riktigt rolig att köra!

Är den?

Visst! Skottar iväg som tusan och griper ordentligt tag i asfalten. Bakom ratten märks inte mycket av forna Mercedesmodellers sävliga reaktioner.

Nya A-klassen planerar att ge både Audi A3 och BMW 1-serie en rejäl match.

Nya A-klassen planerar att ge både Audi A3 och BMW 1-serie en rejäl match.

Vad skiljer från föregångaren?

Allt! Alltså, eftersom det är frågan om en helt annan biltyp är det svårt att göra några direkta jämförelser, och några busstendenser visar inte nykomlingen upp.

Är det något som skaver då?

Just den här versionen släpper ut lite väl mycket koldioxid, ca 145 g/km. Men de mindre modellerna är riktigt snåla och snälla mot skogen. A 180 BlueEFFICIENCY klarar sig på 5,5 l/100 km om vi pratar bensin, och på dieselsidan går det att få A 180 CDI att hålla sig på låga 98 g/100 km. Det motsvarar 3,8 l/100 km.

Finns det några prisuppgifter?

Jojomensan, när den kommer till Sverige i augusti startar priserna på 214.900 kronor för A 180 och minsta dieseln kostar 15.000 kronor till. Till det kommer så klart paketutrustningen, räkna åtminstone med att behöva lägga på businesspaketet för 10.000 kronor. Dyrast är A 250 på 299.900, men då ingår businesspaketet.

En utförligare rapport om nya Mercedes-Benz A-klass redovisas i nummer 16/2012 av auto motor & sport. Den kommer ut i butik den 26 juli, eller något tidigare om du är prenumerant.

Den verkar vass – A3 och 1-serien får det tufft framöver!
457
40

Skriv kommentar

Det finns 15 kommentarer

Detta innehåll är skapat av Auto motor & sports besökare

Alla kommentarer
  • #1 Re: Provkörd: Nya Mercedes-Benz A-klass
    Jocke Postat: 2012-07-11 13:30

    Trist med en Mercedes som inte är en Mercedes utan en BMW. Varför har Mercedes slutat med att bygga bilar som är komforttabla, eller sävliga som nämns här?

  • #2 Re: Provkörd: Nya Mercedes-Benz A-klass
    Johan Postat: 2012-07-11 14:07

    Personligen håller jag med dej Jocke. Jag prioriterar bilar som är komfortabla och går fort så länge vägen är någorlunda rak och har kört Merc i drygt 20 år.

    Men idag är varumärket och vad varumärket står för viktigare än någonsin vid val av bil. Många köper bil av ett märke som symboliserar vad dom vill vara och inte vad dom är, och vem vill bli symboliserad som gubbe.

    Det är vad Merc försöker ändra på men det är inte lätt och det kommer att ta tid.

  • #3 Re: Provkörd: Nya Mercedes-Benz A-klass
    m96 Postat: 2012-07-11 14:15

    Jocke: Dærfør att det ær det enda motorjournalister tjatar om o værdesætter i tester. Sen att bilarna blir helt værdeløsa i verkligheten o dærmed sæmre før de flesta på vanliga vægar spelar ingen roll. Men i detta fall kanske det ær mer passande.. de blir mkt roligare o køra på mindre vægar.. o det ær væl ingen motorvægsbil i førsta hand detta. Då ær det kanske vettigare o prioritera rappa reaktioner framfør att den stannar kvar på vægen o exakt håller kursen i 200 genom en kraftig motorvægskurva med diverse ojæmnheter tex. Jag kan førstå prioriteringen på just denna typ av bil. Det ær nog inte samma typ av kunder som till en gammal S-klass från -85 tex :)

  • #4 Re: Provkörd: Nya Mercedes-Benz A-klass
    Fantomen Postat: 2012-07-11 15:01

    Man kan "bygga" den på merceders hemsida nu.

  • #5 Re: Provkörd: Nya Mercedes-Benz A-klass
    Fredde Postat: 2012-07-11 16:49

    Se på fan! Har Daniel Östlund börjat på AMS, det var goda nyheter!

  • #6 Re: Provkörd: Nya Mercedes-Benz A-klass
    Gott Postat: 2012-07-11 19:28

    MB har blivit sportigare och BMW satsar på komfort. Känns som MB har bra tryck just nu, går från klarhet till klarhet.

