• Textstorlek A A
  • Hem
  • Nyheter
  • Film: Hyperbilen Hennessey...

Film: Hyperbilen Hennessey Venom GT

Hyperbilen Hennessey Venom GT beskrivs som en brittisk sportvagn korsad med amerikansk urkraft. Motorn pumpar ut över 1.200 hästkrafter och lämnar självaste Bugatti Veyron i bakhasorna. Se filmen från Matt Farahs provkörning!

Hyperbilen Hennessey Venom GT pumpar ut över 1.200 hästar och lämnar det mesta bakom sig.

Hyperbilen Hennessey Venom GT pumpar ut över 1.200 hästar och lämnar det mesta bakom sig.

Redan i början av 2010 dök det upp bilder på den elaka skapelsen Venom GT från amerikanska Hennessey Performance Engineering, en Texas-baserade trimstuga som sedan många år tillbaka specialiserat sig på skrämma upp bland annat Dodge Viper och Ford GT till 1000-hästarsmonster. Nu finns den att köpa. Prislappen ligger kring en miljon dollar och hittills är sex exemplar producerade.

Hyperbilen Hennessey Venom GT beskrivs som en brittisk sportvagn korsad med amerikansk urkraft. Man har tagit ett stycke Lotus Exige och parat ihop med ett stycke dubbelturboförsedd Chevrolet-V8:a på 6,2 liter och över 1.200 hästar. Bilen väger endast cirka 1.200 kilo, vilket är ungefär som en bil i VW Polo-storlek. Den teoretiska toppfarten anges till 437 km/h och skulle därmed ligga i nivå med, eller till och med högre än, både Koenigsegg Agera och Bugatti Veyron.

Kraften levereras till bakhjulen via en manuell sexväxlad låda helt utan elektroniska hjälpsystem. De påstådda prestandasiffrorna är smått vansinniga, 0-60 mph (0-96 km/h) går på 2,5 sekunder och kvartsmilen (402 meter) på 9,9 sekunder.

Matt Farah från Drive-nätverket har fått äran att provköra monstret och verkar minst sagt nöjd.

Bästa köpet i hyperbilsklassen!
46
260

Skriv kommentar

Det finns 26 kommentarer

Detta innehåll är skapat av Auto motor & sports besökare

Alla kommentarer
  • #1 Re: Film: Hyperbilen Hennessey Venom GT
    David Postat: 2012-07-13 12:32

    bilen är inte värt sitt pris det minsta. en lotus med bodykit, en trimmad corvettemotor och en ford gt låda och det får du betala 1.000.000 dollar för.... priset är inte motiverat det minsta till skillnad från paganis åk, koenigsegg och veyron där i princip allt är specialtillverkat för just den bilen.
    hela konceptet är idiotiskt, att lansera en budget veyron men de personer som har. 1 mille dollar behöver inte budget. och vill du ha något billigare, lika snabbt och 1000x fräckare kan du köpa dig en Aventador och trycka in dubbla turbos

  • #2 Re: Film: Hyperbilen Hennessey Venom GT
    Lars Postat: 2012-07-13 12:52

    Om Bugatti gör 0-100 på 2.5 sek och Venom gör 0-96 på 2.5 så lämnar inte den Bugattin bakom sig, eller? Bugatti är klass. Istället för Venom kan man skaffa sig en gammal RX7 och skrämma livet ur den med några turbos. I övrigt håller jag med David.

  • #3 Re: Film: Hyperbilen Hennessey Venom GT
    Joakim Postat: 2012-07-13 12:55

    Shit asså! Vilken cool bil. Den har sina många nackdelar men det som är bra och häftigt är fruktansvärt bra och häftigt. Med det vikt/effekt-förhållandet så bör den kunna slå ett och annat rekord. Skulle vara trevligt om någon motortidning testade bilen 0-100,0-200,0-300,0-322 samt toppfarten. Sen kan man ju alltid ställa den bredvid en Veyron Supersport för att demonstrera skillnaderna :-)

  • #4 Re: Film: Hyperbilen Hennessey Venom GT
    Dunderharen Postat: 2012-07-13 12:56

    Jag gillar bilen!!!

  • #5 Re: Film: Hyperbilen Hennessey Venom GT
    Joakim Postat: 2012-07-13 13:01

    Lars: Kommer man bara upp i lite manligare hastigheter så lämnas Veyron Supersport i bakgrunden så de bara skriker om det. Kan en Koenigsegg Agera R med 1115 hästar spöa en Veyron så kan även en Venom GT göra de. Lätt som en plätt

  • #6 Re: Film: Hyperbilen Hennessey Venom GT
    Rubbish! Postat: 2012-07-13 15:02

    Skräp!!!!

    Tor who?!

  • #7 Re: Film: Hyperbilen Hennessey Venom GT
    ZR1 Postat: 2012-07-13 16:27

    Jag kan förstå den svenska avundsjukan, speciellt när sveriges stolthet ägget får stryk av en jänkare!

  • #8 Re: Film: Hyperbilen Hennessey Venom GT
    Karl Postat: 2012-07-13 18:42

    Snälla ZR1... kom inte dragande med den gamla skiten igen. Om jag hade pengarna kan jag lova dig att valet inte hade fallit på ett sådant hopkok, vilket land den än kommit från. Och vadå jänkare?
    Nej håller verkligen med David.
    Och en sak till, hur får den stryk av "Ägget"? En bil är mer än bara siffror. Hur länge tror du den här håller ihop?

  • #9 Re: Film: Hyperbilen Hennessey Venom GT
    Aldin Postat: 2012-07-13 19:43

    ZR1,

    Killen snackar om att det är den mest unika bilen han satt sig i och kört. Han har väl inte turen att få äga/köra en TREVITA (t.ex) :)

    Jänkare är alltid så jävla roliga med dessa "projekt" som dom hypar sönder och ändå hamnar dom längst bak efter allt från Europa när det väl kommer till kritan.

    Hennessey GT, SSC Aero och Melling Hellcat kommer alltid vara sämst i kategorin av en enkel anledning. Jänkarna saknar kompetens och känslan för kvalité för att utmana ETT märke ens från Europa. (välj vilket som, hyperbil klassen). Även om de tre slog ihop sig skulle de falla platt.

    Man åker inte till McDonalds om man vill äta en fin middag. På samma vis åker man inte till USA om man vill köpa en hyperbil.

  • #10 Re: Film: Hyperbilen Hennessey Venom GT
    Johan Postat: 2012-07-13 20:09

    Även om jag gillar USA skarpt så har jag svårt att se meningen med den här bilen som den är positionerad. Om den var positionerad som en hottad Elise och kostade en bråkdel så skulle det var helt OK.

  • #11 Re: Film: Hyperbilen Hennessey Venom GT
    chrille Postat: 2012-07-13 20:22

    7 mille för en plastig Kitcar??? WTF????

  • #12 Re: Film: Hyperbilen Hennessey Venom GT
    gunnar Postat: 2012-07-13 20:52

    Ni snackar om att Venom GT är en kitcar men det är ju Koenigsegg också men det är ingen som nämner det. Bilen är ett hopplock från olika bilar t.ex motorn är från Ford, backspeglarna är från Audi TT etc.

  • #13 Re: Film: Hyperbilen Hennessey Venom GT
    CBeast Postat: 2012-07-13 21:22

    @Gunnar, du har uppenbarligen inte koll på hur extremt mkt av bilen Koenigsegg producerar inhouse. Jämför du Venom och ex. Agera så tror jag att alla kan vara överrens om att Venom är så mkt kit-car det bara kan bli. Koenigsegg är byggd efter "the pursuit of perfection" och helt klart ett mästerverk på så många fler sätt en Venom, som är en bil som bara är producerad för att gå förbannat snabbt. En heeeeelt annan serie än både Agera och ex Pagani som är så mkt mer!

  • #14 Re: Film: Hyperbilen Hennessey Venom GT
    Svennis Postat: 2012-07-13 23:14

    Skulle heller köpt en FIA 289 eller en Daytona coupe än en Hennesey.

  • #15 Re: Film: Hyperbilen Hennessey Venom GT
    K-H Postat: 2012-07-14 00:41

    Om de är så säkra på sina siffror så kan de göra samma sak som Koenigsegg, dvs ring Guinness, visa vad kärran går för och lägg ut filmen på youtube.
    Som sagt så går det inte att jämföra denna kitcar med ägget bara Pagani spelar i samma liga.

  • #16 Re: Film: Hyperbilen Hennessey Venom GT
    Aldin Postat: 2012-07-14 01:41

    Gunnar,
    Tycker du kan uppdatera din kunskap om Koenigsegg :)
    http://www.youtube.com/watch?v=qp_qxKWMsVw

  • #17 Re: Film: Hyperbilen Hennessey Venom GT
    Raywave Postat: 2012-07-14 08:09

    @gunnar - Koenigseggs V8 är numera en helt egen konstruktion. I början använde man ett block från Fird men det var länge sen. Det finns inget i Koenigsegg som plockas från någon annan bil.