  • #7 Re: Provkörd: Nya Mercedes-Benz A-klass
    Jocke Postat: 2012-07-11 19:29

    Johan, jag håller med i ditt resonemang. Tyvärr är det så. Men alla kunder som tidigare valt Mercedes borde finnas kvar. Jag är en sådan. Jag har valt bil efter det jag vill ha och inte efter den jag vill vara. Mercedes är eller i viss mån var synonymt med komfort, slitstyrka, robusthet och säkerhet, men också med flärd, lyx, status och exklusivitet. Nu har Mercedes även adderat till sportighet i raden, bland deras standardbilarna, för att inte förknippas med gubbighet. Men då uppstår det en konflikt med komforten. Mercedes kommer självklart inte att erkänna det för de vill sälja till "komfortkunder" också, men kunderna får bara komfort som ett namn i broschyren. Jag märker att det där lilla extra i komforten saknas i deras bilar idag. Förr kunde man köpa en 190 och få en riktig merca-känsla i körningen. Nu måste man upp i S-klass för att få det.

    m96, ja visst den här bilen passar till det du säger. Men man ska inte inte behöva köpa en dyr S-klass för att få prioriterad komfort för långa raka vägar. Vill man ha en Mercedes med det lilla extra i komfort borde det finnas även billigare alternativ. Idag kallar Mercedes standardchassit för komfortchassi. Man luras av namnet att tro att det är extra fin komfort. Men i själva verket handlar det mest bara om att det inte är sänkt som sportchassit. När det gäller nya B-klassen har Mercedes till och med fått backa på sportchassit. Från och med nästa års modell har sportchassit fått en mjukare fjädring. Folk har fått nog av styv fjädring. Man måste inte känna av var enda sten som ligger på marken i ratten och i ländryggen. Körglädje är även att färdas utan en massa bakgrundsbrus. Det enda man själv kan göra åt saken är att sätta på mjukare däck som är smalare med högre profil. Trist men sant.

  • #8 Re: Provkörd: Nya Mercedes-Benz A-klass
    BS Postat: 2012-07-11 23:02

    Tjafs om gubbighet och sportighet. MB har alltid tillhört toppen vad gäller motorsport och vrårliga sportåk har de alltid erbjudit, sen är det bara i Sverige som denna gubbstämpel finns. I alla större städer utomlands så dominerar MB, NYC är ett bra exempel, inte är det bara gubbar som rattar MB där.

    Vad gäller nya B (och förmodligen A) så är den väldigt komfortabel men ändå grymt stabil i högre farter trots komfortchassi. Varvtalet,motorljudet vindbruset och däckbullret ligger på mycket låg nivå. Detta är komfort nog åt mig.

    Ingen större skillnad på övriga Imodeller idag (och jag har ägt många) såtillvida man inte går upp och väljer en S-klass med dubbla rutor, den är märkbart tystare och syftar då till min gamla 420 SEL från 1993.

  • #9 Re: Provkörd: Nya Mercedes-Benz A-klass
    Jocke Postat: 2012-07-12 08:18

    BS, jag håller med dig om att det bara är i Sverige som det finns folk som tycker MB är gubbiga. Det kommer säkert av landsortskulturen med de sänkta "sportiga" Volvobilarna. Bilar utan stil och smak.

    Ja, visst har även Mercedes byggt sportiga bilar (AMG) och presterat på tävlingar tidigare. Men nu har det även smittat över på standardbilarna. Även en E och C -klass har fått ett styvare chassi, inte bara A och B -klass. Stabila är dom, inget sagt om det, men dom har inte den där extra komforten som tidigare. Det räcker med att gå tillbaka till W211 för att märka skillnaden. Och jag kan inte påstå att bilar som t ex W124 och W 201 var instabila. Trotts komforten gick det klippstarka i 200 km/h.

    Nya B-klass har ett fint dämpat motorljud och någorlunda lågt vindbrus, men däcksljudet i farter över 80 km/h är inte vad man förväntar sig av en premiumbil. Lika så med vibrationer. Kör i 110 km/h och lägg märke till hur små vibrationer finns i karossen vid minsta lilla ojämna vägbana. Lägg handen lätt på passagerarstolens nackskydd och känn hur det skakar. Du kan även känna dessa vibrationer i ratten. Det påminner om obalans i däcken men är det inte. Det kan vara acceptabelt i en Golf men definitivt inte i en Mercedes.

    Som det står i artikeln om att det sävliga är borta tyder på att det skett en förändring. Men det betyder inte att det är till det bättre när det gäller komfort och Mercedeskänsla.

  • #10 Re: Provkörd: Nya Mercedes-Benz A-klass
    hasse Postat: 2012-07-12 10:43

    Största komfortproblemet med dagens bilar är att de inte använder däcken på rätt sätt. De löjligt låga däckprofilerna gör att det blir väldigt störande med även de minsta ojämnheterna.