  • #18 Re: Film: Hyperbilen Hennessey Venom GT
    Raywave Postat: 2012-07-14 11:31

    @gunnar - Koenigseggs V8 är numera en helt egen konstruktion. I början använde man ett block från Ford men det var länge sen. Det finns inget i Koenigsegg som plockas från någon annan bil.

  • #19 Re: Film: Hyperbilen Hennessey Venom GT
    R Postat: 2012-07-14 12:43

    Basen Lotus Exige är inte heller en kitcar. Säkert kul. På tok för hög prislapp bara.

  • #20 Re: Film: Hyperbilen Hennessey Venom GT
    Daniel Postat: 2012-07-14 16:50

    Att jämföra denna med Koenigsegg Agera är löjligt. Visserligen jämförbara hk. Men tror Agera ändå är ngt snabbare i acc. Men kvaliteten på Ageran är skyyyhög.
    Men smart ändå av Hennessay eftersom det är ett amerikanskt bolag, lär den ändå sälja därborta.
    Skulle Koenigsegg vara amerikanskt skulle de sälja betydligt fler. Så funkar det, många är patriotiska.
    Allt är inte speed rakt fram. Bästa blien är inte alltid den snabbaste ung som att det största smycket inte är dyrast. Den starkaste mannen inte alltid är störst osv osv
    Så även OM denna bil skulle ha ngt snabbare toppfart och acc så tror jag bedömare skulle ranka Bugattin och Koenigsegg högre.

  • #21 Re: Film: Hyperbilen Hennessey Venom GT
    dan Postat: 2012-07-14 22:25

    Bilar som Koenigsegg och andra superbilar från europa byggs som handtillverkade smycken och specialmaterial som tex dyraste sort kolbiber. Hennesys bil är en plastbil i jämföreslse och att ta 1 mil $ för det är som att kräva 1 mil kr för en suzuki swift. Det är en trimmad corvett motor och nästan inget mer.

  • #22 Re: Film: Hyperbilen Hennessey Venom GT
    dan Postat: 2012-07-14 22:28

    En annan sak: vilken service och garanti kan man förvänta sig av hennesy, som är inget mer än en tuningsverkstad, jämförd med de europeiska superbilstillverkarna?

  • #23 Re: Film: Hyperbilen Hennessey Venom GT
    tobbe Postat: 2012-07-15 12:16

    Gunnar är långt ifrån bilar, han är helt ute och cyklar.... Königsegg övergav Fordmotorn för flera år sedan. De kom fram till att egen motor var bättre än amerikansk junk.

  • #24 Re: Film: Hyperbilen Hennessey Venom GT
    tobbe Postat: 2012-07-15 12:22

    Kan bekräfta från säkra källor inom företaget på Valhalla park i Ängelholm att de tillverkar mkt inhouse, därtill produceras en hel del av svenska underleverantörer, varav en kompis äger företaget som tillverkar centrumbultarna, LB's Mekaniska i Älvängen. Kul med den nationella förankringen i en prestigejuvel som Ägget, som inte ska blandas samman med kitcarprodukter fr USA.

  • #25 Re: Film: Hyperbilen Hennessey Venom GT
    Mikael Postat: 2012-07-16 10:29

    Inga elektroniska hjälmpedel, säger ni?
    Undrar hur många Hennessey Venom GT som kommer överraska sina chaufförer med en spännande piruett (kolla bara hur det gick för Stefan Bengtssons CCX (som inte heller hade antisladd)).

  • #26 Re: Film: Hyperbilen Hennessey Venom GT
    Jeppe Postat: 2012-07-16 19:35

    Verkar vara känsligt att kritisera Koenigsegg... Även om motorn numera är egenbygd så är den fortfarande baserat på Fords 4,6 DCOE konstruktionsmässigt. Inget fel i det iofs... Däremot var jag inte imponerad av mitt besök hos dem.

Möjligheten att kommentera är avstängd. Artikeln är äldre än 30 dagar.

Månadens fråga

  • Vad kör du just nu?

  • Nästa bil jag ska köpa har:

Nyhetsbrev fem dagar i veckan

Varje vardag skickar vi dig de senaste 24 timmarnas hetaste nyheter till din e-post. Nyhetsbreven kan också innehålla specialerbjudanden.

  • Prenumerera på
    Auto motor & sport nyhetsbrev
Trafiktesten