  • #11 Re: Provkörd: Nya Mercedes-Benz A-klass
    zeke Postat: 2012-07-12 11:05

    Jocke, dags att byta märke!
    BMW 5-serie har allt det du saknar på Mercan!

    Tyvärr för BMW, så har den väl nästan dödat 7-serie försäljningen. Iaf i Sverige. Men så klart, alla marknader ska servas, och Sverige är sett ut volym och modellval ett s-tland! Så 7-serien säljer nog bra på andra mer penningstinna och inte så jantelags-tunga länder;-)

  • #12 Re: Provkörd: Nya Mercedes-Benz A-klass
    CZ Postat: 2012-07-12 11:41

    Inte riktigt ämnet men indirelt.

    Råkade provköra BMW 520 dynamics... i bra väder

    Den var utrustat med inställbara stötdämpare m.m

    Jag blev ganska besviken. Ingenting stämde allra minst väghållningen. Diffus styrning sävlig fjädring. Det hjälpte inte med att styva upp den. Speciellt inte styrningen som bara blev tyngre.

    Komforten var inte särkilt speciell heller med en massa däckljud i kupen. Motorn var ok dock hade jag väntat mig lite bättre manuell växellåda. Kvalitetskänslan kändes inte på topp heller. Kändes som om bilen inte skulle hålla ihop så bra i längden. Kanske skall man provköra igen och med en annan motor dock är inte detta vad jag väntar mig av BMW.

  • #13 Re: Provkörd: Nya Mercedes-Benz A-klass
    Adrian Postat: 2012-07-12 12:39

    Jocke*. Jag håller till viss del med. Men Mercedes Benz säger inte heller att nya Aklass skall stå för komfort utan för dynamik och sport. Mercedes Benz erbjuder E klass för komfort och vidare till S klass. Varumärket slutar ju inte leverera det man skapat, en upplevd känsla. Nya Mercedes A klass är ju en utökning utav tillvalet i modell programmet och dessutom har man kommit med något helt nytt och samt bättre än föregångaren och det kan du väll inte tycka är negativt?

  • #14 Re: Provkörd: Nya Mercedes-Benz A-klass
    mt Postat: 2012-07-12 16:15

    Jag har en B- och en E-klass.

    Utan tvivel ger nya B-klassen väldigt mycket för pengarna. Jämför jag den med andra bilar i samma storleksklass, ligger MB B lång före. Inget knirr eller knarr. Bra uppträdande på vägen. Till skillnad mot förra versionen - en instrumentering med bra känsla. Nu ser man samma komponenter från E och SLK. Ska du bara lägga 250000 på en bil - är B 180/200 med Business Plus ett bra alternativ.

    Min E är grym - men allt som är lyx är säkert det. Man blir nog nöjd med det mesta, men måste hitta sin stil.

    MB-gubbe som drar från dig vid nästa rödljus. :)

  • #15 Re: Provkörd: Nya Mercedes-Benz A-klass
    LN Postat: 2012-07-17 22:00

    Jag har ägt och kört 17 Mercedes, 3 BMW 2 Lexus

    Mercedes har och förblir det alla vill nå upp till.
    Men
    Mercedes har tappat och dragit ned på sin kvalitet beträffande rostskydd till den grad att man tappat förtroendet.
    Dessutom har man i Sverige släppt agenturen till en och samma person, ANDERS HEDIN, som sätter prispolicyn på service till en nivå att man tappar intresset för märket totalt!
    Hur kan man låta ett sådant företag ta över hela södra Sveriges representation av Mercedes?
    Min erfarenhet är att Mercedes som bil är mycket speciell, känslan i bilarna var mer dominerande och säregen än idag men det är kungne bland bilar.
    Det absolut tråkigaste och sämsta bland mina bilar är Lexus! Så in i det tråkigaste man bara kan köra, har ägt GS 300 och sedan LS 460 2008 års modell. Själslös tystnad utan det minsta finess, bara vakuuuumkänslka i allt, styrning fjädring ja hela bilen. Mercedes hägrade igen men E-klassens fula design på W212 gjorde att jag nu kör en BMW 530d.
    Mercedes får skärpa sig, detta är nog ändå lite bekvämare o körgladare än en Mercedes av idag.

Möjligheten att kommentera är avstängd. Artikeln är äldre än 30 dagar.

Månadens fråga

  • Vad kör du just nu?

  • Nästa bil jag ska köpa har:

Nyhetsbrev fem dagar i veckan

Varje vardag skickar vi dig de senaste 24 timmarnas hetaste nyheter till din e-post. Nyhetsbreven kan också innehålla specialerbjudanden.

  • Prenumerera på
    Auto motor & sport nyhetsbrev
Trafiktesten